Peräkärryt

Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
77
Peruutuskamera autossa sen sijaan on kiva, kun saa pakitettua ykkösellä kuulan vetoaisan alle, vaikka tämäkin tietty pitää osata ilman kameraa (ei ykkösellä mutta ravaamaan joutuu, toki ammattilaiset varmaan osaa tänkin ykkösellä).
Ainakin omassa pikku-E-inssissä sanoi tarkastaja, että saa käyttää kameraa ja kaikkea aputekniikkaa, jos semmoset löytyy. Kokeessa keskityttiin enemmän siihen, että tietää miten pitää tehdä ja osaa liikenteessä toimia sen raskaamman kärryn kanssa.
Ilman kameraakin oppii aika hyvin ajamaan kuulan kohdalleen, kun on tuttu auto ja kärry, mutta kyllä se on aika mestari, jos ihan uuden yhdistelmän osaa hahmottaa niin hyvin, että kerralla ajaa kohdalleen.

Raskaassa kalustossa nuo kytkennät on järeämpiä ja melkein kohdalleen osuessa vetokita ohjaa aisan lenkin kitaan tai puoliperän kiinnikkeen vetopöytään.


Onko teillä kokemuksia/suosituksia peräkärryn peruutuskamerasta? Tuli melkein pakiteltua aitaa päin, kun on vaikea arvioida missä se perä menee.

Langaton kamera, joka saisi käyttövirrat esim. kärryn takavalojen sähköistä ja kuvan saisi puhelimeen voisi olla kätevin. Kärryä ei kuitenkaan joka päivä vedellä.
Noissa hevoskopeissa olen nähnyt peruutuskameroita kärryssä. Googlettaessa tuli vastaan langattomia malleja, jotka saa herätevirran peräkärryn peruutusvalosta. Semmonenhan vois toimia sulle? Peruutusvalo tarvii 13-napaisen pistokkeen kärryyn ja autoon, kun sitä ei vakiona 7-napaisessa ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 359
Heppakopeissa niitä näkee, kun on naisia välillä niissä kuskeina. Isäntä ei aina jaksa viedä sitä perheen karvakasaa joka näyttelyyn, niin ne teinit ja madamet peruuttelee niillä ihan miten sattuu koska sukupuoli. Poikkeuksiakin toki löytyy. En ole itse kyllä isollakaan vaunulla sitä kameraa osannut kaivata, kun miehillä se tilanhahmotuskyky on jotenkin varmaan erilainen.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 520
En ole itse kyllä isollakaan vaunulla sitä kameraa osannut kaivata, kun miehillä se tilanhahmotuskyky on jotenkin varmaan erilainen.
Isompi kärry jopa usein on paljon helpompi. Vaikein yhdistelmä on iso ja leveä etuvetoinen vetoauto ja pieni, kapea ja matala kärry. Tuollaisessakin tilanteessa se kärryn kamera on kyllä melko hyödytön. Alkuperäistä kysyjää suosittelisin vaan treenaamaan lisää, ei siinä oikein poppakonstit auta, pikemminkin päin vastoin.
 
Liittynyt
04.08.2019
Viestejä
28
Itsellä olisi laadukas 750kg jarruton peräkärry hankintalistalla. Vetoautona olisi tesla model y, jonka oma massa on 2054kg, tuleekohan b ajokortilla painon kanssa ongelmia?

Suosituksia olen tutuilta kuullut respon peräkärryistä ja olen päätynyt kahteen malliin 750M351L150 ja 750M351L186. En osaa päättää kumpi noista olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Joten kysyn täältä apua, riittääkö 150 leveä ihan normi ajoihin vai olisiko järkevämpi valinta ottaa heti leveämpi malli, kun pitkä ikäistä peräkärryä kuitenkin haen. Kärryllä kuljetuksen tarve on sekalaista, rakennustavaraa, huonekaluja, puutarhajätettä, multaa/soraa/hiekkaa, työkaluja/koneita yms. pitkiäkin matkoja kotoa mökille. Nämä respon kärryt on ilmeisesti lujempi rakenteisia kuin useat Suomessa valmistetut kärryt.

Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla. Pienemmässä kantavuus 37kg parempi, ei varmaan suurta merkitystä?

Olisiko jollain kokemuksia kyseisistä peräkärryistä tai suositella jotain muita vastaavia laadukkaita peräkärryjä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 793
Itsellä olisi laadukas 750kg jarruton peräkärry hankintalistalla. Vetoautona olisi tesla model y, jonka oma massa on 2054kg, tuleekohan b ajokortilla painon kanssa ongelmia?

Suosituksia olen tutuilta kuullut respon peräkärryistä ja olen päätynyt kahteen malliin 750M351L150 ja 750M351L186. En osaa päättää kumpi noista olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Joten kysyn täältä apua, riittääkö 150 leveä ihan normi ajoihin vai olisiko järkevämpi valinta ottaa heti leveämpi malli, kun pitkä ikäistä peräkärryä kuitenkin haen. Kärryllä kuljetuksen tarve on sekalaista, rakennustavaraa, huonekaluja, puutarhajätettä, multaa/soraa/hiekkaa, työkaluja/koneita yms. pitkiäkin matkoja kotoa mökille. Nämä respon kärryt on ilmeisesti lujempi rakenteisia kuin useat Suomessa valmistetut kärryt.

Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla.

Olisiko jollain kokemuksia kyseisistä peräkärryistä tai suositella jotain muita vastaavia laadukkaita peräkärryjä?
Ei taida tulla massan kanssa ongelmia, koska auton kokonaismassa saa olla 3500kg ja tuohon 750kg jarrutonta kärryä päälle.
Jos kärry onkin näitä uudempia 825kg massalla rekisterissä olevia, niin sitten yhdistelmän kokonaismassa saa olla 3500kg. Eli täten auton kokonaismassa saa olla 2675kg.

Mutta kun ostaa kärryn, niin ton käsittääkseni saa vängätä että rekisteröivät 750kg kärryksi.

Kärryissä on kyllä koomista, että pienellä kevyellä kärryllä saa kuskata enemmän kamaa. Esim vanha 2m lavallinen aku painaa 150kg, ja täten kantavuus on 600kg kuormaa + aisapaino. Esim ton oman kubotan pientraktorin (500kg) voisi kuskata laillisesti tuolla, mutta ei noilla respoilla... Käytännössä taitaapi olla aika paljon turvallisempi respolla viedä kun tolla vanhalla rimpula akulla.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 613
Jo pidemmän aikaa katonut 2 akselista, 5m lavalla ja 3500 kilon kantavuudella olevaa lavettikärryä.
Onko kellää hyviä taikka huonoja kokemuksia?
Tuossa on nyt pari vaihtoehtoa mitä pähkäillyt, reippaan tonnin hintaero mutta jääkö jotain oleellista puuttumaan Eduardosta?

Hulco

Eduard
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 321
Viestejä
4 334 923
Jäsenet
72 167
Uusin jäsen
takasuihku

Hinta.fi

Ylös Bottom