PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Kai tämä oli sarkasmia? :D
Jos hinta nousee liian korkeaksi niin eiköhän sitten tilauksien määrät vähene ja ihmiset siirry vain ostamaan pelejä enemmän MS alustoille. Ei se pelien ostaminen ole mitenkään blokattuna MS alustoilla. Tämän hetkinen Gamepass on täyteenkin hintaan erittäin hyvä diili monelle ja alennuksien kanssa puoli-ilmainen, mutta ei nuo mitään määräaikaisia sopimuksia ole mitä ei voisi perua jos kokee että hinta ei nyt tai tulevaisuudessa vastaa laatua.

Microsoft voi tehdä googlet, jos palveluun rahankaataminen alkaa ottamaan sijoittajia päähän: Google reportedly paid $20m for Ubisoft ports on Stadia

Mulle pelien hinnoilla ei ole mitään väliä. Pelit ovat täyshintaisinakin naurettavan halpa harrastus. Varsinkin, kun ostan kaiken cross platformin isoilla alennuksilla pysyvästi pc:lle kirjastoon. Turha ostaa uutena, kun on jonossa massiivinen määrä pelattavaa. Lähinnä sonyn sisältöä täydellä hinnalla tulee tuettua, koska haluan että guerrilla, naughty dog, insomniac jne. saavat jatkossakin tehdä ns. isoja pelejä. Moni pelintekijä on sanonut, että alehintaisista peleistä ei juurikaan jää pelintekijälle käteen. Voitot tehdään myymällä täyshintaista peliä julkaisussa. Mikrotranskatiot ja free to playt ei kiinnosta. Tarinavetoista yksinpeliä minulle kiitos. Sonyn pelitkin jää melkein kahden käden sormilla laskettavaksi generaation aikana(5-7v) mitä tulee ostettua. Baari-illat, moottorikelkkailu, moottoriveneily jne. on ihan uskomattoman paljon kalliimpia harrastuksia kuin pelaaminen.
 
Mäsä ajattelee pelaajia toisin kuin ahne paska Sony, nih!
Samaa mieltä. Aivan hemmetin jaloa toimintaa olla julkaisematta pelejä alustalle säästäen Xbox-ekosysteemissä pyörivältä heidän viimeiset roposet. Samaan aikaan ahne Sony kehtaa julkaista uusia pelejä uudelle konsolilleen mielin määrin! Mä häpeän.
 
Microsoft voi tehdä googlet, jos palveluun rahankaataminen alkaa ottamaan sijoittajia päähän: Google reportedly paid $20m for Ubisoft ports on Stadia

Mulle pelien hinnoilla ei ole mitään väliä. Pelit ovat täyshintaisinakin naurettavan halpa harrastus. Varsinkin, kun ostan kaiken cross platformin isoilla alennuksilla pysyvästi pc:lle kirjastoon. Turha ostaa uutena, kun on jonossa massiivinen määrä pelattavaa. Lähinnä sonyn sisältöä täydellä hinnalla tulee tuettua, koska haluan että guerrilla, naughty dog, insomniac jne. saavat jatkossakin tehdä ns. isoja pelejä. Moni pelintekijä on sanonut, että alehintaisista peleistä ei juurikaan jää pelintekijälle käteen. Voitot tehdään myymällä täyshintaista peliä julkaisussa. Mikrotranskatiot ja free to playt ei kiinnosta. Tarinavetoista yksinpeliä minulle kiitos. Sonyn pelitkin jää melkein kahden käden sormilla laskettavaksi generaation aikana(5-7v) mitä tulee ostettua. Baari-illat, moottorikelkkailu, moottoriveneily jne. on ihan uskomattoman paljon kalliimpia harrastuksia kuin pelaaminen.
Ripaus suhteellisuudentajua voisi tehdä sulle hyvää. Olet tietotekniikkafoorumilla, jossa monelle on ihan normi juttu pistää 500-1000€ näytönohjaimeen parin vuoden välein. Murto-osa kuluttajista tekee näin.

Valtaosa pelaajista ei ole meidän kaltaisia hc-pelaajia, joille 70€ pelistä ei ole yhtään mitään ja jotka ostavat uudet konsolit, pelit ja vehkeet heti julkaisussa ennakkovarauksella.

Keskimääräinen konsolipelaaja ostaa noin 9-11 peliä koko konsolisukupolven aikana. Se on alle 2 peliä vuodessa. Sitten on vastapainona meitä jotka ostaa satoja ja taas satoja pelejä. Mutta me olemmekin vähemmistö näistä pelaajista. Valtaosalle pelaajista tarjouspelit, free to playt ja jokavuotiset Fifat ja callofdutyt on se juttu pelaamisessa.

Jos konsolipeliala haluaa kasvaa, niin prioriteettina on tavoittaa yhä useampia sellaisia pelaajia, jotka ei sitä konsolia osta vaikka mikä olisi. Nämä kuluttajat tuskin koskaan suostuvat maksamaan 70 euroa yhdestä pelistä. Puhelimen kautta pelaaminen, TV-sovelluksen kautta pelaaminen, erilaisten tilauspalveluiden tuominen markkinoille, striimaus eri laitteisiin jne., niillä voidaan hakea sitä kasvua.
 
Microsoft voi tehdä googlet, jos palveluun rahankaataminen alkaa ottamaan sijoittajia päähän: Google reportedly paid $20m for Ubisoft ports on Stadia

Mulle pelien hinnoilla ei ole mitään väliä. Pelit ovat täyshintaisinakin naurettavan halpa harrastus. Varsinkin, kun ostan kaiken cross platformin isoilla alennuksilla pysyvästi pc:lle kirjastoon. Turha ostaa uutena, kun on jonossa massiivinen määrä pelattavaa. Lähinnä sonyn sisältöä täydellä hinnalla tulee tuettua, koska haluan että guerrilla, naughty dog, insomniac jne. saavat jatkossakin tehdä ns. isoja pelejä. Moni pelintekijä on sanonut, että alehintaisista peleistä ei juurikaan jää pelintekijälle käteen. Voitot tehdään myymällä täyshintaista peliä julkaisussa. Mikrotranskatiot ja free to playt ei kiinnosta. Tarinavetoista yksinpeliä minulle kiitos. Sonyn pelitkin jää melkein kahden käden sormilla laskettavaksi generaation aikana(5-7v) mitä tulee ostettua. Baari-illat, moottorikelkkailu, moottoriveneily jne. on ihan uskomattoman paljon kalliimpia harrastuksia kuin pelaaminen.
Toki Microsoft voi tehdä tulevaisuudessa vaikka Xbox pesukoneita jääkaappien kaveriksi, mutta ei se nyt ollut pointtini mitä yhtiö tulevaisuudessa tekee tai on tekemättä, vaan se että Gamepass on tällä hetkellä hyvä diili monien mielestä ja ihan perustellusti. Eikä sitä muuta se että Sony julkaiseee hyviä suuren budjetin yksinoikeuspelejä (jotka muuten eivät ole mikrotransaktioista vapaita. Ei ole iso asia, mutta kyllä vähän hymyilytti kun uuden Rachetin aloitus ruudussa tarjotaan deluxe skinpackia suoraan). Asiaa ei myöskään muuta moottoriharrastusten, hevospoolon tai purjehduksen hinta harrastuksina mitenkään.
 
Puhelimen kautta pelaaminen, TV-sovelluksen kautta pelaaminen, erilaisten tilauspalveluiden tuominen markkinoille, striimaus eri laitteisiin jne., niillä voidaan hakea sitä kasvua.
Siis kasvua yritetään saavuttaa tuomalla tarjolle vielä huonompaa pelikokemusta kuin millä ei myyntiä saatu ennenkään kasvatettua? Joku series s on niin halpa, että ei kukaan täysjärkinen ala streamaamaan yhtään mitään peliä.

Pelien streamaus on kuollut idea jo syntyessään. On ihmeellistä että kuinka moni firma tohon älyttömyyteen on lähtenyt mukaan tuhlaamaan rahojaan.
 
Siis kasvua yritetään saavuttaa tuomalla tarjolle vielä huonompaa pelikokemusta kuin millä ei myyntiä saatu ennenkään kasvatettua? Joku series s on niin halpa, että ei kukaan täysjärkinen ala streamaamaan yhtään mitään peliä.

Pelien streamaus on kuollut idea jo syntyessään. On ihmeellistä että kuinka moni firma tohon älyttömyyteen on lähtenyt mukaan tuhlaamaan rahojaan.
Kyse on siitä, että pelikokemus on riittävän hyvä tarpeeksi monelle. Paras pelikokemus saavutetaan varmaankin high-end PC:llä 100" OLED-ruudulta 9.2-äänijärjestelmän pauhatessa. Kuinkas monelta sellainen setti löytyy? Sulta ainakin, mutta keltä muulta?

Miksi musiikkia tai elokuvia kannattaisi striimata huonommalla laadulla, kun voi ostaa laadukkaat muovilevyt hyllyyn ja kuunnella/katsella kunnon high-end vehkeillä? Jännä juttu, että Netflix ja Spotify ovat silti syrjäyttäneet fyysiset mediat. Ehkä se "riittävän hyvä" on riittävän hyvä tarpeeksi monelle?

Pelien striimaus tulee ohittamaan perinteiset kotikonsolit sitä mukaa kun tekniikka kehittyy, senhän näkee jo kaukaa sokeampikin tyyppi.
 
Ripaus suhteellisuudentajua voisi tehdä sulle hyvää. Olet tietotekniikkafoorumilla, jossa monelle on ihan normi juttu pistää 500-1000€ näytönohjaimeen parin vuoden välein. Murto-osa kuluttajista tekee näin.

Valtaosa pelaajista ei ole meidän kaltaisia hc-pelaajia, joille 70€ pelistä ei ole yhtään mitään ja jotka ostavat uudet konsolit, pelit ja vehkeet heti julkaisussa ennakkovarauksella.

Keskimääräinen konsolipelaaja ostaa noin 9-11 peliä koko konsolisukupolven aikana. Se on alle 2 peliä vuodessa. Sitten on vastapainona meitä jotka ostaa satoja ja taas satoja pelejä. Mutta me olemmekin vähemmistö näistä pelaajista. Valtaosalle pelaajista tarjouspelit, free to playt ja jokavuotiset Fifat ja callofdutyt on se juttu pelaamisessa.

Jos konsolipeliala haluaa kasvaa, niin prioriteettina on tavoittaa yhä useampia sellaisia pelaajia, jotka ei sitä konsolia osta vaikka mikä olisi. Nämä kuluttajat tuskin koskaan suostuvat maksamaan 70 euroa yhdestä pelistä. Puhelimen kautta pelaaminen, TV-sovelluksen kautta pelaaminen, erilaisten tilauspalveluiden tuominen markkinoille, striimaus eri laitteisiin jne., niillä voidaan hakea sitä kasvua.
Streamaus ei vaan ole onnistunut kenellekään toistaiseksi pelaamisessa. Netflixistä voi todeta sen, että hinta on noussut kokoajan. Mikä Game Passin tuleva hinta on, entä jos se on esim. 20€ kuussa. Mikä sit on kiinnostuneiden tilaajien määrä. MS voi myös aivan hyvin epäonnistua tässä streamauksessa ja Game Passillakin. Kuten se on epäonnistunut kokoajan esim. mobiilipuolella.
 
Kyse on siitä, että pelikokemus on riittävän hyvä tarpeeksi monelle. Paras pelikokemus saavutetaan varmaankin high-end PC:llä 100" OLED-ruudulta 9.2-äänijärjestelmän pauhatessa. Kuinkas monelta sellainen setti löytyy? Sulta ainakin, mutta keltä muulta?

Miksi musiikkia tai elokuvia kannattaisi striimata huonommalla laadulla, kun voi ostaa laadukkaat muovilevyt hyllyyn ja kuunnella/katsella kunnon high-end vehkeillä? Jännä juttu, että Netflix ja Spotify ovat silti syrjäyttäneet fyysiset mediat. Ehkä se "riittävän hyvä" on riittävän hyvä tarpeeksi monelle?

Pelien striimaus tulee ohittamaan perinteiset kotikonsolit sitä mukaa kun tekniikka kehittyy, senhän näkee jo kaukaa sokeampikin tyyppi.
Netflixin kuvanlaatu on ihan ok jos sarjoja kattoo ipadiltä ilman silmälaseja, ei kai sitä kukaan mihinkään muuhun käytä?
Spotify premiumin äänenlaatu taas on täysin riittävä ja sokkotestissä on erittäin vaikea havaita mitään eroa. Pelien streamauksessa on teknisistä syistä johtuen täysin mahdotonta päästä kuvanlaadussa tai viiveessä sille tasolle mille spotify on päässyt äänen suhteen.

Sitten 2100+ luvulla kun verkkoliikenteen siirtonopeudet ja viiveet on kunnossa nykypelien järkevänlaatuista streamausta varten, niin ne pelit pyörii natiivisti heittämällä sun jääkaapin kosketusnäytöltä ilman mitään tarvetta koko tekniikalle.

Pelien streamaus ei tule mielestäni ohittamaan lokaalilla laskennalla toteutettuja pelaamismuotoja juuri tästä syystä. Jos olen väärässä, niin ostan sulle joskus oluen. Sovitaan metriikaksi vaikka pelituntien määrä.
 
On tosiaan mielenkiintoista seurata, tuleeko pelaajamäärät kasvamaan huomattavasti juuri pilvipelaamisen vuoksi.

Jos muistellaan aikaa, jolloin viimeksi kasuaalipelaajat mummosta vaariin olivat mukana pelaamassa konsolitasoisia pelejä, niin palataan Nintendo Wiin aikaan. Tuolloin Wii Sports yms. pelit saivat innostuneen vastaanoton ihmisissä, jotka eivät juuri aiemmin olleet pelanneet. Konsolia sai lopulta myös todella halvalla ja peli kaupan päälle, joten jos vähänkään kiinnosti pelaaminen, niin ei kallista ollut. Paljonko Wiitä myytiin? 100 miljoonaa. Markkinoiden koko yhteensä (Wii+PS3+360)? Noin 300 miljoonaa. Oliko tuolla kasuaalipelaajien kosiskelulla juuri vaikutusta kokonaiseen markkinatilanteeseen? Ei juurikaan mielestäni.

Mikä tähän saattoi olla syynä? Ehkä kasuaalit vain haluavat olla osana trendiä, mutta niitä ei vain kiinnosta pelaaminen siinä määrin, että markkinoiden koko kasvaisi huomattavasti? Onnistuuko pilvipelaaminen jotenkin murtamaan tämän ja tekemään suuren muutoksen? Nähtäväksi jää.
 
On tosiaan mielenkiintoista seurata, tuleeko pelaajamäärät kasvamaan huomattavasti juuri pilvipelaamisen vuoksi.

Jos muistellaan aikaa, jolloin viimeksi kasuaalipelaajat mummosta vaariin olivat mukana pelaamassa konsolitasoisia pelejä, niin palataan Nintendo Wiin aikaan. Tuolloin Wii Sports yms. pelit saivat innostuneen vastaanoton ihmisissä, jotka eivät juuri aiemmin olleet pelanneet. Konsolia sai lopulta myös todella halvalla ja peli kaupan päälle, joten jos vähänkään kiinnosti pelaaminen, niin ei kallista ollut. Paljonko Wiitä myytiin? 100 miljoonaa. Markkinoiden koko yhteensä (Wii+PS3+360)? Noin 300 miljoonaa. Oliko tuolla kasuaalipelaajien kosiskelulla juuri vaikutusta kokonaiseen markkinatilanteeseen? Ei juurikaan mielestäni.

Mikä tähän saattoi olla syynä? Ehkä kasuaalit vain haluavat olla osana trendiä, mutta niitä ei vain kiinnosta pelaaminen siinä määrin, että markkinoiden koko kasvaisi huomattavasti? Onnistuuko pilvipelaaminen jotenkin murtamaan tämän ja tekemään suuren muutoksen? Nähtäväksi jää.

Kasuaalin näkökulmasta asiaa tarkasteltuna ylimääräisen ohjaimen hankkiminen pelaamista varten voi olla se akilleen kantapää, mihin homma loppujen lopuksi kaatuu. Jos pilvipelaamisen halutaan oikeasti lähtevän kunnolla tulille, niin pelit pitää suunnitella kosketusohjauksen mukaan. Tämä taas tarkoittaa pelien tyhmentämistä kosketusohjauksen epätarkkaa ohjausta kompensoidakseen, tai sitten pelin UI:n suunnittelua puhelimen näyttöä silmällä pitäen (yleisin use case). Kelpaako sitten yksinkertaisemmat pelit kuluttajille, se jää nähtäväksi.

Siksi vertaukset Netflixiin ja Spotifyyn ovat vähintäänkin ontuvia, sillä ne eivät vaadi kuluttajalta lisäinvestointeja ylimääräiseen rautaan.
 
Viimeksi muokattu:
Siksi vertaukset Netflixiin ja Spotifyyn ovat vähintäänkin ontuvia, sillä ne eivät vaadi kuluttajalta lisäinvestointeja ylimääräiseen rautaan.
Hyvä huomio! Series S maksaa 300€. Pelkkä ohjain jotain luokkaa 70€?, ja ne pitää uusia n. 400 pelitunnin välein. Kuuden vuoden konsolisukupolvilla itse konsolit eivät tule siis käytännössä kovinkaan kalliiksi jos näitä konsolista riippumattomia kuluja yhtään ynnäilee. Itse konsoli tässä tapauksessa maksaa siis vain noin 230€ /(6*12) = 3,20€/kk.

Itse maksaisin kernaasti ton kolme euroa kuussa, jos vaihtoehtona on streamattu ’pelielämys’ kauhealla kuvanlaadulla ja järkyttävillä viiveillä.

Kelpaako sitten yksinkertaisemmat pelit kuluttajille, se jää nähtäväksi.
Nämä taas pyörivät natiivisti sillä sun luurillas ja ei kuluta erityisesti muualla maailmassa kallista kaistaa.
 
Kasuaalin näkökulmasta asiaa tarkasteltuna ylimääräisen ohjaimen hankkiminen pelaamista varten voi olla se akilleen kantapää, mihin homma loppujen lopuksi kaatuu. Jos pilvipelaamisen halutaan oikeasti lähtevän kunnolla tulille, niin pelit pitää suunnitella kosketusohjauksen mukaan. Tämä taas tarkoittaa pelien tyhmentämistä kosketusohjauksen epätarkkaa ohjausta kompensoidakseen, tai sitten pelin UI:n suunnittelua puhelimen näyttöä silmällä pitäen (yleisin use case). Kelpaako sitten yksinkertaisemmat pelit kuluttajille, se jää nähtäväksi.

Siksi vertaukset Netflixiin ja Spotifyyn ovat vähintäänkin ontuvia, sillä ne eivät vaadi kuluttajalta lisäinvestointeja ylimääräiseen rautaan.
Niinpä, kyllähän siinä väistämättä tulee joitakin kuluja mukana.

Ja sitten jos mietitään sitä, että Xbox todennäköisesti hamuaa mobiilipelaamisen suurta pelaajamäärää, niin minkälaiset pelit siellä menestyvät parhaiten? Free-to-play - esim. vuonna 2019 menestynein mobiilipeli oli Sonyn Fate/Grand Order -animepaske. En usko, että mobiilipelaajat tulevat olemaan suurella joukolla maksamassa kuukausimaksua kasasta erilaisia pelejä, kun ne mobiilille parhaiten soveltuvat pelit löytyvät ilmaiseksi ja pelaajat sijoittavat roposensa siihen yhteen peliin mikromaksuina.

Sonylla on toisenlainen lähestymistapa mobiilipelaajien tavoittamiseen ja se on juurikin sille alustalle soveltuvien pelien tekeminen. Juuri taisivat siitäkin strategiasta mainita edellisessä vuosikatsauksessa.
 
Niinpä, kyllähän siinä väistämättä tulee joitakin kuluja mukana.

Ja sitten jos mietitään sitä, että Xbox todennäköisesti hamuaa mobiilipelaamisen suurta pelaajamäärää, niin minkälaiset pelit siellä menestyvät parhaiten? Free-to-play - esim. vuonna 2019 menestynein mobiilipeli oli Sonyn Fate/Grand Order -animepaske. En usko, että mobiilipelaajat tulevat olemaan suurella joukolla maksamassa kuukausimaksua kasasta erilaisia pelejä, kun ne mobiilille parhaiten soveltuvat pelit löytyvät ilmaiseksi ja pelaajat sijoittavat roposensa siihen yhteen peliin mikromaksuina.

Sonylla on toisenlainen lähestymistapa mobiilipelaajien tavoittamiseen ja se on juurikin sille alustalle soveltuvien pelien tekeminen. Juuri taisivat siitäkin strategiasta mainita edellisessä vuosikatsauksessa.

Juuri näin, siksipä ketjussa esitetyt väitteet kuluttajien lypsämisellä pelkällä pelien hinnannostolla herättävät lähinnä huvitusta, sillä eipä näillä isoa profittia tehdä Sonyn toimiessa julkaisijana about. muutamalle prosentille alustalle julkaistavista peleistä? Ehkäpä näiden henkilöiden tulisi tutustua tarkemmin Sonyn pelipuolen strategiaan ennen huutelujaan?

Dedikoidulla mobiilisovelluksella saadaan saadaan iso osa näistä mainitsemistani ongelmista taklattua, ilman että muut joutuvat kärsimään pelien yksinkertaistamisesta.
 
Ja suuri syy, miksi juuri nuo animepaskeet, yksinkertaiset pelit ja Fortnitet pärjäävät parhaiten mobiililla, perustuu puhtaasti tieteeseen:

Addiction is based around the pleasure (or reward) center of our brains, which is controlled and regulated by a neurotransmitter called dopamine. When we do something that triggers the reward center, dopamine is released, which gives us a little high. In the uncertain world we live in, it makes sense that we’d turn to addictive mobile games to help manage our stress levels.

Kännykällä pelatessa ei haeta sellaista tarinallista elämystä, mitä konsolipeleillä saavutetaan, vaan halutaan saada nopeasti dopamiinipiikkejä, kun arjessa jokin paska asia rassaa. En nyt ainakaan itse jaksaisi keskittyä mihinkään TLOU2-peliin kännykällä pelatessa.
 
Tipahti Doomiin DLSS päivitys, niin piti käydä tsekkaamassa saako Game Passin taas eurolla kuukaudeksi. No eipä saanutkaan enää, vaan eurolla kolmeksi kuukaudeksi!

boksi.PNG


Microsoftin tilaushistoriaa selaamalla tämä oli 7. euron "ensimmäinen" kuukausi itselleni. Hinta-laatusuhdetta on tästä aika vaikea parantaa.
Kieltämättä klovni olo itsellä kun ostin 2,8e/kk hintaan gamepassin kolmeksi vuodeksi ja mitään muuta en ole pelannut kuin doomia kun mikään muu ei oikein sytytä. Sentään niin pelle en ole minäkään että jotain yakutsoja alkaisin pelaamaan. Onneksi on steam backlogilla pelejä. Onneksi sentään tuo DLSS ja RT päivitys tuli doomiin ja nätistihän tuo 4k DLSS + RT ultra nightmare detaileilla meni 150fps! :thumbsup:
 
Kännykällä pelatessa ei haeta sellaista tarinallista elämystä, mitä konsolipeleillä saavutetaan
*mitä konsolipeleillä _voidaan_ saavuttaa.

Joku fortnite on esim. ihan yhtä hyvin toimiva dopamiinipommitus alustalla kuin alustalla, eikä juuri mitään muuta.
 
Streamaus ei vaan ole onnistunut kenellekään toistaiseksi pelaamisessa. Netflixistä voi todeta sen, että hinta on noussut kokoajan. Mikä Game Passin tuleva hinta on, entä jos se on esim. 20€ kuussa. Mikä sit on kiinnostuneiden tilaajien määrä. MS voi myös aivan hyvin epäonnistua tässä streamauksessa ja Game Passillakin. Kuten se on epäonnistunut kokoajan esim. mobiilipuolella.
Nimenomaan toistaiseksi. Siihen on syynä tekniikka.

Nyt kun 5G:n ja tulevan 6G:n myötä tiedonsiirto kehittyy sille tasolle, että kirurgi voi suorittaa leikkauksen etänä robotin avulla käytännössä olemattomalla viiveellä toiselta puolelta maapalloa, niin sama tekniikka palvelee myös pelaamista ihan riittävän hyvin.

Jännä olla tietotekniikka-aiheisella foorumilla, jossa käsitys tulevaisuuden tekniikasta ja sen tuomista mahdollisuuksista on näin puutteellisella tasolla. "Näin on aina ollut, ja näin tulee aina olemaan". "Ei, tekniikka ei voi kehittyä".

Tuo hinta-jossittelu on taas aivan tyhjänpäiväistä. Pelkkä tilaajien määräkään ei vielä kerro mitään, kun tilaajat ostaa lisäosia, ohjaimia, kuulokkeita ym. käyttäen yhä enemmän rahaa kyseisessä ekosysteemissä. Pointtina on nimenomaan saada kuluttaja mukaan ekosysteemiin ja pysymään siellä.
 
*mitä konsolipeleillä _voidaan_ saavuttaa.

Joku fortnite on esim. ihan yhtä hyvin toimiva dopamiinipommitus alustalla kuin alustalla, eikä juuri mitään muuta.
Juu, aivan. Konsolilla ja PC:llä haetaan myös paljon tätä helppoa ja nopeaa dopamiinia. Mobiililla se on vallitsevassa asemassa.
 
Kieltämättä klovni olo itsellä kun ostin 2,8e/kk hintaan gamepassin kolmeksi vuodeksi ja mitään muuta en ole pelannut kuin doomia kun mikään muu ei oikein sytytä. Sentään niin pelle en ole minäkään että jotain yakutsoja alkaisin pelaamaan. Onneksi on steam backlogilla pelejä. Onneksi sentään tuo DLSS ja RT päivitys tuli doomiin ja nätistihän tuo 4k DLSS + RT ultra nightmare detaileilla meni 150fps! :thumbsup:

Sama vika rahikaisella, eipä ole palvelusta hirveämmin iloa ollut kun ei ole näihin indiekikkareisiin jaksanut tutustua. Vanhat pelit lisättynä palveluun ei anna aihetta hurraa-huudoille, kun nämä löytyvät Steamista pääosin. Tietty jos on skipannut pelaamisen viimeisen parin vuosikymmenen aikana kokonaan, niin silloinhan tuolta löytyy pelattavaa vaikka millä mitalla.
 
Netflix- ja Spotify-tilaukset pyörii ihan normi kk-hinnoilla, vaikka alkuun niissäkin oli vaikka minkälaista tutustumistarjousta. Game Passista voisi myös maksaa ihan normi hinnan, mutta otetaan nämä sisäänheittotarjoukset kiitollisina vastaan ja hyödynnetään ne 100%. Vai oliko tämä se kohta kun pitää miettiä niitä sijoittaja-parkoja, köyhiä yrityspomoja sekä monikansallisia megakorporaatio-raukkoja? "concerned"
Spotifystä on 3kk yhden hinnalla kaksi kertaa vuodessa. On siis mahdollista käyttää palvelua halvalla puolet vuodesta.
 
Nyt kun 5G:n ja tulevan 6G:n myötä tiedonsiirto kehittyy sille tasolle, että kirurgi voi suorittaa leikkauksen etänä robotin avulla käytännössä olemattomalla viiveellä toiselta puolelta maapalloa, niin sama tekniikka palvelee myös pelaamista ihan riittävän hyvin.
Miten se 5g on nopeampi kuin valokuitu pelien streamaamiseen? Miten 6g parantaa viiveitä? Mitä 6g edes on?

Se 5g:n yhden millisekunnin parempi viive 4g:n verrattuna on ihan yhtä tyhjän kanssa, edelleen. Kaistaa saa enemmän, mutta runkoverkko menee ainakin suomessa aivan totaalisen tukkoon jos jokainen kotona pelaava kuluttaa sen 500mbps.

Kirurgi taas ei tarvitse lyhyitä viiveitä tehdessään leikkausta leikkausrobotilla. Joku 100ms+ on täysin ok, sillä operaatiota ei tehdä ensisijaisesti reflekseihin nojaten. Lisäksi jos mitään refleksejä tai nopeaa toimintaa vaativaa täytyy potilaalle tehdä, esim. yllättävän verenvuodon takia, niin paikalla oleva kirurgi hoitaa ne hommat.

Suosittelen, edelleen, lukemaan vähän että miten internet on rakennettu, niin ymmärtäisit että joku 5g on yksi pieru saharassa niiden ongelmien suhteen mitkä vaikuttavat streamauksen laatuun.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on sellainen periaate, että kaikki pelit mitä ehdottomasti haluan pelata ja toivon jatko-osaa ennakkotilataan/ostetaan uutena(horizon zero dawn, cp2077, Divinity original sin2 jne). Pelit mitä on kiva pelata, mutta ei häiritse, jos devaaja menee konkkaan tai ei tee jatko-osaa niin ostetaan maksimaalisesta alesta tai odotetaan psn+:aan. Liian monta mun tykkäämää hyvää juttua on tapettu tuen puutteeseen. Haluan tukea niitä devaajia, jotka tekevät hyvää työtä mun mielestä. Joskus osuu kuokka myös kiveen, kuten mulle tais käydä vampire masquerade bloodlines2:en ennakkotilauksen kanssa.

Mulle gamepass on kuin buffetti. Mä en ole enää buffetti ihminen. Ennemmin syön tai pelaan pienemmissä erissä just sitä mikä kiinnostaa. Alle yhden käden sormilla voi laskea ne uudet pelit, mitkä tulee vuodessa pelattua alusta loppuun. Aika paljon tulee hinkattua katalogipelejä kuten civ5:sta(edelleen). Oletan, että gamepassin hinta nousee esim. 15e/kk tasolle tulevaisuudessa. Mulle tulee halvemmaksi ostaa ja omistaa katalogipelit steam:sta kuin maksaa tuollaisia kuukausimaksuja. Vaikka nyt just saa halvalla niin mä en lähde tohon kelkkaan, kun oletan että palvelulla tullaan rahastamaan tulevaisuudessa. Steamin alet on erittäin hieno asia.
 
Miten se 5g on nopeampi kuin valokuitu pelien streamaamiseen? Miten 6g parantaa viiveitä? Mitä 6g edes on?

Se 5g:n yhden millisekunnin parempi viive 4g:n verrattuna on ihan yhtä tyhjän kanssa, edelleen. Kaistaa saa enemmän, mutta runkoverkko menee ainakin suomessa aivan totaalisen tukkoon jos jokainen kotona pelaava kuluttaa sen 500mbps.

Kirurgi taas ei tarvitse lyhyitä viiveitä tehdessään leikkausta leikkausrobotilla. Joku 100ms+ on täysin ok, sillä operaatiota ei tehdä ensisijaisesti reflekseihin nojaten.

Suosittelen, edelleen, lukemaan vähän että miten internet on rakennettu, niin ymmärtäisit että joku 5g on yksi pieru saharassa niiden ongelmien suhteen mitkä vaikuttavat streamauksen laatuun.

Olisikin hauska kuulla @Pingviini ltä kuinka mobiilitekniikalle ominainen nopeuden- ja viiveenvaihtelu tullaan eliminoimaan tulevaisuudessa kun sitä ei ole 4G:lläkään saatu ratkaistua? Saati sitten mitä tapahtuu niissä paikoissa joissa on datakatot? Muuttuuko striimi lennosta SD-tasoiseksi hutuksi, jotta peli saa jatkua edes jollain tapaa? Mahtaa siinä olla peli-ilo ylimmillään.

Oma kristallipalloni kertookin, että nämä probleemat tullaan hoitamaan jäätävällä määrällä lag compensationia, jolloin responsiivisen ohjauksen saakin unohtaa samantien.
 
Sama vika rahikaisella, eipä ole palvelusta hirveämmin iloa ollut kun ei ole näihin indiekikkareisiin jaksanut tutustua. Vanhat pelit lisättynä palveluun ei anna aihetta hurraa-huudoille, kun nämä löytyvät Steamista pääosin. Tietty jos on skipannut pelaamisen viimeisen parin vuosikymmenen aikana kokonaan, niin silloinhan tuolta löytyy pelattavaa vaikka millä mitalla.
Tuolla tarjonnalla ei tarvitse edes euron roposta mäsälle tarjota. Parempi käyttää se kunnon pelien ostamiseen. Toki jos on tuollainen tilanne päässyt käymään, että 2000-luvun pelit on pelaamatta niin sitten game passistakin löytää tekemistä. Tosipelurit on jo tarjonnan pelikelpoiset kahlanneet läpi.
Miten se 5g on nopeampi kuin valokuitu pelien streamaamiseen? Miten 6g parantaa viiveitä? Mitä 6g edes on?

Se 5g:n yhden millisekunnin parempi viive 4g:n verrattuna on ihan yhtä tyhjän kanssa, edelleen. Kaistaa saa enemmän, mutta runkoverkko menee ainakin suomessa aivan totaalisen tukkoon jos jokainen kotona pelaava kuluttaa sen 500mbps.

Kirurgi taas ei tarvitse lyhyitä viiveitä tehdessään leikkausta leikkausrobotilla. Joku 100ms+ on täysin ok, sillä operaatiota ei tehdä ensisijaisesti reflekseihin nojaten. Lisäksi jos mitään refleksejä tai nopeaa toimintaa vaativaa täytyy potilaalle tehdä, esim. yllättävän verenvuodon takia, niin paikalla oleva kirurgi hoitaa ne hommat.

Suosittelen, edelleen, lukemaan vähän että miten internet on rakennettu, niin ymmärtäisit että joku 5g on yksi pieru saharassa niiden ongelmien suhteen mitkä vaikuttavat streamauksen laatuun.
Tuo sama leikkausesimerkki oli jo aiemminkin täällä ja ammuttu alas joten miksi veivata samaa uusiksi. 5G ei ole ratkaisu striimauksen ongelmiin kuten sanoitkin.
 
Oma kristallipalloni kertookin, että nämä probleemat tullaan hoitamaan jäätävällä määrällä lag compensationia, jolloin responsiivisen ohjauksen saakin unohtaa samantien.
Server side auto aim ja auto fire vaan! Liikkuminen waypointeilla minimappia klikkaillen. Samalle servulle konsolipelaajien kanssa ja kokonaisuus on täydellinen.
Tuo sama leikkausesimerkki oli jo aiemminkin täällä ja ammuttu alas joten miksi veivata samaa uusiksi. 5G ei ole ratkaisu striimauksen ongelmiin kuten sanoitkin.
Jep. Siksi ihmettelenkin että miksi pingviini noi otti uudelleen keskusteluun mukaan. Kohta saadaan taas telian mainoksista lueskella kuinka allu hedyttää 5g:llä yhtä hyvin kuin valokuidulla. :facepalm:
 
Muistan kun hd-dvd hävisi ja hd-dvd fanit alkoivat striimausfaneiksi. Paljon on joessa virrannut vettä ja vieläkin osa porukasta ostaa fyysistä mediaa. En jaksa uskoa, että pilvipalvelut korvaavat pelikoneita lähitulevaisuudessa. Mut tiputti maanpinnalle geforce now palvelun testaaminen. Lagi oli ihan jees, mutta kuva oli uskomatonta puuroa ja söi nettikaistaa ihan helvetisti. Ei tarvi tällä comcastin 1.2TB/kk liikennerajalla striimailla pelejä pilvestä. Tiedä sitten mitä verkkkoinfralle kävisi, jos vaikka puoletkin konsolipelaajista siirtyisivät striimauksen käyttäjiksi. Ainakin dataa liikkuisi ihan hervottomia määriä. Pakkaushan pelistriimauspalveluissa on paljon löysempi kuin esim. netflix:ssa niin kaistaa kuluu ihan eri tavalla kuin leffoja katsoessa.
 
Viimeksi muokattu:
Spotifystä on 3kk yhden hinnalla kaksi kertaa vuodessa. On siis mahdollista käyttää palvelua halvalla puolet vuodesta.
Tarkoitin että itsellä pyörii Spotify- ja Netflix-tilaukset normi hinnoilla, kun hinta/laatusuhde on kohdillaan eikä jaksa enää juosta tarjousten perässä. Sitten jos/kun Game Passin nykyinen hintakikkailu ei ole enää mahdollista, niin sitten katson että jatkanko tilaajana. Vaikka normi hinnalla ottaisi Game Passin, niin onhan tuo kahden täysihintaisen pelin hinta vuodessa vs vuoden tilaus Game Passia aika itsestäänselvyys.
 
Alla on artikkeli, jonka lukemalla voi ymmärtää mistä microsoftin toiminnassa on kyse. Ostetaan markkinaosuutta rahalla jutut menee usein aika samalla kaavalla. Joko mennään konkkaan, kun rahat loppuu tai sitten jossain vaiheessa ajetaan palvelu alas tai nostetaan hintaa. Googlehan jo omat johtopäätöksensä veti stadian suhteen. Sehän oli kans ihan hyvä diili, jonkin aikaa :) Mä en halua tukea tän tyyppistä bisnestä, koska se on pois niiltä, jotka yrittävät tehdä bisnestä ns. terveellä ja kestävällä tavalla. Pikavoittoja en ole hakemassa.

A few years ago, while on a work trip in Los Angeles, I hailed an Uber for a crosstown ride during rush hour. I knew it would be a long trip, and I steeled myself to fork over $60 or $70.

Instead, the app spit out a price that made my jaw drop: $16.

Experiences like these were common during the golden era of the Millennial Lifestyle Subsidy, which is what I like to call the period from roughly 2012 through early 2020, when many of the daily activities of big-city 20- and 30-somethings were being quietly underwritten by Silicon Valley venture capitalists.

 
Miten se 5g on nopeampi kuin valokuitu pelien streamaamiseen? Miten 6g parantaa viiveitä? Mitä 6g edes on?

Se 5g:n yhden millisekunnin parempi viive 4g:n verrattuna on ihan yhtä tyhjän kanssa, edelleen. Kaistaa saa enemmän, mutta runkoverkko menee ainakin suomessa aivan totaalisen tukkoon jos jokainen kotona pelaava kuluttaa sen 500mbps.

Kirurgi taas ei tarvitse lyhyitä viiveitä tehdessään leikkausta leikkausrobotilla. Joku 100ms+ on täysin ok, sillä operaatiota ei tehdä ensisijaisesti reflekseihin nojaten. Lisäksi jos mitään refleksejä tai nopeaa toimintaa vaativaa täytyy potilaalle tehdä, esim. yllättävän verenvuodon takia, niin paikalla oleva kirurgi hoitaa ne hommat.

Suosittelen, edelleen, lukemaan vähän että miten internet on rakennettu, niin ymmärtäisit että joku 5g on yksi pieru saharassa niiden ongelmien suhteen mitkä vaikuttavat streamauksen laatuun.
Valtaosalla ihmisistä ei ole käytössä valokuitua, eivätkä he käytä kiinteää yhteyttä pelaamiseen. Nyt puhutaan 4G:tä pääasiallisena yhteytenään käyttävistä pelaajista. 5G on heille merkittävä parannus pelaamiseen.

Suosittelen sinulle perehtymään laajemmin tietotekniikkaan ja siihen mitä nopeammat ja pienemmällä viiveellä olevat tiedonsiirtoyhteydet ylipäätään mahdollistavat pelaamisen lisäksi.
 
Asiaton käytös - jätä turhat fanitussyyttelyt pois keskustelusta, asiasta huomautettu aiemmin
Alla on artikkeli, jonka lukemalla voi ymmärtää mistä microsoftin toiminnassa on kyse. Ostetaan markkinaosuutta rahalla jutut menee usein aika samalla kaavalla. Joko mennään konkkaan, kun rahat loppuu tai sitten jossain vaiheessa ajetaan palvelu alas tai nostetaan hintaa. Googlehan jo omat johtopäätöksensä veti stadian suhteen. Sehän oli kans ihan hyvä diili, jonkin aikaa :) Mä en halua tukea tän tyyppistä bisnestä, koska se on pois niiltä, jotka yrittävät tehdä bisnestä ns. terveellä ja kestävällä tavalla. Pikavoittoja en ole hakemassa.

Stadia osoitti jo miten striimauspelaaminen teknisesti tuodaan tavallisen rahvaan ulottuville. Ongelmana vain oli että pelit puuttuivat, jolloin homma ei ottanut kunnolla tuulta alleen missään vaiheessa.

MS on ollut mukana pelibisneksessä yli 20 vuotta, joten aika naurettavaa puhua jostain pikavoitoista. Game Pass-tyylistä tilauspalvelua ei ole aiemmin pelimaailmassa nähty, joten vertailu menneeseen on aivan turhaa. Tilauspalvelu vaatii säännöllistä sisältöä, jotta tilaajat pysyy tilaajina. Sen vuoksi MS laajentaa aggressiivisesti. Miten edes saat tuosta käännettyä "pikavoittojen" hakemisen, jos kerran miljardeja dollareja sijoittavat Game Passiin ja sen sisällön tuottoon, ja pitkän tähtäimen suunnitelmana on kasvattaa tilaajamäärää? Kannattaa ehkä ottaa ne fanilasit pois päästä.
 
Nyt puhutaan 4G:tä pääasiallisena yhteytenään käyttävistä pelaajista. 5G on heille merkittävä parannus pelaamiseen.
Kuinka merkittävä? 1ms sinne tänne viiveissä? Nyt jotain lukuja tiskiin, kiitos.

Suosittelen sinulle perehtymään laajemmin tietotekniikkaan ja siihen mitä nopeammat ja pienemmällä viiveellä olevat tiedonsiirtoyhteydet ylipäätään mahdollistavat pelaamisen lisäksi.
Miten ne pienemmät viiveet syntyvät, kun se 5g vs. 4g vaikuttaa tiedonsiirtoon vain viimeisen parin sadan metrin matkalla? Loput ajasta se tieto kulkee ihan siinä samassa valokuidussa.

Nyt ihan oikeasti. Lue netistä että miten se internet on rakennettu ja tuu sit takasin.


Pienemmät viiveet ja isommat tiedonsiirtonopeudet olis hienoja juttuja, mutta 5G ei niitä tarjoa siinä määrin että sillä olisi massakuluttajille merkitystä.
 
Kuinka merkittävä? 1ms sinne tänne viiveissä? Nyt jotain lukuja tiskiin, kiitos.

Miten ne pienemmät viiveet syntyvät, kun se 5g vs. 4g vaikuttaa tiedonsiirtoon vain viimeisen parin sadan metrin matkalla? Loput ajasta se tieto on ihan siinä samassa valokuidussa.

Nyt ihan oikeasti. Lue netistä että miten se internet on rakennettu ja tuu sit takasin.
Voit ihan itse googlettaa ja ottaa selvää näistä asioista. Veikkaan, että mikä tahansa linkki jonka sinulle laitan ei ole kelvollinen. Kyse ei ole myöskään pelkästään nopeammasta tiedonsiirrosta 5G:n ja tulevan 6G:n myötä, vaan myös uusista datakeskuksista, joita rakennetaan jatkuvasti lisää.

Hyvä että jaksat olla skeptinen, mutta koetahan huvin vuoksi lähestyä asiaa myös siltä kantilta, että jos striimaus ei ole koskaan toiminut, ei toimi nyt, eikä toimi tulevaisuudessakaan, niin miksi viime vuosina isoista lafkoista Google, MS, Sony, Geforce, Amazon, Nintendo, Vortex ym. ovat lähteneet striimauspelaamista kehittämään? Eikö ne tiedä ettei se voi toimia?
 
Nimenomaan toistaiseksi. Siihen on syynä tekniikka.

Nyt kun 5G:n ja tulevan 6G:n myötä tiedonsiirto kehittyy sille tasolle, että kirurgi voi suorittaa leikkauksen etänä robotin avulla käytännössä olemattomalla viiveellä toiselta puolelta maapalloa, niin sama tekniikka palvelee myös pelaamista ihan riittävän hyvin.

Jännä olla tietotekniikka-aiheisella foorumilla, jossa käsitys tulevaisuuden tekniikasta ja sen tuomista mahdollisuuksista on näin puutteellisella tasolla. "Näin on aina ollut, ja näin tulee aina olemaan". "Ei, tekniikka ei voi kehittyä".

Tuo hinta-jossittelu on taas aivan tyhjänpäiväistä. Pelkkä tilaajien määräkään ei vielä kerro mitään, kun tilaajat ostaa lisäosia, ohjaimia, kuulokkeita ym. käyttäen yhä enemmän rahaa kyseisessä ekosysteemissä. Pointtina on nimenomaan saada kuluttaja mukaan ekosysteemiin ja pysymään siellä.
Onko 5G sitten olennaisesti parempi kuin kuitu? Milloin tämä 5G-pelaamisen vallankumous pitäisi tapahtua ja onko tätä pystytty jossain jo todistamaan? Onko edes laboratoriossa päästy streamissa samalle tasolle kuin lokaalissa konsolissa?
 
Voit ihan itse googlettaa ja ottaa selvää näistä asioista. Veikkaan, että mikä tahansa linkki jonka sinulle laitan ei ole kelvollinen. Kyse ei ole myöskään pelkästään nopeammasta tiedonsiirrosta 5G:n ja tulevan 6G:n myötä, vaan uusista datakeskuksista, joita rakennetaan jatkuvasti lisää.
Datakeskusten lokalisointi auttaa todella paljon, mutta sillä ei ole mitään tekemistä 5G:n saatika 6G:n kanssa.

Pelikokemuksen kannalta on parasta lokalisoida se datakeskus siihen konsoliin telkkarin viereen ja mitä lähemmäs se sitä tilannetta saadaan niin sitä parempi. Lisäksi lokalisointi vähentää runkoverkon kuormittumista.

Kerro ihan omin sanoin että miten se 5G on viiveiltään nopeampi kuin 4G, jos kerran et linkkejä halua kaivaa.

Ja kiitos vaan, olen googlettanut ja jopa vähän korkeakoulussa opiskellut aihetta ihan tarpeaksi. Sinulla vaikuttaa olevan kotitehtävät tekemättä.
Hyvä että jaksat olla skeptinen, mutta koetahan huvin vuoksi lähestyä asiaa myös siltä kantilta, että jos striimaus ei ole koskaan toiminut, ei toimi nyt, eikä toimi tulevaisuudessakaan, niin miksi viime vuosina isoista lafkoista Google, MS, Sony, Geforce, Amazon, Nintendo, Vortex ym. ovat lähteneet striimauspelaamista kehittämään? Eikö ne tiedä ettei se voi toimia?
Se on tosi hyvä kysymys. Luulen että kukaan noista ei siihen kovin lujaa usko, mutta markkinapotentiaali on sinänsä kova ja siksi FOMO vie koko porukan kilpasille. Kai ne yrittävät tutkia että maistuuko kuluttajille paska vai ei, ja homma ei kokeilematta onnistu.

Kenenkään en ole ikinä kuullut kehuneen kys. palveluita.
 
Onko 5G sitten olennaisesti parempi kuin kuitu? Milloin tämä 5G-pelaamisen vallankumous pitäisi tapahtua ja onko tätä pystytty jossain jo todistamaan? Onko edes laboratoriossa päästy streamissa samalle tasolle kuin lokaalissa konsolissa?
Valtaosa pelaajista pelaa langattomilla 4G-yhteyksillä. Kyse oli näistä pelaajista ja siitä mikä heille on "riittävän hyvä", ja heille hyppäys 5G:hen on merkittävä parannus.

Minulla on myös valokuitu, enkä ole vaihtamassa langattomaan yhteyteen.
 
Datakeskusten lokalisointi auttaa todella paljon, mutta sillä ei ole mitään tekemistä 5G:n saatika 6G:n kanssa.

Pelikokemuksen kannalta on parasta lokalisoida se datakeskus siihen konsoliin telkkarin viereen ja mitä lähemmäs se sitä tilannetta saadaan niin sitä parempi. Lisäksi lokalisointi vähentää runkoverkon kuormittumista.

Kerro ihan omin sanoin että miten se 5G on viiveiltään nopeampi kuin 4G, jos kerran et linkkejä halua kaivaa.

Ja kiitos vaan, olen googlettanut ja jopa vähän korkeakoulussa opiskellut aihetta ihan tarpeaksi. Sinulla vaikuttaa olevan kotitehtävät tekemättä.

Se on tosi hyvä kysymys. Luulen että kukaan noista ei siihen kovin lujaa usko, mutta markkinapotentiaali on sinänsä kova ja siksi FOMO vie koko porukan kilpasille. Kai ne yrittävät tutkia että maistuuko kuluttajille paska vai ei, ja homma ei kokeilematta onnistu.

Kenenkään en ole ikinä kuullut kehuneen kys. palveluita.
Eli isot firmat huvikseen lappavat rahaa miljardikaupalla tekniikkaan, joka ei vaan voi toimia t. pomk iotech-foorumilta? No sovitaan sitten niin. Ehkä tätä keskustelua ei ole syytä jatkaa tämän enempää, eikä tämä etene edes tästä mihinkään, koska konkreettista lopputulosta tähän ei näillä tiedoilla ole olemassa. Katsotaan mitä vuodet tuo tullessaan ja sitten nähdään miten tässä kävi.
 
Eli isot firmat huvikseen lappavat rahaa miljardikaupalla tekniikkaan, joka ei vaan voi toimia t. pomk iotech-foorumilta? No sovitaan sitten niin. Ehkä tätä keskustelua ei ole syytä jatkaa tämän enempää, eikä tämä etene edes tästä mihinkään, koska konkreettista lopputulosta tähän ei näillä tiedoilla ole olemassa. Katsotaan mitä vuodet tuo tullessaan ja sitten nähdään miten tässä kävi.
Sovitaan näin, mutta kerro toki vielä ensin että miten se 4G on viiveiltään merkittävästi heikompi kuin 5G. Tähän kysymykseen nimittäin pitäisi olla joku teknisesti perusteltavissa oleva konkreettinen lopputulos, eikö?

Emmehän halua jättää muita ketjua seuraavia epätietoisuuden valtaan. ;)

Edit: ja jos mitään teknistä syytä tälle et keksi, niin sovitaanko että merkittävää viive-etua ei 5G:llä ole?
 
Ymmärtääköhän täällä eräät sitä että kun se "neliä kee pelaaja" vaihtaa siihen "viis keehen" niin hän käytännössä vaihtaa oman kodin ja 150m päässä olevan tolpan välistä yhteystyyppiä. Eli sen lopun 500km - 2000km signaali kulkee edelleen siitä tolpasta eteenpäin sitä samaa vanhaa karvaa myöten, päätyen pihtiputaan puhelinlaitoksen kaappiin josta lähtee kohti maikrosoftia tai guuglea vähän paksummassa kaapelissa.

PS: tuo 150m etäisyys tolppaan on vähä liioiteltu koska 5G vaatii käytännössä muutamien kymmenien metrien etäisyyden tukiasemaan että saa kunnollista viiveetöntä kaistaa ja esimerkiksi puun lehdet jos tuulessa heilahtaa signaalitielle niin se voi vaikuttaa suuresti yhteyden vakauteen.

Nyt kun 5G:n ja tulevan 6G:n myötä tiedonsiirto kehittyy sille tasolle, että kirurgi voi suorittaa leikkauksen etänä robotin avulla käytännössä olemattomalla viiveellä toiselta puolelta maapalloa, niin sama tekniikka palvelee myös pelaamista ihan riittävän hyvin.

Se testi mihin viittaat varmaan oli huawein testisetuppi ja leikkaus tehtiin 50km etäisyydeltä. Tukiasema oli kirurgin vieressä ja siitä lähti valokuitu yliopistolliseen sairaalaan jossa leikkaussalissa 5G tukari välitti käskyt robotille joka leikkasi palasen pois eläimen maksasta. E: Mikään tekniikka ei poista valitettavasti latenssia joka tulee etäisyydestä (paitsi subspace communications mutta se keksitään vissiin vasta 2140 vuonna).
 
Viimeksi muokattu:
After yesterday’s industry-wide discussion of the cost of being visible on Sony’s PlayStation Store, Kotaku has heard from multiple independent developers and publishers expressing similar frustrations and fury.

There were two main responses to our article yesterday highlighting one independent developer’s frustrations with working with Sony to sell games on the PlayStation store. The first was a confusing number of people convinced that this was somehow part of an underground conspiracy to destroy Sony. The second was many indie game developers and publishers getting in touch to say that, yes, wow, Sony are far harder to work with and sell games through than anywhere else.

It’s not possible to rationalize with the former group. We had confirmed hard figures on Sony’s fees for getting any visibility on the PlayStation’s in-built store, so we reported them. The conspiracy, disappointingly, ends there. However, the information about just how much worse it is for indies to work with Sony than Microsoft or Nintendo keeps piling in.
...
Sony does not understand what indie means,” an independent publisher tells me under the condition of anonymity, via Twitter DMs. “Not at all. For them indie is something in the lower million budgets.”

No platform is ‘great’, but Sony is particularly terrible,” says another publisher to me via Discord. “They know it too—they’ve had a problem for a long time, and they’ve been telling devs they have a problem for a long time, but they’ve just never fixed anything, so the problem persists.

The issue isn’t simply that Sony charges a minimum of $25,000 to be featured in a visible position on the PlayStation Store—it’s that this is, for most indie games, the only way to be visible. Without paying, developers are reporting that games get completely lost, which many have told us is in stark contrast to both Microsoft and Nintendo’s stores. While both offer ways to pay for prominence (although we’ve as yet been unable to confirm exact figures), what we keep being told is that they also offer many other free options too.

“We get people every week saying, ‘Saw your game on the [Xbox] dashboard today!!’,” a publisher of smaller indie titles tells me. “The Xbox UI feels like a mess, but in reality, it’s actually kinda interesting that they just have so many different places and spaces to feature games.”
...
Another publisher who wished to remain anonymous told us some exact sales figures for one small indie release they named but asked us to withhold. The game sold around 20,000 copies on Xbox, compared to just 7,000 on PlayStation. However, when it came to releasing DLC, the Microsoft console saw 2,000 units shift, while, “On Sony, and [this is] not a fucking joke, until today, 7.”

Aikamoista rumputulta ammutaan nyt indie-kehittäjien ja pienempien julkaisijoiden suunnalta. :think:

Tämä sai viimeistään kahvit lentämään näppäimistölle:

and [then] there is Sony who supports its own AAA machine and gives a fuck about everyone else.”
 
Huomautus - fanipoikasyytökset eivät kuulu asialliseen keskusteluun
Melkoista rumputulta joo. Yksi kehittäjä twitterissä itkee kun ei saanut ilmaiseksi mainostilaa. Pitääpä tirauttaa kyynel ja napsauttaa platina trophy parista indie pelistä joita jaellaan ilmaiseksi PS+:n mukana näkyvästi! :kippis:
Tyypillistä fanipojan ylimielistä kommentointia laajemmasta ongelmasta, joka on nyt nostettu pöydälle kunnolla. Silloin kun kehittäjät kehui PS5:n rautaa, niin kilvan postailtiin devien kommentteja. Nyt kun nousee kunnolla negaa esille, niin käännetään se devien syyksi. Aikamoista. :rofl2: Siltojen polttaminen jo tässä vaiheessa indie-kehittäjien, nuorten kehittäjien, pienten julkaisijoiden ym. kanssa varmasti poikii "hyviä" juttuja myös tulevaisuuteen. :tup:

Koska et näköjään artikkelia viitsinyt lukea, niin siihen on ottanut kantaa useat eri kehittäjät ja myös pienet julkaisijat, eikä vain tämä "yksi kehittäjä". Lainaukset artikkelissa ovat kaikki eri tyypeiltä ja otsikossakin sanotaan "DevS say", eli monikko.
 
Tyypillistä fanipojan ylimielistä kommentointia

Noh voisi nuista indie peleistä sanoa että mitä vähemmän sitä parempi eikö vaan? :think: Todella toivoisin että kukaan ei nuita pääsisi kokemaan niin hyvä että ei mainosteta.

Onneksi noita ei juuri kukaan muu jaksa enää väkertää, ja oikeastaan mitä vähemmän niin sitä parempi. :)

Eikö ole kiva olla vähän kaksinaismoralistinen?
 
Tyypillistä fanipojan ylimielistä kommentointia laajemmasta ongelmasta, joka on nyt nostettu pöydälle kunnolla. Silloin kun kehittäjät kehui PS5:n rautaa, niin kilvan postailtiin devien kommentteja. Nyt kun nousee kunnolla negaa esille, niin käännetään se devien syyksi. Aikamoista. :rofl2: Siltojen polttaminen jo tässä vaiheessa indie-kehittäjien, nuorten kehittäjien, pienten julkaisijoiden ym. kanssa varmasti poikii "hyviä" juttuja myös tulevaisuuteen. :tup:

Koska et näköjään artikkelia viitsinyt lukea, niin siihen on ottanut kantaa useat eri kehittäjät ja myös pienet julkaisijat, eikä vain tämä "yksi kehittäjä". Lainaukset artikkelissa ovat kaikki eri tyypeiltä ja otsikossakin sanotaan "DevS say", eli monikko.
On hieman eri asia kehua AAA devien kommentteja PS5:stä kuin huolestua pienten indie-devien marmatuksesta kun heidän pelinsä ei myy pleikan alustalla. Eiköhän ihmisiä ala kiinnostamaan enemmän siinä, kohtaa kun pelialan isommat tekijät yhtyvät kritisoimaan pleikkarin toimintaa.

Muutenkin aika vaikea masentua kritisoimaan pleikkarin toimintaa kaiken viime päivien tykityksen jälkeen. :) Siellä naapurissa vissiin hiljaisempaa, kun riittää aikaa yrittää saada ihmisiä huolestumaan tästä.
 
Viimeksi muokattu:
On hieman eri asia kehua AAA devien kommentteja PS5:stä kuin huolestua pienten indie-devien marmatuksesta kun heidän pelinsä ei myy pleikan alustalla. Eiköhän ihmisiä ala kiinnostamaan enemmän siinä, kohtaa kun pelialan isommat tekijät yhtyvät kritisoimaan pleikkarin toimintaa.

Muutenkin aika vaikea masentua kritisoimaan pleikkarin kaiken viime päivien tykityksen jälkeen. :) Siellä naapurissa vissiin hiljaisempaa, kun riittää aikaa yrittää saada ihmisiä huolestumaan tästä.

Taas artikkeli jäi lukematta ja käännetään syy kehittäjiin, jotka uskaltavat kommentoida asiaa? Kritiikkihän ei ollut pelkästään pelimyyntejä kohtaan, vaan koko julkaisujärjestelmää kohtaan.

Pelien esilletuonti, pelin alennusmyynti, kommunikaatio, myyntidatan saaminen ym. Aika paljon hommia päin persettä ja todella kiehtovaa että näistä esiripun takana tapahtuvista asioista tihkuu tietoa kuluttajille asti. Hauska seurata mitä tästä seuraa pitemmällä tähtäimellä. Tarpeeksi kun paskaa valuu rattaisiin, niin alkaa sylttäämään. Jimbo Ryan johtaa joukkoja mielenkiintoiseen suuntaan. :think:
 
Eipä oo mitään tarvetta huolestua mistään, Microsoftilla on maailman suurin pelialusta Windowssin ja xboxien muodossa.

Enemmän huolestuttaa kun PS5:llä ei ole mitään pelattavaa, kahta peliä lukuunottamatta. Ja lisäksi vielä kustaan Indie kehittäjiä silmään, hyvin huolestuttavalta näyttää tilanne Sonyn leirissä.

Itsellä onkin jäänyt ps5 pölyttymään ja lähinnä PC:llä ja switchillä tullut pelailtua. Oikeasti kaduttaa koko ps5:n osto tässä vaiheessa.
 
Varmaan olen sokea, mutta en ole huolestunut kummankaan leirin puolesta. Hyviä juttuja näkyy tulevan ja meneillä olevan. Ei ole huono aika olla pelaajana nytkään.
 
Eipä oo mitään tarvetta huolestua mistään, Microsoftilla on maailman suurin pelialusta Windowssin ja xboxien muodossa.

Enemmän huolestuttaa kun PS5:llä ei ole mitään pelattavaa, kahta peliä lukuunottamatta. Ja lisäksi vielä kustaan Indie kehittäjiä silmään, hyvin huolestuttavalta näyttää tilanne Sonyn leirissä.

Itsellä onkin jäänyt ps5 pölyttymään ja lähinnä PC:llä ja switchillä tullut pelailtua. Oikeasti kaduttaa koko ps5:n osto tässä vaiheessa.
Joko myynti-ilmoitus löytyy IO:sta/torista/huutonet? Eihän nyt laitetta jolle ei ole mitään pelattavaa (paitsi kaksi) voi olla hyvä :sgiggle:

Tänne vinkkiä joutilaasta konsolista niin välittömästi menee kaupaksi. 1,5 miljoonaa katselukertaa ketjulla ja erittäin aktiivinen.

PlayStation 5 tilausseuranta
 
Viimeksi muokattu:
Eipä oo mitään tarvetta huolestua mistään, Microsoftilla on maailman suurin pelialusta Windowssin ja xboxien muodossa.

Enemmän huolestuttaa kun PS5:llä ei ole mitään pelattavaa, kahta peliä lukuunottamatta. Ja lisäksi vielä kustaan Indie kehittäjiä silmään, hyvin huolestuttavalta näyttää tilanne Sonyn leirissä.

Itsellä onkin jäänyt ps5 pölyttymään ja lähinnä PC:llä ja switchillä tullut pelailtua. Oikeasti kaduttaa koko ps5:n osto tässä vaiheessa.

Mikäs tämä Windows-alusta nyt olikaan? Jotenkin erikoista että vieläkään porukka ei näemmä ymmärrä eroa alustan ja käyttöjärjestelmän osalta? Sillä Windowsilla kun ei tee paskaakaan ilman sitä pyörittävää rautaa, jota myös alustaksi kutsutaan.

Voit ihan itse googlettaa ja ottaa selvää näistä asioista. Veikkaan, että mikä tahansa linkki jonka sinulle laitan ei ole kelvollinen. Kyse ei ole myöskään pelkästään nopeammasta tiedonsiirrosta 5G:n ja tulevan 6G:n myötä, vaan myös uusista datakeskuksista, joita rakennetaan jatkuvasti lisää.

Hyvä että jaksat olla skeptinen, mutta koetahan huvin vuoksi lähestyä asiaa myös siltä kantilta, että jos striimaus ei ole koskaan toiminut, ei toimi nyt, eikä toimi tulevaisuudessakaan, niin miksi viime vuosina isoista lafkoista Google, MS, Sony, Geforce, Amazon, Nintendo, Vortex ym. ovat lähteneet striimauspelaamista kehittämään? Eikö ne tiedä ettei se voi toimia?

Ihan kuule olet velvollinen esittämään väitteellesi perustelut ja lähteet itse, ihme kun täällä ei ole faktantarkastus-partion toimesta asiaan jo puututtu?


Aikamoista rumputulta ammutaan nyt indie-kehittäjien ja pienempien julkaisijoiden suunnalta. :think:

Tämä sai viimeistään kahvit lentämään näppäimistölle:

Jotenkin ristiriitaista tämä joidenkin devien valitus. Varmasti osassa mainituista asioista on kehittämisen tarpeita, mutta näkyy ne hyvät indiepelit saavan näkyvyyttä myös PS-alustoilla. Tuleepa eräs Fall Guys -niminen peli mieleen viime kesältä, joka sai melkoisen nosteen PS+ -palveluun tultuaan.

Ihmisillä näkyy unohtuvan se, että alustalle on Steamin tavoin aivan valtavasti tulijoita suuremman laitekannan houkuttelemana, joten valitettavasti kaikkien pillin mukaan ei voida tanssia.
 
Viimeksi muokattu:
Valtaosa pelaajista pelaa langattomilla 4G-yhteyksillä. Kyse oli näistä pelaajista ja siitä mikä heille on "riittävän hyvä", ja heille hyppäys 5G:hen on merkittävä parannus.

Minulla on myös valokuitu, enkä ole vaihtamassa langattomaan yhteyteen.
Hetkinen, pelaa mitä? Moninpelejäkö? Siinä varmaan 5G voi olla parannus, mutta se itse peli pyörii silti pääasiassa siinä konsolissa. Jos se koko peli striimataan 4G:n kautta niin sittenhän se kokemus on entistä huonompi.
Itse olen kokeillut Geforce Now palvelua kuituyhteyden ja kuituyhteyden mikä jaettu wifiksi kautta ja kokemus oli surkea. Mä en ole vaan nähnyt miten ja miksi nämä alkaisi yhtäkkiä toimia niin, ettei lokaalille konsolille/pc:lle olisi enää tarvetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 660
Viestejä
4 561 278
Jäsenet
75 005
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom