Jatkoa seuraa projektille ”tonnin” PC konsolien korvikkeeksi tai ehkä enemmänkin tueksi. Olen yrittänyt pelata minkä ehdin mutta aikaa on kulunut säätöön. Osa siitä on ollut vapaaehtoista, kuten pientä kellotusta ja alivoltitusta. Ja flashasin minä siinä yhteydessä näytönohjaimeen (joka siis on MSI Ventus 2x OC -malli RTX 4060:stä) MSI Gaming X:n BIOSin, jotta saan power limittiä edes pikkaisen ylemmäksi. Alivoltitettunakin joissain testiohjelmissa power limit tuli vastaan. Eipä tuolla 5% nostolla suurta vaikutusta ollut. Joidenkin muiden valmistajien malleissa power limit on huomattavasti korkeampi mutta varmaan on jäähytkin tehokkaampia, joten tällä mennään. Jos jotain kiinnostaa, niin tässä minun kortissani on Samsungin muistit ja Afterburnerista laitoin muisteille 1533 lisää taajuutta (1600 oli vähän liikaa, vaikka enimmäkseen toimikin). GPU:lle totesin 0,975V olevan hyvä jännite ja siihen 2900 MHz.
Testipelinä edelleen Horizon Zero Dawn remastered, jota olen yrittänyt pelata. Nopeustesteissä tuli satunnaisia CPU-piikkejä, tai siis stoppeja, jotka nopeasti tajusin liittyvän CPU:n ylikellotusyrityksiin. Yleisesti kellotusohjeissa mainittiin, että kannattaa laittaa PBO-taajuuteen +200, jolla mahdollistetaan boost-taajuuden nouseminen 200MHz ylemmäs. Mutta juuri se oli tässä se ongelma. CPU kun ilmeisesti yritti muttei pystynyt ja siitä nuo stopit. +50 oli toimiva lukema. Sitten toinen mitä noissa suositellaan, oli jännitekäyrään miinusta. -20 kun pitäisi useimmiten toimia oikein hyvin. Ei toiminut, tai useimmiten toimi mutta en minä halua kaatumisia edes harvoin. Jännä juttu, että ongelmat tulivat taas ilmi Horizonissa, vaikka Y-cruncher näytti pyörivän hyvin. Hyvä testipeli tuli siis valittua.
Tuulettimia ja RGB-valaistustakin on tullut säädettyä. Jos olisin itse kotelon valinnut, en ikinä olisi ottanut mitään RGB-valoja vaan mahdollisimman hyvin äänieristetyn kotelon. Kokeilin poistaa näyttiksen omat tuulettimet toiveena, että kotelon pohjalle siirtämäni kaksi 120mm tuuletinta jäähdyttäisi näyttiksen hiljaisemmin. Ei jäähdyttänyt, ei vaikka siirsin näytönohjaimen alempaan PCIe-liittimeen. Olisi varmaan tarvinnut isomman jäähdytyssiilin, sillä suuri osa ilmavirrasta meni näyttiksen ohi. Eli näyttiksen omat tuulettimet takaisin. Onneksi ne ovat ihan kelvolliset. Kotelotuuletinnopeudet saisi säädettyä BIOSista mutta jos haluaa ottaa GPU-lämmöt mukaan niiden ohjaukseen, pitää käyttää jotain sovellusta. Bloatiksi haukuttu Asus Armoury Crate sai väistyä pätevän FanControlin tieltä. Mutta millä sitten säädät RGB:tä? OpenRGB ilmeisesti olisi pätevä mutta kun AIO:na minulla on Lian Li Galahad II LCD, niin sen näytön hyödyntäminen vaatii Lian Lin softan. Huomasin, että sen L-Connect3:sta on olemassa L-Connect 3 x OpenRGB beta, eli siihen on integroitu OpenRGB. Ja hyvin sillä säätyikin RGB, joskin käytännössä AIO näkyy erillisenä ja sitten on muut RGB:t omana settinä. Mutta jos Asus Armoury Crate on bloatti, niin L-Connect se vasta onkin. Miten, siis miten ihmeessä voi valaistuksen ja (Lian Lin omien) tuulettimien säätöön käytettävän ohjelman asennuspaketin koko olla yli gigatavun??? Ei helv…
Ja sitten toinen avautuminen RGB:hen liittyen jota olen kovasti ihmetellyt. DOS-aikakaudella pelikoneesta oli pakko optimoida kaikki ylimääräinen pois. Minua ei DOSin muistinhallinta ole koskaan haitannut, helppoa kuin mikä. Mutta siitä lähtien olen aina pelatessa Windowssistakin sulkenut kaiken ylimääräisen, tai ehkä enemmänkin ollut käyttämättä mitään taustalla pyörivää mikä ei ole välttämätöntä. Se on ikään kuin ollut itsestään selvyys. Asia ei voi olla tulematta mieleen kun etsii tietoa noista RGB-softista. Prosunkulutus prosentteja, ääritapauksessa pari kymmentä, valitetaan monessa paikkaa. Pahimmillaan voi joutua useiden eri valmistajien RGB-softia pitämään yhtä aikaa päällä (kokeilkaa nyt hyvänen aika edes sitä OpenRGB:tä). Ja tässä L-Connectin betan sivuillakin sanottiin, että dynaamiset valaistukset voivat olla raskaita ja optimointia luvassa. Mutta staattisen valaistuksen vaatimukset olisivat mitättömiä (eli väri päällä, eikä mitään elävää efektiä). Ja tämmöinen RGB-paska kun on muka juurikin pelikoneiden juttu, siis niiden, joissa ei ole koskaan ylimääristä tehoa kun aina löytyy joku raskas peli mikä vaatii enemmän kuin mitä koneesta löytyy? Minä pitäisin tuollaisen bloatin kaukana pelikoneesta mutta nyt kun on tämä kotelo, niin säädin sitten pinkin staattisen valon. Ja siitä AIO:n näytöstä näkyisi lämmöt, kello ym. ym. Tai näkyisi jos se kone olisi sijoitettu niin, että sitä näkisi. Työhuoneeseen taidan jättää sen lattialle kun se on turhan äänekäs pitää korvan vieressä. Olohuoneseen se jää väkisinkin kauemmas mutta onpahan niin kaukana, ettei se ole yhtään liian äänekäs.
Sen verran avaudun vielä RGB:stä, että miksi koneen CPU-niitä edes ajaa? Luulisi, että niitä varten olisi mikrokontrolleri, joka ajaisi valaistusohjelmaa ja koneen CPU:lla USB:n kautta lähinnä ladattaisiin siihen mikrokontrolleriin se valaistusohjelma.
Kaikki ylläoleva on siis tietty ihan vapaaehtoista säätöä toisin kuin seuraavat asiat. Jostain syystä, joka ei ole minulle vielä selvinnyt, äänet saattavat resetoitua takaisin Dolbystä stereolle. Ja jos pelin erehtyy käynnistämän silloin, niin sen asetukset muuttuvat myös stereolle ja ne pitää sitten käydä erikseen muuttamassa takaisin kun Windowssin ääniasetukset on ensin muutettu. Looginen oletus olisi ollut, että resetointi tapahtuu kun siirrän koneen takaisin TV:stä monitoriin mutta ei se siitä näyttänyt johtuvan. Onneksi tätä on tapahtunut harvoin. Toinen ääniongelma on se, että joskus äänet jäävät rätisemään. Onneksi enimmäkseen kun pelin on lopettanut ja aika harvoin. Luulin, että tuo olisi nVidian ajuripäivityksellä korjaantunut mutta sitten se tuli takaisin. Se on aina tapahtunut Steamin TV-tilan valikoissa, joten olisiko Steamin bugi?
Ohjainongelmiakin tässä oli. Käytössä silloin siis 8BitDo Ultimate 2C. Joskus ohjain tai jokin meni sellaiseen tilaan, että tuli tuplapainalluksia, mikä Steamin TV-tilan valikoissa aiheutti outouksia. Minulla oli hetken aikaa toinen hiiri testauksessa ja ongelmaa ei ollut, tai se ei ainakaan sillä hetkellä ilmennyt. Ajattelin tuon ongelman johtuvan 8BitDo:n 2,4GHz palikan ja Logitechin hiiren (joka on mallia M650) 2,4GHz palikoiden epäyhteensopivuudesta. Jommankumman olisi voinut laittaa bluetoothiin mutta en sitä jäänyt testaamaan. Niin ikään 8BitDo:n ohjain olisi ilmeisesti PC-käytössä kannattanut laittaa D-inputille X-inputin sijaan. Tuollaista siis luki 8Bitdon sivuilla jossain. Täysin Steam-optimoitu ohjain olisi 8BitDolta ollut esimerkiksi Ultimate 2, ei siis 2C.
Konsolipelaajaa varmaan mietityttää mikä ihmeen D-input tai X-input? Eipä tarvi niissä sellaisia miettiä, eikä kyllä välttämättä PC:lläkään. Xboxin ohjain kun PC-käytössä pitäisi olla varma valinta. 8bitdo:n sinänsä hyvän ohjaimen ongelmia en lähtenyt sen enempää ratkomaan, koska olin jo tilannut PS5:n Dualsense -ohjaimen. Miksi?
Koska Xbox jo löytyy, on loogista, että PC:llä pelaisin pelejä, joita boxille ei julkaista. Kuten PS5-pelejä ja lisäksi kiinnostaa kokeilla Switch-emulaattoria. Eli siinä mielessä PS5-ohjain liiketunnistuksineen on looginen valinta. Asiaa vielä helpotti, että ebayssä on Liettualainen myyjä, joka myy käytettyjä ohjaimia ja vieläpä kohtuullisilla postikuluilla. Joskin päälle sitten ostin Steamista 12 euroa maksavan DSX-softan ja siihen virtuaaliohjainpluginin. Sitä kun kovasti netissä on suositeltu ja asensin vielä v3.1 betan kun siinä on lisäominaisuuksia. Jännänä juttuna asetuksista löytyi myös mahdollisuus asentaa ajuri poistamaan tuplaklikkaukset, joita virtuaaliohjainajurin käyttämisestä voi tulla. Tämäkö se olikin se 8bitdo:n kanssa koettu ongelma? Mutta miksi se olisi näkynyt kahtena ohjaimena? Steamin juttuja?
Niin tai näin, nyt on PS5:n ohjain ja eilen illalla pääsin sen kanssa jatkamaan Horizonia. Pelin Xbox-näppäinkuvakkeet vaihtuivat kivasti PS5-näppäimiin, kuten tietty toivoa sopiikin. Lisäksi PS5-ohjaimen hienostuneemmat tärinät tuli kivasti huomattua pienenä tärinänä jousta jännittäessä. Ihan kiva juttu. Sen sijaan Xboxin ohjain tuntuu kädessä jotenkin jämäkämmältä ja ylänapit, etenkin liipasimet, ovat siinä paremmat. Ja näppäinten nimeäminen on loogisempi ja selkeämpi. Makuasioista on turha kiistellä mutta kiistatonta on, että PS5:n ohjaimessa on enemmän ominaisuuksia.
Pelaaminen sujui oikein mukavasti illalla kunnes yhtäkkiä kone resetoitui, ’kele. Ei se tällaista ole vielä tehnytkään. Johtuuko betasovelluksista vai mistä? Oliko kertaluontoinen ongelma? Saa nähdä mitä seuraavaksi.
Yksi asia vielä. Nimittäin DLSS siinä Horizonissa. 4K ja performance-DLSS on liian raskas, vaikka grafiikka-asetukset pudottaisikin high:lle. Toki se vähän auttoi muttei riittävästi. Yksinkertaisesti parhaan kokemuksen tällä koneella saa kun grafiikat ovat täysissä, resoluutio 1080p:ssä ja DLAA-päällä, ei siis DLSSää. Sen sijaan on makuasia haluaako pitää ruutujen generoimisen päällä vai pois. Generoiminen auttaa selvästi tilanteissa, joissa ruudunpäivitys putoaa muuten liian alas. Ja ilman ruutugeneraatiota joskus se sitä tekee vaikka useimmiten pyörii hyvin. Sen sijaan ruutugenerointi aiheuttaa ongelman: peli tökkii aina hetken aikaa kun poistuu kartasta/valikoista. Pistääkö peli silloin ruutugeneroimisen pois päältä ja takaisinkytkeytyminen vaatii veronsa? Vai tökkiikö se siksi, että koko ruutu muuttuu kerralla ihan muuksi? Tiedä häntä mutta katsoin, että pienempi paha on pitää ruutugenerointi päällä. Ainakin silloin pystyy hallitsemaan milloin tökkii ja se on silloinkin hyvin lyhytaikaista.
Täällä mittaustulokset.