- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 1 301
CSGO:n rahasysteemi onkin fps-pelien saralla melkoisen uniikki ominaisuus. Kyse ei ole kuitenkaan tasapäistämisestä, sillä se on vain keino lisätä peliin tiettyä "syvyyttä" ja itseasiassa sillä voidaan rangaista hävinnyttä osapuolta vielä lisää. Kierroksen häviäminen ei aiheuta pelkästään vihollisen siirtymistä yhtä pistettä lähemmäs voittoa, vaan hävinnyt tiimi joutuu selvään alakynteen heikomman rahatilanteen takia. Niin kuin itsekin mainitsit, yhden kierroksen häviäminen voi johtaa "säästökierroksiin", joten käytännössä paremmalle tiimille lahjoitetaan voittamansa kierroksen lisäksi etulyöntiasema tuleville kierroksille. Toki pelin oppiminen muuttuu edelleen vaikeammaksi, koska on itse pelaamisen lisäksi opittava hallitsemaan tiiminsä rahavaroja. Tällaisen rahasysteemin vertaaminen aim-assistiin on siis melkoisen järjetöntä. Kyse on vain pelin tavasta erotella parempi tiimi heikommastaan rankaisemalla huonoudesta. Sinunkin mainitsemasi hävinneen joukkueen rahabonus on pelissä vain sen takia, että ottelut eivät päättyisi heti ensimmäisen kierroksen jälkeiseen vararikkoon.
Aim-assist on pelin perusmekaniikkaan vaikuttava apu, joka aiheuttaa sen, että huono pelaaja pärjää pelissä. Tämä on kuitenkin väärin, sillä sen, joka ei osaa ampua, eli ampuu ohi, eli tarvitsee aim-assistia, tulisi ottaa joka tilanteessa turpiin paremmaltaan. Mainitsit, että tällaiset avut tekevät pelaamisesta hauskempaa. Toki tämä pätee kasuaalihenkisiin pelaajiin, jotka jaksavat peliä vääntää sen parikymmentä tuntia ja sitten eivät enää koske peliin, jolloin onnistumisia saadaan lisää avustuksilla. Kuitenkin taidon merkityksen vähentyminen poistaa kehittymisen mahdollisuuden ja tekee pelistä pitkässä juoksussa tylsän. Palava halu tulla pelissä aina vain paremmaksi onkin yksi syy miksi näillä kilpailullisilla peleillä on niin uskollinen pelaajakunta.
Loppuun vielä haluan sanoa, että en millään lailla väheksy pelaajia, jotka tykkäävät pelata näitä "kasuaalipelejä". Avustussysteemit ovat kuitenkin joillekin myrkkyä juurikin siksi, että niiden takia pelin luonne siirtyy kohti kahden aim-assistin välistä mittelöä, jossa pelaaja on vain statistina.
Tottahan tuo, voisi jopa sanoa että rahasysteemi yksi osa taktiikkaa ja pelin kilpailuhenkeä niin ehkä hieman väärin verrata AA:han joka on osa perusmekaniikkaa.
Olen eri mieltä tuon kanssa että aim assistin ansiosta "huono pelaajaa pärjää pelissä", mutta olen sitä mieltä että aim assist loiventaa oppimiskynnystä. Huonot pelaajat saa silti kuonoonsa ruhtinaalisesti, Destiny 1 aikoina kun PVP:tä tuli harrastettua niin ei ne oikeasti huonot pelaajat saa mitään aikaiseksi, AA tai ei.
Palaan taas tuohon Halo esimerkkiin kun mainitsit että AA tekee pelaamisesta hauskempaa vain kasuaalihenkisille pelaajille jotka eivät peliä sen enempää pelaile, eikä sen takia ole kilpailullisissa peleissä niin läsnä.
Ymmärrän, molemman tyylisille peleille on pelaajakuntansa, CSGO ja COD lienee hyvä esimerkki tästä, samaa genreä edustavat mutta eivät voisi peleinä olla erilaisempia. Aim assist kuuluu ohjaimelle, se on tärkeä osa ohjaustyyliä joka täytyy opetella ja sen avulla tulla paremmaksi, en ole vielä nähnyt kauheasti pelejä missä pelaaja olisi pelkkä katsoja kun aim assistit tappelee keskenään, ehkä voimme välttää tälläisen tulevaisuuden ja luottaa pelien kehittäjiin toistaiseksi.