PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Aika humoristista että SerX2TB maksaa enemmän mitä PS5-pro2TB jenkkilässä.

Edit: Veikkaankin että PS6 ei tule edes natiivi tehossa paljoa eroamaan PS5 pro
Kyllä se aika varmasti on natiivitehossa sen 2x. Sen mitä PS5-pro:lla peli pyörii 1440p60 niin PS6:lla 1800p60 toki näyttäen samalle jos katsoo telkkaria 2m päästä, mutta silti.
 
Monessa tapauksessa sen 2 metriä saa tuplata, jos ei triplata. Nykyisin kun on varsinkin uudemmissa rakennuksissa muotia se, että ei ole erillistä olkkaria ja keittiötä, vaan kaikki on avointa tilaa, niin sohvat suhteessa töllöön saa sijoitettua aika kauaksikin toisistaan.
 
DL3.jpg


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/ujbrEkX0vsY

Xbox Series S reduces the quality of shadows, reflections, global lighting, and level of detail compared to other versions.
PS5 and Xbox Series X can fall below 540p in performance mode. PS5 Pro reaches minimums of around 576p.

Voi morjens tätä konsolitasoa. Peli jota kehutaan pc puolella laadukkaasti optimoiduksi pyörii Ser-jäte S:llä 540p30 ja "tehokonsoleilla" 540p60-576p60 :poop: :D Jopa heikkotehoinen Steamdeck pyörittää peliä hyvin. Ja mikä hauskinta pelissä ei ole RT vielä käytössä vaan tulee myöhemmin päivityksenä joten mitä mahtaa käydä konsolien suoritustasojen 🫢

ps. Ja tätäkään peliä ei pelata Game Passista :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Monessa tapauksessa sen 2 metriä saa tuplata, jos ei triplata. Nykyisin kun on varsinkin uudemmissa rakennuksissa muotia se, että ei ole erillistä olkkaria ja keittiötä, vaan kaikki on avointa tilaa, niin sohvat suhteessa töllöön saa sijoitettua aika kauaksikin toisistaan.
Toisaalta joku 80 tuuman oled tekikarikin on nykyisin varsin edullinen. Semmosta kattoo vielä kolmenkin metrin päästä.
 
No se on tietysti suhteellista, mikä on halpa. Meillä kattellaan 65” OLEDia 4 metrin päästä.
Se osaltaan ehkä selittää sitä että ei huomaa/pidä merkittävänä suorituskyeroja laitteiden välillä. Tuo kuitenkin vastaa sitä että tietokoneen näyttö olisi joku alle 20” postimerkki. Esim. 4k resolla ei tee yhtään mitään noin pienellä katselukulmalla.

Isompi televisio on loppupeleissä aika edullinen, jos miettii että kuinka massiivisen kuvanlaatuparannuksen se tuottaa.

Tämä rtingsin kuvaaja on aika hyvä ohje jota seurata kun valitsee olohuonetta tai televisiota, kumpi nyt onkaan kellekkin ajankohtainen juttu.
1758364175745.png

4m katseluetäisyydellä television soisi olevan yli sata tuumaa. Muuten jää jopa konsolipeleistä yksityiskohtia näkemättä.
 
No se on tietysti suhteellista, mikä on halpa. Meillä kattellaan 65” OLEDia 4 metrin päästä.
Aika pitkän kuuloinen etäisyys tuon kokoiselle telkkarille. Meillä on 75" TV ja etäisyys taitaa olla n. 2,7m. Onko pohjaratkaisun tuoman pakon edestä noin pitkä etäisyys vai oletteko pitäneet tuota itse ihan mieluisana?

En nyt välttämättä tosiaan halvaksi sanoisi 83" OLEDeja mutta on niissä hinnat tulleet paljon alas. Saa niistä kuitenkin edelleen maksaa sen 2k€+ vanhojen mallien poistomyynneissäkin. Ne 77" mallit toki 300-500€ halvemmalla.

Monessa tapauksessa sen 2 metriä saa tuplata, jos ei triplata. Nykyisin kun on varsinkin uudemmissa rakennuksissa muotia se, että ei ole erillistä olkkaria ja keittiötä, vaan kaikki on avointa tilaa, niin sohvat suhteessa töllöön saa sijoitettua aika kauaksikin toisistaan.
Saa sijoitettua kauas mutta monessa noista tuntuu olevan ajatuksena laittaa sohva melkeinpä keskelle huonetta. Nykyasunnoissa ei tosin välttämättä ole enää niin selkeää paikkaa laittaa (isoa) televisiota ja ei välttämättä saa TV:tä sekä sohvaa järkevästi vastakkain. Noissa isoissa keskelle taloa heitetyissä avoimissa tiloissa kun on aika heikosti ns. ehjiä seiniä, kaikki on joko ovea, aukkoa tai ikkunaa.
 
Viimeksi muokattu:
Aika pitkän kuuloinen etäisyys tuon kokoiselle telkkarille. Meillä on 75" TV ja etäisyys taitaa olla n. 2,7m. Onko pohjaratkaisun tuoman pakon edestä noin pitkä etäisyys vai oletteko pitäneet tuota itse ihan mieluisana?

En nyt välttämättä tosiaan halvaksi sanoisi 83" OLEDeja mutta on niissä hinnat tulleet paljon alas. Saa niistä kuitenkin edelleen maksaa sen 2k€+ vanhojen mallien poistomyynneissäkin. Ne 77" mallit toki 300-500€ halvemmalla.

Ihan ok tuo meillä on ollut. Kai sen sohvan saisi lähemmäksikin töllöä, mutta sisustuksellisesti vähän tyhmä, kun olisi sitten keskellä huonetta. Samoin jotkut + 80 tuuman ruudut ei mahda tulla kyseeseen sisustuksen takia, enkä kyllä itsekään sellaisen hankkimisesta ole kiinnostunut, kun onhan sellaisen siirtely ihan perseestä, jos pitää esim. järjestystä vaihtaa saati muuttaa johonkin. Ja joo, hinnatkin ovat aika suolaisia. Jos tuohon kokoluokkaan mentäisiin, niin kai sitä jonkun videotykin sitten hommaisi.

On mulla PC:ssä 27 tuuman näyttö ja pelihuoneessa tuijotan 55" ruutua reilun metrin päästä. Toki olkkarissakin joskus siirryn lähemmäksi pelaamaan, jos pelaan jotain, missä pitää nähdä pieniä nopeasti liikkuvia objekteja (esim. NHL:ssä kiekko).
 
Jos tuohon kokoluokkaan mentäisiin, niin kai sitä jonkun videotykin sitten hommaisi.
Vinkki että ei kannata pelaamiseen hankkia tykkiä. Niissä on aika rajut viiveet oled töllöihin verrattuna, tarkoittaen että jos saman kuvakoon voisi saavuttaa oledilla, niin se on käytännössä aina parempi. Hinta kunnon valovoimaisessa tykissä + kankaassa on kans samaa luokkaa kuin noissa 80” oledeissa.
 
Enpä minä toki tässä mitään hankkimassa olekaan. Eiköhän nykyisellä setillä mennä ties kuinka kauan. Onhan se selvää, että OLED on paras ratkaisu, jos ei ole rajoitteita. Tykki nyt oli vaan heitto muun muassa siihen siirrettävyyteen liittyen.
 
Se osaltaan ehkä selittää sitä että ei huomaa/pidä merkittävänä suorituskyeroja laitteiden välillä. Tuo kuitenkin vastaa sitä että tietokoneen näyttö olisi joku alle 20” postimerkki. Esim. 4k resolla ei tee yhtään mitään noin pienellä katselukulmalla.

Isompi televisio on loppupeleissä aika edullinen, jos miettii että kuinka massiivisen kuvanlaatuparannuksen se tuottaa.

Tämä rtingsin kuvaaja on aika hyvä ohje jota seurata kun valitsee olohuonetta tai televisiota, kumpi nyt onkaan kellekkin ajankohtainen juttu.
1758364175745.png

4m katseluetäisyydellä television soisi olevan yli sata tuumaa. Muuten jää jopa konsolipeleistä yksityiskohtia näkemättä.
No tuosta hieman ylemmästä viestistä kun katsoo noita konsoleiden resoluutiototeutuksia pelissä, niin voi katsella tuota "720p worth it" kohtaa.
 
Joo aika hatara tuo Zero Dawn xboxille "uutinen", mutta eikö kaikki Sonyn exclut tule "xboxille" nyt seuraavassa genissä muutenkin takautuvasti, kun ne voi pelata steamin kautta?

E: Heh, google indeksoi saksalaisen xbox storen user searcheja. Siellä vähän etitään hyviä pelejä xbox kaupasta mutta ei löydy ei. :D
 
Jatkoa seuraa projektille ”tonnin” PC konsolien korvikkeeksi tai ehkä enemmänkin tueksi. Olen yrittänyt pelata minkä ehdin mutta aikaa on kulunut säätöön. Osa siitä on ollut vapaaehtoista, kuten pientä kellotusta ja alivoltitusta. Ja flashasin minä siinä yhteydessä näytönohjaimeen (joka siis on MSI Ventus 2x OC -malli RTX 4060:stä) MSI Gaming X:n BIOSin, jotta saan power limittiä edes pikkaisen ylemmäksi. Alivoltitettunakin joissain testiohjelmissa power limit tuli vastaan. Eipä tuolla 5% nostolla suurta vaikutusta ollut. Joidenkin muiden valmistajien malleissa power limit on huomattavasti korkeampi mutta varmaan on jäähytkin tehokkaampia, joten tällä mennään. Jos jotain kiinnostaa, niin tässä minun kortissani on Samsungin muistit ja Afterburnerista laitoin muisteille 1533 lisää taajuutta (1600 oli vähän liikaa, vaikka enimmäkseen toimikin). GPU:lle totesin 0,975V olevan hyvä jännite ja siihen 2900 MHz.

Testipelinä edelleen Horizon Zero Dawn remastered, jota olen yrittänyt pelata. Nopeustesteissä tuli satunnaisia CPU-piikkejä, tai siis stoppeja, jotka nopeasti tajusin liittyvän CPU:n ylikellotusyrityksiin. Yleisesti kellotusohjeissa mainittiin, että kannattaa laittaa PBO-taajuuteen +200, jolla mahdollistetaan boost-taajuuden nouseminen 200MHz ylemmäs. Mutta juuri se oli tässä se ongelma. CPU kun ilmeisesti yritti muttei pystynyt ja siitä nuo stopit. +50 oli toimiva lukema. Sitten toinen mitä noissa suositellaan, oli jännitekäyrään miinusta. -20 kun pitäisi useimmiten toimia oikein hyvin. Ei toiminut, tai useimmiten toimi mutta en minä halua kaatumisia edes harvoin. Jännä juttu, että ongelmat tulivat taas ilmi Horizonissa, vaikka Y-cruncher näytti pyörivän hyvin. Hyvä testipeli tuli siis valittua.

Tuulettimia ja RGB-valaistustakin on tullut säädettyä. Jos olisin itse kotelon valinnut, en ikinä olisi ottanut mitään RGB-valoja vaan mahdollisimman hyvin äänieristetyn kotelon. Kokeilin poistaa näyttiksen omat tuulettimet toiveena, että kotelon pohjalle siirtämäni kaksi 120mm tuuletinta jäähdyttäisi näyttiksen hiljaisemmin. Ei jäähdyttänyt, ei vaikka siirsin näytönohjaimen alempaan PCIe-liittimeen. Olisi varmaan tarvinnut isomman jäähdytyssiilin, sillä suuri osa ilmavirrasta meni näyttiksen ohi. Eli näyttiksen omat tuulettimet takaisin. Onneksi ne ovat ihan kelvolliset. Kotelotuuletinnopeudet saisi säädettyä BIOSista mutta jos haluaa ottaa GPU-lämmöt mukaan niiden ohjaukseen, pitää käyttää jotain sovellusta. Bloatiksi haukuttu Asus Armoury Crate sai väistyä pätevän FanControlin tieltä. Mutta millä sitten säädät RGB:tä? OpenRGB ilmeisesti olisi pätevä mutta kun AIO:na minulla on Lian Li Galahad II LCD, niin sen näytön hyödyntäminen vaatii Lian Lin softan. Huomasin, että sen L-Connect3:sta on olemassa L-Connect 3 x OpenRGB beta, eli siihen on integroitu OpenRGB. Ja hyvin sillä säätyikin RGB, joskin käytännössä AIO näkyy erillisenä ja sitten on muut RGB:t omana settinä. Mutta jos Asus Armoury Crate on bloatti, niin L-Connect se vasta onkin. Miten, siis miten ihmeessä voi valaistuksen ja (Lian Lin omien) tuulettimien säätöön käytettävän ohjelman asennuspaketin koko olla yli gigatavun??? Ei helv…

Ja sitten toinen avautuminen RGB:hen liittyen jota olen kovasti ihmetellyt. DOS-aikakaudella pelikoneesta oli pakko optimoida kaikki ylimääräinen pois. Minua ei DOSin muistinhallinta ole koskaan haitannut, helppoa kuin mikä. Mutta siitä lähtien olen aina pelatessa Windowssistakin sulkenut kaiken ylimääräisen, tai ehkä enemmänkin ollut käyttämättä mitään taustalla pyörivää mikä ei ole välttämätöntä. Se on ikään kuin ollut itsestään selvyys. Asia ei voi olla tulematta mieleen kun etsii tietoa noista RGB-softista. Prosunkulutus prosentteja, ääritapauksessa pari kymmentä, valitetaan monessa paikkaa. Pahimmillaan voi joutua useiden eri valmistajien RGB-softia pitämään yhtä aikaa päällä (kokeilkaa nyt hyvänen aika edes sitä OpenRGB:tä). Ja tässä L-Connectin betan sivuillakin sanottiin, että dynaamiset valaistukset voivat olla raskaita ja optimointia luvassa. Mutta staattisen valaistuksen vaatimukset olisivat mitättömiä (eli väri päällä, eikä mitään elävää efektiä). Ja tämmöinen RGB-paska kun on muka juurikin pelikoneiden juttu, siis niiden, joissa ei ole koskaan ylimääristä tehoa kun aina löytyy joku raskas peli mikä vaatii enemmän kuin mitä koneesta löytyy? Minä pitäisin tuollaisen bloatin kaukana pelikoneesta mutta nyt kun on tämä kotelo, niin säädin sitten pinkin staattisen valon. Ja siitä AIO:n näytöstä näkyisi lämmöt, kello ym. ym. Tai näkyisi jos se kone olisi sijoitettu niin, että sitä näkisi. Työhuoneeseen taidan jättää sen lattialle kun se on turhan äänekäs pitää korvan vieressä. Olohuoneseen se jää väkisinkin kauemmas mutta onpahan niin kaukana, ettei se ole yhtään liian äänekäs.

Sen verran avaudun vielä RGB:stä, että miksi koneen CPU-niitä edes ajaa? Luulisi, että niitä varten olisi mikrokontrolleri, joka ajaisi valaistusohjelmaa ja koneen CPU:lla USB:n kautta lähinnä ladattaisiin siihen mikrokontrolleriin se valaistusohjelma.

Kaikki ylläoleva on siis tietty ihan vapaaehtoista säätöä toisin kuin seuraavat asiat. Jostain syystä, joka ei ole minulle vielä selvinnyt, äänet saattavat resetoitua takaisin Dolbystä stereolle. Ja jos pelin erehtyy käynnistämän silloin, niin sen asetukset muuttuvat myös stereolle ja ne pitää sitten käydä erikseen muuttamassa takaisin kun Windowssin ääniasetukset on ensin muutettu. Looginen oletus olisi ollut, että resetointi tapahtuu kun siirrän koneen takaisin TV:stä monitoriin mutta ei se siitä näyttänyt johtuvan. Onneksi tätä on tapahtunut harvoin. Toinen ääniongelma on se, että joskus äänet jäävät rätisemään. Onneksi enimmäkseen kun pelin on lopettanut ja aika harvoin. Luulin, että tuo olisi nVidian ajuripäivityksellä korjaantunut mutta sitten se tuli takaisin. Se on aina tapahtunut Steamin TV-tilan valikoissa, joten olisiko Steamin bugi?

Ohjainongelmiakin tässä oli. Käytössä silloin siis 8BitDo Ultimate 2C. Joskus ohjain tai jokin meni sellaiseen tilaan, että tuli tuplapainalluksia, mikä Steamin TV-tilan valikoissa aiheutti outouksia. Minulla oli hetken aikaa toinen hiiri testauksessa ja ongelmaa ei ollut, tai se ei ainakaan sillä hetkellä ilmennyt. Ajattelin tuon ongelman johtuvan 8BitDo:n 2,4GHz palikan ja Logitechin hiiren (joka on mallia M650) 2,4GHz palikoiden epäyhteensopivuudesta. Jommankumman olisi voinut laittaa bluetoothiin mutta en sitä jäänyt testaamaan. Niin ikään 8BitDo:n ohjain olisi ilmeisesti PC-käytössä kannattanut laittaa D-inputille X-inputin sijaan. Tuollaista siis luki 8Bitdon sivuilla jossain. Täysin Steam-optimoitu ohjain olisi 8BitDolta ollut esimerkiksi Ultimate 2, ei siis 2C.

Konsolipelaajaa varmaan mietityttää mikä ihmeen D-input tai X-input? Eipä tarvi niissä sellaisia miettiä, eikä kyllä välttämättä PC:lläkään. Xboxin ohjain kun PC-käytössä pitäisi olla varma valinta. 8bitdo:n sinänsä hyvän ohjaimen ongelmia en lähtenyt sen enempää ratkomaan, koska olin jo tilannut PS5:n Dualsense -ohjaimen. Miksi?

Koska Xbox jo löytyy, on loogista, että PC:llä pelaisin pelejä, joita boxille ei julkaista. Kuten PS5-pelejä ja lisäksi kiinnostaa kokeilla Switch-emulaattoria. Eli siinä mielessä PS5-ohjain liiketunnistuksineen on looginen valinta. Asiaa vielä helpotti, että ebayssä on Liettualainen myyjä, joka myy käytettyjä ohjaimia ja vieläpä kohtuullisilla postikuluilla. Joskin päälle sitten ostin Steamista 12 euroa maksavan DSX-softan ja siihen virtuaaliohjainpluginin. Sitä kun kovasti netissä on suositeltu ja asensin vielä v3.1 betan kun siinä on lisäominaisuuksia. Jännänä juttuna asetuksista löytyi myös mahdollisuus asentaa ajuri poistamaan tuplaklikkaukset, joita virtuaaliohjainajurin käyttämisestä voi tulla. Tämäkö se olikin se 8bitdo:n kanssa koettu ongelma? Mutta miksi se olisi näkynyt kahtena ohjaimena? Steamin juttuja?

Niin tai näin, nyt on PS5:n ohjain ja eilen illalla pääsin sen kanssa jatkamaan Horizonia. Pelin Xbox-näppäinkuvakkeet vaihtuivat kivasti PS5-näppäimiin, kuten tietty toivoa sopiikin. Lisäksi PS5-ohjaimen hienostuneemmat tärinät tuli kivasti huomattua pienenä tärinänä jousta jännittäessä. Ihan kiva juttu. Sen sijaan Xboxin ohjain tuntuu kädessä jotenkin jämäkämmältä ja ylänapit, etenkin liipasimet, ovat siinä paremmat. Ja näppäinten nimeäminen on loogisempi ja selkeämpi. Makuasioista on turha kiistellä mutta kiistatonta on, että PS5:n ohjaimessa on enemmän ominaisuuksia.

Pelaaminen sujui oikein mukavasti illalla kunnes yhtäkkiä kone resetoitui, ’kele. Ei se tällaista ole vielä tehnytkään. Johtuuko betasovelluksista vai mistä? Oliko kertaluontoinen ongelma? Saa nähdä mitä seuraavaksi.

Yksi asia vielä. Nimittäin DLSS siinä Horizonissa. 4K ja performance-DLSS on liian raskas, vaikka grafiikka-asetukset pudottaisikin high:lle. Toki se vähän auttoi muttei riittävästi. Yksinkertaisesti parhaan kokemuksen tällä koneella saa kun grafiikat ovat täysissä, resoluutio 1080p:ssä ja DLAA-päällä, ei siis DLSSää. Sen sijaan on makuasia haluaako pitää ruutujen generoimisen päällä vai pois. Generoiminen auttaa selvästi tilanteissa, joissa ruudunpäivitys putoaa muuten liian alas. Ja ilman ruutugeneraatiota joskus se sitä tekee vaikka useimmiten pyörii hyvin. Sen sijaan ruutugenerointi aiheuttaa ongelman: peli tökkii aina hetken aikaa kun poistuu kartasta/valikoista. Pistääkö peli silloin ruutugeneroimisen pois päältä ja takaisinkytkeytyminen vaatii veronsa? Vai tökkiikö se siksi, että koko ruutu muuttuu kerralla ihan muuksi? Tiedä häntä mutta katsoin, että pienempi paha on pitää ruutugenerointi päällä. Ainakin silloin pystyy hallitsemaan milloin tökkii ja se on silloinkin hyvin lyhytaikaista. Täällä mittaustulokset.
 
Joo aika hatara tuo Zero Dawn xboxille "uutinen", mutta eikö kaikki Sonyn exclut tule "xboxille" nyt seuraavassa genissä muutenkin takautuvasti, kun ne voi pelata steamin kautta?

E: Heh, google indeksoi saksalaisen xbox storen user searcheja. Siellä vähän etitään hyviä pelejä xbox kaupasta mutta ei löydy ei. :D
Huhujahan nuo vaan on🤷 se kai se vasta jotain olisi, kun xboxille löytyis hyviä pelejä😳
 
Uskallan lyödä vetoa että tuo ei tule saapumaan arvioituna toimitusaikana. Jostain syystä Ser S:stä on tullut vaporwarea jota ei tunnu olevan missään varastossa
Paluu menneisyyteen, kun huomasin että tästä keskustellaan SerS/X konsolien omassa ketjussa.

Eipä taida tavaraa olla tulossa, eikä tullut missään vaiheessa :smoke:

Harmi ettei kukaan halunnut aiheesta lyödä vetoa, vaikka väitti että tavaraa olisi tulossa, eipä kuitenkaan yllätä :hmm:
 
Pelaaminen sujui oikein mukavasti illalla kunnes yhtäkkiä kone resetoitui, ’kele. Ei se tällaista ole vielä tehnytkään. Johtuuko betasovelluksista vai mistä? Oliko kertaluontoinen ongelma? Saa nähdä mitä seuraavaksi.
Jos pitäisi arvata, niin kellottamisesta johtuu.
Yksi asia vielä. Nimittäin DLSS siinä Horizonissa. 4K ja performance-DLSS on liian raskas, vaikka grafiikka-asetukset pudottaisikin high:lle. Toki se vähän auttoi muttei riittävästi. Yksinkertaisesti parhaan kokemuksen tällä koneella saa kun grafiikat ovat täysissä, resoluutio 1080p:ssä ja DLAA-päällä, ei siis DLSSää.
Kuulostaa siltä että et ole edelleenkään yrittänyt laittaa tekstuureja matalemmalle laatuasetukselle, jolloin näyttiksestäsi ei loppuisi muisti 4k resolla pelattaessa ja suorituskyky paranisi huomattavasti. Kaikki asetukset high, tekstuurit medium ja dlss sen verran että saat toivomasi fps:n.

No ei kait siinä, pelaa 1080p suttuna jos haluaa ja niin edelleen. 1080p reso ultra tekstuureilla vastaa tekstuurien tarkkuudelta n. medium tekstuureja 4k tarkkuudella.
Onko täällä tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä🤔
Missä sellaista tapahtui?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 866
Viestejä
4 933 419
Jäsenet
79 426
Uusin jäsen
Matsu981

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom