PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Toivon mukaan tuleva geni tuo kunnolliset prosessorit ja mieluusti laitteelle sen verran hintaa, että muukin kokonaisuus on hyvällä tasolla. Pelien osalta Sonyllä ja Nintendolla menee mahtavasti jo nyt. Huippulaadukkaita omia pelejä tulee liukuhihnalta.
Ongelmahan on juurikin hinta, joka ei saa nousta liian korkealle.
 
Eiköhän se suurin harppaus tule nimenomaan uudella suoritinlastulla, gpu tuskin niin massiivisesti enää paranee XOX:stä eikä mielestäni välttämättä tarvitsekkaan.

Isoimmat toiveet ovat PS5 yhteensopivuus nykyisten PSVR lasien kanssa niin että ulkoista boksia ja johtohelvettiä ei enää tarvitsisi, kiinni vain etupaneeliin ja valmis. Pelien myös oltava taaksepäin yhteensopivia tai xbox menee ohi niin että heilahtaa. Astrobot osoitti sen että VR saa aivan uskomattoman hyviä pelejä aikaan kun käyttää nintendomaista mielikuvitusta.
Olisihan se ihan hyvä juttu jos PS5:llä toimisi PS4 pelit ja laitteet. Sen enempää taaksepäin yhteensopivuutta en kaipaile kunhan pitkä lista PS4 helmiä pyörisi 60fps. Grafiikat ovat jo valmiiksi kunnossa.
Ja prossun toivoisi olevan kunnossa seuraavassa genissä. Jokaisessa sukupolvessa on ollut jokin pullonkaula. Tässä sukupolvessa se on ollut jaguar ja edellisessä vähäinen muisti.
Ongelmahan on juurikin hinta, joka ei saa nousta liian korkealle.
Tuo on yksi haaste konsolibisneksessä. Hintaraja liikkuu massoilla max. 500€ tuntumassa ja sillä summalla pitää saada jo paljon. Sillä rahalla pitää saada jotain erikoista ja erityisesti loistava pelivalikoima. Juuri tähän pelivalikoimaan Xbox kompuroi tässä sukupolvessa. Edes X ei ole lähtenyt lentoon vaikka paperitehopuolella tilanne kääntyi 4 vuoden perässä hiihtämisen jälkeen MS eduksi.
Markkinatutkimusta siellä varmasti tehdään molempien valmistajien toimesta. Ehkäpä se olisi hyvä juttu tuoda samantien kaksi mallia josta valinnan voi tehdä lompakon mukaan. Olisihan se hienoa saada lisärahalla se 60fps varmistettua.
 
Mistäs tälläistä olet keksinyt? Eiköhän devaajat ihan itse ne resoluutionsa päätä kun optimoivat laitteita eri konsoleilleen.

Oikeastaan ongelmana on enemmänkin optimoinnin laiskuus ja testaaminen. Nykyisillä työkaluilla mitä PC:lläkin käytetään (PIX) tai lisäksi jopa ihan Xbox One X devkitin näyttöpaneeli kertoo kyllä frame-raten reaaliaikaisesti tai sitä voidaan vielä lisäksi APIlla ohjata näyttämään myös jotain muuta.

News_53-1068x601.jpg


Download
Ei ole kovin laadukasta optimointia devaajilla kun 30fps näyttää saavuttamattomalta. Liian isot resoluutiot ja muut asetukset käytössä ja jokuhan siihen on syynä. X on aivan liian heikkotehoinen mainostettuun TRUE 4K vaatimukseen. Samoin PS4 Pro, tosin sitä ei ole mainostettukaan TRUE 4K laitteena.
 
Pointtihan on X:ssä että se mahdollistaa Natiivin 4K. Siihen ei kaikki vain 3rd partyissä kykene, mutta kyllä sillä myös siihen on päästy.

Se on ymmärrettävää, että jos pelissä on 60FPS (esim. moninpeli) niin saa kyllä yleensä varautua varsinkin 3rd partyiltä ihan johonkin muuhun kuin Natiiviin 4K:n. Toki 1st party studioilla sit yleensä vähän eri tilanne riippuen toki tilanteestakin.

Oled + 4K + HDR yhdistelmä vain rokkaa aika hyvin ja tulevan Xbox Scarlettin kanssa toivottavasti tuohon voidaan lisätä 4K:n kanssa 60FPS mukaan.
Niin kykenee kuten myös Pro mutta kummankaan eväät ei riitä kuin osaan peleistä. TRUE 4K on siis harhaan johtavaa.
60fps on ollut tässä genissä ongelmana saavuttaa jo 1080p resolla. Sen olisi ehdottomasti pitänyt olla tavoitteena mutta näin ei ole käynyt. Jaguaria tuosta voi paljon syytellä koska Pro ja X konsolien GPU riittäisi.
 
Näkisin mielelläni lähteen tälle väitteelle. Se tarkoittaisi sitä, että Xboxin kanta "X enhanced" -tägin kanssa olisi muuttunut siitä mikä sen normaalitilanne on. Jo ennen X:n julkaisua Phil Spencer painotti useampaan kertaan, ettei MS aio pakottaa kehittäjiä mihinkään tiettyyn resoluutioon. Tämä tieto löytyy nopeasti googlettamalla vaikkapa: phil spencer mandatory 4k - Google-haku
Valehtelet vain luodaksesi riitaisaa ilmapiiriä, mutta onneksi reagoit tuohon nowayn viestiin oikein (eli laittamalla jutut väittelyketjuun). Pyörrän puheeni valehtelustasi heti, kun osoitat (luotettavan)lähteen tuolle väitteellesi, että MS määräisi pakolla 4K-resoa ruudunpäivityksen kustannuksella.

Minun mielestäni dynaaminen reso on aina parempi kuin staattinen jos sillä saadaan pidettyä ruudunpäivitys vakaana. Olohuonepelaajana kaipaisin sen mahdollisuutta PC-puolelle myös enemmän ettei tarvitsisi vääntää grafiikka-asetuksia aina saadakseen vakaan FPS:n.
Ihan samaa mieltä, että dynaaminen reso ja CB on hyvä juttu. Se ei grafiikkaa merkittävästi huononna ja fps pysyy tasaisempana. Järjetöntä yrittää sellaista mihin ei laitteen suorituskyky riitä kun pienellä kompromissilla saa parempaa. PC puolella myös olisi hyödyllinen juttu jota mieluusti käyttäisin muutamissa rajatapauksissa.
 
Niin kykenee kuten myös Pro mutta kummankaan eväät ei riitä kuin osaan peleistä. TRUE 4K on siis harhaan johtavaa.
60fps on ollut tässä genissä ongelmana saavuttaa jo 1080p resolla. Sen olisi ehdottomasti pitänyt olla tavoitteena mutta näin ei ole käynyt. Jaguaria tuosta voi paljon syytellä koska Pro ja X konsolien GPU riittäisi.
Kuinka suuri määrä peleistä pitää olla TRUE 4K että niin voisi sitten mainostaa
 
Parasta olisi vain puhua "optimoitu 4k näytöille" ja se kattaa sitten kaiken jos yli fhd.
 
Jos konsoli on mahdollista tehdä mitä mainostaa niin sitten se on TRUE 4K
Silloinhan PS4 Pro on myös TRUE 4K. Sony tosin ei sellaista mainosta.

Parasta olisi vain puhua "optimoitu 4k näytöille" ja se kattaa sitten kaiken jos yli fhd.
Niinhän se olisi niin ei tulisi yllätyksenä jos pelissä X resot pyörii esim. 1300p tasolla.
Jospa me tulevassa sukupolvessa nähtäisiin se natiivi 4K kaikissa peleissä ja lisävaihtoehtona 1080p telkkarilla pelaavat saisi varmuudella 60fps ja Ultrat.
 
Skyrmiähän pyöri natiivi 4k:lla proolla ja sitten X:llä vaihtelevasti mutta proollahan oli ongelmia fps suhteen toisin kun X pyöri vakaasti.
Toisin uskoisin että X:lle kun on paremmat modaus vaihtoehdot niin se optio jätetty sen takia.
(Microsoft sallii isommat modaus mahdollisuudet xboxin peleihin kuin sony sallisi playstation versioihin)

Johan vaikka PS2 voisi pyörittää yhtä pikseliä 4k(vertauskuva) mutta markkinointiahan se "X:n true 4k" on.
Mutta nyrkkisääntönä voidaan pitää että jos pelit optimoitu molemille yhtähyvin niin X pystyy parempaan ulosantiin kuin Proo, tämän toisin ei pitäisi yllättää ketään.
 
Itse toivon tulevilta konsoleilta tasapainoista kokonaisuutta, missä mikään osa-alue ei jäisi pullonkaulaksi. Ei tarvitisis olla mitään markkinoiden huippua, mutta CPU ja GPU pitäisi olla hyvässä balanssissa ja sitten riittävä määrä RAMia vielä päälle.

Hintahan tuossa voi tulla "ongelmaksi", mutta tekis sitte heti samalla vaikka jonkun karsitun entry level mallin, missä olisi rupumpi GPU. Pelit on kuitenkin varmasti huomattavasti helpompi koodata eri tehoisia GPU:ta silmällä pitäen, kun eri tehoisa CPU:ta tai eri muistimäärää. Eihän siinä tarttis yksinkertaisimmillaan olla muuta eroa kun se, että entry level mallin reso on alhaisempi. Muut osa-alueet olisi helppo pitää samana, kun olisi GPU:ta lukuunottamatta identtiset vehkeet.

Toisin sanoen, jos se pullonkaula pitää jossain olla, niin GPU olisi kaikkein "paras" vaihtoehto sille. GPU kun hoitaa vaan sen koristuksen siihen kakun päälle, jolloin pelin "pohjasta" ei tarvii karsia.

Tuosta mallista hyötyisi kaikki ja vihdoin päästäisiin kehittämään pelien fysiikka ja ai puoltakin eteenpäin, kun nyt ollaan junnattu niiden kanssa 10v paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sonyn pelit alkaa olla CD projektin tuotosten kanssa ainoita, missä ei pilata peruspeliä tarkoituksella, jotta saataisiin pelaajat maksamaan enemmän vähemmästä pelaamisesta. Mielellään näkisi nuo yksinoikeudet 60fps-versioina, vaikka 500-600€:n konsolilla.
 
Jos tämän takia konsolin hommaa niin ei kannata peruskonsolia ostaa, suoraan Pro tai X.
Se on hyvin todennäköistä että ruudunpäivitys on peruskonsoleilla kaukana lukitusta 30fps ja noilla paremmilla konsoleilla saa huomattavasti paremmat grafiikat. Koska molemmista konsoleista löytyy supersampling niin 4K televisiota ei välttämättä tarvi.
Muuten samaa mieltä mutta PS4 on kyllä graafisesti edelleen kilpailykykyinen Pro ja X kanssa. One S alkaa olla varsin toivoton 720p laitos jota en suosittele kenellekään muulle kuin leffojen suurkuluttajille.
 
Riippuu vähän pelistä, mutta kyllä PS4 versioissa on yleensä todella paljon sahalaitaa jos vertaa Pro tai X.
Pro ja X versiot on yleensä todella teräviä ainakin 1080p supersamplingilla, ei käytännössä yhtään sahalaitaa.
 
Pelikelpoisen PC:n omistajilla vähenee entisestään syyt Xboxin hankkimiselle. PC pelaajan näkökulmasta tällaiset on pelkkää plussaa kun pelimahdollisuudet vain laajenevat. :tup:

Microsoft haluaa tuoda Game Passin PC:lle

Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella vihjaili viimeisimmässä yhtiön kokouspuhelussa Xbox Game Pass -palvelunsa laajentuvan PC-pelaajien käsiin.

Palvelu toimii jo osittain PC:llä Play Anywhere -pelien ansiosta, mutta loput valikoimasta jää konsoleille koluttaviksi. Viimeisimmän vuosineljänneksen kokouksessa keskustelun siirtyessä Microsoftin eri alustojen yhteisöihin Nadellalla oli sanottavana seuraavaa: "Aiomme jatkaa yhteisöjemme vahvistamista, sillä se näkyy positiivisesti tuloksissa. Tämä on huomattavissa Minecraftin kohdalla sen laajennuttua kaikille alustoille. Game Passin tuominen PC:lle on tärkeä osa tätä strategiaa."

Xbox Game Passin valikoimaan lisättiin lokakuussa muun muassa Forza Horizon 4, Wolfenstein: The New Order, Metro 2033 Redux, Outlast ja Observer.
 
Mitä tarkoitat?

Jaa mitäkö tarkoitan? Seuraava mielipide on ihan henkilökohtainen, ne kyseiset pelit minkä takia pc:tä käytän on pääsääntöisesti early accesia.

Dayz
Escape from tarkov
Pubg
Rust
Ww3
Hunt s
Jne. Joku/ jotkut näistä peleistä on tullut myyntiin vuosia sitten ja välillä tuntuu että kehitys jämähtää. Oma vika kun näitä ostan mutta tässä itseä kiinnostavat pc exclusivet. Tai osa oli.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten odotettua ja itselleni aika ilmiselvää pelin pelattua niin God Of War on 2018 GOTY ja paras Action/Adventure game. Yksinkertaisesti henkeäsalpaava peli emotionaalisesti, visuaalisesti, rytmitykseltään sekä tarinaltaan.

Awards - The Game Awards
Kyllä juurikin näin. Alkuun hieman pelotti että RDR2 vie kaikki palkinnot ja GoW jää ihan täysin ilman. Itselleni God of War oli se vuoden peli. RDR2 on loistava, mutta pelin ydintekniikat ei ole oikein onnistuneet ja ampuminen ja muu ei ole enää tätä päivää. God of war oli kuitenkin vuoden parhaimman näköinen peli jonka pelimekaniikat, musiikit, tarina oli täyttä timanttia.
 
Onhan se GoW kieltämättä huikea esitys kaikinpuolin ja ennenkaikkea siksi kun tiedetään raudan rajoitteet, erityisesti surkean jaguarin. Tosin vieläkään emme ole nähneet sitä sukupolven komeinta peliä. Se tulee luultavimmin olemaan The Last of Us 2. Sonyn hittejä sekin.
 
Vaikka God of war oli upea kokemus niin omissa kirjoissa RDR2 on vuoden peli.
Best performancen taas olisin antanut Christopher Judgelle.
 
30fps on surkuhupaisaa mutta silti pelikelpoinen Pro versiossa ?

Huvittavaa kun toinen peli on pelikelvoton 30fps lukemalla ja toinen täysin pelattava, riippuen fanilaseista. Tai sit jos fanittamansa konsolin versio on kilpailijaa huonompi, niin todetaan, että nämähän pelataan pc:llä anyway. :lol:

Ihme fps dippailusta puheenollen VG techin videolla Ps4 pro näytti tuhruttavan alimmillaan 19-20fps lukemaa kohdasta 4:47 eteenpäin.

Onkohan ps4:lle tulossa koskaan Metal Gear Solid 4, oli kyllä yks lempipeleistä ps3:lla. :drool:

Melkoinen väärinymmärtämisen maailmanmestari pitää olla jos tuollaiseen johtopäätökseen käyttäjän @Quantum postauksesta tuli. Vai oliko postauksen tarkoituksena ainoastaan provoilu? :think:

Älä enää jaksa, kyseinen video on vanha ja peli on saanut tuossa välissä monta päivitystä. Ps4pro/ x ovat molemmat sitä sub 30 ja joss pilkkua viilataan niin pro versio kävi VG:n videolla alemmalla resoluutiolla alimmillaan 19 fps.

Heh, pointtihan tuossa olikin mitä sillä 30 eurolla sai, xboxilla oli tyytyminen purkkapaikattuun viritykseen kun pleikkarilla saatiin suoriltaan jo käytännössä pelikelpoinen versio. Jos tuo early access versio olisi ollut esim. 15 euroon niin homma olisi ollut täysin ymmärrettävissä, maksat vähemmän keskeneräisestä tuotteesta. Täyden hinnan maksaminen tuon kuntoisesta julkaisusta nyt on puhdasta typeryyttä ja antaa julkaisijalle sen kuvan, että mitä tahansa paskaa voi laittaa eetteriin kunhan hypeä on ensin ehditty rakentaa.

PS4 Pro pyörii 1440p (2560 x 1440) resoluutiolla Vgtechin mukaan eli kuva on muodostettu 3 686 000 pikselistä (3,7 megapikseliä). Natiivi 4K resoluutio olisi 8 294 400 pikseliä (3840 x 2160, 8,3 megapikseliä), joten jäädään reilusti alle puoleen Natiivista 4K resoluutiosta PS4 Prolla.

VGtech on tuohon youtube-videoon myös linkannut statsit ja tämän mukaan PS4 Pro versio pyöri heidän testissään 98,64% ajasta 30FPS:ssä ja alimmillaan 19 FPS frame-ratellaan.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1INXzgq7Yej2DzJzS3HcY2a2ac6XbN9OYH-IHgsw-wMk

Eli toisinsanoen erot ruudunpäivityksessä on vain prosentin kymmenesosien luokkaa jo heti julkaisussa, mikäli jätetään huomioimatta testimetodin epätarkkuudet.
 
Viimeksi muokattu:
Ainaku näkee jotain pelien myyntiuutisia ni ps4 on myyny joku 70% ja Xbox sen 30% (+-10%). Kertoo kyl kumpaa konsolii on myyty enemmän. Itse omistan vain Xbox One X noista konsoleista.
 
xbox.png


Xbox 360 ajoista lähtien Microsoftin Xbox "yksinoikeudet" lipsuvat kerta toisensa jälkeen PC:lle.
Tuo on ihan hyvä juttu niin pc pelurit voivat pelata ne muutamat XBone "yksinoikeudet" parempina versioina.

Silti esim ps4 10 myydyimmän pelin joukossa taas oli vain 2 yksinoikeutta
Ja miten tuo liittyi lainaamaasi kommenttiin? Eikö ne kaksi PS4 only peliä ole paremmin kuin kilpailijan nolla kun ei ole niitä omia pelejä?
 
Viimeksi muokattu:
Se että ei ne yksinoikeudet myy mitenkään kummallisesti ja silti niistä tehdäön iso numero
Jos Spiderman on myynyt syksyn julkaisun jälkeen yli 9 miljoonaa niin kyllä se paljon on vaikka puhuttaisiin multiplattarista. Paljonko niitä pitäisi myydä, että sinusta se olisi iso numero? Yksinoikeudet myyvät konsoleita ja Sonyn valikoima on erittäin hyvä tässäkin sukupolvessa. Sillä se PS4 konsolimyyntikin painuu pian yli 100 miljoonan haamurajan. Jo kolmas konsoli valmistajan historiassa joka rajan tulee rikkomaan.
 
Nyt ei ollut kyse Spiderman pelistä vaan niistä monista muista jotka ei myy
Just just eli maalitolpat ne alkoi siirtymään. 2018 vuodesta kun oli kyse niin God of War taisi myydä ensimmäisen kuukauden aikana 5 miljoonaa. Tämänhetkistä myyntimäärää en tiedä mutta lienee hyvin lähellä Spidermania.
 
Just just eli maalitolpat ne alkoi siirtymään. 2018 vuodesta kun oli kyse niin God of War taisi myydä ensimmäisen kuukauden aikana 5 miljoonaa. Tämänhetkistä myyntimäärää en tiedä mutta lienee hyvin lähellä Spidermania.
Jos puhutaan top 10:ssä olevien pelien pienestä lukumäärästä, eikö silloin ole kiinnostavampaa puhua siitä, miksei listalle mahdu enempää pelejä, kuin siitä, ovatko ne kaksi listalla olevaa peliä myyneet hyvin vai eivät? Ainakin nyt itse oletan, että nuo mainitut ovat ne kaksi myydyintä ja muut top 10:n ulkopuolella (saa siis korjata, jos olen väärässä). Maalitolppien siirtelyltä kuulostaa omaan korvaani enemmänkin se niihin top 10:en päässeisiin peleihin keskittyminen.
 
Jos puhutaan top 10:ssä olevien pelien pienestä lukumäärästä, eikö silloin ole kiinnostavampaa puhua siitä, miksei listalle mahdu enempää pelejä, kuin siitä, ovatko ne kaksi listalla olevaa peliä myyneet hyvin vai eivät? Ainakin nyt itse oletan, että nuo mainitut ovat ne kaksi myydyintä ja muut top 10:n ulkopuolella (saa siis korjata, jos olen väärässä). Maalitolppien siirtelyltä kuulostaa omaan korvaani enemmänkin se niihin top 10:en päässeisiin peleihin keskittyminen.
Ketä asia kiinnostaa niin kannattaisi ottaa selvää montako isoa nimeä on julkaistu 2018. Sonyn osalta 3 isoa nimikettä on julkaistu 2018 joista Detroit oli varmasti pettymys 2 miljoonan myynneillään. Detroitin kaltaiset pelit eivät ole koskaan olleet myyntihittejä kuten ei nytkään. Aika vaikea sen top 10 myyntilistan exclutarjonnan on olla kovin laaja jos niitä pelejä muutama vain julkaistaan vuoden aikana. Vertailun vuoksi olisi mielenkiintoista nähdä niitä listoja muiden alustojen yksinoikeusmyynneistä.
 
Yksinoikeudet ovat vain yksi kokonaisuus konsolin asioista ja voivat vaikuttaa konsolimyynteihin.

Siksi niihin panostettaan vaikka eivät ylläkkään isompien multiplatteri pelien myynteihin, ei taida kuin nipalla myydä omat nimikkeet enemmän multiplatterit mutta nipalla puuttuukin Fifat, Codit, Battlefieldit ja rockstarin pelit jotka roikkuvat vuodesta vuoteen ostetuimmat listalla.

Onko 9milj. Myytyä peliä sitten paljon, kun laitteita on yli 90milj.?
Itseasiassa on jos vertaa kilpaljioita tai PC alustaa tai yksittäisiä multiplatter pelejäkin(Tomb Raider, Resident Evil, Final Fantasyt, Witcher) näin yksinpeli osastolta poimittuna niin yskittäisen pelin yhdeksän miljoona ovat paljon.

Gran Turismo 3 taisi päästä 15miljoonan ps2 aikaan ellen väärin muista ja vieläkin eniten myynnyt PS yksinoikeus(?)
Nipalla sitten meneekin nes/snes/Wiiu ajoilta luvut ihan omissa sfääreissään mutta suurinosa taisi olla näistäkin sitten konsoleiden mukana tulleita.
 
Ketä asia kiinnostaa niin kannattaisi ottaa selvää montako isoa nimeä on julkaistu 2018. Sonyn osalta 3 isoa nimikettä on julkaistu 2018 joista Detroit oli varmasti pettymys 2 miljoonan myynneillään. Detroitin kaltaiset pelit eivät ole koskaan olleet myyntihittejä kuten ei nytkään. Aika vaikea sen top 10 myyntilistan exclutarjonnan on olla kovin laaja jos niitä pelejä muutama vain julkaistaan vuoden aikana. Vertailun vuoksi olisi mielenkiintoista nähdä niitä listoja muiden alustojen yksinoikeusmyynneistä.
Ei minulla ole tästä enempää keskusteluhalua, kunhan halusin päästä huomauttamaan tuosta maalitolppien siirtelystä. Omasta mielestäni Sony on vetänyt yksinoikeuspuolella ihan hyvin siihen nähden, miten kallista nykyään on tehdä pelejä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 722
Viestejä
4 555 400
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom