PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Enemmän Sony on rajannut mitä saa kertoa konsolista kuin Microsoft. Eihän me edes tiedetä miltä PS5:n käyttöliittymä näyttää tai miten Sonyn BC-tuki toimii, vaikka julkaisuun on enää kuukausi.
Mehän tiedetään käyttöönliittymästä sen verran että Sony haluaa pitää sen salassa viimeiseen asti syystä että sitä ei kopioida heti launchi päivän pätsissä eräälle alustalle. *köh köh*

Ja taaksepäinyhteensopivuushan on selitetty jo Road to PS5. Eli pelit toimii juuri kuten alkuperäisellä PS4:lla. Jotkut pelit saattavat rullata erikoismodessa lujempaa frameratea mutta lähtökohtaisesti pelit pyörivät alkuperäisen developer vision mukaan (kuten konsolistit tapaavat sanoa). Eli saat nauttia ne vanhat pelit juuri niin kuin developerit silloin pelin julkaisussa halusivat että peli pyörii. Niin hyvässä kuin pahassa.
 
Sanoinko, että sillä olisi tekemistä tehojen kanssa, että kuinka monella ihmisellä on PS5? En. Tarkoitin, että saisimme enemmän tietoa, kun länsimaiset vaikuttajat pääsisivät testaamaan PS5:sta.

Enemmän Sony on rajannut mitä saa kertoa konsolista kuin Microsoft. Eihän me edes tiedetä miltä PS5:n käyttöliittymä näyttää tai miten Sonyn BC-tuki toimii, vaikka julkaisuun on enää kuukausi. Tänään varmaan vielä saamme tietoa, että miten Yakuza: A like Dragon pyörii Xbox Series X:lla. Dirt 5:n esitys on ollut kaiken kaikkiaan suuri pettymys ja se vaatisi lykkäystä ellei sitten mahdollinen day one -patchi korjaa ongelmia.

Ehkä Microsoft ei nähnyt tarvetta suuremmille kellontaajuuksille? Luuletko oikeasti, että PS5:n korkeammat kellontaajuukset ohittavat yhtäkkiä XSX:n GPU:n? Pettymys voi olla suuri. Ehkä näin saatiin toimivampi paketti? Kyllä luulisi maailman suurimman yrityksen insinöörien tietävän, että mitä he tekevät. Enemmän minua ihmetyttää PS5:n korkeat kellontaajuudet. Yritettiinkö tällä kuroa Xbox Series X:n tehoja kiinni ja voiko tämä kostautua? Meillä ei ole vielä tietoa PS5:n downclockista, joten nämä höpinät ovat yhtä turhia kuin minun 9 tlofps -höpinät. Kuten sanoin, saamme enemmän tietää, kun esim. Digial Foundry pääsee käsiksi laitteeseen.

Sanoin viestissäni myös, että Gran Turismo 7 ei ole valmis tuote ja tilanne voi muuttua.

Ei olekaan mitään tekemistä, mutta päätit tuoda asian esille vaikka se liittynyt alkuperäiseen aiheeseen millään tapaa.

Täh? Johan tuosta Sonyn BC-tuesta tuli viime viikolla tietoa ja asiasta on tietoa PS5-ketjussa. Tällä haavaa näyttäisi BC olevan viime genin osalta toteuttu paremmin kuin MS:llä kun suurin osa peleistä ylipäätään toimii. Boost mode voidaan sitten soveltaa suoraan joko peleihin suoraan tai lisäpatchien kautta kuten Ghost of Tsushima @ 60 fps.

En ole väittänytkään että välttämättä ohittaisivat, mutta ero voi olla XSX:n nimeen vannoville pettymys. Tästä on antanut viitteitä mm. viimeisimmät DF:n John Linnemanin lausunnot pelidevejä haastateltuaan:

"We haven't actually had hands-on with the PS5 yet. But just talking to developers, I think people will be surprised in a good way. I have been hearing some good things about that PS5."


Meillä on suora quote asiasta konsolin pääsuunniteljalta, jolla nyt väittäisin olevan meriittiä enemmän sanoa asiasta kuin random io-tekkiläisellä. :think: Ts. 9 TF on FUD:ia kunnes toisin todistetaan.

Jokin syy niille selvästi kilpailijaa matalemmille kelloille on, onko se sitten tasapainottelu niin saantojen kuin lämmöntuoton kanssa, siitä saamme toivottavasti myöhemmin tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei olekaan mitään tekemistä, mutta päätit tuoda asian esille vaikka se liittynyt alkuperäiseen aiheeseen millään tapaa.

Täh? Johan tuosta Sonyn BC-tuesta tuli viime viikolla tietoa ja asiasta on tietoa PS5-ketjussa. Tällä haavaa näyttäisi BC olevan viime genin osalta toteuttu paremmin kuin MS:llä kun suurin osa peleistä ylipäätään toimii.

En ole väittänytkään että välttämättä ohittaisivat, mutta ero voi olla XSX:n nimeen vannoville pettymys. Tästä on antanut viitteitä mm. viimeisimmät DF:n John Linnemanin lausunnot pelidevejä haastateltuaan:

"We haven't actually had hands-on with the PS5 yet. But just talking to developers, I think people will be surprised in a good way. I have been hearing some good things about that PS5."


Meillä on suora quote asiasta konsolin pääsuunniteljalta, jolla nyt väittäisin olevan meriittiä enemmän sanoa asiasta kuin random io-tekkiläisellä. :think:

Kyllähän se sillä tavalla liittyi, että saamme tietää enemmän, kun länsimaiset vaikuttajat saavat konsolin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mutta mitkä Xbox One -pelit eivät toimi Series X:lla kunnolla? En oikeasti tiedä, kun en ole asiaa tutkinut, mutta mitä minä olen hieman lukenut niin tuota BC-tukea on kehuttu paljon. Tämän takia olisi kiva nähdä testejä, että miten Xboxin ja PS5:n BC-tuki eroavat toisistaan ja kummalla se on parempi.

En ole vielä mistään lukenut, että PS5:n korkeilla kelloilla saavutettaisiin Series X:n tehoja eikä tuo John Linnemanin lausunto kyllä paljoakaan kerro. "Yllättyneitä hyvällä tavalla" - minkä asian suhteen? Tämä voi tarkoittaa ihan mitä tahansa muuta. Turhaa spekulointia siis.

"Alhaisille" kellontaajuuksille voi olla monta syytä. Se voi olla, että saatiin tasapainoinen kokonaisuus ja myös lämmöntuoton pysyminen aisoissa.
 
Ainakin pitkä haastattelu sen Dirt5 koodausvelho-arkkitehdin kanssa kertoi että jokainen alusta on saanut omat spesiaalikäsittelyn. On puntaroitu mitä tietty alusta pystyy tekemään ja mikä sillä on mahdollista ja koodaus-luutnantit ovat käsityönä tehneet esim seriesX parhaita juttuja tukevan koodin, jne.

Nyt voipi toki kysyä että mahtoiko tämä jätkä valehdella minkä ehti... Lähtökohtaisesti kai tässä pitäisi luottaa ihmiseen mutta maailma kun on mitä on. Valehtelua valehtelun perään että oma tuote möisi.
Vähän kyllä kehittäjän kädettömyydeltä haiskahtaa. Luulisi tuon pyörivän ilman pop-inniä jo ihan kiintolevylläkin.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mutta mitkä Xbox One -pelit eivät toimi Series X:lla kunnolla? En oikeasti tiedä, kun en ole asiaa tutkinut, mutta mitä minä olen hieman lukenut niin tuota BC-tukea on kehuttu paljon. Tämän takia olisi kiva nähdä testejä, että miten Xboxin ja PS5:n BC-tuki eroavat toisistaan ja kummalla se on parempi.

En ole vielä mistään lukenut, että PS5:n korkeilla kelloilla saavutettaisiin Series X:n tehoja eikä tuo John Linnemanin lausunto kyllä paljoakaan kerro. "Yllättyneitä hyvällä tavalla" - minkä asian suhteen? Tämä voi tarkoittaa ihan mitä tahansa muuta. Turhaa spekulointia siis.

Esitellyistä peleistä PUBG:n ja Sekiron kanssa oli ainakin ollut ongelmia ja kaikki BC-pelit eivät ole auki edes influencereille. Testejä saadaan varmasti kun kummatkin laitteet ovat näitä tekevien tahojen käsissä.

Ok, eli et ole katsonut Cernyn GDC-presentaatiota, joten turha alkaa kertaamaan asiaa jälleen kerran. Linnemanin kommentti liittyi keskusteluun next gen -hardwaresta (tämäkin olisi käynyt linkistäni esille), mutta kun kerran tämäkin on mielestäsi turhaa spekulaatiota niin eipä tässä ole varsinaisesti syytä jatkaa. Minä en nyt usko että Linneman alkaa asiasta ihan vaan lämpimikseen puhumaan, joten jotain tietoa hänellä asiasta varmasti on, mutta NDA rajoittaa mitä tästä voi sanoa julkisuudessa.
 
Esitellyistä peleistä PUBG:n ja Sekiron kanssa oli ainakin ollut ongelmia ja kaikki BC-pelit eivät ole auki edes influencereille. Testejä saadaan varmasti kun kummatkin laitteet ovat näitä tekevien tahojen käsissä.

Ok, eli et ole katsonut Cernyn GDC-presentaatiota, joten turha alkaa kertaamaan asiaa jälleen kerran. Linnemanin kommentti liittyi keskusteluun next gen -hardwaresta (tämäkin olisi käynyt linkistäni esille), mutta kun kerran tämäkin on mielestäsi turhaa spekulaatiota niin eipä tässä ole varsinaisesti syytä jatkaa. Minä en nyt usko että Linneman alkaa asiasta ihan vaan lämpimikseen puhumaan, joten jotain tietoa hänellä asiasta varmasti on, mutta NDA rajoittaa mitä tästä voi sanoa julkisuudessa.

Tuosta Xboxin BC-tuesta pitäisi lukea enemmän. Sen mitä olen nähnyt niin on ollut vakuuttavaa, mutta harmi jos kaikkien pelien kohdalla tilanne ei ole sama. Toivottavasti suurin osa peleistä toimii.

Turhaa spekulointia, koska meillä ei ole tietoa, että miten PS5:n ylikellottaminen näkyy tehoissa. Itse epäilen sen olevan vain pikainen ratkaisu sen takia, kun kuulivat Xboxin olevan muuten huomattavasti tehokkaampi. Eniten minua kiinnostaa, että miten pelinkehittäjät kehittävät PS5:lle pelejä - sen korkeimman kellontaajuuden mukaan?
 
Turhaa spekulointia, koska meillä ei ole tietoa, että miten PS5:n ylikellottaminen näkyy tehoissa. Itse epäilen sen olevan vain pikainen ratkaisu sen takia, kun kuulivat Xboxin olevan muuten huomattavasti tehokkaampi. Eniten minua kiinnostaa, että miten pelinkehittäjät kehittävät PS5:lle pelejä - sen korkeimman kellontaajuuden mukaan?
Tuskinpa on ollut hetken mielijohde, jos pelkkä nestemetallin suunnittelutyö vei pari vuotta konsolin kehityksessä, mikä oli seurausta sille, että halusivat pienemmän sirun mutta korkeammilla kelloilla.
 
Turhaa spekulointia, koska meillä ei ole tietoa, että miten PS5:n ylikellottaminen näkyy tehoissa. Itse epäilen sen olevan vain pikainen ratkaisu sen takia, kun kuulivat Xboxin olevan muuten huomattavasti tehokkaampi. Eniten minua kiinnostaa, että miten pelinkehittäjät kehittävät PS5:lle pelejä - sen korkeimman kellontaajuuden mukaan?

Edelleenkin, Cerny kertoi kuinka tämä korkeampi kellotaajuus realisoituu käytännössä, on oma ongelmasi jos et tätä halua sisäistää. En ala tästä tämän enempää väittelemään, ellet tuo asiaan jotain konkreettisempaa kuin oma mutuilusi.

PS5 on ollut jo kehityksessä vuodesta 2015, joten voisitko lopettaa suoriltaan moisen valheellisen narratiivin? Ei tuon tason suunnittelumuutoksia tehdä hetken mielijohteesta ihan vaan sen pohjalta mitä kilpailija tekee.

GPU:n rajoittamat pelit kehitetään luonnostaan GPU:n sallimien maksimikellojen rajoissa, sillä tällä saadaan resurssipoolista kyseisessä tapauksessa eniten irti. Tällöin CPU:lta otetaan kelloja pois, jotta pysytään määritetyssä power limitissä.
 
Edelleenkin, Cerny kertoi kuinka tämä korkeampi kellotaajuus realisoituu käytännössä, on oma ongelmasi jos et tätä halua sisäistää. En ala tästä tämän enempää väittelemään, ellet tuo asiaan jotain konkreettisempaa kuin oma mutuilusi.

PS5 on ollut jo kehityksessä vuodesta 2015, joten voisitko lopettaa suoriltaan moisen valheellisen narratiivin? Ei tuon tason suunnittelumuutoksia tehdä hetken mielijohteesta ihan vaan sen pohjalta mitä kilpailija tekee.

GPU:n rajoittamat pelit kehitetään luonnostaan GPU:n sallimien maksimikellojen rajoissa, sillä tällä saadaan resurssipoolista kyseisessä tapauksessa eniten irti. Tällöin CPU:lta otetaan kelloja pois, jotta pysytään määritetyssä power limitissä.

Sinänsä mielenkiintoista, että viime vuonna vuodettiin PS5:n GPU, jonka kellontaajuus oli tuolloin 2 GhZ. Vuodettu GPU näyttäisi vastaavan sitä, mikä PS5:sta todellisuudessa löytyy - ainoastaan kellontaajuus olisi suurempi. Jännä, että viime vuonna liputettiin 9.2 teraflopsia lähes varmana ja yhtäkkiä se olikin 10 teraflopsia korkeammilla kellontaajuuksilla. Nytkin jotkut tekniikka-niilot veikkaavat, että alimmillaan GPU voisi olla 9.2 teraflopsia joka voisi viitata kokoonpanon muutoksiin. :hmm:

Tässä yksi varhaista GPU "vuodoista": PS5 'leak' suggests new console may be more than twice as powerful as PS4

Jos Saksa sujuu (tai vaihtoehtoisesti käytät Googlee käyntäjää) niin tässä on artikkeli viime vuoden joulukuussa: PS5: Neue Gerüchte um Konsole mit 9,2 Teraflops aufgetaucht
 
Sinänsä mielenkiintoista, että viime vuonna vuodettiin PS5:n GPU, jonka kellontaajuus oli tuolloin 2 GhZ. Vuodettu GPU näyttäisi vastaavan sitä, mikä PS5:sta todellisuudessa löytyy - ainoastaan kellontaajuus olisi suurempi. Jännä, että viime vuonna liputettiin 9.2 teraflopsia lähes varmana ja yhtäkkiä se olikin 10 teraflopsia korkeammilla kellontaajuuksilla. Nytkin jotkut tekniikka-niilot veikkaavat, että alimmillaan GPU voisi olla 9.2 teraflopsia joka voisi viitata kokoonpanon muutoksiin. :hmm:

Tässä yksi varhaista GPU "vuodoista": PS5 'leak' suggests new console may be more than twice as powerful as PS4

Jos Saksa sujuu (tai vaihtoehtoisesti käytät Googlee käyntäjää) niin tässä on artikkeli viime vuoden joulukuussa: PS5: Neue Gerüchte um Konsole mit 9,2 Teraflops aufgetaucht

Sullahan ei tietenkään käynyt mielessä että kyseessä olisi ollut välietappi matkalla 10 TFlopsiin? Näissä tuotekehitysprojekteissa kun tuppaa olemaan se short-term ja long-term goal, mutta tämä reaktiivinen narratiivihän on luonnollisesti tietyille tahoille mielekkäämpi tapa esittää asia.

Ihan samalla tapaa se Xbox One CPU-kellotaajuus koki hienoisen noston viime metreillä, kun tämä oli valmistusprosessin puolesta mahdollista. Mutta tässähän tapauksessa kyseessähän ei sitten ollut reagointi kilpailijaan? :think:
 
Haisee vahvasti markkinointi-bullshitiltä.

Ei välttämättä BS:aa. Nestemetalli massatuotannossa on aika hankala haaste. Ei sitä taida ihan kovin monessa massatuotantolaitteessa olla käytössä vaikka siitä highend tuotteissa voisi saada ihan merkittävää hyötyä. Korroosio, sähkönjohtavuus, vaikea levittää automaattisesti. Uuden tuotantolinjan ja automaation suunnittelu. Lopuksi pitäisi vielä varmistaa, että ratkaisu kestää konsolin eliniän, kun kävisi sekä maineelle, että firman lompakolle kalliiksi, jos miljoonia konsoleita laukeaa.
 
Ainakin pitkä haastattelu sen Dirt5 koodausvelho-arkkitehdin kanssa kertoi että jokainen alusta on saanut omat spesiaalikäsittelyn. On puntaroitu mitä tietty alusta pystyy tekemään ja mikä sillä on mahdollista ja koodaus-luutnantit ovat käsityönä tehneet esim seriesX parhaita juttuja tukevan koodin, jne.

Nyt voipi toki kysyä että mahtoiko tämä jätkä valehdella minkä ehti... Lähtökohtaisesti kai tässä pitäisi luottaa ihmiseen mutta maailma kun on mitä on. Valehtelua valehtelun perään että oma tuote möisi.

Juu ihan varmasti cross gen multiplatterissa on otettu irti kaikki tehot kaikilla alustoilla... Ei noilla lafkoilla ole vaan aikaa ja resursseja moiseen. Toki siellä jotain juttuja tehdään, mutta ei varmasti aleta yhden version eteen mitään jumalatonta extra työtä tekemään.

Kyllä näissä cross gen peleissä vaan väistämättä näkyy edelleen ne ps4:n ja xbonen hitaan cpun:n ja IO:n rajoitteet.
 
Juu ihan varmasti cross gen multiplatterissa on otettu irti kaikki tehot kaikilla alustoilla... Ei noilla lafkoilla ole vaan aikaa ja resursseja moiseen. Toki siellä jotain juttuja tehdään, mutta ei varmasti aleta yhden version eteen mitään jumalatonta extra työtä tekemään.

Kyllä näissä cross gen peleissä vaan väistämättä näkyy edelleen ne ps4:n ja xbonen hitaan cpun:n ja IO:n rajoitteet.
Lisää lietettä tähän soppaan. Katsoin Digital Foundryn uusimman Dirt5 analyysin ja siinä mies sanoi että Dirt5 on ensimmäinen peli jossa on "full power of velocity architecture" tai jotain tuohon suuntaan. :think:
 
Dirt5 ei kyllä herätä mitään tuntemuksia. Näyttää ihan nykyisen genin peliltä. Odotin kyllä paljon hienompaa kokemusta. Toki kehityksessä vielä ja ensimmäisiä mistä yleensä kunnon pelikuvaa tullut, mutta silti..
 
Viimeksi muokattu:
Vähintään kyseenalainen mainoskikka kun asiaa lähemmin tarkastelee. 72% of US next-gen pre-order customers chose PS5 tuosta voi kukin tehdä päätelmänsä.

Näkyy Maniac olevan bännätty, muuten hänkin olisi varmasti kyseenalaistanut tämän saman asian :sgiggle:
Ihmeellisiä lukuja tuossa linkissä:
"Within this group, 72% went for the disc edition of the PS5, 30% went for the Xbox Series X, 10% for the PS5 digital edition and 8% for the Xbox Series S."
72+30+10+8 = 120%, joten onko noissa luvuissa jotenkin mukana useamman konsolin ostaneet vai levy-PS5 luku pitäisi olla 52%?
 
Digital Foundryn mukaan XSX kuluttaa noin 30W rest modessa. Aika isolta kuulostaa. Saapa nähdä onko Sony saanut PS5 rest modea pienemmäksi vai onko "RDNA2 ongelma".

PS4-pro kuluttaa rest-modessa muistaakseni 10W. Rest mode on siis se jossa tapahtuu päivitykset ynnä muut taustalataukset.
 
Digital Foundryn mukaan XSX kuluttaa noin 30W rest modessa. Aika isolta kuulostaa. Saapa nähdä onko Sony saanut PS5 rest modea pienemmäksi vai onko "RDNA2 ongelma".

PS4-pro kuluttaa rest-modessa muistaakseni 10W. Rest mode on siis se jossa tapahtuu päivitykset ynnä muut taustalataukset.
Ihan pöyristyttävä lepotilan kulutus jos tosiaan noin korkea.
 
Digital Foundryn mukaan XSX kuluttaa noin 30W rest modessa. Aika isolta kuulostaa. Saapa nähdä onko Sony saanut PS5 rest modea pienemmäksi vai onko "RDNA2 ongelma".

PS4-pro kuluttaa rest-modessa muistaakseni 10W. Rest mode on siis se jossa tapahtuu päivitykset ynnä muut taustalataukset.
PS4 kuluttaa kyllä stand by latauksessa 70 wattia.

PS4 Energy Usage

ModeWatts
PS4 Standby10
PS4 Standby (Downloading)70
PS4 Idle on Menu90
PS4 Idle with Disc95
PS4 Blue-Ray95
PS4 Netflix93
PS4 Game Install115
PS4 Gaming130-150
PS4 Charging ControllerPlus 4 watts


Oman PC:n ja PS4 Pronin vedän kyllä aina kunnolla sammutuksiin.
 
Mulle kyl oikeastaan aivan sama kun tulee kuitenkin kokonasn sammutettua kone kuten one x kin mutta kuullostaa kyllä kovalta kulutukselta. Ja jos toi kone herää kylmäbootista hereille vielä muutamassa kymmenessä sekassa
Huonompi juttu vaan käyttöjärjestelmän ja pelien päivityksen kanssa jos sammuttelet aina konsolin. Ne kun tuppaa aina olemaan odottamassa kun kylmäbuuttailet konsolin.
 
PS4 kuluttaa kyllä stand by latauksessa 70 wattia.

PS4 Energy Usage

ModeWatts
PS4 Standby10
PS4 Standby (Downloading)70
PS4 Idle on Menu90
PS4 Idle with Disc95
PS4 Blue-Ray95
PS4 Netflix93
PS4 Game Install115
PS4 Gaming130-150
PS4 Charging ControllerPlus 4 watts


Oman PC:n ja PS4 Pronin vedän kyllä aina kunnolla sammutuksiin.
Kyllä.

Mutta standby modessa 10W kuten sanoinkin. Sama ilmeisesti kolminkertainen seriesX vai ymmärsinkö videolta väärin Richardin sanomiset? Noh, sormet ristissä että ei ole AMD:lle taas tulossa ongelmia.
 
Huonompi juttu vaan käyttöjärjestelmän ja pelien päivityksen kanssa jos sammuttelet aina konsolin. Ne kun tuppaa aina olemaan odottamassa kun kylmäbuuttailet konsolin.
Ainakaan tuota one x ei uskalla jättää pidemmäksi aikaa stanby kun ulkoiset kovot kiinni niin alkaa herättelee miitä aina tasaisin väliajoin. En tiedä miten se sitten ps4 tai näillä tulevilla konsoleilla? Oppin elämään asian kanssa että pelisession jälkeen jättää pelit päivittymään.
 
Spencer kertoo, että Microsoftin ei tarvitse julkaista ZeniMax pelejä Playstationille taloudellisista syistä.

"...when I think about where people are going to be playing and the number of devices that we had, and we have xCloud and PC and Game Pass and our console base, I don’t have to go ship those games on any other platform other than the platforms that we support in order to kind of make the deal work for us." Lähde

Toimittaja siis kysyi, että voiko Microsoft saada Zenimax kaupan kannattavaksi ilman pelien julkaisemista Playstationille. Toki kun lukee koko tekstin, niin Spencer ei suoraan sano, että mitään ZeniMax pelejä ei PSlle julkaistaisi, mutta vastaa toimittajan kysymykseen taloudellisesta näkökulmasta. Tällä hetkellä Spencerin ei kannata vielä lukita kantaansa, vaan MS voi rauhassa katsoa miten tilanne etenee. Vaikka Sonyn käteisvarat eivät ole lähelläkään MS:n varoja, on heillä siltin rutkasti paalua shoppailla studioita, jos parhaaksi näkevät. Ja tätä silmällä pitäen lienee hyvä jättää vaihtoehdot auki mahdollisille neuvotteluille Sonyn kanssa, mutta kuitenkin antaa viitteitä, että mikään pakko ei MS ole ZeniMax pelejä PSlle tuoda. Tai jos Game Pass myynti floppaa, niin silloinkin on hyvä, että ei tarvitse syödä sanojaan "luvatuista excluista" (josta internet taatusti jaksaisi jauhaa).

Playstation voittanee startin, ja sitä lähtökohtaa vasten odottaisin MS:n pitävän vielä jonkun päräyttävän tilaisuuden.
 
Spencer kertoo, että Microsoftin ei tarvitse julkaista ZeniMax pelejä Playstationille taloudellisista syistä.

"...when I think about where people are going to be playing and the number of devices that we had, and we have xCloud and PC and Game Pass and our console base, I don’t have to go ship those games on any other platform other than the platforms that we support in order to kind of make the deal work for us." Lähde

Toimittaja siis kysyi, että voiko Microsoft saada Zenimax kaupan kannattavaksi ilman pelien julkaisemista Playstationille. Toki kun lukee koko tekstin, niin Spencer ei suoraan sano, että mitään ZeniMax pelejä ei PSlle julkaistaisi, mutta vastaa toimittajan kysymykseen taloudellisesta näkökulmasta. Tällä hetkellä Spencerin ei kannata vielä lukita kantaansa, vaan MS voi rauhassa katsoa miten tilanne etenee. Vaikka Sonyn käteisvarat eivät ole lähelläkään MS:n varoja, on heillä siltin rutkasti paalua shoppailla studioita, jos parhaaksi näkevät. Ja tätä silmällä pitäen lienee hyvä jättää vaihtoehdot auki mahdollisille neuvotteluille Sonyn kanssa, mutta kuitenkin antaa viitteitä, että mikään pakko ei MS ole ZeniMax pelejä PSlle tuoda. Tai jos Game Pass myynti floppaa, niin silloinkin on hyvä, että ei tarvitse syödä sanojaan "luvatuista excluista" (josta internet taatusti jaksaisi jauhaa).

Playstation voittanee startin, ja sitä lähtökohtaa vasten odottaisin MS:n pitävän vielä jonkun päräyttävän tilaisuuden.
En kyllä ihan ymmärrä, että miksi elätellään toiveita noiden saamisesta playstationille? Lähes yhtä todennäköistä, kuin Forzan tai Halon julkaiseminen pleikkarille, poislukien ehkäpä ne pelit, joiden kehitys on kohtuu pitkällä.
 
Spencer kertoo, että Microsoftin ei tarvitse julkaista ZeniMax pelejä Playstationille taloudellisista syistä.

"...when I think about where people are going to be playing and the number of devices that we had, and we have xCloud and PC and Game Pass and our console base, I don’t have to go ship those games on any other platform other than the platforms that we support in order to kind of make the deal work for us." Lähde

Toimittaja siis kysyi, että voiko Microsoft saada Zenimax kaupan kannattavaksi ilman pelien julkaisemista Playstationille. Toki kun lukee koko tekstin, niin Spencer ei suoraan sano, että mitään ZeniMax pelejä ei PSlle julkaistaisi, mutta vastaa toimittajan kysymykseen taloudellisesta näkökulmasta. Tällä hetkellä Spencerin ei kannata vielä lukita kantaansa, vaan MS voi rauhassa katsoa miten tilanne etenee. Vaikka Sonyn käteisvarat eivät ole lähelläkään MS:n varoja, on heillä siltin rutkasti paalua shoppailla studioita, jos parhaaksi näkevät. Ja tätä silmällä pitäen lienee hyvä jättää vaihtoehdot auki mahdollisille neuvotteluille Sonyn kanssa, mutta kuitenkin antaa viitteitä, että mikään pakko ei MS ole ZeniMax pelejä PSlle tuoda. Tai jos Game Pass myynti floppaa, niin silloinkin on hyvä, että ei tarvitse syödä sanojaan "luvatuista excluista" (josta internet taatusti jaksaisi jauhaa).

Playstation voittanee startin, ja sitä lähtökohtaa vasten odottaisin MS:n pitävän vielä jonkun päräyttävän tilaisuuden.

Näkeekö jostain paljon esimerkiksi Fallout 4 myi per alusta? Saattaa tulla aika iso summa jos unohtaa ps myynnit ja laittaa pelin pelkästään Game passiin eurolla kuussa.
 
Näkeekö jostain paljon esimerkiksi Fallout 4 myi per alusta? Saattaa tulla aika iso summa jos unohtaa ps myynnit ja laittaa pelin pelkästään Game passiin eurolla kuussa.

Uskoisin että seuraava fallout ei tule edellisen sukupolven konsoleille joten niiden vertaaminen on turhaa. Kaikki riippuu varamasti siittä miten tulevat konsolit myy, sonyn konsoli varmasti enemmän mutta uskon että series sarja myy myös enemmän kuin one. Ja mikäli uusi fallout tulee ja on konsoli yksinoikeus microsoftin laitteelle ni eikös sekin silloin myy itseänsä?
 
Uskoisin että seuraava fallout ei tule edellisen sukupolven konsoleille joten niiden vertaaminen on turhaa. Kaikki riippuu varamasti siittä miten tulevat konsolit myy, sonyn konsoli varmasti enemmän mutta uskon että series sarja myy myös enemmän kuin one. Ja mikäli uusi fallout tulee ja on konsoli yksinoikeus microsoftin laitteelle ni eikös sekin silloin myy itseänsä?
Varmasti nostaisi konsolien myyntiä jonkin verran. Vaikea silti uskoa että nuo isoimmat pelit tulisivat yksinoikeuksina, ellei Game passin hinta nouse merkittävästi.
 
Liittyen tuohon Bethesda kauppaan ihan theorycraftinginä: Onko milloin viimeksi tapahtunut tämmöinen tilanne jossa iso pulju ostaa monella alustalla pelatut pelisarjat ja efektiivisesti "peliliike" on että suurelta pelaaja ryhmittymältä vastaisuudessa kielletään näin pelien pelaaminen (Steam, PS käyttäjät) ja käytännössä pakotetaan ostamaan hardwarea tai siirtymään toisen palvelun piiriin? Onko lähimenneisyydestä esimerkkiä?
 
Liittyen tuohon Bethesda kauppaan ihan theorycraftinginä: Onko milloin viimeksi tapahtunut tämmöinen tilanne jossa iso pulju ostaa monella alustalla pelatut pelisarjat ja efektiivisesti "peliliike" on että suurelta pelaaja ryhmittymältä vastaisuudessa kielletään näin pelien pelaaminen (Steam, PS käyttäjät) ja käytännössä pakotetaan ostamaan hardwarea tai siirtymään toisen palvelun piiriin? Onko lähimenneisyydestä esimerkkiä?
Aika varmasti tulee Steam versiona kyllä
 
Liittyen tuohon Bethesda kauppaan ihan theorycraftinginä: Onko milloin viimeksi tapahtunut tämmöinen tilanne jossa iso pulju ostaa monella alustalla pelatut pelisarjat ja efektiivisesti "peliliike" on että suurelta pelaaja ryhmittymältä vastaisuudessa kielletään näin pelien pelaaminen (Steam, PS käyttäjät) ja käytännössä pakotetaan ostamaan hardwarea tai siirtymään toisen palvelun piiriin? Onko lähimenneisyydestä esimerkkiä?
Eipä kyllä tällaisessa mittakaavassa ole tainnut olla. Yksittäisiä kehittäjiä nuo firmat ovat tyypillisesti ostaneet.
 
Näkeekö jostain paljon esimerkiksi Fallout 4 myi per alusta? Saattaa tulla aika iso summa jos unohtaa ps myynnit ja laittaa pelin pelkästään Game passiin eurolla kuussa.

Ei kai kukaan oleta, että euro kuussa on GPn normaali hinta? Hinta on ilman kikkailuja n. 10€/kk muistaakseni nyt, ja varmaan ns. Netflix kaavalla sitä ajan myötä nostavat, eli egen tai pari vuoden parin välein.

Liittyen tuohon Bethesda kauppaan ihan theorycraftinginä: Onko milloin viimeksi tapahtunut tämmöinen tilanne jossa iso pulju ostaa monella alustalla pelatut pelisarjat ja efektiivisesti "peliliike" on että suurelta pelaaja ryhmittymältä vastaisuudessa kielletään näin pelien pelaaminen (Steam, PS käyttäjät) ja käytännössä pakotetaan ostamaan hardwarea tai siirtymään toisen palvelun piiriin? Onko lähimenneisyydestä esimerkkiä?

Hyvä kysymys! Mitä jos käännetään sama pohdinta toisin päin: jos Sony olisi ostanut ZeniMaxin, niin käytäisiinkö edes keskustelua siitä, että tuleeko pelit PC:lle ja Xboxille?

Tuossa aikaisemmin linkkaamassani haastattelussa Spencer sanoo, että heidän ei ole pakko julkaista PSlle, kun alustoina on xCloud, PC, Game Pass ja Xbox. Eikös Steamin pelejä enimmäkseen PC:llä pelata, ja koska PC on mainittu erikseen, niin voihan se olla, että tulee esim. Game Passiin ensin ja hieman myöhemmin ostettavaksi PC:lle muulla tavalla? Ja voihan sen Game Passinkin PC:lle ostaa vaikka muutamaksi kukaudeksi, jonka ajan perusjantteri sitä Elder Scrollsia pelaa, samalla hinnalla mitä peli maksaisi ostettuna?
 
Hyvä kysymys! Mitä jos käännetään sama pohdinta toisin päin: jos Sony olisi ostanut ZeniMaxin, niin käytäisiinkö edes keskustelua siitä, että tuleeko pelit PC:lle ja Xboxille?

Tuossa aikaisemmin linkkaamassani haastattelussa Spencer sanoo, että heidän ei ole pakko julkaista PSlle, kun alustoina on xCloud, PC, Game Pass ja Xbox. Eikös Steamin pelejä enimmäkseen PC:llä pelata, ja koska PC on mainittu erikseen, niin voihan se olla, että tulee esim. Game Passiin ensin ja hieman myöhemmin ostettavaksi PC:lle muulla tavalla? Ja voihan sen Game Passinkin PC:lle ostaa vaikka muutamaksi kukaudeksi, jonka ajan perusjantteri sitä Elder Scrollsia pelaa, samalla hinnalla mitä peli maksaisi ostettuna?
Miksi yrität kääntää neutraalin keskustelun heti fanipoikamaiseksi inttämiseksi ja vihamieliseksi entä-jos-sinun-lempppari-tekee-näin, kun kysyin onko samanlaista tilannetta ollut lähitulevaisuudessa tai koskaan milloin rahalla on ostettu ulos tietty pelaajaryhmä kokonaisuudessaan suosittujen pelisarjojen jatko-osista.

Kyllä näistä asioista voi keskustella ilman että pitää hakea vihamielistä lähestymistapaa ja olla vastaamatta kysymykseen.

Kiitos.
 
Miksi yrität kääntää neutraalin keskustelun heti fanipoikamaiseksi inttämiseksi ja vihamieliseksi entä-jos-sinun-lempppari-tekee-näin, kun kysyin onko samanlaista tilannetta ollut lähitulevaisuudessa tai koskaan milloin rahalla on ostettu ulos tietty pelaajaryhmä kokonaisuudessaan suosittujen pelisarjojen jatko-osista.

No huh-huh, katsoppa minun viestit tällä tai toisella foorumilla näissä väittelyketjuissa, ja päättele sen jälkeen olenko poteroitunut fanipoika. Minulla ei ole kysymykseesi vastausta, mutta mielestäni vasta kysymykseni oli myös mielenkiintoinen, koska veikkaan että yleinen tulkinta olisi ollut hyvin yksimielisesti, että Sonyn studioiden pelit julkaistaan PSllä, ja sillä sipuli. Vai miten itse näet?

Sinun logiikalla oman kysymyksesi neutraaliutta himmentää termi "pakottaminen", samalla tavalla tästä voisi kommentoida, että miksi käytetään vihamielistä termiä, eikä esim. puhuta ohjaamisesta MS:n palveluiden pariin.
 
No huh-huh, katsoppa minun viestit tällä tai toisella foorumilla näissä väittelyketjuissa, ja päättele sen jälkeen olenko poteroitunut fanipoika. Minulla ei ole kysymykseesi vastausta, mutta mielestäni vasta kysymykseni oli myös mielenkiintoinen, koska veikkaan että yleinen tulkinta olisi ollut hyvin yksimielisesti, että Sonyn studioiden pelit julkaistaan PSllä, ja sillä sipuli. Vai miten itse näet?

Sinun logiikalla oman kysymyksesi neutraaliutta himmentää termi "pakottaminen", samalla tavalla tästä voisi kommentoida, että miksi käytetään vihamielistä termiä, eikä esim. puhuta ohjaamisesta MS:n palveluiden pariin.
No nyt siellä näyttää piilevän jo sellainen muka-keskustelunhaluisuus niin voisitko nyt heittää esimerkin mikä Sonyn studioiden pelisarjoista on ensin ollut jokaisen alustan multiplattari, kuten esimerkiksi Elder Scrolls sarja, mutta Sony on sen sittemmin kieltänyt muilta alustoilta? Sony siksi koska itse otit esille tämän yrityksen, joka selkeästi tuo sinulle sellaisen uhon. Minä yritin alunperin hakea esimerkkejä miltä vaan alustalta (Nintendon konsolit, Sega, Sony, mikä vaan.), mutta mennään nyt tällä vihamielisyyden viitoittamalla tiellä. Näyttää kuuluvat threadin toimintatapoihin.

Naurattaa miten ihan neutraali kysymys saa sodan leimahtamaan ja soturit puolustaa omiaan. :)
 
No nyt siellä näyttää piilevän jo sellainen muka-keskustelunhaluisuus niin voisitko nyt heittää esimerkin mikä Sonyn studioiden pelisarjoista on ensin ollut jokaisen alustan multiplattari, kuten esimerkiksi Elder Scrolls sarja, mutta Sony on sen sittemmin kieltänyt muilta alustoilta? Sony siksi koska itse otit esille tämän yrityksen, joka selkeästi tuo sinulle sellaisen uhon. Minä yritin alunperin hakea esimerkkejä miltä vaan alustalta (Nintendon konsolit, Sega, Sony, mikä vaan.), mutta mennään nyt tällä vihamielisyyden viitoittamalla tiellä. Näyttää kuuluvat threadin toimintatapoihin.

Naurattaa miten ihan neutraali kysymys saa sodan leimahtamaan ja soturit puolustaa omiaan. :)
No eikö tämä että ostetaan näitä yksinoikeuksia kuten vaikka uusin Final Fantasy ole aika sama asia
 
No eikö tämä että ostetaan näitä yksinoikeuksia kuten vaikka uusin Final Fantasy ole aika sama asia
Nii no tuossa ostetaan yksittäisen pelin oikeus omalle alustalle. Että joo, idea vähän sama mutta onhan tuo bethesdan osto ihan eri luokassaan.

Epic storehan noita timed yksinoikeuksia harrastaa paljon PC puolella. Rocket leaguen kohdalla peli lähti kokonaan steamistä pois eikä oletettavasti tulee enää takaisin.
 
Nii no tuossa ostetaan yksittäisen pelin oikeus omalle alustalle. Että joo, idea vähän sama mutta onhan tuo bethesdan osto ihan eri luokassaan.

Epic storehan noita timed yksinoikeuksia harrastaa paljon PC puolella. Rocket leaguen kohdalla peli lähti kokonaan steamistä pois eikä oletettavasti tulee enää takaisin.
Mutta jos Sony ostaisi vaikka GTA IP omistajan niin olettaisiko joku oikeasti että ne julkaisisi seuraavan GTA myös Microsoftin konsolille
 
Mutta jos Sony ostaisi vaikka GTA IP omistajan niin olettaisiko joku oikeasti että ne julkaisisi seuraavan GTA myös Microsoftin konsolille
Jaa a, kait se on ihan tapauskohtainen asia. Jos Sony näkisi että GTA:n pitäminen vain omalla alustalla olisi se suurin profit niin joo.
Microsoftihan osti Minecraftin isolla summalla ja eikä tehnyt siitä yksinoikeutta vaan päinvastoin.
 
No nyt siellä näyttää piilevän jo sellainen muka-keskustelunhaluisuus niin voisitko nyt heittää esimerkin mikä Sonyn studioiden pelisarjoista on ensin ollut jokaisen alustan multiplattari, kuten esimerkiksi Elder Scrolls sarja, mutta Sony on sen sittemmin kieltänyt muilta alustoilta? Sony siksi koska itse otit esille tämän yrityksen, joka selkeästi tuo sinulle sellaisen uhon. Minä yritin alunperin hakea esimerkkejä miltä vaan alustalta (Nintendon konsolit, Sega, Sony, mikä vaan.), mutta mennään nyt tällä vihamielisyyden viitoittamalla tiellä. Näyttää kuuluvat threadin toimintatapoihin.

Naurattaa miten ihan neutraali kysymys saa sodan leimahtamaan ja soturit puolustaa omiaan. :)

Minua taas hämmästyttää, että jotenkin kovasti löydät viestistäni uhoa, sotaa yms. mitä siellä ei ole. Sopiiko että jätetään nälvimiset sikseen, jos siis tavoiteenasi on aidosti keskustella neutraalisti?

Asiaan. En tiedä minkä multiplatterin Sony olisi ostanut. Toisaalta, miksi kysymys on relevantti? Ensin pitäisi mielestäni määritellä, onko exclu julkaisut ns. hyvä vai paha noin lähtökohtaisesti, leiristä riippumatta? Koska kaikki exclut ovat ohjaamista/pakottamista johonkin leiriin joka tapauksessa. Jos haluat pelata Zeldan --> osta Nintendo, Ghost of Tsushima --> osta PS. Jos sinulla ei ole kyseistä rautaa tai palvelua johon exclu kuuluu, niin jää mahdollisesti itseä kiinnostava hyvä peli pelaamatta.

Jos MS julkaisee ZeniMax multiplatter pelit vain omaan ekosysteemiin, niin onko se moraalisesti väärin, koska muiden laitteiden käyttäjät ovat päässeet pelaamaan aikaisempia osia? Jos, niin miksi? Vai onko se fiksu tapa ohjata kilpailevan tuotteen käyttäjiä oman palvelun pariin, koska he tuntevat nämä pelit jo ennestään? Sehän exclujen tarkoitus on ihan jokaisessa leirissä, ohjata käyttäjiä omaan palveluun.

Minusta lähtökohtaisesi voi olla excluja vastaan tai nähdä ne osana businesta, ja jakaa sitten kiitosta tai tuomioita joka leiriin tasapuolisesti, mutta en oikein ymmärrä rajojen vetämistä historiaan peilaten: jos hyvä peli on exclu, niin se jää ilman omistavan osapuolen laitetta/palvelua pelaamatta, on sitten kyseessä sarjan ensimmäinen tai kuudes peli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 455
Viestejä
4 512 712
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom