PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Gamersnexus vasta testaillut streaming serviceitä, joista täälläkin puhuttu. Nettinä 1000/100 priority yritysliittymä valokuitu GN toimistolla. GN: Streaming services tested

Aika hyvin kuvaa sitä mitä itse kokenut kun testaillut näitä palveluita.
  1. Ylivoimaisena ykkösenä GeforceNow. Oma kokemus on että pystyi pelaamaan jopa Dota2:sta casualisti. Hiiren kursorin liikkeessä snadi lagi eli ei ihan tosissaan viitsi tuolla pelata.
  2. Stadia kakkosen. Tässä omat kokemukset myös hyviä lagin osalta. Välillä unohtaa padi peleissä että pelaa streamia eikä lokaalia. Destiny hiirellä paljastaa kyllä että viiveinen streami siellä totta tosiaan on.
  3. Luna. En ole kokeillut.
  4. PS Now on surkea.
  5. Xcloud kelvoton niin streamin laadun kuin lagin osalta. Gamersnexus mittasi 1/4 sekunnin lagin. Ei puhuta edes millisekunteina enää vaa yksiköksi vaihdettu sekunti. Oma kokemukseni puoltaa myös tätä. Varsinkin tuo streamin laatu. Palikoitumista, sumua, suttuisuutta. Nettinä 1000/100 valokuitu itsellänikin.
Olisi voinut odottaa että MS:n hehkuttama ja Pingviinin vahvassa uskossa toistama stream-mantra olisi johtanut nyt kuitenkin edes parhaaseen stream-pelikokemukseen. Itsellä kokemusta vain GeForce Nowsta ja keksin kyllä muutakin tekemistä kuin pelaamista jos tuo on se vaihtoehto. Esim. neulojen tökkimisen kynsien alle.
 
Olisi voinut odottaa että MS:n hehkuttama ja Pingviinin vahvassa uskossa toistama stream-mantra olisi johtanut nyt kuitenkin edes parhaaseen stream-pelikokemukseen. Itsellä kokemusta vain GeForce Nowsta ja keksin kyllä muutakin tekemistä kuin pelaamista jos tuo on se vaihtoehto. Esim. neulojen tökkimisen kynsien alle.
Jep, vielä on töitä. Microsoftilla eniten. GeforceNOW tosiaan aivan omassa luokassaan mutta itsekkin olen sitä mieltä että jos tuo olisi ainut vaihtoehto niin voisi olla että alkaisin mieluummin vaikka maalailemaan vesiväreillä aikani kuluksi kuin että pelaisin pelejä streamina.
 
Sovitaan näin, mutta kerro toki vielä ensin että miten se 4G on viiveiltään merkittävästi heikompi kuin 5G. Tähän kysymykseen nimittäin pitäisi olla joku teknisesti perusteltavissa oleva konkreettinen lopputulos, eikö?

Emmehän halua jättää muita ketjua seuraavia epätietoisuuden valtaan. ;)

Edit: ja jos mitään teknistä syytä tälle et keksi, niin sovitaanko että merkittävää viive-etua ei 5G:llä ole?
Tota, 4G on aika iso läjäys, mihin verrataan. Omakohtaisesti, selkeän viive-edun sain 4G-yhteyksissä vaihtamalla oman LTE UE cat 6 modeemini (mf286, antennimodauksella tai ilman) LTE UE cat 19 modeemiin (B818). Varmaan tähän perustuu tuo väite että 5G tuo viive-edun, koska keskimäärin 4G-purkit nyt sattuu tavan tallaajilla olemaan noita cat4/cat6 purkkeja, joihin nähden "premiun mokkula B715" LTE UE cat 9 tuellaan markkinointimateriaaleissa katsotaan niin huitsinhienoksi.
 
Sonyllä itselläkin näköjään vaikea hahmottaa että miten päin se konsoli pitää laittaa hyllyyn ;)


Edit : Ei kannata sitten heti vetää hernettä nenään tästä jutusta

Mikäs siinä jos konsoli toimii noinkin päin, niin mitäpä tuota kieltämään. Muistuu mieleen kun alkuperäinen VHS Xbox One kun alkoi syödä levyjä pystyasennossa, ilmeisesti MS:n konsolitiimi oli unohtanut että konsolia käytetään myös pystyasennossa?
 
Olisi voinut odottaa että MS:n hehkuttama ja Pingviinin vahvassa uskossa toistama stream-mantra olisi johtanut nyt kuitenkin edes parhaaseen stream-pelikokemukseen. Itsellä kokemusta vain GeForce Nowsta ja keksin kyllä muutakin tekemistä kuin pelaamista jos tuo on se vaihtoehto. Esim. neulojen tökkimisen kynsien alle.
GN ei testannu ylivoimaisella 5G liittymällä. Sen kanssa alluki olis hedyttäny kaikkia oli peli sit xcloudissa tai missä vaa, kuin telian mainoksessa konsanaan. ;)

Tota, 4G on aika iso läjäys, mihin verrataan.
Joo ehdottomasti. Vertailu 4G:n ja 5G:n välillä pitääkin siksi tehdä sellaisilla laitteilla joilla päästään kummankin tekniikan kanssa niiden maksimisuorituskykyyn. Jos kummallekkin tekniikalle valitaan laitteet mielivaltaisesti, niin tulokset voi määrittää jo ennen testin aloittamista.
 
Joo ehdottomasti. Vertailu 4G:n ja 5G:n välillä pitääkin siksi tehdä laitteilla joilla molemmilla päästään niiden maksimisuorituskykyyn. Jos kummallekkin tekniikalle valitaan laitteet mielivaltaisesti, niin tulokset voi määrittää jo ennen testin aloittamista.
Jooh. Ongelmalliseks asian tekee myös ympäristötekijät. Missä 4G on "ainut vaihtoehto" yhdeydelle, valitettavasti puhutaan 10MHz kaistanleveydellä olevasta 800MHz band20:stä. Tähän nähden, jos alueelle tulee päivitystä, se todennäköisimmin on 5G, eikä mahd. kiinteä yhteys. Tällöin kyllä voidaan täysin perustellusti sanoa että 5G toisi päivityksen viiveisiin ja kaistoihin. Sitten, alueella missä nykyään 5G on jo saatavilla (non-standalonena vielä, standalonehan ei ole vielä missään), sekä missä 4G:stä on noita "parempien ihmisten bändejä" saatavilla (B1, B3, B7, eli ollaan alueella missä 5G ja 4G ero mm. viiveissä ei ole selkeän perustellusti merkittävä), niin siellä on saatavilla hyvin todennäköiseti myös kiinteä yhteys, jos ei nyt kuidulla, niin VDSL:llä tai eurodocsiksella.

Joten joo, teknisiä perusteita pystyy osoittamaan kumpaankin suuntaan ihan lähtökohdat eritavalla määritellen. Ite nyt piruuttani uskallan rummuttaa sen puolesta että 5G tulee parantamaan viiveitä, mutta silti käytän omaa 4G:täni vain hätätapauksessa, giganen eurodocsis3 päihittää sen mennen tullen pelihommissa.


edit: mutta tämän aiheesta lähteneen keskustelun häntä on hairahtunut jo aika offtopikkiin. Takaisin aiheeseen seuraavissa?
 
Viimeksi muokattu:
Tähän nähden, jos alueelle tulee päivitystä, se todennäköisimmin on 5G, eikä mahd. kiinteä yhteys.
Ja tällöin se vertailu pitää tehdä siitä osoitteesta johon se 5G modeemi asennetaan, eikä siten että vertaillaan jotain satunnaisia 4G yhteyksiä joita ei voisi edes päivittää. Aika harvassa lienee myös tilanteet joissa 5G viedään kokonaan omaan operaattoriverkkoon ja vanhemmat 4G yhteydet jätetään heitteille. Toki markkinoinnin jos annetaan asia päättää niin mitä tahansa voi tapahtua.

5G verkon laaja toteutuminen laskee viiveitä taatusti, mutta se laskee niitä myös lähes yhtä paljon 4G asiakkailta.
 
Olisi voinut odottaa että MS:n hehkuttama ja Pingviinin vahvassa uskossa toistama stream-mantra olisi johtanut nyt kuitenkin edes parhaaseen stream-pelikokemukseen. Itsellä kokemusta vain GeForce Nowsta ja keksin kyllä muutakin tekemistä kuin pelaamista jos tuo on se vaihtoehto. Esim. neulojen tökkimisen kynsien alle.
Se millä tasolla tekniikka ja toteutus on nyt, on eri asia kuin millä tasolla se tulee tulevaisuudessa olemaan, kun sitä striimauspelaamista lähdetään massamarkkinoille tuomaan. Vai meinasitko ihan vakavissasi että tilanne on tämä eikä muuksi siitä muutu?

Samalla logiikalla VR-pelaaminen kuoli ja kuopattiin jo vuonna 1995 kun Nintendon Virtual Boy floppasi teknisten puutteiden vuoksi.
 
E5tkzA-XoA8hlmo.jpeg


Smart Delivery vs not-so-smart-delivery. :hmm:
 
Smart Delivery vs not-so-smart-delivery. :hmm:
Eipä tolla kauheasti ole väliä. Harvalla on montaa peliä kesken samanaikaisesti. Tietty jos pelit on niin kehnoja että ne ei imaise mukaansa, niin voihan ne pelitkin jäätä loppuun asti pelaamatta. Sitä voi kans miettiä että jos peliä ei jaksanut joskus aikaisemmin pelata loppuun, niin tarviiko sitä tallennusta siirtää turhaan tilaa viemään uudellekkaan konsolille.

Selkeä heikkoushan tuo kyllä on, ei vaan kovin merkityksellinen. Jos kyse olis jostain ACNH:sta tai muista samantyylisistä peleistä, niin homma pitäis ottaa vakavammin.
 
En tiedä, mistä on kyse, mutta A Plague Talen latasin Ps5:lle ja aloin pelaamaan. Ei siihen Ps4 liittynyt mitenkään.

Aa, talletukset. :D
 
Pientä tirskahtelua aiheutti kun luki juttua siitä faktasta, että Sony julkaisi first party pelin Microsoftin Series-konsoleille ennen kuin he itse onnistuivat tässä oman studionsa kautta (MLB). Mutta vielä huvittavampaa on se kuinka Microsoftin oman studion ensimmäinen next gen peli julkaistaan vihdoin syyskuussa, lähes vuosi konsolien julkaisusta, ainoastaan pleikkarin alustalle...

Hienosti on pelipuoli organisoitu Xboxin puolella. :thumbsup:
 
Pientä tirskahtelua aiheutti kun luki juttua siitä faktasta, että Sony julkaisi first party pelin Microsoftin Series-konsoleille ennen kuin he itse onnistuivat tässä oman studionsa kautta (MLB). Mutta vielä huvittavampaa on se kuinka Microsoftin oman studion ensimmäinen next gen peli julkaistaan vihdoin syyskuussa, lähes vuosi konsolien julkaisusta, ainoastaan pleikkarin alustalle...

Hienosti on pelipuoli organisoitu Xboxin puolella. :thumbsup:
Näin Xbox pelaajana näyttää tämä vuosi ihan kivalta.
Btw. Deathloop näyttää erittäin mielenkiintoiselta peliltä:thumbsup:
 
Tuli tota xCloudia testattua, kun nyt sattuu game passi olemaan voimassa vielä. Toimi yllättävän hyvin Minecraft Dungeons ainakin luurilla(S9) 600M 5G ylitte. Yllätyin kuinka hyvin se toimi jopa kosketusnäytöltä näpyteltynä. Mutta tuo nyt ei ole mikään nopea tempoinen fps tai ajopeli, ne tuskin tulee kovin hyvin pelittämään striimattuna.

Sitten tohon 4G vs 5G vääntöön oma pari senttiä:
Täälä tuo 5G on aivan ylivoimainen voittaja kaikilta osin. Mutta sekin taitaa lähinnä johtua siitä kun täälä 4G on aivan tukossa(Elisalta saatu tieto että käyttäjiä on aivan julmetusti näissä lähi tolpissa kiini). Yöllä ja aikaseen aamusta 4G pääsee ehkä just ja just 50Mbps nopeuksiin, päivällä ja illalla sitten nopeudet ottaa hittiä aivan urakalla ja silloin 5Mbps on harvinaista, normisti pyörii jossain 2-3Mbps tienoilla. Ping pyörii siinä 20-30ms paikkeilla yleensä, mutta välillä sekin karkaa yli 200ms.

Sitten 5G 600M. Tuolla päästään parhaimmillaan 480Mbps yöllä ja aamulla aikaseen, päivä/ilta nopeudet pyörii alimillaan siinä 100Mbps tienoilla. Pingi on 12-17ms kellonajasta riippumatta.

Uppi pyörii molemmilla 10-30Mbps tienoilla jatkuvasti.

No mitä näistä lukemista voi päätellä? Yleisesti ei mitään, mutta sen kuitenkin että näillä nurkilla 4G on aivan kelvoton pelaamiseen. Voi olla että joskus lisäävät kapasiteettia tänne 4G puolelle, mutta veikkaan että kaikki panostus taitaa olla nykyään joka firmalla 5G puolella.

Kuituun tulee kyllä vaihdettua heti kun sellasen ripeän tänne saa. Nykyisin ei taida saada edes 30/5 korttelikuitua enään.
 
Viimeksi muokattu:
Voin olla väärässä mutta en jaksa uskoa että strem pelaamisella olisi koskaan tulevaisuutta nopetempoisten pelien kanssa mutta jotkut strategia pelit tai vanhat Final Fantasyt(vastaavat) varmasti menisi passelisti verkon kautta.
Stream pelaaminen ei tule koskaan syrjäyttämään paikallista pelaamista. Se on selvä asia. Aina on tarve pystyä pelaamaan ilman verkkoyhteyttä.
 
Pientä tirskahtelua aiheutti kun luki juttua siitä faktasta, että Sony julkaisi first party pelin Microsoftin Series-konsoleille ennen kuin he itse onnistuivat tässä oman studionsa kautta (MLB). Mutta vielä huvittavampaa on se kuinka Microsoftin oman studion ensimmäinen next gen peli julkaistaan vihdoin syyskuussa, lähes vuosi konsolien julkaisusta, ainoastaan pleikkarin alustalle...

Hienosti on pelipuoli organisoitu Xboxin puolella. :thumbsup:
Arvatenkin puhut Deathloopista? Pelistähän on tehty kehitys- ja julkaisusopimukset jo vuosia ennen kuin Bethesda siirtyi Xboxin alaisuuteen, joten tottakai noita sopimuksia tulee kunnioittaa, tai muuten edessä on oikeuskeissi.

Deathloop julkaistaan myös PC:lle.

Asiastahan voi olla joko hapan ja kettuuntunut, tai sitten vilpittömän iloinen ja innostunut. Oma valinta. :tup:

 
Näemmä Sony on enabloinut 120fps moodin PS4 SDK:hon eli PS5:lla saadaan tästä eteenpäin myös 120Hz pyöriviä PS4 pelejä backwardscompattiin. Nohevasti tuovat ensimmäisen pätsin Warzoneen. Kumpikin versio droppaa frameja mutta PS5:lla gameplay on lähestulkoon vsynced 120Hz koko ajan. SeriesX luottaa että pelaaja pelaa VRR näytöllä joka smoothaa judderit, mutta valitettavasti jättää vaihtelevan input lagin jota epätasainen fps aiheuttaa.

1625841261189.png
 
Näemmä Sony on enabloinut 120fps moodin PS4 SDK:hon eli PS5:lla saadaan tästä eteenpäin myös 120Hz pyöriviä PS4 pelejä backwardscompattiin. Nohevasti tuovat ensimmäisen pätsin Warzoneen. Kumpikin versio droppaa frameja mutta PS5:lla gameplay on lähestulkoon vsynced 120Hz koko ajan. SeriesX luottaa että pelaaja pelaa VRR näytöllä joka smoothaa judderit, mutta valitettavasti jättää vaihtelevan input lagin jota epätasainen fps aiheuttaa.

1625841261189.png
Xboxilla korkeampi resoluutio, parempi IQ, paremmat tekstuurit ja parempi LOD, mutta PS5 vakaampi FPS kun tukea VRR:lle ei löydy vieläkään.

"Rich suggests PS5 if you don't have VRR, suggests Xbox if you do have VRR. If you have an Xbox and no VRR, stick to 60 fps mode."
 
Arvatenkin puhut Deathloopista? Pelistähän on tehty kehitys- ja julkaisusopimukset jo vuosia ennen kuin Bethesda siirtyi Xboxin alaisuuteen, joten tottakai noita sopimuksia tulee kunnioittaa, tai muuten edessä on oikeuskeissi.

Deathloop julkaistaan myös PC:lle.

Asiastahan voi olla joko hapan ja kettuuntunut, tai sitten vilpittömän iloinen ja innostunut. Oma valinta. :tup:


Samahan se olisi jos Deathloop julkaistaisiin PS5:lle, onhan Xboxilla kumminkin jo muutaman vuoden ajan ollut saman verran studioita kuin pleikkarilla. Mutta mitä ne oikein tekevät siellä, kun pelejä ei saada julkaisuun mennessä ulos vaikka kilpailija saa? Huolestuttava suunta jos meno tulee jatkossakin olemaan sitä, että pelejä saa odottaa normaalia pitempään. Pitäisiköhän siellä miettiä onko siellä oikeat ihmiset johdossa katsomassa, että pelit valmistuvat ajallaan.

Näistä Phil Spencerin PR-twiiteistä tulee aina mieleen tämä hassun hauska kuva:
crying-behind-mask.jpg
 
Xboxilla korkeampi resoluutio, parempi IQ, paremmat tekstuurit ja parempi LOD, mutta PS5 vakaampi FPS kun tukea VRR:lle ei löydy vieläkään.

"Rich suggests PS5 if you don't have VRR, suggests Xbox if you do have VRR. If you have an Xbox and no VRR, stick to 60 fps mode."
Hieno suuntaus kyllä, että pleikkari on valinnut tasaisen FPS:n ylitse kaiken muun. On tainnut olla PS5 niskan päällä FPS:n suhteen suurimmassa osassa peleistä tähän mennessä. Silloin ei paljoa 2 tonnin VRR-telkkuja tarvita. :)
 
Xboxilla korkeampi resoluutio, parempi IQ, paremmat tekstuurit ja parempi LOD, mutta PS5 vakaampi FPS kun tukea VRR:lle ei löydy vieläkään.

"Rich suggests PS5 if you don't have VRR, suggests Xbox if you do have VRR. If you have an Xbox and no VRR, stick to 60 fps mode."

Moninpeleissä FPS > Resoluutio any day of the week. No Xboxilla kelpaa katsella maisemia kuolon korjatessa PS-versiota paremmin.
 
Hieno suuntaus kyllä, että pleikkari on valinnut tasaisen FPS:n ylitse kaiken muun. On tainnut olla PS5 niskan päällä FPS:n suhteen suurimmassa osassa peleistä tähän mennessä. Silloin ei paljoa 2 tonnin VRR-telkkuja tarvita. :)
Nii no hyvähän se on että tasainen fps mutta tuo resoluutio... Jopa tossa youtube videossa näkee miten paljon tarkempi XSX versio on.
 
Joko näitä konsoleita kannattaa harkita? Eli onko lupaukset täytetty ja saatu esim. se vrr toimimaan jo? Ainakin pc:llä ero on aika suuri sen välillä pelaako 60fps freesync vai vsync.
 
Xboxilla korkeampi resoluutio, parempi IQ, paremmat tekstuurit ja parempi LOD, mutta PS5 vakaampi FPS kun tukea VRR:lle ei löydy vieläkään.

"Rich suggests PS5 if you don't have VRR, suggests Xbox if you do have VRR. If you have an Xbox and no VRR, stick to 60 fps mode."
Ei tarvita VRR kun fps on kunnossa.
 


PS5 120fps moodi ALLE 1080p!!!! :dead:

Xbox SX 1800p-1260p vs PS5 1580p-jotain alle 1080p 120fps moodissa. Raytracing ja balanced moodissa XsX korkeampi keskimääräinen resoluutio vs PS5.
 
Voin olla väärässä mutta en jaksa uskoa että strem pelaamisella olisi koskaan tulevaisuutta nopetempoisten pelien kanssa mutta jotkut strategia pelit tai vanhat Final Fantasyt(vastaavat) varmasti menisi passelisti verkon kautta.
Pasianssiin se soveltuu.
 
Samahan se olisi jos Deathloop julkaistaisiin PS5:lle, onhan Xboxilla kumminkin jo muutaman vuoden ajan ollut saman verran studioita kuin pleikkarilla. Mutta mitä ne oikein tekevät siellä, kun pelejä ei saada julkaisuun mennessä ulos vaikka kilpailija saa? Huolestuttava suunta jos meno tulee jatkossakin olemaan sitä, että pelejä saa odottaa normaalia pitempään. Pitäisiköhän siellä miettiä onko siellä oikeat ihmiset johdossa katsomassa, että pelit valmistuvat ajallaan.

Näistä Phil Spencerin PR-twiiteistä tulee aina mieleen tämä hassun hauska kuva:
crying-behind-mask.jpg
Laittaa aina hymyilyttämään, kun joku pleikkarin omistava on kauhean huolissaan Xboxin pelitarjonnasta. Tai Xboxin talouspuolesta. Tai Game Passin kannattavuudesta. ;)

Miksiköhän Xboxin ostaneet ei valita pelien puutteesta, talouspuolesta tai Game Passin kannattavuudesta? Heitähän nämä asiat koskee paljon enemmän. :hmm:
 
Ei tarvita VRR kun fps on kunnossa.
Kyllä sen pc:llä ainakin tarvitsee, vaikka olisi 120-144fps.

Joutuuko ne maksamaan tuosta vrr:stä jotain lisenssimaksuja per laite per vuosi, vai miksi vain lupaillaan? Taisi puuttua Sonyn oledeistakin tuo kokonaan, vaikka niitä lupauksia on jaksettu kyllä antaa päivityksistä. Taitaa kuitenkin olla tämä pc-käyttö suht harvinaista olohuoneissa joten ehkä panttaavat julkaisua kunnes saavat sen ps5:lle ulos. Noissahan voi olla herkästi myös bugeja tietyillä yhdistelmillä, kun eri näyttöjä on valtavasti markkinoilla, ja Japanissa voi olla eri standardit sille mitä voi laittaa kuluttajille asti ja mitä ei. Toivottavasti saavat ulos ennen kuin noita alkaa olla saatavillakin kaupoista, kun xboksi ei kiinnosta.
 
Laittaa aina hymyilyttämään, kun joku pleikkarin omistava on kauhean huolissaan Xboxin pelitarjonnasta. Tai Xboxin talouspuolesta. Tai Game Passin kannattavuudesta. ;)

Miksiköhän Xboxin ostaneet ei valita pelien puutteesta, talouspuolesta tai Game Passin kannattavuudesta? Heitähän nämä asiat koskee paljon enemmän. :hmm:
En ole huolissani vaan tarjoan sitä vastakritiikkiä ketjun hengessä. Tylsä ketjuhan tämä olisi jos Pingviini täällä vain negaa pleikkarista postailisi. Tuodaan ne epäkohdat ilmi molemmilta alustoilta.

Kyllähän Xboxin pelitarjonnasta valitetaan paljon niin foorumeilla, peliaiheisilla uutissivustoilla kuin vaikkapa kaveripiirissänikin yhden toimesta joka on Xboxin mies henkeen ja vereen. First party pelit ovat iso konsolia ja niiden puute lähes vuosi julkaisusta on varsin ennennäkemätöntä historiaankin peilaten. Eikä asiaa auta yhtään kun naapuri vieressä tykittää jatkuvasti AAA-luokan first party pelejä markkinoille. Turha tässä siis on asettua mitenkään puolustuskannalle ja kiistää selvää ongelmaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Xboxilla korkeampi resoluutio, parempi IQ, paremmat tekstuurit ja parempi LOD, mutta PS5 vakaampi FPS kun tukea VRR:lle ei löydy vieläkään.

"Rich suggests PS5 if you don't have VRR, suggests Xbox if you do have VRR. If you have an Xbox and no VRR, stick to 60 fps mode."
Hieno suuntaus kyllä, että pleikkari on valinnut tasaisen FPS:n ylitse kaiken muun. On tainnut olla PS5 niskan päällä FPS:n suhteen suurimmassa osassa peleistä tähän mennessä. Silloin ei paljoa 2 tonnin VRR-telkkuja tarvita. :)
Moninpeleissä FPS > Resoluutio any day of the week. No Xboxilla kelpaa katsella maisemia kuolon korjatessa PS-versiota paremmin.
Jännä… itse kovin ”ex box geimer” on ainoa joka sotii itse ylipäällikkö Spencerin päiväkäskyä vastaan. Miten se oli se myöntämisen laita… taitaa olla kroonista? :think:


” Phil Spencer wants the Xbox Series X to feel as good as it looks. Speaking with Stevivor, the Xbox head said he'd prefer to play games that have higher frame rates over those with a larger resolution.”

Phil pelaa vissiin pleikkarilla! LOL :hassuhymiö:
 
Ihan samanlailla sitä valitetaan PS5 peli tarjonnasta, vaikka sille 2-3 peliä onkin jo julkaistu. Onneksi microsoftin pelit tulee myös PC:lle, saa valita pelaako konsolilla vai PC:llä.
 
Jännä… itse kovin ”ex box geimer” on ainoa joka sotii itse ylipäällikkö Spencerin päiväkäskyä vastaan. Miten se oli se myöntämisen laita… taitaa olla kroonista? :think:


” Phil Spencer wants the Xbox Series X to feel as good as it looks. Speaking with Stevivor, the Xbox head said he'd prefer to play games that have higher frame rates over those with a larger resolution.”

Phil pelaa vissiin pleikkarilla! LOL :hassuhymiö:
Mitenkäs Phil Spencer liittyy jonkin vanhan Call of Dutyn kehitystyöhön? Onko sulla jotain faktaa tueksi sille, että Xboxin pomo päättää kaikkien alustalle julkaistavien 3rd party-pelien tekniset ominaisuudet? :hmm:

FPS:stä puheen ollen, mitäs olet mieltä siitä että Xboxilla on kokonaan oma FPS Boost-tiiminsä, joka laittaa vanhempien 3rd party-pelien FPS:t kuosiin nostaen ne 60-120fps. Kieliikö tämä FPS:n merkityksestä kuten Phil Spencer tuossa lainauksessasi sanoi, vai vedetäänkö hatusta jotain liibalaabaa että saadaan tämäkin projekti ja sen saavutukset lytättyä? ;) VRR = turhaa paskaa. Sisäisen tallennustilan laajennusmahdollisuus = tarpeeton, koska ei kukaan pelaa yli kahta peliä kerrallaan. FPS Boost = kuka muka pelaa vanhoja pelejä? Kattava taaksepäin yhteensopivuus = kukaan ei edelleenkään pelaa vanhoja pelejä. Game Pass = vain vanhoja pelejä ja liian kallis, tai liian halpa jos on tarjouksessa. Phil Spencer = kaksinaamainen valehtelija ja yleisesti ottaen huono ihminen. Menikö oikein? :p

 
Viimeksi muokattu:
Ihan samanlailla sitä valitetaan PS5 peli tarjonnasta, vaikka sille 2-3 peliä onkin jo julkaistu. Onneksi microsoftin pelit tulee myös PC:lle, saa valita pelaako konsolilla vai PC:llä.
Kova on sitten vaatimustaso ihmisillä jos ei riitä ensimmäiselle vuodelle Ratchetin, Returnalin, Demon's Soulsin ja Spidermanin kaltaiset pelit joidenka keskiarvo metacriticissa pyörii siinä ~88 paikkeilla. Ja todennäköisesti Horizonin jatko-osa saadaan vielä loppuvuodeksi. Niin ja taisi siellä se Deathloopkin olla.

Onhan tuo nyt hieman eri kattaus verrattuna naapurin tarjotaan joten omituinen juttu jos vielä enempään pitäisi pystyä joidenkin mielestä. Toki onhan meitä moneen lähtöön. Uskon kumminkin suurimman osan PS5-omistajista olevan erittäinkin tyytyväisiä siihen mitenkä pelaajat on pelien suhteen huomioitu heti genin alusta saakka. Toisin sanoen jatkettu siitä mihinkä viime genin päätteeksi jäätiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs Phil Spencer liittyy jonkin vanhan Call of Dutyn kehitystyöhön? Onko sulla jotain faktaa tueksi sille, että Xboxin pomo päättää kaikkien alustalle julkaistavien 3rd party-pelien tekniset ominaisuudet? :hmm:

FPS:stä puheen ollen, mitäs olet mieltä siitä että Xboxilla on kokonaan oma FPS Boost-tiiminsä, joka laittaa vanhempien 3rd party-pelien FPS:t kuosiin nostaen ne 60-120fps. Kieliikö tämä FPS:n merkityksestä kuten Phil Spencer tuossa lainauksessasi sanoi, vai vedetäänkö hatusta jotain liibalaabaa että saadaan tämäkin projekti ja sen saavutukset lytättyä? ;) VRR = turhaa paskaa. Sisäisen tallennustilan laajennusmahdollisuus = tarpeeton, koska ei kukaan pelaa yli kahta peliä kerrallaan. FPS Boost = kuka muka pelaa vanhoja pelejä? Kattava taaksepäin yhteensopivuus = kukaan ei edelleenkään pelaa vanhoja pelejä. Game Pass = vain vanhoja pelejä ja liian kallis, tai liian halpa jos on tarjouksessa. Phil Spencer = kaksinaamainen valehtelija ja yleisesti ottaen huono ihminen. Menikö oikein? :p


Ei paljon kiinnostanut FPS Boost kun esim. Fallout 4:ssa tiputettiin samalla resoluutio neljäsosaan siitä mitä se oli alunperin. Skyrimissa tuo oli tehty oikein.

Mutta olisivat voineet jättää näissä konsoleissa nämä boostit ja modet ym. pc-puolen säätämiset kokonaan pois ja keskittyä siihen konsolikokemuksen tekemiseen. Konsoleissa parasta oli se, että levy sisään ja kovaa pelaamista, nyt ensin ladataan pari tuntia Storesta peliä ja sen jälkeen arvotaan millä boostilla ja modella sitä peliä nyt sitten kannattaisi pelata. Päin persettä meni.
 
Ei paljon kiinnostanut FPS Boost kun esim. Fallout 4:ssa tiputettiin samalla resoluutio neljäsosaan siitä mitä se oli alunperin. Skyrimissa tuo oli tehty oikein.

Mutta olisivat voineet jättää näissä konsoleissa nämä boostit ja modet ym. pc-puolen säätämiset kokonaan pois ja keskittyä siihen konsolikokemuksen tekemiseen. Konsoleissa parasta oli se, että levy sisään ja kovaa pelaamista, nyt ensin ladataan pari tuntia Storesta peliä ja sen jälkeen arvotaan millä boostilla ja modella sitä peliä nyt sitten kannattaisi pelata. Päin persettä meni.
Eli toisin sanoen et ole koskaan koko FPS Boostia käyttänyt jos koet sen noin monimutkaiseksi. FPS Boostin käyttäminenhän peleissä ei ole pakollista, vaan voit päättää pelaatko alkuperäistä peliä ihan sellaisenaan vai isommalla ruudunpäivityksellä. Moni on tässäkin ketjussa todennut että "FPS > resoluutio", mutta ehkä sinä olet sitten poikkeus? Harvemmin muutenkaan kuulee että joku valittaa jos annetaan enemmän vaihtoehtoja pelaamiseen ilman lisämaksua. PC-pelaaminen on sinulle varmaan aivan kauhea mörkö, kun siellä on esim. sellaisia kauheuksia kuin modit ja pitää "säätää" kaikkea. :think:
 
Ei paljon kiinnostanut FPS Boost kun esim. Fallout 4:ssa tiputettiin samalla resoluutio neljäsosaan siitä mitä se oli alunperin. Skyrimissa tuo oli tehty oikein.

Mutta olisivat voineet jättää näissä konsoleissa nämä boostit ja modet ym. pc-puolen säätämiset kokonaan pois ja keskittyä siihen konsolikokemuksen tekemiseen. Konsoleissa parasta oli se, että levy sisään ja kovaa pelaamista, nyt ensin ladataan pari tuntia Storesta peliä ja sen jälkeen arvotaan millä boostilla ja modella sitä peliä nyt sitten kannattaisi pelata. Päin persettä meni.

Konsolivalmistajilla on identiteettikriisi. Esitetään helppoa mutta säätöjä on pelien sisällä enemmän mitä normaalissa PC pelin graphics-options valikossa.
  • Favour performance
  • Favour Quality
  • Balanced
  • RT
  • RT+performance
  • Quality mode
  • Quality target 30fps
  • Quality target 60fps with pseudo 4k
  • 120fps
  • 1080p output
  • 1440p output
  • 4k output
  • Boost
  • Boost with resolution reduction
Vieläkö puuttuu jotain? Mitä jos laitettaisiin vain ihan normaali GFX-settings valikko pelin optionssiin ja jokainen saisi säätää miten haluaisi? Vaihtoehtoja olisi jopa vähemmän mitä tuossa listassa ja jäisi kaiken maailman typerät ja vanhanaikaiset "next-gen" pätsit kokonaan pois koska jokainen voisi vain nostaa valikosta framerate capin ilman vsyncciä vaikka 240Hz ja pelata sillä. Koko next gen patch konseptina on niin aasin keksintö ja fundamentaalisti hyvän softakehityksen vastaista ettei hevillä keksi toista. Milloin PC:llä on tullut vanhoihin peleihin "next-gen" pätsejä joilla nostetaan frameratea tai resoa tai efektien laatua? No ei koskaan koska jokainen on voinut day one pyörittää peliä halutessaan vaikka 8k resolla tai 1000fps.

Ja mikä parasta, nuita ei olisi pakko säätää vaan peliä pystyisi pelaamaan ilman että kävisi graphics optionssissa.
 
Eli toisin sanoen et ole koskaan koko FPS Boostia käyttänyt jos koet sen noin monimutkaiseksi. FPS Boostin käyttäminenhän peleissä ei ole pakollista, vaan voit päättää pelaatko alkuperäistä peliä ihan sellaisenaan vai isommalla ruudunpäivityksellä. Moni on tässäkin ketjussa todennut että "FPS > resoluutio", mutta ehkä sinä olet sitten poikkeus? Harvemmin muutenkaan kuulee että joku valittaa jos annetaan enemmän vaihtoehtoja pelaamiseen ilman lisämaksua. PC-pelaaminen on sinulle varmaan aivan kauhea mörkö, kun siellä on esim. sellaisia kauheuksia kuin modit ja pitää "säätää" kaikkea. :think:
Jos oikein ymmärsin @roystered pointin niin olen kyllä samoilla linjoilla - PC on sitä varten että pelejä voi säätää ja käyttää vaikka minkälaisia ohjaimia ja vimpaimia, mutta kyllä minäkin haluan konsolin olevan "levy sisään, kapula käteen ja pelaamaan" ilman että pitää jäädä pohtimaan mikä asetus se loppujen lopuksi itseä parhaiten palvelee. Tästä samasta syystä en enää Android luureja osta - vaikka niitä saa muokattua miljoonalla eri tavalla omaan käyttöön sopivaksi niin ikinä en lopulta ollut tyytyväinen ja siihen muokkaamiseen meni liikaa aikaa ja resursseja. iOS puolestaan on sellainen "levy sisään, kapula käteen ja pelaamaan" tyylillä tehty eli muokattavaa todella vähän ja siitä(kin) syystä todella nautinnollinen käyttää.

On mulla oikeasti jäänyt joku peli pelaamatta konsolilla tuon FPS/Performance valinnan takia - en osannut päättää niin päädyin pelaamaan PC:llä "saaden sekä FPS että Performancen" yhtä aikaa käyttöön. Tosin PC:llä en jaksa nykyään säätää ellei Nvidia Experiencen tekemät asetukset jostain syystä toimi kunnolla.
 
Itse olen todella illoinen että konsoleilla on edes kunnolliset vaihtoehdot.
Oli minulla Series X tai PS5 niin valitsen aina fps reson sijasta(1440v2160p)

Viime sukupolvessa ei saanut raskaimissa open world peleissä edes kunnollista 60fps vaihtoehtoa pro:lle tai X:lle vaikka olisi pitänyt 60fps mutta nytten tuo on mahdollista.

Toki en kannatta myöskään tuota että on tuhat ja yksi vaihtoehtoa eri asetuksille.

Tykkäisin enemmänkin näin jos RT on mukana.

2160p ilman RT 30fps
1440-1600p RT kanssa 30fps
---
1400-1600p ilman RT 60fps
1080p RT kanssa 60fps

Joku viisaampi voisi nimetä noi sitten ja eikä toki onnistuisi kaikissa peleissä mutta noin suuntaa antava miten neljällä vaihtoehdoilla pärjäisi mielestäni ja kaikista tärkeintä että konsoli pystyisi sitten siihen 99% suoritukseen sen fps arvon kanssa.

Xss kohdalla sitten vain 1440p/30 tai sub 1080p/60 tai sitten 900p rt 30fps jne.
 
Pientä tirskahtelua aiheutti kun luki juttua siitä faktasta, että Sony julkaisi first party pelin Microsoftin Series-konsoleille ennen kuin he itse onnistuivat tässä oman studionsa kautta (MLB). Mutta vielä huvittavampaa on se kuinka Microsoftin oman studion ensimmäinen next gen peli julkaistaan vihdoin syyskuussa, lähes vuosi konsolien julkaisusta, ainoastaan pleikkarin alustalle...

Hienosti on pelipuoli organisoitu Xboxin puolella. :thumbsup:

Ehkä kevyttä tirskahtelua aiheuttaa myös se, että Sony on maksanut nykyiselle Xbox-pelistudiolle yhden vuoden yksinoikeudesta peliin. Sen jälkeen peli lätkäistään todennäköisesti suoraan Game Passiin, kun pleikkaripelaajille on ensin maksatettu pelin kehityskulut ja Sony on sitten maksanut vielä extraa tuosta yksinoikeusjärjestelystä. :think:
 
imho. olis ihan ok. että konsolipeleissä olis paketissa 30fps, 60fps ja 120fps optiot + vrr:lla siloitellaan rypyt että voidaan puristaa viimeisetkin tehot irti. Yksi tykkää pelata karkit kaakossa ja toinen tykkää, että pelin ohjaus reagoi nopeammin ja tarkemmin. Monihan piti konsoleita pelikelvottomina, kun pelit olivat "vain" 30fps. Nyt saa edes valita minkä kompromissin haluaa. Tosin sitä en toivo konsoleihin, että pc-tyyliin voi jokaista eri asetusta twiikata. Pelintekijän valmiiksi optimoimat 30/60/120 moodit on parhautta, kun puhutaan konsoliraudasta. PC puolella eri juttu asetusten kanssa, kun jollain 10v näyttökortti ja jollain toisella uusin pari tonnia maksava tykki gpu. Mahdoton pelintekijän optimoida erikseen kaikille pc-kombinaatioille. Konsolilla optimointi on ihan mahdollista.

Ainakin monessa sonyn pelissä on temporaalinen rekonstruktio käytössä. Isompi fps takaa pienemmät erot framejen välille. Osan menetetystä resoluutiosta saa takaisin temporaalisen rekonstruktion ansiosta. Toki ei kaikkea saa takaisin kuten dlss ja unrealin taa ja unreal5:en tsr ovat näyttäneet. Mutta lähelle natiivia voi päästä ainakin joissain tilanteissa. Tietenkään pois päältä laitettuja efektejä ei saa temporaaliselle algoritmilla takaisin. Jos esimerkiksi säteenseuranta on kytketty pois päältä niin se on sitten pois päältä.
 
Viimeksi muokattu:
En ole peli ihminen mutta nyt tuli steam asennettua ja imuroin sieltä ilmaispelien joukosta jonkun kokeeksi. Muutenhan kaikki toimii mutta peliä käynnistettäessä pomppaa oheinen ilmoitus ruudulle, klikkailemalla työpöytää se poistuu ja peli käynnistyy mutta mitähän pitäisi tehdä jottei tämmösiä ilmoituksia tulisi?

steamlink.jpg

Edit: Ratkaisu löytyi kuuklella, disable gamebar.
 
Viimeksi muokattu:
En ole peli ihminen mutta nyt tuli steam asennettua ja imuroin sieltä ilmaispelien joukosta jonkun kokeeksi. Muutenhan kaikki toimii mutta peliä käynnistettäessä pomppaa oheinen ilmoitus ruudulle, klikkailemalla työpöytää se poistuu ja peli käynnistyy mutta mitähän pitäisi tehdä jottei tämmösiä ilmoituksia tulisi?

steamlink.jpg

Edit: Ratkaisu löytyi kuuklella, disable gamebar.
Ilmeisesti peli käyttää jotain windows gamebar xbox pasketta. Laita uninstallia tuommoisille ja pernaruttokirje developereille perään. Nuo microsoftin "windows integroidut" palvelut on semmosita syöpää että ei toista. Kokeileppa joskus pelata GamePass for PC pelejä, kun joka helvetin käynnistyskerralla windows defender huutaa että saako tämä <pelin-nimi-0xAB1254FF> päästä nettiin ja pitää alt-tabbailla kolme kertaa että siihen ikkunaan saa fokuksen. Siitä kun pääsee eroon niin tulee windows3.11 aikaisen näköinen valintaikkuna jossa pitää valita kuka peliä pelaa kun yksi ainut tili on koneella... sitä ikkunaa ei voi painaa ilman kolmea kertaa alt-tabia...

Jos joku asia pitää saada pilalle niin antakaa Microsoftin tehdä se niin tulee taattua laatua.
 
Piti ihan selata passia. Palveluun tulevat pelit lähiaikoina.
Heinäkuu:
Cris tales
MFS
The Ascent
Elokuu:
Lemnis Gate
Psychonaust
Syyskuu:
Aragami 2
Lokakuu:
Back 4 Bloods
Marraskuu:
FH5
8 tuoretta peliä seuraavan 5kk aikana, hintaan 65€
Joten mistä nyt pitikään olla huolissaan:rolleyes:
 
Piti ihan selata passia. Palveluun tulevat pelit lähiaikoina.
Heinäkuu:
Cris tales
MFS
The Ascent
Elokuu:
Lemnis Gate
Psychonaust
Syyskuu:
Aragami 2
Lokakuu:
Back 4 Bloods
Marraskuu:
FH5
8 tuoretta peliä seuraavan 5kk aikana, hintaan 65€
Joten mistä nyt pitikään olla huolissaan:rolleyes:
FH5 ainoa mikä vähän kiinnostaa.
 
Piti ihan selata passia. Palveluun tulevat pelit lähiaikoina.
MFS
The Ascent
Psychonauts 2
Back 4 Blood
FH5
Nämä kiinnostaa (lainauksessa). Kolme viimeistä erittäin paljon. Ja tuostahan puuttuu vielä luultavasti Halo Infinite.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom