PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Ehkä se GTA VI pyörii PS5 Pro konsolilla 60fps mikäli laite on silloin myyntiin ehtinyt. Pahoin pelkään, että peli tuodaan grafiikat edellä ja on 30fps nautinto konsoleilla.
GTA 6 myy tuosta huolimatta aivan käsittämättömiä määriä, jokaisella alustalla jolle se tuodaan seuraavan 10-15 vuotta. Tuosta on tulossa siis jälleen kerran Rockstarin peli joka tullaan ostamaan useaan kertaan useammalle eri alustalle.

Juuri taidettiin uutisoida että GTA5 on tällä hetkellä maailman toiseksi myydyin peli, ykköspaikkaa pitää Minecraft. Kutonen tullee olemaan myynneiltään ainakin lähelle samankaltainen.
 
Alkuperäisen Xboxin suunnittelija, Seamus Blackley, ennustelee, että Microsoftin seuraava Xbox on jotain todella mullistavaa.

 
Alkuperäisen Xboxin suunnittelija, Seamus Blackley, ennustelee, että Microsoftin seuraava Xbox on jotain todella mullistavaa.


Ei varmaan ole salaisuus että chatGPT box tulossa Microsoftilta erillisellä NPU:lla jolla toitotetaan satojen TeraOPSien tehoa eli ”kymmeniä kertoja tehokkaampi”.

Pelit sitten taas pyörii 1654p 30-70 fps.
 
Saas nähdä. Jos oikein kovan tuotoksen saavat puskettua ulos, voi itsellänikin olla sen jälkeen boxi tv:een kaverina. Kiinnostaa kyllä paljon mitä sieltä on tulossa.
 
Jos se teho on oikeasti niin merkittävä tekijä, niin ei oikeasti ole kuin yksi järkevä vaihtoehto. Mutta turha sitä keskustelua lähtee uudestaan avaamaan :kahvi:
 
Teho ei ole niinkään ratkaisevaa. Itselleni ainakin riittää 60fps tilanteessa kuin tilanteessa. Siihen kun pelissä päästään niin kaikki hyvin valtakunnassa.
 
Ei varmaan ole salaisuus että chatGPT box tulossa Microsoftilta erillisellä NPU:lla jolla toitotetaan satojen TeraOPSien tehoa eli ”kymmeniä kertoja tehokkaampi”.

Pelit sitten taas pyörii 1654p 30-70 fps.
Jep, eikä sekään ole salaisuus, ettei sieltä ole mikään 4090 tulossa kun rajoitteena on hinta ja tehobudjetit.

Ehkä MS on kehittänyt jotain omaa softaa liittyen skaalaukseen tms. jota sitten voi tuolla NPU:lla ajaa.
 
Ei varmaan ole salaisuus että chatGPT box tulossa Microsoftilta erillisellä NPU:lla jolla toitotetaan satojen TeraOPSien tehoa eli ”kymmeniä kertoja tehokkaampi”.

Pelit sitten taas pyörii 1654p 30-70 fps.
AMD:n 8040:en npu 16tops. Saman SOC:in igpu 23tops. Koko piiri 39tops. Nopein julkaistu amd:n npu 8040:ssa? 4090:en tensoriytimistä irtoaa reilu 1300TOPS. EIköhän noi tän hetkiset npu:t mitä ainakin pc ja apple piireissä on ole ihan virta ja latenssioptimoituun käyttöön. Hey paper clip aina päällä. Vähälatenssinen excelin/emailin täydennys ilman, että akku heti tyhjä ja tuuletin huutaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmaan ole salaisuus että chatGPT box tulossa Microsoftilta erillisellä NPU:lla jolla toitotetaan satojen TeraOPSien tehoa eli ”kymmeniä kertoja tehokkaampi”.

Pelit sitten taas pyörii 1654p 30-70 fps.
Hah.

Mutta todellisuushan on ollut suunnilleen tätä, jo melko pitkään.

Siltikin, xbox on tämän hetken tehokkain konsoli, ja en enää epäile sitä ettei MS olisi tosissaan mukana konsolikilvassa, kerta toisensa jälkeen vain puskevat rautaa kaupan hyllyille. Xbox One X taisi olla itsellä sellainen hetki etten edes uskonut että semmoisen tekivät, Xbox Onen flopin jälkeen.

Vähän tosiaan itsekin veikkailisin että jotenkin tuo "secret sauce" tulevassa Xboxissa liittyy tekoälyyn ja sen hyödyntämiseen, tavalla tai toisella. Ainakaan pilvipelaamista enää olisi järjetöntä mainostaa mitenkään "mullistavana" uutuutena, ja vähän samat fiilikset mistään käsissä pidettävästä konsolista.
 
Todella huvittavaa, jos ai-kiihdytin ts. matriisilaskujen kiihdytys ts. tensoriytimet on secret sauce. Nvidiaa hakattu kuin vierasta sikaa, kun kehtasivat tensoriytimet ottaa mukaan gpu:hun.
 
Niin se maailma muutuu. Seuraava geni varmasti muistetaan siitä että jokaisella on oma AI assistant joka tekee toimintoja. Xbox post video clip to twitter. Playstation make video montage from all my game clips and post to youtube. Ns. Kinect geni mutta nyt niin että se toimii.
 
Niin se maailma muutuu. Seuraava geni varmasti muistetaan siitä että jokaisella on oma AI assistant joka tekee toimintoja. Xbox post video clip to twitter. Playstation make video montage from all my game clips and post to youtube. Ns. Kinect geni mutta nyt niin että se toimii.

Positiivisemmalla puolella dlss4 tai vastaava(suorituskykyhyppäys), open world rpg peleissä AI NPC:t(immersio), ai-kiihdytettyä vesi/fysiikka/... simulaatiota(suorituskyky/näyttävyys) jne.





Säteenseurantaa voi monella tapaa nopeuttaa "ai:n" avulla. Path tracingissä on nähty lupaavia reaaliaikaisia neuroverkko-optimointeja ammuttavien säteiden valintaan. Ei mennä monte carlolla vaan neuroverkko oppii dynaamisesti, että mitkä säteet olisivat hyödyllisimpiä ja ammutaan ne. Ei generalisoidu vielä vaan vaatii muutaman sekunnin per uusi skene, että neuroverkko oppii. Demot on komeita. Demo oli jossain nvidian gtc-sessiossa mitä en osaa nyt kaivaa linkattavaksi. GTC sessiot rekisteröitymisen takana, mutta ilmaisia. GTC sessiot yleensä vain nvidian sivuilla ei youtubessa.
 
open world rpg peleissä AI NPC:t(immersio)
Repliikkien generointi (ja TTS) olis kyllä helposti ja ainakin nykyteknologialla myös laadukkaammin toteutettavissa jonkun pilvipalvelun välityksellä ja samalla sopivasti kytkyttäisi asiakkaan kuukausimaksuun, eli konsolifirmalle varmaan houkutteleva toteutustapa. Jää lokaalille raudalle sitten enemmän resursseja latenssisensitiivisempään grafiikan rendaamisen ymv.

Ei sinänsä estettä etteikö jo tämän genin raudalle voisi tuoda tuota featurea.
 
Repliikkien generointi (ja TTS) olis kyllä helposti ja ainakin nykyteknologialla myös laadukkaammin toteutettavissa jonkun pilvipalvelun välityksellä ja samalla sopivasti kytkyttäisi asiakkaan kuukausimaksuun, eli konsolifirmalle varmaan houkutteleva toteutustapa. Jää lokaalille raudalle sitten enemmän resursseja latenssisensitiivisempään grafiikan rendaamisen ymv.

Ei sinänsä estettä etteikö jo tämän genin raudalle voisi tuoda tuota featurea.
Kyllä kaikki pitää lokaalisti tapahtua. Muuten pitää kahlata peliarvosteluista että mikä on pelin kokonaisarvosana lokaalisti pelattuna vs. pilvi-enchanced. Lokaalisti NPC vastaukset 6/10 geneeristä yes/no/ok, master mutta pilvestä pelattuna juonenkuljetusta ja immersiota. 10/10. Sitten kun pelin pilvituki lakkautetaan niin 10/10 pelistä tulee 6/10 paskakasa.

Tuo pilviöyhötys pitää lopettaa heti alkuunsa näissä hommisa.
 
Repliikkien generointi (ja TTS) olis kyllä helposti ja ainakin nykyteknologialla myös laadukkaammin toteutettavissa jonkun pilvipalvelun välityksellä ja samalla sopivasti kytkyttäisi asiakkaan kuukausimaksuun, eli konsolifirmalle varmaan houkutteleva toteutustapa. Jää lokaalille raudalle sitten enemmän resursseja latenssisensitiivisempään grafiikan rendaamisen ymv.

Ei sinänsä estettä etteikö jo tämän genin raudalle voisi tuoda tuota featurea.
Tuijotellaan jäätynyttä ruutua, kun verkko pätkäisee + jatkuva lagi mikä tästä ratkaisusta tulee parhaassakin tilanteessa. Ei kiitos pilvi+lokaalihybridille.

Next gen peleihin next gen rtx chat steroideissa tyyppinen ratkaisu lokaalisti. Ei pelkästään dialogi vaan myös se mitä npc:t päättävät tehdä. Yllättäviä reaktioita ja sandbox meininkiä. Olishan se mielenkiintoista jos gta VII vaikka olisi isoilta osin AI pohjainen. Kurvailet autolla NPC:n vaimon kuoliaaksi ja saat koko loppupelin ajaksi tyypin+sen perheen+kaverit joka vainoaa sua kuolleen vaimon vuoksi tms. Tottakai mahdollista tehdä ilman neuroverkkoakin, mutta mielenkiintoista olisi, jos reaktiot, dialogit yms. olisivat neuroverkkopohjaisia ja melko dynaamisia. Skriptataan hahmojen motivaatiot, puhetyyli yms. mutta reaktiot dynaamisia.

 
Viimeksi muokattu:
Tuo pilviöyhötys pitää lopettaa heti alkuunsa näissä hommisa.
Pointti lähinnä että pilviavusteisesti voidaan ajaa jotain GPT-4 tasoista mallia sen dialogin generoimiseen. Lokaalisti sitten jotain ihan muuta. Toki nää asiat varmasti kehittyy valtavasti ennen seuraavan genin julkaisua.

Tuijotellaan jäätynyttä ruutua, kun verkko pätkäise + lagi mikä tästä ratkaisusta tulee parhaassakin tilanteessa. Ei kiitos pilvi+lokaalihybridille.
Aika onnistuneesti täällä Helsingissä on ainakin pari viime vuosikymmentä tullut pelattua nettipumpumeja. Ysärillä takkusi enemmän joo, saatanan hauskaa oli silti. Ehkä tämä jossain päin maailmaa vielä merkittäväkin ongelma, mutta tainnut esim. WoW olla helvetin suosittu peli monella mantereella jo n. 20v vaikka täysin riippuvainen nettiyhteydestä.

Lagia repliikin generoimiseen saattaa tulla enemmän kun se tehdään sillä konsolin omalla raudalla, jonka resursseista osa on jo sidottuna pelin muuhun pyörittämiseen kuin siitä että se tehdään pilvessä. Jos ottaa huomioon, että porukka pelaa jotain striimattuja pelejä mistälie Geforce NOW palveluistakin niin toi verkon viive tuskin on valtava ongelma skenaariossa jossa dialogi data lähetetään kodista pilveen + generointi + pilvestä kotiin. Kuvittelisin vastauksen odottamisen NPC:ltä joku 200ms olevan paljon pienempi ongelma kuin vastaavan button-to-screen viiveen pumpumia pilvipalvelun kautta pelatessa, mutta ei kyllä ole kokemusta kummastakaan.

PS. toistan vielä, että pointti ei ole kannustaa pilvipalvelujen hyödyntämistä tms. Lähinnä teknisen aspektin pohtiminen.
 
Viimeksi muokattu:
Aika onnistuneesti täällä Helsingissä on ainakin pari viime vuosikymmentä tullut pelattua nettipumpumeja. Ysärillä takkusi enemmän joo. Ehkä tämä jossain päin maailmaa vielä merkittäväkin ongelma.
Helsinki ei ole sama asia kuin koko maailma. Voi miettiä myös mitä tehdään, kun pelin serverit suljetaan(maksaa rahaa pyörittää). Peli lakkaa toimimasta toisin kuin esim. baldurs gate 2 ja 3 jotka eivät hajoa pilven katoamiseen.

Jos joku tekis kokonaan pilvessä pyöriviä pelejä ja kuva+input siirretään geforce now tyylillä niin se voisi olla mielenkiintoista. Pumpumissa aina serverin/simulaation/fysiikan kannalta nollalagi. Ei hypi hahmot randomisti paikasta toiseen kun engine arvasi väärin lagia kompensoidessa tai ei voi tehdä lagiin perustuvia huijauksia. Toki lagia tulee kuvan ja inputin siirtoon, mutta sen vaikutus rajallisempi kuin nykyisissä ratkaisuissa missä lagia ja sen vaikutuksia ennustellaan jokaisen pelaajan koneella lokaalisti. Pelin grafiikan renderöinti yms. voisi olla mielenkiintoista optimoida, kun esimerkiksi simulaatiot ja fysiikat lasketaan kerran eikä joka pelaajan koneella uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki ei ole sama asia kuin koko maailma.
Joo ei varmaan. En silti ole vakuuttunut, että serverien viive olisi isokin ongelma valtavassa osassa maailmaa, kun kerran latenssisensitiivisempiäkin asioita hoidetaan pilvipelipalveluissa nykyään. Ei kyllä kokemusta Geforce Now:sta Helsingissä eikä muuallakaan maailmassa, saattaa olla kasa höyryävää paskaa, mutta kyllä totakin palvelua aika monenlaisissa maailmankolkissa pyöritetään:


Voi miettiä myös mitä tehdään, jos pelin serverit joskus suljetaan(maksaa rahaa pyörittää) ja sitten ei peli enää toimikkaan toisin kuin esim. baldurs gate 2 ja 3 jotka eivät hajoa pilven katoamiseen.
Täähän on ihan nykypäivää, esim. kaikki uusimpien Battlefieldien servut ovat EA:n hallussa.

Ja vielä toistan, pointti ei ollut puolustella pilvipalvelua, voidaan sopia että pitäisi lailla kieltää, mulle ei niin väliä kun en ole konsoleita ostelemassa ja kaihdan kuukausimaksullisia pelipalveluita. Jos pilvi mahdollistaa mm. laadukkaammat, immersiivisemmät NPC:t kuin lokaali konsolirauta niin siitä on edes jotain iloa siinä missä Battlefieldin servurajoitteista on hyötyjä vaikea keksiä.

Koko pointtia esiintuodessa oli ajatuksena nimenomaan se, että konsolivalmistajat voisivat pilvikytkyn turvin nyhtää kuukausimaksua, ei siis oma haaveeni tms, mutta tää pointti ilmeisesti meni viheltäen ohi:
samalla sopivasti kytkyttäisi asiakkaan kuukausimaksuun, eli konsolifirmalle varmaan houkutteleva toteutustapa.
 
Koko pointtia esiintuodessa oli ajatuksena nimenomaan se, että konsolivalmistajat voisivat pilvikytkyn turvin nyhtää kuukausimaksua, ei siis oma haaveeni tms, mutta tää pointti ilmeisesti meni viheltäen ohi:
Ei kiinnosta tuollainen. Pelaan lähinnä single player lokaalipelejä joiden haluan toimivan maailmanloppuun asti. Mun pointti oli miettiä miten saisi paremman baldurs gaten tai gta single player kokemuksen.
 
Samaa mieltä että kaikki tuommoinen pilveen sidottu kuukausimaksullinen "AI" haippi menee samaan romulootaan näiden TV-TV-TV ja Kinect tanssihömpötyksien kanssa. Paremminkin joku robusti lokaali AI-malli jota ajetaan konsolin sisällä ja pelinkehittäjä voisi itse opettaa tietynlaista pelikohtaista mallia esim joka tuo immersiota ja dynaamisuutta peliin. Yksinkertaistettu malli joka tulee pelin mukana esim GTA7 mukana tulisi gtaGPT joka luo NPC dialogia ja toimintamalleja lennosta sen mukaan mitä pelaaja tekee/häröilee. <100ms latenssilla tietenkin.

Tietenkin konsolin oma "Jarvis" pyörisi siinä päällä (EDIT: Tämä voisi olla ns. always online, mutta toimisi rajoitetussa tilassa myös ilman nettiäkin) koko ajan jolle voisi puhua suomea että tekisi kaikkea jännää. Esim:"Luo twitter postaus viimeisestä minuutista pelistä ja laita tekstiksi - Jiiihaa! Nyt kuolee paljon ja äkkiä!" *plim-plom* Twitter postaus luotu.
 
elaan lähinnä single player lokaalipelejä joiden haluan toimivan maailmanloppuun asti. Mun pointti oli miettiä miten saisi paremman baldurs gaten tai gta single player kokemuksen.
Samaa mieltä että kaikki tuommoinen pilveen sidottu kuukausimaksullinen "AI" haippi menee samaan romulootaan näiden TV-TV-TV ja Kinect tanssihömpötyksien kanssa.
Itellä ei kyllä rajuja ehdottomuuksia tämän suhteen. Jos 2024-2025 julkaistais huippuarvostelut saava peli, jossa open worldiin toimivasti integroitu STT -> GPT-4 -> TTS pohjainen NPC-systeemi niin saattaisin kyllä maksaakin siitä että voin pelata sitä kuukauden tai pari. Vaikka olisikin yksinpeli, pilvipakko ja kuukausimaksu.

Mielestäni tuossa pilvipakko perusteltu siinä missä nettimoninpeleissäkin, koska kotiraudalla sama ei vaan ole toteutettavissa nykyteknologialla. Ja kuukausimaksu myöskin perusteltu, kuten MMO:issa, koska palvelinkustannukset. Paljon huonommin perusteltujakin ratkaisuja löytyy, kuten em. Battlefieldin palvelinhölmöys (siitäkin toki silti makselen kuin idiootti, koska hyvä pelisarja).

Kivempihän se olisi, jos tasan yhtä hyvä tekele toimisi kotikoneella, mutta tämä vähemmän realistista. Toki sitten 40-luvulla kun GTA 7 julkaistaan niin varmaan jo kymmenen euron kellokin pyörittää GPT-4:sta. ;)
 
Itellä ei kyllä rajuja ehdottomuuksia tämän suhteen. Jos 2024-2025 julkaistais huippuarvostelut saava peli, jossa open worldiin toimivasti integroitu STT -> GPT-4 -> TTS pohjainen NPC-systeemi niin saattaisin kyllä maksaakin siitä että voin pelata sitä kuukauden tai pari. Vaikka olisikin yksinpeli, pilvipakko ja kuukausimaksu.

Mielestäni tuossa pilvipakko perusteltu siinä missä nettimoninpeleissäkin, koska kotiraudalla sama ei vaan ole toteutettavissa nykyteknologialla. Ja kuukausimaksu myöskin perusteltu, kuten MMO:issa, koska palvelinkustannukset. Paljon huonommin perusteltujakin ratkaisuja löytyy, kuten em. Battlefieldin palvelinhölmöys (siitäkin toki silti makselen kuin idiootti, koska hyvä pelisarja).

Kivempihän se olisi, jos tasan yhtä hyvä tekele toimisi kotikoneella, mutta tämä vähemmän realistista. Toki sitten 40-luvulla kun GTA 7 julkaistaan niin varmaan jo kymmenen euron kellokin pyörittää GPT-4:sta. ;)
Microsoftin kolmihaarakoukku imastu kurkkuun asti? 2013 lupailtu jo kaikenlaista, ei ole näkynyt? Microsoft: Xbox One cloud processing can enhance lighting, physics

Käytännön ongelmaksi tulee myös hinta. Jos ei lokaalisti kone jaksa laskea niin mitä maksaa joku nvidian konesalikortin käyttäminen pelin pyörittämiseen? Tarviiko konesalissa olla joku 10x, 100x nopeampi rauta kuin kotikone, että sama juttu ei enää toimi lokaalisti?

Mun puolesta pilvihärveleitä saa ja pitää tehdä. Oma mielenkiinto kuitenkin lokaalipeleissä ja miten niitä saisi lokaalisti parannettua. Eivät ole toisiansa poissulkevia asioita. Ei nyt hirveästi vaatisi, että esim. puhesynteesi+rtx chat kombolla saisi tehtyä "rajattoman" määrän npc-dialogia gta:han. Säästää myös devaajan aikaa, kun ääninäyttelijöitä ja dialogin nauhoittamista tarvitaan vähemmän. Tai että asioihin reagoiminen baldurs gate/skyrimissä olisi monipuolisempaa. Iso pointti myös siinä, että pelit toimii maailmanloppuun asti. Tykkään toisinaan pelata vanhoja hyviä pelejä uudestaan.
 
Microsoftin kolmihaarakoukku imastu kurkkuun asti? 2013 lupailtu jo kaikenlaista, ei ole näkynyt? Microsoft: Xbox One cloud processing can enhance lighting, physics
Mistähän Microsoft trollauksen tähän pieraisit? Aivan sama mulle toteuttaisiko hypoteettisen LLM:ää NPC:issä hyödyntävän pelin Microsoft, Sony tai vaikka Nvidia. Enkä puhunut grafiikoista/fysiikasta mitään kuten tuo artikkeli vaan sen verran suuresta tekoälymallista, ettei se kotikoneen/konsolin VRAMiin mahdu (GPT-4).

Tuollasta Nvidian demoa, jossa pyörii samanaikaisesti UE5 sekä STT+LLM+TTS tekoälymallit ei kovin helposti toteuteta yhdellä GPU:lla. Vaikka kaikki mahtuisikin VRAMiin niin UE5 ruudunpäivitys mitä luultavimmin romahtaa, kun tekoälymallit alkavat generoimaan. Oletan että tuo demo toimii joko usemman GPU:n koneella tai sitten tekoälymallit ajetaan muualla ja niiden output striimataan peliä pyörittävään koneeseen verkon välityksellä, (kuten ChatGPT:n output selaimeen, jota rendaa tabletti).

Käytännön ongelmaksi tulee myös hinta. Jos ei lokaalisti kone jaksa laskea niin mitä maksaa joku nvidian konesalikortin käyttäminen pelin pyörittämiseen? Tarviiko konesalissa olla joku 10x, 100x nopeampi rauta kuin kotikone, että sama juttu ei enää toimi lokaalisti?
Konesali hoitaa vain tekoälyn pyörittämisen. UE5 tms. pyörii lokaalisti. LLM ja TTS inferenssi ei ole kovin kallista, mutta etenkin ensimmäinen vaatii paljon VRAMia. Jos GPT-4 infrenssi on tosiaan liian kallista niin käytetään sitten vaikka Mixtralia.

4090:n 24 Gt:llä toimii proof of concept peli+LLM hommat jo nyt, mutta graafisesti vaativaa AAA peliä laadukkaalla LLM:llä vahvistetuilla NPC:illä en odota näkeväni ihan heti pyörimässä yhdellä kuluttajanäyttiksellä. Voin toki olla väärässäkin, ehkä Nvidia laittaa tuon UE5 demon jakeluun huomenna ja yllätyksekseni toimiikin yhdellä näyttiksellä täysin sulavasti.

Jos next gen konsolit tulee joskus 2028 niin tilanne on varmasti jo hyvin erilainen ja varmasti ilman pilveä saadaan jo paljon enemmän aikaiseksi. En toisaalta myöskään ylläty, jos konsolivalmistajat yrittävät upsellata pilviavusteisesta kokemusta, jossa jotain sellaista extraa, mikä ei pelkällä Series Next/PS6 kotipöntöllä onnistuisi. Lompakolla on hyvä äänestää sitten toiveittensa mukaisesti.
 
Sony plunged $10 billion after its PS5 sales cut. But a bigger issue is its near decade low games margin
“Their rev (revenue) on digital sales, add-on-content, digital-downloads are at all time highs… And yet their margins are at decade-lows. This is just not acceptable,”

Joko pian tulee Trikoo Sankari 2 boxillekin? Sijoittajilta ainakin selkeä viesti, kun osakkeen arvo tippunut lähes 8% viikossa. Ei ole ilmeisesti kovin toimiva bisnesmalli että laitetaan yhteen peliin 300 milliä viiden vuoden välein ja julkaistaan vain yhdelle alustalle.
Mikähän studio laitetaan seuraavaksi kiinni?
 
Sony plunged $10 billion after its PS5 sales cut. But a bigger issue is its near decade low games margin
“Their rev (revenue) on digital sales, add-on-content, digital-downloads are at all time highs… And yet their margins are at decade-lows. This is just not acceptable,”

Joko pian tulee Trikoo Sankari 2 boxillekin? Sijoittajilta ainakin selkeä viesti, kun osakkeen arvo tippunut lähes 8% viikossa. Ei ole ilmeisesti kovin toimiva bisnesmalli että laitetaan yhteen peliin 300 milliä viiden vuoden välein ja julkaistaan vain yhdelle alustalle.
Mikähän studio laitetaan seuraavaksi kiinni?
D1 exclut ps+ palveluun olis helppo ratkaisu.
 
Hauskaa tässä on se että, Ponyt ovat vuosia haukkuneet että Gamepass ei ole kannattavaa, ja nyt kun PlayStation on suurissa vaikeuksissa, vallitsee täysi radio hiljaisuus. Xbotit sentään antavat omalleen kritiikkiä.
 
Voihan sitä tietenkin kritiikiksikkin sanoa kun ummistetaan silmät palvelun kannattamattomuudelle ja konsolien heikolle menestykselle, jopa siinä määrin että sivuutetaan kokonaan se tosiasia että Microsoft lopetti Series konsoleiden valmistuksenkin juuri nyt koska kukaan ei niitä osta. Selektiivistä radiohiljaisuutta vai kritiikkiä?

On toki tärkeää nostaa kissa pöydälle ja huudella miten Sony ei teekkään kaikkien aikojen myyntiennätystä vaan tulee vain toiseksi paras ennätys. Siitä saitte senkin radiohiljaiset Ponyt! Miksette ole huolestuneita!
 
Voihan sitä tietenkin kritiikiksikkin sanoa kun ummistetaan silmät palvelun kannattamattomuudelle ja konsolien heikolle menestykselle, jopa siinä määrin että sivuutetaan kokonaan se tosiasia että Microsoft lopetti Series konsoleiden valmistuksenkin juuri nyt koska kukaan ei niitä osta. Selektiivistä radiohiljaisuutta vai kritiikkiä?

On toki tärkeää nostaa kissa pöydälle ja huudella miten Sony ei teekkään kaikkien aikojen myyntiennätystä vaan tulee vain toiseksi paras ennätys. Siitä saitte senkin radiohiljaiset Ponyt! Miksette ole huolestuneita!
Kyllähän Xbotit sen tunnustavat että konsoli ei mene kaupaksi. Series konsolien valmistus kutenkin jatkuu taas Q2. Myös Sony on puolittunut tuotannon vuoden alussa vähäisen kysynnän takia.
 
Kyllähän Xbotit sen tunnustavat että konsoli ei mene kaupaksi. Series konsolien valmistus kutenkin jatkuu taas Q2. Myös Sony on puolittunut tuotannon vuoden alussa vähäisen kysynnän takia.
Hyvä homma että tuotanto jatkuu taas joskus myöhemmin tänä vuonna ja sitäpaitsi vähentää muutkin. Sonykään ei tee maailmanennätystä.

Tästä tulisi hyvä seurapeli: Etsi kritiikki - älä altistu spinnaukseen.
 
Voihan sitä tietenkin kritiikiksikkin sanoa kun ummistetaan silmät palvelun kannattamattomuudelle ja konsolien heikolle menestykselle, jopa siinä määrin että sivuutetaan kokonaan se tosiasia että Microsoft lopetti Series konsoleiden valmistuksenkin juuri nyt koska kukaan ei niitä osta. Selektiivistä radiohiljaisuutta vai kritiikkiä?

On toki tärkeää nostaa kissa pöydälle ja huudella miten Sony ei teekkään kaikkien aikojen myyntiennätystä vaan tulee vain toiseksi paras ennätys. Siitä saitte senkin radiohiljaiset Ponyt! Miksette ole huolestuneita!
Mikä palvelu nyt olikaan kannattamaton?
Selkeästi hyvin myyvä konsoli ei pelkästään riitä, saa nähdä mitä toimenpiteitä tuo sit tuo tullessaan. D1 exclut omaan palveluun ei kuulostaisi hassummalta.
 
D1 exclut omaan palveluun ei kuulostaisi hassummalta.
No tartun sitten tuohon kun peräkkäisissä viesteissä haluat sitä tyrkyttää...

Day1 excluillako se marginaali sitten paranee? Mä olen ennemminkin sitä mieltä että Day1 myynti ja ennakkomyynti on tärkeä osa rahavirrasta pelin myyjälle ja kehittäjälle. Jos puhutaan normaalista mikromaksuttomasta pelistä. Day1 exclut saa kyllä varmaan tilaajamäärät kasvuun, mutta entä sitten kun se kasvu alkaa saavuttaa raja-arvonsa. Teet kalliilla AAA-exclun ja laitat sen palveluun etkä saa juuri yhtään euroa ylimääräistä firman kassaan? Kuulostaako kannattavalta? Verratuna ennakkotilauksiin ja Day1 myyntiin? Lisäksi pelkona on että se alkaa ohjaamaan myös pelin kehitystä. Yhä suurempi osa pelistä jää DLC:n tai season passin taakse, jotta saataisiin edes jotain lisätuloa. Day1 versio tulee lopulta olemaan alusta jolla myydään loput pelistä? Lisäksi ennakkotilaajat ja Day1 ostajat ovat se tärkeä osa pelaajakuntaa joka on valmis maksamaan pelaamisesta, ja siitä Day1 heti pelaamisen edusta. Me loput odotellaan että pelit tulee alennusmyyntiin joskus tai sinne tilauspalveluun. Jos tuolta porukalta jätetään pelihalut rahastamatta, niin aika iso ja olennainen osa rahavirrasta tyrehtyy.
 
No tartun sitten tuohon kun peräkkäisissä viesteissä haluat sitä tyrkyttää...

Day1 excluillako se marginaali sitten paranee? Mä olen ennemminkin sitä mieltä että Day1 myynti ja ennakkomyynti on tärkeä osa rahavirrasta pelin myyjälle ja kehittäjälle. Jos puhutaan normaalista mikromaksuttomasta pelistä. Day1 exclut saa kyllä varmaan tilaajamäärät kasvuun, mutta entä sitten kun se kasvu alkaa saavuttaa raja-arvonsa. Teet kalliilla AAA-exclun ja laitat sen palveluun etkä saa juuri yhtään euroa ylimääräistä firman kassaan? Kuulostaako kannattavalta? Verratuna ennakkotilauksiin ja Day1 myyntiin? Lisäksi pelkona on että se alkaa ohjaamaan myös pelin kehitystä. Yhä suurempi osa pelistä jää DLC:n tai season passin taakse, jotta saataisiin edes jotain lisätuloa. Day1 versio tulee lopulta olemaan alusta jolla myydään loput pelistä? Lisäksi ennakkotilaajat ja Day1 ostajat ovat se tärkeä osa pelaajakuntaa joka on valmis maksamaan pelaamisesta, ja siitä Day1 heti pelaamisen edusta. Me loput odotellaan että pelit tulee alennusmyyntiin joskus tai sinne tilauspalveluun. Jos tuolta porukalta jätetään pelihalut rahastamatta, niin aika iso ja olennainen osa rahavirrasta tyrehtyy.
Pleikkarin käyttäjäkunta on sen verran massiivinen, et tilaispalvelu D1 peleillä tuottaisi varmasti mukavasti. MS on myös todistanut sen, et niitä pelejä ostetaan silti.
 
Pleikkarin käyttäjäkunta on sen verran massiivinen, et tilaispalvelu D1 peleillä tuottaisi varmasti mukavasti. MS on myös todistanut sen, et niitä pelejä ostetaan silti.
Ei taatusti Sony tienaisi niin hyvin jos toisi pelinsä vuokrapelien joukkoon heti alusta saakka. Ja sitten se laatu. Mäsä on onnistuneesti todistanut millaisia puolivillaisia pökäleitä omat hittipelit ovat olleet julkaisussa kuten vaikka Halo Infinite. Palveluun on pakko puskea jotain jotta asiakkaat pysyisivät.
Sonyn kannattaa pysyä hyväksi todetussa linjassaan. Pelit tulee laadukkaina ulos, myyvät hyvin ja lopulta päätyvät myös tuonne vuokrapalveluun. Mäsän bisnesmalleja on turha apinoimaan alkaa.
 
Sonyn kannattaa pysyä hyväksi todetussa linjassaan. Pelit tulee laadukkaina ulos, myyvät hyvin ja lopulta päätyvät myös tuonne vuokrapalveluun. Mäsän bisnesmalleja on turha apinoimaan alkaa.
Jep. Varsinkin kun M$ ei kerro bisnesmallinsa kannattavuudesta oikeastaan mitään. Näen nykyisen systeemin hyvänä, että ensin rahastetaan niiltä jotka ovat valmiita maksamaan täyden hinnan Day1 pelaamisesta, ja niille muille jotka odottelee vuoden verran alennusmnyyntejä niin mydään se tilauspalvelun kautta. Ne ei siitä pelistä täyttä hintaa makasisi muutenkaan. Samalla se pitää tilauspalvelun hinnan järkevänä. Jos ei kaikkia pelejä tarvitsekaan pelata heti Day1, niin siitä maksaa ihan turhaan tilauspalvelun hinnassa. Palvelun hintahan ei todellakaan ole sama jos siinä on Day1 pelit mukana tai jos siinä ei ole.
 
Nintendon tämän päivän Partner Directissä trailerit Pentimentille ja Groundedille. Sonyn Youtube kanavalle upattu Hi-Fi Rush traileri.

”sTaRfiELd Ja InDy SiELtÄ oN tULoSsA”
 
Joo kieltämättä aika skeidaa pistävät jakoon. Toisaalta olisiko 62/100 starfield ollut yhtään sen parempi. Veikkaan että moni saa hifi rushista enemmän nautittavia tunteja irti kuin Starfieldistä.
 
”sTaRfiELd Ja InDy SiELtÄ oN tULoSsA”
Uskaltaisin lyödä vetoa että molemmat pelit tulee pleikalle/Nintendon alustalle sanotaanko 2 vuoden sisällä. Se että ne eivät kuulu ensimmäisen neljän pelin joukkoon ei tarkoita etteikö ne ikinä olisi tulossa
 
Joo kieltämättä aika skeidaa pistävät jakoon. Toisaalta olisiko 62/100 starfield ollut yhtään sen parempi. Veikkaan että moni saa hifi rushista enemmän nautittavia tunteja irti kuin Starfieldistä.
Jos Pentiment ja Hi-Fi rushia pitää ”skeidana” niin huomaa että on ehkä hyvä saada kyseiset pelit Nintendon ja Sonyn laitteille pelattavaksi. Ompahan vaihtelua Marioille ja Sonyn kolmannen persoonan saman muotin peleille. ;)
 
Jos Pentiment ja Hi-Fi rushia pitää ”skeidana” niin huomaa että on ehkä hyvä saada kyseiset pelit Nintendon ja Sonyn laitteille pelattavaksi. Ompahan vaihtelua Marioille ja Sonyn kolmannen persoonan saman muotin peleille. ;)
Itsehän pelasin nuo pelit day1 game passista. Löytyy ”impressionit” myös tästä threadista.
 
Ei taatusti Sony tienaisi niin hyvin jos toisi pelinsä vuokrapelien joukkoon heti alusta saakka. Ja sitten se laatu. Mäsä on onnistuneesti todistanut millaisia puolivillaisia pökäleitä omat hittipelit ovat olleet julkaisussa kuten vaikka Halo Infinite. Palveluun on pakko puskea jotain jotta asiakkaat pysyisivät.
Sonyn kannattaa pysyä hyväksi todetussa linjassaan. Pelit tulee laadukkaina ulos, myyvät hyvin ja lopulta päätyvät myös tuonne vuokrapalveluun. Mäsän bisnesmalleja on turha apinoimaan alkaa.
No muunlaista vastausta en sulta odottanutkaan. Aika näyttää mitä Sony tekee, ehkä kaikki exclut tulee jo julkaisussa tietokoneelle.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240222_141326.jpg
    Screenshot_20240222_141326.jpg
    175,4 KB · Luettu: 41
Ps. Ihan kiva ylläri tuli passiin, tuon meinasin ostaa vasta.
Itselläkin oli Dead Island 2 ollut ostoskorissa jo pitkään mutta sattumalta satuin yövuorossa selaamaan Xbox äppiä ja piti pariin otteeseen tarkastella että näänkö oikein. :D

Ei ole kyllä Game Passin tarjonnalle vielä haastajaa. :thumbsup:
 
Niin joo siis se oli Steamin arvosteluiden keskiarvo. 94k ääntä 62/100. Viimeiseltä 30 päivältä 2000 ääntä joiden keskiarvo 42/100.
Miten vuonna 2024 jaksaa edes välittää arvosteluista ja varsinkin Steamin arvosteluista kun pelejä on niin helppo review-pommittaa paskoilla arvosanoilla ihan vaan vittuillakseen.

Sama kun katsoisi Metacriticin User Scoreja... :rolleyes:
 
Miten vuonna 2024 jaksaa edes välittää arvosteluista ja varsinkin Steamin arvosteluista kun pelejä on niin helppo review-pommittaa paskoilla arvosanoilla ihan vaan vittuillakseen.

Sama kun katsoisi Metacriticin User Scoreja... :rolleyes:
Steamin review scoreen vaikuttaa vain reviewit jotka on tehty suoraan steamista ostetulla pelillä ja sitä ei ole refundattu. Reviewiä ei voi tehdä jos peliä ei omista. Jos olet ostanut/varastanut avaimen jostain muualta ja rekisteröit sen steamiin, voit tehdä reviewin mutta sitä ei lasketa mukaan review scoreen.

Eli jos haluat vittuillakseen review bombata esim starfieldin niin sinun pitää ostaa peli suoraan steamista (69e) etkä saa refundaa peliä koskaan. Sen jos tekee niin saa kyllä varmasti "authenticated vittuilija" -badgen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 910
Viestejä
4 750 674
Jäsenet
77 412
Uusin jäsen
Turale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom