Peräkärryt

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Vähän jotain tuommoista kuvittelinkin. Tuota akun cp350 olen katsellut jolla hintaa korkeammalla kuvulla olisi päälle 3 tonnia. Pitänee käydä suoraan liikkeestä kysymässä tiukkaa hintaa.
Aku on varmaan laadukkaampi absoluuttisella asteikolla, mutte itse hankin Respon 350x150 750kg kärrin tiukalla tarjouksella noin 1500e ja erikseen korkean kuomun Kärkkäiseltä alepäivänä jotain 600e tms, eli merkittävästi halvemmalla kuin tuo 3 tonnia mitä tuo Aku maksaisi. Toki kuomu piti asentaa itse liikkeen takapihalla vesisateessa, että rahan lisäksi kustannuksia tuli äärettömän vitutuksen muodossa :)

Olen ollut erittäin tyytyväinen Respoon, erittäin jämäkä, taitaa olla itseasiassa jopa painavampi kuin toi Aku - kantaa sitten vähemmän ja muutenkin taitaa olla rekisteröity vain 750kg kuormalle ei 825kg kuormalle, mutta itse olen lähtenyt siitä, että otan mieluummin sakot ylikuormasta raskaalla ja jämäkällä kärryllä kun kuljetan isoa sallittua kuormaa rimpulapaskalla. Suurin osa kärryistä mitä kävin potkimassa oli noita rimpulapaskoja, Respo oli omassa luokassaan, Akua en potkinut mutta varmasti hyvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
577
@jarp
Samoilla linjoilla olen että mielummin jämäkällä kärryllä lähdetään liikkeelle. Ei ole myöskään pois suljettu ajatus ostaa erikseen. Asennus kyllä onnistuu itselläkin. Pitänee tutustua respon valikoimaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
@jarp
Samoilla linjoilla olen että mielummin jämäkällä kärryllä lähdetään liikkeelle. Ei ole myöskään pois suljettu ajatus ostaa erikseen. Asennus kyllä onnistuu itselläkin. Pitänee tutustua respon valikoimaan.
Sellainen vinkki, että jos päädyt kuomun asentamaan itse, niin kannattaa olla vähintään kolme riuskaa ukkoa nostamassa se kärryn päälle. Sinänsä kuomu ei mahdottomasti paina, mutta on niin vittumaisen muotoinen pulikka ja paljon pinta-alaa, että itsellä oli todella todella lähellä, ettei se rysähtänyt tonttiin, kun emännän kanssa piti saada se käännettyä ensin väärin päin ja sitten oikein päin ja sen jälkeen nostettua kärrin päälle. Piti käyttää väärin päin, että sai tiivisteet asennettua, mutta jos tekisin uusiksi laittaisin suosiolla kuomun ilman tiivisteitä kärrin päälle ja asentaisin tiivisteet vasta sitten...

Luulisi toki myyjän auttavan jos nostoapua kysyy, kerran se vaan pitää nostaa, loput työt voi tehdä kiemurtelemalla kärrin sisälle avatun perälaudan kautta jne. Ei ole hääppöinen homma, kyllä sen normaali mies tai nainen tekee.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kaverin JT-Trailerista napattiin kuomu pois Avantin ja trukkipiikkien avulla, kun jälleenmyyjä oli laiskuuttaan asentanut nostomekanismin raudat väärin ja kaveri lisäsi kuomuun kaasujouset sekä vaihtoi uuden tiivisteen, kun alkuperäinen päästi vedet sisälle.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
@jarp
Samoilla linjoilla olen että mielummin jämäkällä kärryllä lähdetään liikkeelle. Ei ole myöskään pois suljettu ajatus ostaa erikseen. Asennus kyllä onnistuu itselläkin. Pitänee tutustua respon valikoimaan.
Paljonko nämä kärryt oikeasti kestää kuormaa ennen kuin jotain oleellista menee varsinaisesti rikki, tjsp? :whistling:
Todistinpa tässä yksi päivä, kun joku oli hakenut murskeasemalta telikärryllä kuorman hiekkaa, eikä sitä ollut kyydissä vain paria lapiollista akselien päällä vaan tavaraa oli pikemminkin laitoja myöten... Aika rauhallisesti ajeli.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
Paljonko nämä kärryt oikeasti kestää kuormaa ennen kuin jotain oleellista menee varsinaisesti rikki, tjsp? :whistling:
Todistinpa tässä yksi päivä, kun joku oli hakenut murskeasemalta telikärryllä kuorman hiekkaa, eikä sitä ollut kyydissä vain paria lapiollista akselien päällä vaan tavaraa oli pikemminkin laitoja myöten... Aika rauhallisesti ajeli.
Oma kokemus on että jarruttomat kärryt ovat vähän case-by-case, mutta karkeasti ottean puoleen väliin laitoja tai laitojen yläreunan tasolle kestää lastata kiinteää materiaalia. Renkaat ja akseli ovat yleensä ensimmäiseksi pettäviä kohteita. Lisäksi vetoauto lähtee whoplaamaan vauhdin hidastuksessa tai jarrutustilanteessa.

Jarrulisiin kärryihin voi yleensä tunkeä tavaraa kyytiin niin paljon kuin kuomun alle saa mahtumaan. Avokärryjen kanssa pitää pitää järki päässä massan suhteen niilläkin.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Oma kokemus on että jarruttomat kärryt ovat vähän case-by-case, mutta karkeasti ottean puoleen väliin laitoja tai laitojen yläreunan tasolle kestää lastata kiinteää materiaalia. Renkaat ja akseli ovat yleensä ensimmäiseksi pettäviä kohteita. Lisäksi vetoauto lähtee whoplaamaan vauhdin hidastuksessa tai jarrutustilanteessa.

Jarrulisiin kärryihin voi yleensä tunkeä tavaraa kyytiin niin paljon kuin kuomun alle saa mahtumaan. Avokärryjen kanssa pitää pitää järki päässä massan suhteen niilläkin.
350x150x33 = 1,7 m³. Jos hiekka on vaikka 1500 kg/m³ niin kuormaa on n. 2,5 tonnia. Eipä ihme, että täyteen kuormattu kärry voi muuttaa vetoauton ajodynamiikkaa. :)
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Näkyy aika ajoin motarien varrella pöpelikössä kärryineen näitä mestareita, jotka lappaa kyytiin pari kolme kuutiota sepeliä ja sitä vedetään vielä jollain corollalla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Paljonko nämä kärryt oikeasti kestää kuormaa ennen kuin jotain oleellista menee varsinaisesti rikki, tjsp? :whistling:
Todistinpa tässä yksi päivä, kun joku oli hakenut murskeasemalta telikärryllä kuorman hiekkaa, eikä sitä ollut kyydissä vain paria lapiollista akselien päällä vaan tavaraa oli pikemminkin laitoja myöten... Aika rauhallisesti ajeli.
Yksi kaverini kippasi kerran 3,5x1,5x0,4 m kokoiseen Respon jarruttomaan kaksiakseliseen kärryyn ison Volvon pyöräkuormaajan kauhallisen 0-16:sta hiekkakuopalla, kun hienovarainen annostelu ei onnistunutkaan.
Veteli sen sitten varovasti Amarokilla parin kilometrin päähän mökille hiekkatietä pitkin, eikä kärry tuntunut siitä kummemmin kärsivän, mitä nyt vähän laitojen lukot ottivat rysäyksestä itseensä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Mitäs ihmiset on mieltä näistä jtmotorsin JJ-trailer Eagle lasikuitukärryistä?
Niitä näkyy paljon, mutta heikosti löytyy oikeasti ketään kertomaan laadusta.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Paljonko nämä kärryt oikeasti kestää kuormaa ennen kuin jotain oleellista menee varsinaisesti rikki, tjsp? :whistling:
Todistinpa tässä yksi päivä, kun joku oli hakenut murskeasemalta telikärryllä kuorman hiekkaa, eikä sitä ollut kyydissä vain paria lapiollista akselien päällä vaan tavaraa oli pikemminkin laitoja myöten... Aika rauhallisesti ajeli.
Ainakin edullinen Akun 750kg kärry kantaa luotettavasti 1000kg mursketta. Muulin vastaava kestää juuri nimelliskuormansa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Rippuu vähän siitä kärryn jousituksesta paljonko nuo "kestää" ylikuormaa.

Nykyään melkein kaikissa (halvoissa) kärryissä on gummijouset ja nuo saa pohjattua nopeasti.omissa kärryissä on lehtijouset ja iskarit, kestää sen minkä uskaltaa järkevästi täyttää...

Venetrailerinkin vaihdoin kumivääntöjousisesta paskeesta lehtijouset/iskaricomboon ja paljon mukavampi vedellä perässä verrattuna kumivääntöjousellisiin .toki oma pikkuvene painaa jo sen verran että mennään jo normi henkilöauton maksimirajoilla,kärry + vene n.1800kg mutta sitä suurempi syy vaihtaa kunnon kärryyn.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
Mutta eikös nämä laadukkaammat kärryn valmistajat varsinkin näissä mihin oikeasti saa lastata kuormaa nimenojaan käytä näissä kumivääntöjousia? Kai sille jokin hyvä syy on, ei niiden suotta luulisi niitä käyttävän?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
On ne uutena ok mutta kuoleentuu ja kovettuu ja sitten raps pullahtaa pyörimään... lehtijouselliseen jos kuormaa oikeasti päällä koko ajan niin jäykempää iskaria alle niin joustoja ja mukavuutta löytyy vaikka vähän kuormaa päällä.

Mulla on westfalian kierrejousellinen pikkuperäkärry ja tolla edes huomaa vaikka tuplakuorman lyöt päälle, vielä joustoja löytyy eikä lokasuojat lentele...
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Mutta eikös nämä laadukkaammat kärryn valmistajat varsinkin näissä mihin oikeasti saa lastata kuormaa nimenojaan käytä näissä kumivääntöjousia? Kai sille jokin hyvä syy on, ei niiden suotta luulisi niitä käyttävän?
JT trailer laittoi pyynnöstä kärryy järeämmät jouset, ei kustantanut edes lisää. Nyt kantaa sen mitä auto jaksaa vetää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mutta eikös nämä laadukkaammat kärryn valmistajat varsinkin näissä mihin oikeasti saa lastata kuormaa nimenojaan käytä näissä kumivääntöjousia? Kai sille jokin hyvä syy on, ei niiden suotta luulisi niitä käyttävän?
Kyllähän viimeisen päälle kunnollisessa kärryssä on oikea teli kierrejousilla ja iskareilla, hinta ja rakenteen paino sekä jossain tapauksissa korkeus ovat vain sellaiset, ettei kärryjä kannata tehdä ko. konstruktiolla kuin tilauksesta.

Kuitenkin kumivääntöjousilla olevilla sarjavalmisteisilla akseleilla päästään ihan kelvolliseen lopputulokseen halvemmalla ja lisäksi omapaino sekä lastauskorkeus pysyvät maltillisina.
Kumivääntöakselin huolto on myös helppoa, vanha irti ja romikselle ja eikun uusi alle.

Minulla on tuo 2700 kg lavetti ja 3500 kg sekä 1350 kg venetrailerit kaikki varustettu Knottin kumivääntöjousitetuilla akseleilla, eikä niissä ole ollut ongelmaa kuormankeston tai vedettävyyden kanssa, kaikki tulevat nätisti perässä.
Toki nämä ovat melko uusia, niin kuoleentumista ei ole vielä tapahtunut.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Pitäisi firman toinen peräkärry uusia, kun edellisestä vaneri lahoaa ja muutenkin vaatisi remonttia muutamasta paikasta.
Ilmeisesti Majavan pitäs olla hyvä kärry? Onko kokemuksia? Ei halvin, mutta saako rahalle vastinetta?
Kuomulle ei tarvetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
577
Itse hommasin juuri kärryn pitkän puntaroinnin jälkeen. Valinta oli respon ja aku pro:n välillä mutta aku vei voiton. Molemmat laadukkaasti tehty ja pitäisi kestää laittomaakin kuormaa helposti.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Itse hommasin juuri kärryn pitkän puntaroinnin jälkeen. Valinta oli respon ja aku pro:n välillä mutta aku vei voiton. Molemmat laadukkaasti tehty ja pitäisi kestää laittomaakin kuormaa helposti.
Mikä malli ja mitä maksoi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Itse hommasin juuri kärryn pitkän puntaroinnin jälkeen. Valinta oli respon ja aku pro:n välillä mutta aku vei voiton. Molemmat laadukkaasti tehty ja pitäisi kestää laittomaakin kuormaa helposti.
Mikä sai päätymään Akuun? Jos nämä kaksi olivat viimeisenä viivalla ja toinen kuitenkin tonnin kalliimpi.
 

an13

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
712
Pitäisi firman toinen peräkärry uusia, kun edellisestä vaneri lahoaa ja muutenkin vaatisi remonttia muutamasta paikasta.
Ilmeisesti Majavan pitäs olla hyvä kärry? Onko kokemuksia? Ei halvin, mutta saako rahalle vastinetta?
Kuomulle ei tarvetta.
Todella hyvä tuo Majava, ihan parhaasta päästä rakenteelliset ratkaisut mitä noihin saa eli vahva suositus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
577
Mikä sai päätymään Akuun? Jos nämä kaksi olivat viimeisenä viivalla ja toinen kuitenkin tonnin kalliimpi.
Mainittu respo oli ilman kuomua ja kysyjä juurikin halusi kuomuttoman. Oli aku kuitenkin muutaman satasen kalliimpi mutta siinä on vahvempi akseli ja lehtijouset.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ostin tuossa pari kuukautta sitten tuollaisen kuomullisen JSi:n ( eli Respon ) kärryn.

Tuttu yrittäjä halusi vähentää pihassa olevaa kalustoaan, niin luopui tuosta kolme vuotta vanhasta ja käytännössä yhdellä työmaalla olleesta kärrystä tonnilla ( + alv ).
Sen verran mitä olen tuolla klapeja ja roskia muutaman sata kilometriä vedellyt, niin vaikuttaa ihan kelvolliselta ja tulee perässä nätisti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Mun täytyisi saada jostain joku vanha muuli, mieluiten peltipohjainen, ettei vanerilla pihan yleishommiin. Hiekanlevitykseen yms on ikävä käyttää vaneripohjaa kun märästä hiekasta ja savimaasta se vettyy pienenkin säilönnän aikana ja sitten lapiolla heiluessa siitä menee jo suunnilleen läpi.

Mitä hintaa pitäisi tarjota jostain vanhasta mutta suunnilleen ehjästä pikkukärrystä? Ei ole väliä silläkään, että onko kilvilssä ja toimiiko sähköt kun ei sillä ole tiellä tarkoitus ajella.

KUnnollinen kärry löytyy ja mönkkäriinkin on pikkukärry mutta mönkijän kärryyn ei mahdu yhtään mitään ja "oikeaa" peräkärryä ei viitsisi raiskata tuollaisissa hommissa.

Kyselen tätä sillä, kun olen koittanut muutamasta kauppaa hieroa mutta jostain jeesuksen vanhoista 30v ikäisistä romuläjistäkin omistajat on ihan tosissaa 600-700e:a vailla. Onko sattunut kohdalle vaan jotakin hulluja vai pitääkö nuo oikeasti hintansa noin tolkuttoman hyvin?
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Mun täytyisi saada jostain joku vanha muuli, mieluiten peltipohjainen, ettei vanerilla pihan yleishommiin. Hiekanlevitykseen yms on ikävä käyttää vaneripohjaa kun märästä hiekasta ja savimaasta se vettyy pienenkin säilönnän aikana ja sitten lapiolla heiluessa siitä menee jo suunnilleen läpi.

Mitä hintaa pitäisi tarjota jostain vanhasta mutta suunnilleen ehjästä pikkukärrystä? Ei ole väliä silläkään, että onko kilvilssä ja toimiiko sähköt kun ei sillä ole tiellä tarkoitus ajella.

KUnnollinen kärry löytyy ja mönkkäriinkin on pikkukärry mutta mönkijän kärryyn ei mahdu yhtään mitään ja "oikeaa" peräkärryä ei viitsisi raiskata tuollaisissa hommissa.

Kyselen tätä sillä, kun olen koittanut muutamasta kauppaa hieroa mutta jostain jeesuksen vanhoista 30v ikäisistä romuläjistäkin omistajat on ihan tosissaa 600-700e:a vailla. Onko sattunut kohdalle vaan jotakin hulluja vai pitääkö nuo oikeasti hintansa noin tolkuttoman hyvin?
Mulla tosiaan ehkä olisi tulossa myyntiin n.20v ikäinen jc-trailer 27. Vaneripohjalla, mutta vaihtokunnossa niin sama olisi uuden vanerin tilalle laittaa pelti. Lamput yms. Tosiaan kans vaihtokunnossa.
Missä päin Suomea vaikutat.?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Lempäälässä. Jos on lähellä näitä seutuvia niin viskaise yv:llä hintaa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
106
Pitäisi firman toinen peräkärry uusia, kun edellisestä vaneri lahoaa ja muutenkin vaatisi remonttia muutamasta paikasta.
Ilmeisesti Majavan pitäs olla hyvä kärry? Onko kokemuksia? Ei halvin, mutta saako rahalle vastinetta?
Kuomulle ei tarvetta.
Itse hommasin tällaisen Majava 5032 lj:n neljä vuotta sitten ja olen ollut kaikin puolin tyytyväinen. Täyshitsattuna semmoinen jämäkkä vaikutelma niitattuihin rimpuloihin verrattuna.
Näitä kannattaa kysellä myös suoraan tehtaalta B-laatuisina, jos Sastamala ei ole liian kaukana hakea. Omassa oli pari hassua vanaa sinkityksessä ja yhden jäljen kuulemma peittäneet tarran alle mut antoivat saman takuun pinnoille kuin muillekin kärryille. Maksoin tuosta itse 1850€ kuomuineen, jossa kuomun osuus oli noin 500€.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Tarvitsisin talorakennustyömaata varten oman peräkärryn. Laittakaa suosituksia!

Kortista löytyy pikku-e, mutta päätin nyt tässä kohtaa kaikesta huolimatta, että jarruton kärry on etsinnässä ja ehdottomasti kuomukärry oltava. Lavan sisäpituus pitäisi olla n. 3,2-3,5m, koska taloon on tulossa paljon kolmen metrin määrämittaista puutavaraa yms. levyä, joten kolmemetrinen kärry ei ihan riitä. En kuitenkaan halua mitään ihan hinnat alkaen rimpulaa, vaan riittävän laadukkaan kärryn, jota kuitenkin määräysten mukaisesti olisi tarkoitus käyttää (eli ei kuskata huimia ylikuormia). Täydellisessä maailmassa kärrystä löytyisi riittävästi sidontalenkkejä sisä- ja ulkopuolelta, nokkapyörä, kippiruuvi ja mahdollisesti jopa tukijalat taakse (mutta ei välttämättömät).

Joskus haaveilin myös "telikärrystä", mutta ominaisuus vaikuttaisi kasvattavan hintaa useammalla satasella ja hyötykuorman määrä laskee, joten tätä mietin vain siinä tapauksessa, että eteen tulisi hyvä tarjous.

Helpointa olisi tilata uusi Tekno Traileri halutuilla varusteilla, mutta em. spekseillä se tulisi maksamaan n. 3000€, onko muita hyviä vaihtoehtoja?

Usein näkyy mainostettavan, että kuomun asennus veloitetaan erikseen (yleensä 100€), onko tuo käytännössä pakollinen ottaa joka tapauksessa, vai onko tuo kuomu oikeasti itse asennettavissa paikkoja/itseä telomatta, jos meisseli pysyy kädessä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
Jos yhtään pehmeissä paikoissa kärräilee niin telikärry ei ole maailman pöljin otus. Melkoisen jumissa tullut oltua kuormatun kärryn kanssa keskeneräisessä pihassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 793
Ainakin Bauhausin halpikseen kuomun asennus oli todella helppo, kunhan nyt työkalut löytyy. Reiät joutui itse poraamaan.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Tarvitsisin talorakennustyömaata varten oman peräkärryn. Laittakaa suosituksia!

Kortista löytyy pikku-e, mutta päätin nyt tässä kohtaa kaikesta huolimatta, että jarruton kärry on etsinnässä ja ehdottomasti kuomukärry oltava. Lavan sisäpituus pitäisi olla n. 3,2-3,5m, koska taloon on tulossa paljon kolmen metrin määrämittaista puutavaraa yms. levyä, joten kolmemetrinen kärry ei ihan riitä. En kuitenkaan halua mitään ihan hinnat alkaen rimpulaa, vaan riittävän laadukkaan kärryn, jota kuitenkin määräysten mukaisesti olisi tarkoitus käyttää (eli ei kuskata huimia ylikuormia). Täydellisessä maailmassa kärrystä löytyisi riittävästi sidontalenkkejä sisä- ja ulkopuolelta, nokkapyörä, kippiruuvi ja mahdollisesti jopa tukijalat taakse (mutta ei välttämättömät).

Joskus haaveilin myös "telikärrystä", mutta ominaisuus vaikuttaisi kasvattavan hintaa useammalla satasella ja hyötykuorman määrä laskee, joten tätä mietin vain siinä tapauksessa, että eteen tulisi hyvä tarjous.

Helpointa olisi tilata uusi Tekno Traileri halutuilla varusteilla, mutta em. spekseillä se tulisi maksamaan n. 3000€, onko muita hyviä vaihtoehtoja?

Usein näkyy mainostettavan, että kuomun asennus veloitetaan erikseen (yleensä 100€), onko tuo käytännössä pakollinen ottaa joka tapauksessa, vai onko tuo kuomu oikeasti itse asennettavissa paikkoja/itseä telomatta, jos meisseli pysyy kädessä?
Ite hain tämmösen 3m versiona viime vuonna. Ollu tyytyväinen hinta-/laatusuhteeseen.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
Tarvitsisin talorakennustyömaata varten oman peräkärryn. Laittakaa suosituksia!

Kortista löytyy pikku-e, mutta päätin nyt tässä kohtaa kaikesta huolimatta, että jarruton kärry on etsinnässä ja ehdottomasti kuomukärry oltava. Lavan sisäpituus pitäisi olla n. 3,2-3,5m, koska taloon on tulossa paljon kolmen metrin määrämittaista puutavaraa yms. levyä, joten kolmemetrinen kärry ei ihan riitä. En kuitenkaan halua mitään ihan hinnat alkaen rimpulaa, vaan riittävän laadukkaan kärryn, jota kuitenkin määräysten mukaisesti olisi tarkoitus käyttää (eli ei kuskata huimia ylikuormia). Täydellisessä maailmassa kärrystä löytyisi riittävästi sidontalenkkejä sisä- ja ulkopuolelta, nokkapyörä, kippiruuvi ja mahdollisesti jopa tukijalat taakse (mutta ei välttämättömät).

Joskus haaveilin myös "telikärrystä", mutta ominaisuus vaikuttaisi kasvattavan hintaa useammalla satasella ja hyötykuorman määrä laskee, joten tätä mietin vain siinä tapauksessa, että eteen tulisi hyvä tarjous.

Helpointa olisi tilata uusi Tekno Traileri halutuilla varusteilla, mutta em. spekseillä se tulisi maksamaan n. 3000€, onko muita hyviä vaihtoehtoja?

Usein näkyy mainostettavan, että kuomun asennus veloitetaan erikseen (yleensä 100€), onko tuo käytännössä pakollinen ottaa joka tapauksessa, vai onko tuo kuomu oikeasti itse asennettavissa paikkoja/itseä telomatta, jos meisseli pysyy kädessä?

Tämä on kestävä kärry, runko hitsattu. Näitä monella tutulla ja myös itsellä.

Toinen hyvä on: https://www.nettikone.com/aku/cp350-lh-pro-100-cm-kuomulla/1801577
Näitä oli viime kesänä ainakin acgolla tuohon 2500e hintaan tarjouksessa, tuleekohan taas keväällä?

Molemmat on kyllä myös painavia, itseä se ei häiritse, mutta kannattaa ottaa huomioon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 057
Mahdollisesti tarttis uudet renkaat vaihtaa kärryyn. Ihan perus pieni kevytkärry. Onko noissa jotain mitä kannattaisi ottaa huomioon vai jostain rengasliikkeestä vaan halvimmat oikean kokoiset?
 
Liittynyt
26.02.2023
Viestejä
88
Mahdollisesti tarttis uudet renkaat vaihtaa kärryyn. Ihan perus pieni kevytkärry. Onko noissa jotain mitä kannattaisi ottaa huomioon vai jostain rengasliikkeestä vaan halvimmat oikean kokoiset?
Motonetistä rengas vanteineen 65 €/kpl?
Jos vaan koko sopii, niin ei tuohon hintaan kannata enään pelkkiä kumeja katella.
Kumien vaihtokin vanteelle maksaa jo jonkin verran ja saat vielä uudet vanteetkin.
Itse laitoin uudet renkaat vanteineen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
Minä en ole oikein pitänyt siitä miten heikkolaatuisia ja liukkaita nuo halvat vanne+rengas setit tuntuu olevan, laitatin testiksi pohjoismaisella M+S merkinnällä olevat merkkirenkaat omaan 750kg kärryyn jos ne kestäisi enemmän vuosia muuttumatta muovisiksi ja halkeilleiksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
79
itsellä 750kg telikärry ja siihen ostin 4 kpl noita motonetin renkaita, ei pahaa sanottavaa mutta talvella en oo vedelly mihinkään, niin en osaa sanoa pidosta mitään.
 
Liittynyt
26.02.2023
Viestejä
88
Itse en myöskään ole talvella kärryä vetänyt, joten ei ole tietoa renkaiden liukkaudesta.
Halvat renkaat ovat olleet alla muutaman vuoden ja minulla ei myöskään ole pahaa sanottavaa.
Kannattaa huolehtia että renkaissa on aina riittävästi ilmaa, kuorma huomioiden, litussa oleva rengas menee pilalle äkkiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
17
Talvikeleillä nuo kärryjen ensiasennusrenkaat tahtovat olla ajoittain hieman liukkaat ja ajelu vaatii tarkkaavaisuutta. Muutaman kerran on lähtenyt kärry luistamaan sivulle ihan huomaamatta, vaikka vauhtia ei ole ollut paljoakaan (esim. risteyksissä). Olen itse pohtinut. olisiko esim. 155/80/13 koossa olevat kitkarenkaat parempi valinta ympärivuotiseen käyttöön sivuttaispidon parantamiseksi. Liekö täällä kellään kokemuksia?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 016
4*100 on niin yleinen jako, että hyviä renkaita vanteineen löytyy joka paikasta kympeillä. Itellä kärryssä 205/40 r17 aluvanteilla, on muuten hyvä vetää kun ei renkaan kylki anna kuormalla periksi...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 748
Täällä paikallisesta rengasliikkeestä viimekesänä nordman sx3:t koossa 155/80r13 tjsp, vanteille asennettuna jotain 110e yhteensä 2kpl, perus 2m aku kärryyn. Kannattaa kysyä tosiaan pelkille kumeille hinta jos vanteet jo löytyy, ja jos haluaa kokeilla jotain muutakin kun noita kiinalaisia esiasennuskumeja jota nuo halvat vanteelliset taitaa olla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
79
Juu kiinassa tehdyt on, tuossa omassa kärryssä niin lähekkäin telissä renkaat ettei profiilia voi kasvattaa yhtään,alkuperäiset -80 luvulta vanteet ruosteessa ja yks kiero niin ei tarvinut miettiä muita vaihtoehtoja. Velipojan paljon käytetyssä n 8 vuotta vanhassa Akussa alkuperäiset renkaat halkesi kuvion myötäisesti kokomatkalta viime kesänä tai sillon huomattiin, kiinalaiset nekin.
 
Liittynyt
26.02.2023
Viestejä
88
Täällä paikallisesta rengasliikkeestä viimekesänä nordman sx3:t koossa 155/80r13 tjsp, vanteille asennettuna jotain 110e yhteensä 2kpl, perus 2m aku kärryyn. Kannattaa kysyä tosiaan pelkille kumeille hinta jos vanteet jo löytyy, ja jos haluaa kokeilla jotain muutakin kun noita kiinalaisia esiasennuskumeja jota nuo halvat vanteelliset taitaa olla.
Uudet kumit on myös hyvä vaihtoehto, jos saa paremmat kuin nämä kiinankumit, vanteiden pitäisi silloin olla vielä kelvolliset.
Suunnilleen samoissa hinnoissa pyöritään, valitsipa pelkän kumin asennettuna tai kumin vanteineen.
Itsellä vanteet oli vaan niin ruosteessa, että en edes harkinnut pelkkiä kumeja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Just tuli vedettyä kärryä perässä ~1500km ja oikeastaan muuta en kärryhankintaan sano, kuin nastarenkaat, siis jos meinaat talvella yhtään enemmän vedellä. Maantiellä antaa ehkä enemmän mielenrauhaa, kuin oikeata turvaa jarruttomassa kärryssä, mutta eipähän tommonen talon kokoinen koppi enää tule perässä sivuluisussa motarilla, kun tuulee vähän rajummin sivusta, kaupunkiluistinradalle ihan ehdottomat. Maksaa halvimmillaan ~70€/kpl vanteineen, yleensä ~100€/kpl ja on paras hankinta ikiaikoihin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Minulla on JSi:n 3,25 metrisessä kuomukärryssä alla Puuilosta viime kesänä ostetut Townhall merkkiset kiinakumit ja ovathan nuo talvikeleillä helvetisti liukkaammat, kuin avo Muulissani alla olevat rengasliikkeen alelaarista 30 € kappalehintaan haalitut hieman ylivuotiset Nokian NRe:t koossa 155/80/13".

2700 kg:n trailerissa taas on talvisin alla Taiwanissa paistetut Maxxis kitkat ja niissä on käsittämättömän hyvä pito, vaikka ensivaikutelma oli saman suuntainen, kuin noilla Puuilon Townhalleilla.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
73
Tässähän on tämmönen perus mökkireissun kuorma. Toki tämä kärry on jarrullinen ja jotakuinkin sallituissa rajoissa, mutta välillä oon kattonu, kun rautakaupan varastossa lataa naapuri jarruttomaan kärryyn arviota tonnin tai pari edestä pihalaattoja ja edessä vielä joku octavia vetämässä.

Tämä kärry siis Perävaunutalo Viitalan Isoreissari
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 343
Viestejä
4 198 649
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom