Peräkärryt

Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
122
Pitäisi hankkia edullinen ja kevyt peräkärry henkilöautoon. Käyttö pääasiassa puutarhajätteen (lehdet, pensaan oksat yms.) kuskausta. Lisäksi satunnaisia ostoksia rautakaupasta, jotka eivät mahdu autoon. Autona on nyt ainakin vuoden verran vielä Auris hybridi, jolle sallitaan vain 445 kg vetomassa. Max 200 kg kärryllä varmaankin tuollakin pärjää tässä käytössä. Seuraavaan autoon sitten enemmän vetokykyä.

Tämmönen lähtisi aika halvalla Juncar 270lx. Halvalla ei tietysti saa hyvää, mutta vaatimuksetkaan eivät ole suuret. Onko tästä kokemuksia?

Ehdotelkaa muita sopivia kärryjä.

Onko kuomu ehdoton lehtien yms. kuskaamisessa vai riittääkö kärrylle tehty pressu? Miten hyvin pressu pysyy paikallaan? Ajelen vain lyhyitä matkoja 80 km/h rajoituksella, joten aivan mahdotonta tuulikuormaa siihen ei tule. Pressu antaisi muutamia kymmeniä kiloja lisää hyötykuormaa vs. kuomu.

Vai unohdanko koko homman tuon auton kanssa ja sinnittelen ilman kärryä, kunnes vaihdan auton?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
383
Motonetistä kun saat kärryn 10€/päivä käyttöösi, niin ehkä kannattaa vaikka kokeilla alkuun sillä.
Tärkein kuljettamiseen on tietysti tila. Hinnat alkaen pienimmästä tila loppuu kesken aika äkkiä.
Tässäkin on jo "huomattavasti" isompi, tietysti myös kalliimpi.

 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
122
Pitääkin tutkia vuokraamojen tarjontaa. Jos kevyttä kärryä löytyy, niin ei sitä kannata alkaa ostamaan. Jos vuokriin menee vaikkapa 100 €/vuosi niin kärryn hinnalla maksaa 15v vuokrat. Tarpeen pystyy aina ennakoimaan ainakin viikon eteenpäin. Jostain syystä vain ajatellut, ettei vuokraamoissa olisi kevyitä kärryjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
163
Suositus kanssa Motonetin 10 eur/päivä kärryille jos asuu sellaisen lähettyvillä. On uusia ja siistejä, valot toimii eikä pelkoa että leviää matkalla.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
166
Onko kuomu ehdoton lehtien yms. kuskaamisessa vai riittääkö kärrylle tehty pressu? Miten hyvin pressu pysyy paikallaan? Ajelen vain lyhyitä matkoja 80 km/h rajoituksella, joten aivan mahdotonta tuulikuormaa siihen ei tule. Pressu antaisi muutamia kymmeniä kiloja lisää hyötykuormaa vs. kuomu.
Kuomua ei moisten kärräämiseen tarvitse. Lehtien yms roskien "sitomiseen" riittää ihan semmonen kuormaverkko. Jos mukana on jotain pölyävää roskaa niin ehkä sitten joku pressu/muovi päälle tai kuormaverkon alle.

Jos käyttöä on harvakseltaan niin ehketi tyytyisin vuokraamaan vaikka motonetistä kympin päivä mikä on todella edullinen. Tuo pikku Juncar on kyllä todella onnettoman kokoinen...jättäisin sen kauppaan. Pienen kokonsa vuoksi varmasti joutuu sitten lainailemaan jostain isompaakin kärryä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
700
Kyllähän se kuomu tuo paljonkin hyötyjä. Ei tarvitse heti säikähtää jos vähän ripsaisee vettä ja perässä on jotain kosteudelle herkkää, vaikkapa kipsilevyjä tai laastisäkkejä. Lisäksi sirkkelit ja laitteet eivät ole välittömästi näkösällä, jos joutuu matkalla asioimaan pois auton luota. Lisäksi lehtien yms. sitomiseen menevä aika on helkutasti pienempi, kuin nyhrätä se taas tallin kulmassa solmuun mennyt verkko auki. Mutta mitään minikärryjä ei kannata ostaa. Ne jää alimittaisiksi monessa tehtävässä.
Nuo motonetin kärryt kyllä ajaa asiansa useimmille, joskin oma vaivansa on sitä hakea ja palauttaa. Joskus kyllä ajoin yhden perässä, joka vilkutti vastakkaiseen suuntaan mitä auto, mutta lienee yksittäistapaus.
 
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
555
Minun suositus on myös, että jos tarve on 1-2 kertaa vuodessa roskien vienti, niin jos lähistöltä löytyy Motonet, niin tuo 10 eur / päivä kanta-asiakkaille, on hyvä tarjous.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 953
Mutta mitään minikärryjä ei kannata ostaa. Ne jää alimittaisiksi monessa tehtävässä.
Eihän se nyt kategorisesti näin ole. Joskus se auton sallittu vetomassa on niin pieni, ettei normaalikokoisesta kevytkärrystä ole useinkaan iloa. Samoin isomman tai kuomullisen kaveriksi voi käydä hyvin mahdollisimman pieni. Myös tilan ollessa kortilla oikein pieni ja kevyt minikärry nousee nätisti käsivoimin pystysäilytykseen. Normaalin kevytkärryn kanssa se olisi vahingon hakemista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
700
Eihän se nyt kategorisesti näin ole. Joskus se auton sallittu vetomassa on niin pieni, ettei normaalikokoisesta kevytkärrystä ole useinkaan iloa. Samoin isomman tai kuomullisen kaveriksi voi käydä hyvin mahdollisimman pieni. Myös tilan ollessa kortilla oikein pieni ja kevyt minikärry nousee nätisti käsivoimin pystysäilytykseen. Normaalin kevytkärryn kanssa se olisi vahingon hakemista.
Tottakai jokaisella on omat tarpeet, mutta tässä ei esitetty kuin nykyisen auton vetomassa ja sekin ilmeisesti kasvamassa tulevaisuudessa. Kärry kestää kuitenkin ihmisen eliniän ja siihen matkalle mahtuu monesti useampi muutto (joko oma tai lapsien) ja monta muuta tarvetta. Meilläkin on kärryjä kaksi. Vanhempi pikkukärry on jo kohta 40 vuotias, mutta uudempi telikärry kuomulla on lähes aina käytössä kun tarve.

Jos siis valita saa, niin ottaisin kerralla isomman, mutta jokainen tekee omat päätöksensä mahdollisuuksiensa mukaan.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
123
Vahva suositus kuomulle. Itselläni oli aiemmin kärry ilman kuomua, mutta kyllä kuomullisen kanssa kaikki on helpompaa. Edellä mainittiinkin tärkeimmät, eli kuorma on suojassa sateelta, plus kuomun saa lukkoon ja on näköesteenä kuljetettaessa työkaluja jne. Samoin lehti/risukuormia ei tartte mitenkään sitoa, senkun pistää kuomun kiinni.

Nykyisellään käyttö on itsellä niin vähäistä (noin neljä kertaa vuodessa), että tässä tilanteessa kyllä vuokraisin kärryn, kun vakuutuksiin menee tuo vuokrahinta vuodessa plus kärryn viemä tila pihalla. Plussapuolena tietty se, että kärry on heti saatavilla.

Tällainen kärri siis itsellä:

1626983221712.png

Mutta yksi asia on varmaa. Kun hommaat kuomukärryn, niin kavereita kyllä löytyy. Niitäkin joita et edes muistanut... :rolleyes:
 
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
555
Nämä peräkärryhommat kannatta oikeasti miettiä jos siinä auton hankintavaiheessa, että mikä se tarve oikeasti on:

- Puutarhajätteet ja moottorikelkan, -pyörän ja vastaavien kuljetus onnistuu 750 kg kevytkärryllä. Samoin jääkaapin tai pesukoneen haku kodinkoneliikkeestä.
- Jos tarve on kuljettaa esimerkiksi polttopuita mökille tai maa-aineksia esimerkiksi multaa tai hiekkaa johonkin, niin tuommoiseen kevytkärryyn niitä voi pakata ainoastaa sen verran että pohja peittyy. Samoin esimerkiksi lankkutavaran kuljetus rakennustyömaalle. Silloin pitää valita jarrullinen kärry +1000 kg kantavuudella ja myös vetoauto sen mukaisesti.
- Kuomu on aina hyvä, mutta puutarjajätteiden kuljetukseen sitä ei tarvi. Kärryihin saa edullisia pressuja jotka hoitavat hommansa.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
122
Motonetiin tulee matkaa ~15 km, joka on ihan ajettavissa. Läheisellä Shellillä sopiva kärry maksaa 33 €/5h, kallista on. Taidan mennä vuokrakärryllä näin aluksi. Käyttö on kuitenkin sen verrran vähäistä.

Kiitokset kommenteista kaikille.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 069
Suosittelisin kuitenkin hankkimaan sen reilun kokoisen kuomukärryn, vaikkapa tuollaisen tai tuollaisen hieman halvemmalla hinnalla, jos vain pihassa on tilaa säilyttää kärryä.

Kun kärry on oma ja jatkuvasti pihassa, on paljon helpompaa lähteä hakemaan jotain ex tempore ja kärryssä voi kuitenkin säilyttää esimerkiksi rakennustarvikkeita hetken, jos niitä ei heti tarvitse remontissa tai sitten kärryä voi täyttää esimerkiksi puutarhajätteellä omaan tahtiinsa ja käydä tyhjentämässä, kun on täynnä.

Vuokrakärryn kanssa sitä joutuu aina sumplimaan, milloin sen saa tai ehtii hakea ja palautuskin pitää aikatauluttaa.

Itselläni on kolme peräkärryä ja pakettiauto lähes jatkuvasti ajossa, löytyy avoin 5 metriä pitkä 2700 kg autotraileri, jolla kulkee pitkä puutavara, putket, rakennuslevyt yms. mukavasti, sitten löytyy Muuli 1400XL kuomukärry aremman tavaran ja remonttijätteiden kuljetukseen, sekä pieni avoin Muuli 590S, jolla tulee kuljetettua milloin mitäkin tilanteen mukaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
363
Suosittelisin kuitenkin hankkimaan sen reilun kokoisen kuomukärryn, vaikkapa tuollaisen tai tuollaisen hieman halvemmalla hinnalla, jos vain pihassa on tilaa säilyttää kärryä.

Kun kärry on oma ja jatkuvasti pihassa, on paljon helpompaa lähteä hakemaan jotain ex tempore ja kärryssä voi kuitenkin säilyttää esimerkiksi rakennustarvikkeita hetken, jos niitä ei heti tarvitse remontissa tai sitten kärryä voi täyttää esimerkiksi puutarhajätteellä omaan tahtiinsa ja käydä tyhjentämässä, kun on täynnä.

Vuokrakärryn kanssa sitä joutuu aina sumplimaan, milloin sen saa tai ehtii hakea ja palautuskin pitää aikatauluttaa.

Itselläni on kolme peräkärryä ja pakettiauto lähes jatkuvasti ajossa, löytyy avoin 5 metriä pitkä 2700 kg autotraileri, jolla kulkee pitkä puutavara, putket, rakennuslevyt yms. mukavasti, sitten löytyy Muuli 1400XL kuomukärry aremman tavaran ja remonttijätteiden kuljetukseen, sekä pieni avoin Muuli 590S, jolla tulee kuljetettua milloin mitäkin tilanteen mukaan.
Kyllä aikuisella miehellä kärry pitää olla, skipidiveinau.

Lainasin anoppilan tuollaista JT trailer 350K kärryä. Kohtuullisen rankalla käytöllä ollut, enkä minäkään siitä(kään) johtuen mistään kantavuuksista ollut perillä kun on kaikenlaisia kuormia kuljettanut. Lähdettiin pihalaattoja hakemaan 70km päästä puutarhamyymälästä.

Laatat -> painaa, yllättävä plotwist. Ajatuksena vain että 750kg kärry kantaa, kyllä me sillä laattamäärällä pärjätään taas hetki. Kattelin laattalavaa, vajaata kun oltiin hakemassa, että 80kpl laattoja, juu u eihän tuo iso kasa ole. Mutta painoa 880kg.

Siinä vain tuli mieleen että guugletellaanpas nyt hetki, ja tuli tuo kärryn myyntisivu vastaan kun alkoi kiinnostamaankin mitä näihin saa laittaa kyytiin jotta vielä kotia päästäis ehjänä. Aha, kantavuus 485kg.

Eikunvain. Onneksi reuhka avensis veturina, pakettiautoksi rekisteröity, sisustaltaan verstaan takahuone. 20kpl laattoja autoon, 220kg irtona takaosassa. Kärryyn loput 660kg parilla liinalla kiinni ja kättä ristiin. Eihän siinä kun ajella 80kmh kotia kohti katellen peileistä vieläkö kumet pysyy vanteella.

Helposti. En suosittele kuitenkaan. Mahdollisesti laitonta, ja mitään en tunnusta itse tehneeni.


Sen verran vielä lisään, että huvitti vain käydä pyytämässä trukkia avuksi nostamaan kärryyn se vajaa lava. Sellainen parikymppinen iso kesäpoika iloisena tulee nostamaan hymy huulilla "kerrankin kunnon kärry kun s*t*na tänne tullaan aina jollain pikkukärryillä hakemaan tavaraa :D". Tuo JT trailerin korkeampi laita ja iso kuomu hämäsi sitäkin luulemaan sitä ns. isommaksi kärryksi kuin onkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 069
Kyllä aikuisella miehellä kärry pitää olla, skipidiveinau.

Lainasin anoppilan tuollaista JT trailer 350K kärryä. Kohtuullisen rankalla käytöllä ollut, enkä minäkään siitä(kään) johtuen mistään kantavuuksista ollut perillä kun on kaikenlaisia kuormia kuljettanut. Lähdettiin pihalaattoja hakemaan 70km päästä puutarhamyymälästä.

Laatat -> painaa, yllättävä plotwist. Ajatuksena vain että 750kg kärry kantaa, kyllä me sillä laattamäärällä pärjätään taas hetki. Kattelin laattalavaa, vajaata kun oltiin hakemassa, että 80kpl laattoja, juu u eihän tuo iso kasa ole. Mutta painoa 880kg.

Siinä vain tuli mieleen että guugletellaanpas nyt hetki, ja tuli tuo kärryn myyntisivu vastaan kun alkoi kiinnostamaankin mitä näihin saa laittaa kyytiin jotta vielä kotia päästäis ehjänä. Aha, kantavuus 485kg.

Eikunvain. Onneksi reuhka avensis veturina, pakettiautoksi rekisteröity, sisustaltaan verstaan takahuone. 20kpl laattoja autoon, 220kg irtona takaosassa. Kärryyn loput 660kg parilla liinalla kiinni ja kättä ristiin. Eihän siinä kun ajella 80kmh kotia kohti katellen peileistä vieläkö kumet pysyy vanteella.

Helposti. En suosittele kuitenkaan. Mahdollisesti laitonta, ja mitään en tunnusta itse tehneeni.


Sen verran vielä lisään, että huvitti vain käydä pyytämässä trukkia avuksi nostamaan kärryyn se vajaa lava. Sellainen parikymppinen iso kesäpoika iloisena tulee nostamaan hymy huulilla "kerrankin kunnon kärry kun s*t*na tänne tullaan aina jollain pikkukärryillä hakemaan tavaraa :D". Tuo JT trailerin korkeampi laita ja iso kuomu hämäsi sitäkin luulemaan sitä ns. isommaksi kärryksi kuin onkaan.
Yllättävää kyllä tuollainen JT kestää, vaikka onkin hieman rimpula rakenteeltaa, kaverilla on tuollainen kärry ja kerran otti siitä kuomun pois ja kävi hakemassa tutulta betoniasemalta "hieman" pesuhiekkaa yhtä pientä pilariperustuksen valua varten.
Paha vaan kun, innostui hieman Kramerin ratissa ja kippasi kärryyn aivan liikaa tavaraa, äkkiseltään kun laskettiin, niin olihan siinä pyöreästi 1500 kg kyydissä, mutta yllättävää kyllä JT:hen ei tullut ainakaan näkyviä vaurioita.

Toinen "hyvä" tapaus oli kerran, kun yrittäjäkaverini duunarit lastasivat tällaisen Respon täyteen vesivahinkokohteesta purettua kipsilevyä, kun kuvittelivat kärryn koon perusteella sen olevan jarrullinen kunnon kärry.
Kävin sitten vetäisemässä ko. kärryn kaverin firman 319 Sprinterillä sorttiin, että saatiin se tyhjäksi ja olihan siinä sellainen "oho" aspekti, kun ei tuo Sprintterikään ihan köykäisemmästä päästä ole ja silti kärry tuntui perässä, mutta onneksi tästäkin selvittiin ilman näkyviä vaurioita.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
166
Toinen "hyvä" tapaus oli kerran, kun yrittäjäkaverini duunarit lastasivat tällaisen Respon täyteen vesivahinkokohteesta purettua kipsilevyä, kun kuvittelivat kärryn koon perusteella sen olevan jarrullinen kunnon kärry.
Kävin sitten vetäisemässä ko. kärryn kaverin firman 319 Sprinterillä sorttiin, että saatiin se tyhjäksi ja olihan siinä sellainen "oho" aspekti, kun ei tuo Sprintterikään ihan köykäisemmästä päästä ole ja silti kärry tuntui perässä, mutta onneksi tästäkin selvittiin ilman näkyviä vaurioita.
Virolaiset valmistajat (Respo/Brentex/Tiki) tuntuvat mitoittavan kärryt tuohon 1300-1500kg kantavuudeltaan. Ilman jarrujakin siis ja 1-akseliset. Pienellä otannalla mitä vertailin aikoinaan niin osa kotimaisista kärryistä oli sit aika heppoisia rakenteeltaan noihin verrattuna. Toki sit rahalla saa kotimaastakin kärryä missä on heavy duty navat, vahvistetut jouset sekä akseli...mutta jos kantavuus on sen ~400kg niin mitä moisilla tekee :rolleyes:.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 069
Virolaiset valmistajat (Respo/Brentex/Tiki) tuntuvat mitoittavan kärryt tuohon 1300-1500kg kantavuudeltaan. Ilman jarrujakin siis ja 1-akseliset. Pienellä otannalla mitä vertailin aikoinaan niin osa kotimaisista kärryistä oli sit aika heppoisia rakenteeltaan noihin verrattuna. Toki sit rahalla saa kotimaastakin kärryä missä on heavy duty navat, vahvistetut jouset sekä akseli...mutta jos kantavuus on sen ~400kg niin mitä moisilla tekee :rolleyes:.
Totta tuokin, puuilon kuvassa on itse asiassa jarrullinen versio tuosta kärrystä, eli ero taitaa olla ainoastaan vetopäässä ja siinä ettei akseleilla ole jarruja.

Itselläni on käynyt aina välillä mielessä ostaa iso jarrullinen kuomukärry tai pressukapellikärry, näitä vaihtoehtoja olen kytännyt Blyss ja Brentex.
Toki vähän pientä suuremmalla lisäsijoituksella saisi lunastettua tutulta kuljetusyrittäjältä vaihtolava Canterin, jolla kuljetuskapasiteetti ( ja kulut ) hyppäisivät taas seuraavalle tasolle.
 
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
555
Minä vertailin 10 vuotta sitten, kun olin kärryä ostamassa, noita samannäköisiä jarruttomia ja jarrullisia kuomukärryjä. Yleisimmät erot olivat silloin renkaat 155r13 --> 185/40r14, vetoaisa ja jarrulaitteet, pohjavaneri on jarrullisessa tyypillisesti tuplapaksuinen ja lavan alla oleva runkorimoitus on tiheämpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
700
Jarrullisissa tulee huomioida, että ne pitää katsastaa kahden vuoden välein ja jarrut ovat yksi huoltokohde muuten aika harmittomassa välineessä. Toki jos kuormaa tarvitsee kuljettaa enemmän, niin eipä siinä ole vaihtoehtoja. Moottorikelkkaa tai pari kevyttä motoa vie vielä jarruttomallakin vaunulla.

Telivaunu tuo vakautta jos ajetaan paljon pitkää matkaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 069
Eipä noissa pääosin kuivalla maalla käytettävissä kärryissä ole ollut kummoisesti huoltamista jarruissa tai valoissa, toisin kuin venetrailereissa. :rofl2:

Saksasta tilattuna jarruosat eivät maksa käytännössä mitään ja tuollaiset yleisimmät simppelit Knott:in jarrut uusii pariin tuntiin, kun tietää mitä tekee.

Valohommiin saa sitten tuhrattua päivän, kun alkaa tekemmän viimeisen päälle hyvin valoja, toki kunnolla tehdyt ledit kestävätkin käyttöä useamman vuoden ja niistä ei tule katsastuksessa tai käytössä ongelmaa.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
689
Tähän päivitystä. Keskiviikkona kävin hakemassa JT-Trailerin 330K Seinäjoelta. Eli 3,3x1,5x0,35m lavalla ja kuomulla. Asiallinen myyjä ja kärrykin on hyvä ainakin ensi tuntumalta. :tup:

Hinasin kärryä 350km tyhjänä kotio ja käyttäytyi todella nätisti Octavian perässä. Keli oli mitä karsein, melkein sama koskiko jarruun vai kaasuun, nopeus ei oikeastaan muuttunut :tdown:
Itse ostin vuoden vaihteessa tuollaisen. Nyt kuljetettu mm. ruohonleikkuria ja yhden terassin rakennustarpeet. Sanoisin ajavan asiansa. Kuormat toki olleet laillisia tai ainakin hehtaarilta. Itsellä ei ole mahdollisuutta esim Motonetin kärryn vuokraamiselle.

Oikeastaan ainoa miinus on tuo etulaidan kääntäminen, kuomu pitää olla tietyssä asennossa että sen saa pois/takaisin paikoilleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
700
Eipä noissa pääosin kuivalla maalla käytettävissä kärryissä ole ollut kummoisesti huoltamista jarruissa tai valoissa, toisin kuin venetrailereissa. :rofl2:

Saksasta tilattuna jarruosat eivät maksa käytännössä mitään ja tuollaiset yleisimmät simppelit Knott:in jarrut uusii pariin tuntiin, kun tietää mitä tekee.

Valohommiin saa sitten tuhrattua päivän, kun alkaa tekemmän viimeisen päälle hyvin valoja, toki kunnolla tehdyt ledit kestävätkin käyttöä useamman vuoden ja niistä ei tule katsastuksessa tai käytössä ongelmaa.
En nyt tarkoittanut jarrujen uusimista, vaan jumittamista. Juuri silloin kun se tarve olisi, niin joku jarru jumahtanut kiinni ja aikaa menee sen auki räpeltämiseen. Tai jos kärry on työnnetty johonkin, mistä autolla pois repiminen hankalaa ja käsin ei toivoakaan saada liikkeelle.
Paras kun parkkeeraa kiilojen varaan siten, että jarru löysännyt, mutta voi joskus unohtua hienosäätää.
Toinen on sitten peruutuksen mahdollistavat jarrujen vapauttajat, joiden kanssa joskus saa väsäillä.
Kevyt kärryllä saa vielä ajaa sen 100km/h vs 80km/h.
 
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
555
Jarrullisissa tulee huomioida, että ne pitää katsastaa kahden vuoden välein ja jarrut ovat yksi huoltokohde muuten aika harmittomassa välineessä. Toki jos kuormaa tarvitsee kuljettaa enemmän, niin eipä siinä ole vaihtoehtoja. Moottorikelkkaa tai pari kevyttä motoa vie vielä jarruttomallakin vaunulla.

Telivaunu tuo vakautta jos ajetaan paljon pitkää matkaa.
Semmoinen lisäys vielä, että jarrullisessa kärryssä pitää olla talvella nastarenkaat, jos sellaiset ovat myös vetoautossa.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
48
joku tällainen kärry olisi hyvä, harmi vaan kun Suomesta ostettuna hintaa tulee lisää noin 800e, menee jo itselle liian kalliiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
383
joku tällainen kärry olisi hyvä, harmi vaan kun Suomesta ostettuna hintaa tulee lisää noin 800e, menee jo itselle liian kalliiksi.
Ostohuosut jalkaan vaan.
Vai mitä etua tuossa muka on tähän verrattuna?

 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
48
Lavettimalli, saa lastattua sivuilta trukilla ja sivulaidat saa pois, 2 akselinen vakaampi vedettävä varsinkin Max. kuormalla, jämäkämpi runko ja lähes sama painoinen tuon linkkaamasi kärryn kanssa, paremmat kiinnityspisteet, sivulle aukeava kuomu yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 784
Onko aloittaja huomioinut että jos auton vetomassa on 440kg, niin et saa vetää esim 500kg kantavuuden kärryä edes tyhjänä perässäsi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
383
Onko aloittaja huomioinut että jos auton vetomassa on 440kg, niin et saa vetää esim 500kg kantavuuden kärryä edes tyhjänä perässäsi?
Itseasiassa saa vetää. Todellisen massan pitää jäädä alle vetomassan.
Ei siihen paljoa kuormalle jää painoa, mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
117
Ei taas tätä keskustelua.. Kyllä sillä autolla saa vetää perässä todellista kuormaa sen 440kg.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 784
Seison korjattuna jos näin tosiaan on.
Saako 3500kg kokonaismassan kärryäkin vetää samalla periaatteella ja koska tällainen muutos on tullut?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
117
Ajo-oikeuden kautta asiaa tarkastellessa vaikuttaa kokonaismassat, eli jos sinulla ei ole pikku-E:tä et saa vetää yli 3500kg:n yhdistelmää. Eli esim. kokomaismassaltaan 1500kg auto ja 2500kg traileri vaikka tuo traileri olisi tyhjä.

Mutta tosiaan jos kortti riittää niin silloin liikenteessä asiaa tarkastellaan yhdistelmän todellisen massan mukaan. Eli pätee myös tuohon 3500kg kärriin. Saat siis vetää autolla juuri sen verran todellista kuormaa, kun rek.otteessa lukee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
383
Seison korjattuna jos näin tosiaan on.
Saako 3500kg kokonaismassan kärryäkin vetää samalla periaatteella ja koska tällainen muutos on tullut?
Eikö se oo "aina" ollut noin? Ettei ainakaan ihan lähiaikoina ole muuttunut mitenkään.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
117
Eikö se oo "aina" ollut noin? Ettei ainakaan ihan lähiaikoina ole muuttunut mitenkään.
Kyllä mäkin näin kuvittelisin, eihän tuossa muuten olisi mitään järkeä. Usein vaan sotketaan tuo korttiasia tähän ja se tuntuu jopa olevan hakusessa ihan katsastushenkilöillä ja virkavallallakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 953
Semmoinen lisäys vielä, että jarrullisessa kärryssä pitää olla talvella nastarenkaat, jos sellaiset ovat myös vetoautossa.
Tarkkaan ottaen puhe ei kai ennenkään ollut jarruista vaan (papereiden mukaan) yli 750 kilogramman kärrystä. Jarrullinen 750-kiloinen ei ole täysin tyhmä idea, vaikka marginaalinen kieltämättä. Miksikö? Kyllä mulle kelpaisi jarrullinen perävaunu, jota ei tarvitse katsastaa ja jolla saa vetää pikkuautollakin sen noin 750 kg. Väljempi rengassääntö on bonusta sekin.

Joka tapauksessa tämä tieto on vanhentunutta. Nykyään yli 750(ja alle 3500) kilon kärryssä riittää "talvirenkaat". Se taas määritellään toisaalla, mutta käsittääkseni vielä riittää M+S ja jatkossa vuorenhuippusymboli.

 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 231
Ei taas tätä keskustelua.. Kyllä sillä autolla saa vetää perässä todellista kuormaa sen 440kg.
Eikö tässäkin huomioida vielä aisapaino vedettävää massaa alentavana tekijänä? Eli saisi vetää kuormattuna 500 kg painavaa kärryä, kunhan aisapainoa olisi 60 kg.

Tässäkin on varmaan joku raja, paljonko aisapainoa saa olla... Koukkujen mitoitushan on usein 100 kg.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 749
Eikö tässäkin huomioida vielä aisapaino vedettävää massaa alentavana tekijänä? Eli saisi vetää kuormattuna 500 kg painavaa kärryä, kunhan aisapainoa olisi 60 kg.

Tässäkin on varmaan joku raja, paljonko aisapainoa saa olla... Koukkujen mitoitushan on usein 100 kg.
Max 10 % kärryn akselipainosta. Taisi olla myös jokin kilomäärä (ehkä 75 tai 100 kg) ja näistä kahdesta alempi on määräävä. 500 kg kärryn tapauksessa siis max 50 kg.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 231
Jarrullisissa tulee huomioida, että ne pitää katsastaa kahden vuoden välein ja jarrut ovat yksi huoltokohde muuten aika harmittomassa välineessä. Toki jos kuormaa tarvitsee kuljettaa enemmän, niin eipä siinä ole vaihtoehtoja.
Eikö katsastus tule eteen käytännössä joka kolmas vuosi: katsastusvuoden (1.) jälkeen seuraavana vuonna (2.) ei tarvitse katsastaa ja seuraava katsastus on tehtävä 3. vuoden aikana. Jos sattuu vähän unohtumaan ja vie kärryn konttorille 4. vuoden alussa, niin "4." on uusi "1." vuosi.

Eikö jarruissa ole vähän sekin näkökohta, että toimivat jarrut kärryssä on ajon kannalta ihan kiva juttu, jos painoa on päällä vähänkään enemmän? Tyhjä kärry ei tunnu juuri missään, mutta jos kärryssä on painoa saman verran kun veturissa, niin jarruillakin alkaa olla väliä.
 
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
555
Tarkkaan ottaen puhe ei kai ennenkään ollut jarruista vaan (papereiden mukaan) yli 750 kilogramman kärrystä. Jarrullinen 750-kiloinen ei ole täysin tyhmä idea, vaikka marginaalinen kieltämättä. Miksikö? Kyllä mulle kelpaisi jarrullinen perävaunu, jota ei tarvitse katsastaa ja jolla saa vetää pikkuautollakin sen noin 750 kg. Väljempi rengassääntö on bonusta sekin.

Joka tapauksessa tämä tieto on vanhentunutta. Nykyään yli 750(ja alle 3500) kilon kärryssä riittää "talvirenkaat". Se taas määritellään toisaalla, mutta käsittääkseni vielä riittää M+S ja jatkossa vuorenhuippusymboli.

Niin näyttää olevan. Muuttunut vuonna 2020.

Itse pidän edelleen nastarenkaat jarrullisessa kärryssä talvella. Ei tunnu mukavalta kun täyteen kuormattu kärry lähtee puskemaan ja kääntämään autoa jarrutustilanteessa.

UUSI TIELIIKENNELAKI 1.6.2020 (majava.fi)
 

sauron

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.06.2021
Viestejä
65
Jos kärryn ostaa, niin ehdottomasti kuomulla. Muuten saa olla vaneria uusimassa 5v välein ellei jotain muuta suojaa sille virittele. Pitää taas omaan kärryyn vaneri uusia ja n. 100€ maksaa.
 
Liittynyt
03.09.2020
Viestejä
21
Motonetistä kun saat kärryn 10€/päivä käyttöösi, niin ehkä kannattaa vaikka kokeilla alkuun sillä.
Tärkein kuljettamiseen on tietysti tila. Hinnat alkaen pienimmästä tila loppuu kesken aika äkkiä.
Tässäkin on jo "huomattavasti" isompi, tietysti myös kalliimpi.

Tuli hommattua kyseinen Muuli toukokuussa, oli muuten keväällä tarjouksessa K-Raudoissa 1695€ (taisi päättyä kesäkuussa kamppis). Tuotahan voisi koittaa vielä tingata tarjous hintaan jostain K-Raudasta.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
166
Tuli hommattua kyseinen Muuli toukokuussa, oli muuten keväällä tarjouksessa K-Raudoissa 1695€ (taisi päättyä kesäkuussa kamppis). Tuotahan voisi koittaa vielä tingata tarjous hintaan jostain K-Raudasta.
K-raudan verkkokauppa siitä erikoinen, että sieltä kun katselee niitä myymälähintoja niin voi yllättyä. Tuotakin kärryä löytyy 1595€ "normihinnalla", 1695€ kampanjahinnalla, 1695€ normihinnalla ja kaikkea tuosta ylöspäin. Jos sattuu lähistöllä useampi myymälä olemaan niin lähin luultavasti tulee hyllytavaran hinnassa vastaan.
 
Liittynyt
03.09.2020
Viestejä
21
K-raudan verkkokauppa siitä erikoinen, että sieltä kun katselee niitä myymälähintoja niin voi yllättyä. Tuotakin kärryä löytyy 1595€ "normihinnalla", 1695€ kampanjahinnalla, 1695€ normihinnalla ja kaikkea tuosta ylöspäin. Jos sattuu lähistöllä useampi myymälä olemaan niin lähin luultavasti tulee hyllytavaran hinnassa vastaan.
Just näin, kauppiaasta kiinni. Tuossa "kuomun asennuksessa" on myös eroja, osassa myymälöistä ne on asennettu valmiiksi ja jotkut haluaa rahaa. Itse sain tingattua rekisteröinnin ja aisalukon kaupanpäälle.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
74
Kannattako kärryn runko olla hitsattu vai pultatuilla liitoksilla? Oma järki sanoo, et jälkimmäisessä suurempi todennäköisyys siihen, että jokin liitos alkaa mennä huljun muljun.

Pitäisi vanha vm. -99 Juhta vaihtaa uudempaan, kun ei kiinnosta tuota vanhusta alkaa restauroimaan.
 
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
555
Kannattako kärryn runko olla hitsattu vai pultatuilla liitoksilla? Oma järki sanoo, et jälkimmäisessä suurempi todennäköisyys siihen, että jokin liitos alkaa mennä huljun muljun.

Pitäisi vanha vm. -99 Juhta vaihtaa uudempaan, kun ei kiinnosta tuota vanhusta alkaa restauroimaan.
Minä tunnen jonkin verran tuota laivatekniikkaa. Ne tehdään nykyjään hitsaamalla, kun sillä tulee 100% liitokset ja lujempi rakenne. Ennen oli niitti- ja pulttiliitoksia. Ne oli vähän niin ja näin.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
74
Minä tunnen jonkin verran tuota laivatekniikkaa. Ne tehdään nykyjään hitsaamalla, kun sillä tulee 100% liitokset ja lujempi rakenne. Ennen oli niitti- ja pulttiliitoksia. Ne oli vähän niin ja näin.
Jep, näin arvelinkin. Mutta olen ymmärtänyt, että nuo pulttiliitokset ovat edelleen käytössä myös joillain kotimaisilla valmistajilla; olin katsovani erään paikallisen puljun pihassa, että AKU-vaunuissa ainakin näin olisi?
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
166
Jep, näin arvelinkin. Mutta olen ymmärtänyt, että nuo pulttiliitokset ovat edelleen käytössä myös joillain kotimaisilla valmistajilla; olin katsovani erään paikallisen puljun pihassa, että AKU-vaunuissa ainakin näin olisi?
Lähtökohtana voinee pitää, että suuri osa on pulttiliitoksilla. Jarrullisissa taitaa kääntyä vaaka sitten jo hitsausten puolelle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 749
Luulisi pultattuissa olevan lavat ja laidat suorempia, kun eivät ole hitsauksen lämmöstä vedelleet kieroksi.
 

sauron

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.06.2021
Viestejä
65
Hitsareitakin on monenlaisia. Huonolla tuurilla saa jonkuin kesähessun tekemän, josta voi alkaa saumat repeilemään. Pultatussa taas on todennäköisesti ainakin osat hitsattu liukuhihnalla, jolloin laadunvalvontakin on parempaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
140 965
Viestejä
2 694 785
Jäsenet
52 548
Uusin jäsen
Aloittaja

Hinta.fi

Ylös Bottom