PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Tai päivitetään konetta aka RTX 3080 700 ekeä ja nopeus huimasti yli PS5...
Sisällä olisi jo 3700x eli parempi kuin PS5(Jollain 150 välillä saisi vaihdettua sen R9 3900x), 3 x m.2 NVME levyjä, 2 x Sata SSD, 4 x HDD, PCIE4 emolevy, 32 GB RAM eli PS5 jäisi taakse...

Lisäksi voisin myydä RTX 2080 Superin (Parempi kuin PS5 Teraflopsit) ja Lisätila PS5 maksaa noin 230 Ekeä jolloin n. 2 TT :). Itsellä vain tallennustilaa 20 TT...

Enemmin odottelen ensivuoden puolelle ja mietin GPU päivitystä... Jos PC on kunnossa, ei tarvitse edes PS5:sesta haaveille, ellei halua yksinoikeuksia(Jotka mahdollisesti tulee PC:lle).
Ps5 maksaa 429€, eipä taida tuohon rahaan saada kovinkaan kummoista pc:eetä.
 
Olen pelannut Xboxilla vuodesta 2002, mutta yhtään 25€ akkua en ole erikseen ostanut. Eri mallin Xbox-ohjaimia on kiertänyt varmaan yli 15kpl vuosien varrella.

Onko minulla nyt mennyt jotain ohi? Mistä olen jäänyt paitsi? :confused:
2002 vuodesta pelannut boksilla ja tälläinen on uusi juttu Xboxin ladattava akku ja USB-C®-kaapeli | Xbox :x3: no eipä sillä og boksilla ollut kuin piuhallinen ohjain ja 360 tuli vasta tämä pattereilla toimivat. Ja kyllä, näitä sai jo 360 aikaa jos ei halunnut ostaa repullista pattereita.

Sonylla on aina ollut katastrofaalisen huono akun kesto ohjaimissaan. Pakko niiden on parantaa DS5 kanssa.

Jos ei 10h akku riitä pelaamiseen yhdellä istunnolla niin sitten on kyllä oman elämän hallinnan kanssa jotain pahasti pielessä:poop:
 
2002 vuodesta pelannut boksilla ja tälläinen on uusi juttu Xboxin ladattava akku ja USB-C®-kaapeli | Xbox :x3: no eipä sillä og boksilla ollut kuin piuhallinen ohjain ja 360 tuli vasta tämä pattereilla toimivat. Ja kyllä, näitä sai jo 360 aikaa jos ei halunnut ostaa repullista pattereita.



Jos ei 10h akku riitä pelaamiseen yhdellä istunnolla niin sitten on kyllä oman elämän hallinnan kanssa jotain pahasti pielessä:poop:

Ei siinä mitään jos kestäisi tuon 10h, omissa Dualshock 4:ssa(3 kpl) kestää akku 3-6h yksi näistä ohjaimista on uusi. Ihan yleisesti todettu että akku kesto on luokaton, mitä sitä kiistämään. Faktat on faktoja.
 
Ei siinä mitään jos kestäisi tuon 10h, omissa Dualshock 4:ssa(3 kpl) kestää akku 3-6h yksi näistä ohjaimista on uusi. Ihan yleisesti todettu että akku kesto on luokaton, mitä sitä kiistämään. Faktat on faktoja.
Sinulla on sattunut todella huono onni kun kaikki ohjaimet olleet viallisia. Miksi et vie takuuseen?
Kaikki ei sitä ohjainta muista pistää lataukseen pelisessioiden jälkeen. Kuten minä.
Vaikka ei muistaisi laittaa lataukseen niin ohjain ilmoittaa hyvissä ajoin kun virta on vähissä. Ei tule yllätyksenä akun loppuminen. Johto kiinni ja pelit jatkuu.
 
2002 vuodesta pelannut boksilla ja tälläinen on uusi juttu Xboxin ladattava akku ja USB-C®-kaapeli | Xbox :x3: no eipä sillä og boksilla ollut kuin piuhallinen ohjain ja 360 tuli vasta tämä pattereilla toimivat. Ja kyllä, näitä sai jo 360 aikaa jos ei halunnut ostaa repullista pattereita.



Jos ei 10h akku riitä pelaamiseen yhdellä istunnolla niin sitten on kyllä oman elämän hallinnan kanssa jotain pahasti pielessä:poop:
Ei kestä kyllä 10 tuntia ei sitten millään. Toinen ohjain menossa itselläni (ensimmäinen reilu 2 vuotias alkoi driftaamaan eikä saanut korjattua) ja akku kestää sen ~7 tuntia. Tämä uudempi kapula on 3kk vanha nyt. Joten ei tuota kyllä hyväksi voi sanoa millään, mutta eiköhän vitoseen tule parannusta tämän suhteen.
 
Ei kestä kyllä 10 tuntia ei sitten millään. Toinen ohjain menossa itselläni (ensimmäinen reilu 2 vuotias alkoi driftaamaan eikä saanut korjattua) ja akku kestää sen ~7 tuntia. Tämä uudempi kapula on 3kk vanha nyt. Joten ei tuota kyllä hyväksi voi sanoa millään, mutta eiköhän vitoseen tule parannusta tämän suhteen.


Eikös tuosta tullut jossain vaiheessa joku parannettu versio vai muistanko väärin, tuo alkuperäisen kesto oli aika lyhyt?
 
Ei kestä kyllä 10 tuntia ei sitten millään. Toinen ohjain menossa itselläni (ensimmäinen reilu 2 vuotias alkoi driftaamaan eikä saanut korjattua) ja akku kestää sen ~7 tuntia. Tämä uudempi kapula on 3kk vanha nyt. Joten ei tuota kyllä hyväksi voi sanoa millään, mutta eiköhän vitoseen tule parannusta tämän suhteen.
Minkälainen akku PS5 ohjaimessa on? Meidän perheessä PS4 ohjaimien akut ovat kestäneet suunnilleen 10h. Ohjaimesta kannattaa valo laittaa himmeimmälle niin virtaa kuluu selvästi vähemmän.
 

Eikös tuosta tullut jossain vaiheessa joku parannettu versio vai muistanko väärin, tuo alkuperäisen kesto oli aika lyhyt?
Tuli parannettu versio jo silloin kun Pro julkaistiin, koska itselläni nuo molemmat ovat sitä uudempaa revisiota. Molemmissa silti ollut kesto sitä 7h luokkaa. Ohjaimen valo myös aina ollut himmeimmällä asetuksella. Tiedä sitten mistä noin isot erot näissä johtuu että toisella kestää useita tunteja vähemmän kuin toisella.
 
Vaikka ei muistaisi laittaa lataukseen niin ohjain ilmoittaa hyvissä ajoin kun virta on vähissä. Ei tule yllätyksenä akun loppuminen. Johto kiinni ja pelit jatkuu.
Menee yleensä siihen että pelataa maximit vielä vaikka ilmoittelee lopusta. Sitten seuraavalla pelikerralla tuleekin se kuolema.

Mutta oikeastaan aivan sama tselleni millä se ohjain virran ottaa. Xboxin ratkaisu antaa tod.näköisesti eniten peliaikaa ja pääset nopeammin takaisin langattomaan pelaamiseen, mutta ajan kanssa kalliimpi ratkaisu. Esim jos ostaa heti sen ladattavan akku jutun nii ohjaimen kokonaishinta on jo 80-90€
 
Viimeksi muokattu:
2002 vuodesta pelannut boksilla ja tälläinen on uusi juttu Xboxin ladattava akku ja USB-C®-kaapeli | Xbox :x3: no eipä sillä og boksilla ollut kuin piuhallinen ohjain ja 360 tuli vasta tämä pattereilla toimivat. Ja kyllä, näitä sai jo 360 aikaa jos ei halunnut ostaa repullista pattereita.



Jos ei 10h akku riitä pelaamiseen yhdellä istunnolla niin sitten on kyllä oman elämän hallinnan kanssa jotain pahasti pielessä:poop:
Kyllä mä pelasin jo Original Xboxilla langattomasti (toki se oli tarvikeohjain).
Ja edes siihen aikaan ei tarvinut ostaa repullista pattereita. Silloinkin jo mentiin ladattavilla paristoilla.

Ja ei ole elämänhallinnan kanssa mitään ongelmia, vaikka joskus vetäiseekin aamusta-iltaan pelisession. Tämä onnistuu jopa ihan perheelliseltäkin. Ei tarvita esim. kuin sateinen ja tuulinen keli varsinkin näin syksyisin. Siihen ei riitä 10h akku, mutta Laddat/Eneloopit riittää.
 
No ei se kyllä ole lähelläkään optimaalista. Tarkka liikeohjaus mahdollistaa vaikka mitä uusia jippoja joista ollaan vasta nyt alettu saamaan kiinni. Esim. tähän kannattaa tutustua: JibbSmart/JoyShockMapper

Tuo mahdollistaa hiirtä vastaavan tarkkuuden fps peleihin pädiohjaimella (toki tietyin varauksin) ja on tarkkuudeltaan aivan eri planeetalta kuin mitä millään boksiohjaimella saadaan aikaiseksi. On vain ajan kysymys kunnes tämä tai muut vastaavat tekniikat otetaan käyttöön myös konsolipeleissä.

Optimaalinen siinä mielessä, että uusista toiminnoista ei ole hyötyä tai niitä ei käytetä. Liikeohjaus on yksi tällainen, joka tuskin yleistyy. Steam controlleristakin se löytyy, mutta kukaan ei sitä hyödynnä.
 
Tein tällaisen listan pelikonsolien ja PC:n hyödyistä ja haitoista:

Pelikonsolien hyödyt:
+ halvempi (enemmän tehoa pienempään hintaan)
+ smoothimman näköinen framerate kuin PC:llä, vaikka kummatkin olisi 30 fps (www.youtube.com/watch?v=steQSmwB1c8)
+ pelit on paremmin optimoituja konsoleille, joten konsolin tarvii päivittää vasta 7 vuoden päästä
+ voi myydä pelejä (steam/origin/jne on digitaalisia vankiloita peleille)
+ voi ostaa käytettyjä pelejä
+ voi lainata pelejä kirjastosta

Konsolien huonot puolet:
- harvat pelit tukee hiirtä ja näppäimistöä, joten on mahdotonta pelata first ja third person shooter pelejä, joten kannattaa kuitenkin ostaa PC, vaikka konsolit on kaikilla muilla tavoilla parempia.

PCn hyödyt:
+ voi pelata hiirellä ja näppäimistöllä
+ PC:tä voi käyttää paljon muuhun kuin pelaamiseen
 
Ihan hyvin noita 1st & 3rd person pelejä pelaa myös ohjaimella, riippuu tietysti peligenrestä. En nyt jotain twitch-shooter kynäriä alkaisikaan mallaamaan pädillä, sen sijaan Apex Legends toimii PC:llä myös oikein hyvin pädilläkin pelattuna.
 
Tein tällaisen listan pelikonsolien ja PC:n hyödyistä ja haitoista:
Konsolien huonot puolet:
- harvat pelit tukee hiirtä ja näppäimistöä, joten on mahdotonta pelata first ja third person shooter pelejä, joten kannattaa kuitenkin ostaa PC, vaikka konsolit on kaikilla muilla tavoilla parempia.
-Ei voi päivittää kunnolla ostamatta uutta konsolia
-Kallimmat pelit
-Vuosimaksu verkkopelaamisessa
-Kokonaisia peligenrejä puuttuu
-Rajallinen määrä ohjainvahtoehtoja
-Huono/Rajallinen taaksepäin yhteensopivuus
PCn hyödyt:
+ voi pelata hiirellä ja näppäimistöllä
+ PC:tä voi käyttää paljon muuhun kuin pelaamiseen
+Helppo päivittää
+Tehokkaampi
+Enemmän pelejä ja generejä
+Enemmän digitaalisia kauppavaihtoehtoja kuin konsolilla (1 per konsoli vs GoG, Steam, Origin, uPlay, Discord, Epic, MS-Store, Rockstar)
+Saa useampia näyttöjä per laite
+Ohjaimeksi käy vaikka perunat :)
+Saa säätää grafiikka asetukset haluamikseen (Blurrit ja öljyt pois näytöltä)
+Saa FPS säätämällä haluamakseen (Jos liian pieni, graffa asetuksia alas tai uusia osia)
+Modit (Laita SKSE tai F4SE Xboxiin tai PS4 ja kerro oliko helppoa).
+Emulaatio mahdollisuus
+Taaksepäin yhteeensopivuus (Pelasin juuri Cannon Fodderia vuodelta 1993)

Ja onhan osassa PC palveluissa FamilyShare tms pelien lainaukselle...
 
Tein tällaisen listan pelikonsolien ja PC:n hyödyistä ja haitoista:

Pelikonsolien hyödyt:
+ halvempi (enemmän tehoa pienempään hintaan)
+ smoothimman näköinen framerate kuin PC:llä, vaikka kummatkin olisi 30 fps (www.youtube.com/watch?v=steQSmwB1c8)
+ pelit on paremmin optimoituja konsoleille, joten konsolin tarvii päivittää vasta 7 vuoden päästä
+ voi myydä pelejä (steam/origin/jne on digitaalisia vankiloita peleille)
+ voi ostaa käytettyjä pelejä
+ voi lainata pelejä kirjastosta

Konsolien huonot puolet:
- harvat pelit tukee hiirtä ja näppäimistöä, joten on mahdotonta pelata first ja third person shooter pelejä, joten kannattaa kuitenkin ostaa PC, vaikka konsolit on kaikilla muilla tavoilla parempia.

PCn hyödyt:
+ voi pelata hiirellä ja näppäimistöllä
+ PC:tä voi käyttää paljon muuhun kuin pelaamiseen
FPS pelejä voi pelata konsolillakin, olen itsekin pelannut codeja sekä PC:llä että pleikalla. Third personit sopii vielä paremmin konsolille. Noissa molemmissa on melkein sama kummalla pelaat.

Simulaattorit, strategiat ja VR ovat ne joissa konsolit ovat onnettomia. Samoin ohjaintuki on huono konsoleilla.
 
Viimeksi muokattu:
FPS pelejä voi pelata konsolillakin, olen itsekin pelanntu codeja sekä PC:llä että pleikalla. Third personit sopii vielä paremmin konsolille. Noissa molemmissa on melkein sama kummalla pelaat.

Kyllähän niitä "voi" pelata, mutta sillä analogitikulla on vaikeampi ja hitaampi tähdätä kuin hiirellä, varsinkin jos pitää tähdätä oikeanpuolisella analogilla, kuten joissakin peleissä. Monissa peleissä on kans aim-assist, mikä ehkä on syy miksi oot voinu pelata FPS pelejä konsolilla.

Toisaalta PC:kään mielestäni ei ole täydellinen FPS peleihin, koska näppäimistöllä ei voi liikkua analogisesti. Lisäksi joitakin nappeja on vähä vaikea painaa, kuten Z, ja hiiressä on päinvastainen ongelma, että napit on liian herkkiä, joten joskus sattuu painamaan jotain nappia vahingoissa. Olen alkanu miettimään jos pitäisi käyttää kumpaakin, ohjainta ja hiirtä. Pitää vaan löytää hiiri jossa on tarpeeksi nappeja jotka on sijoitettu järkevästi.
 
Kyllähän niitä "voi" pelata, mutta sillä analogitikulla on vaikeampi ja hitaampi tähdätä kuin hiirellä, varsinkin jos pitää tähdätä oikeanpuolisella analogilla, kuten joissakin peleissä. Monissa peleissä on kans aim-assist, mikä ehkä on syy miksi oot voinu pelata FPS pelejä konsolilla.

Toisaalta PC:kään mielestäni ei ole täydellinen FPS peleihin, koska näppäimistöllä ei voi liikkua analogisesti. Lisäksi joitakin nappeja on vähä vaikea painaa, kuten Z, ja hiiressä on päinvastainen ongelma, että nappeja on liian helppo painaa, joten joskus sattuu painamaan jotain nappia vahingoissa. Olen alkanu miettimään jos pitäisi käyttää kumpaakin, ohjainta ja hiirtä. Pitää vaan löytää hiiri jossa on tarpeeksi nappeja jotka on sijoitettu järkevästi.
Itse pelaan PC:llä osaa peleistä Ohjaimilla. Osaa sekä että, jossain avoimen maailman pelissä ajan ohjain toisessa kädessä ja tähtään hiirellä toisella kädellä...

Itsellä on PC:llä PS4 ja Xbox One ohjaimet (Sekä PS3, PS2, Xbox 360 ja Modattu Xbox ohjaimetkin on, myös konsolit näistä)
 
+ smoothimman näköinen framerate kuin PC:llä, vaikka kummatkin olisi 30 fps (www.youtube.com/watch?v=steQSmwB1c8)
Tartutaan nyt tähän.

Siis mihin minäki elämässäni aina aikani pistän. Voisin kysyä itseltäni että mitä helvettiä taas. Intialainen jamppa selittää 7minuuttia miten konsolien 30 kuvaa sekunnissa on parempi kuin PC:n 30 kuvaa sekunnissa. Ja lopuksi sanoo että siksi koska konsoleilla on pakosta vahvasti motion blurria blurraamassa kuvaa ja PC:llä se aina otetaan pois. Haha tuo video olisi voinut olla 4sekuntia pitkä ja otsikossa olisi voinut lukea:"Console 30fps appears smoother if you use settings on PC which make PC version look worse."

:sgiggle:
 
Tartutaan nyt tähän.

Siis mihin minäki elämässäni aina aikani pistän. Voisin kysyä itseltäni että mitä helvettiä taas. Intialainen jamppa selittää 7minuuttia miten konsolien 30 kuvaa sekunnissa on parempi kuin PC:n 30 kuvaa sekunnissa. Ja lopuksi sanoo että siksi koska konsoleilla on pakosta vahvasti motion blurria blurraamassa kuvaa ja PC:llä se aina otetaan pois. Haha tuo video olisi voinut olla 4sekuntia pitkä ja otsikossa olisi voinut lukea:"Console 30fps appears smoother if you use settings on PC which make PC version look worse."

:sgiggle:
Tuohon videoon on moni Youtubettaja tarttunut ja tehnyt sen naurunalaiseksi...
Kuten sanoin itse säädän asetuksia ettei olisi Blurria ja Öljyä näytöllä, kun taas konsolilla se onkin hyvä asia :)
 
Saahan tuon 30 fps tosiaan smoothimmaksi, kun vetää telkkarista jäätävät motion interpolationit liikettä pehmentämään. Siinä vaan saa unohtaa matalan input latencyn kyllä samalla.
 
Sqwcrz-heHp7LWn-dChg1A-OYCoqMZI_IiZbI83pinA.jpg

Ei kestänyt tämäkään uutisointi Reseteran tarkempaa tarkastelua, kun koko vuoden osalta tilanne on näin:

Amazon FR: PS5 #65 Series X Out of Top 100

Amazon DE: PS5 #14 Series X #90

Amazon UK: PS5 #7 Series X #49





Ilmeisesti aiemmat luvut oli otettu päivän myynneistä, joka ei sitten antanut oikeaa kuvaa kokonaisuudesta. No saatiinhan tuolla edes generoitua positiivistä pöhinää mediaan.
 
Ei kestänyt tämäkään uutisointi Reseteran tarkempaa tarkastelua, kun koko vuoden osalta tilanne on näin:

Amazon FR: PS5 #65 Series X Out of Top 100

Amazon DE: PS5 #14 Series X #90

Amazon UK: PS5 #7 Series X #49





Ilmeisesti aiemmat luvut oli otettu päivän myynneistä, joka ei sitten antanut oikeaa kuvaa kokonaisuudesta. No saatiinhan tuolla edes generoitua positiivistä pöhinää mediaan.

Eihän tuossa ”ilmoituksessa” otettu kantaa miltä ajalta myynnit on otettu ja ketä vastaan myynnissä kilpaillaan, joten miksi ei kestäisi tarkastelua. Vai mitä tuossa pitäisi edes tarkastella? Julkaisupäivä oli hyvä päivä boxille ja kyllähän tuosta saa mainita. Jos koko vuoden tilanne on se, että PS5 on myyty tällä hetkellä enemmän ja molemmat on loppuun myyty niin sehän tarkoitaa sitä, että Sony piti lupauksensa ja sai toimitettua julkaisuun enemmän konsoleita myyntiin. Molemmat leirit saavat olla tyytyväisiä kysyntään.
 
Ei kestänyt tämäkään uutisointi Reseteran tarkempaa tarkastelua, kun koko vuoden osalta tilanne on näin:

Amazon FR: PS5 #65 Series X Out of Top 100

Amazon DE: PS5 #14 Series X #90

Amazon UK: PS5 #7 Series X #49





Ilmeisesti aiemmat luvut oli otettu päivän myynneistä, joka ei sitten antanut oikeaa kuvaa kokonaisuudesta. No saatiinhan tuolla edes generoitua positiivistä pöhinää mediaan.
En tiedä voiko tätä edes "uutisointina" pitää, kun kuva on jostain epäviralliselta Twitter tililtä
 
Niin Amazon.de on ainakin Series X ollut julkistuspäivästä lähtien lopussa, niin mitenkäs se myynti siitä kasvaisi. Kumma kyllä gigantti myi vielä tänään iltapäivällä niin, että saisi ekasta erästä. Nyt näyttää X:lle että saisi vasta 1.12.
 
Eihän tuossa ”ilmoituksessa” otettu kantaa miltä ajalta myynnit on otettu ja ketä vastaan myynnissä kilpaillaan, joten miksi ei kestäisi tarkastelua. Vai mitä tuossa pitäisi edes tarkastella? Julkaisupäivä oli hyvä päivä boxille ja kyllähän tuosta saa mainita. Jos koko vuoden tilanne on se, että PS5 on myyty tällä hetkellä enemmän ja molemmat on loppuun myyty niin sehän tarkoitaa sitä, että Sony piti lupauksensa ja sai toimitettua julkaisuun enemmän konsoleita myyntiin. Molemmat leirit saavat olla tyytyväisiä kysyntään.

Joo eihän tuossa itsessään olekaan mitään vikaa, jos ymmärtää olla tekemättä tuon pohjalta liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä konsolimyynteihin liittyen. Tällä hetkellä myyntiä rajoittaa ainoastaan tarjonnan vähäisyys kysyntään nähden molemmilla konsoleilla.

Toki voi mainita että sentään julkkaripäivänä oltiin puljun suosituin tuote, mutta mikä oli taas tämän informaatioarvo pitkässä juoksussa? No toisaalta tehdäänhän sitä PR:ää turhemmillakin asioilla.
 
Niin Amazon.de on ainakin Series X ollut julkistuspäivästä lähtien lopussa, niin mitenkäs se myynti siitä kasvaisi. Kumma kyllä gigantti myi vielä tänään iltapäivällä niin, että saisi ekasta erästä. Nyt näyttää X:lle että saisi vasta 1.12.
Veikkaan että Elkjöpillä on joku "hieman" isompi soppari nyt MS:n kanssa - tästä syystä taitaa olla suomessa, ellei koko pohjoissamaissa, tuo osamaksu -diilikin / yksinoikeus.

Tuo 1.12. tuli jo heti seuraavana päivänä, mutta korjaantui takaisin 10.11. sitä seuraavana - ilmeisesti jokin suurempi erä varmistui. Tai vapautui jostain muusta pohjoismaasta joka ei myynyt niin suuria määriä. Veikkaan että kyseisellä puljulla on jokin "koko pohjoismaiden erä" emopuljulle tilattuna, mikä ei ole ihan pieni ja josta riittää suomeenkin hieman lisättävää...


Edit: ilmeisesti tässä viestissä väitellään jostain muustakin konsolista, eikä se koska yksinomaan Xbox Series X:n toimitusta / saatavuutta?? :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Edit: ilmeisesti tässä viestissä väitellään jostain muustakin konsolista, eikä se koska yksinomaan Xbox Series X:n toimitusta / saatavuutta?? :hmm:

Joo oli näemmä keskustelu siirtynyt väittelyketjuun, kun oli taas kehdattu mainita pleikkari ketjussa verrokkina.
 
Jos jollaki lojuu olohuoneessa 8k telkkari ja tykkää 30fps pelaamisesta niin tuo PC ei ole ollenkaan pöllömpi vaihtoehto.



Muun muassa Red dead redemption 2, Horizon zero dawn ja muita 8k native kaikki ultralla 30fps locked. Ei muuta kuin pelaamaan.

  • RDR2: 1% low - 30fps
  • HZD: 1% low - 35fps
  • AC odyssey: 1% low - 35fps
  • MSFS: 1% low - 25fps
  • BF-V: 1% low - 39fps
  • Crysis remastered: 1% low - 26fps
  • Kindom come deliv: 1% low - 28fps
Listassa 1% low lukemat. Averaget toki korkeammat.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jollaki lojuu olohuoneessa 8k telkkari ja tykkää 30fps pelaamisesta niin tuo PC ei ole ollenkaan pöllömpi vaihtoehto.



Muun muassa Red dead redemption 2, Horizon zero dawn ja muita 8k native kaikki ultralla 30fps locked. Ei muuta kuin pelaamaan.

  • RDR2: 1% low - 30fps
  • HZD: 1% low - 35fps
  • AC odyssey: 1% low - 35fps
  • MSFS: 1% low - 25fps
  • BF-V: 1% low - 39fps
  • Crysis remastered: 1% low - 26fps
  • Kindom come deliv: 1% low - 28fps
Listassa 1% low lukemat. Averaget toki korkeammat.

Onko tehty testejä millä katseluetäisyydellä ja näytön koolla ihminen erottaa 4K/8K eron?
 
Onko tehty testejä millä katseluetäisyydellä ja näytön koolla ihminen erottaa 4K/8K eron?
On tehty ja jo varmaan sata vuotta sitten. Ei niitä testejä tarvitse uudestaan tehdä joka kerta kun uuden resoluution paneeli tulee myyntiin.

Etäisyys on vähemmän yllättäen tasan puolet 4k näytön etäisyydestä jos koko pysyy samana. Vaihtoehtoisesti etäisyyden voi pitää samana ja näytön tuumakoon tuplata.

edit: karkeasti yleistäen 100" 8k ruutua pitäisi katsoa aina alle 2m etäisyydeltä jotta resoluutiosta olisi oikeasti hyötyä. 65 tuumaista taas alle 1,2 metrin etäisyydeltä.
NHK taas suosittelee 8k telkkareille sadan asteen katselukulmaa.
 
Viimeksi muokattu:
8K on aika turha ilman 8K tekstuureja. Se saa vaan aikaan vähä tarkemmat reunat polygoneihin. Pelit ei vielä oo tarpeeksi kehittyneitä että 8K olisi hyödyllistä. Muutenkin, 8K alkaa olla niin överi resoluutio että pitäisi istua niin lähellä TVtä että siitä olisi hyötyä, ja silloin joutuisi kääntämään päätä vasemmalle ja oikealle aina kun haluaa nähdä mitä siellä puolella näyttöä tapahtuu, koska TV on niin suuri. 8K ja korkeampi resoluutio on enimmäkseen vaan hyödyllistä VR:ssä, jossa me istumme 2 cm etäisyydellä näytöstä.

 
8K on aika turha ilman 8K tekstuureja. Se saa vaan aikaan vähä tarkemmat reunat polygoneihin.
Ei kait se ihan nuinkaan mene? 4k texture voi olla 3D skenessä pinnassa joka vie ruudulta vain 10%. Eli resoluutio ylittää moninkertaisesti viewportin resoluution. 8k viewportilla saataisiin useammin 4k tekstureiden täysi detaili esille. Ei voi olettaa että 4k teksture on aina koko ruudun kokoinen ilman että näytöllä näkyy mitään muuta kuin se yksi teksture täydellisenä.
 
On tehty ja jo varmaan sata vuotta sitten. Ei niitä testejä tarvitse uudestaan tehdä joka kerta kun uuden resoluution paneeli tulee myyntiin.

Etäisyys on vähemmän yllättäen tasan puolet 4k näytön etäisyydestä jos koko pysyy samana. Vaihtoehtoisesti etäisyyden voi pitää samana ja näytön tuumakoon tuplata.

edit: karkeasti yleistäen 100" 8k ruutua pitäisi katsoa aina alle 2m etäisyydeltä jotta resoluutiosta olisi oikeasti hyötyä. 65 tuumaista taas alle 1,2 metrin etäisyydeltä.
NHK taas suosittelee 8k telkkareille sadan asteen katselukulmaa.
Eli tossa resoluutiossa ei ole mitään järkeä.

Vaikea perustella itselle 3x kalliimpaa pc-rautaa että saisi PS5-tasoisen raudan. En viittaa tällä 8K:n.
 
Eli tossa resoluutiossa ei ole mitään järkeä.

Vaikea perustella itselle 3x kalliimpaa pc-rautaa että saisi PS5-tasoisen raudan. En viittaa tällä 8K:n.
Yleensä tähtäimessä ei ole saada samanveroista konsolin nähden vaan parempi eikä pelkästään tehoiltaan. Joillekin graafiset tehot eivät merkitse niinkään vaan pelit. Jos henkilö taas pelaa vain pelejä jotka saa konsoleillekin ja on tyytyväinen konsolin ohjaimiin niin silloin ei ole järkeä päivittää PC:hen. Joku voi miettiä samaa miksi päivittää PS4 PS5:een, tässä varmaan ratkaisevana on että sille tulee pelejä joita ei neloselle saa. Eli sama syy kuin PC:n hankkimiselle (paitsi että syynä voi olla PC:n osalta grafiikankäsittely, ohjelmointi tai muu hyötykäyttö).

Minulla PC ei ole pelkästään pelikone, prossun päivitin hyötykäyttöä ajatellen. Näytönohjain ja lisäkiintolevy on sitten pelejä varten, niihin taisi mennä noin 600 euroa. Pelkkään pelikäyttöön PC:tä olisi jo hankalampi perustella, ellei sitten harrasta lentosimuja tai VR:ää. VR:n puolella konsoleilla ei ole hyvää tarjottavaa, PSVR on onneton. Quest 2 on tosin hyvä standalone, mutta ilman PC:tä menettää paljon VR-pelejä. PSVR2 on tosin tulossa ja boksille tulee FS2020, joten tilanne hieman muuttuu. Tuo konsolin ja PC:n hintaero ei ole niin iso siinäkään, että lentosimujen lisälaitteisiin on mennyt reilusti yli tonni. Näytönohjaimenkin oikeastaan hankin lentosimujen vuoksi.
 
-Kallimmat pelit

Pelikonsolilla on tosiaan jonku verran kalliimmat pelit, ja siksi PC pelaaminen on aikaisemmin ollut halvempaa kuin konsolipelaaminen, vaikka gaming PC olisi maksanu tuplasti enemmän. Mutta PS5 ja Xbox Series X on niin tehokkaita, että tällä kertaa konsoli taitaa tulla halvemmaksi. Riippuu tietysti kuinka paljon pelejä ostaa ja jos pelaa online. Jos ostaa helevetin monta peliä yhden konsolisukupolven aikana, se voi tulla kalliiksi verrattuna PC pelaamiseen.
 
Gyroskooppisesta tähtäämisestä en ollutkaan kuullut aikaisemmin:




Jos pelikonsoleissa voisi käyttää ohjaimen gyroskooppia tähtäämiseen, tähtääminen voisi olla yhtä hyvä kuin hiirellä. Synti että pelienkehittäjät ilmeisesti ei ole tajunnut että tämä kannattaisi olla kaikissa 1st ja 3rd shooter peleissä. Monet PC pelaajat voisi helposti vaihtaa konsoliin. Mutta tällä hetkellä sitä käytetään vain joissakin peleissä, kuten Zelda: Breath of the wild.
 
Gyroskooppisesta tähtäämisestä en ollutkaan kuullut aikaisemmin:




Jos pelikonsoleissa voisi käyttää ohjaimen gyroskooppia tähtäämiseen, tähtääminen voisi olla yhtä hyvä kuin hiirellä. Synti että pelienkehittäjät ilmeisesti ei ole tajunnut että tämä kannattaisi olla kaikissa 1st ja 3rd shooter peleissä. Monet PC pelaajat voisi helposti vaihtaa konsoliin. Mutta tällä hetkellä sitä käytetään vain joissakin peleissä, kuten Zelda: Breath of the wild.

Harvat kehittäjät ovat vielä toistaiseksi kehittäneet gyro aimia peleihinsä. Pleikkarin puolelta tulee mieleen lähinnä Days Gone ja The Last Of Us 2, joihin se tuli myöhemmin päivityksenä, mutta itse en ole vielä kokeillut. Saattaa olla joissain muissakin peleissä.
 
Harvat kehittäjät ovat vielä toistaiseksi kehittäneet gyro aimia peleihinsä. Pleikkarin puolelta tulee mieleen lähinnä Days Gone ja The Last Of Us 2, joihin se tuli myöhemmin päivityksenä, mutta itse en ole vielä kokeillut. Saattaa olla joissain muissakin peleissä.
Mäsän innovaatiovastarinta myös estää tuon laajempaa käyttöönottoa, kun pitäisi tehdä enemmän alustakohtaista koodia kuin mitä minimiyhteensopivuudelta odotetaan. Kuvittele sitä huutoa kun tuo tulisi vaikka uuteen codiin crossplatform tuella ja pleikkapelaajat ownais mäsäjonnet 100-0. Sitä vaadittais vaikka mitä aim assistin poistamisia toiselta alustalta ym. paskaa.
 
Mäsän innovaatiovastarinta myös estää tuon laajempaa käyttöönottoa, kun pitäisi tehdä enemmän alustakohtaista koodia kuin mitä minimiyhteensopivuudelta odotetaan. Kuvittele sitä huutoa kun tuo tulisi vaikka uuteen codiin crossplatform tuella ja pleikkapelaajat ownais mäsäjonnet 100-0. Sitä vaadittais vaikka mitä aim assistin poistamisia toiselta alustalta ym. paskaa.
Tuo toimii, kun pelaajan ei tarvitse liikkua mihinkään, eikä tarvitse tehdä mitään 180-asteen käännöksiä liikkeessä. En jaksa uskoa, että on kokonaisuuteena tattia parempi vaihtoehto. Codissa on jo crossplatform ja hiiret sekä näppikset toimii konsoleillakin, eikä mitään ulinaa ole kyllä kuulunut. Toistaiseksi peleissä vastaan tullut gyron käyttö on tuntunut aina pakotetulta, päälleliimatulta ja aiheuttanut lähinnä ärsytystä. Todellisessa käyttöskenaariossa ohjainta joutuu pitämään pakotetusti yhdessä asennossa, tai lähtee tähtäin vaeltamaan minne sattuu ja se jo yksinään pilaa kokemuksen.
 
Tuo toimii, kun pelaajan ei tarvitse liikkua mihinkään, eikä tarvitse tehdä mitään 180-asteen käännöksiä liikkeessä. En jaksa uskoa, että on kokonaisuuteena tattia parempi vaihtoehto. Codissa on jo crossplatform ja hiiret sekä näppikset toimii konsoleillakin, eikä mitään ulinaa ole kyllä kuulunut. Toistaiseksi peleissä vastaan tullut gyron käyttö on tuntunut aina pakotetulta, päälleliimatulta ja aiheuttanut lähinnä ärsytystä. Todellisessa käyttöskenaariossa ohjainta joutuu pitämään pakotetusti yhdessä asennossa, tai lähtee tähtäin vaeltamaan minne sattuu ja se jo yksinään pilaa kokemuksen.

Se pitäisi tietysti suunnitella jotenkin järkevästi. Voisihan se analogitikku olla edelleen käytössä, tuollaisiin 180 asteen liikkeisiin, ja tarkkuutta vaativampiin liikkeisiin voisi käyttää gyroa. Voisi ehkä olla kans joku nappi kuten R/ampumisnappi josta aktivoi gyro-ohjaamisen kun painaa sen puoliksi alas, sillä tavalla ei tarvitsisi pitää sitä ohjainta samassa paikassa koko ajan.
 
Tuo toimii, kun pelaajan ei tarvitse liikkua mihinkään, eikä tarvitse tehdä mitään 180-asteen käännöksiä liikkeessä. En jaksa uskoa, että on kokonaisuuteena tattia parempi vaihtoehto. Codissa on jo crossplatform ja hiiret sekä näppikset toimii konsoleillakin, eikä mitään ulinaa ole kyllä kuulunut. Toistaiseksi peleissä vastaan tullut gyron käyttö on tuntunut aina pakotetulta, päälleliimatulta ja aiheuttanut lähinnä ärsytystä. Todellisessa käyttöskenaariossa ohjainta joutuu pitämään pakotetusti yhdessä asennossa, tai lähtee tähtäin vaeltamaan minne sattuu ja se jo yksinään pilaa kokemuksen.
Et vissiin ole katsonut mitään videoita tai muuten tutustunut aiheeseen. Yleensä gyron lisäksi sulla on joko erittäin herkkä tatti jolla saat nopeasti käännyttyä katsomaan eri suuntiin tai sit ns. flick stick. Konsoleilla aim assist otetaan pois päältä jos siihen kytkee hiiren, siksi homma ei ole ihan vastaava. Gyro + flick stick + sama autoaim kuin mitä pädeillä nytkin tietäisi kunnon kurmotusta heikomman ohjaimen omistajille. Saataisiin kuulla ulinaa siitä kuinka me mäsäbokseilijat tarvitaan enemmän assistia ku ohjain/ohjausmenetelmä on ihan susi...
 
Et vissiin ole katsonut mitään videoita tai muuten tutustunut aiheeseen. Yleensä gyron lisäksi sulla on joko erittäin herkkä tatti jolla saat nopeasti käännyttyä katsomaan eri suuntiin tai sit ns. flick stick. Konsoleilla aim assist otetaan pois päältä jos siihen kytkee hiiren, siksi homma ei ole ihan vastaava. Gyro + flick stick + sama autoaim kuin mitä pädeillä nytkin tietäisi kunnon kurmotusta heikomman ohjaimen omistajille. Saataisiin kuulla ulinaa siitä kuinka me mäsäbokseilijat tarvitaan enemmän assistia ku ohjain/ohjausmenetelmä on ihan susi...
Miksi sen gyron kanssa olisi aim assist käytössä, jos se kerran on niin ylivoimainen ohjaustapa?
 
Miksi sen gyron kanssa olisi aim assist käytössä, jos se kerran on niin ylivoimainen ohjaustapa?
Alkoihan se valittaminen sitten. Musta olis ihan sopivaa että kaikki pädipelaajat saavat samat assistit. Onko mäsän ohjaimella pelaaminen niin paljon hankalempaa että pitää käyttää aim assistia?
 
Alkoihan se valittaminen sitten. Musta olis ihan sopivaa että kaikki pädipelaajat saavat samat assistit. Onko mäsän ohjaimella pelaaminen niin paljon hankalempaa että pitää käyttää aim assistia?
Mikä valittaminen? Kuka on valittanut yhtään mistään?
Musta olis ihan sopivaa että kaikki pädipelaajat saavat samat assistit.
Miksi, jos gyro-ohjaus kerran on ylivertainen? Samasta syystä sillä hiirellä ei ole aim assistia.
Onko mäsän ohjaimella pelaaminen niin paljon hankalempaa että pitää käyttää aim assistia?
En tiedä, xboxia en omista. Sinulla on kyllä ihan ihme logiikka, mutta taitaa ollakin provoilu se perimmäinen tarkoitus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 743
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom