Peräkärryt

Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
78
Peruutuskamera autossa sen sijaan on kiva, kun saa pakitettua ykkösellä kuulan vetoaisan alle, vaikka tämäkin tietty pitää osata ilman kameraa (ei ykkösellä mutta ravaamaan joutuu, toki ammattilaiset varmaan osaa tänkin ykkösellä).
Ainakin omassa pikku-E-inssissä sanoi tarkastaja, että saa käyttää kameraa ja kaikkea aputekniikkaa, jos semmoset löytyy. Kokeessa keskityttiin enemmän siihen, että tietää miten pitää tehdä ja osaa liikenteessä toimia sen raskaamman kärryn kanssa.
Ilman kameraakin oppii aika hyvin ajamaan kuulan kohdalleen, kun on tuttu auto ja kärry, mutta kyllä se on aika mestari, jos ihan uuden yhdistelmän osaa hahmottaa niin hyvin, että kerralla ajaa kohdalleen.

Raskaassa kalustossa nuo kytkennät on järeämpiä ja melkein kohdalleen osuessa vetokita ohjaa aisan lenkin kitaan tai puoliperän kiinnikkeen vetopöytään.


Onko teillä kokemuksia/suosituksia peräkärryn peruutuskamerasta? Tuli melkein pakiteltua aitaa päin, kun on vaikea arvioida missä se perä menee.

Langaton kamera, joka saisi käyttövirrat esim. kärryn takavalojen sähköistä ja kuvan saisi puhelimeen voisi olla kätevin. Kärryä ei kuitenkaan joka päivä vedellä.
Noissa hevoskopeissa olen nähnyt peruutuskameroita kärryssä. Googlettaessa tuli vastaan langattomia malleja, jotka saa herätevirran peräkärryn peruutusvalosta. Semmonenhan vois toimia sulle? Peruutusvalo tarvii 13-napaisen pistokkeen kärryyn ja autoon, kun sitä ei vakiona 7-napaisessa ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 361
Heppakopeissa niitä näkee, kun on naisia välillä niissä kuskeina. Isäntä ei aina jaksa viedä sitä perheen karvakasaa joka näyttelyyn, niin ne teinit ja madamet peruuttelee niillä ihan miten sattuu koska sukupuoli. Poikkeuksiakin toki löytyy. En ole itse kyllä isollakaan vaunulla sitä kameraa osannut kaivata, kun miehillä se tilanhahmotuskyky on jotenkin varmaan erilainen.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 521
En ole itse kyllä isollakaan vaunulla sitä kameraa osannut kaivata, kun miehillä se tilanhahmotuskyky on jotenkin varmaan erilainen.
Isompi kärry jopa usein on paljon helpompi. Vaikein yhdistelmä on iso ja leveä etuvetoinen vetoauto ja pieni, kapea ja matala kärry. Tuollaisessakin tilanteessa se kärryn kamera on kyllä melko hyödytön. Alkuperäistä kysyjää suosittelisin vaan treenaamaan lisää, ei siinä oikein poppakonstit auta, pikemminkin päin vastoin.
 
Liittynyt
04.08.2019
Viestejä
35
Itsellä olisi laadukas 750kg jarruton peräkärry hankintalistalla. Vetoautona olisi tesla model y, jonka oma massa on 2054kg, tuleekohan b ajokortilla painon kanssa ongelmia?

Suosituksia olen tutuilta kuullut respon peräkärryistä ja olen päätynyt kahteen malliin 750M351L150 ja 750M351L186. En osaa päättää kumpi noista olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Joten kysyn täältä apua, riittääkö 150 leveä ihan normi ajoihin vai olisiko järkevämpi valinta ottaa heti leveämpi malli, kun pitkä ikäistä peräkärryä kuitenkin haen. Kärryllä kuljetuksen tarve on sekalaista, rakennustavaraa, huonekaluja, puutarhajätettä, multaa/soraa/hiekkaa, työkaluja/koneita yms. pitkiäkin matkoja kotoa mökille. Nämä respon kärryt on ilmeisesti lujempi rakenteisia kuin useat Suomessa valmistetut kärryt.

Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla. Pienemmässä kantavuus 37kg parempi, ei varmaan suurta merkitystä?

Olisiko jollain kokemuksia kyseisistä peräkärryistä tai suositella jotain muita vastaavia laadukkaita peräkärryjä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 794
Itsellä olisi laadukas 750kg jarruton peräkärry hankintalistalla. Vetoautona olisi tesla model y, jonka oma massa on 2054kg, tuleekohan b ajokortilla painon kanssa ongelmia?

Suosituksia olen tutuilta kuullut respon peräkärryistä ja olen päätynyt kahteen malliin 750M351L150 ja 750M351L186. En osaa päättää kumpi noista olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Joten kysyn täältä apua, riittääkö 150 leveä ihan normi ajoihin vai olisiko järkevämpi valinta ottaa heti leveämpi malli, kun pitkä ikäistä peräkärryä kuitenkin haen. Kärryllä kuljetuksen tarve on sekalaista, rakennustavaraa, huonekaluja, puutarhajätettä, multaa/soraa/hiekkaa, työkaluja/koneita yms. pitkiäkin matkoja kotoa mökille. Nämä respon kärryt on ilmeisesti lujempi rakenteisia kuin useat Suomessa valmistetut kärryt.

Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla.

Olisiko jollain kokemuksia kyseisistä peräkärryistä tai suositella jotain muita vastaavia laadukkaita peräkärryjä?
Ei taida tulla massan kanssa ongelmia, koska auton kokonaismassa saa olla 3500kg ja tuohon 750kg jarrutonta kärryä päälle.
Jos kärry onkin näitä uudempia 825kg massalla rekisterissä olevia, niin sitten yhdistelmän kokonaismassa saa olla 3500kg. Eli täten auton kokonaismassa saa olla 2675kg.

Mutta kun ostaa kärryn, niin ton käsittääkseni saa vängätä että rekisteröivät 750kg kärryksi.

Kärryissä on kyllä koomista, että pienellä kevyellä kärryllä saa kuskata enemmän kamaa. Esim vanha 2m lavallinen aku painaa 150kg, ja täten kantavuus on 600kg kuormaa + aisapaino. Esim ton oman kubotan pientraktorin (500kg) voisi kuskata laillisesti tuolla, mutta ei noilla respoilla... Käytännössä taitaapi olla aika paljon turvallisempi respolla viedä kun tolla vanhalla rimpula akulla.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 613
Jo pidemmän aikaa katonut 2 akselista, 5m lavalla ja 3500 kilon kantavuudella olevaa lavettikärryä.
Onko kellää hyviä taikka huonoja kokemuksia?
Tuossa on nyt pari vaihtoehtoa mitä pähkäillyt, reippaan tonnin hintaero mutta jääkö jotain oleellista puuttumaan Eduardosta?

Hulco

Eduard
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
78
Hulcossa laidat on saranoitu fiksummin. Laita menee avattuna kokonaan tonne lavettipinnan alle, kun taas Eduardossa jää tohon kylkeen. Eli periaatteessa hulcossa saranoiden ja laidan ruttaminen esim trukilla on hankalampaa ku eduardossa. Vedettävänä ihan hyviä pelejä molemmat.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 043
Itsellä olisi laadukas 750kg jarruton peräkärry hankintalistalla. Vetoautona olisi tesla model y, jonka oma massa on 2054kg, tuleekohan b ajokortilla painon kanssa ongelmia?

Suosituksia olen tutuilta kuullut respon peräkärryistä ja olen päätynyt kahteen malliin 750M351L150 ja 750M351L186. En osaa päättää kumpi noista olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Joten kysyn täältä apua, riittääkö 150 leveä ihan normi ajoihin vai olisiko järkevämpi valinta ottaa heti leveämpi malli, kun pitkä ikäistä peräkärryä kuitenkin haen. Kärryllä kuljetuksen tarve on sekalaista, rakennustavaraa, huonekaluja, puutarhajätettä, multaa/soraa/hiekkaa, työkaluja/koneita yms. pitkiäkin matkoja kotoa mökille. Nämä respon kärryt on ilmeisesti lujempi rakenteisia kuin useat Suomessa valmistetut kärryt.

Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla. Pienemmässä kantavuus 37kg parempi, ei varmaan suurta merkitystä?

Olisiko jollain kokemuksia kyseisistä peräkärryistä tai suositella jotain muita vastaavia laadukkaita peräkärryjä?
Pähkäilin hieman samaa asiaa toissa keväänä ja päädyin itse Akun 150x350 Pro-kärryyn. Oikeastaan näissä jarruttomissa joutuu aina tekemään kompromissejä jonkin asian suhteen ja oma käyttötarkoitus on olennaista miettiä etukäteen ja hankkia kärry sen perusteella. Koska mitä isompi kärry on kyseessä, sitä todennäköisemmin sen kuljetuskapasiteetti kantavuuden osalta laskee. Myös se, onko kyseessä 750 kg vs 825 kg kärry voi olla väliä.

Toisin sanoen, 186 cm leveä kärry voi olla ihan hyvä leveämmän lavan vuoksi, mutta se ei välttämättä ole niin näppärä käsitellä ja kärry nostaa kapeampaa kärryä enemmän auton polttoaineenkulutusta. Myös kantavuus kärsii. Jos leveydellä on erityinen tarve, niin onhan se tod. näk. sitten ok. Mutta oman kokemukseni mukaan isoin haaste jarruttomalla kärryllä fyysistä tilaakin enemmän on kantavuuden vähäisyys. Tavarasta riippuen kärryn kantavuus tulee aiemmin esteeksi kuin tilan puute. Näin ainakin rakennustavaran ja kiintotavaran kanssa. Jos vaan muuttaisin huonekaluja, niin ei välttämättä sitten.

Akun kärryyn päädyin oikeastaan näiden syiden vuoksi (vs Respo):

- kantavuus +500 kg (sis 75 kg aisapainoa, koko 150x350 yksiakselinen)
- hyvät varusteet vakiona
- hyvä määrä kiinnityslenkkejä (jostain syystä jotkut valmistajat pihistelevät näissä)
- oli saatavissa paikalliselta Agcolta tarjouksesta (ei tarvinnut kaukaa hakea ja hinta hyvä suhteessa kilpailijoihin)
- erittäin jämäkkä runkorakenne ja laadukkaat komponentit
- 13 napainen pistoke
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 918
Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla.
Muuhun en ota kantaa mutta ym. asioiden perusteella en tekis tai oos tekemättä ostopäätöstä. Valot voi vaihtaa itse ledeihin samoin vaihtaa pistokkeen, eivät montaa euroa maksa.

Just vaihdoin omaan Respoon ledeiksi takavalot ku hermo meni jatkuviin valo-ongelmiin (vika nyt ei ole täysin hehkulampuissa vaan siinä, et noi valot on niin ö-luokan paskaa ettei mitään järkeä, lamput on ok mut lampunkannatkaan ei ota kontaktia ja saa aina väännellä)...

Tästä tietenkin seurasi ongelma kun vetoauto on liian uusi eikä "tue" ledivaloja (tää onkin todellinen wtf mitä hittoa autoteollisuus), pitää askarrella keinokuorma ledien rinnalle...
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
484
Pähkäilin hieman samaa asiaa toissa keväänä ja päädyin itse Akun 150x350 Pro-kärryyn. Oikeastaan näissä jarruttomissa joutuu aina tekemään kompromissejä jonkin asian suhteen ja oma käyttötarkoitus on olennaista miettiä etukäteen ja hankkia kärry sen perusteella. Koska mitä isompi kärry on kyseessä, sitä todennäköisemmin sen kuljetuskapasiteetti kantavuuden osalta laskee. Myös se, onko kyseessä 750 kg vs 825 kg kärry voi olla väliä.

Toisin sanoen, 186 cm leveä kärry voi olla ihan hyvä leveämmän lavan vuoksi, mutta se ei välttämättä ole niin näppärä käsitellä ja kärry nostaa kapeampaa kärryä enemmän auton polttoaineenkulutusta. Myös kantavuus kärsii. Jos leveydellä on erityinen tarve, niin onhan se tod. näk. sitten ok. Mutta oman kokemukseni mukaan isoin haaste jarruttomalla kärryllä fyysistä tilaakin enemmän on kantavuuden vähäisyys. Tavarasta riippuen kärryn kantavuus tulee aiemmin esteeksi kuin tilan puute. Näin ainakin rakennustavaran ja kiintotavaran kanssa. Jos vaan muuttaisin huonekaluja, niin ei välttämättä sitten.

Akun kärryyn päädyin oikeastaan näiden syiden vuoksi (vs Respo):

- kantavuus +500 kg (sis 75 kg aisapainoa, koko 150x350 yksiakselinen)
- hyvät varusteet vakiona
- hyvä määrä kiinnityslenkkejä (jostain syystä jotkut valmistajat pihistelevät näissä)
- oli saatavissa paikalliselta Agcolta tarjouksesta (ei tarvinnut kaukaa hakea ja hinta hyvä suhteessa kilpailijoihin)
- erittäin jämäkkä runkorakenne ja laadukkaat komponentit
- 13 napainen pistoke
Hyviä pointteja.

Itsellä ollut nyt 3,5v JT-trailer 150x330cm yksi akselinen kuomukärry ja pari kertaa olen harmitellut kun ei tullut ostettua 150x350cm kärryä. Toki silloin kuljetukset eivät ole olleet normaaleja okt asujan tarvikkeita, mutta kuitenkin. Ja ehdottomasti tuollainen 500kg kantavuudella oleva kärry, tulee kantavuus yllättävän nopeasti vastaan terassilautaa hakiessa. Lisäksi pari kertaa miettinyt, että 50cm laita voisi olla hyvä tuo 35cm sijaan. Suurin moite tuossa on vähäinen määrä sidontapisteitä ja etulaidan hankala takaisin laitto lautakuorman jälkeen.

Nykyään saa toki pikkurahalla sen kärryn vuokralle (10-15e/päivä), joten kannattaa melkein kokeilla että minkä kokoinen toimii itsellä.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 043
Hyviä pointteja.

Itsellä ollut nyt 3,5v JT-trailer 150x330cm yksi akselinen kuomukärry ja pari kertaa olen harmitellut kun ei tullut ostettua 150x350cm kärryä. Toki silloin kuljetukset eivät ole olleet normaaleja okt asujan tarvikkeita, mutta kuitenkin. Ja ehdottomasti tuollainen 500kg kantavuudella oleva kärry, tulee kantavuus yllättävän nopeasti vastaan terassilautaa hakiessa. Lisäksi pari kertaa miettinyt, että 50cm laita voisi olla hyvä tuo 35cm sijaan. Suurin moite tuossa on vähäinen määrä sidontapisteitä ja etulaidan hankala takaisin laitto lautakuorman jälkeen.

Nykyään saa toki pikkurahalla sen kärryn vuokralle (10-15e/päivä), joten kannattaa melkein kokeilla että minkä kokoinen toimii itsellä.
Itse hankin kärryn OKT rakentamisen vuoksi ja kun huonekorkeus on +3m, niin oli olennaista, että lavakoko on pituudessa riittävästi. Kun on riittävän pitkä kärry, niin sen kuormaaminen on helpompaa (myös tasapainoisen kuorman kannalta). Rautakaupassa harvemmin on kuuden metrin puutavaraa, yleensä ovat siinä neljän ja viiden metrin välissä, jotka kulkevat oikein mainiosti 3,5 m kärryllä. Kantavuus tosiaan pitää aina huomioida ja isoimmat tavaraerät kannattaa melkein ottaa rahtina, ellei ole joku typerä poikkeus, jossa rahti on useita satoja euroja. Mutta talotyömaalla voi säästää paljon rahaa rahdeissa, kun ei tarvitse jokaista nyssäkkää tilata rahdilla ja maksaa siitä +100e. Varsinkin jos etäisyys on lyhyt niin kuin itsellä.

Rautakaupassa ei kannata luottaa siihen, että osaavat arvioida massoja oikein, ellei varastokaverin trukissa ole vaakaa. Eikä kannata luottaa onneen, ettei se poliisi kuitenkaan kiinnostu. Tässä vuoden sisään olen kahdesti tullut pysäytetyksi rutiinitarkastukseen ja vieläpä toisella kerralla mittasivat kuorman painon. Ja mulla oli siis kuomu päällä, joten poliisi ei voinut mitenkään ajosta tietää, että onko siellä kärryssä mitään vai ei. Kummallakaan kerralla ei tullut sanottavaa ja olin jopa todella yllättynyt, että tuollaiseen olen onnistunut pääsemään, kun pilliinkään en ole varmaan +15 vuoteen puhaltanut.
 
Liittynyt
04.08.2019
Viestejä
35
Ei taida tulla massan kanssa ongelmia, koska auton kokonaismassa saa olla 3500kg ja tuohon 750kg jarrutonta kärryä päälle.
Jos kärry onkin näitä uudempia 825kg massalla rekisterissä olevia, niin sitten yhdistelmän kokonaismassa saa olla 3500kg. Eli täten auton kokonaismassa saa olla 2675kg.

Mutta kun ostaa kärryn, niin ton käsittääkseni saa vängätä että rekisteröivät 750kg kärryksi.

