PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Yritätkö tahallaan ymmärtää väärin vai mikä juttu?
En aidosti ymmärrä miksi et voisi pc:tä käyttää tässä tapauksessa samalla tavalla kuin sitä pleikkaria. Laittaa pelin pauselle ja laitteen virransäästötilaan. Avattaessa peli jatkuu siitä mihin sen jätit.

Steamissa on noin 99,9% kaikista merkittävistä pelijulkaisuista. Jopa Ubisoftin pelit saa nykyisin Steamista. Epic joo halvempi joskus ja rockstar games vaatii omansa, eli 2-3 pelipalvelua (jotka mahdollistaa halvemmat pelit kuin konsolilla) koneella jotka ei vaadi edes tunnuksia ekan kerran jälkeen, et sää voi tätä oikeasti pitää minään etuna konsolille?

Helposti voin. Vaikka olisi vain 2 tai 3, niin se on enemmän kuin yksi, ja täällähän tunnetusti haluttaisiin argumentoida pitkälti numeroin. Monesti niitä launchereita on kuitenkin käytännössä enemmän. Vaikka en kova PC-pelaaja olekaan, niin jo minulla näyttäisi olevan noita työpöydällä 7 kappaletta. Ja ei noissa käyttäjä pysy ikuisesti logattuna sisään. On tullut huomattua, että syystä tai toisesta (tietoturva) on toisinaan käyttäjä loggaantunut omia aikojaan ulos.

Tätä on käyty miljoona kertaa läpi tässä ketjussa, lue please muiden tekstejä tai käytä enemmän PC:täsi jos kerran sellaisen omistat. Yhteensopivuusongelmiin törmääminen on erittäin epätodennäköistä nykyisin myös PC:llä. Kyllä, ongelmiin törmää silti todennäköisemmin kuin konsolilla. 1 piste konsolille, entä jos haluaa asentaa jotain ohjelmaa esim. headsetin ääniprofiilille jotta kuulet vastustajat nettipelissä paremmin, mitä softia konsolit tarjoaa? Entä jos haluat io-techiin kirjoittaa pitkän tekstin nopeasti näppäimistöllä, onko konsolilla
mahdollista saati nopeata? Ei pisteitä PC:lle viimeksi mainituista, koska tavallinen pelaaja ei noita tarvitse, mutta siinä esimerkkejä jos tälle abstraktille vaivattomuus-linjalle lähdetään.

Mitä asetuksia tarvii säätää ja mitä tuo pieni säätö on @venalaine ? Tämäkin mainittu miljoonasti, grafiikka-asetuksiin ei tarvi koskea ollenkaan jos ei halua, pelit osaa nykyisin haistella peruspelaajalle riittävän oikeat asetukset, jos ei sattumoisin osaa, niin valitse Nvidian näytönohjain ja paina click hiirellä "optimoi pelit automaattisesti". Noin minuutin vaiva. Kaupanpäälle DLSS jossa parempi kuvanlaatu kuin konsolien "skaalaimilla".

Ongelmia ei ilmaannu jatkuvasti, mutta toisinaan ja käytännössäkin sitä tulee jokaiselle joskus esiin. "...jos ei sattumoisin osaa, niin valitse Nvidian näytönohjain ja paina click hiirellä "optimoi pelit automaattisesti". Niinpä niin, näitä tällaisia kuitenkin joutuu toisinaan tekemään. Ja mulla ei muuten ole edes nVidian näyttistä.

Mitä tulee headsetin profiilien säätösoftaan, niin eipä tosiaan konsolille ole käyttiksen itsensä tarjoamia säätöjä enempää vaihtoehtoja, mutta niillä (ja Sonyn kuulokkeiden namiskoilla) olen ainakin minä tähän asti pärjännyt. Mitä tulee jonnekin foorumeille kirjoitteluun, niin miksi ihmeessä minä sellaista haluaisin tehdä konsolilla? Pelikonsolilla pelataan, PC:llä kirjoitellaan foorumeille. Joskus siihen hommaan puhelinkin kelpaa, jos ei ole paljoa sanottavaa.

Tottakai saa, mutta ehkä vähän turha laittaa pauselle, jos ei edes tiedä milloin on seuraavan kerran mahdollista pelata. Viikon päästä?
Siis saatat odottaa viikon että pääset vähäksi aikaa katsomaan death strandingin cutsceneä nopeasti josta ei varmaa viikon päästä muista edes mikä homma siinä oli menossa? No sitten varmaan se pleikan nopea käynnistyminen on hyvä juttu mutta sanoisinko että tuuhea-skenaario.

Helposti voin. Vaikka olisi vain 2 tai 3, niin se on enemmän kuin yksi, ja täällähän tunnetusti haluttaisiin argumentoida pitkälti numeroin.
Samalla tunnuksellako kirjaudut switchille ja pleikalle? Luulis että jos tuo "yli yks" on kriteeri niin ei molempia konsoleita voisi olla taloudessa.
Ja ei noissa käyttäjä pysy ikuisesti logattuna sisään. On tullut huomattua, että syystä tai toisesta (tietoturva) on toisinaan käyttäjä loggaantunut omia aikojaan ulos.
Tai jos vaikka painaa 'logout' nappia. Noh, en ole huomannut että noista olisin ainakaan muutamaan vuoteen joutunut uloskirjatuksi missä omat pelit on. Sen sijaan jos pleikkarin päivittää aina seittemän vuoden välein niin sillon pitää kirjautua ja siinähän menee koko päivä. Kankeaa, vaivalloista ja hidasta on konsolipelaaminen siis.
Ongelmia ei ilmaannu jatkuvasti, mutta toisinaan ja käytännössäkin sitä tulee jokaiselle joskus esiin.
Mitä ongelmia sulle tuli sen street fighterin kanssa? Jostain syystä pidit vaivalloisena sen käynnistämistä/pelaamista/jotakin.

Heh, maalitolpat siirtyy taas. Oliko 5090 saatavilla vuonna 2020, vai miksi sen toit esille?

Tarjosi se ylivoimaista kokemusta verrattuna mihinkään 2019 saatavilla olevaan konsoliin.
Viittasin siihen että suurin osa pc:ee pelaajista tuskin pelaa niillä tehokkaimmilla näyttiksillä, vaan siellä on käytössä edelleen esim. Gtx1650
Juu tarjosi, ja oli SX konsolin ilmestyessä kokonaisen vuoden vanha🙄

Viittasin siihen että suurin osa pc:ee pelaajista tuskin pelaa niillä tehokkaimmilla näyttiksillä, vaan siellä on käytössä edelleen esim. Gtx1650
Vahva, 3.35% osuus tuolla 1650:llä on viimeisimmässä Steam hardware surveyssä, tosin ei ole ihan paraatipaikalla, 60-sarjan RTX:ät vetää ohi. Voinee tuon perusteella todeta kuitenkin että isompi osa ihmisistä pelaa 1650:ä tehokkaammalla näytönohjaimella.

Niin, ja tyypillinen xbox pelaaja pelaa sillä series s:llä jopa vain 300p resolla.

Varmaan osumalta myös. Sinne kun tulee vain murto-osa peleistä. Erityisesti pelivalikoiman laajuus tuossa palvelussa on aika kehno.

Varmaan 5090? Vai mitä nyt heititkään viimeisenä ilmoille esimerkinomaisena pc näyttiksenä.

Miksi pc pitäisi päivittää vain niinä ajanhetkimä kun konsolit päivittyy?
Codit tuli aikanaan ostettua, nyt ei tarvista. HD2 menee heti ostoon, mut muuten ei kyllä omaan makuun ole pelejä jotka pitäis ostaa🤷

En aidosti ymmärrä miksi et voisi pc:tä käyttää tässä tapauksessa samalla tavalla kuin sitä pleikkaria. Laittaa pelin pauselle ja laitteen virransäästötilaan. Avattaessa peli jatkuu siitä mihin sen jätit.
Testasin tuolla uusimalla Doomilla ja kyllähän tuo periaattessa toimii. Paitsi jos haluaa tehdä koneella jotain muuta siinä välissä, esim. katsoa elokuvaa.
Äänet nimittäin kuuluu taustalla ja GPU:n käyttö 40% alt+tabattuna.

1753710828524.png

Testasin tuolla uusimalla Doomilla ja kyllähän tuo periaattessa toimii. Paitsi jos haluaa tehdä koneella jotain muuta siinä välissä, esim. katsoa elokuvaa.
Äänet nimittäin kuuluu taustalla ja GPU:n käyttö 40% alt+tabattuna.

1753710828524.png
Suspendaat sen niin loppuu äänet ja resurssien kulutus, tähän on kans tehty työkaluja joilla homma pelaa helposti kirjaimellisesti nappia painamalla. esim. GitHub - ryanries/UniversalPauseButton: A pause button that pauses the unpausable. Handy for video game cut scenes especially, but can be used for any application, not just games.
Tai sit laitat koko koneen unitilaan.
Moni peli osaa kans rajottaa menoa, lopettaa äänet jne. kunhan display mode on fullscreen eikä joku borderless window, en tosin doomista tiedä. Osassa peleistä löytyy kans joku asetus jolla saa äänet pois ellei peli ole aktiivisena. Tämä on ihan puhtaasti windowsin idiotismia. Se peli/näyttiksen ajurit tms. kun ei helposti tiedä että ei ole enää aktiivisena ellei display mode ole tuo fullscreen.

Steam OS kans toimii hyvin suspendin kanssa.

Viimeksi muokattu:
Monesti niitä launchereita on kuitenkin käytännössä enemmän. Vaikka en kova PC-pelaaja olekaan, niin jo minulla näyttäisi olevan noita työpöydällä 7 kappaletta.
Pelaan melko laidasta laitaan pelejä, ja mulla niitä launchereita on 3 :hmm: Steam, Ubisoft ja Epic. Mitkä nuo sun 7 launcheria on? Vinkki: Steamissa on lähes kaikki pelijulkaisut. Epic kylkeen vielä tarjousten vuoksi, ja kovaa ajoa. Toinen vinkki, vaikka siellä olisi 30 launcheria, niistä ei ole periaatteessa mitään haittaa, kun itse launcherit vie niin vähän tilaa kiintolevyltä.

Ja ei noissa käyttäjä pysy ikuisesti logattuna sisään. On tullut huomattua, että syystä tai toisesta (tietoturva) on toisinaan käyttäjä loggaantunut omia aikojaan ulos.
Mulla ei ole Steam tai Ubisoft Connect pitkään aikaan pyytänyt kirjautumaan, kun nuo nykyisin muistaa laitteen osoitteen = tietoturvallista + vaivatonta käyttäjälle. Toki mikään ei ole ikuista, ja tietoturva syistä voi joutua joskus loggaamaan sisään, samoin joudun kirjautua joka kerta PS5 ohjaimella sisään omaan profiiliin, joka on onneksi nopeaa, mutta sen sijaan internetin yhdistäminen on PC:llä taas nopeampaa. En silti arvota jotain 10 sekuntia kummankaan eduksi, vaikka välillä pleikkari hieman etsisi nettiyhteyttä. Jos on hirveä hätähousu, ei kannata harrastaa mitään.

Ongelmia ei ilmaannu jatkuvasti, mutta toisinaan ja käytännössäkin sitä tulee jokaiselle joskus esiin. "...jos ei sattumoisin osaa, niin valitse Nvidian näytönohjain ja paina click hiirellä "optimoi pelit automaattisesti".
Erittäin harvoin niitä ongelmia on PC:llä peruspelaajilla, jotka ei säädä joka asiaa. Jos olet oikeasti viime aikoina pelannut PC:llä, niin tiedät tämän kyllä. Niin ja tässä minun PS5 kokemus: NHL25 kaatunut muutaman kerran virheeseen itse pelissä, veikkaan syypääksi EA-sportsia, mutta fakta silti että konsolillani on ollut ongelma. Syytänkö asiasta Sonyä ja pidänkö PS paskana alustana tästä johtuen? No en todellakaan. Vaikka olisi Sonyn vika, niin voivoi, elämä ei ole täydellistä. PC:lläkin monet ongelmat johtuu pelintekijöiden osaamattomuudesta.

Ja mulla ei muuten ole edes nVidian näyttistä.
Ok mikä kortti sulla on AMD:lta? Nvidia ei ole pakollinen, en ole pitkään aikaan pelannut peliä, jossa asetukset ei olisi valmiiksi riittävät kasuaali-pelaajille. Pelintekijät ei halua huonoa mainetta siitä, että tietämättömät yrittää jollain RTX 3050 kortilla pyörittää ultra-asetuksia, ja sitten mattopommittaa Steam-arvosteluja ''koska ei pyöri hyvin''. Siksi ne pelintekijät ovat jo hyvän aikaa laittaneet pelin haistelemaan ekalla käynnistyksellä oikean suuntaiset asetukset.

Mitä tulee headsetin profiilien säätösoftaan, niin eipä tosiaan konsolille ole käyttiksen itsensä tarjoamia säätöjä enempää vaihtoehtoja, mutta niillä (ja Sonyn kuulokkeiden namiskoilla) olen ainakin minä tähän asti pärjännyt.
Tavalliset pelaajat varmasti pärjääkin näin.

Mitä ongelmia sulle tuli sen street fighterin kanssa? Jostain syystä pidit vaivalloisena sen käynnistämistä/pelaamista/jotakin.

Enpä tainnut sanoa, että juuri Street Fighterin kanssa oli erityisiä ongelmia. Ei vaan yksinkertaisesti tullut pelattua, koska PC. On mulla PC:llä myös Street Fighter 5 ja Street Fighter 6, joita olen pelannut pari tuntia. Konsolilla samoja pelejä onkin sitten tullut hakattua yhteensä yli 200 tuntia. En ylipäätään ole väittänyt, että PC:llä on jokaisella pelikerralla jotain säätämistä tai että jokaisen pelin kanssa olisi ongelmia. Ei ole, mutta toisinaan on, ja kokonaisuutena diggaan enemmän konsoleista. Ja edelleen, on ollut menneisyydessä aikoja, jolloin PC on ollut pääasiallinen pelivälineeni ja ylipäätään pelailua takana noin 30 vuotta eli ei auta sanoa, että kyllä se siitä, jos vaan pelaisit sillä koneellasi. Olen vuosien saatossa monet kokoonpanot kasannut ja pelannut, mutta konsolit on miellyttävämpiä.

Mitkä nuo sun 7 launcheria on? Vinkki: Steamissa on lähes kaikki pelijulkaisut. Epic kylkeen vielä tarjousten vuoksi, ja kovaa ajoa. Toinen vinkki, vaikka siellä olisi 30 launcheria, niistä ei ole periaatteessa mitään haittaa, kun itse launcherit vie niin vähän tilaa kiintolevyltä.

Tällaiset löytyy:
- Battle.net
- Betthesda Launcher
- Ubisoft
- EA
- Epic
- GOG
- Rockstar
- Steam
- Microsoft (Xbox)

Näköjään laskin siis pikaisesti väärin. Noitahan onkin yhdeksän eikä seitsemän.

Erittäin harvoin niitä ongelmia on PC:llä peruspelaajilla, jotka ei säädä joka asiaa. Jos olet oikeasti viime aikoina pelannut PC:llä, niin tiedät tämän kyllä. Niin ja tässä minun PS5 kokemus: NHL25 kaatunut muutaman kerran virheeseen itse pelissä, veikkaan syypääksi EA-sportsia, mutta fakta silti että konsolillani on ollut ongelma. Syytänkö asiasta Sonyä ja pidänkö PS paskana alustana tästä johtuen? No en todellakaan. Vaikka olisi Sonyn vika, niin voivoi, elämä ei ole täydellistä. PC:lläkin monet ongelmat johtuu pelintekijöiden osaamattomuudesta.

Kyllä minä sillä olen pelannut. Tuskinpa noita launchereitakaan tuollaista läjää olisi, jos en pelaisi. En minä PC:tä ole paskaksi alustaksi sanonut missään vaiheessa. Ei vaan sovi itselleni niin hyvin kuin konsolit. Monelle muulle sopii varmasti paremmin ja se on mulle ihan ok. En ala ketään käännyttämään ja samaa käytöstä odottaisin muilta itseäni kohtaan (en nyt erityisesti sinuun viittaa).

Ok mikä kortti sulla on AMD:lta?

Tällä hetkellä Radeon RX 6750 XT on kortti. Ei todellakaan mikään tykki, mutta kyllähän tuolla vielä pelailee ne kerrat, kun ylipäätään haluaa PC:llä pelata. On ollut myös aikoja, joilloin GPU on ollut huomattavasti parempi (siis sillä hetkellä markkinoilla olleisiin muihin kortteihin verrattuna).

Viimeksi muokattu:
Bethesda Launcherilla nyt ainakin voi heittää vesilintua, se kun on lopetettu jo useempi vuos sitten..

Enpä tainnut sanoa, että juuri Street Fighterin kanssa oli erityisiä ongelmia. Ei vaan yksinkertaisesti tullut pelattua, koska PC. On mulla PC:llä myös Street Fighter 5 ja Street Fighter 6, joita olen pelannut pari tuntia. Konsolilla samoja pelejä onkin sitten tullut hakattua yhteensä yli 200 tuntia. En ylipäätään ole väittänyt, että PC:llä on jokaisella pelikerralla jotain säätämistä tai että jokaisen pelin kanssa olisi ongelmia. Ei ole, mutta toisinaan on, ja kokonaisuutena diggaan enemmän konsoleista. Ja edelleen, on ollut menneisyydessä aikoja, jolloin PC on ollut pääasiallinen pelivälineeni ja ylipäätään pelailua takana noin 30 vuotta eli ei auta sanoa, että kyllä se siitä, jos vaan pelaisit sillä koneellasi. Olen vuosien saatossa monet kokoonpanot kasannut ja pelannut, mutta konsolit on miellyttävämpiä.
Miksi ne on miellyttävämpiä? Erityisesti tän street fighterin kohdalla kiinnostaa.

Voisiko osasyynä olla se että sulla on konsolit siellä missä haluat pelata ja pc jossain muualla? Ootko kokeillu vaihtaa niiden paikkaa?

Uusien xbox konsolien hinnoittelut on vuotanu gn:n mukaan. 899€ kalliimpi ja 599€ halvempi. Molemmat ilmeisesti tehottomampia ku ser S ja ei ole edes bluray asemaa. Steamin saa asennettua sentään.

Veikkaan että markkinaosuus ei pahemmin värähdä.

Uusien xbox konsolien hinnoittelut on vuotanu gn:n mukaan. 899€ kalliimpi ja 599€ halvempi. Molemmat ilmeisesti tehottomampia ku ser S ja ei ole edes bluray asemaa. Steamin saa asennettua sentään.

Veikkaan että markkinaosuus ei pahemmin värähdä.
Lopeta tuo trollaamine nyt :D

Statistiikka

Viestiketjuista
283 043
Jäsenet
78 515
Uusin jäsen
somotherstough

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom