PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Mulla oli yli 60fps ruutu joskus 90 luvulla jo. Mutta jatka toki valitsemallasi 30fps tiellä.
No kyllähän nyt tuollaisen vanhan liiton ukkelin pitäisi saada Bethesdankin pelit pyörimään koneella paremmin.

Nyt vaan uutta osaa alle jos pelit ei pyöri kunnolla. Eihän niistä pysty kunnolla nauttimaan jos joutuu tuollaisella nuhapumpulla pelailemaan.

Vai eikö riitä taito säätää pelejä toimimaan kunnolla vaikka tietokoneella pelaa? Eikös niillä juuri sen takia pelata? :kahvi:
 
Onhan se surullista että ennen vanhaan pelattiin pelejä 85Hz tai jopa 120Hz, mutta sittemmin siirryttiin 60fps normiin ja alettiin raakkumaan että "pyöriipä hyvin".
Ei kukaan estä teitä Kaleveita asentamasta niitä tekstiseikkailujaan ja pacmanejaan tietokoneillensa ja hankkimaan jotain 100kg kuvaputkea.

Aina löytyy jotain valitettavaa. Kehitystä nuokin on vaikka nostalgialaseja ei saisikaan silmiltä ikinä pois.
 
No kyllähän nyt tuollaisen vanhan liiton ukkelin pitäisi saada Bethesdankin pelit pyörimään koneella paremmin.
Valitettavasti ei tuo oikein onnistu. Ja tuskin on yrityksestä kiinni kun kukaan muukaan ei ole onnistunut.

Ainoa tapa saada tuo rullaamaan olisi mennä töihin kyseiseen paskalafkaan ja koodata moottori uusiksi ilmaistyönä muun duunin ohessa.
 
Ei ihmisen silmä pysty prosessoimaan yli 60 kuvaa sekunnissa. Fakta, joka kovasti pc jonneja kiukuttaa.

Toki pystyy, esm. tässä MIT:n tutkimus: In the blink of an eye

Ja oikeasti kysymys ei ole edes "prosessoimisesta" vaan liikkeen sulavuudesta, minkä huomaa kyllä varsin helposti, varsinkin 60-100Hz -välillä, ainakin itselle tulee hankaluuksia havaita eroja jossain 120-> yläpuolella.

...ja se paljonko sillä on merkitystä vaihtelee aika paljon, mutta esm. lentosimuissa sillä on ihan kriittistä merkitystä kun pitää jostain helvetin nopeasti screenin halki kulkevasta kärpäsenkakan kokoisesta kohteesta osata havaita jotain suunnanmuutoksia, on aika iso ero että näkyikö se kohde kolmessa vai kuudessa framessa. Voisin kuvitella että jonkun hektisen multiplayer -shootterin kanssa sillä olisi ihan yhtä lailla merkitystä, mutta sitten jossain RDR2 -fiilistelyssä en siitä niin välitä, mieluummin quality tapissa 60Hz kun legolandiaa 144Hz.
 
Voisin kuvitella että jonkun hektisen multiplayer -shootterin kanssa sillä olisi ihan yhtä lailla merkitystä, mutta sitten jossain RDR2 -fiilistelyssä en siitä niin välitä, mieluummin quality tapissa 60Hz kun legolandiaa 144Hz.
Meno on sulavampaa ja motion blurria tulee huomattavasti vähemmän, joten FPS -pelit hyötyvät myös reippaasti, alustasta riippumatta. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Toki pystyy, esm. tässä MIT:n tutkimus: In the blink of an eye

Ja oikeasti kysymys ei ole edes "prosessoimisesta" vaan liikkeen sulavuudesta, minkä huomaa kyllä varsin helposti, varsinkin 60-100Hz -välillä, ainakin itselle tulee hankaluuksia havaita eroja jossain 120-> yläpuolella.
Itselle diskreetti 120Hz kuvataajuus riittää tosi hyvin, mutta jos oikein hifistelee niin 240Hz olisi mukavampi. Liikkuvassa kuvassa on vain niin paljon muita ongelmia nykyisellään kun nämä meidän paneelit on mitä on. Pitäsi saada paneeli joka kykenee näyttämään kuvan silmille tuhannen auringon kirkkaudella 0,1 millisekunnin ajan ja sitten loput framen ajasta olisi mustaa. Näin olisi kaikki tuo liikesumeus historiaa.

Mutta kun näyttöteknologia on mitä on niin jopa tämmöinen 4k120Hz OLED 0,1ms vasteajalla on ihan blurria kun ihastelet maisemia pelissä hiirellä kameraa liikuttaen sivusuunnassa. Kuvan täytyy olla paikallaan että kuva on terävä.

E: Muistatte varmaan kuvaputkella pelanneene sidescrollereita aikoinaan. Muistatteko miten ärsytti miten ruutu oli pelkkää blurria sonicissa? Nii-in, koska se ei ollut. Siili vain viuhtoi järkyttävää vauhtia sivuttain ja silmä pystyi seuraamaan mihin hypätään seuraavana ja missä on kolikot. Sama benchmarkki nykyaikaisella OLEDilla niin pelkkää blurria on kuva.
 
Onhan se surullista että ennen vanhaan pelattiin pelejä 85Hz tai jopa 120Hz, mutta sittemmin siirryttiin 60fps normiin ja alettiin raakkumaan että "pyöriipä hyvin".

Paitsi että kyllä niitä tässä(kin) maassa pelattiin ennen vanhaan usein 50fps. Peleistä kun oli 80- ja 90-luvuilla PAL-versiot, jotka pyörivät sen 50fps, minkä täkäläinen kuvaputkitelevisio- ja näyttötekniikka mahdollisti. Esim. Jenkeissä ja Japanissa saivat sitten nauttia NTSC 60Hz meiningistä. Ne lapsuuden Mariot, Sonicit, Mega Manit ym. pyöri täällä sen 50Hz. Toki myöhemmin on voinut jollain emulaattorilla pyöritellä vaikka sen 120fps, jos näyttö siihen on taipunut.
 
Mulla oli yli 60fps ruutu joskus 90 luvulla jo. Mutta jatka toki valitsemallasi 30fps tiellä.
Jonnet ei tiedä, että ysärillä tietokoneen perus CRT puski jo +75Hz kuvaa ulos. Lisäksi resotkin oli silloin parhaimmillaan korkeampia mihin nykyiset muskelikonsolit lähes 60fps "performance tilassa" kykenee.
 
Viimeksi muokattu:
Jonnet ei tiedä, että ysärillä perus CRT puski jo +75Hz kuvaa ulos. Lisäksi resotkin oli silloin parhaimmillaan korkeampia mihin nykyiset muskelikonsolit lähes 60fps "performance tilassa" kykenee. 1600x1200@100Hz oli täyttä todellisuutta.
Niin koska pelithän eivät ole kehittyneet ollenkaan. :lol:

Teille joillekkin pelit taitavat olla pelkkiä resoluutiota ja freimimääriä. Aika ahdasmielistä.
 
Jonnet ei tiedä, että ysärillä tietokoneen perus CRT puski jo +75Hz kuvaa ulos. Lisäksi resotkin oli silloin parhaimmillaan korkeampia mihin nykyiset muskelikonsolit lähes 60fps "performance tilassa" kykenee.

Pakkokin oli, koska muuten silmät olis valunut ulos kuopista kun ruutu olis välkkynyt niin pahasti :lol:

Mut ei siitä pelatessa ollut hirveästi apua, kun kone jaksoi päivittää vektorigrafiikkaa jonkun 15fps... Tosin siinä jossain 320x200 -pikselimössössä siitä CRT:n pehmeydestä oli hyötyäkin, tuli reunanpehmennykset kaupan päälle ilman performance hittiä :rofl:
 
Ei ihmisen silmä pysty prosessoimaan yli 60 kuvaa sekunnissa. Fakta, joka kovasti pc jonneja kiukuttaa.
Kantsii käydä optikolla. Kuulostaa siltä että joku degeratiivinen sairaus on iskeny näkökeskukseen. Tiede on näet todella vahvasti eri mieltä ”faktasi” kanssa.

Vähän kuin jos joku sanoisi että ei ihmisen kieli pysty prosessoimaan makeampia asioita kuin coca-cola. Kyllä mä aidosti huolestun silloin että joku tauti on iskeny henkilöön.
 
Aina ei se 60fps ole tie onneen🫢
Mid-gen refresh tulee ihan tarpeeseen. Peli näkyy olevan myös ”PS5 Pro Enhanced” leimalla.

”The game’s Fidelity and Performance modes will both see improvements on the hardware, including improved resolution in 30FPS Fidelity and 60FPS Performance modes. Additionally, there will be various improved visual settings across 30FPS Fidelity and 60FPS Performance mode.”

 
Viimeksi muokattu:
Sangen surullista jo tuo muskelituhnukonsolien tilanne. Renderöinti resot on vuosituhannen alun konsolitasoa, fps ei pysy lukittuna, asetukset low-suttu-very low tasoja. Mutta eipä hätää, tähän on olemassa laitteet ja ei tarvitse kärsiä näistä.
 
Mitä nyt katsellut streamereita twitchistä, niin tuo uusi dragon age on kyllä PC:llä ihan samanlainen kikkare kuin konsoleilla. Vaikka olisi 4090 alla niin frametimet pitkin seiniä ja ihme tahmaamista. Oikein malliesimerkki paskasta koodaamisesta jälleen.
 
Mitä nyt katsellut streamereita twitchistä, niin tuo uusi dragon age on kyllä PC:llä ihan samanlainen kikkare kuin konsoleilla. Vaikka olisi 4090 alla niin frametimet pitkin seiniä ja ihme tahmaamista. Oikein malliesimerkki paskasta koodaamisesta jälleen.
Niinkö? Digital Foundry haippaa että viimeinkin PC versio pelistä uskomattoman hyvässä kuosissa. Ei frametime heittoja ei mitään. Kumpaahan uskoisi?

 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 261
Viestejä
4 471 368
Jäsenet
73 912
Uusin jäsen
The Bear

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom