Lähes vihaan Mario Kartin aseistusta ja asetasapainon puutteita. Mitä pidemmälle pelisarja on mennyt, sitä enemmän pelissä on ainoastaan eri aseiden kuoriin piilotettuja täysin typeriä catch-up m-ekaniikoita. Riippuen tuuristasi, peli joko antaa sinulle turbobuustin (kultainen sieni/tähti), kusee kaikki muut pelaajat sekunneiksi (salama) tai säälittävimmillään AUTOMAATTIOHJAA pelaajan takaisin raiteille (bullet bill). Näitä ei tietenkään voi saada yhtään lähempänä kärkisijaa, vaan ainoastaan viimeisillä sijoilla. Käytännössä rubberbandingia ei noudata enää pelkästään tekoäly, vaan se on tuotu pelaajille asti. Voi voi, viholliset kiitävät ohi, mutta lingotaan sinut tästä kuminauharitsalla takaisin kärkeen niin ei tule paha mieli.
Ei sillä, että muutkaan aseet olisivat kauhean siistejä. Ohjautuvia kilpikonnankuoria, jota et voi väistää käytännössä mitenkään? Mario Kartin kaikki aseet myös tiputtavat vauhdin täydellisesti nollaan. Pahimmillaan olet kärjessä, ja metrin ennen maalia sinuun isketään ensin ihan peräpäästä tuleva sininen kilpi, sitten kolme perästäsi ajavaa ampuvat jokainen sinua omalla aseellaan, jolloin olet stunlockissa maalilinjan edessä, kunnes olet sijoilla 10-12 ja lälläslää. Kenen mielestä tämä on millään tavalla hauskaa tai edes etäisesti reilua? Mario Kartissa kaikki aseet tainnuttavat aivan liian pitkäksi aikaa: Ajoit ulos radalta, pyörähdit ympäri, sait sähköshokista. Piinaavan pitkiä sekunteja ja antavat vastustajille todella ison kaulan mennä ohi.
Entä osaatteko kertoa, mitä eroa on Mario Kartissa feikkiesinelaatikolla ja banaaninkuorella? Molemmat ovat taaksejätettäviä aseita, jotka tainnuttavat auton, joka niihin osuu. "Feikkiesinelaatikkoja ei erota" ei ole vastaus, koska esinelaatikot ovat ylösalaisin ja väriltään aivan selkeästi erilaisia kuin tavalliset laatikot. Lisäksi tavalliset laatikot ovat niin ennalta-arvattavissa riveissä, että pois rivistä olevaa laatikkoa ei vahingossakaan yritä poimia kuin ensikertalainen tai umpityhmä tekoäly.
Tämä viimeinen tuli mieleen, kun pelasin eilen vuoden 1999
Re-Voltia - samaa helvetin ärsyttävää esineongelmaa ei ollut. Re-Volt noudattaa pitkälti samankaltaista esinekatrasta, mutta on tehnyt sen reilusti paremmin:
- Aseiden tasapainotus eri sijoituksille ei ole yhtä jyrkkää, kaikkia aseita voi saada ilmeisesti jokaisella sijalla
- Feikkipick-upit ovat identtisen näköisiä normaalien kanssa, ja normaalien sijoitus on sen verran vaihteleva, että feikki on vaikea erottaa
- Feikkipick-up toimii selvästi eri tavoin kuin taaksepäin jätettävä painava keilapallo, joka liikkuu radalla fysiikan mukaisesti (= älä jätä alamäkeen taaksesi, tai se rullaa perääsi)
- Aseet luottavat fysiikkaan, jolloin kaikenlaiset räjähdykset ja ympäriheittävät riippuvat siitä, miten kovaa ajat ja mihin suuntaan , eivätkä välttämättä pysäytä menoasi.
- Kilpikonnankuorien korvikkeet, ilotulitusraketit, osuvat lähes aina pelaajia takaapäin, ja fysiikan ansiosta autot lennähtävät räjähdyksen voimasta eteenpäin -> juuri ennen maaliviivaa osuva raketti todennäköisesti vain lennättää sinut maaliviivan yli.
- Salaman korvike ja muita pelaajia hidastavat aseet pysäyttävät pelaajat minimaaliseksi ajaksi, ja kaikki autot kiihdyttävät huippunopeuteen miltei heti, jolloin aseet eivät auta käyttäjää eivätkä ärsytä kohteita lähellekään samoissa määrin
- Mikään ase ei anna sinulle kymmeniä sekunteja aikaa kiriä muita pelaajia
- Pelissä on sekä nopea auton ympärikippaus että hitusen hitaampi "resetoi takaisin radalle", joiden oikea-aikainen käyttö voi edelleen vähentää aseiden tehoa ja ärsytyskynnystä.