PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

"Games Pass definitely boosted our sales across all platforms and brought loads of new players to Sinner,” he says. “It was a really great experience and I would love to do it again.”

Mielenkiintoista kommenttia. Foorumin asijan_tuntiat kertoi aiemmin että Game Pass riistää kehittäjiä ja koko peliala tuhoutuu pikavoittoja metsästävän Microsoftin ahneuden myötä, mutta mikä lienee sitten totuus. :think:
 
Jos sulle joku olisi kertonut pari vuosikymmentä sitten, että millaista pelaaminen mobiililaitteilla, konsoleilla ja ylipäätään verkossa on tulevaisuudessa, niin reaktio olisi varmaan ihan samanlainen. Tekniikka on ihmeellistä ja se mikä tänä päivänä tuntuu utopialta, on arkipäivää tulevaisuudessa.
Onhan se mahdollista mutta kiinnostaisi tietää miten se tulee toteutumaan. Jotain muuta kuin "maagisesti"...
 
OnLivea yritin käyttää olikohan 2011. Se oli eka kokemus striimauksesta. 3070fe:n kylkeen tuli geforce now. Sen koeponnistin ja totesin, että 100MBit/s kaistalla saa vain blurrisen paskakuvan. Toinen ongelma on liikenteen määrä ja ainakin täällä yleiset datarajoitukset, jotka tehokkaasti tekevät striimaamisesta vaikeaa. Odotellaan toinen 10v ja ehkä sitten alkaa striimaus olemaan mun kohdalla ajankohtaista. Mieluusti käyttäisin geforce now:ta, steam, epic games pilvessä. Mutta ei käyttäjäkokemus ja infra ole vielä sillä tasolla, että olisin pc:ta myymässä pois tai jättämässä pc:n päivittämättä. Sonyn konsoli pc:n kaveriksi niin saa pelata kaikki pelit mitkä mua kiinnostaa.

 
Varmaan olen sokea, mutta en ole huolestunut kummankaan leirin puolesta. Hyviä juttuja näkyy tulevan ja meneillä olevan. Ei ole huono aika olla pelaajana nytkään.
Boldattuna yksi potentiaalinen uhkakuva. Toki jos indiet on jo genrestä ja budjetista riippumatta lähtökohtaisesti pelkkää kuraa ja elokuvamaiset 3rd person seikkailut se juttu, niin sittenhän ongelmaa ei ole olemassa.
I asked Garner if there was anything he thought that Platform X could do to better support indies, but his response was not an optimistic one. "Honestly, I don't know. They need to redo their whole system. It's so broken in so many ways and they've been slapping band-aids on it for years. If they don't fix it, by the end of the generation, [they] will be a rich boi toy with only the big boi titles and exclusives, everyone else will be elsewhere."
 
Paljon kovia indie-pelejä on pelattuna, toivelistalla tai muuten odottamassa. Iso osa noista pleikalla.

En jaksa seurata niin tarkkaan mitään kulisseja. Taitaa olla kuin Kauniista ja Rohkeista meno. Silti mitään aktiivista huolenpitoa tässä ala näkemään tai pitämään. Jos pleikalle ei tulisi jossain vaiheessa indietä niin katsoisin sitten tilanteen mukaan mille ostan. En osaa myöskään olla huolissani koko pleikkakansan puolesta.

Salt & Sacrifice ylivoimaisesti kiinnostavin tulossa oleva indie ja pleikalle siis pc:n lisäksi.
 
YongYea tehnyt myös videon missä käy läpi näitä kuten esimerkiksi kuinka vaikea on laittaa oma peli alennukseen ja saada pelille näkyvyyttä

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on totta että alennuksiin osa indie-peleistä ei tule kyllä millään. Dark Devotion ollut 20e vissiin aina. Sitä vähän kytännyt vaikka koneelta löytyykin. Steamissa alessa juuri nyt.
 
Valtaosalla ihmisistä ei ole käytössä valokuitua, eivätkä he käytä kiinteää yhteyttä pelaamiseen. Nyt puhutaan 4G:tä pääasiallisena yhteytenään käyttävistä pelaajista. 5G on heille merkittävä parannus pelaamiseen.

Suosittelen sinulle perehtymään laajemmin tietotekniikkaan ja siihen mitä nopeammat ja pienemmällä viiveellä olevat tiedonsiirtoyhteydet ylipäätään mahdollistavat pelaamisen lisäksi.
Seurasin linkkiä ja toisen hakutuloksen, Cloud gaming: 4G LTE and 5G networks compared, testeissä ainoastaan yhdessä 5G:n viive oli pienempi kuin 4G:n (76.5 ms vs 77.3 ms)
 
Boldattuna yksi potentiaalinen uhkakuva. Toki jos indiet on jo genrestä ja budjetista riippumatta lähtökohtaisesti pelkkää kuraa ja elokuvamaiset 3rd person seikkailut se juttu, niin sittenhän ongelmaa ei ole olemassa.

Onneksi niitä indiepeljä voi kohta pelata telkkarin appilla 5g yhteyden yli, niin ei ole tuokaan mikään ongelma pelaajille tai julkaisijoille. :)
 
Seurasin linkkiä ja toisen hakutuloksen, Cloud gaming: 4G LTE and 5G networks compared, testeissä ainoastaan yhdessä 5G:n viive oli pienempi kuin 4G:n (76.5 ms vs 77.3 ms)
Näitä tuloksia voi selittää se, että suuri osa 5G verkon toteutuksista vielä tällä hetkellä on ns. Non-Standalone verkkoja. Niissä on käytössä 5G radiot, mutta niiden takana on 4G:n verkkoinfra. Näin saavutetaan 5G nopeudet, mutta ei huippulatensseja.
 
Näitä tuloksia voi selittää se, että suuri osa 5G verkon toteutuksista vielä tällä hetkellä on ns. Non-Standalone verkkoja. Niissä on käytössä 5G radiot, mutta niiden takana on 4G:n verkkoinfra. Näin saavutetaan 5G nopeudet, mutta ei huippulatensseja.
Ei se verkkoinfrakaan mitään tule auttamaan. Jos jo nyt valokuidulla viive on esim. 12ms ja 4g:llä 14ms, niin ei se verkkoinfran päivitys tule viiveitä alle valokuidun tiputtamaan. Kerro toki jos on joku tekninen ratkaisu jolla tuo onnistuisi.
 
Ei se verkkoinfrakaan mitään tule auttamaan. Jos jo nyt valokuidulla viive on esim. 12ms ja 4g:llä 14ms, niin ei se verkkoinfran päivitys tule viiveitä alle valokuidun tiputtamaan. Kerro toki jos on joku tekninen ratkaisu jolla tuo onnistuisi.
Tuossa esimerkissä, johon viittasin, ei ainakaan oltu lähelläkään kuidun viiveitä.
 
Tuossa esimerkissä, johon viittasin, ei ainakaan oltu lähelläkään kuidun viiveitä.
Mistä tiedät? Testissä mitattiin viiveitä johonkin pilvipelipalveluun(?) ja kiinteän yhteyden verrokkia ei testissä ollut. Jos testisijainnit on ollu ihan kuusessa ja operaattorin verkko sinne mastoille kasa paskaa, niin ei sillä kuidullakaan saa hyviä lukuja tiskiin.

Kuidulla se sieltä mastolta kuitenkin menee eteenpäin ja se 4g yhteys sinne mastolle kattaa viiveestä taajama-alueella vain luokkaa 1-3ms. Operaattorin kuituverkkoa parantamalla sekä 4g että 5g yhteyksien viiveet paranee, ellei operaattori päätä (miksi?) eriyttää kyseisiä verkkoja täysin.
 
Täältä vuoden wanhoja latenssimittauksia. Aika kovasti latenssi lisääntyy kaapeliyhteydelläkin tässä testissä.

1625235024882.png

 
Ei tuo xcloud vielä oikein vakuuta kun puhutaan näistä pilvipalveluista. 1080p stream on täynnä makroblokkeja ja suttuisuutta ja lagi on silmin nähden isompi mitä vastaavissa palveluissa. Kaiken lisäksi jonotellaan peliä käynnistäessä milloin vapautuu serveri.

Amatöörimäistä touhua. Jos jotakin osaa nvidian pullopersesika CEO tehdä niin se on pilvipelaaminen ja siitä voisi microsoftikin ottaa oppia.
 
Mielenkiintoinen analyysi doomista uusimmalla pätsillä. Rtx2060 DLSS:n avulla tuottaa ylivertaista kuvaa tehokonsoleihin verrattuna. Xboxilla käytössä VRS2.0 jota ei ole kummallakaan PS5 tai PC. Tämä aiheuttaa sen että xboxilla teksturet sumeita ja muita outoja sumeuksia.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Jos tuosta voidaan jotain johtopäätöksiä tehdä niin Nvidian DLSS on paljon edellä AMD vastaavaa?
Kuten olettaa saattaisin koska Nvidialla on parin vuoden karku matka.

Edit: Muistaakseni se myös Watch Dogs Legionissa oli aikamoista eroa PC DLSS RT ja konsolien välillä mutta taas jos vertaat näyttisten hintoja niin eihän toi mikään ihme ole.
 
Jos tuosta voidaan jotain johtopäätöksiä tehdä niin Nvidian DLSS on paljon edellä AMD vastaavaa?
Kuten olettaa saattaisin koska Nvidialla on parin vuoden karku matka.
AMD:lla ei vielä oikeastaan ole DLSS:lle vastaavaa. AMD:n FSR:llä on tarkoitus korvata perinteiset kuvanskaalaimet joilla venytetään vajaa resoluutioinen frame natiiviksi. DLSS on temporaalinen rekonstruktiomenetelmä jolla on luonnollisesti potentaalia olla laadultaan huomattavasti parempi kuin pelkkä 1080p kuvan venytys 4k ruudulle FSR:llä.
 
AMD:lla ei vielä oikeastaan ole DLSS:lle vastaavaa. AMD:n FSR:llä on tarkoitus korvata perinteiset kuvanskaalaimet joilla venytetään vajaa resoluutioinen frame natiiviksi. DLSS on temporaalinen rekonstruktiomenetelmä jolla on luonnollisesti potentaalia olla laadultaan huomattavasti parempi kuin pelkkä 1080p kuvan venytys 4k ruudulle FSR:llä.
Okei nytten seison korjattuna, en ollut ihan kunnolla perillä noista mutta Nvidialla on kuitenkin hyvät kortit kädessä aikka omat kortit eivät pärjäiskään tulevaisuudessa AMD:n vastaaville vaikka natiivi 4k resossa tms.

Tämä menee aika vaikeaksi vertailu PC ja konsolien välillä kun kaikilla on omat poppas konstinsa noihin ja se on varmasti sanomattakin selvää että natiivi 4k reso ilman mitään helpotuksia on kova paikka jopa perus 3000 sarjan RTX ohjaimille paitsi tietenkin jos laskee asetukset konsolien tasolle.
 
Pilvipelaamiseen sellainen kommentti, että pelaaminen ei tule koskaan siirtymään pilveen striimattavaksi. Aina tulee olemaan tarve koneelle, jolla voit pelata myös silloin kun netti ei syystä tai toisesta toimi, tai haluat pelata jossain, missä verkkoyhteys ei ole mahdollista. Toki striimipelejä tulee olemaan, mutta aina se lokaali pelaaminen konsolilla/koneella tulee olemaan se merkittävin alusta.
 
Silti sonyki sitä tarjoaa. Onneksi Microsoft tarjoaa mm. aitoa vanhojen pelien tukea."for the gamers".
 

Pelkkä huhu kyseessä ja silti adressi. :rofl2:
Jotenkin muistelen että aika monet xbox pelaajat ei muutenkaan halua pelata mitään "elokuvamaisia" "putkijuoksuja", eikä Kojima muuta osaa tehdä. Liekö mitään järkeä moista yrittää boksille myydäkkään. :)
 
Jos sieltä oikeasti olisi jotain tulossa, niin tulisi myös pc:lle, eli tavoitetaan paljon enemmän käyttäjiä kuin pelkästään konsolille julkaistaessa. Mikä onkin täysin järkeen käypää, softa myynneillä ne rahat tehdään.
 
Jotenkin muistelen että aika monet xbox pelaajat ei muutenkaan halua pelata mitään "elokuvamaisia" "putkijuoksuja", eikä Kojima muuta osaa tehdä. Liekö mitään järkeä moista yrittää boksille myydäkkään. :)

Saas nähdä mitä sieltä tulee, edellinenkin kojiman peli pelaamatta vaikka mahdollisuus olisi. :)
 
Jos sieltä oikeasti olisi jotain tulossa, niin tulisi myös pc:lle, eli tavoitetaan paljon enemmän käyttäjiä kuin pelkästään konsolille julkaistaessa. Mikä onkin täysin järkeen käypää, softa myynneillä ne rahat tehdään.
Sony takoi hirmuisen kassavirran +1,2mrd pelimyynnillä PS4 aikakautena + kaikki pelien lisämaksulliset jutut päälle. Softamyynti on aina kannattanut ja siksi Sonyn pelipuolella menee väkevästi.
 
Saas nähdä mitä sieltä tulee, edellinenkin kojiman peli pelaamatta vaikka mahdollisuus olisi. :)

Veikkaan, että tulee paska peli AAA-luokan tuotannolla, muutamalla Hollywoodin tähdellä höystettynä. Postinkanto-bisneksestä siirrytään jonkinnäköiseen suoramarkkinointiin, esim. ovelta ovelle kiertävä imurikauppias, jonka täytyy matkallaan etsiä kiertoteitä erinäisistä tietyömaista johtuen.
 
Veikkaan, että tulee paska peli AAA-luokan tuotannolla, muutamalla Hollywoodin tähdellä höystettynä. Postinkanto-bisneksestä siirrytään jonkinnäköiseen suoramarkkinointiin, esim. ovelta ovelle kiertävä imurikauppias, jonka täytyy matkallaan etsiä kiertoteitä erinäisistä tietyömaista johtuen.
Pitääköhän tällä kertaa roudata mukana laatikkoa ja alumiinitikkaita. :rofl::rofl:
 
Pikainen kysymys.
Xbox one s tilalle tehokkaampi konsoli. Ei ennestään xbox pelejä. Xbox game pass voimassa 2 vuotta.
Käytetty lähes 3 vuotta vanha xbox one x 120e vai lähes uusi xbox series s 170e. Vaaka kallistuu series S suuntaan. Mitäs mieltä tekkiläiset on?
 
Pikainen kysymys.
Xbox one s tilalle tehokkaampi konsoli. Ei ennestään xbox pelejä. Xbox game pass voimassa 2 vuotta.
Käytetty lähes 3 vuotta vanha xbox one x 120e vai lähes uusi xbox series s 170e. Vaaka kallistuu series S suuntaan. Mitäs mieltä tekkiläiset on?
Ehdottomasti Series S näistä kahdesta. One X:lle ei luultavasti enää kauaa uusia pelejä julkaista.
 
Jäänyt jostain syystä tästä genistä mieleen miten Series X sai haukkuja ulkonäkönsä puolesta. Noh, en ole kyseistä laitetta livenä nähnyt, mutta onhan tää levyasemallinen PS5 aivan käsittämättömän ruma kapistus :D Nostin hyllyyn Xbox One X:n viereen niin ehkä tuo PS5 möhkälemäisyys vähän korostuu, pitää vielä testata miltä näyttää pystyasennossa.

Dualsense ensimmäinen Sonyn ohjain mikä omaan käteen sopii hyvin eikä symmetriset tatit ainakaan vielä ole häirinnyt, mutta sen näkee sitten kun änäriä taas naputellaan.
 
Jäänyt jostain syystä tästä genistä mieleen miten Series X sai haukkuja ulkonäkönsä puolesta. Noh, en ole kyseistä laitetta livenä nähnyt, mutta onhan tää levyasemallinen PS5 aivan käsittämättömän ruma kapistus :D Nostin hyllyyn Xbox One X:n viereen niin ehkä tuo PS5 möhkälemäisyys vähän korostuu, pitää vielä testata miltä näyttää pystyasennossa.

Itse tykkään tuosta PS5 ulkonäöstä kun se on erilainen ja erottuva mutta senhän takia tuo toki jakaakin mielipiteitä. Tietysti tuo digital edition on symmetrisyyden ansiosta paremman näköinen kuin levyversio. Series X on tosin varmasti muodoltaan käytännöllisempi ja sijoittuu paremmin kaappeihin, hyllyihin ja muihin suljettuihin tiloihin.
 
Nyt on aika mielenkiintoista settiä tulossa huijausmarkkinoilta jos on totta:

Aika hurjalta kuullostaa. Tietty tuossakin on vielä konsolien tuottamat rajoitukset. Ei mitään koodin pätkää asennu konsolille vaan kaikki tehdää ulkoisen tekijän avulla.
 
Onneksi pelailen yksinpelejä ellei nytten lasketa satunaisia Wreckfest kisoja netissä.
 
Sony takoi hirmuisen kassavirran +1,2mrd pelimyynnillä PS4 aikakautena + kaikki pelien lisämaksulliset jutut päälle. Softamyynti on aina kannattanut ja siksi Sonyn pelipuolella menee väkevästi.
Ja lopputulemana nostivat pelien hintoja. Varmaan siistiä peukuttaa tuollaiselle touhulle. :tup:
 
Sonyllä itselläkin näköjään vaikea hahmottaa että miten päin se konsoli pitää laittaa hyllyyn ;)


Edit : Ei kannata sitten heti vetää hernettä nenään tästä jutusta
 
Viimeksi muokattu:
Sonyllä itselläkin näköjään vaikea hahmottaa että miten päin se konsoli pitää laittaa hyllyyn ;)


Edit : Ei kannata sitten heti vetää hernettä nenään tästä jutusta
Eikä tämä ollut edes eka kerta. :rofl2:

 
Gamersnexus vasta testaillut streaming serviceitä, joista täälläkin puhuttu. Nettinä 1000/100 priority yritysliittymä valokuitu GN toimistolla. GN: Streaming services tested

Aika hyvin kuvaa sitä mitä itse kokenut kun testaillut näitä palveluita.
  1. Ylivoimaisena ykkösenä GeforceNow. Oma kokemus on että pystyi pelaamaan jopa Dota2:sta casualisti. Hiiren kursorin liikkeessä snadi lagi eli ei ihan tosissaan viitsi tuolla pelata.
  2. Stadia kakkosen. Tässä omat kokemukset myös hyviä lagin osalta. Välillä unohtaa padi peleissä että pelaa streamia eikä lokaalia. Destiny hiirellä paljastaa kyllä että viiveinen streami siellä totta tosiaan on.
  3. Luna. En ole kokeillut.
  4. PS Now on surkea.
  5. Xcloud kelvoton niin streamin laadun kuin lagin osalta. Gamersnexus mittasi 1/4 sekunnin lagin. Ei puhuta edes millisekunteina enää vaa yksiköksi vaihdettu sekunti. Oma kokemukseni puoltaa myös tätä. Varsinkin tuo streamin laatu. Palikoitumista, sumua, suttuisuutta. Nettinä 1000/100 valokuitu itsellänikin.
 
Gamersnexus vasta testaillut streaming serviceitä, joista täälläkin puhuttu. Nettinä 1000/100 priority yritysliittymä valokuitu GN toimistolla. GN: Streaming services tested

Aika hyvin kuvaa sitä mitä itse kokenut kun testaillut näitä palveluita.
  1. Ylivoimaisena ykkösenä GeforceNow. Oma kokemus on että pystyi pelaamaan jopa Dota2:sta casualisti. Hiiren kursorin liikkeessä snadi lagi eli ei ihan tosissaan viitsi tuolla pelata.
  2. Stadia kakkosen. Tässä omat kokemukset myös hyviä lagin osalta. Välillä unohtaa padi peleissä että pelaa streamia eikä lokaalia. Destiny hiirellä paljastaa kyllä että viiveinen streami siellä totta tosiaan on.
  3. Luna. En ole kokeillut.
  4. PS Now on surkea.
  5. Xcloud kelvoton niin streamin laadun kuin lagin osalta. Gamersnexus mittasi 1/4 sekunnin lagin. Ei puhuta edes millisekunteina enää vaa yksiköksi vaihdettu sekunti. Oma kokemukseni puoltaa myös tätä. Varsinkin tuo streamin laatu. Palikoitumista, sumua, suttuisuutta. Nettinä 1000/100 valokuitu itsellänikin.
Olisi voinut odottaa että MS:n hehkuttama ja Pingviinin vahvassa uskossa toistama stream-mantra olisi johtanut nyt kuitenkin edes parhaaseen stream-pelikokemukseen. Itsellä kokemusta vain GeForce Nowsta ja keksin kyllä muutakin tekemistä kuin pelaamista jos tuo on se vaihtoehto. Esim. neulojen tökkimisen kynsien alle.
 
Olisi voinut odottaa että MS:n hehkuttama ja Pingviinin vahvassa uskossa toistama stream-mantra olisi johtanut nyt kuitenkin edes parhaaseen stream-pelikokemukseen. Itsellä kokemusta vain GeForce Nowsta ja keksin kyllä muutakin tekemistä kuin pelaamista jos tuo on se vaihtoehto. Esim. neulojen tökkimisen kynsien alle.
Jep, vielä on töitä. Microsoftilla eniten. GeforceNOW tosiaan aivan omassa luokassaan mutta itsekkin olen sitä mieltä että jos tuo olisi ainut vaihtoehto niin voisi olla että alkaisin mieluummin vaikka maalailemaan vesiväreillä aikani kuluksi kuin että pelaisin pelejä streamina.
 
Sovitaan näin, mutta kerro toki vielä ensin että miten se 4G on viiveiltään merkittävästi heikompi kuin 5G. Tähän kysymykseen nimittäin pitäisi olla joku teknisesti perusteltavissa oleva konkreettinen lopputulos, eikö?

Emmehän halua jättää muita ketjua seuraavia epätietoisuuden valtaan. ;)

Edit: ja jos mitään teknistä syytä tälle et keksi, niin sovitaanko että merkittävää viive-etua ei 5G:llä ole?
Tota, 4G on aika iso läjäys, mihin verrataan. Omakohtaisesti, selkeän viive-edun sain 4G-yhteyksissä vaihtamalla oman LTE UE cat 6 modeemini (mf286, antennimodauksella tai ilman) LTE UE cat 19 modeemiin (B818). Varmaan tähän perustuu tuo väite että 5G tuo viive-edun, koska keskimäärin 4G-purkit nyt sattuu tavan tallaajilla olemaan noita cat4/cat6 purkkeja, joihin nähden "premiun mokkula B715" LTE UE cat 9 tuellaan markkinointimateriaaleissa katsotaan niin huitsinhienoksi.
 
Sonyllä itselläkin näköjään vaikea hahmottaa että miten päin se konsoli pitää laittaa hyllyyn ;)


Edit : Ei kannata sitten heti vetää hernettä nenään tästä jutusta

Mikäs siinä jos konsoli toimii noinkin päin, niin mitäpä tuota kieltämään. Muistuu mieleen kun alkuperäinen VHS Xbox One kun alkoi syödä levyjä pystyasennossa, ilmeisesti MS:n konsolitiimi oli unohtanut että konsolia käytetään myös pystyasennossa?
 
Olisi voinut odottaa että MS:n hehkuttama ja Pingviinin vahvassa uskossa toistama stream-mantra olisi johtanut nyt kuitenkin edes parhaaseen stream-pelikokemukseen. Itsellä kokemusta vain GeForce Nowsta ja keksin kyllä muutakin tekemistä kuin pelaamista jos tuo on se vaihtoehto. Esim. neulojen tökkimisen kynsien alle.
GN ei testannu ylivoimaisella 5G liittymällä. Sen kanssa alluki olis hedyttäny kaikkia oli peli sit xcloudissa tai missä vaa, kuin telian mainoksessa konsanaan. ;)

Tota, 4G on aika iso läjäys, mihin verrataan.
Joo ehdottomasti. Vertailu 4G:n ja 5G:n välillä pitääkin siksi tehdä sellaisilla laitteilla joilla päästään kummankin tekniikan kanssa niiden maksimisuorituskykyyn. Jos kummallekkin tekniikalle valitaan laitteet mielivaltaisesti, niin tulokset voi määrittää jo ennen testin aloittamista.
 
Joo ehdottomasti. Vertailu 4G:n ja 5G:n välillä pitääkin siksi tehdä laitteilla joilla molemmilla päästään niiden maksimisuorituskykyyn. Jos kummallekkin tekniikalle valitaan laitteet mielivaltaisesti, niin tulokset voi määrittää jo ennen testin aloittamista.
Jooh. Ongelmalliseks asian tekee myös ympäristötekijät. Missä 4G on "ainut vaihtoehto" yhdeydelle, valitettavasti puhutaan 10MHz kaistanleveydellä olevasta 800MHz band20:stä. Tähän nähden, jos alueelle tulee päivitystä, se todennäköisimmin on 5G, eikä mahd. kiinteä yhteys. Tällöin kyllä voidaan täysin perustellusti sanoa että 5G toisi päivityksen viiveisiin ja kaistoihin. Sitten, alueella missä nykyään 5G on jo saatavilla (non-standalonena vielä, standalonehan ei ole vielä missään), sekä missä 4G:stä on noita "parempien ihmisten bändejä" saatavilla (B1, B3, B7, eli ollaan alueella missä 5G ja 4G ero mm. viiveissä ei ole selkeän perustellusti merkittävä), niin siellä on saatavilla hyvin todennäköiseti myös kiinteä yhteys, jos ei nyt kuidulla, niin VDSL:llä tai eurodocsiksella.

Joten joo, teknisiä perusteita pystyy osoittamaan kumpaankin suuntaan ihan lähtökohdat eritavalla määritellen. Ite nyt piruuttani uskallan rummuttaa sen puolesta että 5G tulee parantamaan viiveitä, mutta silti käytän omaa 4G:täni vain hätätapauksessa, giganen eurodocsis3 päihittää sen mennen tullen pelihommissa.


edit: mutta tämän aiheesta lähteneen keskustelun häntä on hairahtunut jo aika offtopikkiin. Takaisin aiheeseen seuraavissa?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
295 695
Viestejä
5 048 513
Jäsenet
80 972
Uusin jäsen
JOPPURA

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom