PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

@pomk voisitko ystävällisesti seurata keskustelua, aika raskasta selittää asiat moneen kertaan kun toinen ei syystä tai toisesta lue mitä kirjoitetaan. Eikä ole mitään piippailua tämä.
 
Sinä kun olet niin kova tivaamaan muilta perusteluja, selvärajaisia määrittelyjä ja milloin mitäkin, niin voisitko nyt perustella selvärajaisesti ja tyhjentävästi sen, että minkä nimisestä argumentointivirheestä tässä on tarkalleen kyse ja jos saisi vielä luokankin, että minkätyyppisiin virheisiin se mahtaa kuulua.
Metakeskustelu senkus jatkuu, no ei siinä mitään. Subjectivist fallacy varmaan hyvä valinta. Luulisi olevan selvää muutenkin että ”tykkään asiasta A, siksi A on paras” ei ole kovin vahva argumentti.

@pomk voisitko ystävällisesti seurata keskustelua, aika raskasta selittää asiat moneen kertaan kun toinen ei syystä tai toisesta lue mitä kirjoitetaan. Eikä ole mitään piippailua tämä.
Mistä nyt on kyse?
 
Metakeskustelu senkus jatkuu, no ei siinä mitään. Subjectivist fallacy varmaan hyvä valinta. Luulisi olevan selvää muutenkin että ”tykkään asiasta A, siksi A on paras” ei ole kovin vahva argumentti.

Kuten @Oxamin aiempana pyysi, niin lue kiitos ajatuksen kanssa viestit, joihin vastaat. Juuri edellä totesin, että olen jatkuvasti korostanut, että puhun asiasta vaan itseni osalta, enkä suinkaan väitä, että näin on kaikkien muiden kohdalla. Tähän vastaat esimerkillä ”tykkään asiasta A, siksi A on paras ei ole kovin vahva argumentti". Missään vaiheessa en siis ole tähän sävyyn väittänyt. Ja subjectivist fallacy ei muutoinkaan nyt tässä osunut maaliin, sori vaan.

Ylipäätään se, että tälläisellä täysin avoimella foorumilla ja näinkin elintärkeään aiheeseen liittyen aletaan viisastelemaan hapuillen johonkin argumentointivirheisiin vedoten, kertoo siitä, että itse aiheesta ei ole enää paljonkaan sanottavaa. Tässä voidaan varmaan todeta, että konsolit on mulle paras valinta ja sulle PC ja eiköhän se ole sillä sipuli. Ei olla kuitenkaan lähellekään samalla aaltopituudella, niin sama on siirtyä eteenpäin.
 
Kuten @Oxamin aiempana pyysi, niin lue kiitos ajatuksen kanssa viestit, joihin vastaat. Juuri edellä totesin, että olen jatkuvasti korostanut, että puhun asiasta vaan itseni osalta, enkä suinkaan väitä, että näin on kaikkien muiden kohdalla. Tähän vastaat esimerkillä ”tykkään asiasta A, siksi A on paras ei ole kovin vahva argumentti". Missään vaiheessa en siis ole tähän sävyyn väittänyt.
Mitä sitten olet väittänyt? Anekdootti ei tosiaan ole argumentti millekkään, samasta syystä.
Ja subjectivist fallacy ei muutoinkaan nyt tässä osunut maaliin, sori vaan.
Mikä olisi sinusta sitten osuvampi? Mielestäni tuo kuvaa hyvin tilannetta. Subjektivisimiin joka tapauksessa sorruttu, joka väittelyssä on ihan no-no matskua.
Tässä voidaan varmaan todeta, että konsolit on mulle paras valinta ja sulle PC ja eiköhän se ole sillä sipuli.
Vaan kumpi on parempi yleisesti?
 
Viimeksi muokattu:
Sit kun tarkastellaan faktoja niin..
-eka ilmestyi 2017, eli ei muutama vuosi sitten.
-pelisarja käsittää 4 peliä, ei kahta.
Tykitystä in deed😁
Btw. 4 ekaa haloa möi saman verran, huomattavasti pienemmällä laitekannalla🫢
On kyllä hämmentävä miten kovia nuo kaksi peliä. 38Miljoonaa niille on kyllä ansaittu. Heh… xboxilla ei edes ”ilmaiseksi” 1st party AAA pelejä ole ladattu nuin paljon! 🤣
 
Ylipäätään se, että tälläisellä täysin avoimella foorumilla ja näinkin elintärkeään aiheeseen liittyen aletaan viisastelemaan hapuillen johonkin argumentointivirheisiin vedoten, kertoo siitä, että itse aiheesta ei ole enää paljonkaan sanottavaa.
Tähän vielä, mieluusti väiteltäisiin aiheesta laajemmin kuin tähän asti ollaan tehty. Kovasti tulee valitusta siitä että keskitytään numeroihin eikä laajemmin ilmiöön, mutta sitten ei osata edes hapuillen avata uusia näkökulmia muille siten että niiden puolesta tai vastaan voisi argumentteja rakentaa.

Kai se on nyt sitten vaan pakko todeta että yleisesti pc paras ja konsoli joskus halvempi. Asia loppuunkäsitelty?
 
