PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Viimeksi muokattu:
Haha, hauska mutta veikkaan että on feikki. Ei elektroniikkalaitteesta varmaan ihan nokipesän kaltaista savua tule oikeasti! :rofl:
"Savu" vaikuttaa olemukseltaan ja käyttäytymiseltään sähkötupakan höyryltä, joten kuten mainittuakin, niin feikkihän tuo lienee.
Jos videossa olisi ollut alussa virtanäppäimessä valo, joka sen jälkeen sammunut ja "savut" tulleet pihalle, niin voisi uskoakin tällaisia.
Voi olla, mutta 2 eri konetta kuitenkin...
 
Siis hetkinen, näitä on näköjään kaksi tapausta. Tuossa redditin videossa savu on paljon maltillisempi (ei niin tiheää).
 
Redditin video oli postattu tuohon Twitter ketjuunkin, jossa joku oli bongannut, että "savu" tulee oudosti täysin keskeltä konsolia, mutta sillä kohtaa on konsolin sisällä se iso alumiini-blokki ja ylhäällä tuulettimen keskiö, joten mahdollisesti editoitu video kyseessä.
Edestä katsottuna APU:n omaava piirilevy on oikealla puolella ja virtalähde vasemmalla
 
Nooh, sattuuhan nuita. r/XboxSeriesX osalla on löytyny irtonaisia ruuveja kotelon sisältä ja joillakin sammuilee konsoli heti virtanapin painamisen jälkeen.

Epidemia? No ei ehkä
Normaali launchi jossa viallisia unitteja? Kyllä.
 
Yllättäviä tuloksia. Varsinkin kun oli aiemmin huhua että Resident Evil Village PS5-versio pyörii heikosti korkealla fps:llä RE Enginessä, joka on myös tuossa Devil May Cry 5:ssä käytössä. Mutta 120fps moodi pyöriikin huomattavasti parhaiten PS5:llä. Series X:llä pienet edut parissa muussa moodissa.
 
Yllättäviä tuloksia. Varsinkin kun oli aiemmin huhua että Resident Evil Village PS5-versio pyörii heikosti korkealla fps:llä RE Enginessä, joka on myös tuossa Devil May Cry 5:ssä käytössä. Mutta 120fps moodi pyöriikin huomattavasti parhaiten PS5:llä. Series X:llä pienet edut parissa muussa moodissa.
Kieltämättä aika erikoinen tapaus kun PS5 takoi reilusti kovempaa kyytiä 120fps moodissa ja sitten muissa vähän häviää. Positiivista kuitenkin on se, että molemmat suoriutuivat asiallisesti ja näyttivät identtisiltä joten hyvältä näyttää siinä mielessä pelasi näitä multiplattareita kummalla tahansa.
 
Harmi että DMC:n kuvamoodit ovat rikki kuten DF:n John aikaisemmassa videossa valitti. Jos konsoli tunnistaa television 120Hz kykeneväksi niin kaikki moodit cäppää 120Hz. Myös 60Hz moodi joka tarkoittaa että peliä ei vsyncata missään kohtaan ja peli on judderia ja stutteria.

Ja tosiaan mikä järki on tehdä nuin useita eri moodeja? Miksei tuossa ole vain PC tyylinen options menu? RT-quality mode, RT-perf mode, defaul 4k60fps mode, ultra performance mode joka 120Hz... ei helvetti menee konsolointi kyllä nyt pikkuisen vaikeaksi kun "ei haluta olla kuten PC" mutta halutaan silti.
 
Harmi että DMC:n kuvamoodit ovat rikki kuten DF:n John aikaisemmassa videossa valitti. Jos konsoli tunnistaa television 120Hz kykeneväksi niin kaikki moodit cäppää 120Hz. Myös 60Hz moodi joka tarkoittaa että peliä ei vsyncata missään kohtaan ja peli on judderia ja stutteria.

Ja tosiaan mikä järki on tehdä nuin useita eri moodeja? Miksei tuossa ole vain PC tyylinen options menu? RT-quality mode, RT-perf mode, defaul 4k60fps mode, ultra performance mode joka 120Hz... ei helvetti menee konsolointi kyllä nyt pikkuisen vaikeaksi kun "ei haluta olla kuten PC" mutta halutaan silti.
Joo, taitaa olla vielä jotain kasvukipuja näiden eri moodien kanssa. Toivottavasti tilanne paranee pian.
 
Jännästi jokin rajoitti boxin menoa 120fps modissa, mutta kuten DF:kin sanoi niin siinä oli jotai outoa ja varmaan patchillä korjattavissa. Muutenhan Boxi olikin huomattavasti edellä varsinkin 4k moodissa
 
Jännästi jokin rajoitti boxin menoa 120fps modissa, mutta kuten DF:kin sanoi niin siinä oli jotai outoa ja varmaan patchillä korjattavissa. Muutenhan Boxi olikin huomattavasti edellä varsinkin 4k moodissa

Joo kyllä jotain "vikaa" tuossa 120fps -modessa oli Xboxilla. Saa nähdä, että tekeekö Capcom vielä päivityksen Xboxille tuosta pelistä. :)
 
Ei se PS5 nopeampi SSD sitten realisoidu kuitenkaan peleissä vs Series X, vaan Series X:än latausajat pienempiä. Tuo ''teoreettinen maksiminopeus'' on sikäli kyseenalainen, että tuo ei kerro esim. pienempien tiedostojen satunnaislukunopeuksista yms. käytännössä mitään. Toki nuo taaksepäin yhteensopivudet taitaa tässä kohtaa enemmän rajoittaa PS:ää. Varmaa tietoa sisältävää selitystä en ole vielä löytänyt.

Lisäksi yhdessä artikkelissa arvuuteltiin, että Xboxin hieman nopeampi prosessori saattaa myös jonkin verran nopeuttaa tiedonsiirtoa. Eikös osa tiedostoista pakata/pureta ensin ja sitä hoitaa prosessori?

Onko noista boxin ja PS kovalevyjen spekseistä tullut tarkempaa tietoa kuin nuo teoreettiset maksimi lukunopeudet? Pienten tiedostojen hitaat lukunopeudet oli esim. vanhoissa HDD-kovalevyissä aikanaan yksi iso tekijä, joka hidasti käyttöä.
 
Eilisen DF testipelin latausajat molemmilla

latausaika.jpg.
 
Ei se PS5 nopeampi SSD sitten realisoidu kuitenkaan peleissä vs Series X, vaan Series X:än latausajat pienempiä. Tuo ''teoreettinen maksimi nopeus'' on sikäli kyseenalainen, että tuo ei kerro esim. pienempien tiedostojen satunnaislukunopeuksista yms. käytännössä mitään. Toki nuo taaksepäin yhteensopivudet taitaa tässä kohtaa enemmän rajoittaa PS:ää. Varmaa tietoa sisältävää selitystä en ole vielä löytänyt.

Tuo DF:n Dmc video taitaa olla tähän mennessä ainoa aidon uuden genin version vertailu, ja kyllä se nopeus realisoitui varsin hyvin. Lähtökohtaisesti koko muisti pitäisi täyttyä pleikalla 2-3s ja Series X pikkuisen hitaammin, hyvä tulos molemmilla mielestäni. Ainakin Miles Morales ja Demon Souls tuohon kahteen sekuntiin tuntuvat pääsevän.

 
Voi olla, että monissa cross-gen-peleissä tulee jokin muu pullonkaula eteen, ettei aina voi hyötyä siitä SSD-nopeudesta. Tässä nyt joitakin cross-gen-pelien vertailuja:

Watch Dogs Legion
To get to the main menu
PS5: 21:25
Xbox: 24:32

To get into the game
PS5: 23:42
Xbox: 26:27

Dirt 5
To get to the main menu
PS5: 23:51
Xbox: 26:27

To get into race
PS5: 19:20
Xbox: 14:09

Valhalla
To get to main menu
PS5: 15:42
Xbox: 40:30

To get into game
PS5: 11:34
Xbox: 12:16

Valhalla had three extra splash screens on the Xbox boot to get through. Potentially a first time boot/showing of certain splash screens and it had been booted before on PlayStation.

 
Voi olla, että monissa cross-gen-peleissä tulee jokin muu pullonkaula eteen, ettei aina voi hyötyä siitä SSD-nopeudesta. Tässä nyt joitakin cross-gen-pelien vertailuja:

Watch Dogs Legion
To get to the main menu
PS5: 21:25
Xbox: 24:32

To get into the game
PS5: 23:42
Xbox: 26:27

Dirt 5
To get to the main menu
PS5: 23:51
Xbox: 26:27

To get into race
PS5: 19:20
Xbox: 14:09

Valhalla
To get to main menu
PS5: 15:42
Xbox: 40:30


To get into game
PS5: 11:34
Xbox: 12:16

Valhalla had three extra splash screens on the Xbox boot to get through. Potentially a first time boot/showing of certain splash screens and it had been booted before on PlayStation.

Valhallassa todella massiivinen ero o_O
 
Otettava huomioon, että siinä on ollut Xboxilla enemmän splash screenejä.
Toisaalta syy miksi splash screenejä on enemmän, voi johtua siitä että lataus kestää kauemmin. Ei olisi kiva jos pelkkää mustaa näkyisi.

Lisäksi yhdessä artikkelissa arvuuteltiin, että Xboxin hieman nopeampi prosessori saattaa myös jonkin verran nopeuttaa tiedonsiirtoa. Eikös osa tiedostoista pakata/pureta ensin ja sitä hoitaa prosessori?

Kummassakaan ei prosessori hoida pakkausta tai purkua.
 
Otettava huomioon, että siinä on ollut Xboxilla enemmän splash screenejä.

Epäilen, että peli avattiin Xboxilla ensimmäisen kerran ja tämän takia enemmän splash screenejä. :hmm: Kun itse Valhallan peliin mentiin, PS5 voitti Xboxin "vain" alle sekunnilla latausnopeuksissa.
 
Tässä myös Xbox One X mukana ja cold bootti jokaisella alustalla (Series X, PS5, One X)



PS5:lla ollaan jo loadattu pelitilanne ja juoksemassa kylillä kun SeriesX vasta feidaa main menua ruutuun. Mielenkiintoista... odotettavissa olevaa... mutta mielenkiintoista.

Kun itse Valhallan peliin mentiin, PS5 voitti Xboxin "vain" alle sekunnilla latausnopeuksissa.
Niin... kun PS5 ensin seisoi main menussa tolkuttoman kauan odottamassa SeriesX:n lataamista! :think:

EDIT: tasapuolisuuden nimissä jos SeriesX:n latauksesta otetaan kaikki nuo latauskuvat pois ja lasketaan vain se viimeinen jossa se AssassinsCreed logo pyörii siinä ja verrataan sitä koko PS5:n lataussekvenssiin niin PS5 on silti tuplasti nopeammin main menussa! :rofl:
 
EDIT: tasapuolisuuden nimissä jos SeriesX:n latauksesta otetaan kaikki nuo latauskuvat pois ja lasketaan vain se viimeinen jossa se AssassinsCreed logo pyörii siinä ja verrataan sitä koko PS5:n lataussekvenssiin niin PS5 on silti tuplasti nopeammin main menussa! :rofl:

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mutta oliko PS5:lla Quick Resumen kaltaista ominaisuutta? Ainakin Xboxilla katoaa sen avulla kaikki pelin käynnistämiset ja voi jatkaa siitä mihin jäi ellei Quick Resumen kapasiteettia ole ylitetty. Quick Resumen avulla pääsee pelaamaan esim. Gearsista Valhallaan noin 5 sekunnissa.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mutta oliko PS5:lla Quick Resumen kaltaista ominaisuutta? Ainakin Xboxilla katoaa sen avulla kaikki pelin käynnistämiset ja voi jatkaa siitä mihin jäi ellei Quick Resumen kapasiteettia ole ylitetty. Quick Resumen avulla pääsee pelaamaan esim. Gearsista Valhallaan noin 5 sekunnissa.
Ihan mielenkiinnosta laitatko linkin esim tuommoiseen Gearssista Valhallaan vaihtoon joka tapahtuu 5 sekunnissa. Aina kiinnostaa tuollaiset. En siis epäile mutta tuo on hyvä juttu. PS5:lla alustavasti on vain ne kortit UI:lla jota demottiin niin että pelattiin Sackboyta ja valittiin PS-napin kautta eri pelin kortti ja hypättiin siihen uuteen peliin.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mutta oliko PS5:lla Quick Resumen kaltaista ominaisuutta? Ainakin Xboxilla katoaa sen avulla kaikki pelin käynnistämiset ja voi jatkaa siitä mihin jäi ellei Quick Resumen kapasiteettia ole ylitetty. Quick Resumen avulla pääsee pelaamaan esim. Gearsista Valhallaan noin 5 sekunnissa.
Ei ole PS5:lla tuollaista.
 
Ihan mielenkiinnosta laitatko linkin esim tuommoiseen Gearssista Valhallaan vaihtoon joka tapahtuu 5 sekunnissa. Aina kiinnostaa tuollaiset. En siis epäile mutta tuo on hyvä juttu. PS5:lla alustavasti on vain ne kortit UI:lla jota demottiin niin että pelattiin Sackboyta ja valittiin PS-napin kautta eri pelin kortti ja hypättiin siihen uuteen peliin.
Ei ole gears tossa mutta valhallaan quick resumee noin 10 sekunnissa
 
Ihan mielenkiinnosta laitatko linkin esim tuommoiseen Gearssista Valhallaan vaihtoon joka tapahtuu 5 sekunnissa. Aina kiinnostaa tuollaiset. En siis epäile mutta tuo on hyvä juttu. PS5:lla alustavasti on vain ne kortit UI:lla jota demottiin niin että pelattiin Sackboyta ja valittiin PS-napin kautta eri pelin kortti ja hypättiin siihen uuteen peliin.


Pahoitteluni, tuo Gearssista vaihto Valhallaan oli esimerkki eikä minulla ole siitä todisteita antaa, mutta esim. Warzonesta Valhallaan kesti noin 5 sekuntia tämän videon perusteella:

 
Hyvä systeemi. Tosin mitä tapahtuu jos peli ei ole tuossa hyvin lyhyeltä näyttävässä listassa? Jos esim Valhalla ei ole siinä niin odotanko siis 55s pelin käynnistämistä?`
 
Hyvä systeemi. Tosin mitä tapahtuu jos peli ei ole tuossa hyvin lyhyeltä näyttävässä listassa? Jos esim Valhalla ei ole siinä niin odotanko siis 55s pelin käynnistämistä?`
Noin 4-6 viimeksi käynnistettyä peliä taitaa olla tuon rajoitus riippuen pelien koosta, kun käyttää samaa OS:lle varattua osiota SSD:stä.
Jos on aukonut enemmän noita, niin vanhimmat suljetaan ja joutuu tekemään ns. täyden käynnistyksen. En ole mitannut mitä se Valhalla on.
Kaikki pelit tuota ei myöskään tue, lista mahdollisesti kasvaa tulevien pelien lisäksi mahdollisesti myös nykyisillä peleillä jatkossa.
 
Joko on muuten konsolit vs PC laitettu testaukseen latausajoista?
Nimittäin tuo Valhalla pitää sisällään pahimmat Denuvot ja VMP:t jotka syövät pc:llä kyllä tuota latausaikaa jopa yli puolella.

PC joutuu nöyrtymään isojen AAA pelien suhteen?
 
Itse löysin tämän uudesta DF videosta:


Jos nytten näitä kahta katsoo niin joko tekijät eivät käytä hyväkseen konsolien uskomattoman nopeita SSD:tä tai sitten puolet olivat vain markkinointi puheita.

No ainakin Sonyn yksinoikeuksissa luulisi näkyvän.

Edit:
No mutta, tästä jos mistään minä pidän:
 
Ei ole PS5:lla tuollaista.

Eikös lepotilasta kun palaa ole sama peli päällä mihin jäi? Eikö tuo ollut jo ps4? Toki ei tuollaista vastaavaa mitä xboxilla nyt on, mutta toisaalta latausajat on niin pienet muutenkin uusissa konsoleissa että itselleni tuo ei aiheuta isompia ongelmia.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mutta oliko PS5:lla Quick Resumen kaltaista ominaisuutta? Ainakin Xboxilla katoaa sen avulla kaikki pelin käynnistämiset ja voi jatkaa siitä mihin jäi ellei Quick Resumen kapasiteettia ole ylitetty. Quick Resumen avulla pääsee pelaamaan esim. Gearsista Valhallaan noin 5 sekunnissa.
PS5:ssa ei livetilanteen tallennusta ja siihen paluuta kuin yhdelle pelille (rest mode). Veikkaan, että iso osa tuon puuttumisesta johtuu SSD:n rajallisesta koosta, sillä jokainen quick resume vaatisi noin 15GB tilaa levyltä.

PS5:lla on kuitenkin activity-kortteja, joihin kehittäjät voivat toteuttaa vaikka uusimman talletuksen lataamisen tai tietyn moninpelimoodin ottelun aloittamisen suoraan. Esim AC Valhallassa on tuo pelin jatkaminen viimeisestä talletuksesta suoraan kortin kautta. Toimii varsin näppärän oloisesti jatkuvasti etenemisen tallettavien yksinpelien kanssa, ja rajoittavana tekijänä vain pelinkehittäjien tuki ominaisuuden käytölle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 437
Viestejä
4 512 136
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom