PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Kyllä noi Sony Exclut alkaa tulla nopeammalla syklillä PC:lle jatkossa. 1v tai 2v maks tulevaisuudessa joudutaan noita odottelemaan. Pari kolme vuotta sitten kun täällä ennustelin ja puhuin tuosta Sony Exclujen PC:lle tulemisesta, niin täällä nämä muutamat tutut jantterit hyvin pitkälti vaan naureskelivat partaansa.

Ei kuulemma iki päivänä ala Sony sahaamaan omaan jalkaansa tuomalla ykkös exclujaan PC:lle... Juu ei.
 
Liekkö kovinkaan massiivinen määrä oikeasti porukkaa joita häiritsee yksinoikeuksien valuminen.. Minun puolesta voi tulla, vaikka samaan aikaan tai viilaavat vaikka vuoden pc - versiota.
 
...Niin kauan kuin toiset alustat ei vaikuta pelin kehitykseen, kuten vaikkapa heikoille tavallisen hdd:n sisältäville PC:ille pelien suunnittelun aiheuttamat rajoitteet ei tule mukaan kuvioihin, sen kun julkaisevat pelit vaikka jääkaapille...
En ihan keksi miksi HDD aiheuttaisi peleihin rajoitteita. Laitteet joilla data saadaan nopsaa SSD:ltä, eivät lataile, laitteet joilla taas ei saada, peli heittää tarvittaessa lataustaukoa. Ennemminkin ymmärrettävänä rajoitteena näkisin että jos vaikka pelin ohjaus perustuu juuri tietynlaiseen ohainsysteemiin, niin sitten se on sen laitteen exclu, mille tämä ohjainsysteemi on. Esim. vaikka wiimote, ps5 ohjaingyro, vapaan kävelyalueen VR ja niin edelleen. Tällöin exclu on luontainen.

Itselläni on PC ja Xbox one X. Jos jommalle kummalle tulee jokin peli joka ei tule muille laitteille, niin en kyllä yhtään osaa ottaa että "hähää, tämä on juuri minun laitteen exclu", vaan enemmän sitä harmittaa, koska silloin en voi keskustella ko. pelistä välttämättä jollain toisella laitteella pelaavan kaverini kanssa. Ei se minulta ole pois jos se peli olisi hänellekkin saatavilla, mutta jos ei ole, voi se olla minultakin pois. Nyt jo pelkkä änäri aiheuttaa itelleni harmitusta, joo se on boxilleni, mutta ei pc:lleni. Pöljää.

Toki tietysti jos jokin taho on rahoittamassa peliä oman ekosysteemin markkinointikuluna, niin silloin se on suht ymmärrettävää että peli tulee ainakin ekana tämän ekosysteemin käyttöön, mutta kunhan sen perustelut on hoidettu, niin miks ei sitä ottais rahoja pois myös muiltakin pelaajilta.

Lisäksi tuo, että boxit ja pleikkarit ovat nykyisin varsin riittävän tehokkaita on ehdottomasti myös pc-pelaajan onni, tällöin multiplattarit eivät joudu niin rampautetuksi, vaan konekohtaisilla optimoinneilla saadaan erot kurottua mahd. pieniksi eikä millekkään laitteelle tarvitse jättää suurinta osaa resursseista käyttämättä. Ettei enää ikinä tulisi vaikka Supreme Commander 2:n tyylisiä typistettyjä torspoja.
 
En ihan keksi miksi HDD aiheuttaisi peleihin rajoitteita. Laitteet joilla data saadaan nopsaa SSD:ltä, eivät lataile, laitteet joilla taas ei saada, peli heittää tarvittaessa lataustaukoa.
Lataustauko aina kun pelihahmoa kääntää ei kuulosta kovin hyvältä, tai jossain GTA6:ssa auton maksiminopeus @ 50kmph. Tietty PC:llä saanee jatkossakin tekstuurit ja mallit LOW asetuksille ja siten pelattua hitaammillakin levyillä.
 
^ Niinpä. Kun peliä tehdessä on oletettu tietty latausnopeus, niin lataus ei aina tapahdu sellaisissa paikoissa joissa voisi lisätä tauon sille. Hyvä esimerkki on Ratchet and Clank: Rift Apart. Lataus tapahtuu salamannopeasti keskellä temmellyksen. Pilaa pelikokemuksen täysin jos kesken actionia tulee joku lataustauko.
 
Sony kun on näyttänyt vihreetä valoa pc pelaamisella niin saisi samalla ilmoittaa mitkä on yksinoikeuksia ja mitkä ajallisia. Kuluttajan harhaanjohtamista tuollainen että only on Playstation ja muutanan vuoden päästä pc:lle.
Miten olisi "World Premiere on playstation" tai "January 22. 2022 morning exclusive" eli iltapäivästä PC:lle? Nuohan olisi esimerkkinä selkeitä.
 
^ Niinpä. Kun peliä tehdessä on oletettu tietty latausnopeus, niin lataus ei aina tapahdu sellaisissa paikoissa joissa voisi lisätä tauon sille. Hyvä esimerkki on Ratchet and Clank: Rift Apart. Lataus tapahtuu salamannopeasti keskellä temmellyksen. Pilaa pelikokemuksen täysin jos kesken actionia tulee joku lataustauko.
Latausnopeus taitaa olla enemmän PR juttuja kun tässä videon testissä tuo peli toimii hyvin hitaimmalla SSD jonka sai PS5 konsoliin

 
Piti laittaa edit aikasempaan viestiin mutta tulikin lainaus :(




Tässä myös selitetään miten tuo peli oikeasti toimii ja mitä ladataan




Tässä kohtaa videota myös noita testiä jossa hitaampi on jopa nopeampi latamaan Spider-Man pelissä

 
Tässä myös selitetään miten tuo peli oikeasti toimii ja mitä ladataan


Hieno provo. Ei PS3 pysty tuota peliä suorittamaan, sillä sen HDD:n datarate ei riitä assettien lataamiseen. Jos assetteja kutistetaan niin paljon, että ne ehtii lataamaan HDD:ltakin, niin tilanne luonnollisesti muuttuu, mutta pelikin on visuaalisesti hyvin erilainen.

Videon perusteluilla mitä tahansa peliä voi pelata vaikka alkuperäisellä nintendolla, tai intelin integroidulla näyttiksellä vuodelta 2010, kunhan vaan assetteja kutistetaan tarpeaksi. 1,4" levykkeiltäkin pelailu onnistuisi varmasti loistavasti, kunhan grafiikat on luokkaa:
1634905750684.png
 
Viimeksi muokattu:
Miten olisi "World Premiere on playstation" tai "January 22. 2022 morning exclusive" eli iltapäivästä PC:lle? Nuohan olisi esimerkkinä selkeitä.

Se että siellä on laitteiden logot mille peli tulee (xbox + windows pc) on varmasti selkeämpää kuin pihdata tietoa vuosia, mainostaa peliä Playstation yksinoikeutena ja silti tuoda se hetken päästä pc:lle.

Veikkaan että täällä tietää yllättävän moni tuleeko xbox peli pc:lle, mutta miten sonylla?
 
Hieno provo. Ei PS3 pysty tuota peliä suorittamaan, sillä sen HDD:n datarate ei riitä assettien lataamiseen. Jos assetteja kutistetaan niin paljon, että ne ehtii lataamaan HDD:ltakin, niin tilanne luonnollisesti muuttuu, mutta pelikin on visuaalisesti hyvin erilainen.

Videon perusteluilla mitä tahansa peliä voi pelata vaikka alkuperäisellä nintendolla, tai intelin integroidulla näyttiksellä vuodelta 2010, kunhan vaan assetteja kutistetaan tarpeaksi. 1,4" levykkeiltäkin pelailu onnistuisi varmasti loistavasti, kunhan grafiikat on luokkaa:
Ilmeisesti et vain ymmärtänyt mikä idea videolla oli jos luulit että pitäisi ps5 version toimia suoraan ps3 konsolilla
 
Ilmeisesti et vain ymmärtänyt mikä idea videolla oli jos luulit että pitäisi ps5 version toimia suoraan ps3 konsolilla
Ilmeisesti et vain ymmärtänyt että mikä tahansa peli pyörii millä tahansa alustalla kunhan tarpeaksi karsitaan.

Voisiko rift apartin portata ps3:lle? Kyllä
Näyttäisikö se ihan perseeltä jopa verrattuna muihin ps3 julkaisuihin? Ehdoton kyllä.
Siinä missä ps3 pelit tyypillisesti lataavat minuuttitolkulla tavaraa yhtä aluetta varten, niin tuossa pitäisi saada kaikki alueet joiden välillä pelaaja voi nopeasti siirtyä saada ladattua kerralla muistiin, joka rajottaisi merkittävästi yksittäisten alueiden fideliteettiä. Nopea SSD mahdollistaa nopeat siirtymät ilman kompromisseja fideliteetin suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Lataustauko aina kun pelihahmoa kääntää ei kuulosta kovin hyvältä, tai jossain GTA6:ssa auton maksiminopeus @ 50kmph. Tietty PC:llä saanee jatkossakin tekstuurit ja mallit LOW asetuksille ja siten pelattua hitaammillakin levyillä.
Joo, tietysti tuommoiset lataustauot ovat jo ihan kestämättömiä, mutta niitä varmasti migitoidaan juurikin eri asetuksilla ja sen raudan haistelulla. Kuinka paljon on sitten järkeä karsia peleissä, on tosiaan eri asia. Lisäksi, alkaisin kyllä jo nykypäivänä ymmärtämään vaatimuksena joillekkin peleille, että peli tulee asentaa SSD:lle tai muuten muistia tarvitaan vaikka se 32 gigaa asseteille, jotta ne saa nopsaa esim. näyttiksen muistiin.
 
Joo, tietysti tuommoiset lataustauot ovat jo ihan kestämättömiä, mutta niitä varmasti migitoidaan juurikin eri asetuksilla ja sen raudan haistelulla. Kuinka paljon on sitten järkeä karsia peleissä, on tosiaan eri asia. Lisäksi, alkaisin kyllä jo nykypäivänä ymmärtämään vaatimuksena joillekkin peleille, että peli tulee asentaa SSD:lle tai muuten muistia tarvitaan vaikka se 32 gigaa asseteille, jotta ne saa nopsaa esim. näyttiksen muistiin.
Jep, tietty nopeaa levyä voidaan kompensoida tiettyyn pisteeseen asti lisäämällä keskus- ja näyttismuistia, sekä laskemalla tekstuurien ja mallien tarkkuutta. On kuitenkin selvää että jatkossa korkean tason tekstuurit ja mallit tulevat vaatimaan paljon enemmän kovalevyltä, siinä vaiheessa kun pelejä ei enää julkaista vanhoille konsoleille. Taaksepäinyhteensopivuuden tuottaminen maksaa rahaa ja rajoittaa pelien teknisiä ratkaisuja.
 
Win11+DirectStorage+UE5. Striimaaminen tulee joka alustalle väistämättä. Etukäteen keskusmuistiin lataaminen/latausajat/assettien koon rajoittaminen keskusmuistin koon mukaan on niin 1970-lukua. Konsoleissa tuo siirtymä on helpompi tehdä kuin pc-puolella, mutta silti tuo siirtyminen striimaukseen on ihan väistämätön asia myös pc:lla. Toki monet pelit striimaavat jo nyt assetteja, mutta eivät niin tehokkaasti kun ei ole hyvää APIa jonka päälle rakentaa + pitää tukea legacy rautaa, joka rajoittaa menoa.
 
Jep, tietty nopeaa levyä voidaan kompensoida tiettyyn pisteeseen asti lisäämällä keskus- ja näyttismuistia, sekä laskemalla tekstuurien ja mallien tarkkuutta. On kuitenkin selvää että jatkossa korkean tason tekstuurit ja mallit tulevat vaatimaan paljon enemmän kovalevyltä, siinä vaiheessa kun pelejä ei enää julkaista vanhoille konsoleille. Taaksepäinyhteensopivuuden tuottaminen maksaa rahaa ja rajoittaa pelien teknisiä ratkaisuja.
Konsoleille tosiaan hattu pois päästä, hyvin tekivät että siirtyivät heti NVME:hen sekä varsinaisen muistin että laajennusmuistin osalta. Pleikassa m.2 lisäpaikka, xboxissa cfe-paikka. Sais boxiin tosin tulla vielä, että mikä tahansa riittävän nopea nvme-cfe pystyis alustamaan sopivaks, mutta taitaa olla nyt jotain lisenssisopimuksia vielä vaiheessa.

Silti, olisi tuo "ylipäätään SSD"-vaatimus olisi nopeuksiltaan käytännössä minimitason nostaminen yli 10-kertaiseksi pc-puolellakin (kuvitellaan joku wdc green 5400rpm, joka puskee 60 megatavua sekunnissa kun mikävaan sata-ssd puskee sen 600). Sinänsä, hätä ja hoppu ei ihan välttämättä vielä ole, mutta jos nyt edes pikkuhiljaa. Parempana tuota striimaamista riittävän nopealta medialta itsekkin pidän, kun pelkästään rammin koon kasvattaminen, mutta jospa PC-puolella se olisi noiden hybridi, contentti sekä striimataan, mutta että sitä keskusmuistia muutamien vuosien päästä alkaa olemaan se 32-64 gigaa, nykyisen 8-16 sijaan. Ehkä tämän takia konsoleilla tuo striimaaminen onkin vähän kriittisempää kun PC-puolella ns. tulevaisuutta ajatellen, koska konsolit jököttävät tuossa 16 gigassa tämän sukupolven ja sillä sipuli.
 
Viimeksi muokattu:
En tiiä muistanko ihan väärin, mutta jossain peleissä taitaa olla jo suosituksena että asennetaan ssd levylle pc puolella. Niin en nyt näkisi että se suosituksen muuttaminen nvme levyyn olisi mikään sen kummempi juttu.

Tosin noista systeemeistä sen kummemin tiiä, niin on tosi kovaa mutua. Oma kone tosin on siinä tikissä että ei nyt ihan hirveetä hätää ole kun/jos joskus tarvii sitä ripeetä levyä ja 2 paikkaa vielä emolla vapaana, niin saahan sitä nvme tilaa lisää, jos tarvitsee. :)
 
Unreal Engine5 tekee striimaamisen erittäin järkeväksi. Levylle voidaan tilan salliessa tallettaa mielivaltaisen tarkat versiot tekstuureista ja geometriasta. Engine lennosta luo ja lataa sopivan tarkkuuden resoluution ja esineiden ruudullaolevan koon mukaan. UE5 pyrkii siihen, että kolmiot olisivat pikselinkokoisia tai jopa pienempiä. Tätä ei vain millään saisi toimimaan ilman striimaamista ellei sitten keskusmuisti ole yhtä iso kuin pelin koko levyllä. Tosin ei se pelin koko levyllä taida edes riittää keskusmuistiksi, kun levylletalletettu kama on todella tiiviisti pakattu ja puretaan löysemmin pakatuksi latausvaiheessa + engine syö muistia sen lisäksi mitä assetit vievät. Löysemmin pakattu sisältö on esimerkiksi pakattuja tekstuureita mitä gpu osaa käyttää sellaisenaan.

Iso bonus tuossa on, että pelientekeminen muuttuu nopeammaksi, kun artistit voivat käyttää korkean tarkkuuden assetteja ja engine leipoo lennosta tarkkuuden sopivaksi. Keskusmuistia käytetään cachena. Toki ue5:lla voi edelleen tehdä sisältöä, joka mahtuu keskusmuistiin ja striimataan rajallisesti. Toisaalta on myös mahdollista tehdä niitä miljardin kolmion puunoksia, jotka ladataan muistiin vain, kun peliä pelataan 8k resoluutiolla ja viedään naama kiinni puunoksaan. Striimaaminen ja lennosta LOD:in skaalaminen on hieno juttu. Yksinkertaistettuna voi ajatella niin, että saadaan openworld:iin putkijuoksun grafiikat. Keskusmuisti ei ole enää pullonkaula. Pullonkaula on levytila ja levynnopeus.

 
Viimeksi muokattu:
Sony kun on näyttänyt vihreetä valoa pc pelaamisella niin saisi samalla ilmoittaa mitkä on yksinoikeuksia ja mitkä ajallisia. Kuluttajan harhaanjohtamista tuollainen että only on Playstation ja muutanan vuoden päästä pc:lle.

Eli mielestäsi ei voida mainostaa "only on playstation" -sloganilla, jos peli on julkkarissa ainoastaan pelattavana PS-konsolilla, koska on mahdollisuus että peli tulee myöhemmin PC:lle? Kuulostaa siltä että nyt keksitään tikusta asiaa.

Kyllä noi Sony Exclut alkaa tulla nopeammalla syklillä PC:lle jatkossa. 1v tai 2v maks tulevaisuudessa joudutaan noita odottelemaan. Pari kolme vuotta sitten kun täällä ennustelin ja puhuin tuosta Sony Exclujen PC:lle tulemisesta, niin täällä nämä muutamat tutut jantterit hyvin pitkälti vaan naureskelivat partaansa.

Ei kuulemma iki päivänä ala Sony sahaamaan omaan jalkaansa tuomalla ykkös exclujaan PC:lle... Juu ei.

Jos nyt ei muisti pahemmin pätki, niin kyse taisi silloinkin olla siitä tulevatko PS-exclut muille alustoille julkkarissa, joten taitaapa tehdä muistisi tenät pahemman kerran. No saahan tuolla kertomuksella pleikkarin excluja salaa toivoneilta paremmin peukutuksia. Johan MS:n johtotasolla on avoimesti myönnetty että myös siellä kaipaillaan blockbuster-pelien perään:


Sitä takinkääntöjen suhinaa odotellessa kun nämä 3rd person cinemaattiset pelit ovatkin foorumin ruohonjuuritasolla yhtä parhautta sen jälkeen.
 
Eli mielestäsi ei voida mainostaa "only on playstation" -sloganilla, jos peli on julkkarissa ainoastaan pelattavana PS-konsolilla, koska on mahdollisuus että peli tulee myöhemmin PC:lle? Kuulostaa siltä että nyt keksitään tikusta asiaa.

Mahdollisesti? Eiköhän sonylla tiedetä että tuleeko vai ei. Varmasti helpottaisi tiettyjä kuluttajia jotka pohtii mitä ostaa, koska ostaa vai ostaako ollenkaan.

Ajallinen yksinoikeus ei ole tänä päivänä mikään uusi tai harvinainen juttu, joten miksei sonykin voisi sitä käyttää.
 
Iso bonus tuossa on, että pelientekeminen muuttuu nopeammaksi, kun artistit voivat käyttää korkean tarkkuuden assetteja ja engine leipoo lennosta tarkkuuden sopivaksi. Keskusmuistia käytetään cachena. Toki ue5:lla voi edelleen tehdä sisältöä, joka mahtuu keskusmuistiin ja striimataan rajallisesti. Toisaalta on myös mahdollista tehdä niitä miljardin kolmion puunoksia, jotka ladataan muistiin vain, kun peliä pelataan 8k resoluutiolla ja viedään naama kiinni puunoksaan. Striimaaminen ja lennosta LOD:in skaalaminen on hieno juttu. Yksinkertaistettuna voi ajatella niin, että saadaan openworld:iin putkijuoksun grafiikat. Keskusmuisti ei ole enää pullonkaula. Pullonkaula on levytila ja levynnopeus.


Eikö Coalitionin Alpha Point prototyyppi demossa todettu että UE5 ei ratkaise aika-ongelmaa? Eli assettien edetessä vielä tarkemmaksi ja isommaksi menee suunnittelussa sekä assettien luomisessa entistä enemmän aikaa, joka on jo nyt suurin osa mitä pelin kehittämisessä menee. Enginellä bittien pyörittely ruudulle mahdollisimman tehokkaasti on ollut triviaalia jo pitkään ja kaiken maailman nanitet ja muut geometriakikkailut ovat vain tekniikoita joilla parannetaan detailien näkyvyyttä ruudulla. On merkityksetöntä koko pelin elinkaaren kannalta saako game designer tehtyä levelin ilman mipmappeja tai LOD meshejä. Nuo on vain fantsua nörttidevarikikkaa, joka ei isossa kuvassa näy minnekkään.

Ongelma edelleen säilyy. Jonkun on käsin tehtävä ne entistä tarkemmat meshit ja texturet ja siinä menee taas 10x enemmän aikaa mitä viime genissä.
 
Eikö Coalitionin Alpha Point prototyyppi demossa todettu että UE5 ei ratkaise aika-ongelmaa? Eli assettien edetessä vielä tarkemmaksi ja isommaksi menee suunnittelussa sekä assettien luomisessa entistä enemmän aikaa, joka on jo nyt suurin osa mitä pelin kehittämisessä menee. Enginellä bittien pyörittely ruudulle mahdollisimman tehokkaasti on ollut triviaalia jo pitkään ja kaiken maailman nanitet ja muut geometriakikkailut ovat vain tekniikoita joilla parannetaan detailien näkyvyyttä ruudulla. On merkityksetöntä koko pelin elinkaaren kannalta saako game designer tehtyä levelin ilman mipmappeja tai LOD meshejä. Nuo on vain fantsua nörttidevarikikkaa, joka ei isossa kuvassa näy minnekkään.

Ongelma edelleen säilyy. Jonkun on käsin tehtävä ne entistä tarkemmat meshit ja texturet ja siinä menee taas 10x enemmän aikaa mitä viime genissä.

Riippuu miten paljon sitä maailmaa haluaa tunkata että säästääkö aikaa vai meneekö aikaa enemmän. UE5 avaa uusia mahdollisuuksia. Voit kuluttaa aikaa entistä enemmän tai vähemmän. Voi ajansäästönä latoa bulkki 3d-skannattuja objekteja maailman täyteen välittämättä miljardeista kolmioista/offline valaistuslaskuista ja sanoa että that's done now. Se mistä ei voi kiistellä niin ei tarvi enää käyttää aikaa assettien käsinoptimointiin ja valaistuksen offline leipomiseen. Tuo linkin videon editointijuttu missä useampi artisti voi editoida samaa maailmaa yhtä aikaa ja ei tarvi odotella offline valojen tms. leipomista on kova juttu.

Se mitä tarvi tehdä aikaisemmin niin oli, että teet superresoluution mallin ja käsin matalammat lod:it. Sen superresoluutiomallin avulla leivot normal map:it lodeihin. Maailmaa kun kehittelet niin käyt kahvilla tai nukkumassa, kun odotat offline lasketun leivotun valaistuksen valmistumista. UE5 ratkaisee monia ongelmia aika kätevästi.

Toki sitten jos haluaa mennä syvään päätyyn niin nyt kun voi tehdä rajattomankokoisia assetteja niin voi todennäköisesti myös käyttää rajattomasti aikaa. Kyse on ihan siitä miten paljon haluaa aikaa käyttää. Valon offline leipomista, normal mappeja, käsin tehtyjä lod:ja jne. ei onneksi enää tarvi kuitenkaan duunata.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu miten paljon sitä maailmaa haluaa tunkata että säästääkö aikaa vai meneekö aikaa enemmän. UE5 avaa uusia mahdollisuuksia. Voit kuluttaa aikaa entistä enemmän tai vähemmän. Voi ajansäästönä latoa bulkki 3d-skannattuja objekteja maailman täyteen välittämättä miljardeista kolmioista/offline valaistuslaskuista ja sanoa että that's done now. Se mistä ei voi kiistellä niin ei tarvi enää käyttää aikaa assettien käsinoptimointiin ja valaistuksen offline leipomiseen. Tuo linkin videon editointijuttu missä useampi artisti voi editoida samaa maailmaa yhtä aikaa ja ei tarvi odotella offline valojen tms. leipomista on kova juttu.

Se mitä tarvi tehdä aikaisemmin niin oli, että teet superresoluution mallin ja käsin matalammat lod:it. Sen superresoluutiomallin avulla leivot normal map:it lodeihin. Maailmaa kun kehittelet niin käyt kahvilla tai nukkumassa, kun odotat offline lasketun leivotun valaistuksen valmistumista. UE5 ratkaisee monia ongelmia aika kätevästi.

Toki sitten jos haluaa mennä syvään päätyyn niin nyt kun voi tehdä rajattomankokoisia assetteja niin voi todennäköisesti myös käyttää rajattomasti aikaa. Kyse on ihan siitä miten paljon haluaa aikaa käyttää. Valon offline leipomista, normal mappeja, käsin tehtyjä lod:ja jne. ei onneksi enää tarvi kuitenkaan duunata.
No ei se taida ihan nuin mustavalkoista. UE kun ei edelleenkään ratkaise ongelmaa jossa aikaa vietetään leijonanosa. Preproduction on entistä enemmän kriittinen ja kaikki virheet/ongelmat jotka siellä tehdään kertaantuu entistä laajemmin. Se että joku normal mappien autogenerointi jäisi pois on yksi varpusen paska meressä.

Enkä oikein näe että ”oikeat” pelit mitään geneerisiä 3d malleja alkaa huvikseen heittelemään kentälle ihan vain sen vuoksi että nyt ei tarvi generoida itse LODeja.

Shadow mappien ja valaistuksen offline renderöinti varmasti on realismia vielä UE5 koska lumen rajoittaa frameraten tehokonsoleilla 30fps tasolle tällä hetkellä. Taisi olla vielä lumenin ongelmana viiveellä tapahtuva valon propagointikin.

Mutta taitaa olla aika kaukana tämän threadin aiheesta nämä. UE5 pelitkin taitaa olla 5v päässä. Siis ne ”oikeat” pelit eikä UE4 aloitetut ja importatut.
 
Viimeksi muokattu:
No ei se taida ihan nuin mustavalkoista. UE kun ei edelleenkään ratkaise ongelmaa jossa aikaa vietetään leijonanosa. Preproduction on entistä enemmän kriittinen ja kaikki virheet/ongelmat jotka siellä tehdään kertaantuu entistä laajemmin. Se että joku normal mappien autogenerointi jäisi pois on yksi varpusen paska meressä.

Enkä oikein näe että ”oikeat” pelit mitään geneerisiä 3d malleja alkaa huvikseen heittelemään kentälle ihan vain sen vuoksi että nyt ei tarvi generoida itse LODeja.

Shadow mappien ja valaistuksen offline renderöinti varmasti on realismia vielä UE5 koska lumen rajoittaa frameraten tehokonsoleilla 30fps tasolle tällä hetkellä. Taisi olla vielä lumenin ongelmana viiveellä tapahtuva valon porpagointikin.

Mutta taitaa olla aika kaukana tämän threadin aiheesta nämä. UE5 pelitkin taitaa olla 5v päässä. Siis ne ”oikeat” pelit eikä UE4 aloitetut ja importatut.

Me ollaan tästä asiasta eri mieltä sitten. Mä nään, että meri koostuu monesta pisarasta ja UE5 korjaa monta asiaa. Mutta ei se tietenkään tee peliä/sisältöä kenenkään puolesta. Mä olen miettinyt, että vois yrittää tehdä jotain pientä peliä ue5:lle niin, että lidar:lla skannais objektit+kentät(pienoismallit oikeassa maailmassa). Kasais pelimaailman sitten lego tyylisesti skannien avulla. Voisi saada jotain aika jännittävää aikaan hyvin pienellä budjetilla ja ajankäytöllä. UE5 jaksaa pyörittää geometriaraskaan kentän + valaistus säteenseurannalla niin ei tarvi mitään valojen leipomisia odotella/miettiä.

Hyvä esimerkki siitä skannien ja objektien käyttämisestä on tämä ue5 demopätkä. Btw. ja toi demohan siis alunperin demottiin ps5:lla.

 
Viimeksi muokattu:
Ehkä vain näkökulmakysymys. Harrastelijalle varmaan ihan kiva. Itse ajattelin lähinnä ison budjetin oikeita pelejä joissa ei paljoa drag and dropata asset storen assetteja mistään vaan kaikki tehdään ns. nollista.

Mielenkiinnolla odotan niitä ensimmäisiä oikeita UE5 pelejä ja sen jälkeisiä siggraph/gdc/... messuja joissa pelidevaajat kertoivat mitä tekivät, mikä toimi hyvin ja mikä ei niin hyvin. Jotain allaolevan spiderman gdc-talk:in tyylistä odottaessa. Tuo on ihan sairaan kova pätkä vaikka onkin wanhasta ps4-versiosta. Selviää todella paljon mitä joutuivat tekemään, että saivat pelin toimimaan ps4 raudalla. Tuontyyppisen post mortemin kun saisi ue5 pelistä niin selviäisi aika hyvin onko se ue5 hyvä vai ei ja missä on puutteet ja hienoudet.

 
Pilvipalvelusaralla kehitystä.


GeforceNow tarjoaa nyt Premium Tierin jossa pelikoneeksi saa nVidia RTX3080 SuperPodin 99€ / 6kk.

Väittävät kehitelleet streamausta vielä paremmaksi luvaten alemman latenssin. Myös adaptive sync on toiminnassa video streamille. Valittavana 1440p120Hz VRR tai 4k60Hz HDR.

All of this is made possible via brand new class of server blade Nvidia is bringing online, dubbed the 'SuperPod'. While you're not getting to an actual RTX 3080 as such, you are getting equivalent enterprise-class hardware based on the same GA-102 silicon, backed up by an eight-core, 16 thread AMD Threadripper processor working in combination with ultra-fast PCIe Gen 4.0 solid-state storage and an impressive 28GB of 3200MHz DDR4 memory.

Joka vihaa lokaalia laitteistoa niin GeforceNow taitaa olla tuommoiselle pelaajalle aika ylivoimainen palvelu tällä hetkellä. Olohuoneessa pelkkä nVidia Shield slate ja työhuoneessa streamaa vaikka sille miniläppärille jossa kiinni LG OLED... tai miksei työhuoneessa voi myös olla Shield.

Nvidia väittää että latenssi on pienempi mitä saman pelin pelaaminen lokaalisti tehokonsoleilla. (Uskotaan uskotaan)

Nvidia reckons playing Destiny 2 on GeForce Now even at 60fps (on a 120Hz screen? this isn' clear) offers a 12ms latency advantage over the same game played natively on Xbox Series X (81ms vs 93ms). Up against xCloud, Nvidia claims a phenomenal 94ms advantage for its 60fps stream compared to Microsoft's - a situation that obviously demands testing across a range of titles.
 
Mahdollisesti? Eiköhän sonylla tiedetä että tuleeko vai ei. Varmasti helpottaisi tiettyjä kuluttajia jotka pohtii mitä ostaa, koska ostaa vai ostaako ollenkaan.

Ajallinen yksinoikeus ei ole tänä päivänä mikään uusi tai harvinainen juttu, joten miksei sonykin voisi sitä käyttää.
Kyllähän ajallisten yksinoikeuspelien (timed exclusive) markkinointi jollain "only on Playstation"-tyylisellä yksinoikeussloganilla on suoranaista valehtelua kuluttajalle.
 
Ehkä sen voisi vaihtaa "never on Xbox" sloganiksi. Ei olisi kuluttajan harhaanjohtamista ja kaikki olisi tyytyväisiä? :D
Ja esim Nintendon omat pelit olisi "never on Xbox, PS or PC"? Tai entä jos vaan ei laita markkinointimateriaaleihin mitään harhaanjohtavia yksinoikeussloganeita? :think:
 
Ja esim Nintendon omat pelit olisi "never on Xbox, PS or PC"? Tai entä jos vaan ei laita markkinointimateriaaleihin mitään harhaanjohtavia yksinoikeussloganeita? :think:
Eiköhän MS ole myös syyllistynyt tuohon. Sanottu joskus että ”only on xbox one” ja sit vuosien päästä sitä voikin pelata series konsoleillakin! Huijattu kuluttajat turhaan ostamaan xbox one!!! :woot:
 
Mun mielestä Sony saisi tuoda pelit sit myös Xboxille jos niitä PC:lle tuodaan. MS:n alustaa molemmat.
 
Eiköhän MS ole myös syyllistynyt tuohon. Sanottu joskus että ”only on xbox one” ja sit vuosien päästä sitä voikin pelata series konsoleillakin! Huijattu kuluttajat turhaan ostamaan xbox one!!! :woot:
Asteikolla 1-2, kuinka kusetettu olo sulla nyt on? :rofl2::woot:
 
Aika samoissa mennään ku ton sonyn ”kusetuksen” kanssa. Valehtelu on valehtelua. :)
Keskusteluhan lähti tästä "Sonyn yksinoikeuspelit onkin multiplattareita" ja internet warriorit pahoitti mielensä. Eikös Xboxin viestintä ole ollut puolestaan aika selkeää viime vuosina, että pelit tulee Xbox, PC, Cloud ym. :think:
 
Keskusteluhan lähti tästä "Sonyn yksinoikeuspelit onkin multiplattareita" ja internet warriorit pahoitti mielensä. Eikös Xboxin viestintä ole ollut puolestaan aika selkeää viime vuosina, että pelit tulee Xbox, PC, Cloud ym. :think:
Eihän ne PC:lle tule, vaan windowsille. Älä sekoita hardista ja käyttöjärjestelmää keskenään. Viime vuosina MS on kommunikointiaan kyllä parantanut ja ei enää puhu harhaanjohtavasti konsolisukupolvispesifisti yksinoikeuksistaan.
 
Eiköhän MS ole myös syyllistynyt tuohon. Sanottu joskus että ”only on xbox one” ja sit vuosien päästä sitä voikin pelata series konsoleillakin! Huijattu kuluttajat turhaan ostamaan xbox one!!! :woot:

Aika kaukaa haettu esimerkki ja todella typerä. Mistä minä nyt tiedän mitkä Sonyn pelit tulee myöhemmin pc:lle ja mitkä ei? Microsoftin me kaikki tiedetään.

Tämä tieto voisi säästää monelta sen ps5 hinnan.
 
Viimeksi muokattu:
Aika kaukaa haettu esimerkki ja todella typerä. Mistä minä nyt tiedän mitkä Sonyn pelit tulee myöhemmin pc:lle ja mitkä ei? Microsoftin me kaikki tiedetään.

Tämä tieto voisi säästää monelta sen ps5 hinnan.
Kaikki tulee kymmenen vuoden kuluttua pc:lle emuloituna.
 
Aika kaukaa haettu esimerkki ja todella typerä. Mistä minä nyt tiedän mitkä Sonyn pelit tulee myöhemmin pc:lle ja mitkä ei? Microsoftin me kaikki tiedetään.

Tämä tieto voisi säästää monelta sen ps5 hinnan.
Eikö tuo ole jo julkinen salaisuus että tästä eteenpäin kaikki Sony pelit tulee Steamiin 1v - 5v viiveellä? Kysehän on vain siitä miten kauan olet valmis odottamaan. 10v sisään joka tapauksessa onnistuu emulaation avulla nuiden pelien pelaaminen.
 
Ei kai tuo ole playstation faneilta pois, jos/kun pelejä käännetään myös pc:lle. PC on yksi vaihtoehto lisää + tuo rahaa sonylle mahdollistaen entistä isommat pelibudjetit. Pelit kuitenkin edelleen tehdään konsolirauta edellä. PC puolella on pc:n edut ja haitat. Konsolit joka tapauksessa ovat pc-rautaa niin sekin puhuu pc-käännösten puolesta. PS2:ssa oli erikoinen rauta ja porttaaminen monella tapaa haasteellista. PS3 oli vielä cpu:n osalta erikoinen. PS4 ja PS5 ovat hyvin lähellä pc:ta.

Uskoisin, että alkuvaiheessa sony kokeilee kepillä jäätä. Miten pc-käännökset myyvät? Ylipäänsä mitkä sonyn pelit vetoavat pc-yleisöön? Ostavatko pc-pelaajat konsolia, että pääsevät pelaamaan julkaisussa uutta horizonia, god of war:ia tai hypoteettista uutta uncharted:ia? Jos pc-käännökset vaikuttaisivat negatiivisesti playstationiin niin sony lopettaisi pc-porttaamisen ja toki myös päinvastoin.
 
Ei kai tuo ole playstation faneilta pois, jos/kun pelejä käännetään myös pc:lle. PC on yksi vaihtoehto lisää + tuo rahaa sonylle mahdollistaen entistä isommat pelibudjetit. Pelit kuitenkin edelleen tehdään konsolirauta edellä. PC puolella on pc:n edut ja haitat. Konsolit joka tapauksessa ovat pc-rautaa niin sekin puhuu pc-käännösten puolesta. PS2:ssa oli erikoinen rauta ja porttaaminen monella tapaa haasteellista. PS3 oli vielä cpu:n osalta erikoinen. PS4 ja PS5 ovat hyvin lähellä pc:ta.

Uskoisin, että alkuvaiheessa sony kokeilee kepillä jäätä. Miten pc-käännökset myyvät? Ylipäänsä mitkä sonyn pelit vetoavat pc-yleisöön? Ostavatko pc-pelaajat konsolia, että pääsevät pelaamaan julkaisussa uutta horizonia, god of war:ia tai hypoteettista uutta uncharted:ia? Jos pc-käännökset vaikuttaisivat negatiivisesti playstationiin niin sony lopettaisi pc-porttaamisen ja toki myös päinvastoin.
Taisi olla aikaisemmat käännökset positiivisia Sonylle kun ostivat studion joka on erikoistunut tekemään PC porttauksia


Earlier this month Sony acquired Nixxes Software, a studio primarily dedicated to porting console games to PC – leading many fans to theorise that Sony bought them to work on exclusively creating PC ports of PS4 and the best PS5 games.
 
Hyvä uutinen tuo Sonyn pelien tulo PC:lle. PS3-aikojen jälkeen Sonyn yksinoikeudet jotka ovat edes jossain määrin kiinnostaneet ovat olleet yhden käden sormilla laskettavissa. Ei sen puoleen ruksiboksillakaan tilanne niin paljoa parempi ole mutta on siellä sentään Forzat ja Game Pass palveluna on aivan hemmetin hyvä niin jos 4KBR-pyörittimeksi hommatulla vekottimella saa pelattuakin pikkurahalla niin mikäs siinä.

Mielenkiinnolla tullut seurattua myös tuota peliergonomiakeskustelua, PC:stä lähtee roikka myös kotiteatterivahvistimeen mutta suoraansanottuna allekirjoittanut istahtaa mieluummin laadukkaaseen toimistotuoliin ja pelailee ne pelit mitä tykkää pelata ergonomisella aateekoopisteellä. Makuasioita mutta sohvalla lököttäminen sopii lähinnä leffojen katsomiseen yms passiiviseen viihteeseen, aktiivisempaan aktiviteettiin toimivaa peliasentoa ei saa sitten millään mutta jos joku tykkää niin ei se minulta ole pois.
 
Uskoisin, että alkuvaiheessa sony kokeilee kepillä jäätä. Miten pc-käännökset myyvät? Ylipäänsä mitkä sonyn pelit vetoavat pc-yleisöön? Ostavatko pc-pelaajat konsolia, että pääsevät pelaamaan julkaisussa uutta horizonia, god of war:ia tai hypoteettista uutta uncharted:ia? Jos pc-käännökset vaikuttaisivat negatiivisesti playstationiin niin sony lopettaisi pc-porttaamisen ja toki myös päinvastoin.
Horizoni ja God of war varmaan tulevat lisämään jossain määrin PS5 myyntejä jatko-osille jos PC alustalta monia faneja matkaan tarttuu ja eikä ole PC versiota heti saatavilla.

Uskoakseni kuitenkin PS5 tarjoo myös niissä sen 60fps mahdollisuuden.

Tosiaan kuten Namelless tuossa mainitsinkin niin sony osti PC porttaukseen erikoistuneen yrityksen ja siellä sitten saavat rauhassa tehdä porttuksia näihin peleihin, ei tarvitse heti julkaisussa olla mukana ja varmaan goty painokset tulee peleistä ja mahdolliset bugit korjattu ja optimoinit tehty niin hyvin kuin mahdollista.

Olisin nähnyt vielä sonyn lievästi ahneena tässä tapauksessa että olisi tehnyt Epicin kanssa jonkun diilin näiden suhteen ja ottanut vähän rahoo sieltä päin jos Epic haluaisi steamin ilmaheruutta heilutella.

Mulla taitaakin olla kaikki PS pelit juuri epicissä mitä olen ostanut joten itseäni tuo ei olisi juuri haitanut.
 
Tosiaan kuten Namelless tuossa mainitsinkin niin sony osti PC porttaukseen erikoistuneen yrityksen ja siellä sitten saavat rauhassa tehdä porttuksia näihin peleihin, ei tarvitse heti julkaisussa olla mukana ja varmaan goty painokset tulee peleistä ja mahdolliset bugit korjattu ja optimoinit tehty niin hyvin kuin mahdollista.

Ainakin bluepoint, joka on tehnyt paljon porttauksia meni sonylle tekemään jotain uutta sisältöä. En tiedä sitten jatkavatko myös porttien tekemistä, tekevätkö uutta ip:ta vai ehkä lisäsisältöä jollekin jo olemassaolevalle pelille

Bluepoint Games has officially confirmed it’s working on original content for its next project, which has lead to speculation that the studio is developing a new IP.

However, this may not actually be the case. Original content could mean anything; it doesn’t mean it’s working on a new IP, but rather, something new for an existing property.

Huhumyllystä
Of course, if you’re to believe the latest internet murmurs, the studio also has a second title in the works, which is a remake of a ‘beloved game.’ That’s totally unconfirmed at this point, obviously.

Toivottavasti joku tekisi remaket tai edes remasterit Metal Gear Solid sarjasta.
 
Ainakin bluepoint, joka on tehnyt paljon porttauksia meni sonylle tekemään jotain uutta sisältöä. En tiedä sitten jatkavatko myös porttien tekemistä, tekevätkö uutta ip:ta vai ehkä lisäsisältöä jollekin jo olemassaolevalle pelille
Puhe oli Nixxestä:

Taisi olla aikaisemmat käännökset positiivisia Sonylle kun ostivat studion joka on erikoistunut tekemään PC porttauksia
Earlier this month Sony acquired Nixxes Software, a studio primarily dedicated to porting console games to PC – leading many fans to theorise that Sony bought them to work on exclusively creating PC ports of PS4 and the best PS5 games.

Tehnyt mm uusimmista Tomb Raidereista porttaukset ja Deus exeistä.

Edit:

Toivottavasti joku tekisi remaket tai edes remasterit Metal Gear Solid sarjasta.
Tähän taitaa tartteta Konamin suostumus mutta kyllä mä ottaisin MGS1-4 remaket fox enginellä tehtynä.
 
Viimeksi muokattu:
Pikkasen katsoin mitä maailmalla porukka on mieltä näistä aikaisemmin yksinoikeutena olleiden pelien porttauksista muille laitteille..

HUHHUH!

Täytyy kyllä myöntää että fanaattisimmatkin fanit tässä threadissa ovat varsin järkevästi kommentoivia ja akateemisen asiallisia kun noita muiden foorumien soopaa vähän selaili.

Ihan normaaliahan tuo on että kun jokin peli julkaistaan yksinoikeudella jollekkin laitteelle tai alustalle, tarkoittaa se että mahdollinen julkaisu muille laitteille tai alustoille ei kuulu mukaan tähän julkaisuun, mutta tämmöinen julkaisu voi tulla mahdollisesti myöhemmin. Jos haluaa pelata peliä X joka on julkaistu yksinoikeudella ajanhetkellä T alustalle A, niin silloin on hyvä olla se alusta A. Sitten jos "sama peli" X julkaistaan alustalle B esim. ajanhetkellä T+2 vuotta, niin ei se tarkoita sitä, etteikö ajanhetkellä T oleva julkaisu vain alustalle A olisi ollut nimenomaan yksinoikeus alustalle A.

Mietitääs esimerkkien kautta:
- Control julkaistiin yksinoikeudella Epicissä. Vuoden päästä sen sai myös steamissa. Epicin julkaisu silti oli yksinoikeusjulkaisu.
- Tämä God of War julkaistiin 2018 PS4:lle. Sitten uusi julkaisu PC:ille on tulossa ensi vuoden alussa. Vuoden 2018 julkaisu oli silti yksinoikeusjulkaisu PS4:lle.
- GTA5 julkaistiin kolme kertaa. Ekana PS3+XO (2013), sitten PS4+X1 (2014) ja sitten PC (2015). Nyt on tulossa vissiin neljäs julkasu, PS5+XS. Vaikkei tämä nyt millään yksinoikeus-hevosella ratsastakkaan, niin tuo 2013 julkaisu oli vain PS3+XO, ja kuinka monta PS3 pelaajaa harmitti, että se tuli 2015 myös PC:lle?

"Mutta siksi sen PS5:n hommasin että saan sille pelejä mitkä ei muille alustoille tule ja nyt Sony hylkää meidät" ...öö? OK? :D Tai ainakin tuontyylistä näyttäisi olevan ulkomaisilla foorumeilla pääasiallinen itkuvinku.

Herranenaika sentän. PS5:lle tulee hienoja pelejä yksinoikeusjulkaisuina, ja niissä on monille PS5 pelaajille paljon nautittavaa. Ei niitä pelihousuja kuitekaan kannata repiä jos samoja pelejä julkaistaan myöhemmin myös muillekkin alustoille. Tai jos tuo harmittaa, niin ratkasu voi olla että hommaa jonkuin muun alustan ja jää pohtimaan josko tuo minua kiinnostava peli koskaan tulisi tälle hommaamalleni muulle alustalle. Se on vain kaikkien pelaajien etu, että pelit (ajan myötä) julkaistaan myös muillekkin alustoille, vaikka ensijulkaisu olisikin yksinoikeus jollekkin/joillekkin tietyille alustalle/alustoille.

<rant>PERHANA, se NHL sais tulla myös PC:lle</rant>
 
Miksi se NHL tulisi PC:lle, kun sitä ei montaa kopiota sitä kautta myytäisi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 415
Viestejä
4 555 689
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom