Eksyin tälle threadille hiukan sattuman kaupalla mutta sen verta viihdyttävää luettavaa että annetaan nyt oma näkemys kanssa.
Käytössä tällä hetkellä melko tehomylly PC, läppäri, PS5 levyllinen sekä Switch.
Näistä vähiten tulee käytettyä Switchiä mutta jos haluaa minä tai lapset pelata Marioa niin ei hirveesti vaihtoehtoja (joo emulaattorit on olemassa mutta ei riitä aika/mielenkiinto säätämään). Toki reissuun kun lähdetään niin tämä on lapsille puhelimen ohella se GoTo vaihtoehto. Nintendon yksinoikeudet kuitattu tällä.
Läppäriä tulee käytettyä reissussa enemmän media- ja somelaitteena, olen pari kertaa ottanut mukaan laneille sillä peliteho riittää välttävästi kynäriin. En laske pelikoneeksi kuitenkaan.
PS5 levyversio tuli hankittua Telian liittymän ohella, lähinnä pleikkarin yksinoikeuspelien vuoksi. Olen kyllä ohjaimeen tykästynyt ja hyvinkin positiivisesti yllättynyt suorituskykyyn. Vertailukohtana edellisen sukupolven PS4 (alkuperäinen, ei slim, ei pro) jonka tuulettimet huutivat kuolemaa ja jonka suorituskyky täyttä kuraa. PS5:llä on ollut ihan jopa mielekästä palata edellisen sukupolven yksinoikeuksiin kuten God of War (edellisellä sukupolvella täytyi hammasta purren pelata läpi kun konsolista loppui tehot kesken) ja Last of Us2 (en pelannut edellisellä sukupolvella kun tiesi että PS5 julkaistaan/julkaistiin melko pian tämän pelin ilmestyttyä), puhumattakaan nykyiselle sukupolvelle tehdyistä peleistä kuten uusin Ratchet&Clank. Nettipelejä en pleikkarilla pelaa sillä nämä plussat yms on syöpää.
Mieluiten kuitenkin pelaan pelejä PC:llä jossa on heittämällä tehokkain rauta sisällä, toki kustansi yli 4x enemmän kuin PS5 levyversio mutta harrastus kun harrastus niin siihen voi upottaa omaisuuden jos toisenkin. PC:llä plussaa tietenkin päivitettävyys, tällä koneella uskoisin pystyväni skippaamaan seuraavan ellen jopa kahta sukupolvea ilman tarvetta päivittää ja silloinkin ehkä riittää pelkkä näytönohjain.
Mitä tulee ympäristöön niin kaikki laitteet (pl. läppäri) on kytkettynä olohuoneen telkkariin ja PC:llä lisäksi 240hz näyttö kynäriin. Käytännössä yksinpelit ja vähemmän kilpailulliset pelit jossa huomio enemmän silmäkarkissa kuin millisekunneissa tulee pelattua telkkarilla ja riippuen pelistä näppäimistö sylissä hiiri pöydän kulmalla tai sitten ohjaimella. Kompaktissa kolmiossa kun perheen kanssa asutaan niin molemmat makkarit on käytössä mutta onpahan minulla se oma valtakunta olohuoneen nurkassa. On meillä sohvakin mutta pidän enemmän tämän tuolin ergonomiasta.
Loppu yhteenvetona voisin todeta että tästä ikuisesta väittelystä selviää voittajana (tai häviäjänä, ainakin lompakko) hankkimalla kunnon PC, PS5 ja Switchin. Xboxille en anna minkäänlaista arvoa sillä samat pelit julkaistaan myös PC eli ei ole yksinoikeuksia.