Kärryissä on kyllä koomista, että pienellä kevyellä kärryllä saa kuskata enemmän kamaa. Esim vanha 2m lavallinen aku painaa 150kg, ja täten kantavuus on 600kg kuormaa + aisapaino. Esim ton oman kubotan pientraktorin (500kg) voisi kuskata laillisesti tuolla, mutta ei noilla respoilla... Käytännössä taitaapi olla aika paljon turvallisempi respolla viedä kun tolla vanhalla rimpula akulla.
Okei. Eli ymmärsinkö nyt oikein, että kärryjä voidaan rekisteröidä 750kg ja 825kg? Mikäs järki tuossa 825kg rekisteröinnissä on? Ei ainakaan kärryn ostajalle mitään hyötyä. Jos esimerkiksi valmistajan(respon) sivuilla on ilmoitettu kokonaispainoksi 750kg voidaanko se rekisteröidä 825kg? Varmistan vielä, että jos kärry rekisteröity 750kg niin vetoautolla ei väliä, kunhan on alle 3500kg? Jos kärryn kokonaismassa enemmän kuin 750kg niin lasketaan mukaan yhdistelmään, kuulostaa minulta oudolta tuollainen sääntö.
 
Liittynyt
04.08.2019
Viestejä
35
Pähkäilin hieman samaa asiaa toissa keväänä ja päädyin itse Akun 150x350 Pro-kärryyn. Oikeastaan näissä jarruttomissa joutuu aina tekemään kompromissejä jonkin asian suhteen ja oma käyttötarkoitus on olennaista miettiä etukäteen ja hankkia kärry sen perusteella. Koska mitä isompi kärry on kyseessä, sitä todennäköisemmin sen kuljetuskapasiteetti kantavuuden osalta laskee. Myös se, onko kyseessä 750 kg vs 825 kg kärry voi olla väliä.

Toisin sanoen, 186 cm leveä kärry voi olla ihan hyvä leveämmän lavan vuoksi, mutta se ei välttämättä ole niin näppärä käsitellä ja kärry nostaa kapeampaa kärryä enemmän auton polttoaineenkulutusta. Myös kantavuus kärsii. Jos leveydellä on erityinen tarve, niin onhan se tod. näk. sitten ok. Mutta oman kokemukseni mukaan isoin haaste jarruttomalla kärryllä fyysistä tilaakin enemmän on kantavuuden vähäisyys. Tavarasta riippuen kärryn kantavuus tulee aiemmin esteeksi kuin tilan puute. Näin ainakin rakennustavaran ja kiintotavaran kanssa. Jos vaan muuttaisin huonekaluja, niin ei välttämättä sitten.

Akun kärryyn päädyin oikeastaan näiden syiden vuoksi (vs Respo):

- kantavuus +500 kg (sis 75 kg aisapainoa, koko 150x350 yksiakselinen)
- hyvät varusteet vakiona
- hyvä määrä kiinnityslenkkejä (jostain syystä jotkut valmistajat pihistelevät näissä)
- oli saatavissa paikalliselta Agcolta tarjouksesta (ei tarvinnut kaukaa hakea ja hinta hyvä suhteessa kilpailijoihin)
- erittäin jämäkkä runkorakenne ja laadukkaat komponentit
- 13 napainen pistoke
Eikös nuo akun kärryt ole juuri kokonaispainoltaan 825kg, eikös se ole huono juttu jos vertaa 750kg kärryihin, jota ei lasketa yhdistelmän painoon mukaan?

Sitä juuri mietinkin, että kuinka paljon enemmän se leveämpi 186cm kärry vaikuttaa polttoaineen/sähkön kulutukseen. Meidän tapauksessa, kun sähköauto niin saattaa olla kulutus merkittävästi isompi verrattuna kapeampaan kärryyn.

Aku:ssa oli niiden nettisivujen mukaan kantavuus suurempi, mutta ehkä johtuen tästä 825kg kärrystä? Kantavuus olisi itsellekin tärkeä, ettei kuskaile laittoimia kuormia.

En löytänyt tietoa miten akussa olisi paremman vakio varusteet, kun ne respossakin on kattavat. Akussa ledi valot edessä ja takana?

Kokemusta onko akussa verrattuna respoon laadukkaammat komponentit esim. valot kuin respossa? Runko jämäkämpi?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
214
Okei. Eli ymmärsinkö nyt oikein, että kärryjä voidaan rekisteröidä 750kg ja 825kg? Mikäs järki tuossa 825kg rekisteröinnissä on? Ei ainakaan kärryn ostajalle mitään hyötyä. Jos esimerkiksi valmistajan(respon) sivuilla on ilmoitettu kokonaispainoksi 750kg voidaanko se rekisteröidä 825kg? Varmistan vielä, että jos kärry rekisteröity 750kg niin vetoautolla ei väliä, kunhan on alle 3500kg? Jos kärryn kokonaismassa enemmän kuin 750kg niin lasketaan mukaan yhdistelmään, kuulostaa minulta oudolta tuollainen sääntö.
825kg rekisteröity kärry tarkoittaa, että akselipainoa saa olla 750kg ja aisapainoa 10% siitä eli 75kg. Hyötyhän tuossa on juuri suuremmassa kantavuudessa.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 043
Okei. Eli ymmärsinkö nyt oikein, että kärryjä voidaan rekisteröidä 750kg ja 825kg? Mikäs järki tuossa 825kg rekisteröinnissä on? Ei ainakaan kärryn ostajalle mitään hyötyä. Jos esimerkiksi valmistajan(respon) sivuilla on ilmoitettu kokonaispainoksi 750kg voidaanko se rekisteröidä 825kg? Varmistan vielä, että jos kärry rekisteröity 750kg niin vetoautolla ei väliä, kunhan on alle 3500kg? Jos kärryn kokonaismassa enemmän kuin 750kg niin lasketaan mukaan yhdistelmään, kuulostaa minulta oudolta tuollainen sääntö.
Se extra 75 kiloa tulee käytännössä siitä, että valmistaja sallii kärryn aisapainoksi 75 kg. Eli kaikki paino ei saisi maksimikuormalla kohdistua kärryn akselille, vaan 75 kg siitä pitäisi kohdistua asiaan. Kuinka helppoa tai vaikeaa tuollainen kuormaaminen sitten on, jää käyttäjänsä mietittäväksi. Mutta se kuitenkin periaatteessa mahdollistaa isomman kuorman kuljettamisen kuin pelkkä 750 kg. Isommasta massasta pienempään rekisteröiminen on käsittääkseni melko suoraviivainen juttu, mutta toisinpäin voinee vaatia tyyppihyväksyntätodistusta valmistajalta.

En tunne taustoja sen tarkemmin, mutta ilmeisesti 825 kg kärryjen haaste on tuossa yhdistelmän kokonaismassassa, kun 825 kg kärryn kanssa vetoauton massat eivät voi olla niin suuria kuin 750 kg kärryn kanssa. Itsellä ns. pikku e, niin ei ole ollut aivan niin nöpönuukaa noiden kärryjen kanssa. Haastetta tulisi lähinnä silloin, jos vetoauto olisi C-korttia vaativa (joka kyllä löytyy), mutta sen perään ei välttämättä saisi tuollaista 825 kg kärryä laittaa. Sitten pitöisi vissiin olla C1e tai iso E.
 
Liittynyt
04.08.2019
Viestejä
35
Muuhun en ota kantaa mutta ym. asioiden perusteella en tekis tai oos tekemättä ostopäätöstä. Valot voi vaihtaa itse ledeihin samoin vaihtaa pistokkeen, eivät montaa euroa maksa.

Just vaihdoin omaan Respoon ledeiksi takavalot ku hermo meni jatkuviin valo-ongelmiin (vika nyt ei ole täysin hehkulampuissa vaan siinä, et noi valot on niin ö-luokan paskaa ettei mitään järkeä, lamput on ok mut lampunkannatkaan ei ota kontaktia ja saa aina väännellä)...

Tästä tietenkin seurasi ongelma kun vetoauto on liian uusi eikä "tue" ledivaloja (tää onkin todellinen wtf mitä hittoa autoteollisuus), pitää askarrella keinokuorma ledien rinnalle...
Sinulla siis ollut respon valoissa ongelmia? Oliko edessä vakiona ledit, ne toimineet hyvin?
Leditkö ei välttämättä edes toimi, riippuen autosta?

Pistokkeen pystyy vaihtamaan 7 napaisesta 13 riippumatta johtosarjasta? Ajattelin, että uusissa kärryissä olisi vakiona jo 13 napaiset pistokkeet, mut eipä näköjään ole.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 043
Aku:ssa oli niiden nettisivujen mukaan kantavuus suurempi, mutta ehkä johtuen tästä 825kg kärrystä? Kantavuus olisi itsellekin tärkeä, ettei kuskaile laittoimia kuormia.

En löytänyt tietoa miten akussa olisi paremman vakio varusteet, kun ne respossakin on kattavat. Akussa ledi valot edessä ja takana?

Kokemusta onko akussa verrattuna respoon laadukkaammat komponentit esim. valot kuin respossa? Runko jämäkämpi?
Respon ja Akun kärryt ovat jämäkkyydessä varmaan aivan samaa tasoa. Isoin ero lienee tuo kokonaismassa, kun Akut on yleensä niitä 825 kg kärryjä. En nyt tarkkaan muista mitä kaikkia eroja oli juuri Akun ja Respon välillä, mutta Akussa on vakiona metalliset lokasuojat astinlaudoilla (ne astinlaudat on ihan oikeasti hyödylliset), etulaita on saranoitu, joten sen voi avata auki, eikä irtoa koko laitos, takalaita toimii tarvittaessa ramppina, löytyy kippi, navat, renkaat yms. ovat jo tehtaalta ihan laadukkaat ja kärryssä on reilusti sidontalenkkejä sisällä ja ulkona. Pistoke on 13 napainen ja etuvalot on lediä, mutta takavalot on ihan peristeistä hehkulankaa. Näin ainakin v. 2023 kärryssä.

Omalla kohdallani merkitsevä asia oli myös se, että Akun sai ostettua alle 10 km päästä ja Agcon myymässä versiossa oli lisävarusteina ruksittu (mutta perusmallin hinnalla) kipin kaasujousi ja liinalaatikko kärryn ulkokyljessä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 918
Sinulla siis ollut respon valoissa ongelmia? Oliko edessä vakiona ledit, ne toimineet hyvin?
Leditkö ei välttämättä edes toimi, riippuen autosta?

Pistokkeen pystyy vaihtamaan 7 napaisesta 13 riippumatta johtosarjasta? Ajattelin, että uusissa kärryissä olisi vakiona jo 13 napaiset pistokkeet, mut eipä näköjään ole.
Edessä ja sivuilla ledit ja ne on toimineet ongelmitta. Takavalot renasivat jatkuvasti sekä peräkärryssä, että trailerissa. Ne valaisimet on niin paskat, että lamppujen pitimissäkään ei löysä metalli jaksa puristaa lampun kantaa.

Mitä uudempi auto sitä todennäköisemmin ledit ei toimi (!). Ne kun tarkkailevat jatkuvasti että onko lamput kunnossa ja ledi näkyy tietokoneelle käytännössä palaneena hehkulamppuna kun vie niin vähän virtaa. Luulisi, että insinööri osaisi laittaa ajotietokoneeseen valinnan että onko ledit, mutta ei.

Joissain kalliissa ledeissä on sisäänrakennettuna keinokuorma, jolloin ledit näkyy tietokoneelle kuin hehkulamppuna. Muuten pitää käyttää piuhan ja auton väliin tulevaa adapteria tai sit diyttää tehovastukset ledien rinnalle.

Voi vaihtaa pistokkeen no problems...
 
Liittynyt
11.08.2017
Viestejä
233
Riittävän uusi auto kun on niin ledit taas toimivat. Kun autossa on ledit ympäriinsä niin kelpaa kärrynkin ledit.

Tuossa 750/825kg kärryssä taitaa olla vielä sellainen ongelma että kuorma-autolla ei ilman isoa E:tä taida saada vetää kuin 750kg kärryä. En ole tästä ihan varma.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 918
Riittävän uusi auto kun on niin ledit taas toimivat. Kun autossa on ledit ympäriinsä niin kelpaa kärrynkin ledit.

Tuossa 750/825kg kärryssä taitaa olla vielä sellainen ongelma että kuorma-autolla ei ilman isoa E:tä taida saada vetää kuin 750kg kärryä. En ole tästä ihan varma.
Ei voi yleistää, ei kelpaa 2020 Audille ledit vaikka yhtään hehkulamppua ei koslasta löydy... En tiedä voisiko ohjelmoida jotenkin mutta netistä ei löytynyt yhtään onnistumistarinaa.
 
Liittynyt
04.08.2019
Viestejä
35
Tuohon ledi ongelmaan voisi auttaa ainakin respon kärryissä tuollainen vastusboksi
10446.jpg

Tuotetiedoissa mainittu "Vastusboksi takaa valojen 100% toimivuuden, kun löytyy automalleja missä valot vilkkuu sekä antaa virhekoodeja, 12V, 13napainen."
 
Liittynyt
04.08.2019
Viestejä
35
Olen nyt miettinyt respon kärryjä ja täällä suosituksia saanutta akun kärryjä. Itse koen, että ongelmaksi akun kärryissä tulee 825kg kokonaispaino. Haluan, että pystyn vetämään kärryä b kortilla mahdollisen isomman auton vaihdonkin jälkeenkin. Respon 750kg kärryn kanssa siinä ei pitäisi tulla ongelmaa. Kantavuudessa siinä vähän häviää akun kärryille, mutta ei voi mitään.

Vielä vain mietin sitä minun alkuperäistä ongelmaa, että kumpi olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Tarkoitus olisi saada moniksi vuosiksi hyvä kärry. Siksi kysyn jos jollain olisi kokemuksia, että pärjääkö 150 leveällä vai olisiko järkevämpi ostaa vaan suosiolla 186 leveä? Tiedän, että on vähän kiinni jokaisen henkilökohtaisista tarpeista mitä kuljettaa.. kysyn kuitenkin onko tullut tilannetta, että ei ole leveys 150cm kärryssä riitänyt?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 918
Tuohon ledi ongelmaan voisi auttaa ainakin respon kärryissä tuollainen vastusboksi
Tuotetiedoissa mainittu "Vastusboksi takaa valojen 100% toimivuuden, kun löytyy automalleja missä valot vilkkuu sekä antaa virhekoodeja, 12V, 13napainen."
Laitanpa tän tilaukseen, on paremman näköinen kuin motonet jne. adapterit jotka näyttää siltä että vääntävät ilkeästi auton pistorasiaa painollaan. Menee kyllä ton kiinnitys diyttämiseksi kun poratakaan ei aisaan saa, mutta kai sitä jotain keksii.

Olin jo tilailemassa osia diy vastusboxiin, mutta sen verran kalliita tehovastukset ja alumiinikotelot (toi ei kyllä oo metallia, no kai se jotenkin jäähtyy kuitenkin) ja lomalla ois parempaakin tekemistä, että olkoot...

Ps. ylikuormasta tulee vähemmän keppiä mitä kortitta ajosta (vaan en tumne sääntöjä tupn 825kg osalta et sekö sit vaatii pikku-e:n jos menee yli 3,5t). Just saying... Ja aika tähtitieteelliset todennäköisyydet et poliisi alkaa punnitsemaan kevytperäkärryä, mutta jokuhan tuossa jist kertoi et näin kävi...
 
Liittynyt
04.08.2019
Viestejä
35
Tuollasen kuvan löysin
Yhdistelmien-ajokorttivaatimuksia.jpg

B96 riittää näköjään aika pitkälle. Ei ole mielenkiintoa itsellä sellaista hankkia.
 
Liittynyt
04.08.2019
Viestejä
35
Laitanpa tän tilaukseen, on paremman näköinen kuin motonet jne. adapterit jotka näyttää siltä että vääntävät ilkeästi auton pistorasiaa painollaan. Menee kyllä ton kiinnitys diyttämiseksi kun poratakaan ei aisaan saa, mutta kai sitä jotain keksii.

Olin jo tilailemassa osia diy vastusboxiin, mutta sen verran kalliita tehovastukset ja alumiinikotelot (toi ei kyllä oo metallia, no kai se jotenkin jäähtyy kuitenkin) ja lomalla ois parempaakin tekemistä, että olkoot...

Ps. ylikuormasta tulee vähemmän keppiä mitä kortitta ajosta (vaan en tumne sääntöjä tupn 825kg osalta et sekö sit vaatii pikku-e:n jos menee yli 3,5t). Just saying... Ja aika tähtitieteelliset todennäköisyydet et poliisi alkaa punnitsemaan kevytperäkärryä, mutta jokuhan tuossa jist kertoi et näin kävi...
Ilmoittele sitten toimiiko tuo vastusboksi. Sinä vaihdoit taakse ledit itse? Katsoin, että jossain liikkeissä vaihtavat ledit alkuperäisten tilalle rahalla. Ehkä ne ledit olis varmemmat ja toivottavasti toimis suoraan omassa autossa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 321
Viestejä
4 330 030
Jäsenet
72 196
Uusin jäsen
pro.forma

Hinta.fi

Ylös Bottom