PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Eli isot firmat huvikseen lappavat rahaa miljardikaupalla tekniikkaan, joka ei vaan voi toimia t. pomk iotech-foorumilta? No sovitaan sitten niin. Ehkä tätä keskustelua ei ole syytä jatkaa tämän enempää, eikä tämä etene edes tästä mihinkään, koska konkreettista lopputulosta tähän ei näillä tiedoilla ole olemassa. Katsotaan mitä vuodet tuo tullessaan ja sitten nähdään miten tässä kävi.
Teknisesti lahjattomat The Vergen toimittajat povasivat jo edellistä geniä viimeiseksi, koska firmat oli isosti striimauksessa mukana. MS hukkasi miljardikaupalla rahaa mobiilibisneksiin ja ne meni totaalisesti perseelleen ja rahat hukkaan. Firmat eivät siis ole erehtymättömiä ja usein polttavat omistajien rahaa huonoihin hankkeisiin. Eikä mulla ole mitään fundamentaalista asennetta siihen, että pelaamisen pitäisi tapahtua jonkun lokaalin laatikon kautta, mutta en vaan ole nähnyt toimivaa ratkaisua tässä.
 
Eipä oo mitään tarvetta huolestua mistään, Microsoftilla on maailman suurin pelialusta Windowssin ja xboxien muodossa.
Lähteet tälle väitteelle, kiitos.

Luulisin itse että googlella on androidin myötä laajin ”pelialusta”, jos se noin laajalti käsitetään, että kaikki windows koneet olis pelikoneita. 3 miljardia _aktiivista_ tiliä ei ole mikään vitsi.
 
Lähteet tälle väitteelle, kiitos.

Luulisin itse että googlella on androidin myötä laajin ”pelialusta”, jos se noin laajalti käsitetään, että kaikki windows koneet olis pelikoneita. 3 miljardia _aktiivista_ tiliä ei ole mikään vitsi.
Taitaa pelit olla kuitenkin suositumpia iOS-alustalla kuin Androidissa. Olisiko isoin pelimarkkina iOS jos ihan rahamäärää mitataan?
 
Hetkinen, pelaa mitä? Moninpelejäkö? Siinä varmaan 5G voi olla parannus, mutta se itse peli pyörii silti pääasiassa siinä konsolissa. Jos se koko peli striimataan 4G:n kautta niin sittenhän se kokemus on entistä huonompi.
Itse olen kokeillut Geforce Now palvelua kuituyhteyden ja kuituyhteyden mikä jaettu wifiksi kautta ja kokemus oli surkea. Mä en ole vaan nähnyt miten ja miksi nämä alkaisi yhtäkkiä toimia niin, ettei lokaalille konsolille/pc:lle olisi enää tarvetta.
Jos sulle joku olisi kertonut pari vuosikymmentä sitten, että millaista pelaaminen mobiililaitteilla, konsoleilla ja ylipäätään verkossa on tulevaisuudessa, niin reaktio olisi varmaan ihan samanlainen. Tekniikka on ihmeellistä ja se mikä tänä päivänä tuntuu utopialta, on arkipäivää tulevaisuudessa.
 
Teknisesti lahjattomat The Vergen toimittajat povasivat jo edellistä geniä viimeiseksi, koska firmat oli isosti striimauksessa mukana. MS hukkasi miljardikaupalla rahaa mobiilibisneksiin ja ne meni totaalisesti perseelleen ja rahat hukkaan. Firmat eivät siis ole erehtymättömiä ja usein polttavat omistajien rahaa huonoihin hankkeisiin. Eikä mulla ole mitään fundamentaalista asennetta siihen, että pelaamisen pitäisi tapahtua jonkun lokaalin laatikon kautta, mutta en vaan ole nähnyt toimivaa ratkaisua tässä.
Se että tästä ylipäätään puhutaan ja spekuloidaan, niin kertoo jo että mihin suuntaan ollaan menossa. Kysymys on vain siitä, että millä aikataululla se tapahtuu. Jos tähän striimaamiseen panostaisi esim 1-2 isoa firmaa, niin se olisi asia erikseen, mutta tähän panostaa KAIKKI merkittävät teknologia- ja pelifirmat. Sen pitäisi kertoa sulle jo aika paljon.
 
"Games Pass definitely boosted our sales across all platforms and brought loads of new players to Sinner,” he says. “It was a really great experience and I would love to do it again.”

Mielenkiintoista kommenttia. Foorumin asijan_tuntiat kertoi aiemmin että Game Pass riistää kehittäjiä ja koko peliala tuhoutuu pikavoittoja metsästävän Microsoftin ahneuden myötä, mutta mikä lienee sitten totuus. :think:
 
Jos sulle joku olisi kertonut pari vuosikymmentä sitten, että millaista pelaaminen mobiililaitteilla, konsoleilla ja ylipäätään verkossa on tulevaisuudessa, niin reaktio olisi varmaan ihan samanlainen. Tekniikka on ihmeellistä ja se mikä tänä päivänä tuntuu utopialta, on arkipäivää tulevaisuudessa.
Onhan se mahdollista mutta kiinnostaisi tietää miten se tulee toteutumaan. Jotain muuta kuin "maagisesti"...
 
OnLivea yritin käyttää olikohan 2011. Se oli eka kokemus striimauksesta. 3070fe:n kylkeen tuli geforce now. Sen koeponnistin ja totesin, että 100MBit/s kaistalla saa vain blurrisen paskakuvan. Toinen ongelma on liikenteen määrä ja ainakin täällä yleiset datarajoitukset, jotka tehokkaasti tekevät striimaamisesta vaikeaa. Odotellaan toinen 10v ja ehkä sitten alkaa striimaus olemaan mun kohdalla ajankohtaista. Mieluusti käyttäisin geforce now:ta, steam, epic games pilvessä. Mutta ei käyttäjäkokemus ja infra ole vielä sillä tasolla, että olisin pc:ta myymässä pois tai jättämässä pc:n päivittämättä. Sonyn konsoli pc:n kaveriksi niin saa pelata kaikki pelit mitkä mua kiinnostaa.

 
Varmaan olen sokea, mutta en ole huolestunut kummankaan leirin puolesta. Hyviä juttuja näkyy tulevan ja meneillä olevan. Ei ole huono aika olla pelaajana nytkään.
Boldattuna yksi potentiaalinen uhkakuva. Toki jos indiet on jo genrestä ja budjetista riippumatta lähtökohtaisesti pelkkää kuraa ja elokuvamaiset 3rd person seikkailut se juttu, niin sittenhän ongelmaa ei ole olemassa.
I asked Garner if there was anything he thought that Platform X could do to better support indies, but his response was not an optimistic one. "Honestly, I don't know. They need to redo their whole system. It's so broken in so many ways and they've been slapping band-aids on it for years. If they don't fix it, by the end of the generation, [they] will be a rich boi toy with only the big boi titles and exclusives, everyone else will be elsewhere."
 
Paljon kovia indie-pelejä on pelattuna, toivelistalla tai muuten odottamassa. Iso osa noista pleikalla.

En jaksa seurata niin tarkkaan mitään kulisseja. Taitaa olla kuin Kauniista ja Rohkeista meno. Silti mitään aktiivista huolenpitoa tässä ala näkemään tai pitämään. Jos pleikalle ei tulisi jossain vaiheessa indietä niin katsoisin sitten tilanteen mukaan mille ostan. En osaa myöskään olla huolissani koko pleikkakansan puolesta.

Salt & Sacrifice ylivoimaisesti kiinnostavin tulossa oleva indie ja pleikalle siis pc:n lisäksi.
 
YongYea tehnyt myös videon missä käy läpi näitä kuten esimerkiksi kuinka vaikea on laittaa oma peli alennukseen ja saada pelille näkyvyyttä

 
Viimeksi muokattu:
Tuo on totta että alennuksiin osa indie-peleistä ei tule kyllä millään. Dark Devotion ollut 20e vissiin aina. Sitä vähän kytännyt vaikka koneelta löytyykin. Steamissa alessa juuri nyt.
 
Valtaosalla ihmisistä ei ole käytössä valokuitua, eivätkä he käytä kiinteää yhteyttä pelaamiseen. Nyt puhutaan 4G:tä pääasiallisena yhteytenään käyttävistä pelaajista. 5G on heille merkittävä parannus pelaamiseen.

Suosittelen sinulle perehtymään laajemmin tietotekniikkaan ja siihen mitä nopeammat ja pienemmällä viiveellä olevat tiedonsiirtoyhteydet ylipäätään mahdollistavat pelaamisen lisäksi.
Seurasin linkkiä ja toisen hakutuloksen, Cloud gaming: 4G LTE and 5G networks compared, testeissä ainoastaan yhdessä 5G:n viive oli pienempi kuin 4G:n (76.5 ms vs 77.3 ms)
 
Boldattuna yksi potentiaalinen uhkakuva. Toki jos indiet on jo genrestä ja budjetista riippumatta lähtökohtaisesti pelkkää kuraa ja elokuvamaiset 3rd person seikkailut se juttu, niin sittenhän ongelmaa ei ole olemassa.

Onneksi niitä indiepeljä voi kohta pelata telkkarin appilla 5g yhteyden yli, niin ei ole tuokaan mikään ongelma pelaajille tai julkaisijoille. :)
 
Seurasin linkkiä ja toisen hakutuloksen, Cloud gaming: 4G LTE and 5G networks compared, testeissä ainoastaan yhdessä 5G:n viive oli pienempi kuin 4G:n (76.5 ms vs 77.3 ms)
Näitä tuloksia voi selittää se, että suuri osa 5G verkon toteutuksista vielä tällä hetkellä on ns. Non-Standalone verkkoja. Niissä on käytössä 5G radiot, mutta niiden takana on 4G:n verkkoinfra. Näin saavutetaan 5G nopeudet, mutta ei huippulatensseja.
 
Näitä tuloksia voi selittää se, että suuri osa 5G verkon toteutuksista vielä tällä hetkellä on ns. Non-Standalone verkkoja. Niissä on käytössä 5G radiot, mutta niiden takana on 4G:n verkkoinfra. Näin saavutetaan 5G nopeudet, mutta ei huippulatensseja.
Ei se verkkoinfrakaan mitään tule auttamaan. Jos jo nyt valokuidulla viive on esim. 12ms ja 4g:llä 14ms, niin ei se verkkoinfran päivitys tule viiveitä alle valokuidun tiputtamaan. Kerro toki jos on joku tekninen ratkaisu jolla tuo onnistuisi.
 
Ei se verkkoinfrakaan mitään tule auttamaan. Jos jo nyt valokuidulla viive on esim. 12ms ja 4g:llä 14ms, niin ei se verkkoinfran päivitys tule viiveitä alle valokuidun tiputtamaan. Kerro toki jos on joku tekninen ratkaisu jolla tuo onnistuisi.
Tuossa esimerkissä, johon viittasin, ei ainakaan oltu lähelläkään kuidun viiveitä.
 
Tuossa esimerkissä, johon viittasin, ei ainakaan oltu lähelläkään kuidun viiveitä.
Mistä tiedät? Testissä mitattiin viiveitä johonkin pilvipelipalveluun(?) ja kiinteän yhteyden verrokkia ei testissä ollut. Jos testisijainnit on ollu ihan kuusessa ja operaattorin verkko sinne mastoille kasa paskaa, niin ei sillä kuidullakaan saa hyviä lukuja tiskiin.

Kuidulla se sieltä mastolta kuitenkin menee eteenpäin ja se 4g yhteys sinne mastolle kattaa viiveestä taajama-alueella vain luokkaa 1-3ms. Operaattorin kuituverkkoa parantamalla sekä 4g että 5g yhteyksien viiveet paranee, ellei operaattori päätä (miksi?) eriyttää kyseisiä verkkoja täysin.
 
Täältä vuoden wanhoja latenssimittauksia. Aika kovasti latenssi lisääntyy kaapeliyhteydelläkin tässä testissä.

1625235024882.png

 
Ei tuo xcloud vielä oikein vakuuta kun puhutaan näistä pilvipalveluista. 1080p stream on täynnä makroblokkeja ja suttuisuutta ja lagi on silmin nähden isompi mitä vastaavissa palveluissa. Kaiken lisäksi jonotellaan peliä käynnistäessä milloin vapautuu serveri.

Amatöörimäistä touhua. Jos jotakin osaa nvidian pullopersesika CEO tehdä niin se on pilvipelaaminen ja siitä voisi microsoftikin ottaa oppia.
 
Mielenkiintoinen analyysi doomista uusimmalla pätsillä. Rtx2060 DLSS:n avulla tuottaa ylivertaista kuvaa tehokonsoleihin verrattuna. Xboxilla käytössä VRS2.0 jota ei ole kummallakaan PS5 tai PC. Tämä aiheuttaa sen että xboxilla teksturet sumeita ja muita outoja sumeuksia.

 
Jos tuosta voidaan jotain johtopäätöksiä tehdä niin Nvidian DLSS on paljon edellä AMD vastaavaa?
Kuten olettaa saattaisin koska Nvidialla on parin vuoden karku matka.

Edit: Muistaakseni se myös Watch Dogs Legionissa oli aikamoista eroa PC DLSS RT ja konsolien välillä mutta taas jos vertaat näyttisten hintoja niin eihän toi mikään ihme ole.
 
Jos tuosta voidaan jotain johtopäätöksiä tehdä niin Nvidian DLSS on paljon edellä AMD vastaavaa?
Kuten olettaa saattaisin koska Nvidialla on parin vuoden karku matka.
AMD:lla ei vielä oikeastaan ole DLSS:lle vastaavaa. AMD:n FSR:llä on tarkoitus korvata perinteiset kuvanskaalaimet joilla venytetään vajaa resoluutioinen frame natiiviksi. DLSS on temporaalinen rekonstruktiomenetelmä jolla on luonnollisesti potentaalia olla laadultaan huomattavasti parempi kuin pelkkä 1080p kuvan venytys 4k ruudulle FSR:llä.
 
AMD:lla ei vielä oikeastaan ole DLSS:lle vastaavaa. AMD:n FSR:llä on tarkoitus korvata perinteiset kuvanskaalaimet joilla venytetään vajaa resoluutioinen frame natiiviksi. DLSS on temporaalinen rekonstruktiomenetelmä jolla on luonnollisesti potentaalia olla laadultaan huomattavasti parempi kuin pelkkä 1080p kuvan venytys 4k ruudulle FSR:llä.
Okei nytten seison korjattuna, en ollut ihan kunnolla perillä noista mutta Nvidialla on kuitenkin hyvät kortit kädessä aikka omat kortit eivät pärjäiskään tulevaisuudessa AMD:n vastaaville vaikka natiivi 4k resossa tms.

Tämä menee aika vaikeaksi vertailu PC ja konsolien välillä kun kaikilla on omat poppas konstinsa noihin ja se on varmasti sanomattakin selvää että natiivi 4k reso ilman mitään helpotuksia on kova paikka jopa perus 3000 sarjan RTX ohjaimille paitsi tietenkin jos laskee asetukset konsolien tasolle.
 
Pilvipelaamiseen sellainen kommentti, että pelaaminen ei tule koskaan siirtymään pilveen striimattavaksi. Aina tulee olemaan tarve koneelle, jolla voit pelata myös silloin kun netti ei syystä tai toisesta toimi, tai haluat pelata jossain, missä verkkoyhteys ei ole mahdollista. Toki striimipelejä tulee olemaan, mutta aina se lokaali pelaaminen konsolilla/koneella tulee olemaan se merkittävin alusta.
 
Silti sonyki sitä tarjoaa. Onneksi Microsoft tarjoaa mm. aitoa vanhojen pelien tukea."for the gamers".
 

Pelkkä huhu kyseessä ja silti adressi. :rofl2:
Jotenkin muistelen että aika monet xbox pelaajat ei muutenkaan halua pelata mitään "elokuvamaisia" "putkijuoksuja", eikä Kojima muuta osaa tehdä. Liekö mitään järkeä moista yrittää boksille myydäkkään. :)
 
Jos sieltä oikeasti olisi jotain tulossa, niin tulisi myös pc:lle, eli tavoitetaan paljon enemmän käyttäjiä kuin pelkästään konsolille julkaistaessa. Mikä onkin täysin järkeen käypää, softa myynneillä ne rahat tehdään.
 
Jotenkin muistelen että aika monet xbox pelaajat ei muutenkaan halua pelata mitään "elokuvamaisia" "putkijuoksuja", eikä Kojima muuta osaa tehdä. Liekö mitään järkeä moista yrittää boksille myydäkkään. :)

Saas nähdä mitä sieltä tulee, edellinenkin kojiman peli pelaamatta vaikka mahdollisuus olisi. :)
 
Jos sieltä oikeasti olisi jotain tulossa, niin tulisi myös pc:lle, eli tavoitetaan paljon enemmän käyttäjiä kuin pelkästään konsolille julkaistaessa. Mikä onkin täysin järkeen käypää, softa myynneillä ne rahat tehdään.
Sony takoi hirmuisen kassavirran +1,2mrd pelimyynnillä PS4 aikakautena + kaikki pelien lisämaksulliset jutut päälle. Softamyynti on aina kannattanut ja siksi Sonyn pelipuolella menee väkevästi.
 
Saas nähdä mitä sieltä tulee, edellinenkin kojiman peli pelaamatta vaikka mahdollisuus olisi. :)

Veikkaan, että tulee paska peli AAA-luokan tuotannolla, muutamalla Hollywoodin tähdellä höystettynä. Postinkanto-bisneksestä siirrytään jonkinnäköiseen suoramarkkinointiin, esim. ovelta ovelle kiertävä imurikauppias, jonka täytyy matkallaan etsiä kiertoteitä erinäisistä tietyömaista johtuen.
 
Veikkaan, että tulee paska peli AAA-luokan tuotannolla, muutamalla Hollywoodin tähdellä höystettynä. Postinkanto-bisneksestä siirrytään jonkinnäköiseen suoramarkkinointiin, esim. ovelta ovelle kiertävä imurikauppias, jonka täytyy matkallaan etsiä kiertoteitä erinäisistä tietyömaista johtuen.
Pitääköhän tällä kertaa roudata mukana laatikkoa ja alumiinitikkaita. :rofl::rofl:
 
Pikainen kysymys.
Xbox one s tilalle tehokkaampi konsoli. Ei ennestään xbox pelejä. Xbox game pass voimassa 2 vuotta.
Käytetty lähes 3 vuotta vanha xbox one x 120e vai lähes uusi xbox series s 170e. Vaaka kallistuu series S suuntaan. Mitäs mieltä tekkiläiset on?
 
Pikainen kysymys.
Xbox one s tilalle tehokkaampi konsoli. Ei ennestään xbox pelejä. Xbox game pass voimassa 2 vuotta.
Käytetty lähes 3 vuotta vanha xbox one x 120e vai lähes uusi xbox series s 170e. Vaaka kallistuu series S suuntaan. Mitäs mieltä tekkiläiset on?
Ehdottomasti Series S näistä kahdesta. One X:lle ei luultavasti enää kauaa uusia pelejä julkaista.
 
Jäänyt jostain syystä tästä genistä mieleen miten Series X sai haukkuja ulkonäkönsä puolesta. Noh, en ole kyseistä laitetta livenä nähnyt, mutta onhan tää levyasemallinen PS5 aivan käsittämättömän ruma kapistus :D Nostin hyllyyn Xbox One X:n viereen niin ehkä tuo PS5 möhkälemäisyys vähän korostuu, pitää vielä testata miltä näyttää pystyasennossa.

Dualsense ensimmäinen Sonyn ohjain mikä omaan käteen sopii hyvin eikä symmetriset tatit ainakaan vielä ole häirinnyt, mutta sen näkee sitten kun änäriä taas naputellaan.
 
Jäänyt jostain syystä tästä genistä mieleen miten Series X sai haukkuja ulkonäkönsä puolesta. Noh, en ole kyseistä laitetta livenä nähnyt, mutta onhan tää levyasemallinen PS5 aivan käsittämättömän ruma kapistus :D Nostin hyllyyn Xbox One X:n viereen niin ehkä tuo PS5 möhkälemäisyys vähän korostuu, pitää vielä testata miltä näyttää pystyasennossa.

Itse tykkään tuosta PS5 ulkonäöstä kun se on erilainen ja erottuva mutta senhän takia tuo toki jakaakin mielipiteitä. Tietysti tuo digital edition on symmetrisyyden ansiosta paremman näköinen kuin levyversio. Series X on tosin varmasti muodoltaan käytännöllisempi ja sijoittuu paremmin kaappeihin, hyllyihin ja muihin suljettuihin tiloihin.
 
Nyt on aika mielenkiintoista settiä tulossa huijausmarkkinoilta jos on totta:

Aika hurjalta kuullostaa. Tietty tuossakin on vielä konsolien tuottamat rajoitukset. Ei mitään koodin pätkää asennu konsolille vaan kaikki tehdää ulkoisen tekijän avulla.
 
Onneksi pelailen yksinpelejä ellei nytten lasketa satunaisia Wreckfest kisoja netissä.
 
Sony takoi hirmuisen kassavirran +1,2mrd pelimyynnillä PS4 aikakautena + kaikki pelien lisämaksulliset jutut päälle. Softamyynti on aina kannattanut ja siksi Sonyn pelipuolella menee väkevästi.
Ja lopputulemana nostivat pelien hintoja. Varmaan siistiä peukuttaa tuollaiselle touhulle. :tup:
 
Sonyllä itselläkin näköjään vaikea hahmottaa että miten päin se konsoli pitää laittaa hyllyyn ;)


Edit : Ei kannata sitten heti vetää hernettä nenään tästä jutusta
 
Viimeksi muokattu:
Sonyllä itselläkin näköjään vaikea hahmottaa että miten päin se konsoli pitää laittaa hyllyyn ;)


Edit : Ei kannata sitten heti vetää hernettä nenään tästä jutusta
Eikä tämä ollut edes eka kerta. :rofl2:

 
Gamersnexus vasta testaillut streaming serviceitä, joista täälläkin puhuttu. Nettinä 1000/100 priority yritysliittymä valokuitu GN toimistolla. GN: Streaming services tested

Aika hyvin kuvaa sitä mitä itse kokenut kun testaillut näitä palveluita.
  1. Ylivoimaisena ykkösenä GeforceNow. Oma kokemus on että pystyi pelaamaan jopa Dota2:sta casualisti. Hiiren kursorin liikkeessä snadi lagi eli ei ihan tosissaan viitsi tuolla pelata.
  2. Stadia kakkosen. Tässä omat kokemukset myös hyviä lagin osalta. Välillä unohtaa padi peleissä että pelaa streamia eikä lokaalia. Destiny hiirellä paljastaa kyllä että viiveinen streami siellä totta tosiaan on.
  3. Luna. En ole kokeillut.
  4. PS Now on surkea.
  5. Xcloud kelvoton niin streamin laadun kuin lagin osalta. Gamersnexus mittasi 1/4 sekunnin lagin. Ei puhuta edes millisekunteina enää vaa yksiköksi vaihdettu sekunti. Oma kokemukseni puoltaa myös tätä. Varsinkin tuo streamin laatu. Palikoitumista, sumua, suttuisuutta. Nettinä 1000/100 valokuitu itsellänikin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 114
Viestejä
4 502 356
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom