Luulen että Doom Dark Ages on brutaalimpi/"tummempi" ja ehkä hitaampi peli kuin Eternal. Mutta ei niin yksinkertainen läiski kaikki super shotgunilla tai gaussilla kuten Doom 2016.
Pelasin Doom 2016 läpi PCllä hiiri+näppis ja se oli ok, mutta jotenkin tylsä verrattuna Eternaliin. Eternal taas on palkitseva ja sopivan haastava varsinkin Nightmare tasolle vietynä. Jaksoin jopa tahkota Master levelejä jonkin verran, jotka vie vaikeustason vielä astetta korkeemmalle ja joutuu ihan tosissaan tekemään "quick switchejä" yms.
Game director on selittänyt että osan vihaama arcade-tyyli/värikkyys oli pakon sanelemaa, koska muuten et pysty nopeessa pelitemmossa näkemään asioita. Mielestäni tämä oli erinomainen ratkaisu pelimekaanikoiden kannalta. Marauder aiheutti alussa paljon turhautumista jengille, kun ei ollut selvää miten se tulee tappaa. Lopulta kun jujun ymmärtää, se on aika triviaali yksin, mutta kaksi kappaletta tai sitten muuten pahoja vihuja toki aiheuttaa ongelmaa. Tämän takia peliin jopa lisättiin tutoriaali jossa näytetään miten Marauderia vastaan kannattaa taistella.
Jos haluaa aivot narikkaan räiskintää, Eternalissa se varmaan onnistuu vain jos laittaa vaikeustason alimmalle, muuten on pakko käyttää koko arsenaalia aseita. Tämä tuntuu aiheuttavan pahaa mieltä, mutta mun mielestä taas erittäin hyvä uudistus.
EDIT: Vielä lisäys, myyntilukuja ei ole kerrottu, mutta Steamin perusteella (ja arvioiden) kyllä Eternal myös myi ja teki rahaa enemmän kuin mikään muu Doom peli.
"SuperData estimated that, as of March 2020, the game had sold 3 million digital copies worldwide, beating 2016's Doom's 957,000 units of launch month sales. This made Eternal the fourth-highest-grossing console game of March 2020. In Germany, the game sold 100,000 units as of May 2020. "
Korkealla tasolla Eternalin pelaaminen on huikeaa katsottavaa mun mielestä: