Pelimoottoreista keskustelua (Unreal Engine, Unity, Source, jne)


(Oliko täällä muita pelintekemiseen, ohjelmointiin tai yrityksen perustamiseen liittyviä ketjuja jossa tätä voisi mainostaa?)

Täältä varmaan löytyy ainakin pari Oululaista ohjelmoijia, artisteja, pelinkehittäjiä ja taloudesta & yrittämisestä kiinnostuneita? Parin viikon päästä 27.3.2024 alkaa GameTeam2 pelinkehittäjille ja siitä kiinnostuneille suunnattu valmennussarja.

Olen ollut tuollaisessa aiemmin ja se oli hyödyllinen antaen kipinän jatkokehitykseen ja tuuppasi oikeaan suuntaan. Osa tulee paikalle hiomaan peli-ideaansa ja osa etsii tiimiä pelilleen, vähän kaikenlaista porukkaa. Hassusti tuolla on varmaankin taas pulaa talouden osaajista ja ohjelmoijista, joille mikään pelimoottori ei välttämättä ole tuttu, mutta ala kiinnostaisi.

Erityisesti suosittelisin tuota työttömälle jolla on halu kehittyä tai koulun aikoinaan lopettaneelle, jolla on jotain perustietoja, sillä kunhan joku näyttää oikean suunnan niin Youtuben tutoriaalien avulla pystyy opettelemaan kotona kuukaudessa saman verran mitä koulussa opiskeltaisiin 6-12kk. Toisin kuin luullaan aikuisiällä oppiminen on helpompaa ja nopeampaa, koska siihen keskittyy ihan eri tavalla ja voi keskittyä oppimaan vain yhtä asiaa.
 
Tämä asia toki selviäisi googlettamalla mutta kiinnostaa onko kukaan kokeillut ue5:lla tai jollain muulla enginellä tehdä sisältöä vr:aan missä sekaan upotettaisiin 3d vr 180 videota/kuvaa ja 360 2d videota ja 2d kuvia/videoita. Onnistuuko tuo "helposti" vai sulaako aivot yrittäessä? Mulla olisi muutama yksinkertainen idea mutta ei hajua mistä lähteä liikkeelle appsin rakentamisen kanssa. Periaatteessa niin kevyttä tavaraa ettei pitäisi olla liian vaikea saada toimimaan tyyliin quest3:en standalone moodissa. Lähinnä mediaa, valikoita ja sen sellaista, ei mitään raskasta 3d efektihommaa.

Valmis engine+työkalut helpottas. Ei huvittaisi alkaa itse rakentamaan moottoria kun sitten menee aika vähän hukkaan kun enemmän kiinnostaa lopputuote eikä koodaushomma tässä kohtaa.

Periaatteessa mulle vois riittää hyvin tehty webbisivukin, mutta en tiedä onko webbiin mahdollista tehdä järkevää 3d sisältöä. Tällaisen löysin, mutta en ole vielä testannut. GitHub - steren/stereo-img: web component to display stereographic pictures on web pages, with VR support
 
Viimeksi muokattu:
Tämä asia toki selviäisi googlettamalla mutta kiinnostaa onko kukaan kokeillut ue5:lla tai jollain muulla enginellä tehdä sisältöä vr:aan missä sekaan upotettaisiin 3d vr 180 videota/kuvaa ja 360 2d videota ja 2d kuvia/videoita. Onnistuuko tuo "helposti" vai sulaako aivot yrittäessä? Mulla olisi muutama yksinkertainen idea mutta ei hajua mistä lähteä liikkeelle appsin rakentamisen kanssa. Periaatteessa niin kevyttä tavaraa ettei pitäisi olla liian vaikea saada toimimaan tyyliin quest3:en standalone moodissa. Lähinnä mediaa, valikoita ja sen sellaista, ei mitään raskasta 3d efektihommaa.

Valmis engine+työkalut helpottas. Ei huvittaisi alkaa itse rakentamaan moottoria kun sitten menee aika vähän hukkaan kun enemmän kiinnostaa lopputuote eikä koodaushomma tässä kohtaa.

Periaatteessa mulle vois riittää hyvin tehty webbisivukin, mutta en tiedä onko webbiin mahdollista tehdä järkevää 3d sisältöä. Tällaisen löysin, mutta en ole vielä testannut. GitHub - steren/stereo-img: web component to display stereographic pictures on web pages, with VR support
2017 aikoihin jo oli Unityllä todella helppoa tehdä 3D maailma josta pystyi katselemaan 360 videoita, meni asiakkaalle asti. Toki vaatii vähän Unity-tuntemusta. OpenXR plugin VR:ää varten, videoon tarvi jonkun plugarin kanssa mut en muista enää nimeä.
 
Unreal Engine5.6 toi aika kivoja parannuksia. Animointia tukeva Nanite kasveille. Linkin päässä pitkä twitter ketju missä selitys miten toimii, vakuuttavan näköistä. Nyt voit tehdä metsän missä jokainen kuusen neulanenkin on animoitua geometriaa. LOD:it toimii automaattisesti. Tai pellollisen kukkia ja heiniä geometrialla.
1748987668428.jpeg

1748987654181.jpeg



Muita parannuksia rautasäteenseurantaa optimoitu niin toimii paremmin entry level raudallakin(==konsolit). Renderöintisäiettä rinnakkaistettu niin renderöintiketju ei ole yhtä iso pullonkaula kuin ennen. Virtuaalisten varjojen toteutusta parannettu paremmin konfiguroitavaksi ja vähemmän muistia kuluttavaksi.

Täysi release note täällä: https://dev.epicgames.com/documentation/en-us/unreal-engine/unreal-engine-5-6-release-notes
 
Viimeksi muokattu:
Onko noissa demoissa mitään yömaisemia, joissa olisi kymmeniä / satoja liikkuvia valonlähteitä..
 
Onko noissa demoissa mitään yömaisemia, joissa olisi kymmeniä / satoja liikkuvia valonlähteitä..
5.5:ssa tuli megalight ja valodemot minkä pitäisi skaalata satoihin valoihin
1749077401062.png




 
Viimeksi muokattu:
30 pinnaa on äärettömän vähän ku pelimoottori on muutenkin yliraskas lähes kaikille näyttiksille. varmaan lisäsivät taa blurria parantaakseen nopeutta.
Säteenseuranta on raskasta. Iso juttu, että alkavat saamaan cpu-koodin paremmin rinnakkaistumaan. Esim. Witcher4 säteenseuranta pakollinen ja konsoleille saavat silti 60fps.

30% on paljon, samaa kokoluokkaa kuin hyppy yhdestä gpu generaatiosta seuraavaan.
 
Onkohan kellään ideaa mistä voisi johtua UE5.6 välitön kaatuminen kun yrittää paketoida projektia? Koitin disabloida käytössä olevia plugareita, muttei auttanut asiaan.

Logeistakaan ei tule hullua hurskaammaksi:

Koodi:
Unhandled Exception: EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION reading address 0x0000000000000020

UnrealEditor_TurnkeySupport
UnrealEditor_TurnkeySupport
UnrealEditor_Slate
UnrealEditor_Slate
UnrealEditor_Slate
UnrealEditor_Slate
UnrealEditor_Slate
UnrealEditor_Slate
UnrealEditor_Slate
UnrealEditor_Slate
UnrealEditor_Slate
UnrealEditor_Slate
UnrealEditor_Slate
UnrealEditor_Slate
UnrealEditor_ApplicationCore
UnrealEditor_ApplicationCore
UnrealEditor_ApplicationCore
UnrealEditor_ApplicationCore
user32
user32
UnrealEditor_ApplicationCore
UnrealEditor
UnrealEditor
UnrealEditor
UnrealEditor
UnrealEditor
UnrealEditor
kernel32
ntdll
Koodi:
            <Thread>
                <CallStack>UnrealEditor-TurnkeySupport 0x00007ff9cf670000 + 25836 
UnrealEditor-TurnkeySupport 0x00007ff9cf670000 + 2c8f6 
UnrealEditor-Slate 0x00007ffa2d0c0000 + ed5c5 
UnrealEditor-Slate 0x00007ffa2d0c0000 + 21500b 
UnrealEditor-Slate 0x00007ffa2d0c0000 + 21a580 
UnrealEditor-Slate 0x00007ffa2d0c0000 + 1eaf1a 
UnrealEditor-Slate 0x00007ffa2d0c0000 + 2795fe 
UnrealEditor-Slate 0x00007ffa2d0c0000 + 2981c2 
UnrealEditor-Slate 0x00007ffa2d0c0000 + 21ce29 
UnrealEditor-Slate 0x00007ffa2d0c0000 + 2be6b 
UnrealEditor-Slate 0x00007ffa2d0c0000 + 1743d 
UnrealEditor-Slate 0x00007ffa2d0c0000 + 71ec8 
UnrealEditor-Slate 0x00007ffa2d0c0000 + 613bb 
UnrealEditor-Slate 0x00007ffa2d0c0000 + 54091 
UnrealEditor-ApplicationCore 0x00007ffa4d770000 + 3f956 
UnrealEditor-ApplicationCore 0x00007ffa4d770000 + 27137 
UnrealEditor-ApplicationCore 0x00007ffa4d770000 + 4299c 
UnrealEditor-ApplicationCore 0x00007ffa4d770000 + 21171 
USER32 0x00007ffa93d80000 + 181d6 
USER32 0x00007ffa93d80000 + 15d2d 
UnrealEditor-ApplicationCore 0x00007ffa4d770000 + 62316 
UnrealEditor 0x00007ff7085e0000 + 871b 
UnrealEditor 0x00007ff7085e0000 + 2e5ac 
UnrealEditor 0x00007ff7085e0000 + 2e6ba 
UnrealEditor 0x00007ff7085e0000 + 3209e 
UnrealEditor 0x00007ff7085e0000 + 44e44 
UnrealEditor 0x00007ff7085e0000 + 480fa 
KERNEL32 0x00007ffa93bf0000 + 2e8d7 
ntdll 0x00007ffa94ba0000 + 3c34c 
</CallStack>
                <IsCrashed>true</IsCrashed>
                <Registers />
                <ThreadID>18832</ThreadID>
                <ThreadName>GameThread</ThreadName>
            </Thread>
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 727
Viestejä
4 871 373
Jäsenet
78 698
Uusin jäsen
Yolotti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom