Peräkärryt

Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
78
Peruutuskamera autossa sen sijaan on kiva, kun saa pakitettua ykkösellä kuulan vetoaisan alle, vaikka tämäkin tietty pitää osata ilman kameraa (ei ykkösellä mutta ravaamaan joutuu, toki ammattilaiset varmaan osaa tänkin ykkösellä).
Ainakin omassa pikku-E-inssissä sanoi tarkastaja, että saa käyttää kameraa ja kaikkea aputekniikkaa, jos semmoset löytyy. Kokeessa keskityttiin enemmän siihen, että tietää miten pitää tehdä ja osaa liikenteessä toimia sen raskaamman kärryn kanssa.
Ilman kameraakin oppii aika hyvin ajamaan kuulan kohdalleen, kun on tuttu auto ja kärry, mutta kyllä se on aika mestari, jos ihan uuden yhdistelmän osaa hahmottaa niin hyvin, että kerralla ajaa kohdalleen.

Raskaassa kalustossa nuo kytkennät on järeämpiä ja melkein kohdalleen osuessa vetokita ohjaa aisan lenkin kitaan tai puoliperän kiinnikkeen vetopöytään.


Onko teillä kokemuksia/suosituksia peräkärryn peruutuskamerasta? Tuli melkein pakiteltua aitaa päin, kun on vaikea arvioida missä se perä menee.

Langaton kamera, joka saisi käyttövirrat esim. kärryn takavalojen sähköistä ja kuvan saisi puhelimeen voisi olla kätevin. Kärryä ei kuitenkaan joka päivä vedellä.
Noissa hevoskopeissa olen nähnyt peruutuskameroita kärryssä. Googlettaessa tuli vastaan langattomia malleja, jotka saa herätevirran peräkärryn peruutusvalosta. Semmonenhan vois toimia sulle? Peruutusvalo tarvii 13-napaisen pistokkeen kärryyn ja autoon, kun sitä ei vakiona 7-napaisessa ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 359
Heppakopeissa niitä näkee, kun on naisia välillä niissä kuskeina. Isäntä ei aina jaksa viedä sitä perheen karvakasaa joka näyttelyyn, niin ne teinit ja madamet peruuttelee niillä ihan miten sattuu koska sukupuoli. Poikkeuksiakin toki löytyy. En ole itse kyllä isollakaan vaunulla sitä kameraa osannut kaivata, kun miehillä se tilanhahmotuskyky on jotenkin varmaan erilainen.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 520
En ole itse kyllä isollakaan vaunulla sitä kameraa osannut kaivata, kun miehillä se tilanhahmotuskyky on jotenkin varmaan erilainen.
Isompi kärry jopa usein on paljon helpompi. Vaikein yhdistelmä on iso ja leveä etuvetoinen vetoauto ja pieni, kapea ja matala kärry. Tuollaisessakin tilanteessa se kärryn kamera on kyllä melko hyödytön. Alkuperäistä kysyjää suosittelisin vaan treenaamaan lisää, ei siinä oikein poppakonstit auta, pikemminkin päin vastoin.
 
Liittynyt
04.08.2019
Viestejä
28
Itsellä olisi laadukas 750kg jarruton peräkärry hankintalistalla. Vetoautona olisi tesla model y, jonka oma massa on 2054kg, tuleekohan b ajokortilla painon kanssa ongelmia?

Suosituksia olen tutuilta kuullut respon peräkärryistä ja olen päätynyt kahteen malliin 750M351L150 ja 750M351L186. En osaa päättää kumpi noista olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Joten kysyn täältä apua, riittääkö 150 leveä ihan normi ajoihin vai olisiko järkevämpi valinta ottaa heti leveämpi malli, kun pitkä ikäistä peräkärryä kuitenkin haen. Kärryllä kuljetuksen tarve on sekalaista, rakennustavaraa, huonekaluja, puutarhajätettä, multaa/soraa/hiekkaa, työkaluja/koneita yms. pitkiäkin matkoja kotoa mökille. Nämä respon kärryt on ilmeisesti lujempi rakenteisia kuin useat Suomessa valmistetut kärryt.

Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla. Pienemmässä kantavuus 37kg parempi, ei varmaan suurta merkitystä?

Olisiko jollain kokemuksia kyseisistä peräkärryistä tai suositella jotain muita vastaavia laadukkaita peräkärryjä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 793
Itsellä olisi laadukas 750kg jarruton peräkärry hankintalistalla. Vetoautona olisi tesla model y, jonka oma massa on 2054kg, tuleekohan b ajokortilla painon kanssa ongelmia?

Suosituksia olen tutuilta kuullut respon peräkärryistä ja olen päätynyt kahteen malliin 750M351L150 ja 750M351L186. En osaa päättää kumpi noista olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Joten kysyn täältä apua, riittääkö 150 leveä ihan normi ajoihin vai olisiko järkevämpi valinta ottaa heti leveämpi malli, kun pitkä ikäistä peräkärryä kuitenkin haen. Kärryllä kuljetuksen tarve on sekalaista, rakennustavaraa, huonekaluja, puutarhajätettä, multaa/soraa/hiekkaa, työkaluja/koneita yms. pitkiäkin matkoja kotoa mökille. Nämä respon kärryt on ilmeisesti lujempi rakenteisia kuin useat Suomessa valmistetut kärryt.

Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla.

Olisiko jollain kokemuksia kyseisistä peräkärryistä tai suositella jotain muita vastaavia laadukkaita peräkärryjä?
Ei taida tulla massan kanssa ongelmia, koska auton kokonaismassa saa olla 3500kg ja tuohon 750kg jarrutonta kärryä päälle.
Jos kärry onkin näitä uudempia 825kg massalla rekisterissä olevia, niin sitten yhdistelmän kokonaismassa saa olla 3500kg. Eli täten auton kokonaismassa saa olla 2675kg.

Mutta kun ostaa kärryn, niin ton käsittääkseni saa vängätä että rekisteröivät 750kg kärryksi.

Kärryissä on kyllä koomista, että pienellä kevyellä kärryllä saa kuskata enemmän kamaa. Esim vanha 2m lavallinen aku painaa 150kg, ja täten kantavuus on 600kg kuormaa + aisapaino. Esim ton oman kubotan pientraktorin (500kg) voisi kuskata laillisesti tuolla, mutta ei noilla respoilla... Käytännössä taitaapi olla aika paljon turvallisempi respolla viedä kun tolla vanhalla rimpula akulla.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 613
Jo pidemmän aikaa katonut 2 akselista, 5m lavalla ja 3500 kilon kantavuudella olevaa lavettikärryä.
Onko kellää hyviä taikka huonoja kokemuksia?
Tuossa on nyt pari vaihtoehtoa mitä pähkäillyt, reippaan tonnin hintaero mutta jääkö jotain oleellista puuttumaan Eduardosta?

Hulco

Eduard
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
78
Hulcossa laidat on saranoitu fiksummin. Laita menee avattuna kokonaan tonne lavettipinnan alle, kun taas Eduardossa jää tohon kylkeen. Eli periaatteessa hulcossa saranoiden ja laidan ruttaminen esim trukilla on hankalampaa ku eduardossa. Vedettävänä ihan hyviä pelejä molemmat.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 041
Itsellä olisi laadukas 750kg jarruton peräkärry hankintalistalla. Vetoautona olisi tesla model y, jonka oma massa on 2054kg, tuleekohan b ajokortilla painon kanssa ongelmia?

Suosituksia olen tutuilta kuullut respon peräkärryistä ja olen päätynyt kahteen malliin 750M351L150 ja 750M351L186. En osaa päättää kumpi noista olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Joten kysyn täältä apua, riittääkö 150 leveä ihan normi ajoihin vai olisiko järkevämpi valinta ottaa heti leveämpi malli, kun pitkä ikäistä peräkärryä kuitenkin haen. Kärryllä kuljetuksen tarve on sekalaista, rakennustavaraa, huonekaluja, puutarhajätettä, multaa/soraa/hiekkaa, työkaluja/koneita yms. pitkiäkin matkoja kotoa mökille. Nämä respon kärryt on ilmeisesti lujempi rakenteisia kuin useat Suomessa valmistetut kärryt.

Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla. Pienemmässä kantavuus 37kg parempi, ei varmaan suurta merkitystä?

Olisiko jollain kokemuksia kyseisistä peräkärryistä tai suositella jotain muita vastaavia laadukkaita peräkärryjä?
Pähkäilin hieman samaa asiaa toissa keväänä ja päädyin itse Akun 150x350 Pro-kärryyn. Oikeastaan näissä jarruttomissa joutuu aina tekemään kompromissejä jonkin asian suhteen ja oma käyttötarkoitus on olennaista miettiä etukäteen ja hankkia kärry sen perusteella. Koska mitä isompi kärry on kyseessä, sitä todennäköisemmin sen kuljetuskapasiteetti kantavuuden osalta laskee. Myös se, onko kyseessä 750 kg vs 825 kg kärry voi olla väliä.

Toisin sanoen, 186 cm leveä kärry voi olla ihan hyvä leveämmän lavan vuoksi, mutta se ei välttämättä ole niin näppärä käsitellä ja kärry nostaa kapeampaa kärryä enemmän auton polttoaineenkulutusta. Myös kantavuus kärsii. Jos leveydellä on erityinen tarve, niin onhan se tod. näk. sitten ok. Mutta oman kokemukseni mukaan isoin haaste jarruttomalla kärryllä fyysistä tilaakin enemmän on kantavuuden vähäisyys. Tavarasta riippuen kärryn kantavuus tulee aiemmin esteeksi kuin tilan puute. Näin ainakin rakennustavaran ja kiintotavaran kanssa. Jos vaan muuttaisin huonekaluja, niin ei välttämättä sitten.

Akun kärryyn päädyin oikeastaan näiden syiden vuoksi (vs Respo):

- kantavuus +500 kg (sis 75 kg aisapainoa, koko 150x350 yksiakselinen)
- hyvät varusteet vakiona
- hyvä määrä kiinnityslenkkejä (jostain syystä jotkut valmistajat pihistelevät näissä)
- oli saatavissa paikalliselta Agcolta tarjouksesta (ei tarvinnut kaukaa hakea ja hinta hyvä suhteessa kilpailijoihin)
- erittäin jämäkkä runkorakenne ja laadukkaat komponentit
- 13 napainen pistoke
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 915
Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla.
Muuhun en ota kantaa mutta ym. asioiden perusteella en tekis tai oos tekemättä ostopäätöstä. Valot voi vaihtaa itse ledeihin samoin vaihtaa pistokkeen, eivät montaa euroa maksa.

Just vaihdoin omaan Respoon ledeiksi takavalot ku hermo meni jatkuviin valo-ongelmiin (vika nyt ei ole täysin hehkulampuissa vaan siinä, et noi valot on niin ö-luokan paskaa ettei mitään järkeä, lamput on ok mut lampunkannatkaan ei ota kontaktia ja saa aina väännellä)...

Tästä tietenkin seurasi ongelma kun vetoauto on liian uusi eikä "tue" ledivaloja (tää onkin todellinen wtf mitä hittoa autoteollisuus), pitää askarrella keinokuorma ledien rinnalle...
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
484
Pähkäilin hieman samaa asiaa toissa keväänä ja päädyin itse Akun 150x350 Pro-kärryyn. Oikeastaan näissä jarruttomissa joutuu aina tekemään kompromissejä jonkin asian suhteen ja oma käyttötarkoitus on olennaista miettiä etukäteen ja hankkia kärry sen perusteella. Koska mitä isompi kärry on kyseessä, sitä todennäköisemmin sen kuljetuskapasiteetti kantavuuden osalta laskee. Myös se, onko kyseessä 750 kg vs 825 kg kärry voi olla väliä.

Toisin sanoen, 186 cm leveä kärry voi olla ihan hyvä leveämmän lavan vuoksi, mutta se ei välttämättä ole niin näppärä käsitellä ja kärry nostaa kapeampaa kärryä enemmän auton polttoaineenkulutusta. Myös kantavuus kärsii. Jos leveydellä on erityinen tarve, niin onhan se tod. näk. sitten ok. Mutta oman kokemukseni mukaan isoin haaste jarruttomalla kärryllä fyysistä tilaakin enemmän on kantavuuden vähäisyys. Tavarasta riippuen kärryn kantavuus tulee aiemmin esteeksi kuin tilan puute. Näin ainakin rakennustavaran ja kiintotavaran kanssa. Jos vaan muuttaisin huonekaluja, niin ei välttämättä sitten.

Akun kärryyn päädyin oikeastaan näiden syiden vuoksi (vs Respo):

- kantavuus +500 kg (sis 75 kg aisapainoa, koko 150x350 yksiakselinen)
- hyvät varusteet vakiona
- hyvä määrä kiinnityslenkkejä (jostain syystä jotkut valmistajat pihistelevät näissä)
- oli saatavissa paikalliselta Agcolta tarjouksesta (ei tarvinnut kaukaa hakea ja hinta hyvä suhteessa kilpailijoihin)
- erittäin jämäkkä runkorakenne ja laadukkaat komponentit
- 13 napainen pistoke
Hyviä pointteja.

Itsellä ollut nyt 3,5v JT-trailer 150x330cm yksi akselinen kuomukärry ja pari kertaa olen harmitellut kun ei tullut ostettua 150x350cm kärryä. Toki silloin kuljetukset eivät ole olleet normaaleja okt asujan tarvikkeita, mutta kuitenkin. Ja ehdottomasti tuollainen 500kg kantavuudella oleva kärry, tulee kantavuus yllättävän nopeasti vastaan terassilautaa hakiessa. Lisäksi pari kertaa miettinyt, että 50cm laita voisi olla hyvä tuo 35cm sijaan. Suurin moite tuossa on vähäinen määrä sidontapisteitä ja etulaidan hankala takaisin laitto lautakuorman jälkeen.

Nykyään saa toki pikkurahalla sen kärryn vuokralle (10-15e/päivä), joten kannattaa melkein kokeilla että minkä kokoinen toimii itsellä.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 041
Hyviä pointteja.

Itsellä ollut nyt 3,5v JT-trailer 150x330cm yksi akselinen kuomukärry ja pari kertaa olen harmitellut kun ei tullut ostettua 150x350cm kärryä. Toki silloin kuljetukset eivät ole olleet normaaleja okt asujan tarvikkeita, mutta kuitenkin. Ja ehdottomasti tuollainen 500kg kantavuudella oleva kärry, tulee kantavuus yllättävän nopeasti vastaan terassilautaa hakiessa. Lisäksi pari kertaa miettinyt, että 50cm laita voisi olla hyvä tuo 35cm sijaan. Suurin moite tuossa on vähäinen määrä sidontapisteitä ja etulaidan hankala takaisin laitto lautakuorman jälkeen.

Nykyään saa toki pikkurahalla sen kärryn vuokralle (10-15e/päivä), joten kannattaa melkein kokeilla että minkä kokoinen toimii itsellä.
Itse hankin kärryn OKT rakentamisen vuoksi ja kun huonekorkeus on +3m, niin oli olennaista, että lavakoko on pituudessa riittävästi. Kun on riittävän pitkä kärry, niin sen kuormaaminen on helpompaa (myös tasapainoisen kuorman kannalta). Rautakaupassa harvemmin on kuuden metrin puutavaraa, yleensä ovat siinä neljän ja viiden metrin välissä, jotka kulkevat oikein mainiosti 3,5 m kärryllä. Kantavuus tosiaan pitää aina huomioida ja isoimmat tavaraerät kannattaa melkein ottaa rahtina, ellei ole joku typerä poikkeus, jossa rahti on useita satoja euroja. Mutta talotyömaalla voi säästää paljon rahaa rahdeissa, kun ei tarvitse jokaista nyssäkkää tilata rahdilla ja maksaa siitä +100e. Varsinkin jos etäisyys on lyhyt niin kuin itsellä.

Rautakaupassa ei kannata luottaa siihen, että osaavat arvioida massoja oikein, ellei varastokaverin trukissa ole vaakaa. Eikä kannata luottaa onneen, ettei se poliisi kuitenkaan kiinnostu. Tässä vuoden sisään olen kahdesti tullut pysäytetyksi rutiinitarkastukseen ja vieläpä toisella kerralla mittasivat kuorman painon. Ja mulla oli siis kuomu päällä, joten poliisi ei voinut mitenkään ajosta tietää, että onko siellä kärryssä mitään vai ei. Kummallakaan kerralla ei tullut sanottavaa ja olin jopa todella yllättynyt, että tuollaiseen olen onnistunut pääsemään, kun pilliinkään en ole varmaan +15 vuoteen puhaltanut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 206
Viestejä
4 326 121
Jäsenet
72 182
Uusin jäsen
p2_

Hinta.fi

Ylös Bottom