PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Laita mulle lista Xbox-peleistä jotka maksaa 80€.

Ja mihin perustuu tämä spekuloimasi 30€/kk-hinta? Verrokiksi mikä muu tilauspalvelu on yli kaksinkertaistanut hintansa esim. parissa vuodessa? Ja miksi tuo spekuloimasi hinta ei ole vaikka 100€/kk? Köyhät kyykkyyn. :rofl2:
80€ on alan standardi, ks. sony. Nintendolla hinnat lienee n. 60€, mutta itse pelitkin on kehityskuluiltaan paljon maltillisemmat ja itse konsolia myytäneen ainakin nyt voitolla. Tällä hetkellä MS pitää hintoja matalalla, jotta joku viitsisi kys. konsolin valita sonyn sijaan. Nykyinen MS:n hinnoittelu ei ole kannattavaa ja siksi on odotettavissa että siihen tulee joskus muutos, vai oletko asiasta (jostain spesifistä syystä johtuen?) eri mieltä?

30€ on hatusta heitetty arvio jolla hommasta tulisi taatusti kannattava, yhtälailla voisi sanoa myös vaikka 25€. Ilman tarkkoja lukuja on mahdotonta sanoa että missä hyvän kannattavuuden raja kulkee. Missä itse arvioisit gamepassin kuukausimaksun olevan, jos sillä olisi alan standardin mukainen n. 30% kate?
 
80€ on alan standardi, ks. sony. Nintendolla hinnat lienee n. 60€, mutta itse pelitkin on kehityskuluiltaan paljon maltillisemmat ja itse konsolia myytäneen ainakin nyt voitolla. Tällä hetkellä MS pitää hintoja matalalla, jotta joku viitsisi kys. konsolin valita sonyn sijaan. Nykyinen MS:n hinnoittelu ei ole kannattavaa ja siksi on odotettavissa että siihen tulee joskus muutos, vai oletko asiasta (jostain spesifistä syystä johtuen?) eri mieltä?

30€ on hatusta heitetty arvio jolla hommasta tulisi taatusti kannattava, yhtälailla voisi sanoa myös vaikka 25€. Ilman tarkkoja lukuja on mahdotonta sanoa että missä hyvän kannattavuuden raja kulkee. Missä itse arvioisit gamepassin kuukausimaksun olevan, jos sillä olisi alan standardin mukainen n. 30% kate?
Eli JOS MS nostaa Xboxin digipelien hinnaksi 99€/kpl ja JOS MS lopettaa fyysisten Xbox-pelien myynnin kokonaan ja JOS MS nostaa Game Passin hinnaksi 49€/kk ja JOS maailmanlaajuinen energiakriisi iskee, niin sun konsolista tulee rahareikä ja verkonpaino.

Eihän tässä voi olla kuin samaa mieltä. Hyvä että spekuloitiin, niin tietää mihin varautua. :tup:

P.s Tätä "mitä jos"-concern trollausta näkee ihan riittävästi muillakin foorumeilla. :D "Is it sustainable? Is this legal?!"
 
Microsoft takoi viime vuonna voittoa $46B verrattuna Sonyn $6B, en olisi kovin huolissaan miten Microsoft pärjää tulevaisuudessa.
Microsoft osaa rahan teon mutta pelimaailmasta sitä ei kerry. Varmasti ovat huolestuneita asiasta koska loputtomiin rahaa ei voida kompensoida muista bisneksistä. Sama tilanne on Sonylla jolla myös on tuottamattomia alueita.

Eli JOS MS nostaa Xboxin digipelien hinnaksi 99€/kpl ja JOS MS lopettaa fyysisten Xbox-pelien myynnin kokonaan ja JOS MS nostaa Game Passin hinnaksi 49€/kk ja JOS maailmanlaajuinen energiakriisi iskee, niin sun konsolista tulee rahareikä ja verkonpaino.

Eihän tässä voi olla kuin samaa mieltä. Hyvä että spekuloitiin, niin tietää mihin varautua. :tup:

P.s Tätä "mitä jos"-concern trollausta näkee ihan riittävästi muillakin foorumeilla. :D "Is it sustainable? Is this legal?!"
Sinä vähättelet ja pilkkaat Sonyn toimia milloin mistäkin aiheesta ja jotkut muut ihmettelevät miksi Microsoft toimii noin ottaen takkiinsa sekä laitemyynnissä että Game Passissa ja aikooko tehdä asiaan isojakin muutoksia, joka tuntuu suoraan kuluttajan lompakossa negatiivisesti. Ei kannata arvostella muita minkäänlaisista trollauksista.
 
Viimeksi muokattu:
Sinä vähättelet ja pilkkaat Sonyn toimia ja jotkut muut ihmettelevät miksi Microsoft toimii noin ottaen takkiinsa sekä laitemyynnissä että Game Passissa ja aikooko tehdä asiaan isojakin muutoksia, joka tuntuu suoraan kuluttajan lompakossa negatiivisesti. Ei kannata arvostella muita minkäänlaisista trollauksista.

Miksi tekisi isojakin muutoksia? Volyymibisnestä jossa pitää saavuttaa kriittinen massa, tätä kohti ollaa menossa ilmeisen hyvää tahtia joten tuskin alkavat keikuttamaan venettä.
 
Miksi tekisi isojakin muutoksia? Volyymibisnestä jossa pitää saavuttaa kriittinen massa, tätä kohti ollaa menossa ilmeisen hyvää tahtia joten tuskin alkavat keikuttamaan venettä.
Meinaat että MS saa ostettua pelejä gamepassiinsa paremmilla diileillä kun käyttäjiä on enemmän? Olisi vallan hölmöä pelinkehittäjiltä suostua mihinkään muuhun kuin joko käyttäjämääräpohjaiseen tai pelituntipohjaiseen laskutukseen ja kumpikaan noista ei skaalaudu microsoftin eduksi käyttäjämäärän kasvaessa.

Minkä perusteella luulet että tuo tulee kannattavaksi kun vain volyymi kasvaa? Kriittinen volyymi + hinnankorotus toimii varmasti.

Edit:
(Game Passin) Taseessa taitaa näkyä positiivisena jos käyttäjämäärä kasvaa sen takia että ihmiset hankkivat tuon pelatakseen microsoftin omistamien pelitalojen pelejä, mutta tällöin ne microsoftin omistamat pelitalot ei tee hyvää tuottoa sijoituksille ja sekin on ongelmallista. Ei tuokaan ole hyvä end game.
 
Viimeksi muokattu:
Microsoft on kyllä jees. Konsolit ja gamepass tekee tappiota ja loput esim ohjaimet, dlc, pelit ja mediat jaetaan ilmaiseksi.

Olen nyt noin kuusi vuotta seurannut tätä xboxin alasajoa, kauan täsä pitää vielä odottaa?
 
Microsoft on kyllä jees. Konsolit ja gamepass tekee tappiota ja loput esim ohjaimet, dlc, pelit ja mediat jaetaan ilmaiseksi.

Olen nyt noin kuusi vuotta seurannut tätä xboxin alasajoa, kauan täsä pitää vielä odottaa?
Kuusi vuotta? Alkuperäinen Xbox tuli kylläkin kauppoihin marraskuussa 2001, eli pian 20 vuotta on odotettu, mutta koko ajan lähenee. :tup: Hämmentää kyllä että miksi edes ostivat Bethesda/Zenimaxin 7,5 miljardilla kun bisnekset on ihan kuralla, mutta ehkä se oli vain joku känninen päähänpisto. :rofl2: Itsekin joskus meinasin perämoottorin ostaa tuhannen tuiskeessa tori.fi:stä, eikä mulla ole edes venettä.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaat että MS saa ostettua pelejä gamepassiinsa paremmilla diileillä kun käyttäjiä on enemmän? Olisi vallan hölmöä pelinkehittäjiltä suostua mihinkään muuhun kuin joko käyttäjämääräpohjaiseen tai pelituntipohjaiseen laskutukseen ja kumpikaan noista ei skaalaudu microsoftin eduksi käyttäjämäärän kasvaessa.

Minkä perusteella luulet että tuo tulee kannattavaksi kun vain volyymi kasvaa? Kriittinen volyymi + hinnankorotus toimii varmasti.

Edit:
(Game Passin) Taseessa taitaa näkyä positiivisena jos käyttäjämäärä kasvaa sen takia että ihmiset hankkivat tuon pelatakseen microsoftin omistamien pelitalojen pelejä, mutta tällöin ne microsoftin omistamat pelitalot ei tee hyvää tuottoa sijoituksille ja sekin on ongelmallista. Ei tuokaan ole hyvä end game.

Volyymiedut tulee siitä että kiinteät kulut jakautuvat isommalle joukolle jolloin yksikkötuotto paranee.

Samaten MS uskoakseni pystyy neuvottelemaan parempia diilejä kun käyttäjämäärä kasvaa ainakin joidenkien pelien osalta koska moni GP käyttäjä ostaa dlc matskua ja jatko-osia, GPtä voi ajatella markkinointikanavana joka tuo huomasti näkyvyyttä.

Tuo loppuosa on taas vähän ihmeellistä tekstiä, en oikein ymmärrä mitä haet sillä. Menee taseeseen? Microsoftin pelitalot kuuluu käsittääkseni samaan yksikköön kuin GP eli sillä ei ole sinänsä väliä tuleeko tulot GPstä vai pelitaloilta.
 
Volyymiedut tulee siitä että kiinteät kulut jakautuvat isommalle joukolle jolloin yksikkötuotto paranee.

Samaten MS uskoakseni pystyy neuvottelemaan parempia diilejä kun käyttäjämäärä kasvaa ainakin joidenkien pelien osalta koska moni GP käyttäjä ostaa dlc matskua ja jatko-osia, GPtä voi ajatella markkinointikanavana joka tuo huomasti näkyvyyttä.

Tuo loppuosa on taas vähän ihmeellistä tekstiä, en oikein ymmärrä mitä haet sillä. Menee taseeseen? Microsoftin pelitalot kuuluu käsittääkseni samaan yksikköön kuin GP eli sillä ei ole sinänsä väliä tuleeko tulot GPstä vai pelitaloilta.
Yksi erittäin arvokas asia on myös käyttäjädata, jota Game Passin kautta tulee valtavasti. Mitä esim. nuoret naiset pelaavat, kuinka paljon ja millaista heidän ostokäyttäytyminen on jne. Erilaiset mittarit ikäryhmittäin, maanosittain/maittain, sukupuolen mukaan jne.

Nyt jo tiedetään, että Game Pass lisää tilaajien pelaamisen määrää. Se kasvattaa DLC-myyntiä, pelisarjan muiden osien myyntiä ja nostaa tapetille pelejä jotka muuten jäisivät vähemmälle huomiolle. Xbox hyötyy, devit hyötyy, kuluttaja hyötyy.

Jotenkin tuntuu että tämä keskustelu kiertää tätä samaa kehää Game Passin ympärillä kuukaudesta toiseen. :rofl2: Muistaako joku Netflixin alkuaikoja? Olikohan se yhtä hämmentävä kokonaisuus DVD:n suurkuluttajille kuin Game Pass on joillekin. :think:
 
Tuo loppuosa on taas vähän ihmeellistä tekstiä, en oikein ymmärrä mitä haet sillä. Menee taseeseen? Microsoftin pelitalot kuuluu käsittääkseni samaan yksikköön kuin GP eli sillä ei ole sinänsä väliä tuleeko tulot GPstä vai pelitaloilta.
Jep näinhän se on, mutta MS voi kysyttäessä väittää että game pass on voitollinen tuossa tilanteessa. Siis olettaen että osastot ei siirtele rahaa keskenään simuloidakseen game pass soppareita.

Volyymiedut tulee siitä että kiinteät kulut jakautuvat isommalle joukolle jolloin yksikkötuotto paranee.
Microsoftilla on aika laajat serverifarmit jo olemassa ja yksikkötuotto tuskin (vielä) laajemman infran myötä kovin paljoa nousee. Mitä kiinteitä kuluja microsoftilla on tuon palvelun tuottamisessa jotka on niin merkittäviä että ne vaikuttavat voimakkaasti palvelun kannattavuuteen käyttäjäkunnan laajentuessa? Pelihankinnan henkilöstökulut ja markkinointi lienee ainoita suht merkittäviä kulueriä tollasessa palvelussa.

Samaten MS uskoakseni pystyy neuvottelemaan parempia diilejä kun käyttäjämäärä kasvaa ainakin joidenkien pelien osalta koska moni GP käyttäjä ostaa dlc matskua ja jatko-osia, GPtä voi ajatella markkinointikanavana joka tuo huomasti näkyvyyttä.
Eikö game passiin tule kuin perusversiot peleistä? Mitä käy dlc:lle kun peli johon se on ostettu katoaa game passista? Mikromaksuilla tehdään hyvin rahaa ja mikromaksupohjaiset pelit onkin useimmiten f2p eikä game pass tuo mitään lisää tuohon yhtälöön.

Yksi erittäin arvokas asia on myös käyttäjädata, jota Game Passin kautta tulee valtavasti. Mitä esim. nuoret naiset pelaavat, kuinka paljon ja millaista heidän ostokäyttäytyminen on jne. Erilaiset mittarit ikäryhmittäin, maanosittain/maittain, sukupuolen mukaan jne.
Koska käyttäjädataa ei voi kerätä ilman game passia? :confused:
Jotenkin tuntuu että tämä keskustelu kiertää tätä samaa kehää Game Passin ympärillä kuukaudesta toiseen. :rofl2: Muistaako joku Netflixin alkuaikoja? Olikohan se yhtä hämmentävä kokonaisuus DVD:n suurkuluttajille kuin Game Pass on joillekin. :think:
Netflixin valikoima on kutistunut samaan aikaan kun hinta on noussut, sitten alkuaikojen. Lisäksi paino on siirtynyt omaan exclutuotantoon, jota ei saa käyttöön mitenkään muuten kuin kuukausimaksua vastaan. Game Pass excluja odotellessa :wink:
 
Viimeksi muokattu:
Microsoftilla on aika laajat serverifarmit jo olemassa ja yksikkötuotto tuskin (vielä) laajemman infran myötä kovin paljoa nousee. Mitä kiinteitä kuluja microsoftilla on tuon palvelun tuottamisessa jotka on niin merkittäviä että ne vaikuttavat voimakkaasti palvelun kannattavuuteen käyttäjäkunnan laajentuessa? Pelihankinnat ja markkinointi lienee ainoita suht merkittäviä kulueriä tollasessa palvelussa.

Nimenomaan pelihankinnat eli pelit jotka ostetaan kertakorvauksella. Toki kaikki hallinnollinen yms kulupuoli myös jakaantuu laajemmalle. Ja markkinointi.

Eikö game passiin tule kuin perusversiot peleistä? Mitä käy dlc:lle kun peli johon se on ostettu katoaa game passista? Mikromaksuilla tehdään hyvin rahaa ja mikromaksupohjaiset pelit onkin useimmiten f2p eikä game pass tuo mitään lisää tuohon yhtälöön.

Yleensä tulee perusversiot. Dlct pysyy ja voit ostaa alennuksella pelin ennenkuin se poistuu palvelusta.

Koska käyttäjädataa ei voi kerätä ilman game passia

Ei samassa mittakaavassa, antaa huikeasti dataa.
 
Ei samassa mittakaavassa, antaa huikeasti dataa.
Mitä dataa se kerää mitä ei muuten jo kerätä konsolin käyttöehtojen perusteella?

Nimenomaan pelihankinnat eli pelit jotka ostetaan kertakorvauksella.
Ei pelifirmat ole niin tyhmiä että möisivät pelinsä kertakorvauksella tommoseen palveluun, ellei korvaussumma ole aivan älytön. Kaiken järjen mukaan hankinnat on aika- ja käyttäjämääräsidonnaisia, tai pelituntipohjaisia. Mistä olet moisen idean keksinyt että studiot möisivät pelejään jollain kertakorvauksella joka ei kasvaisi kun game passin piirissä on enemmän käyttäjiä, sehän olisi ihan uskomattoman huono diili studioille?
 
Ei pelifirmat ole niin tyhmiä että möisivät pelinsä kertakorvauksella tommoseen palveluun, ellei korvaussumma ole aivan älytön. Kaiken järjen mukaan hankinnat on aika- ja käyttäjämääräsidonnaisia, tai pelituntipohjaisia. Mistä olet moisen idean keksinyt että studiot möisivät pelejään jollain kertakorvauksella joka ei kasvaisi kun game passin piirissä on enemmän käyttäjiä, sehän olisi ihan uskomattoman huono diili studioille?
Aloita lukemalla tämän niin pääset vähän kärryille asiasta: Xbox experimenting with how to pay studios for Game Pass "because we don't think we have it figured out"
 
Jotain indiepeljä sun muuta voidaan saada toki mielivaltaisillakin soppareilla mukaan. Linkkaamastasi artikkelista puuttuu yksityiskohdat ja esimerkit siitä että minkä kokoisten pelien kanssa mitäkin menettelyjä on hyödynnetty.

Lisäksi jos kuvittelet että noi könttäsummat pysyvät samoina riippumatta game passin markkinaosuudesta, niin suosittelen pohtimaan asiaa hieman tarkemmin.

Lisäksi riippumatta siitä että millä soppareilla ms on noita ostellut, niin se on maksanut niistä liikaa. Muussa tapauksessa game pass tekisi rahaa ;)
 
Jotain indiepeljä sun muuta voidaan saada toki mielivaltaisillakin soppareilla mukaan. Linkkaamastasi artikkelista puuttuu yksityiskohdat ja esimerkit siitä että minkä kokoisten pelien kanssa mitäkin menettelyjä on hyödynnetty.

Lisäksi jos kuvittelet että noi könttäsummat pysyvät samoina riippumatta game passin markkinaosuudesta, niin suosittelen pohtimaan asiaa hieman tarkemmin.

Lisäksi riippumatta siitä että millä soppareilla ms on noita ostellut, niin se on maksanut niistä liikaa. Muussa tapauksessa game pass tekisi rahaa ;)
Eikä varmaan koskaan tule näyttämäänkään vai oletko nähnyt esim Sony julkaisevan tämmöisiä lukuja
 
Mitä dataa se kerää mitä ei muuten jo kerätä konsolin käyttöehtojen perusteella?

Doh, esim. mitä pelejä ladataan kun hinta ei ole esteenä, kauanko pelataan, mitä lisäreitä ostetaan jne

Ei pelifirmat ole niin tyhmiä että möisivät pelinsä kertakorvauksella tommoseen palveluun, ellei korvaussumma ole aivan älytön. Kaiken järjen mukaan hankinnat on aika- ja käyttäjämääräsidonnaisia, tai pelituntipohjaisia. Mistä olet moisen idean keksinyt että studiot möisivät pelejään jollain kertakorvauksella joka ei kasvaisi kun game passin piirissä on enemmän käyttäjiä, sehän olisi ihan uskomattoman huono diili studioille?

Kaikki vähänkin vanhemmat pelit voi kannattaa myydä könttäsummalla, saavat siihen päälle sitten jatko-osien ja dlcien tuotto.

Ajattelet tätä aika vanhanaikaisesti etkä oikein näe isompaa kuvaa.
 
Ajattelet tätä aika vanhanaikaisesti etkä oikein näe isompaa kuvaa.
Ja se isompi kuva on ilmeisesti että MS tekee hyväntekeväisyyttä?
Kaikki vähänkin vanhemmat pelit voi kannattaa myydä könttäsummalla, saavat siihen päälle sitten jatko-osien ja dlcien tuotto.
Jep, kuten jo tossa aiemmin mainitsinkin niin tuo kertakorvaus on yksi vaihtoehdoista:
Ei pelifirmat ole niin tyhmiä että möisivät pelinsä kertakorvauksella tommoseen palveluun, ellei korvaussumma ole aivan älytön.
Tällä hetkellä MS maksaa tuota älytöntä hintaa, kun kerran tulos on tappiolla.
Luonnollisesti pelifirmat pyytävät vielä isompaa kertakorvausta jos käyttäjämäärä game passissa on suurempi, eikö? Missä kohtaa tilanne siis muuttuu kannattavaksi?
DLC myyntiin pohjaava ansaintamalli sietäisi kuolla. Siihen pohjaava game pass spedeily johtaa vain enstistä typistetympiin peli "demoihin". Bisneksen kannalta se saattaa olla jossain tilanteissa toki kannattavaakin.

Doh, esim. mitä pelejä ladataan kun hinta ei ole esteenä, kauanko pelataan, mitä lisäreitä ostetaan jne
Ja kenelle tätä ennenkuulumattoman arvokasta käyttäjädataa myydään? Käsittääkseni pelitalot saavat jo nyt tiedot siitä että mitä lisäreitä ostetaan, kauanko niitä pelataan jne.
Haluaisin kuulla sen pitchin jossa MS yrittää saada pelitaloa antamaan pelinsa gamepassiin, jotta pelitalo saa tietää että miten heidän peliään pelattaisiin jos he antaisivat sen ilmaiseksi internettiin. :D
 
Näiden joidenkin valitusten perusteella luulisi että Microsoft on menossa huomenna konkkaan vaikka sillä menee paremmin kuin koskaan ;)

Microsoft has posted record profits this quarter, including a boom in its gaming sector which has revenues up 51%. The company as a whole posted a record-breaking $43.1 billion in revenue.

In the most recent financial earnings report for the period ending on December 31, 2020, Microsoft shared that revenue increased by 17% to reach $43.1 billion and $15 billion in profit.





Tässä myös pari vuotta vuoden takaa

Ohjelmistoyhtiö Microsoftin huhti-kesäkuun tulos on ylittänyt reippaasti odotukset. Microsoftin liikevaihto nousi 12 prosenttia vuoden takaisesta 33,7 miljardiin dollariin eli noin 30 miljardiin euroon. Tulos ylitti analyytikoiden voitto-odotukset lähes miljardilla dollarilla.

Koko vuoden voitto oli 125,8 miljardia dollaria, mikä on 14 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Tulos on Microsoftille vahvin vuosineljännes koskaan, arvioi yhtiön talousjohtaja Amy Hood. Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadellan mukaan tulos viimeisteli yhtiön ennätyksellisen tilikauden.

 
Viimeksi muokattu:
Näiden joidenkin valitusten perusteella luulisi että Microsoft on menossa huomenna konkkaan vaikka sillä menee paremmin kuin koskaan ;)
Missä kukaan tuollaista on esittänyt? Pitää olla aika yksinkertainen jos kuvittelee että MS ei osaisi laskea että miten kannattavaa liiketoimintaa rakennetaan.
 
Ja se isompi kuva on ilmeisesti että MS tekee hyväntekeväisyyttä?

Jep, kuten jo tossa aiemmin mainitsinkin niin tuo kertakorvaus on yksi vaihtoehdoista:

Tällä hetkellä MS maksaa tuota älytöntä hintaa, kun kerran tulos on tappiolla.
Luonnollisesti pelifirmat pyytävät vielä isompaa kertakorvausta jos käyttäjämäärä game passissa on suurempi, eikö? Missä kohtaa tilanne siis muuttuu kannattavaksi?
DLC myyntiin pohjaava ansaintamalli sietäisi kuolla. Siihen pohjaava game pass spedeily johtaa vain enstistä typistetympiin peli "demoihin". Bisneksen kannalta se saattaa olla jossain tilanteissa toki kannattavaakin.


Ja kenelle tätä ennenkuulumattoman arvokasta käyttäjädataa myydään? Käsittääkseni pelitalot saavat jo nyt tiedot siitä että mitä lisäreitä ostetaan, kauanko niitä pelataan jne.
Haluaisin kuulla sen pitchin jossa MS yrittää saada pelitaloa antamaan pelinsa gamepassiin, jotta pelitalo saa tietää että miten heidän peliään pelattaisiin jos he antaisivat sen ilmaiseksi internettiin. :D
Tämä sinun keskustelusi ja "spekulointi" on kyllä yhtä ajanhukkaa kaikkien kannalta. Et mitenkään pysty näkemään tätä Game Passin toimintamallia kannattavana, vaan roiskit seinälle mitä kummallisempia skenaarioita ja potentiaalisia uhkakuvia ilman ensimmäistäkään faktaa taustalla.

Sulla ei ole mitään faktaa näistä sopimuksista, kertakorvauksista, rahaliikenteestä vaan hatusta heitettyjä "mitä jos"-juttuja. Ei, Xboxit ei ole verkonpainoja kahden vuoden kuluttua vaikka kuinka mitäjossittelet.

Tässä on sulle muutama fakta:

-Xbox on ollut olemassa noin 20 vuotta
-Game Pass on ollut olemassa noin neljä vuotta
-MS teki viime tilikautenaan noin 46 miljardia VOITTOA, joten he voi ihan vaikka harrastelumielessä pyörittää Xbox-osastoa miinuksella seuraavat 20 vuotta, eikä se näy tai tunnu missään
-Game Passin käyttäjämäärät on kasvaneet räjähdysmäisesti noin 1m/kk-tahtia
-Xboxin liikevaihto nousi ennätystasolle viime tilikaudella, joten jos bisnes kasvaa, niin jotain tekevät oikein?

Jos Xboxin bisnesmalli olisi täysin paska, niin luuletko että he siihen panostaisi enää yhtään enempää? Sen sijaan MS on laajentanut Xbox-studioiden määrää yli 10 MILJARDILLA muutaman viime vuoden aikana. Missä bisneskoulussa opetetaan, että jos bisnes on paskaa niin panosta siihen hulluna massia? Joo, mutta kun mitä jos, endgame, liipalaapa. :D

Tämä ei ole enää kummankaan näkökulmasta hedelmällistä keskustelua, vaan tyhjän jankkaamista ja spekulointia ilman faktoja, joten jätän keskustelun kanssasi aiheesta tähän. Kiitos kuitenkin ja mukavaa viikonloppua. :tup:
 
Tässä on sulle muutama fakta:

-Xbox on ollut olemassa noin 20 vuotta
-Game Pass on ollut olemassa noin neljä vuotta
-MS teki viime tilikautenaan noin 46 miljardia VOITTOA, joten he voi ihan vaikka harrastelumielessä pyörittää Xbox-osastoa miinuksella seuraavat 20 vuotta, eikä se näy tai tunnu missään
-Game Passin käyttäjämäärät on kasvaneet räjähdysmäisesti noin 1m/kk-tahtia
-Xboxin liikevaihto nousi ennätystasolle viime tilikaudella, joten jos bisnes kasvaa, niin jotain tekevät oikein?
Viimeinen faktasi olikin kysymys?! :confused:

Liikevaihto on hieman eri asia kuin liikevoitto, kannattaa perusteista alotella kun tunnut asiat sekottavan keskenään. Liikevaihtoa on helppo kasvattaa myymällä tuotteita tappiolla - ja tähän MS on panostanut paljon. Liikevoiton kasvattaminen on hieman vaikeampi operaatio, ja siinä MS onnistuu tuotteesta riippuen hyvin vaihtelevasti.

Et mitenkään pysty näkemään tätä Game Passin toimintamallia kannattavana, vaan roiskit seinälle mitä kummallisempia skenaarioita ja potentiaalisia uhkakuvia ilman ensimmäistäkään faktaa taustalla.
Täh?! Ihan alusta asti olen todennut että game pass voi olla todella kannattava tuote, ei vain sen nykyisellä hinnalla. :confused: mitä sä oot oikein lukenut?

Hyvät viikonloput sinnekkin, kannattaa nauttia siitä subventoidusta game passista niin pitkään kun se onnistuu!
 
Ja se isompi kuva on ilmeisesti että MS tekee hyväntekeväisyyttä

No ei todellakaan, en tajua miksi heität tuollaisia älyttömyyksiä.

Tällä hetkellä MS maksaa tuota älytöntä hintaa, kun kerran tulos on tappiolla.
Luonnollisesti pelifirmat pyytävät vielä isompaa kertakorvausta jos käyttäjämäärä game passissa on suurempi, eikö? Missä kohtaa tilanne siis muuttuu kannattavaksi?
DLC myyntiin pohjaava ansaintamalli sietäisi kuolla. Siihen pohjaava game pass spedeily johtaa vain enstistä typistetympiin peli "demoihin". Bisneksen kannalta se saattaa olla jossain tilanteissa toki kannattavaakin.

Mistä tiedät MSn kulurakenteen? Tulos voi olla tappiolla monesta eri syystä.

Pelifirmojen pyynnit menee sen mukaan miten he saavat hyötyä GPstä, se hyöty voi tulla monesta eri purosta. AAA pelit day one julkaisuna maksavat tietysti hunajaa mutta esim 2v vanha peli voi olla jopa fiksua laittaa esim 6kk GP rundille, saa ilmaista mainosta ja monet GP tilaajat ostavat pelin itselleen.

Se mitä sinä ajattelet dlc mallista on taas täysin irrelevanttia

Ja kenelle tätä ennenkuulumattoman arvokasta käyttäjädataa myydään? Käsittääkseni pelitalot saavat jo nyt tiedot siitä että mitä lisäreitä ostetaan, kauanko niitä pelataan jne.
Haluaisin kuulla sen pitchin jossa MS yrittää saada pelitaloa antamaan pelinsa gamepassiin, jotta pelitalo saa tietää että miten heidän peliään pelattaisiin jos he antaisivat sen ilmaiseksi internettiin. :D

On aika rasittavaa keskustella kanssasi kun heittelet tuollaisia älyttömyyksiä, eihän kukaan ole sanonut mitään tuollaista.

GPstä saa paljon sellaista tietoa mitä pelitalot todnäk eivät nykyään saa koska yksi olennainen tekijä puuttuu eli maksullisuus, ne jotka ostavat pelin suoraan on pieni joukko koko pelaajakunnasta, GPstä saa tietoa myös niiden käyttäytymisestä jotka eivät erikseen maksa pelistä, tämä on hyödyllistä dataa.
 
GPstä saa paljon sellaista tietoa mitä pelitalot todnäk eivät nykyään saa koska yksi olennainen tekijä puuttuu eli maksullisuus, ne jotka ostavat pelin suoraan on pieni joukko koko pelaajakunnasta, GPstä saa tietoa myös niiden käyttäytymisestä jotka eivät erikseen maksa pelistä, tämä on hyödyllistä dataa.
Pelitalo voi ihan hyvin antaa vaikka jossain arvonnassa tuhat kappaletta ihmisille jos moista dataa kaipaa. En edelleenkään ymmärrä että miksi pelitalot moisesta maksaisivat kenellekkään, saati että sen datan myyminen olisi joku merkittävä tulonlähde microsoftille.

Pelifirmojen pyynnit menee sen mukaan miten he saavat hyötyä GPstä, se hyöty voi tulla monesta eri purosta. AAA pelit day one julkaisuna maksavat tietysti hunajaa mutta esim 2v vanha peli voi olla jopa fiksua laittaa esim 6kk GP rundille, saa ilmaista mainosta ja monet GP tilaajat ostavat pelin itselleen.
Pelifirmoille tuo voi ollakkin monessa tapauksessa nykyhinnoittelulla ihan ok diili, kerran MS maksaa omasta taskustaan ilmeisen hyviä summia ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Asiaton käytös
Pelitalo voi ihan hyvin antaa vaikka jossain arvonnassa tuhat kappaletta ihmisille jos moista dataa kaipaa. En edelleenkään ymmärrä että miksi pelitalot moisesta maksaisivat kenellekkään, saati että sen datan myyminen olisi joku merkittävä tulonlähde microsoftille.

Suosittelen tutustumaan aiheeseen hieman enemmän, kuluttajien käyttäytymisdataa käytetään koko ajan enemmän, algoritmit jauhaa dataa ja sen avulla firmat saavat arvokasta tietoa minkä perusteella bisnestä ja tuotteita kehitetään.

ymmärrän ettet ymmärrä mutta jos edes hieman pinnistelet niin ehkä saattaa herätä ajatuksia miten GPn käyttäjämäärät ja satojen pelien valikoima tuottaa sellaista tietoamitä pelitalo ei saa muualta.
 
Olenko pahasti väärässä jos oletan, että Ultimateen ehkä tulisi 1 tai max. 2 AAA-peliä vuodessa tuoreeltaan julkaisun jälkeen. Ultimate maksaa kuitenkin 13€/kk eli 156€ vuodessa. Reilussa kolmessa vuodessa Series X konsolin verran. Moniko ostaa 500€ pelejä sinä aikana, veikkaan että vähemmistö. Tuossa siis kuluttajalta saadaan nyhdettyä enemmän rahaa. Muiltakin kuin niiltä heavy gamereiltä jotka ostaa paljon pelejä heti julkaisuhinnalla eikä odota tarjouksia. Siitä riittänee mukava siivu noille studioille. Perus Game Pass 10€/kk ja 120€ vuodessa on sitten niitä pari vuotta vanhoja pelejä jotka muutenkin löytyy jo alelaarista suurimmalta osin. (Nyt on tietty noita Live Gold jäsenyyksiä jonka kautta on saatu Ultimate halvalla, mutta se on vain väliaikaista.)

Ansaintamalli voi olla esim. sellainen, että ensin saadaan ihmiset tottumaan kuukausimaksuun, ja sen kautta isoon pelikirjastoon. Tilauksen lopettamisen kynnystä lisää se että tämä iso kirjasto häviää käytettävistä. Kuluttaja jatkaa maksamista jotta pelit pysyy. Lisäksi jo ennestään kuukausimaksua maksavalle on helpompi markkinoida mahdollisia uusia palveluita. Muutama euro lisää niin saat taas jotain parempaa.
 
Ja tiedät että game pass levityssopimuksessa on klausuuli siitä että pelisi käyttäjätietoja tullaan myymään kilpailijoillesi?

En tiedä mitä näistä on sovittu etkä sinäkään.

Pidän varsin todennäköisenä että dataa kerätään todella paljon ja sitä hyödynnetään jatkuvasti enemmän ja enemmän.
 
Huomautus - älä laita sanoja toisen käyttäjän suuhun
Olenko pahasti väärässä jos oletan, että Ultimateen ehkä tulisi 1 tai max. 2 AAA-peliä vuodessa tuoreeltaan julkaisun jälkeen. Ultimate maksaa kuitenkin 13€/kk eli 156€ vuodessa. Reilussa kolmessa vuodessa Series X konsolin verran. Moniko ostaa 500€ pelejä sinä aikana, veikkaan että vähemmistö. Tuossa siis kuluttajalta saadaan nyhdettyä enemmän rahaa. Muiltakin kuin niiltä heavy gamereiltä jotka ostaa paljon pelejä heti julkaisuhinnalla eikä odota tarjouksia. Siitä riittänee mukava siivu noille studioille. Perus Game Pass 10€/kk ja 120€ vuodessa on sitten niitä pari vuotta vanhoja pelejä jotka muutenkin löytyy jo alelaarista suurimmalta osin. (Nyt on tietty noita Live Gold jäsenyyksiä jonka kautta on saatu Ultimate halvalla, mutta se on vain väliaikaista.)

Ansaintamalli voi olla esim. sellainen, että ensin saadaan ihmiset tottumaan kuukausimaksuun, ja sen kautta isoon pelikirjastoon. Tilauksen lopettamisen kynnystä lisää se että tämä iso kirjasto häviää käytettävistä. Kuluttaja jatkaa maksamista jotta pelit pysyy. Lisäksi jo ennestään kuukausimaksua maksavalle on helpompi markkinoida mahdollisia uusia palveluita. Muutama euro lisää niin saat taas jotain parempaa.
Jotain tuonsuuntaista voisi kuvitella. Innolla odottelen että missä kohtaa, millä kuukausimaksulla ja millä sisällöllä game pass julistetaan kannattavaksi liiketoiminnaksi.
Pidän varsin todennäköisenä että dataa kerätään todella paljon ja sitä hyödynnetään jatkuvasti enemmän ja enemmän.
Ja ilmeisesti myös uskot että kyseiseistä dataa ei voi vain ostaa, vaan pelit pitää myydä ensin game passiin?
 
Suosittelen tutustumaan aiheeseen hieman enemmän, kuluttajien käyttäytymisdataa käytetään koko ajan enemmän, algoritmit jauhaa dataa ja sen avulla firmat saavat arvokasta tietoa minkä perusteella bisnestä ja tuotteita kehitetään.

ymmärrän ettet ymmärrä mutta jos edes hieman pinnistelet niin ehkä saattaa herätä ajatuksia miten GPn käyttäjämäärät ja satojen pelien valikoima tuottaa sellaista tietoamitä pelitalo ei saa muualta.
THE DATA ECONOMY: HOW TECHNOLOGY COMPANIES MONETIZE USER DATA

All these companies collect vast amounts of data about their users, and subsequently analyze this data, generate insights, and use these insights as a resource from which they can make money, most typically by using it in selling advertisements. For example, if Facebook knows that you love gardening, it will show you ads of plant shops, and you wouldn’t mind it. Facebook sells you (as audience) to the advertiser. But what if – based on analyzing your behavior and comparing it to the behavior of many other users – the algorithms present to you content that you find insulting? Or what if the algorithms decide that your opinion can easily be influenced (i.e. it is easy to manipulate you), and therefore your profile is presented with political campaigns of an advertiser who targets people who can easily be influenced?

These scenarios demonstrate how companies turn data into value, i.e. how they monetize data. They sell you as an audience to advertisers who wish to target certain audiences. Targeting is done based on analysis of all the data that the technology company has collected about you, and by comparing your profile to the profiles of many other users.

Googlella löytyi arvio, että aikuisen ihmisen käyttäjädatan arvo olisi noin 35 dollaria per kk, mutta toinen lähde sanoi, että käyttäjädatan keskiarvohinnan laskeminen on vaikeaa, sillä se riippuu niin paljon mm. tuloista, asuinpaikasta jne. Googlella voi etsiä itselleen mieluisan vastauksen. :think:
 


Oli aikaisemmin täällä juttua 343i entisen työntekijän mainitsemasta crunchista. Tässä hän kertoilee, että harhaanjohtavasta käännöksestä kyse ja peräänkuuluttaa journalisteilta tarkkuutta jatkossa. Eiköhän tuota kovimmatkin ay-jyrät voi kohtuu levollisin mielin sitten uutta Haloa hakata.
 

Googlella löytyi arvio, että aikuisen ihmisen käyttäjädatan arvo olisi noin 35 dollaria per kk, mutta toinen lähde sanoi, että käyttäjädatan keskiarvohinnan laskeminen on vaikeaa, sillä se riippuu niin paljon mm. tuloista, asuinpaikasta jne. Googlella voi etsiä itselleen mieluisan vastauksen. :think:
Vaan kuinka arvokasta on uniikisti game passista saatava käyttäjädata? Tuskin ihan 35 dollaria per kk, sillä kys. datalle on aika paljon vähemmän ottajia. Selainkäyttäytyminen ja sosiaaliset mediat on se millä rahat tehdään, ei se että minkä värisiä DLC hattuja ostat hahmollesi juuri siinä tilanteessa kun pelistä ei tarvitsekkaan maksaa erillisenä ostoksena mitään. Mietippä nyt vähän.
 


Oli aikaisemmin täällä juttua 343i entisen työntekijän mainitsemasta crunchista. Tässä hän kertoilee, että harhaanjohtavasta käännöksestä kyse ja peräänkuuluttaa journalisteilta tarkkuutta jatkossa. Eiköhän tuota kovimmatkin ay-jyrät voi kohtuu levollisin mielin sitten uutta Haloa hakata.

Meinaatko, että tämä ei olisi muuta kuin sanojen taaksepäin vetämistä sen jälkeen, kun entiseltä ja nykyiseltä pomolta tullut varmaan hieman kyselyjä siitä mitäs helvettiä tälläinen työpaikan sisäisistä asioista puhuminen oikein on.

Aika sinisilmäinen saa olla jos kuvittelee ettei tässäkin Halossa olisi crunchia tapahtunut siinä missä aikaisemmissa osissa tai vaikkapa TLOU2:ssa tai viimeksi Cyberpunkissa.
 
Meinaatko, että tämä ei olisi muuta kuin sanojen taaksepäin vetämistä sen jälkeen, kun entiseltä ja nykyiseltä pomolta tullut varmaan hieman kyselyjä siitä mitäs helvettiä tälläinen työpaikan sisäisistä asioista puhuminen oikein on.

Aika sinisilmäinen saa olla jos kuvittelee ettei tässäkin Halossa olisi crunchia tapahtunut siinä missä aikaisemmissa osissa tai vaikkapa TLOU2:ssa tai viimeksi Cyberpunkissa.
Hupaisaa damage controlia kun paska osui tuulettimeen mäsän tiimissä :D

Todellakin sinisilmäinen. Peli on paisunut budjetiltaan ja valmistusajaltaan naurettaviin mittoihin joten penaalin tylsemmänkin kynän luulisi tajuavan, että siellä painetaan pitkää päivää jotta peli saadaan ulos jonkinlaisena tuotoksena. Pelinhän piti olla myynnissä Ser X/S julkaisussa jo.
 
Ja ilmeisesti myös uskot että kyseiseistä dataa ei voi vain ostaa, vaan pelit pitää myydä ensin game passiin?

En tiedä mikä ihmeen tarve sinulla on laittaa sanoja toisen suuhun (kyllä, huomasin kysymysmerkin), tulee mieleen eräs toinen kirjoittaja joka tekee ihan samaa.

Ei, en usko etteikö dataa saisi rahaakin vastaan mutta uskon että MS hyödyntää dataa tavalla jolla se saa enemmän matskua GPen hinnalla joka on järkevä.
 
Vaan kuinka arvokasta on uniikisti game passista saatava käyttäjädata? Tuskin ihan 35 dollaria per kk, sillä kys. datalle on aika paljon vähemmän ottajia. Selainkäyttäytyminen ja sosiaaliset mediat on se millä rahat tehdään, ei se että minkä värisiä DLC hattuja ostat hahmollesi juuri siinä tilanteessa kun pelistä ei tarvitsekkaan maksaa erillisenä ostoksena mitään. Mietippä nyt vähän

Jos kykysi hahmottaa käyttäytymisdatan hyödyntämisestä rajoittuu dlc hattujen väreihin niin en ehkä huutelisi kellekkään mitään miettimisen tärkeydestä.
 
Meinaatko, että tämä ei olisi muuta kuin sanojen taaksepäin vetämistä sen jälkeen, kun entiseltä ja nykyiseltä pomolta tullut varmaan hieman kyselyjä siitä mitäs helvettiä tälläinen työpaikan sisäisistä asioista puhuminen oikein on.

Meinaatko, ettei tämä kaveri osannut odottaa kyselyjä työnantajilta jos todella olisi sanonut asioita, joita käännös väittää sen sanoneen?

Ja kyllähän se tuossakin videossa sanoo, että pitkää päivää on painettu. Vissiin katsoit?
 
Hupaisaa damage controlia kun paska osui tuulettimeen mäsän tiimissä :D

Todellakin sinisilmäinen. Peli on paisunut budjetiltaan ja valmistusajaltaan naurettaviin mittoihin joten penaalin tylsemmänkin kynän luulisi tajuavan, että siellä painetaan pitkää päivää jotta peli saadaan ulos jonkinlaisena tuotoksena. Pelinhän piti olla myynnissä Ser X/S julkaisussa jo.

Ja toivottavasti lykätään niin pitkään kuin mahdollista ettei käy cyberpunkit.
 
Ei voi.




Kumma vain, että ne henkilöt, jotka kritisoivat TLOU2:n ylitöitä ei ole kritisoimassa Haloa. Mielenkiintoista. :hmm: Oma "purnaukseni" oli sarkasmia tuohon liittyen.


Jaa Schreieriltä damage controllia kun on muutenkin vähän lujaa mennyt viimeaikoina? :)

Mut joo, en muista kritisoineeni TLOUta sen kummemmin kuin mitä muutenkin sanonu RDR2n ja Cyberpunkin osalta. Crunch is bad mmmkay.. ja silti pelannut nuo.
 
Rehellisesti sanottuna ei kiinnosta pätkääkään studioiden työolot/aikataulut niin kauan kun lopputulos on hyvä. Jokaisella alalla on omat paskat puolensa, eli ammatin valinta kysymys.

Joutuuhan joku siivoojakin jynssäämään paskaisia vessoja, se vaan kuuluu siihen työn kuvaan. Jonkun ne vaan on tehtävä.

Mitä itse Haloon tulee, ei ole kiinnostanut koko pelisarja enää vuosikymmeneen.
 
Jos kykysi hahmottaa käyttäytymisdatan hyödyntämisestä rajoittuu dlc hattujen väreihin niin en ehkä huutelisi kellekkään mitään miettimisen tärkeydestä.
Ymmärrän kyllä, että sillä game passilla saadaan sellaista käyttäjädataa mitä ei muuten ole saatavilla, ja joka saattaa pelistudiota kiinnostaa, eli esim. kuinka muiden studioiden pelejä pelataan tilanteessa joissa peleistä itsessään ei tarvitse maksaa ylimääräistä. Toinen mielenkiintoinen tieto lienee se, että kuinka moni ostaa pelin sen jälkeen kun se poistuu game passista ja millä hinnalla se tyypillisimmin tapahtuu. En kuitenkaan usko, että nämä (ja muut) nimenomaan game passin mahdollistamat tiedot on merkittävä tulonlähde microsoftille, vaikka se yleisesti ottaen käyttäjädatalla rahaa tekeekin.
 
Ei voi.




Kumma vain, että ne henkilöt, jotka kritisoivat TLOU2:n ylitöitä ei ole kritisoimassa Haloa. Mielenkiintoista. :hmm: Oma "purnaukseni" oli sarkasmia tuohon liittyen.

On se tosiaan erikoista kun Naughty Dogin työoloista kovin huolissaan olleet eivät näe tässä tapauksessa tarvetta samanlaisen huokailuun :think:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 113
Viestejä
4 502 315
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom