Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
70% Sonylle kaikista tilauksista, joissa käytetään pleikkaria, niin tuskin torppaisi. Onko Microsoft siinä tapauksessa anti-consumer, jos ei suostu diiliin?Kuvitellaan nyt että tarjoaa gamepassia sonylle ja se torppaa ne suunnitelmat niin eikös sony silloin ole "anti-consumer"? Todellakin uskon että eivät jätä väliin jos saavat gamepassin jotenkin sonyn laitteisiin.
Oma pointti oli että: Ajattelin vaan miten mikkiksen kannattas toimia että ei saa "pahaa" mainetta vaikka pitäisi uusien studioiden pelit omalla alustalla.70% Sonylle kaikista tilauksista, joissa käytetään pleikkaria, niin tuskin torppaisi. Onko Microsoft siinä tapauksessa anti-consumer, jos ei suostu diiliin?
Huvittavia nämä "mitä jos" skenaariot.
Minähän olen lähtökohtaisesti excluja vastaan. Haluaisin pelata seuraan God of War pelinkin PC:llä ultra detail 4k120Hz. MUTTA, ymmärrä myös sen että tiettyjä pelisarjoja ei olisi ilman exclusiivisuutta. Alustan haltija on lähtökohtaisesti lyönyt rahaa pöytään että nyt brainstormataan ja kehitetään jotain mitä ei kellään ole käyttäen alustan raudan kykyjä 100% hyväksi ja siitä ideoinnista on tullut monia kovia pelisarjoja, jotka ymmärrettävästi halutaan pitää omalla alustalla koska siihen meni helvetisti rahaa ja tällä investoinnilla halutaan näkyvyyttä omalle alustalle. Ovat ne tavallaan koko alustan maskotteja: Nintendo - Link&Zelda, Sony - Kratos&NathanDrake, Microsoft - Halon vihreä robottimies ja Gearssin kaljupää-miehet.
Olisihan se ihan kusta ja paskaa jos esimerkiksi (hatusta heittämällä) Sony ilmoittaisi että tästä eteenpäin GTA6 ei pelaa kukaan muu kuin PS pelaajat. Tai vaikka Nintento ilmoittaisi CD PROJECT RED ostosta ja tuumaisi että Cyberpunk julkaisu tapahtuu ensin Switchille ja muiden platformien julkaisu tehdään case by case basis eli ei koskaan. Sanoisin että tämmöiset liikut ovat täysin anti-gamer / anti-consumer ja vie firmat imagoa erittäin rankasti alas. Rahalla siis maksetaan siitä että jos olet tietyn pelialustan asiakas niin heille laitetaan estot nauttia odotetuista multiplattari... ähäkutti exclu, etpä muuten pelaakkaan.
Sanotaan vielä se että, kun Microsoftikin on tehnyt paljon investointeja studioihin niin totta helvetissä odotan että sieltä tulee exclutarjontaa vaikka en excluista tykkää. Tuohan olisi täysin idioottimainen teko olla julkaisematta jotain uusia hienoja excluja mitä ei kukaan ole keksinyt tehdä aikaisemmin. Näitä vartenhan niitä konsoleita ostetaan.
Minähän olen lähtökohtaisesti excluja vastaan. Haluaisin pelata seuraan God of War pelinkin PC:llä ultra detail 4k120Hz. MUTTA, ymmärrä myös sen että tiettyjä pelisarjoja ei olisi ilman exclusiivisuutta. Alustan haltija on lähtökohtaisesti lyönyt rahaa pöytään että nyt brainstormataan ja kehitetään jotain mitä ei kellään ole käyttäen alustan raudan kykyjä 100% hyväksi ja siitä ideoinnista on tullut monia kovia pelisarjoja, jotka ymmärrettävästi halutaan pitää omalla alustalla koska siihen meni helvetisti rahaa ja tällä investoinnilla halutaan näkyvyyttä omalle alustalle. Ovat ne tavallaan koko alustan maskotteja: Nintendo - Link&Zelda, Sony - Kratos&NathanDrake, Microsoft - Halon vihreä robottimies ja Gearssin kaljupää-miehet.
Olisihan se ihan kusta ja paskaa jos esimerkiksi (hatusta heittämällä) Sony ilmoittaisi että tästä eteenpäin GTA6 ei pelaa kukaan muu kuin PS pelaajat. Tai vaikka Nintento ilmoittaisi CD PROJECT RED ostosta ja tuumaisi että Cyberpunk julkaisu tapahtuu ensin Switchille ja muiden platformien julkaisu tehdään case by case basis eli ei koskaan. Sanoisin että tämmöiset liikut ovat täysin anti-gamer / anti-consumer ja vie firmat imagoa erittäin rankasti alas. Rahalla siis maksetaan siitä että jos olet tietyn pelialustan asiakas niin heille laitetaan estot nauttia odotetuista multiplattari... ähäkutti exclu, etpä muuten pelaakkaan.
Pitäisikö threadi koittaa palauttaa vanhaan kunnon murobbs paskanheittelyyn ja keskustellaan seuraavaksi vaikka miten Microsoftin pitäisi käsikirjoittaa paremmin tuo Phil Spencerin "I äm ei geimer" habitus? Yhdessä haastattelussa raakkuu markkinointiosaston tulostamasta paperista miten exclusivet ovat huono asia ja kohta ostetaan iso multiplattari pulju ja estetään pelaaminen kymmeniltä ellei sadoilta miljoonilta pelaajilta. Liekkö useampi käsikirjoittaja kirjoittaa toisistaan tietämättä mitä tuon ukon pitäisi sanoa missäkin haastattelussa.
Tuossa on vain muutama mutta.Kohtuu järjetöntä ois julkaista pelejä Playstationille tollasen investoinnin jälkeen. Enkä nyt tiedä estääkö se ketään pelaamasta niitä, jos tuo xCloud lähtee rullaamaan ja kaikillahan on se peli-PC eikös vaan.
Tuossa on vain muutama mutta.
- Ovatko poistaneet xcloudista lagin? Jos ei niin ei nuita pelejä voi vakavissaan pelata siellä. Kuten ei Stadiassakaan tai Geforce Nowssakaan.
- Elder Scrollsinhan voisi vaikka vuokrata gamepassilla mutta tämäkään ei ole realistinen tämmöiselle pelaajalle joka todennäköisesti pelaa tuota peliä kunnes seuraava elder scrolls julkaistaan.
- Vaihtoehtona on ostaminen täysin käyttökelvottomasta Windows Storesta. Suurella todennäköisyydellä jos saat pelin sieltä päälle niin et voi modata, striimata tai yleensäkkään tehdä mitään muuta kuin pelata sitä kuten se on julkaisijan mielestä tarkoitettu.
Joku voi korjata Windows storen toimintaa ja modaus käytäntöjä jos ovat muuttuneet viimeisen puolen vuoden aikana.
Tuossa on vain muutama mutta.
- Ovatko poistaneet xcloudista lagin? Jos ei niin ei nuita pelejä voi vakavissaan pelata siellä. Kuten ei Stadiassakaan tai Geforce Nowssakaan.
- Elder Scrollsinhan voisi vaikka vuokrata gamepassilla mutta tämäkään ei ole realistinen tämmöiselle pelaajalle joka todennäköisesti pelaa tuota peliä kunnes seuraava elder scrolls julkaistaan.
- Vaihtoehtona on ostaminen täysin käyttökelvottomasta Windows Storesta. Suurella todennäköisyydellä jos saat pelin sieltä päälle niin et voi modata, striimata tai yleensäkkään tehdä mitään muuta kuin pelata sitä kuten se on julkaisijan mielestä tarkoitettu.
Joku voi korjata Windows storen toimintaa ja modaus käytäntöjä jos ovat muuttuneet viimeisen puolen vuoden aikana.
On eriasia jos peliä ei kiinnosta ostaa kuin aiemmin mainitut ongelmat windows storen peleissä.Ehkä täsä kohtaa kannattaa ostaa se seires s tai x, eikös niitä syitä oo huudettu konsolin ostoon iät ja ajat. Mikäli windows storesta ei kiinosta peliä ostaa.
On eriasia jos peliä ei kiinnosta ostaa kuin aiemmin mainitut ongelmat windows storen peleissä.
Voi toki ostaa konsolin mutta jos kaikilla muilla launchereilla ei ole ongelmia pc puolella niin onhan tuollaiset windows storen version puutteet ja rajoitteet ovat kovin omituisia. Ehkä tosiaan sitten Steamistä kunnollinen versio.Eiköhän se sitten myöhemmin sinne steamiin valu, tietysti muhkealla viiveellä. Ja kuten ylhäällä sanoin että joss pelin ostaminen windows storesta on vastenmielistä ni aina sen voi hommata konsolin.
Eiköhän se sitten myöhemmin sinne steamiin valu, tietysti muhkealla viiveellä. Ja kuten ylhäällä sanoin että joss pelin ostaminen windows storesta on vastenmielistä ni aina sen voi hommata konsolin.
Eikös Halo Infinitekin ole tulossa Steamiin samaan aikaan ku Xboxille? Sellainen käsitys ois että näin jatkossa olisi tarkoitus. Hyvä systeemi ois antaa PC-väen ostaa Steamista tai tilata Game Pass.
Yleensä nuo pelit ovat tulleet steamiin viivellä mutta halo näyttäisi tekevän poikkeuksen. Hyvä homma.
Gears 5 tuli myös Steamiin samaan aikaanOvat vasta alkaneet tuoda pelejä Steamiin niin siitä johtunee viiveet. Grounded early access, Ori and the Will of the Wisps ja Bleeding Edge tuli myös samaan aikaan boxille ja Steamiin. Hieno homma tämä on pelaajien kannalta.
Missä 120Hz moodi? PUBG kuitenkin pyörii jollain gtx1650:llä locked 60fps fullHD niin olisi odottanut että vähintään FullHD 120Hz moodi olisi ollut saatavilla.PUBG toimii Xbox Series X:lla locked 60 fps, kun taas Playstation 5:lla unlocked 60 fps. Xbox Series S:lla peli pyörii 30 fps, koska se hyödyntää Xbox One S:n -rakennetta, mutta tekijät lupaavat ruudunpäivitykseen parannusta.
Eli parhaimman konsolikokemuksen PUBG:ista saa Xbox Series X:lla, kun taas huonoimman Xbox Series S:lla.
![]()
PUBG on Xbox Series X/S and PlayStation 5
Learn how you can play PUBG on the next generation of consoles!www.pubg.com
Voisikohan johtua aivan siitä että alunperin PUBG on todella surkeasti optimoitu konsoleille niin on jo saavutus että saadaan locked 60fps toimimaan uusilla koneilla.Missä 120Hz moodi? PUBG kuitenkin pyörii jollain gtx1650:llä locked 60fps fullHD niin olisi odottanut että vähintään FullHD 120Hz moodi olisi ollut saatavilla.
Yep tosi Elder Scrolls modaajalle Windows Store versio on suuri EI EI...windows storen version puutteet ja rajoitteet ovat kovin omituisia. Ehkä tosiaan sitten Steamistä kunnollinen versio.
Tällä hetkellä lienee vain valituille peleille kuten Flight Simulator 2020, mutta tulevaisuuteen on hankala nähdä, että mille kaikille uusille peleille tuki tulee tai alkaako tukea tulemaan myös aiemmin julkaistuille peleille.Mutta onko tuo kaikille vai "Vain Valituille Peleille"... Ainakaan Metro Exoduksen kansiota ei päässyt selaamaan, eli ei benchmarkkia voinut ajaa.
Tuossa lisäksi puhutaan ns' Modi kansiosta. Jos oletetaan että vain siihen pääsee käsiksi, jää Skse ja F4se tekemättä. Yleensä Fallout ja Elder Scroll modit on Data kansiossa, mutta Script extenderit onkin tasoa ylempänäTällä hetkellä lienee vain valituille peleille kuten Flight Simulator 2020, mutta tulevaisuuteen on hankala nähdä, että mille kaikille uusille peleille tuki tulee tai alkaako tukea tulemaan myös aiemmin julkaistuille peleille.
Voisin lyödä vetoa että ps5 ei sisällä DirectX Raytracing tukea. Heillä on kustomoitu RT toteutus.A Closer Look at How Xbox Series X|S Integrates Full AMD RDNA 2 Architecture
Tämän mukaan xbox olisi ainut konsoli missä oikea rdna2. Onko ps5 sitten joku 1.5?
Xbox Series X|S are the only next-generation consoles with full hardware support for all the RDNA 2 capabilities AMD showcased today.
Se olis sellanen 1.5 viikkoa niin pääsee pelailee tulevan genin kuninkaalla eli Series X:llä...tarkoitus oli aluksi tilata Series S mutta tulinkin toisiin aatoksiin ja onnistuin saamaan tilauksen Series X:lle julkaisuun
Odottavan aika on pitkä....onneksi on gamepassi niin pääsee heti pelaamaan laajaa pelivalikoimaa.
Pleikkarilla ei ole dx:ää joten joutunevat odottelemaan Vulkanin rt-tukea.Olisi kiva tietää mitä RDNA 2 ominaisuuksia PS5 tukee, nimittäin muutama noista on todellisia game changereitä. Jos AMD:n uudet näytönohjaimet myyvät hyvin, niin devaajat alkavat kyllä optimoimaan pelejään tukemaan RDNA2:n ominaisuuksi. Puhutaan jopa kymmenien prosenttien erosta frameissa.
Nythän vitsin murjaisitPleikkarilla ei ole dx:ää joten joutunevat odottelemaan Vulkanin rt-tukea.
Ei Sony ala maksamaan Microsoftille directx:n käytöstä mitään. Sen takia voivat mainostaa ettei tue kaikkia ominaisuuksia, koska dx rt ja dx direct storage jää väliin.Nythän vitsin murjaisit![]()
Sony ei käytä Vulkania vaan sillä on omat rajapinnat. Toinen low-level-hommiin ja toinen enemmän high-level. RT-toteutus käyttää siten heidän kehittämäänsä rajapintaa ja sama muidenkin ominaisuuksien kohdalla.Ei Sony ala maksamaan Microsoftille directx:n käytöstä mitään. Sen takia voivat mainostaa ettei tue kaikkia ominaisuuksia, koska dx rt ja dx direct storage jää väliin.
Joo tuskin siellä Vulkania odotellaan. Spidermanin RT on tehty ihan heidän omalla low level rajapinnalla.Pleikkarilla ei ole dx:ää joten joutunevat odottelemaan Vulkanin rt-tukea.
Mites third party pelitSony ei käytä Vulkania vaan sillä on omat rajapinnat. Toinen low-level-hommiin ja toinen enemmän high-level. RT-toteutus käyttää siten heidän kehittämäänsä rajapintaa ja sama muidenkin ominaisuuksien kohdalla.
PS5-pelikuvaa on näytetty RT:n kanssa jo aika paljon.
Playstation Shading Language on kieli mitä jokaisen PS alustalle pelejä tekevän kaiketi pitää jossain määrin osata. Varmaa kunnon techitalot pääsevät tekemään myös Vulkanilla mutta parhaaseen tulokseen pääsee PSSL:llä.Mites third party pelit
Tossa linkissä on vain PS4 vuodelta 2013 ja mites multiplättärit jos muut alustoilla on yhtenäinen tuki ja sitten PS5 jolle pitää tehdä ne omat vieläPlaystation Shading Language on kieli mitä jokaisen PS alustalle pelejä tekevän kaiketi pitää jossain määrin osata. Varmaa kunnon techitalot pääsevät tekemään myös Vulkanilla mutta parhaaseen tulokseen pääsee PSSL:llä.
PS5 käyttää käsittääkseni samoja rajapintoja mitä PS4, vain uusia ominaisuuksia lisätty. DigitalFoundryn poijille on kerrottu, että kehittäjät ovat olleet oikein tyytyväisiä PS5-pelien kehittämiseen, niin eipä tuossa taida olla ongelmia. Hommat rullaa niin kuin ennenkin, ellei jopa paremmin. DigitalFoundryn mukaan vaikeuksia on kohdattu enemmän Xbox-pelien kehityksessä, mikä on vähän yllättävää kuullaMites third party pelit

Jos peli tehdään PC:lle, PS:lle, Xboxille ja Nintendon alustalle niin engine pitää kirjoittaa ensin PC:lle DX9 (vanhahkot koneet), DX11 (semi uudet), DX12 (uusimmat kortit) ja Vulkan (koska miksei). Sitten Xboxille jossa hyödynnetään esim DX11, mutta otetaan käyttöön Xbox ekstensiot parhaaseen lopputulokseen pääsemiseksi ja sitten portataan peli vielä PS:lle käyttäen PSSL. Nintendolle tehdään sitten kokonaan oma peli jollakin OpenGL ES 2.0:lla joka ei ole mitenkään yhteensopiva edellämainittujen kanssa.Tossa linkissä on vain PS4 vuodelta 2013 ja mites multiplättärit jos muut alustoilla on yhtenäinen tuki ja sitten PS5 jolle pitää tehdä ne omat vielä
Tämä.PS5 käyttää käsittääkseni samoja rajapintoja mitä PS4, vain uusia ominaisuuksia lisätty. DigitalFoundryn poijille on kerrottu, että kehittäjät ovat olleet oikein tyytyväisiä PS5-pelien kehittämiseen, niin eipä tuossa taida olla ongelmia. Hommat rullaa niin kuin ennenkin, ellei jopa paremmin. DigitalFoundryn mukaan vaikeuksia on kohdattu enemmän Xbox-pelien kehityksessä, mikä on vähän yllättävää kuulla![]()
Niin mutta onko uudessa XBOXissa oikeasti enemmän näitä ominaisuuksia mitä PS5 ?Jos peli tehdään PC:lle, PS:lle, Xboxille ja Nintendon alustalle niin engine pitää kirjoittaa ensin PC:lle DX9 (vanhahkot koneet), DX11 (semi uudet), DX12 (uusimmat kortit) ja Vulkan (koska miksei). Sitten Xboxille jossa hyödynnetään esim DX11, mutta otetaan käyttöön Xbox ekstensiot parhaaseen lopputulokseen pääsemiseksi ja sitten portataan peli vielä PS:lle käyttäen PSSL. Nintendolle tehdään sitten kokonaan oma peli jollakin OpenGL ES 2.0:lla joka ei ole mitenkään yhteensopiva edellämainittujen kanssa.
Tämän vuoksi moni peli käyttääkin esim UnrealEngineä jossa render backend on jo valmiiksi kirjoitettu jokaiselle alustalle ja pelin tekeminen on enemmän clicka-här meininkiä ja play-napin painamista ja deployaamista valituille alustoille.
Tämä.
Ei.Niin mutta onko uudessa XBOXissa oikeasti enemmän näitä ominaisuuksia mitä PS5 ?
Aikasemmin ne puhuivat vain että PS5 puuttuisi ominaisuuksia
Eiköhän ne spesifisti nimeäisi ne asiat mitkä puuttuu jos jotain oikeasti puuttuisi. DirectX puuttuu, mutta se sonyn oma api on kuulemma parempi ja vastaavasti puuttuu boksista.Aikasemmin ne puhuivat vain että PS5 puuttuisi ominaisuuksia
Ihan mukavasti näyttää tuo Series X:sä menevän kaupaksi:
![]()
Phil Spencerin mukaan Xbox Series X -konsolin kysyntä ylittää tarjonnan kuukausien ajan
Microsoftin Xbox Series X (ja S) julkaistaan 10. marraskuuta. Jos laitetta ei silloin joskus ennakkoon varannut, voi olla vaikeuksia saada konsolia itselleen...www.gamereactor.fi
Josta tietysti saatiin jotenkin negatiivinen asiaKysyntä päässyt yllättään. Onhan se Microsoftille ikävä myydä ei-oota. Noh, positiivinen ongelma.
Josta tietysti saatiin jotenkin negatiivinen asia![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.