PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Miksi, jos gyro-ohjaus kerran on ylivertainen?
Pädi on pädi ja pädille sopii pitää aim assistia päällä. Vai pitääkö alkaa eri valmistajien pädeillekkin laittaa eri aim assistit riippuen vaikka tattien laadusta? Minusta olisi vähintään sopivaa että ylivertaisen ohjaimen hyödyt eivät valu ainakaan täysmääräisesti saman tien hukkaan kun heikommalla ohjaimella pelaaville rakennetaan apupyöriä ettei tule paha mieli.

Hiiri taas on edelleen selvästi ylivoimainen ratkaisu ja ei tarvitse mitään apupyöriä.
 
Harvat kehittäjät ovat vielä toistaiseksi kehittäneet gyro aimia peleihinsä. Pleikkarin puolelta tulee mieleen lähinnä Days Gone ja The Last Of Us 2, joihin se tuli myöhemmin päivityksenä, mutta itse en ole vielä kokeillut. Saattaa olla joissain muissakin peleissä.
Enemmänkin Nintendon juttu. Splatoon näytti miten peli voidaan suunnitella gyro ohjauselle alusta loppuun. Sonylta muistan vaan tän PS3 warhawkin.
 
Pädi on pädi ja pädille sopii pitää aim assistia päällä. Vai pitääkö alkaa eri valmistajien pädeillekkin laittaa eri aim assistit riippuen vaikka tattien laadusta? Minusta olisi vähintään sopivaa että ylivertaisen ohjaimen hyödyt eivät valu ainakaan täysmääräisesti saman tien hukkaan kun heikommalla ohjaimella pelaaville rakennetaan apupyöriä ettei tule paha mieli.

Hiiri taas on edelleen selvästi ylivoimainen ratkaisu ja ei tarvitse mitään apupyöriä.

Tuosta tulee kyllä mieleen, että miksei sitten samantien se kunnon hiirituki voisi olla mukana. Silläkin saisi 'kunnon kurmotusta heikomman ohjaimen omistajille'. Yllä mainittukin Splatoon, en itse innostunut tuosta gyro-ohjauksesta, niin sen sijaan ottaisin mieluummin hiiren, jos joku vaihtoehtoinen tarkempi ohjaus tarjolla.
 
Muutenkin, <uusi resoluutio> alkaa olla niin överi resoluutio että pitäisi istua niin lähellä TVtä että siitä olisi hyötyä, ja silloin joutuisi kääntämään päätä vasemmalle ja oikealle aina kun haluaa nähdä mitä siellä puolella näyttöä tapahtuu, koska TV on niin suuri. <Uusi resoluutio> ja korkeampi resoluutio on enimmäkseen vaan hyödyllistä VR:ssä, jossa me istumme 2 cm etäisyydellä näytöstä.
Onko tehty testejä millä katseluetäisyydellä ja näytön koolla ihminen erottaa <vanhan resoluution>/<uuden resoluution> eron?

Syötä parametreiksi 720p, 1080p, 4K, 8K, 16K, jnejne...
Aina samat keskustelut ja aina sama lopputulos; ehkä siitä <uudesta resoluutiosta> on sittenkin iloa loppupeleissä.

Nuo suositellut "optimaaliset" katseluetäisyydet on ilmeisesti laadittu heikkonäköisimmälle väestölle. Alle puolentoista metrin suositusetäisyys 65" 4K telkulla? Alipikseleitäkö on tarkoitus nähdä? Aivan naurettavia...
 
Syötä parametreiksi 720p, 1080p, 4K, 8K, 16K, jnejne...
Aina samat keskustelut ja aina sama lopputulos; ehkä siitä <uudesta resoluutiosta> on sittenkin iloa loppupeleissä.

Nuo suositellut "optimaaliset" katseluetäisyydet on ilmeisesti laadittu heikkonäköisimmälle väestölle. Alle puolentoista metrin suositusetäisyys 65" 4K telkulla? Alipikseleitäkö on tarkoitus nähdä? Aivan naurettavia...
Ainakin rtings on käyttänyt kaaviossaan jenkkinäöntarkkuusspeksiä 20/20.

65” 4k katseluetäisyyden pitää tällöin olla n. 2,5m tai alle jotta siitä alkaa olemaan merkittävää hyötyä full hd resoon verrattuna. Spesifeillä testikuvilla saattaa saada havaittua jotakin tuotakin kauempaa, mutta luonnollisella kuvamateriaalilla tuossa menee se raja. Osa ihmisistä myös näkee tarkemmin kuin 20/20, mutta koska kyseinen skaala on (muistaakseni) lineaarinen, niin voit vaan skaalata ton etäisyysakselin oman näkökykysi ja 20/20 referenssitason suhteen.


Mistä keksit että 65” 4k telkkua pitäis alle 1,5m etäisyydeltä katsoa?
 
Jopa 2,5 metriä tuntuu erikoiselta, sillä omien kokemuksieni perusteella 1080p/4K erottuu pinnistelemättä jopa lähes neljän metrin päästä (sohvan etäisyys telkusta) 65 tuuman telkulla, enkä nyt tarkoita paremman videopakkauksen eroja tms. Ilmeisesti likinäköni on silmälaseilla melko onnistuneesti korjattu.

Tuon toisen artikkelin mainitseman WB:n sokkotestin perusteella noin kolmasosalla väestöä on tarkempi kuin 20/20 näkö, ja se näkyy lievästi tuloksissa.
Mistä keksit että 65” 4k telkkua pitäis alle 1,5m etäisyydeltä katsoa?

Tämän artikkelin taulukosta Don't Be Fooled. 8K TVs Are A Waste Of Money For Most Viewers
Ilmeisesti poimittu Rtingsin skaalan minimiarvo.

Tuon Rtingsin skaalan alaraja tuntuisi hyvältä suositukselta monitorikäyttöön.
 
Jopa 2,5 metriä tuntuu erikoiselta, sillä omien kokemuksieni perusteella 1080p/4K erottuu pinnistelemättä jopa lähes neljän metrin päästä (sohvan etäisyys telkusta) 65 tuuman telkulla, enkä nyt tarkoita paremman videopakkauksen eroja tms. Ilmeisesti likinäköni on silmälaseilla melko onnistuneesti korjattu.
Tuohan tarkoittaisi sitä että 4k/8k ero olisi selvä pinnistelemättä 2m päästä 65" televisiolla. WB:n testi tosin kumoaa tuon kun yleisöllä oli suuria vaikeuksia erottaa nuilta etäisyyksiltä 4k/8k eroa lähemmäs 100" kuvalta.
 
Jopa 2,5 metriä tuntuu erikoiselta, sillä omien kokemuksieni perusteella 1080p/4K erottuu pinnistelemättä jopa lähes neljän metrin päästä (sohvan etäisyys telkusta) 65 tuuman telkulla, enkä nyt tarkoita paremman videopakkauksen eroja tms. Ilmeisesti likinäköni on silmälaseilla melko onnistuneesti korjattu.

Tuon toisen artikkelin mainitseman WB:n sokkotestin perusteella noin kolmasosalla väestöä on tarkempi kuin 20/20 näkö, ja se näkyy lievästi tuloksissa.


Tämän artikkelin taulukosta Don't Be Fooled. 8K TVs Are A Waste Of Money For Most Viewers
Ilmeisesti poimittu Rtingsin skaalan minimiarvo.

Tuon Rtingsin skaalan alaraja tuntuisi hyvältä suositukselta monitorikäyttöön.

Suomessakin normaalin näön alaraja on 1.0 ( 20/20 - Näöntarkkuuden asteikot | Suomen albinismiyhdistys ry ) Näkeminen. Eli jos olet alle 50v, ja käynyt joskus optikolla, niin käytännössä näet paremmin.

Ei toki mitään ihan järjettömiä eroja, mutta muistelisin, että 20/15 seminuorilla ei ole mitenkään poikkeuksellisen erikoista, joka kaiketi tekisi sen 20% eroa tuohon rajaan jonka alapuolella olet näköongelmainen.
 
Jopa 2,5 metriä tuntuu erikoiselta, sillä omien kokemuksieni perusteella 1080p/4K erottuu pinnistelemättä jopa lähes neljän metrin päästä (sohvan etäisyys telkusta) 65 tuuman telkulla, enkä nyt tarkoita paremman videopakkauksen eroja tms. Ilmeisesti likinäköni on silmälaseilla melko onnistuneesti korjattu.
Ehkä sulla on sit 20/10 näkö, jota tavataan esim. parhailla ammattiurheilijoilla.

Noin mielenkiinnosta, miten toteutit tuon 1080p/4k vertailun? Tuossa voi mennä helposti metsään monessa kohtaa.
 
Snellen-asteikon mukaan 2.0 (20/10) luokkaa.
Sitten vaan rtingsistä skaalaat etäisyyden kertoimella kaksi, ei se sen vaikeampaa ole. Suurimmalla osalla ihmisistä näkö ei ole noin hyvä ja itse ainakin mielummin ostan isomman telkkarin kuin käytän silmälaseja leffoja katsellessa. Isompi FOV antaa myös elokuvamaisemman tunnelman.
 
Itselläni 65" töllö olohuoneessa juurikin tasan 2.5m etäisyydellä ja se on etäisyytenä täydellinen niin pelaamiseen kuin leffoihin. Näkö hyvä siinä ei ongelmaa.
 
Haluan tuoda vain oman kantani esille ilman konsoliväen alakastiin lukeutuvaa barbaarista vastaanottoa. En omista konsolia, enkä ole aikomuksissa sellaista ostaa.

Minusta Xbox vie Pleikkaria mennen tullen jos puhutaan levyasemallisista versioista. Pleikkarin ainut pelastaja on tuo asematon versio, jolla hintaeroa on saatu aikaiseksi hädin tuskin riittävästi. Xboxin etuja ovat parempi suorituskyky, parempi jäähdytys, parempi muotoilu ja koko, parempi käyttöjärjestelmä, paremmat edut asiakkaalle passien puolesta, nipin napin parempi ohjain (vaikka kummassakin kyllä puolensa), PC- ja Xbox-version pelaaminen samalla kopiolla, sekä mainio taaksepäinyhteensopivuus. Yksinoikeuspeleistä sanoisin että kummallekin jotain mielenkiintoista tulossa, mutta kallistun enemmän Xboxin puolelle, koska Stalker ja Fable. Pleikkarin eduksi en valitettavasti keksi mitään, koska en usko nopeamman tallennustilan tuovan konkreettisia etuja kuin korkeintaan yksinoikeuspeleissä ja HRTF-ääniratkaisu, vaikka mielestäni konsolin mielenkiintoisin puoli onkin, ei välttämättä yleisty, joten sen varaan ei kannata nojata. Toivon että yleistyy toki ja varmaan yksittäisiä pelejä nähdään mitkä sitä hyödyntävät.

Voittaja on siis: Xbox

Päälle kun lisää edukkaan S-mallin niin johan on, muttei tuo halvempi malli yhtä siisti ole kun on liian tuhnu tehoiltaan. Hyvä vaihtoehto silti Xbox-ekosysteemiin liittymiseen, ettei tarvitse liiaksi sijoittaa jonkin yhden kahden pelin pelaamiseksi, tai jos muksuille konsolin ostaa.


MUOK. Unohdin että on PS5:llä etuna NVME-aseman helppo lisääminen, eli jos pelikirjasto on suuri ja pitää monta peliä asennettuna, niin tulee rutosti halvemmaksi tilan lisääminen PS5:llä. Ihan tärkeä pointti joillekin. Xboxin lisätila on ainakin alkuun överihintaista.
 
Viimeksi muokattu:
Haluan tuoda vain oman kantani esille ilman konsoliväen alakastiin lukeutuvaa barbaarista vastaanottoa. En omista konsolia, enkä ole aikomuksissa sellaista ostaa.

Minusta Xbox vie Pleikkaria mennen tullen jos puhutaan levyasemallisista versioista. Pleikkarin ainut pelastaja on tuo asematon versio, jolla hintaeroa on saatu aikaiseksi hädin tuskin riittävästi. Xboxin etuja ovat parempi suorituskyky, parempi jäähdytys, parempi muotoilu ja koko, parempi käyttöjärjestelmä, paremmat edut asiakkaalle passien puolesta, nipin napin parempi ohjain (vaikka kummassakin kyllä puolensa), PC- ja Xbox-version pelaaminen samalla kopiolla, sekä mainio taaksepäinyhteensopivuus. Yksinoikeuspeleistä sanoisin että kummallekin jotain mielenkiintoista tulossa, mutta kallistun enemmän Xboxin puolelle, koska Stalker ja Fable. Pleikkarin eduksi en valitettavasti keksi mitään, koska en usko nopeamman tallennustilan tuovan konkreettisia etuja kuin korkeintaan yksinoikeuspeleissä ja HRTF-ääniratkaisu, vaikka mielestäni konsolin mielenkiintoisin puoli onkin, ei välttämättä yleisty, joten sen varaan ei kannata nojata. Toivon että yleistyy toki ja varmaan yksittäisiä pelejä nähdään mitkä sitä hyödyntävät.

Voittaja on siis: Xbox

Päälle kun lisää edukkaan S-mallin niin johan on, muttei tuo halvempi malli yhtä siisti ole kun on liian tuhnu tehoiltaan. Hyvä vaihtoehto silti Xbox-ekosysteemiin liittymiseen, ettei tarvitse liiaksi sijoittaa jonkin yhden kahden pelin pelaamiseksi, tai jos muksuille konsolin ostaa.


Samaa mieltä että Xboxilla on paljo enemmän hyviä puolia kuin PSvitosella, mutta itse tykkään että Playstationilla on yleensä parempia yksinoikeuspelejä, joten joudun siksi ostamaan PSvitosen, koska pelit on kuitenkin se kaikista tärkein asia konsolissa.

Muotoilu näissä kaikissa uusissa konsoleissa on aika ruma. Xbox series S on rumin, se näyttää kovaääniseltä tai pyykkikoneelta. PS5 on aika ruma kans, koska ne yritti tehdä siitä vähä liian futuristisen näköisen, mutta se failasi, joten se näyttää routerilta tai litistyneeltä leivältä. Xbox series X ei mitenkään erityisen ruma, mutta tylsän näköinen.
 
Minusta taas Xbox Series on parhaan näköinen konsoli. Huomaamattomin. Rumiahan ne on tietysti kaikki niin siksi huomaamattomuus plussaa.

Nuo yksinoikeus kuviot on harmittavia kyllä. Xboxilla jää Demon Souls pelaamatta ja ties mitä muuta tulevaisuudessa. Sama myös toisin päin.

Bloodborne 2 jäisi myös nauttimatta Xboxilla ja sit mitä ikinä Naughty Dog keksiikään julkaista. Muista Sonyn ekslusiiveistä en ole välittänyt.
 
Minäkään en mikään leiriuskovainen ole, pelit ratkaisee. Omaan makuun sopivia on xboxilla ollut enemmän, eli räiskintä ja roolipelejä (Halo, GoW, Mass Effect), lisäksi xboxin ohjain istuu paremmin omaan käteen. Pleikkarit olen hankkinut sitten käytettynä myöhemmin, niin on päässyt pelaamaan God of Warit ja Horizonin. CODissakin on nykyään cross play, niin sitäkin voi pelata kavereiden kanssa, vaikka olisi eri firman vehkeet.

Uusista versioista kummallakaan valmistajalla ei ole julkaisussa minua kiinnostavia yksinoikeuksia (3rd partyja onneksi on), myöhemmistä PS:lla kiinnostaa Godfall ja Deathloop, boxilla taas Halo, Outriders, Stalker 2, Bright memory infnite, Crossfire X, eli juuri nuo räskinnät, lisäksi Avowed rpg kiinnostaa, mutta taitaa olla aika kaukana julkaisu vielä. Myös ZeniMax kauppa kuulostaa game passin kannalta hyvältä, ja on jo tähän mennessä ollut loistava palvelu. Xboxilla ja game passilla siis aloitan, ja kun hyvään hintaan alkaa saamaan pleikkaria käytettynä, niin sitten ostan myös sen.

Täällä on meininki pysynyt vähän paremmin hanskassa, mutta toisen foorumin sama ketju on lähes lukukelvoton älyttömän jankkaamisen ja trollaamisen vuoksi (molemmat leirit). Noh, kukin tavallaan.
 
Taas vaikea keksiä yhtään mitään syytä Xboxin hankitaan, Xbox 360:n kanssa sentään oli jotain muutamia kivoja pelejä joita ei saanut muille alustoille. Sen jälkeen ollut heikkoa uudempien sukupolvien kanssa. Kaiken päälle raportoidut kovat lämmöt konsolin kanssa kun testattu vanhempia pelelä niin ei hyvältä näytä. Kaippa tuo olisi silloin kelvollinen vaihtoehto jos ei löytyisi edes välttävävän tasoista peli-PC:tä


Xboxin etuja ovat parempi suorituskyky, parempi jäähdytys, parempi käyttöjärjestelmä,
Oletkos jo päässyt sitten kumpaakin konsolia testaamaan kun tällaista osaat jo kertoa?
 
Viimeksi muokattu:
Taas vaikea keksiä yhtään mitään syytä Xboxin hankitaan, Xbox 360:n kanssa sentään oli jotain muutamia kivoja pelejä joita ei saanut muille alustoille. Sen jälkeen ollut heikkoa uudempien sukupolvien kanssa. Kaiken päälle raportoidut kovat lämmöt konsolin kanssa kun testattu vanhempia pelelä niin ei hyvältä näytä. Kaippa tuo olisi silloin kelvollinen vaihtoehto jos ei löytyisi edes välttävävän tasoista peli-PC:tä



Oletkos jo päässyt sitten kumpaakin konsolia testaamaan kun tällaista osaat jo kertoa?
Tämä on jollekkin yllätys että sieltä voi tulla kuumaa ilmaa ulos ? :)
 
Tämä on jollekkin yllätys että sieltä voi tulla kuumaa ilmaa ulos ? :)
Enemmän kiinnostaa miten tuo jäähdytys tulee pärjäämään jos jo pelkässä stand-by tilassa lämmöt ovat todella korkealla.

In a separate video, Giant Bomb co-host Jeff Bakalar said his pre-release console was emitting a significant amount of heat even when in standby mode, and even appeared to burn his hand on its storage expansion during a live stream.

“Here’s what’s crazy… this was just plugged in in standby mode behind me and you guys, the entire thing is a little toasty,” he said, emphasising that the console he’d been testing is pre-release hardware.

“It seems like in the way like a lot of the other consoles were doing stuff while you were not using them, it seems like this thing might be doing something while you’re not using it, to the point where it needs to exhaust heat.”

Just näin ja samaan hengen vetoon voi lukea Tämän artikkelin jossa kerrotaan, että kuinka sitä osataan vääristellä muiden ihmisten sanomisia kuumuudesta.
The Series X remains a beast that has great cooling and only time will tell if there is any actual heating problem that persists. :)
 
Oletkos jo päässyt sitten kumpaakin konsolia testaamaan kun tällaista osaat jo kertoa?

Myönnetään että PS5:n jäähdytys voi olla yhtä tehokas, näin ainakin purkamisvideolla väittävät, mutta teknisestihän Xboxin jäähdytys on parempi ja luultavimmin myös tehokkaampi, ellei jotain muuta ole sitten kosautettu itse laitteiston kanssa. Jäähy siis paperilla parempi, mutta tästä ei voi päätellä lopullisia lämpöjä ja näin konsolien kohdalla lähinnä tuulettimen meteli ratkaisee, mihin vaikuttaa taas tuulettimen tyyppi. En malta uskoa että kumpikaan antaisi riittämättömän jäähdytyksen olla esteenä maksimaalisille kellotaajuuksille. Varsinkin PS5:n tapauksessa jos sen kokoinen laitos kompastuisi jäähdytykseen, olisi homma suorastaan nolo.

...

PS5:stä hyvää ja huonoa uutista: taaksepäinyhteensopivuus kuulostaa vakuuttavalta, mutta etpä voi pelata DS4-ohjaimella PS5:n omia pelejä. Veikkaanpa kuitenkin että kehittäjälle on jätetty vapaus tuo päättää, sillä miksi ei? Artikkelin muotoilu kun on seuraava:
"The PlayStation 5 will have support for the DualShock 4 and officially licensed third-party controllers. However, legacy controllers will not work with games designed for the PS5."

 
Viimeksi muokattu:
Taas vaikea keksiä yhtään mitään syytä Xboxin hankitaan, Xbox 360:n kanssa sentään oli jotain muutamia kivoja pelejä joita ei saanut muille alustoille. Sen jälkeen ollut heikkoa uudempien sukupolvien kanssa. Kaiken päälle raportoidut kovat lämmöt konsolin kanssa kun testattu vanhempia pelelä niin ei hyvältä näytä. Kaippa tuo olisi silloin kelvollinen vaihtoehto jos ei löytyisi edes välttävävän tasoista peli-PC:tä


Xbox series X on aika monella tavalla parempi kuin PS5:

- Parempi taaksepäinyhteensopivuus (voi pelata kaikkia aikaisempia Xbox konsolien pelejä, PS5 on vain taaksepäinyhteensopiva PS4 pelien kanssa)
- Vaikuttaa olevan tehokkaampi (pari terafloppia enemmän)
- Suurempi tallennustila (kuka välittää PSvitosen paremmasta nopeudesta, en ainakaan minä)
- 30 euroa halvempi Suomessa
- Parempi ohjain (analogitikku paremmassa kohdassa, koska PS ohjaimella joutuu painamaan peukaloa vinosti jos haluaa mennä eteenpäin, mikä on antilogiikkaa)

Mitä tulee Xboxin lämpenemiseen, se on Microsoftin ongelma. Jos konsoli kuumenee niin paljo että se ei toimi kunnolla ja tulee jotain Blue screen of deatheja tai mitä noissä Xboxeissa tuleekaan, niin sitten vain haetaan uusi konsoli kaupasta, onhan niissä takuu.
 
Xbox series X on aika monella tavalla parempi kuin PS5:

- Parempi taaksepäinyhteensopivuus (voi pelata kaikkia aikaisempia Xbox konsolien pelejä, PS5 on vain taaksepäinyhteensopiva PS4 pelien kanssa)
- Vaikuttaa olevan tehokkaampi (pari terafloppia enemmän)
- Suurempi tallennustila (kuka välittää PSvitosen paremmasta nopeudesta, en ainakaan minä)
- 30 euroa halvempi Suomessa
- Parempi ohjain (analogitikku paremmassa kohdassa, koska PS ohjaimella joutuu painamaan peukaloa vinosti jos haluaa mennä eteenpäin, mikä on antilogiikkaa)
Tallenustilan osalta ero on varmaan jotain 100-150GB luokkaa. Kummallakin tulee sen muistin lisääminen ajankohtaiseksi jossakin kohtaa, tällä hetkellä näyttää että tuo Sonyn standardi m2-levy ratkaisu tulee edullisemmaksi kuluttajan näkökulmasta, kuin tuo MS:n oma muistitikku ratkaisu. Unohtamatta että sitä m2-levyä on sitten helppo käyttää muissakin laitteissa, jos konsolin myy pois tai taas päivittää isompaan levyyn. Jos puhuttaisiin merkittävästi suuremmista eroista, niin voisi jo ehkä kiinnostaakin.
Viimeksi kun vilkaisin niin se hintaero oli 20 euroa, eikä 30 euroa. Tosin varmaan aika harvassa ne joille tuo ero mitään merkkaa, kun puhutaan tämän hintaluokan laitteista.
Omasta mielestä PS:n ohjain on ollut kautta aikain paljon parempi (analogitikku paremmassa kohdassa), mitä voitin?

Tehojen osalta erot varmistuu julkaisun aikaan, mikä on lopulta se ero reaalimaailmassa.
Eniten itseä kiinnostaa ne tulevat yksinoikeus pelit ja sillä saralla Sony on viime vuosina vahvasti vienyt ja vaikea uskoa että ainakaan ihan hetkeen tulee tässä tapahtumaan mitään muutosta. Ja tältä osalta Xbox ei itselle tarjoa mitään syitä konsolin hankintaan.
Unohtamatta, että mielenkiintosita nähdä miten niissä yksinoikeuksissa otetaan tuo merkittävä nopeusero käyttöön massamuistin osalta.

Yhteensopivuus nyt varmaan se merkittävävin etu Series S puolelle, jos sattuu niitä Xbox/X360 aikaisia pelejä ennestään omistamaan tai kiinnostaa niitä Xbox/X360 aikaisia pelejä kokeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulee Xboxin lämpenemiseen, se on Microsoftin ongelma. Jos konsoli kuumenee niin paljo että se ei toimi kunnolla ja tulee jotain Blue screen of deatheja tai mitä noissä Xboxeissa tuleekaan, niin sitten vain haetaan uusi konsoli kaupasta, onhan niissä takuu.
Sekö on hyvä asia kuluttajan kannalta että joka toinen viikko lähdetään ajamaan Datsunilla isolle kirkolle että saa vietyä romun postiin niin saa sitten parin viikon päästä taas pelata toimivalla koneella? Tuo on niin rankka miinus että jos tuo kerta huolettaa niin suosittelisin jokaista odottamaan laajempia testejä kuinka tiheästi pitää olla pari viikkoa pelaamatta.
 
Yrittänyt pelata viime viikolla pari kertaa uusiksi Last of Ussia että jos sit pelaisi 2:n.

Ei vaan voisi vähempää kiinnostaa tuo hiippailu, qte-tappelut, ”puzzlet”, eikä oikeestaan tarinakaan. Se hyvä puoli tässä on että tulee halvaksi, kun ei näköjään tarvi uutta konsolia ostaa :D
 
Myönnetään että PS5:n jäähdytys voi olla yhtä tehokas, näin ainakin purkamisvideolla väittävät, mutta teknisestihän Xboxin jäähdytys on parempi ja luultavimmin myös tehokkaampi, ellei jotain muuta ole sitten kosautettu itse laitteiston kanssa. Jäähy siis paperilla parempi, mutta tästä ei voi päätellä lopullisia lämpöjä ja näin konsolien kohdalla lähinnä tuulettimen meteli ratkaisee, mihin vaikuttaa taas tuulettimen tyyppi. En malta uskoa että kumpikaan antaisi riittämättömän jäähdytyksen olla esteenä maksimaalisille kellotaajuuksille. Varsinkin PS5:n tapauksessa jos sen kokoinen laitos kompastuisi jäähdytykseen, olisi homma suorastaan nolo.

Suorastaan nolo.

 
Yrittänyt pelata viime viikolla pari kertaa uusiksi Last of Ussia että jos sit pelaisi 2:n.

Ei vaan voisi vähempää kiinnostaa tuo hiippailu, qte-tappelut, ”puzzlet”, eikä oikeestaan tarinakaan. Se hyvä puoli tässä on että tulee halvaksi, kun ei näköjään tarvi uutta konsolia ostaa :D
Ei sitä väkisin kannata yrittää pelata, itsellä jäi kakkonen suosiolla hyllyyn kun ensimmäinen osa ei vain ollut hauska pelata. Pelasin kyllä läpi mutta muutama chapteri oli kyllä niin puuduttavaa että ei ollut kaukana lopettaminen. Toisaalta taas unchartedit ovat ihan hauskaa menoa vaikka samanlaisia elokuvamaisia putkijuoksuja nekin ovat.
 
Eniten itseä kiinnostaa ne tulevat yksinoikeus pelit ja sillä saralla Sony on viime vuosina vahvasti vienyt ja vaikea uskoa että ainakaan ihan hetkeen tulee tässä tapahtumaan mitään muutosta..

Konsensus on, että Sonyllä paremmat yksinoikeudet, eikä nykyisessä generaatiossa MS ei päässyt haastamaan edes kunnolla uusien titteleiden kanssa. Toki tuokin riippuu mistä peleistä tykkää, minulle juuri Halo, GoW ja Mass Effect olivat noita system sellereitä aikanaan. Tuota viimeistä kohtaasi tosin ihmetten, sillä MS:n hallussa on nyt: Starfield, The Elder Scrolls: VI, Fallout, Doom, Dishonored, Wolfenstein, Prey, Rage, The Evil Within, ZeniMax kaupan kautta, sekä heidän mukaan pino kehityksessä olevia, mutta vielä julkaisemattomia titteleitä. Varmaa on, että xboxilla nuo kaikki ovat pelattavissa, se sijaan siitä ei ole vielä tietoa tuleeko jotkut noista PSlle, ja jos niin koska? Sen lisäksi jo aikaisemmin julkaistiin Stalker 2, Bright memory infnite, Crossfire X , Avowed jne. Toki eivät nuo tule olemaan xbox only excluja, jos sitä tarkoitit, vaan pelattavissa Game Pass ekosysteemissä, on sitten käytössä xbox, PC tai xCloud striimaus. Mutta noin yleisellä tasolla xbox ei ole pelien kannalta ollut koskaan aikaisemmin näin vahvassa positiossa.

Mielenkiintoista nähdä miten tämä tulee vaikuttamaan voimasuhteisiin pitkässä juoksussa. Todella erilaisella kulmalla MS ja Sony ovat lähteneet, MS:lla keskiössä Game Pass ja sen ekosysteemin asiakkaat, Sonyllä taas PS5 laite. Sonyllä ei ole kiire, mutta varmasti jotain tulevat shoppailemaan. Joku Rockstar Games voisi olla esimerkiksi kova hankinta, ja sitten voisi neuvotella GTA sulle Elder scrolls mulle tyylisiä diilejä? Vai syttyykö exclu sota tästä ilmiliekkeihin?
 
En usko, että Sony lähtee ostamaan mitään julkaisijaa tässä vaiheessa, kun niissä tulee auttamatta mukana painolastia ja kaikenlaista operaatiota. Varsinkaan Rockstarin omistavaa jättimäistä Take2:ta, vaikka tästä olikin joskus huhua. Jos näistä julkaisijoista aletaan käydä enemmän kauppaa Amazonin, Applen tai Googlen toimesta, niin siinä tapauksessa Sony on varmaan mukana karkeloissa. Zenimaxin osto tasoitti pelikenttää ja nyt on mielestäni hyvä kilpailutilanne. Ehkä pari tarkasti valikoitua studiota Sonyn kannattaisi hankkia, mutta siinäpä se.
 
Suorastaan nolo.


Juuri sinun kaltaisten postaajien takia joudutaan ja toivottavasti myös tullaan luomaan tarvittaessa lisää sääntöjä foorumille, sillä et avannut harhaanjohtavan otsikon takaa löytyvää sisältöä millään tavalla. Olisit voinut kirjoittaa näinkin tiiviisti linkin perään: "Xboxin esiversion testaajat ovat huomanneet laitteen käyvän todella kuumana". Mistään toimintahäiriöistä ei siis ollut puhetta, kyse esiversioista tosiaan ja lämpötilalukemia ei ole jaettu, että näin. Kiva kun tuhlaat toisten aikaa ja veikkaan ettet lukenut lyhyenläntää artikkelia tietenkään itse. Jos trollailet lisää laitan estoon.
 
Nämä on jotain arvioita, mitään mitattua dataa ei ole... :facepalm:
All the estimate values are the mid and rounded value of some tests
So "estimate" 'cause there are different feedback in different conditions made by my reliable sources.
Mut toki just yhtä kovia väitteitä kuin se, että XSX grillaa sun kätes.
 
Jaha, Serranon postaamaa paskaa taas. Onko tää äijä saanut ikinä mitään oikein?

Noh jokatapauksessa, jos oletetaan et noissa on jotain perää, niin 65c on aika vähän, eikä huolestuta kyllä pätkääkään. Eikä sen ketään pitäskään huolestuttaa.

Toisaalta eipä tää äijä sanonut et mistä on mitattu, uskosin et emolevyltä on aika vaikee saada ulos lämpötilalukemia.
 
All the estimate values are the mid and rounded value of some tests
So "estimate" 'cause there are different feedback in different conditions made by my reliable sources.
Mut toki just yhtä kovia väitteitä kuin se, että XSX grillaa sun kätes.

Onhan nämä luvut nyt suorassa ristiriidassa näihin ensikäden youtube-vaikuttaijen kommentteihin, joissa ei havaittu vastaavaa "kuumaa" poistoilmaa PS5:n osalta. Toisinsanoen bullshittiä kunnes toisin todistetaan.
 
Joo, tämänkin postasin vain siksi, että kaikkea bullshittiä sitä liikkuu. Kuten vaikka väitetty Series X:n väitetty kuumeneminen.
Ei todellakaan 65 astetta ole kuuma ja jään odottamaan omaa kokemusta Series X:n lämpötiloista.
 
Myönnetään että PS5:n jäähdytys voi olla yhtä tehokas, näin ainakin purkamisvideolla väittävät, mutta teknisestihän Xboxin jäähdytys on parempi ja luultavimmin myös tehokkaampi, ellei jotain muuta ole sitten kosautettu itse laitteiston kanssa. Jäähy siis paperilla parempi, mutta tästä ei voi päätellä lopullisia lämpöjä ja näin konsolien kohdalla lähinnä tuulettimen meteli ratkaisee, mihin vaikuttaa taas tuulettimen tyyppi. En malta uskoa että kumpikaan antaisi riittämättömän jäähdytyksen olla esteenä maksimaalisille kellotaajuuksille. Varsinkin PS5:n tapauksessa jos sen kokoinen laitos kompastuisi jäähdytykseen, olisi homma suorastaan nolo.

...

PS5:stä hyvää ja huonoa uutista: taaksepäinyhteensopivuus kuulostaa vakuuttavalta, mutta etpä voi pelata DS4-ohjaimella PS5:n omia pelejä. Veikkaanpa kuitenkin että kehittäjälle on jätetty vapaus tuo päättää, sillä miksi ei? Artikkelin muotoilu kun on seuraava:
"The PlayStation 5 will have support for the DualShock 4 and officially licensed third-party controllers. However, legacy controllers will not work with games designed for the PS5."


Millä tapaa teknisesti xboxin jäähy on nyt parempi nykytietojen valossa? Tiedätkö esim. varmuudella lämpökuorman mitä kyseisillä jäähyillä on tarkoitus saada jäähdytettyä? On aivan eri asia suunnitella jäähyä 100 W TDP:lle kuin 300 W TDP. Nykytietojen valossa olisikin enemmän huolissani Xboxin jäähystä, kun laitettahan ei ole edes täysipainoisesti kuormitettu vielä. Sitäpaitsi 2,2 Ghz ei ole edes lähelläkään näiden GPU:iden maksimikellotaajuuksia (Big Navin osalta huhuiltu jopa 2,5 Ghz) kellotaajuuksista, joten Xboxin hyvinkin maltilliset 1,8 Ghz kellotaajuudet ihmetyttävät.

Mitä PS5 pelien pelaamiseen PS4 ohjaimella tulee, niin tuo tekee peliin yhden rautavariaation lisää, jota ymmärrettävästi devit haluavat välttää viimeiseen asti. Samoin myös pelin logiikka pitäisi suunnitella tukemaan myös DS4 pelaamista. Ymmärtäisin tuon ohjain-valituksen jos tuossa pädissä ei olisi mitään parannettavaa, joskus pitää vaan katsoa tulevaisuuteen eikä jumittaa vanhassa tekniikassa. Tuolla ajattelumallilla pelattaisiin edelleen jollain nipan kapula-ohjaimella, jos pädien kehityksen huippu olisi jo saavutettu.
 
Joo, tämänkin postasin vain siksi, että kaikkea bullshittiä sitä liikkuu. Kuten vaikka väitetty Series X:n väitetty kuumeneminen.
Ei todellakaan 65 astetta ole kuuma ja jään odottamaan omaa kokemusta Series X:n lämpötiloista.

X360 RROD nyt on monella edelleen ihan tuoreessa muistissa, joten ei olisi ensimmäinen kerta kun MS:ltä tulisi "kuraa" massavalmistukseen asti. En kyllä yhtään ihmettele miksi asia herättää mediassa kummastusta, vaikka mitä todennäköisimmin huoli onkin turha.
 
Pleikka miehet huolissaan boksin jäähystä ja boksi miehet pleikan jäähystä :hmm: Minä olisin huolisaan oman konsolin jäähystä jos semmoisen olisin hommaamassa.
Ja eikös väittelyketjussa nyt aina ole oltu vähän "huolissaan" toisen puolesta. :)
 
Ja eikös väittelyketjussa nyt aina ole oltu vähän "huolissaan" toisen puolesta. :)
Totta, leikkimielellähän tämä väittely pitäisi ottaa mutta monella menee oikeasti tunteisiin naapurin lelut :D

edit. noh, sen verran naapurista voilla huolissaan että ei ihan ojaan sammu kumminkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pleikkarin puolesta lienee turha spekuloida tässä ketjussa, vaikka eroa teoreettissa laskentakyvyssä on se 1,7 TF? Emme nyt esimerkiksi tiedä kuinka hyvin peli toimii korkeammilla GPU-kelloilla tai sitten nopeammalla SSD:llä, joka nyt ainakin teoriassa pitäisi helpottaa aiemmin mainitun pop-in ongelman kanssa. Sen sijaan pitkälti vastaavalla arkkitehtuurilla rullaavan Series S:n osalta voimme jo arvella, että resoluutio mainostetulla 120 Hz tilalla tulee olemaan jopa tätä Series X:n 1080p resoluutiohuippua merkittävästi matalampana. Ei nyt anna tämä peli oikein hyvää kuvaa tästä "Optimized for Series X" -sloganista.

Ajattelin nyt vastata täällä väittelyketjussa, että ei sotkettaisi Xbox Series X:n ketjua.

Sehän se tässä on ongelma, että kuukausi enää PS5:n julkaisuun eikä vielä länsimaiset vaikuttajat ole saaneet konsolia. kun länsimaiset tekniikka-niilot saavat konsolin, saamme moniin kysymyksiin vastauksen. Kyllä minusta on turvallista olettaa, että Xbox Series X tulee pyörittämään multiplättärit konsoleista parhaiten, sillä tiedossa ei ole, että miten pitkään Playstation 5 pystyy toimimaan noin korkeilla GPU-kelloilla. Vaikka Playstation 5:n GPU toimii korkeilla kelloilla niin täytyy muistaa, että Xbox Series X:n GPU:sta löytyy 52 laskentayksikköä, kun taas PS5:n GPU:sta löytyy 36.

Tietääkseni PS5:n GPU pystyy parhaimmillaan 10.25 teraflopsiin, kun taas alimmillaan tehot ovat 9 teraflopsin luokkaa, joten ero Xbox Series X:n ja PS5:n välillä voi olla vieläkin suurempi. Teraflopsien vertaaminen on vähän hölmöä, mutta uskon näiden antavan jotakin kuvaa tehoista, kun puhutaan samasta RDNA-arkkitehtuurista. En tiedä, että tuleeko SSD korjaamaan pop-upit kovinkaan helposti, sillä esimerkiksi Gran Turismo 7 -demossa oli pop-upia tunnelien valoissa. Se nyt olikin demo ja pelin julkaisu on ehkä vasta vuoden päästä, kun taas Dirt 5 tulee kuukauden päästä ja se vaikuttaa sellaiselta purkkaviritykseltä, että huh huh.

Se, että onko konsolien tehoista järkevää tapella niin en tiedä, kun PC-maailmassa ollaan konsoleita edellä merkittävästi. Sisältöhän se ratkaisee loppuen lopuksi ja positiivista on huomata, että kumpikin valmistaja on panostanut ensisijaisesti siihen.
 
Itse pitäisin huolestuttavimpana tuossa Dirt skenaariossa tuota pop-inniä. Nyt on kuitenkin käytössä Velocity Architecture, Sampler feedback streaming, custom dekompressio ja BCPack optimoinnit. Koodausvelhoutta siis joita PC:llä uneksitaan että saataisiin käyttöön vuonna 2022-> muodossa RTX-IO/DirectStorageAPI.

Tekikö Sony oikein ja panosti vielä tanakammin SSD tekniikkaan jos edes nuo microsoftin taiat eivät poista nuin simppelistä pelistä pop-inniä? Vai onko kyseessä jotain muuta... hmmm....
 
Ajattelin nyt vastata täällä väittelyketjussa, että ei sotkettaisi Xbox Series X:n ketjua.

Sehän se tässä on ongelma, että kuukausi enää PS5:n julkaisuun eikä vielä länsimaiset vaikuttajat ole saaneet konsolia. kun länsimaiset tekniikka-niilot saavat konsolin, saamme moniin kysymyksiin vastauksen. Kyllä minusta on turvallista olettaa, että Xbox Series X tulee pyörittämään multiplättärit konsoleista parhaiten, sillä tiedossa ei ole, että miten pitkään Playstation 5 pystyy toimimaan noin korkeilla GPU-kelloilla. Vaikka Playstation 5:n GPU toimii korkeilla kelloilla niin täytyy muistaa, että Xbox Series X:n GPU:sta löytyy 52 laskentayksikköä, kun taas PS5:n GPU:sta löytyy 36.

Tietääkseni PS5:n GPU pystyy parhaimmillaan 10.25 teraflopsiin, kun taas alimmillaan tehot ovat 9 teraflopsin luokkaa, joten ero Xbox Series X:n ja PS5:n välillä voi olla vieläkin suurempi. Teraflopsien vertaaminen on vähän hölmöä, mutta uskon näiden antavan jotakin kuvaa tehoista, kun puhutaan samasta RDNA-arkkitehtuurista. En tiedä, että tuleeko SSD korjaamaan pop-upit kovinkaan helposti, sillä esimerkiksi Gran Turismo 7 -demossa oli pop-upia tunnelien valoissa. Se nyt olikin demo ja pelin julkaisu on ehkä vasta vuoden päästä, kun taas Dirt 5 tulee kuukauden päästä ja se vaikuttaa sellaiselta purkkaviritykseltä, että huh huh.

Se, että onko konsolien tehoista järkevää tapella niin en tiedä, kun PC-maailmassa ollaan konsoleita edellä merkittävästi. Sisältöhän se ratkaisee loppuen lopuksi ja positiivista on huomata, että kumpikin valmistaja on panostanut ensisijaisesti siihen.

Mitä sillä on tekemistä konsolin tehojen kanssa, että kuinka monelle ihmiselle sitä on jaettu? MS on rajannut tarkkaan mitä kyseisestä konsolista saa ylipäätään sanoa, saati sitten että edelleen suuri osa BC-peleistä ei toimi lainkaan, kuten esim. Halo 5. Sony on puolestaan antanut pelien puhua, kun MS on keskittynyt laitteistonsa esittelyyn, kumpikohan se olikaan olennaisempaa pelikonsolista puhuttaessa? Se mitä on esitelty, on vastannut Cernyn GDC-presentaation odotuksia. En siis näe syytä olla huolissani, ettei muut osa-alueet olisivat sitten kunnossa.

Mark Cerny on todennut itse, että niin GPU:ta kuin CPU:ta voidaan tarvittaessa myös kuormittaa maksimikellotaajuuksilla, joten voit lopettaa tuon 9TF FUD:n levittämisen samantien. Mahdollinen downclock on sitten prosenttien luokkaa mikäli tälle tulee ylipäätään tarvetta, tämä katsotaan tarvittavien resurssien mukaan. Tätä tukee myös huhutut Big Navin speksit, joissa kellotaajuudet hipovat 2,5 Ghz:iä. Siksipä MS:n ratkaisun maltillinen kellotaajuus ihmetyttääkin, jäikö mahdollisesti korkeammilla kelloilla tuolla CU countilla saannot piikiekoista liian heikoiksi vai haluttiinko konsolin maksimiteho rajoittaa keinotekoisesti, jotta kyseinen koteloratkaisu olisi mahdollista toteuttaa? Samalla tulee myös ymmärtää että GPU:n kellotaajuuden noustessa myös muut näyttiksen toiminnot nopeutuvat, joten tämä tulee myös huomioda kun MS:n ja Sonyn ratkaisuja aletaan verrata keskenään.

Olikos se GT7 nyt valmis tuote vai? Ei nyt luulisi tulevan uutisena että kesken olevassa tuotteessa on puutteita, jotka sitten näkyvät esim. pop-upin tapaan. Dirt5 osalta tilanne on taas eri, kun valmista pitäisi hiljalleen olla ja peli näyttää aivan last gen -tekeleeltä next gen -vehkeellä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse pitäisin huolestuttavimpana tuossa Dirt skenaariossa tuota pop-inniä. Nyt on kuitenkin käytössä Velocity Architecture, Sampler feedback streaming, custom dekompressio ja BCPack optimoinnit. Koodausvelhoutta siis joita PC:llä uneksitaan että saataisiin käyttöön vuonna 2022-> muodossa RTX-IO/DirectStorageAPI.

Tekikö Sony oikein ja panosti vielä tanakammin SSD tekniikkaan jos edes nuo microsoftin taiat eivät poista nuin simppelistä pelistä pop-inniä? Vai onko kyseessä jotain muuta... hmmm....
Onko multiplattarissa käytössä yhtään mitkään next-gen taiat?
 
Onko multiplattarissa käytössä yhtään mitkään next-gen taiat?
Ainakin pitkä haastattelu sen Dirt5 koodausvelho-arkkitehdin kanssa kertoi että jokainen alusta on saanut omat spesiaalikäsittelyn. On puntaroitu mitä tietty alusta pystyy tekemään ja mikä sillä on mahdollista ja koodaus-luutnantit ovat käsityönä tehneet esim seriesX parhaita juttuja tukevan koodin, jne.

Nyt voipi toki kysyä että mahtoiko tämä jätkä valehdella minkä ehti... Lähtökohtaisesti kai tässä pitäisi luottaa ihmiseen mutta maailma kun on mitä on. Valehtelua valehtelun perään että oma tuote möisi.
 
Mitä sillä on tekemistä konsolin tehojen kanssa, että kuinka monelle ihmiselle sitä on jaettu? MS on rajannut tarkkaan mitä kyseisestä konsolista saa ylipäätään sanoa, saati sitten että edelleen suuri osa BC-peleistä ei toimi lainkaan, kuten esim. Halo 5.

Mark Cerny on todennut itse, että niin GPU:ta kuin CPU:ta voidaan tarvittaessa myös kuormittaa maksimikellotaajuuksilla, joten voit lopettaa tuon 9TF FUD:n levittämisen samantien. Mahdollinen downclock on sitten prosenttien luokkaa mikäli tälle tulee ylipäätään tarvetta, tämä katsotaan tarvittavien resurssien mukaan. Tätä tukee myös huhutut Big Navin speksit, joissa kellotaajuudet hipovat 2,5 Ghz:iä. Siksipä MS:n ratkaisun maltillinen kellotaajuus ihmetyttääkin, jäikö mahdollisesti korkeammilla kelloilla saannot piikiekoista liian heikoiksi vai haluttiinko konsolin maksimiteho rajoittaa keinotekoisesti, jotta kyseinen koteloratkaisu olisi mahdollista toteuttaa? Samalla tulee myös ymmärtää että GPU:n kellotaajuuden noustessa myös muut näyttiksen toiminnot nopeutuvat, joten tämä tulee myös huomioda kun näitä aletaan verrata keskenään.

Olikos se GT7 nyt valmis tuote vai? Ei nyt luulisi tulevan uutisena että kesken olevassa tuotteessa on puutteita, jotka sitten näkyvät esim. pop-upin tapaan.

Sanoinko, että sillä olisi tekemistä tehojen kanssa, että kuinka monella ihmisellä on PS5? En. Tarkoitin, että saisimme enemmän tietoa, kun länsimaiset vaikuttajat pääsisivät testaamaan PS5:sta.

Enemmän Sony on rajannut mitä saa kertoa konsolista kuin Microsoft. Eihän me edes tiedetä miltä PS5:n käyttöliittymä näyttää tai miten Sonyn BC-tuki toimii, vaikka julkaisuun on enää kuukausi. Tänään varmaan vielä saamme tietoa, että miten Yakuza: A like Dragon pyörii Xbox Series X:lla. Dirt 5:n esitys on ollut kaiken kaikkiaan suuri pettymys ja se vaatisi lykkäystä ellei sitten mahdollinen day one -patchi korjaa ongelmia.

Ehkä Microsoft ei nähnyt tarvetta suuremmille kellontaajuuksille? Luuletko oikeasti, että PS5:n korkeammat kellontaajuukset ohittavat yhtäkkiä XSX:n GPU:n? Pettymys voi olla suuri. Ehkä näin saatiin toimivampi paketti? Kyllä luulisi maailman suurimman yrityksen insinöörien tietävän, että mitä he tekevät. Enemmän minua ihmetyttää PS5:n korkeat kellontaajuudet. Yritettiinkö tällä kuroa Xbox Series X:n tehoja kiinni ja voiko tämä kostautua? Meillä ei ole vielä tietoa PS5:n downclockista, joten nämä höpinät ovat yhtä turhia kuin minun 9 tlofps -höpinät. Kuten sanoin, saamme enemmän tietää, kun esim. Digial Foundry pääsee käsiksi laitteeseen.

Sanoin viestissäni myös, että Gran Turismo 7 ei ole valmis tuote ja tilanne voi muuttua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 455
Viestejä
4 512 710
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom