PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Minä en todellakaan halua sitä, eikä moni muukaan. Ihan hemmetin paljon parempi tilanne, että ei tarvi hommata hyllyjä täyteen konsoleita, että voi pelata itseään kiinnostavia pelejä.
Sama. On pelkästään hyvä juttu jos kaksi konsolivalmistajaa jäisi markkinoille erilaisella pelivalikoimallaan ja sitten PC on laadukkaampaa pelikokemusta haluaville.
 
Juu, tiedän, että suurin osa haluaa pärjätä yhdellä laitteella. Mulla kun on valmiiksi hyllyt (ja kaapit) niitä täynnä, niin pari lisää ei tunnu missään. Ja sitten kun vielä tykkään fyysisistä esineistä.

Firmojen näkökulmasta tietenkin vaikea erottua, jos tarjooma on käytännössä sama. Niin siinä tuppaa käymään, että joku häviää ja pidemmän päälle ei ehkä ole hyvä sekään.
 
Sanoisin että Sonyn jalkaan ampuminen PS3 alussa oli myös isossa roolissa 360:n menestymiseen.
Kyllä Sony kieltämättä kompuroi, sitä ei voi kiistää, mutta oli siellä oikeasti erottuvaa pelitarjontaakin. Jo Halot ja Gears of Warit möivät varmasti hyvin laitteita. Ylipäätään ajat oli toki eri. Markkinointikin oli vähemmän konservatiivista ja sitä oikeasti tehtiin. Täälläkin päin maailmaa oli xbox360 demokoneita siellä täällä mainokset ratikan kyljistä lähtien.
 
PS3 launchissa myös hinta oli täysin järjetön. Moni jo sen takia jo siirtyi toiseen leiriin.
Hinta älytön ja tuli vuotta myöhemmin kuin 360. Prossun arkkitehtuuri täyttä utopiaa devaajille vaikka tehoa periaatteessa oli enemmän kuin 360:ssa.
Vasta kun Sonyn omat devit alkoivat hiffaamaan arkkitehtuuria ja bängereitä (Uncharted 2 🫶) alkoi tulemaan (plus Slim mallin julkaisu=hintaa reippaasti alaspäin) rupesi myynti rullaamaan kunnolla ja loppujen lopuksi taisi jopa mennä 360:n ohi myyntiluvuissa(?)
 
Sama. On pelkästään hyvä juttu jos kaksi konsolivalmistajaa jäisi markkinoille erilaisella pelivalikoimallaan ja sitten PC on laadukkaampaa pelikokemusta haluaville.
Boksin etuna on ollut paineen lisääminem sonylle ja ehkä hinnatkin ovat pysyneet kurissa sen takia. En aio hankkia boksia, mutta toivoisin sen silti pysyvän kilpailussa mukana.

Isona uutisena MSFS2024 tulee pleikalle VR tuen kanssa. Saa nähdä miten tehot riittävät VR:n osalta, joutuvat optimoimaan kunnolla.
 
Hinta älytön ja tuli vuotta myöhemmin kuin 360. Prossun arkkitehtuuri täyttä utopiaa devaajille vaikka tehoa periaatteessa oli enemmän kuin 360:ssa.
Vasta kun Sonyn omat devit alkoivat hiffaamaan arkkitehtuuria ja bängereitä (Uncharted 2 🫶) alkoi tulemaan (plus Slim mallin julkaisu=hintaa reippaasti alaspäin) rupesi myynti rullaamaan kunnolla ja loppujen lopuksi taisi jopa mennä 360:n ohi myyntiluvuissa(?)
Totta muuten, tuli noinkin paljon myöhemmin kauppoihin kuin 360. En muistanutkaan. Selittää myös paljon.
 
Toisaalla uutinen että uusi xbox sai hinnat.
Aika tiukka hinta. Halvempi on kai vähän steam deckiä nopeampi ja kalliimpi sit ser s/ switch 2 alueella. Prossu on toki huomattavasti nopeampi.

Hirvittää jo tulevien xbox pöytätietokone -formfactor konsolien hintojen puolesta.

Ps. Mäsä kertoo että noi pyörittää next gen pelejä. Melkoista. Mäsältä ei välttämättä koko next gen konsolia ole tulossa, niin tuo viitannee sitten mäsän käsitykseen ps6 tehoista.
 
Viimeksi muokattu:
Totta muuten, tuli noinkin paljon myöhemmin kauppoihin kuin 360. En muistanutkaan. Selittää myös paljon.

Tuli joo myöhemmin ja hinta oli muistaakseni julkkarissa 600-700€ luokkaa, mikä oli aika kova, ottaen huomioon rahan arvon muutoksen. Hirveästi mitään järkevää pelattavaa ei konsolille alkuun ollut, mutta lopulta PS3:a veti eteenpäin myös bluray. Tuohon aikaanhan kilpaileva formaatti oli MS:n käyttämä HD-DVD ja kaikki tietää, miten kävi. PS3 oli myös varsin pätevä bluray-soitin (erillissoittimet maksoi satasia ja oli hitaampia) ja väitänkin, että aika monessa taloudessa konsoli lopulta toimitti lähinnä bluray-soittimen virkaa. Niin oli mullakin. Tuohon aikaan pelasin enemmän XBox360:llä kuin PS3:lla.
 
Hirveästi mitään järkevää pelattavaa ei konsolille alkuun ollut, mutta lopulta PS3:a veti eteenpäin myös bluray. Tuohon aikaanhan kilpaileva formaatti oli MS:n käyttämä HD-DVD ja kaikki tietää, miten kävi.
Niin ja tuo HD-DVD asemakin oli jälkijunassa kehitetty vastaisku PS3:n tuomalle sisäiselle blu-ray asemalle. 200e lisälevari joka tuli myyntiin samaan aikaan kun PS3. Muistan kun aikoinaan kavereiden kanssa laskettiin että mitä jos ostaa PS3 vai ostaako xbox360 ja amiga tyyliin lisälevari siihen kylkeen että kumpi on kivempi. Päädyttiin sitten PS3.
 
Sitten kun peli oli selvä, saikin sen aseman alelaarista parilla kympillä ja leffatkin oli lähes ilmaisia. Yksi kaveri silloin osti niitä melkoisen määrän. Kai sillä on ne vieläkin.
 
Sitten kun peli oli selvä, saikin sen aseman alelaarista parilla kympillä ja leffatkin oli lähes ilmaisia. Yksi kaveri silloin osti niitä melkoisen määrän. Kai sillä on ne vieläkin.
Itsellänikin on ihan uljas kokoelma noita hddvd-leffoja, niitä sai todella halvalla (yksittäisiä euroja per leffa) ja ihan samallalailla ne on HD-leffoja missä bluraytkin. Ainut haaste oli se HDDVD:n äänen vaimennus. Tuolla HDDVD asemalla on lisäksi muutes muutamat käyttikset ja softat asenneltu laitteisiin missä ei ole ollut omaa optista asemaa aikana jolloin nuo asennusmediat tuppasi olemaan vielä ko. formaatissa. Pitkään oli mummolassa PS3 blurayleffoille ja Xbox360 HDDVD-leffoille vierekkäin TV-tasossa, kumpikin ihan suht aktiivikäytössä.

edit: Asiassa on pientä ironiaa siinä, että myöhemmin, xbox one s osottautu lähes ultimaattiseksi mediasoittimeksi tuonne mummolaan, osasi 3d blurayt, löyty plexit ja suoratoistot ym...
 
Viimeksi muokattu:
Jos pitäisi arvata, niin kellottamisesta johtuu.
Mahdollista mutta nyt tuo L-Connect 3:n beta alkoi bugailemaan enemmänkin (ensin syttyi vain osa emolevyyn kytkettyjen tuulettimien ledeistä, myöhemmin toimi kaikki muttei sitten yhtäkkiä enää AIO:n LCD), joten syytän sitä. Vaikuttaa enemman alpha- kuin betaversiolta.

Kuulostaa siltä että et ole edelleenkään yrittänyt laittaa tekstuureja matalemmalle laatuasetukselle, jolloin näyttiksestäsi ei loppuisi muisti 4k resolla pelattaessa ja suorituskyky paranisi huomattavasti. Kaikki asetukset high, tekstuurit medium ja dlss sen verran että saat toivomasi fps:n.
No niin, nyt on tilanne korjattu ja mittauksia lisätty. Mutta edes 4K DLSS performance -tilassa ei pärjää natiiville 1080p:lle nopeudessa vaikka pudottaisi asetukset low:lle! Ei ole edes lähellä mutta kuvanlaatu kärsii pahasti. Muistin määrä ei enää luulisi low:lla olevan ongelma mutta muistikaista ei kait sitten kerta kaikkiaan riitä.

4K on tällä näytönohjaimella ihan yhtä utopiaa kuin konsoleilla. Vähän huolestuttavaa kun tonnin kone konsolisukupolven puolivälissä ei ole oleellisesti tehokkaampi (paitsi CPU:n osalta tietty). Mutta on tämä näyttis sen verran tehokkaampi, että 1080p:llä saa sentään kaikki detailit käyttöön. Ja hyvältä näyttää, kiitos DLAA:n.

No ei kait siinä, pelaa 1080p suttuna jos haluaa ja niin edelleen. 1080p reso ultra tekstuureilla vastaa tekstuurien tarkkuudelta n. medium tekstuureja 4k tarkkuudella.
Ei todellakaan vastaa, eikä tuo 1080p ole mitään suttua (ainakaan kun on integer-skaalaus valittu nVidian asetuksista). Jos vaikka se 4K DLSS high-asetuksilla ja medium-tekstuureilla olisikin pyörinyt riittävän hyvin, niin silti 1080p+DLAA+very high näyttää paremmalta.


Sitten ihan toinen asia. Kritisoin aiemmin Dualsensen liipasimia mutta nyt täytyy ottaa takaisin kun paremmin tutkin DSX:ää (jonka v3.1 siirtyi sopivasti pois beta-vaiheesta). Nimittäin sieltä saa hyvin säädettyä vastetta niille liipasimille. Löytyypä sieltä jopa Gamecube-tyyliset liipasimet, eli naksahtaa pohjaanpainettaessa kivasti. Ja monta muuta valmista säätöä. Kun väittelyketjussa kerran ollaan, niin täytyy kyllä moittia sitä, että kaikkia ominaisuuksia ei saa langattomassa tilassa käyttöön. Ja akun kesto on huono. Piti oikein tarkistaa netistä onko se oikeasti tuota luokkaa vai sainko käytetyn ohjaimen myötä loppuun käytetyn akun mutta huono se akun kesto näemmä oikeasti on. Varmaan jotkut pitää latauksessa kun ei pelaa mutta se nyt on varma tapa tuhota akku ennenaikaisesti.

Jotkut ovat kritisoineet Xboxin ohjaimen pattereita mutta minusta se on kerrassaan erinomainen ominaisuus. Kun patterit tyhjenee, peli menee automaattisesti pauselle ja ei muuta kuin uudet ladattavat patterit sisään. Nopeaa, helppoa, eikä tarvitse pelätä padin menemistä käyttökelvottomaksi loppuun käytetyn akun takia. Ja yksillä ladattavilla pattereilla pelaa pitkään.

Mutta jos akkukäytön unohtaa, niin uskallan kyllä suositella PC-käyttöön Dualsenseä. Muualla kuin olohuoneessa ei varmaan edes haittaa pelata piuhan varassa ja tuo DSX-softa on kyllä erinomainen lisä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 994
Viestejä
4 935 239
Jäsenet
79 445
Uusin jäsen
M1nX

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom