Aikani bläräsin tämän Rocketjumpninjan arvosteluja ja totesin että on aika kokeilla mahdollisimman kevyttä hiirtä. Suosittelen katsomaan tämän jäbän arvosteluja, koska hänellä on 20v kokemus Quakesta ja on arvostellut yli 80 hiirtä, joten tietää mistä puhuu.
Top 40 - Rocket Jump Ninja
Eniten kiehtoi tuo äärimmäisen kevyt Finalmouse, mutta koska niitä ei ole ollut pitkään aikaan saatavilla edes jenkeissä, päädyin sitten kokeilemaan listan kärkeä eli Logitech Pro G Wireless.
5 päivän testien jälkeen vähän kommenttia:
-
Kooltaan hiiri on itselleni hieman liian pieni, koska olen tottunut palm grippiin ja suurikokoisiin hiiriin. Myöskin lapanen on n 20cm pitkä kämmenestä mitattuna, joten tuo 60% ideaali pituus ei tämän kohdalla aivan täyty. Myöskään leveys ei aivan täyty tuon Rocketin ilmoittamasta optimista. Alkuun tuntui kämmen hieman kipeytyvän kun ei ollut uusi erilainen ote vielä aivan hallussa. Nyt pidemmän pelailun ja 8h työpäivien testailun jälkeen voin todeta että käsi ei kipeydy, joten hiiri saa jäädä.
-
Hiiren keveyden todellakin huomaa verrattuna edelliseen Mionix Naos 7000 (105g). Logitech Pro G Wireless on ilman pohjalevyä vain 77g painava, taitaa olla tässä kokoluokassa heti Finalmousen jälkeen kevein vaihtoehto. Olen pelannut ainoastaan Overwatch ja Apex Legendsiä ja molemmissa peleissä keveydestä on ollut suuri etu, sillä pelaan suurella matolla 1440p + 400dpi herkkyydellä, joten hiirtä tulee liikuteltua erittäin paljon. Vannoin ennen itsekin suurikokoisten ja vähän painavempien hiirten nimeen, mutta suosittelen kaikkia kokeilemaan muutaman tunnin oikeasti kevyellä hiirellä, sillä ainakin näissä nopean tempon peleissä joissa pyöritään usein 180 astetta tai enemmän, on tuosta todellakin hyötyä.
-
Sensori vaikuttaa selkeästi paremmalta kuin edellisen Mionix Naos 7000. Saattaa olla että Mionixin sensori olisi kaivannut jo pumpulipuikkoa, mutta kaikesta huolimatta eron todellakin huomaa (ei pelkkää blaceboa). Overwatchissa kaikki herot joilla ennen minulla oli vaikeuksia seurata nopeasti liikkuvia kohteita onnistuivat nyt paremmin kuin koskaan ennen. Apexissa tuli uudella hiirellä heti kahdesta ensimmäisestä pelistä tupla voitot ja rikoin heti oman dmg ennätykseni (saattoi olla toki tuuriakin tai poikkeuksellisen kova yritys ja tahto onnistua, jotta pystyn oikeuttamaan hiiren korkean hinnan itselleni).
-
Langattomuuden suhteen olin ennakkoon hyvin skeptinen. Ajattelin että se lisää varmasti inputlagia, mutta olin väärässä. En huomannut minkäänlaista viiveen kasvua verrattuna langalliseen hiireen. En myöskään löydä eroa vaikka kytken hiiren kaapelilla kiinni, joten olen erittäin yllättynyt.
-
Akku on aivan uskomattoman hyvä, sillä ilman valoefektejä se kestää kertalatauksella todellakin 60 tuntia. Hiiri kytkee itsensä automaattisesti päältä kun lopetan käytön, joten virtakytkintä ei tarvitse erikseen räpeltää.
-
Näppäinten ja rullan tuntuma ovat myös hyviä, parempia kuin mitä aikaisemmissa omistamissani Logitechin hiirissä MX518, G5 tai G9. Alussa oikea klikkaus antoi hieman kankeaa tuntumaa ja varoitteli Logitechille tyypillisestä kytkin ongelmasta, mutta sen pienen hetken jälkeen tuo ei ole onneksi palautunut. Vain aika näyttää onko tämä kestävä, vai kuluuko puhki vuoden pelailun jälkeen.
Yhteenveto:
159€ hintalappu on suolainen, mutta toisaalta hiiri on keveydellä, huippu sensorilla ja loistavalla akunkestolla ehdottomasti teknisesti hiirten kärkikastia. Otin hiiren Verkkokaupasta, jotta voin tarvittaessa palauttaa sen kuukauden sisällä, mutta näillä näkyvin tarvetta ei ilmene, jos hiireen ei ilmene jotain yllätävää vikaa tuona aikana.