Peräkärryt

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
799
Mietin, että C1E hyödyllinen varmaan tilanteessa, missä vetoauto on kuorma-autoksi rekisteröity? BE:llä saa käsittääkseni vetää kuitenkin isoa osaa yhdistelmiä ja käytännön ongelma varmaan tulisi siinä vaiheessa jos vetoauto olisi C-korttia vaativa, jolloin yli 750 kg kärry vaatisi C1E:n.
Kyllä. Käytännössä siis isot pakettiautot, jotka on tietyssä käytössä mielekkäämpää hommata kuorma-autona. Alle 100e verot vuodessa kaikkinensa ja saa mahdollisuuden jatko-ohjaamoon ja paikkoja voi olla aina sinne 1+8 asti. Toki myös vähänkin isommat jenkki pick upit on järjestään kaikki kuorma-autoja.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
861
Mietin, että C1E hyödyllinen varmaan tilanteessa, missä vetoauto on kuorma-autoksi rekisteröity? BE:llä saa käsittääkseni vetää kuitenkin isoa osaa yhdistelmiä ja käytännön ongelma varmaan tulisi siinä vaiheessa jos vetoauto olisi C-korttia vaativa, jolloin yli 750 kg kärry vaatisi C1E:n.
Kyllä, hyöty on nimenomaan näissä "rekisteröity kuorma-autoksi"-tilanteissa. Saa vetää isoakin kärryä eikä tarvitse tyytyä jarruttomaan.

Työajoissa hyötyä kyllä rajoittaa ammattipätevyysvaatimukset ym. ammattiliikenteen rasitteet mutta samalla tavalla ne koskevat kaikkea C/C1-kalustolla ajoa. BE:llä saa olla iso paku ja sen perässä 3500 kg kärry ilman ammattiliikenteen rasitteita.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
80
Näiden keskustelujen innoittamana ilmoittaudun kyllä c1e kurssille, tulee niin usein vedettyä isoa kärriä että varmasti jää kiinni jossain välissä. Sama käydä tuo c1e suoraan kun c-kortti löytyy.
Jos löytyy vanha C-kortti (10.9.2009 rajana), niin käymällä ammattipätevyyden kertauspäivät (verkkokursseja 5 päivää), saat tuon ison CE:n käytyä melko helpolla. Vaatii teoriaa ja ajotunteja joo, mutta se oli melko pieni määrä. Melkein sillä määrällä haluaa jo lainata jotain yhdistelmää, jolla treenaailee jonkun terminaalin pihalla.

Sen ajokokeen saa muistaakseni suorittaa puoliperä-yhdistelmällä eli verraten helppoakin vielä peruutella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 175
Onko muuten kärryn rengaskoolla merkitystä? Tarttis saada koko kärryä vähän korkeammalle niin mietin että olisiko isommat renkaat helpoin konsti. Välillä pitää kuitenkin saada normaaliksi.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
861
Voi vaihtaa pistokkeen no problems...
Tuleeko ongelmia katsastuksessa, jos vaihtaa kärryn 13-piikin pistokkeen 7-piikkiseksi? 7-piikkisellä ei toimi peruutusvalo.

Vaikuttaa siltä, että yksi juurisyy valo-ongelmiin on hapettuvat 13-pistokkeen ja adapterin liitosnastat. Hehkulamput ja niiden kontakti näyttää olevan vain yksi potentiaalinen kontaktiongelmien paikka.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 926
Tuleeko ongelmia katsastuksessa, jos vaihtaa kärryn 13-piikin pistokkeen 7-piikkiseksi? 7-piikkisellä ei toimi peruutusvalo.

Vaikuttaa siltä, että yksi juurisyy valo-ongelmiin on hapettuvat 13-pistokkeen ja adapterin liitosnastat. Hehkulamput ja niiden kontakti näyttää olevan vain yksi potentiaalinen kontaktiongelmien paikka.
Kevytperäkärryissä ei tainnut tarvita peruutusvaloa eikä sumaria, mutta jarrullisella tarttee jos en ole väärässä? Ja jos katsastamisesta puhut niin varmaan jarrullisesta kyse, eli tulee ongelmia.

Tosin miten tää ees toimis? Auto niin vanha että autossa 7-pinninen liitin ja kärryssä 13 ja tässä välissä adapteri...? Ei kyllä mitään hajua miten katsuri tällöin ees noita valoja testaa, paras soittaa asemalle ja kysyä...
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
861
Kevytperäkärryissä ei tainnut tarvita peruutusvaloa eikä sumaria, mutta jarrullisella tarttee jos en ole väärässä? Ja jos katsastamisesta puhut niin varmaan jarrullisesta kyse, eli tulee ongelmia.
Näin vähän epäilinkin. Takasumari on kai pakollinen kaikissa.
Trafi:
Screenshot at 2024-07-31 20-37-11.png

E48-normin mukaan kevytperävaunussa (O1) peruutusvalo on vapaaehtoinen.

Tosin miten tää ees toimis? Auto niin vanha että autossa 7-pinninen liitin ja kärryssä 13 ja tässä välissä adapteri...? Ei kyllä mitään hajua miten katsuri tällöin ees noita valoja testaa, paras soittaa asemalle ja kysyä...
Tarvitseeko auton edes olla kovin vanha: 7-pinnisiä liitossarjoja saa edelleen.

Millaisia kokemuksia muilla on vähällä käytöllä olleista 13-pinnisistä liittimistä vanhemmiten?
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
861
Otetaanpa vielä rautalankaesimerkki, mikä perävaunujen ajokorttisääntelyssä mättää:

Esimerkki 1, vetoautona Peugeot 206 1.4 3-ov
Screenshot at 2024-08-01 21-22-19.png

Screenshot at 2024-08-01 21-22-42.png

Kokonaismassa 1450 kg, joten B-kortilla saa vetää kokonaispainoltaan 3500-1450=2050 kg kärryä, vaikkapa tällaista 2 tonnin Respoa:
7377_joonis.jpg

Onhan se vähän veturia isompi mutta mainiosti menee B-kortilla. Kärry painaa tyhjänä 500 kg eli reilusti alle 1100 kg. Lastia saa siis ottaa 600 kg+50 kg aisapainoa, 650 kg. Pari letkaa tiiliä, toista kuutiota sahatavaraa tai kuutiokaupalla halkoja. No problem, on vahva veturi.

Esimerkki 2, vetoautona :rofl2: joku Merssu 220d 4-matic farkku
Screenshot at 2024-08-01 21-43-14.png
Screenshot at 2024-08-01 21-43-44.png


Kokonaismassa 2590 kg, eli B-kortilla suurin sallittu kärryn kokonaismassa 3500-2590 = 910 kg. Sakkoja tulee varmaan pelkästä ajatuksesta, että pistäisi em. Respon koukkuun kiinni, puhumattakaan sen kuormaamisesta. Ei tiiliä, ei lautoja eikä halkoja. Surkea veturi.

B/96-kortilla saisi laittaa 4250-2590 = 1660 kg kärryn, eli ei mene 2000 kg Respo silläkään. Ei mene edes 1700 kg kärry.

Harmillisesti kokonaismassa menee yli 2500 kg, joten edes 1000 kg jarrullista kärryä ei saa vetää B-kortilla.

Sokeriksi pohjalle, EU:n ajokorttidirektiivissä kerrotaan mitä luokkasääntelyllä tavoitellaan:
"(12) The definitions of the categories should reflect to a
greater extent the technical characteristics of the vehicles
concerned and the skills needed to drive a vehicle."
"(12) Les définitions des catégories devraient refléter davantage
les caractéristiques techniques des véhicules concernés
ainsi que les aptitudes nécessaires à la conduite des véhi-
cules.
"
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 419
Isompi yhdistelmä edellyttää isompaa korttia. Melko loogista mielestäni.

Tokihan näitä automallikohtaisia epäloogisuuksiakin löytyy, kun automallien kirjo on niin laaja vuosikymmenten ajalta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 926
Moottoripyörä on autoa pienempi ja kevyempi, mutta tarvitsee silti oman kortin... Eikö lie perimmäinen tarkoitus, että vaikeammin hallittava ja/tai vaarallisempi ajoneuvo(yhdistelmä) vaatii oman korttinsa, mutta tässä on mennyt lapsi pesuveden mukana kun henkilöautot ovat kehittyneet niin mielettömästi, että isompi ja painavampi voikin olla helpompi hallita ja kerran kun on korttiluokat päätetty niin ei niitä ainakaan kansalaisen eduksi mennä ruuvaamaan...

Eikö ne olllut tuomassa taas uusia korttiluokkia B:n ja C:n väliin, ettei B:llä saisi ajaa ees sähköautoa (painoraja)...
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
861
Isompi yhdistelmä edellyttää isompaa korttia. Melko loogista mielestäni.

Tokihan näitä automallikohtaisia epäloogisuuksiakin löytyy, kun automallien kirjo on niin laaja vuosikymmenten ajalta.
Ongelman ydin onkin siinä, että eihän isompi yhdistelmä edellytä nyt isompaa korttia, vaan mitä pienempi vetoauto, sitä isomman kärryn saa laittaa perään. Todellisuudessa mitä isompi vetoauto, sitä suurempaa kärryä sillä on helppo vetää (vrt. 'the skills needed to drive a vehicle'). Tätäkin katsotaan vain teoreettisen kokonaismassan mukaan. Kompakti O2-kärry on muka haastavampi vedettävä kuin 4x1,8m jarruton O1.

Loogista olisi, että ajokorttivaatimukset kasvaisivat järkevästi yhdistelmän todellisen massan kasvaessa [EDIT], ja tämä on kirjoitettu ajokorttidirektiiviin[/EDIT].

[EDIT2]
Onko oikeasti mitään järkevää syytä tälle 3500/4250kg sääntelylle vai saavutettaisiinko sama (tai parempi!) liikenneturvallisuus sillä, että B-luokan ajokortilla saa vetää sitä, mitä ko. B-luokan ajoneuvolle on tyyppihyväksynnässä sallittu?
[/EDIT2]
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 693
Otetaanpa vielä rautalankaesimerkki, mikä perävaunujen ajokorttisääntelyssä mättää:

Esimerkki 1, vetoautona Peugeot 206 1.4 3-ov


Kokonaismassa 1450 kg, joten B-kortilla saa vetää kokonaispainoltaan 3500-1450=2050 kg kärryä, vaikkapa tällaista 2 tonnin Respoa:

Onhan se vähän veturia isompi mutta mainiosti menee B-kortilla. Kärry painaa tyhjänä 500 kg eli reilusti alle 1100 kg. Lastia saa siis ottaa 600 kg+50 kg aisapainoa, 650 kg. Pari letkaa tiiliä, toista kuutiota sahatavaraa tai kuutiokaupalla halkoja. No problem, on vahva veturi.

Esimerkki 2, vetoautona :rofl2: joku Merssu 220d 4-matic farkku


Kokonaismassa 2590 kg, eli B-kortilla suurin sallittu kärryn kokonaismassa 3500-2590 = 910 kg. Sakkoja tulee varmaan pelkästä ajatuksesta, että pistäisi em. Respon koukkuun kiinni, puhumattakaan sen kuormaamisesta. Ei tiiliä, ei lautoja eikä halkoja. Surkea veturi.

B/96-kortilla saisi laittaa 4250-2590 = 1660 kg kärryn, eli ei mene 2000 kg Respo silläkään. Ei mene edes 1700 kg kärry.

Harmillisesti kokonaismassa menee yli 2500 kg, joten edes 1000 kg jarrullista kärryä ei saa vetää B-kortilla.

Sokeriksi pohjalle, EU:n ajokorttidirektiivissä kerrotaan mitä luokkasääntelyllä tavoitellaan:
"(12) The definitions of the categories should reflect to a
greater extent the technical characteristics of the vehicles
concerned and the skills needed to drive a vehicle."
"(12) Les définitions des catégories devraient refléter davantage
les caractéristiques techniques des véhicules concernés
ainsi que les aptitudes nécessaires à la conduite des véhi-
cules.
"
Sulla on tuossa ajatusvirhe, B-kortilla ei saa missään tilanteessa vetää yli 825kg kärryä.

Edit- vetomassat on noissa sun kuvissakin ilmoitettu joten ehkä vain trollailet.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 711
Viestejä
4 339 221
Jäsenet
72 256
Uusin jäsen
LLS

Hinta.fi

Ylös Bottom