Tähän vielä, mieluusti väiteltäisiin aiheesta laajemmin kuin tähän asti ollaan tehty. Kovasti tulee valitusta siitä että keskitytään numeroihin eikä laajemmin ilmiöön, mutta sitten ei osata edes hapuillen avata uusia näkökulmia muille siten että niiden puolesta tai vastaan voisi argumentteja rakentaa.

Kai se on nyt sitten vaan pakko todeta että yleisesti pc paras ja konsoli joskus halvempi. Asia loppuunkäsitelty?
Tämä totta, koska ne piirtää kellä on liitua. Mutta mites sitten jos omat mieltymykset on peleihin, joilla kokemus on konsoleilla kirkaasti paras🤔 voiko tuollaisia olla?
 
Tämä totta, koska ne piirtää kellä on liitua. Mutta mites sitten jos omat mieltymykset on peleihin, joilla kokemus on konsoleilla kirkaasti paras🤔 voiko tuollaisia olla?

Ei tietenkään. Siinä tapauksessa henkilö on selvästikin yksinkertaisesti väärässä, argumentoi asiansa virheellisesti ja kyllä joku muu osaa sanoa tämän puolesta, miten se homma oikeasti menee. Jos sattuu tilanne, että kyseessä ovatkin pelit, mitä ei PC:lle löydy, niin oikea ratkaisu on pelata vain jotain muuta Steamin kirjastosta tai sitten tietenkin emuloida (laillisesti tietenkin), jos kyseiselle alustalle sattuu emulaattori löytymään. Jos tilanne on se, että pelit löytyy sekä PC:lle että konsolille, niin kokemus ei voi koskaan olla konsolilla parempi, koska ainakin teoriassa PC:llä päästään aina suurimpaan mahdolliseen resoluutioon ja fps:ään ja ne ovat ainoat asiat, jotka merkitsevät ja muodostavat pelikokemuksen.
 
Joo aivan.
Edit. Jos kuitenkin pysyttäisiin totuudessa🤷
Voihan tuosta 38M vähentää ne kaksi muuta peliä. Horizon LEGO steamDB mukaan "piikittänyt" launch päivänä 600 pelaajalla ja siitä nopeasti laskenut alle kymmeneen. Refundeja on. Arvioidaanko kuitenkin yläkanttiin että PC:llä 1000kpl myynyt ja Nipalla 100x määrä (lonkalta läpällä vaikka ei ole lähellekkään totuutta) eli kolmelle pelille jää 37,9M. Horizon VR Mountainille voidaan heittää vaikka 100k myytyä vaikka mikään peli ei ole PSVR2 alustalla myynyt tuommoista määrää. Horizon on nippa nappa PSN:n PSVR2:n top10 all time Euroopan listalla mutta ei näy US/Kanada listoilla (2024 data). Eli tiputetaan tuo 38M haippinumero 37,8M.

Oisko nyt parempi totuus sinun mielestä ettei kirpaise niin pahasti? Voidaan pyöristää tuo niin on kivempi jatkossa keskustella asiasta. Pyöristetäänkö normaalien pyöristyssääntöjen mukaan vai haluatko omaa totuutta enemmän ilmi niin pyöristetään alaspäin? 37M vai 38M? Tai voidaanhan me leikkiä että LEGO peli oli jymymenestys ja möi 500k PC/Nipa ja Call of the Mountain kans top1 PSVR2 all time ja möi kans 500k. Päästään siihen 37M kahdelle main-line pelille?
 
Voihan tuosta 38M vähentää ne kaksi muuta peliä. Horizon LEGO steamDB mukaan "piikittänyt" launch päivänä 600 pelaajalla ja siitä nopeasti laskenut alle kymmeneen. Refundeja on. Arvioidaanko kuitenkin yläkanttiin että PC:llä 1000kpl myynyt ja Nipalla 100x määrä (lonkalta läpällä vaikka ei ole lähellekkään totuutta) eli kolmelle pelille jää 37,9M. Horizon VR Mountainille voidaan heittää vaikka 100k myytyä vaikka mikään peli ei ole PSVR2 alustalla myynyt tuommoista määrää. Horizon on nippa nappa PSN:n PSVR2:n top10 all time Euroopan listalla mutta ei näy US/Kanada listoilla (2024 data). Eli tiputetaan tuo 38M haippinumero 37,8M.

Oisko nyt parempi totuus sinun mielestä ettei kirpaise niin pahasti? Voidaan pyöristää tuo niin on kivempi jatkossa keskustella asiasta. Pyöristetäänkö normaalien pyöristyssääntöjen mukaan vai haluatko omaa totuutta enemmän ilmi niin pyöristetään alaspäin? 37M vai 38M? Tai voidaanhan me leikkiä että LEGO peli oli jymymenestys ja möi 500k PC/Nipa ja Call of the Mountain kans top1 PSVR2 all time ja möi kans 500k. Päästään siihen 37M kahdelle main-line pelille?
Niitä pelejä on silti neljä ja eka ilmestyi jo 8v sitten. Ihan asiallinen korjaus, turha siitä on närkästyä.
 
Ei tietenkään. Siinä tapauksessa henkilö on selvästikin yksinkertaisesti väärässä, argumentoi asiansa virheellisesti ja kyllä joku muu osaa sanoa tämän puolesta, miten se homma oikeasti menee. Jos sattuu tilanne, että kyseessä ovatkin pelit, mitä ei PC:lle löydy, niin oikea ratkaisu on pelata vain jotain muuta Steamin kirjastosta tai sitten tietenkin emuloida (laillisesti tietenkin), jos kyseiselle alustalle sattuu emulaattori löytymään. Jos tilanne on se, että pelit löytyy sekä PC:lle että konsolille, niin kokemus ei voi koskaan olla konsolilla parempi, koska ainakin teoriassa PC:llä päästään aina suurimpaan mahdolliseen resoluutioon ja fps:ään ja ne ovat ainoat asiat, jotka merkitsevät ja muodostavat pelikokemuksen.
Näinpä.. Ehkä joskus vielä pilvipelaaminen on natiivin pelaamisen tasolla, siihen asti konsoli tarjoaa itselle sen parhaimman kokemuksen tietyillä peleillä.
 
Niitä pelejä on silti neljä ja eka ilmestyi jo 8v sitten. Ihan asiallinen korjaus, turha siitä on närkästyä.
Niin. Oliko siis suuttumisen syy se että et salli PS pelien myyvän nuin paljon jos on vain kaksi peliä, vaan pitää olla neljä vaikka ne eivät näy missään myyntitilastossa mitenkään? Painotat tuota vuosimäärää myös jostain syystä. Minähän sanoin että pelit on myynyt muutamassa vuodessa tuon määrän. Eikö sinusta 8 ole muutama? Jos saat kahdeksan karamellia niin kyllä minä sanon että:"miksi sain vain muutaman?"

Minusta 37Miljoonaa myytyä peliä kahdella pelillä on merkittävä suoritus ihan sama miten päin katsoo. Vai joko kääntyi narratiivi niin että Fortsa kun myy 3Miljoonaa niin sitä hehkutetaan koko ajan miten älytöntä se on mutta jos PS:n peli myy 37 miljoonaa niin vähätellään asiaa. Miksi se suututtaa nuin? Minä PC pelaajana äimistelen konsolipelin myyntiä ihan neutraalisti.
 
Niin. Oliko siis suuttumisen syy se että et salli PS pelien myyvän nuin paljon jos on vain kaksi peliä, vaan pitää olla neljä vaikka ne eivät näy missään myyntitilastossa mitenkään? Painotat tuota vuosimäärää myös jostain syystä. Minähän sanoin että pelit on myynyt muutamassa vuodessa tuon määrän. Eikö sinusta 8 ole muutama? Jos saat kahdeksan karamellia niin kyllä minä sanon että:"miksi sain vain muutaman?"

Minusta 37Miljoonaa myytyä peliä kahdella pelillä on merkittävä suoritus ihan sama miten päin katsoo. Vai joko kääntyi narratiivi niin että Fortsa kun myy 3Miljoonaa niin sitä hehkutetaan koko ajan miten älytöntä se on mutta jos PS:n peli myy 37 miljoonaa niin vähätellään asiaa. Miksi se suututtaa nuin? Minä PC pelaajana äimistelen konsolipelin myyntiä ihan neutraalisti.
Luehan tuo tekstisi uudestaan, ja kerro sit kumpi on suuttunut😳🤷
Saat väitellä vaikka maailman tappiin asti, mutta melkein vuosikymmen ei ole muutama vuosi.
 
Jos tilanne on se, että pelit löytyy sekä PC:lle että konsolille, niin kokemus ei voi koskaan olla konsolilla parempi, koska ainakin teoriassa PC:llä päästään aina suurimpaan mahdolliseen resoluutioon ja fps:ään
Objektiivisesti, tämä sarkasmisi pitää kyllä paikkaansa. Jos siis maksaa PC:stä sen noin tonnin, niin kokemus yllättäen on samassa pelissä PC:llä parempi. Subjektiivisesti voi sitten keksiä vaivattomuuden puolesta argumentteja, joita on objektiivisesti vaikeampi perustella. Jossain tapauksissa konsoli voi olla vaivattomampi, sen voin itse myös myöntää, mutta minun tapauksessa PS5 NHL25 pelaaminen ei kyllä ole yhtään nopeammin tapahtuvaa tai vaivattomampaa, kuin PC lepotilasta käynnistäminen ja launcherista pelin päälle laittaminen.

Kenties NHL25 käynnistyy peliksi hitaasti? Sitä en osaa sanoa. Rdr2 oli joskus myös konsolilla, eikä sekään tarjonnut minulle vaivattomampaa kokemusta, mutta nämä on mielipiteitä ja kaikille sellainen sallitaan.

ja ne ovat ainoat asiat, jotka merkitsevät ja muodostavat pelikokemuksen.
Ei missään nimessä FPS ja resoluutio yms. kuvanlaatu ole ainoita parametreja. Ne on pari osa-aluetta, joita kukin painottaa haluamansa verran. Itse painotan niitä sen verran, että otan sen pienen riskin törmätä säätämiseen tai ongelmaan PC:llä, versus että joutuu pelata alemmalla FPS:llä ja huonommalla kuvanlaadulla eli konsolilla.

PS. Senkin voin myöntää että hintaisekseen konsolit on erinomaisia pelilaitteita.
 
Harvinaisen järkevään sävyyn kirjoitettu viesti edellä Lacsativelta, vaikka kaikesta ei samaa mieltä ehkä ollakaan. Näinkin voi keskustelun hoitaa.

Se vaan tuli mieleen, että eihän NHL25 taida olla edes PC:llä saatavilla kuin Gamepassista (kalleimmassa tierissä) pilven kautta pelattuna (ei siis mahdollista lokaalisti asentaa, vaan aina ollaan verkosta riippuvaisia). Sen suhteen pidän varsin mahdollisena, että ongelmia voi PC:n tapauksessa aika paljon todennäköisemmin ilmetä. Mitä nyt itse olen pilven kautta pelaamista testaillut, niin kyllä se jättää vielä toivomisen varaa. Omasta yhteydestä ei ole ainakaan asia kiinni (mulla talossa valokuitu).
 
Mitä nyt itse olen pilven kautta pelaamista testaillut, niin kyllä se jättää vielä toivomisen varaa. Omasta yhteydestä ei ole ainakaan asia kiinni (mulla talossa valokuitu).
Tähän vaikuttanee muut seikat myös, kuten lähimmän palvelimen sijainti, kuormitus pelihetkenä yms. Teknisesti parhaiten toteutettu pilvipalvelu, Geforce Now toimi itselläni about täydellisesti, kun sitä kokeilin n. vuosi takaperin (Ultimate tier, valokuitu itselläni myös). Siinä auttaa paljon se että lähin palvelin on Ruotsissa sekä yleisellä tasolla se on hiottu parhaalle tasolle saatavilla olevista pilvipalveluista. Niitä palveluita sitten on pilvin pimein.
 
Tämän keskustelun ongelma vaan on se, että muutaman käyttäjän mielestä ilmiössä on kyse vain muutamasta hassusta numeerisesti mitattavissa olevasta ja ilmaistavasta seikasta ja kaikki muu on turhaa. Moni muu sitten näkee ja kokee ilmiön paljon laajemmin, mutta näiden henkilöiden ihan asiallisiin kommentteihin suhtaidutaan vähätellen, jankaten ja monesti suoranaisesti trollaillen. Lieneekö sitten ajatuksena vanha keino, että kun vaan tarpeeksi hämmentää, niin toinen osapuoli kyllästyy ja luovuttaa (on toki ihan fiksua olla antamatta tällaiselle liikaa aikaa).

Tuollainen "Väittely jos perustuu mieltymyksiin, niin se on vain loputon ja täysin turha juupas-eipäs jatkumo." -heitto on muuten sekin mielipide. Se, että joku on tuota mieltä, ei tee siitä tietenkään mitään universaalia totuutta, vaikka miten asiaa kailottaisi päivästä toiseen.

Tätä en voi vaan käsittää. Miten kukaan voi sanoa, että joku mystinen mutu tuntuma voisi olla mitenkään validi argumentointi pointti. Tämä sama keskustelu käytiin jo vuosi sitten. Sun mielestä sun mutu on järkevä peruste sille, miksi konsoli on parempi alusta.... kuten @pomk sanoi, niin kyllä väittely niin tulisi edes johonkin faktoihin perustua, eikä omiin mutuihin.

Enemmän ne numeeriset faktat tekee asioista universaaleja totuuksia, kun ihmisten mystiset mutut.
 
Tätä en voi vaan käsittää. Miten kukaan voi sanoa, että joku mystinen mutu tuntuma voisi olla mitenkään validi argumentointi pointti. Tämä sama keskustelu käytiin jo vuosi sitten. Sun mielestä sun mutu on järkevä peruste sille, miksi konsoli on parempi alusta.... kuten @pomk sanoi, niin kyllä väittely niin tulisi edes johonkin faktoihin perustua, eikä omiin mutuihin.

Enemmän ne numeeriset faktat tekee asioista universaaleja totuuksia, kun ihmisten mystiset mutut.

Se on parempi alusta minulle ja toki monelle muullekin, mutta en koskaan väitä, että universaalisti kaikille (ei varmastikaan esim. sinulle). Vielä kerran: minulle. Koska ihmisten, olosuhteiden, tarpeiden, laitteiden, mieltymysten jne. kombinaatioita on olemassa käytännössä rajaton määrä, niin ei ole edes mahdollista löytää tähän asiaan mitään absoluuttista universaalia totuutta.

Outoa muuten, että miten tämän ketjun puitteissa homma on mennyt siihen, että kaikessa pitäisi olla aina kyse jostain ultimaattisesta absoluuttiseen totuuteen tähtäävästä PC vs. konsolit -väännöstä. Edes ketjun otsikko tai avausviesti ei anna millään tavalla ymmärtää, että kyse olisi tällaisesta asetelmasta. Ihan vapaasti täällä voi kukin kirjoitella ylipäätään näihin laitteisiin liittyen ja siitä näkökulmasta, mistä sattuu tykkäämään. Valitettavasti on kuitenkin käynyt niin, että muutamat käyttäjät kokevat, että juuri heillä on oikeus määritellä rajat sille, miten ja mistä tässä kontekstissa puhutaan.

Ketjun otsikko: PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju
Aloituspostaus: Kaikkien pelikäyttöön suunnattujen matopurkkien ympärillä pyörivät väittelyt tänne.
 
Tää on hyvä ketju, kun joku kirjoittaa kuinka konsoleilla pelaaminen sopii heille paremmin, niin kymmenen ihmistä tulee kertomaan, että se ei ole mahdollista.
Kannattaa oikeasti tulla välillä sieltä kuplasta ulos, niin oppii ehkä ymmärtämään ihmisiä ja heidän erilaisia mieltymyksiään paremmin.
 
Tää on hyvä ketju, kun joku kirjoittaa kuinka konsoleilla pelaaminen sopii heille paremmin, niin kymmenen ihmistä tulee kertomaan, että se ei ole mahdollista.
Kannattaa oikeasti tulla välillä sieltä kuplasta ulos, niin oppii ehkä ymmärtämään ihmisiä ja heidän erilaisia mieltymyksiään paremmin.
Ei vaan ihmiset kyselivät mielenkiinnosta että miksi se sopii paremmin, mutta kertoja ei osannut vastata muuta kuin että koska se on konsoli niin se on hyvä.

E: Ei siinä mitään, on minullakin yksi tuttu joka on sanonut että se vain tuntuu niin hyvälle kun tietää pelaavansa peliä pleikkarilla. On jotenkin parempi fiilis. Moni palvoo muovilaatikkotehdasta mutta uskoohan jotkut jeesukseen ja joulupukkiinkin.
 
Ei vaan ihmiset kyselivät mielenkiinnosta että miksi se sopii paremmin, mutta kertoja ei osannut vastata muuta kuin että koska se on konsoli niin se on hyvä.

E: Ei siinä mitään, on minullakin yksi tuttu joka on sanonut että se vain tuntuu niin hyvälle kun tietää pelaavansa peliä pleikkarilla. On jotenkin parempi fiilis. Moni palvoo muovilaatikkotehdasta mutta uskoohan jotkut jeesukseen ja joulupukkiinkin.

Sikäli kun tässä minuun viitataan, niin kyllähän minä olen ketjussa useaan kertaan näistä asioita listannut, mutta ongelma on siinä, että perusteet eivät tunnu kaikille kelpaavan (ei ole kaikkia helppo vääntää numeroiksi ja asettaa janalle järjestykseen).

Tuohon tuttavaasi liittyvään esimerkkiin liittyen voi todeta, että yleisesti ottaen brändien arvoakaan ei tietenkään käy väheksyminen. Ei ne firmat syyttä suotta laita satoja miljoonia euroja / dollareita / jenejä brändin vahvistamiseen.
 
Microsoft kertoo uudessa osavuosikatsauksessaan Gamespassin tuoneen viime vuonna lähes 5 miljardia dollaria liikevaihtoa. Väitteet tilaajamäärien laskusta voidaan lopettaa:

Xbox Game Pass Revenue Was 'Nearly $5 Billion for the First Time' Over the Last Year
Folks aren't passing on Game Pass.
 
Microsoft kertoo uudessa osavuosikatsauksessaan Gamespassin tuoneen viime vuonna lähes 5 miljardia dollaria liikevaihtoa. Väitteet tilaajamäärien laskusta voidaan lopettaa:

Xbox Game Pass Revenue Was 'Nearly $5 Billion for the First Time' Over the Last Year
Folks aren't passing on Game Pass.
Hitaasti tuntuu xbox laiva uppoavan🤷 no kyllä se vielä joskus🤔
Ps. Pahasti flopannut BO6 on vieläkin listoilla, lienee joku virhe..

Screenshot_20250731_073136_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity_edit_10325397350851.jpg
 
Microsoft kertoo uudessa osavuosikatsauksessaan Gamespassin tuoneen viime vuonna lähes 5 miljardia dollaria liikevaihtoa. Väitteet tilaajamäärien laskusta voidaan lopettaa:
Miksi pitää lopettaa väitteet? Laskitko siis revenuesta että tilaajamäärät on noussut vai laskenut?

5 miljardia / 12 = 417M kuussa

Pelkkiä core tilaajia: 417M / 10$ = 41,7M
Pelkkiä Standard tilaajia = 417M / 15$ = 27,8M
Pelkkiä ultimate tilaajia = 417M / 20$ = 20,8M

Jos pitäisi tikalla heittää lukema niin veikkaisin että tilaajamäärä on jossain 25M - 30M kohdilla painottaen ultimate ja standard tilaajia.
 
Hitaasti tuntuu xbox laiva uppoavan🤷 no kyllä se vielä joskus🤔
Ps. Pahasti flopannut BO6 on vieläkin listoilla, lienee joku virhe..

Screenshot_20250731_073136_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity_edit_10325397350851.jpg
Tuo Battlefront II on myynyt varmaan käsittämättömiä määriä, kun tuo lista on myyntitulojen perusteella, eikä kappalemäärien. Se on kuitenkin ollut Steamissa alle kympin käytännössä koko alkuvuoden.

1753938173885.png


1753938274676.png
 
Xbox konsolit uppoavat makiasti kun kuulemma 22% jälleen myynti laskenut :kahvi: Melkein siis neljännes niistä vähäisistäkin :hammer:

Miksi pitää lopettaa väitteet? Laskitko siis revenuesta että tilaajamäärät on noussut vai laskenut?

5 miljardia / 12 = 417M kuussa

Pelkkiä core tilaajia: 417M / 10$ = 41,7M
Pelkkiä Standard tilaajia = 417M / 15$ = 27,8M
Pelkkiä ultimate tilaajia = 417M / 20$ = 20,8M

Jos pitäisi tikalla heittää lukema niin veikkaisin että tilaajamäärä on jossain 25M - 30M kohdilla painottaen ultimate ja standard tilaajia.
Mäsähän yritti tilastokikkailla ja lykkäsi pari vuotta sitten gold tilaajat (11M) samaan gp pakettiin (mäsän julkaisema 25M +11M). Silloin yhteenlaskettu käyttäjämäärä oli 36 miljoonaa josta se putosi mäsän iilmoittamaan 34M lukemaan 2024. Tilanne on siis se, että todelliset tilaajamäärät ovat edelleen alle 2023 tuloksen ja rahaa on poltettu hurjasti palvelun parantamiseen.

Todennäköisesti kalliimpien tierien tilaajamäärät ovat maksimissaan 25M luokkaa mikä ei varmasti tyydytä mäsää kaiken satsauksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole ihmekään, että konsolimyynti tippuu. Ihan jo siitä syystä, että ainakaan täällä päin maailmaa ei ainakaan Series X:ää ole uutena edes juuri mistään saatavilla ja tämä on ollut tilanne jo hyvän aikaa. Hintaseurannasta tuote toki löytyy, mutta kun menee itse kauppaan, niin järjestään status on "ei varastossa". Eiköhän asian laita liene sama monella muullakin markkina-alueella.

MS:n strategia on selvästikin panostaa vaan "ekosysteemin" levittämiseen eli siihen, että heidän palvelunsa ja pelit ovat vaan saatavilla eri alustoilla, ja se kuka laitteet valmistaa, on toissijainen juttu. Tähän suuntaan ollaan selvästi menossa, kun katsoo, miten esim. pilvisoftaa on tuotu älytelevisioihin ja kuinka tulevat kannettavat laitteet on kolmannen osapuolen valmistamia XBox brändättyjä vehkeitä, eikä omaa tuotantoa. Lähestymistapa on täysin eri kuin Sonylla ja Nintendolla. Aika näyttää, kuinka toimiva ratkaisu tuo on. Ei välttämättä ihan typerääkään jättää rautapuoli vähemmälle, ottaen huomioon, kuinka pienen katteen touhua se tunnetusti on, poislukien sukupolven loppupuoli, kun tuotantokustannuksia on saatu painettua alas.

Edit: Meinasin katsoa Verkkokauppa.comista, milloin on viimeksi myyty XBox -konsoli, mutta ei ole enää Series X tai Series S edes listattuna sivuilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä vahva 3rd party haisu on Microsoftin tekemisissä. Youtube suurin Xbox shillaaja ColtEastwood tekeekin jo ennaltaehkäisevää ja valmistelevaa työtä asian tiimoilta seuraajilleen ja kertoo että tulevaisuudessa xbox ostetaan esim Lenovolta, Delliltä tai MikroMikolta eli Microsoft on julkaisemassa xbox PC referenssilaatikon jota muut valmistajat alkaa valmistamaan. Microsoftilta odotetaan kuitenkin ns. virallista myyntiin tulevaa laatikkoa mutta hinta olisi arviolta 999$ - 1500$ ja sen saatavuus ei välttämättä ole kauhean hyvä. Lisää Coltin videolta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Onhan se nyt selvää activision+blizzard käytettyjen rahojen piti alkaa tuottamaan jollain tavalla, eli vaihtoehdot oli:
-joko game pass tilaajissa päästään sinne lähelle 100 miljoonaa (ei toteutunut) TAI nykyinen strategia eli MS on pelijulkaisija monille alustoille jolla voi olla myös pieni hardispuoli
 
Itsekin mietin, että seuraavan oikean MS:n itsensä valmistaman XBoxin kanssa tilanne voi olla se, että se tulee saataville vain jostain heidän omasta storestaan (samaan tapaan kuin Nintendo myy suoraan Switch 2:sta) ja laitteen ostavat kovimmat fanit. Muut sitten pelaavat pelit millä pelaavat.
 
Tuo Battlefront II on myynyt varmaan käsittämättömiä määriä, kun tuo lista on myyntitulojen perusteella, eikä kappalemäärien. Se on kuitenkin ollut Steamissa alle kympin käytännössä koko alkuvuoden.

1753938173885.png


1753938274676.png
Niin siitä en tiedä, mutta pitkään on BO6 top10 viihtynyt. Onneks saatiin vähän sinistäkin väriä listoille👌
 
Itsekin mietin, että seuraavan oikean MS:n itsensä valmistaman XBoxin kanssa tilanne voi olla se, että se tulee saataville vain jostain heidän omasta storestaan (samaan tapaan kuin Nintendo myy suoraan Switch 2:sta) ja laitteen ostavat kovimmat fanit. Muut sitten pelaavat pelit millä pelaavat.
Tästä ketjusta löytyy varmasti montakin henkilöä jotka ostavat pc raudan xbox logolla ja kehuvat sitten maasta taivaisiin miten se xbox pc on parasta ikinä.

Onko nyt jopa niin että alkaa olemaan neljäs vuosi kun xbox konsolien myyntimäärä on tippunut kvartterilta kvartterille? Itse konsolien myynti taitaa olla enää pelkkää nappikauppaa.
Pitkään ne myynnit ovat olleet laskussa. Ei enää muistakaan mistä lähtien se alkoi. Turhapa niitä laitteita on kauppojen hyllyille pölyttymään tuottaa eikä kaupat edes halua koska on myyviä laitteita Sonylta ja Nintendolta.
 
Itsekin mietin, että seuraavan oikean MS:n itsensä valmistaman XBoxin kanssa tilanne voi olla se, että se tulee saataville vain jostain heidän omasta storestaan (samaan tapaan kuin Nintendo myy suoraan Switch 2:sta) ja laitteen ostavat kovimmat fanit. Muut sitten pelaavat pelit millä pelaavat.
Ihan toimiva ratkaisu, SX tilasin suoraan MS storesta. Olis hauska tietää miten paljon nuita laitteita on valmistettu, kun viime genin aikaan mikkiksen arvioidut myynnit oli 50milj. Mutta todennetut myynnit kuitenkin siellä 58milj. lukemissa.
 
Miksi pitää lopettaa väitteet? Laskitko siis revenuesta että tilaajamäärät on noussut vai laskenut?

5 miljardia / 12 = 417M kuussa

Pelkkiä core tilaajia: 417M / 10$ = 41,7M
Pelkkiä Standard tilaajia = 417M / 15$ = 27,8M
Pelkkiä ultimate tilaajia = 417M / 20$ = 20,8M

Jos pitäisi tikalla heittää lukema niin veikkaisin että tilaajamäärä on jossain 25M - 30M kohdilla painottaen ultimate ja standard tilaajia.
Kaiken järjen mukaan GP liikevaihto laskee jos tilaajat vähenee🤔 palvelun liikevaihtohan oli jälleen kasvanut🤷
 
Näköjään ei edes MS:n omasta storesta saa tällä hetkellä minkäänlaista XBoxia. Jännä tilanne ottaen huomioon, että varsinaista seuraajaa ei ole edes julkistettu, joten ihan lähellä se ei ainakaan ole.

1753958873146.png
 
Mutta mites sitten jos omat mieltymykset on peleihin, joilla kokemus on konsoleilla kirkaasti paras🤔 voiko tuollaisia olla?
Voi olla mitä tahansa anekdootteja olemassa. Moni kokee konsolit jollain tapaa paremmiksi. Syynä saattaa joidenkin yksinoikeuspelien lisäksi olla esim. onnistunut markkinointi.
koska ainakin teoriassa PC:llä päästään aina suurimpaan mahdolliseen resoluutioon ja fps:ään ja ne ovat ainoat asiat, jotka merkitsevät ja muodostavat pelikokemuksen.
Ei todellakaan ole ainoat asiat jotka muodostavat pelikokemuksen. Mistä olet moisen asian keksinyt?
Ei ole ihmekään, että konsolimyynti tippuu. Ihan jo siitä syystä, että ainakaan täällä päin maailmaa ei ainakaan Series X:ää ole uutena edes juuri mistään saatavilla ja tämä on ollut tilanne jo hyvän aikaa.
Niin, mäsä ei tuota lootia edes vastaamaan kysyntää, strateginen valinta, jonka syytä on vaikea arvata. Mitään sirupulaa ei nyt ole, vaan yksinkertaisesti on päätetty tehdä vähemmän laitteita.
 
Voi olla mitä tahansa anekdootteja olemassa. Moni kokee konsolit jollain tapaa paremmiksi. Syynä saattaa joidenkin yksinoikeuspelien lisäksi olla esim. onnistunut markkinointi.

Ei todellakaan ole ainoat asiat jotka muodostavat pelikokemuksen. Mistä olet moisen asian keksinyt?

Niin, mäsä ei tuota lootia edes vastaamaan kysyntää, strateginen valinta, jonka syytä on vaikea arvata. Mitään sirupulaa ei nyt ole, vaan yksinkertaisesti on päätetty tehdä vähemmän laitteita.
Varmaan ollaan samaa mieltä siitä, et pelien pelaaminen natiivisti on vielä parempaa kuin striimaamalla?
 
Varmaan ollaan samaa mieltä siitä, et pelien pelaaminen natiivisti on vielä parempaa kuin striimaamalla?
Turha keskittyä tommoseen semanttiseen seikkaan, striimataanhan se kuva joka tapauksessa kaapelia pitkin näyttöpäätteeseen jne. Miksi sillä tulisi olla merkitystä että missä ja miten kuva on rendattu?

Keskittyisin itse sellaisiin asioihin kuin kuvanlaatu ja viive/latenssi. Matalampi viive on aina parempi, ja korkeampi kuvanlaatu on aina parempi. Usein striimauspalvelut on keskinkertaisia ainakin toisessa näistä parametreista, jopa konsoleihin verrattavalla tasolla.

Hauskasti muuten pc:llä voi saada matalemman viiveen joissain retropeleissä kuin mitä aidolla raudalla voi saada. Tällöin jopa streamaten on saavutettavissa pienempi viive kuin natiiviraudalla pelatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Turha keskittyä tommoseen semanttiseen seikkaan, striimataanhan se kuva joka tapauksessa kaapelia pitkin näyttöpäätteeseen jne. Miksi sillä tulisi olla merkitystä että missä ja miten kuva on rendattu?

Keskittyisin itse sellaisiin asioihin kuin kuvanlaatu ja viive/latenssi. Matalampi viive on aina parempi, ja korkeampi kuvanlaatu on aina parempi. Usein striimauspalvelut on keskinkertaisia ainakin toisessa näistä parametreista, jopa konsoleihin verrattavalla tasolla.

Hauskasti muuten pc:llä voi saada matalemman viiveen joissain retropeleissä kuin mitä aidolla raudalla voi saada. Tällöin jopa streamaten on saavutettavissa pienempi viive kuin natiiviraudalla pelatessa.
Nimenomaan turha keskittyä siihen et on asioita jotka voin tehdä paremmin konsolilla🫢
 
Nyt tuli kyllä taas melkoista matsua. Jotenkin arvasin, että näin käy. Lokaali asennus vs. stream ei merkitystä, koska kyllähän se kuva joka tapauksessa "streamataan" kaapelia pitkin. Lähes taidetta, kuinka asiat voikaan kääntää päälaelleen. Mutta auta armias, jos tilanne olisi esim. se, että peliä voisi pelata konsolilla streamaten vain vaikka PS Plussan kautta ja PC:llä olisi mahdollista asentaa lokaalisti, niin ei puhettakaan, että streamia voisi edes harkita.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli kyllä taas melkoista matsua. Jotenkin arvasin, että näin käy. Lokaali asennus vs. stream ei merkitystä, koska kyllähän se kuva joka tapauksessa "streamataan" kaapelia pitkin. Lähes taidetta, kuinka asiat voikaan kääntää päälaelleen.
Miksi millään sellaisella seikalla pitäisi olla merkitystä pelilaitteita verratessa, jota ei voi peliä pelaamalla havaita? Mielestäni on ihan todella loogista että sen sijaan että todetaan jotain "streamaus aina huono, herp derp", keskitytään niihin parametreihin jotka tyypillisesti tekee streamauksesta huonon kokemuksen. Kuvavirran protokolla on aika turha juttu mihin takertua.

Jos saisin streamaamalla paremman pelikokemuksen, niin valitsisin sen. Fysiikan lait on vaan varmaan useimmiten tämmösissä asioissa meitä vastaan. Streamaus kuitenkin voi olla parhaimmillaan todella hyvä tapa pelata, jos esim. streamaa koneelta kuvaa telkkariin, niin viive kasvaa aika maltillisesti, ja säätöä tulee vähemmän kuin mitä koneen roudaamisesta.

No ei.. Konsoli 1-pc:ee 0🤣
Ai listataan pelejä vai? :D
Öö, baldurs gate 2. nyt onki jo konsoli 1 - pc 1.

Sun vuoro.
 
Miksi millään sellaisella seikalla pitäisi olla merkitystä pelilaitteita verratessa, jota ei voi peliä pelaamalla havaita? Mielestäni on ihan todella loogista että sen sijaan että todetaan jotain "streamaus aina huono, herp derp", keskitytään niihin parametreihin jotka tyypillisesti tekee streamauksesta huonon kokemuksen. Kuvavirran protokolla on aika turha juttu mihin takertua.

Jos saisin streamaamalla paremman pelikokemuksen, niin valitsisin sen. Fysiikan lait on vaan varmaan useimmiten tämmösissä asioissa meitä vastaan. Streamaus kuitenkin voi olla parhaimmillaan todella hyvä tapa pelata, jos esim. streamaa koneelta kuvaa telkkariin, niin viive kasvaa aika maltillisesti, ja säätöä tulee vähemmän kuin mitä koneen roudaamisesta.


Ai listataan pelejä vai? :D
Öö, baldurs gate 2. nyt onki jo konsoli 1 - pc 1.

Sun vuoro.
Striimauksessa aika oleellista on käytettävissä olevan netin nopeus🤔
Ei, vaan se et mulle natiivisti pelaaminen mahdollistaa paremman kokemuksen kuin striimaaminen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 400
Viestejä
4 984 523
Jäsenet
80 064
Uusin jäsen
YukiEiri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom