PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Mulle gamepassi on maksanut 7v aikana sen 1000€. Paljonko sulla on mennyt rahaa peleihin tuona aikana? Tuolla saat sen 17 kpl 60€ pelejä🤔
En laske harrastukseni kokonaiskustannuksia sen kummemmin. Pelejä saan paljon ilmaiseksi ja uusia pelejä ostan mistä halvimmalla saa. PS5 pelejä saa esim. Gigantista uutena halvimmalla tai sitten odottaa pari kuukautta ja ostaa ensimmäisistä alennuksista joita Sonynkin oma kauppa tarjoaa. PC puolella esimerkiksi epic tarjoaa loistavilla alennushinnoilla uusiakin pelejä. Esimerkiksi Alan Wake 2 maksoi 26€.
Tärkein asia on kuitenkin se, että mäsä tai sony ei sanele mitä pelaan vaan pelaan ne pelit jotka on oikeasti hyviä. Game Pass ja PS plus extra/premium on erittäin rajallisia palveluja ja suurimmaksi osaksi roskaa. PC passi oli ilmaiseksi 3kk ja oli suorastaan vaikea löytää pelattavaa. Palvelu on täynnä vanhoja pelejä/jo ostettuja tai muuten vain luokatonta ryönää. Olisi sulaa hulluutta maksaa tuollaisesta 11-18€/kk. Kerran vuoteen voi ottaa jos eurolla saa.
Yksi asia on vielä mitä ei pidä unohtaa. Se moninpelaaminen ei maksa pc puolella mitään. Täysin tarpeeton kuluerä jonka hinnalla voi päivittää uudempaa näytönohjainta muutaman vuoden välein.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ostettua tänään aamusta kauppareissulla PC:lle padi, jotta tulisi tälläkin laitteella enemmän pelailtua. Ostin XBoksin ohjaimen, joka on tietenkin virallisesti PC-yhteensopiva. No yhdistin ohjaimen bluetoothilla koneeseen ja eikun pelaamaan. No aika äkkiä sain huomata, että tässähän katkeilee yhteys tämän tästä. Googlailu käyntiin ja sieltä vihiä, että on olemassa joku XBox controller appi, jonka lataamalla ohjaimen firmwaren voi päivittää (piti yhdistää langallisesti). Tämä on joillakin auttanut, mutta minulla ei. No seuraava homma oli sitten jatkaa googlailua ja hankkia reddit-tietäjien juttujen perusteella uusi bluetooth-ajuri (dongle oli sekin vain pari kuukautta vanha) ja päivittää se. No nyt näyttää, että nämä tepsi ja ohjain toimii ilman pätkimistä, mutta tulipahan vaan mieleen, että aika monella plug&play aikakauden ihmisellä jäisi tämäkin tekemättä ja ohjain menisi palautukseen. Iltapäivälle yksin kotona oleilun ajalle tsuumailemani peliaika tähän toki tuhraantui. Tämä vaan esimerkkinä, kun tässäkin ketjussa kuulee niin usein, miten PC:llekin voi vaan hankkia pädin ja on ihan yhtä kätevää kuin konsolilla. Onhan se, jos välttyy säädöltä, mutta googlailun perusteella aika moni ei välty. :)

Kyllä omassa Xbox ohjaimessa tuli ihan mukana se BT dongle. Myydäänkö niitä ilmankin... Ei olisi tullut mieleen kyllä itselle ostaa ohjainpakettia ilman donglea, ja alkaa säätää jollain 3:n osapuolen palikalla. Se on vähän kun kaivaisi itse verta nenästään.
 
Kyllä omassa Xbox ohjaimessa tuli ihan mukana se BT dongle. Myydäänkö niitä ilmankin... Ei olisi tullut mieleen kyllä itselle ostaa ohjainpakettia ilman donglea, ja alkaa säätää jollain 3:n osapuolen palikalla. Se on vähän kun kaivaisi itse verta nenästään.

Ei tuossa mitään ole mukana. Ei noissa bluetooth-ohjaimissa ylipäätään mitään omaa donglea nykyisin taida olla juuri missään. Ei ole missään muussakaan omistamassani bluetooth-ohjaimessa. Jos käyn kaupasta vaikka moneen kertaan mainitun 8BitDo Ultimaten, PS:n DualSensen tai DualShock 4:n tai vaikka Switchin Pro Controllerin, niin ei niissä mitään dongleja ole, vaikka kaikki bluetoothin yli toimivatkin vaikka minkä vermeen kanssa. Eri asia tietenkin sitten 2.4G ohjaimet, joissa on se putikka mukana. Kaippa se juttu on juurikin se, että kun homma perustuu bluetooth standardiin, niin laitteiden pitäisi toimia heittämällä, mutta näin ei ihan aina ole, jos ohjainta käyttää muun kuin sen valmistajan oman laitteen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Kokonaiset 2 peliä olen ostanut🤭
Ei vaan voi käsittää sitä, et ensin kasataan se +1k€ tykkikone tykötarpeineen, ja sit leijutaan foorumilla ilmaisella nettipelaamisella🫢
Miksi nettipelaamisesta pitäisi maksaa kun se on ilmainen? Ai niin konsoli soturit on pakotettu siihen jos aikoo verkkopelata :thumbsdown: Mäsä tuon aloitti X360 aikakaudella ja Sony huomasi tuossa hyvän rahastuksen ja teki saman PS4 aikakaudelle.
 
Ei tuossa mitään ole mukana. Ei noissa bluetooth-ohjaimissa ylipäätään mitään omaa donglea nykyisin taida olla juuri missään. Ei ole missään muussakaan omistamassani bluetooth-ohjaimessa. Jos käyn kaupasta vaikka moneen kertaan mainitun 8BitDo Ultimaten, PS:n DualSensen tai DualShock 4:n tai vaikka Switchin Pro Controllerin, niin ei niissä mitään dongleja ole, vaikka kaikki bluetoothin yli toimivatkin vaikka minkä vermeen kanssa. Eri asia tietenkin sitten 2.4G ohjaimet, joissa on se putikka mukana. Kaippa se juttu on juurikin se, että kun homma perustuu bluetooth standardiin, niin laitteiden pitäisi toimia heittämällä, mutta näin ei ihan aina ole, jos sitä käyttää muun kuin sen valmistajan oman laitteen kanssa.
Siitä on ainakin ollu joku ”for windows PC” myyntipakkaus jossa on molemmat.
 
Siitä on ainakin ollu joku ”for windows PC” myyntipakkaus jossa on molemmat.

Joo juuri googlailin, että on tosiaan ainakin ennen ollut jotain pakkauksia, missä dongle tulee, mutta nykyisin ei taida missään tulla. Varmaan juuri siitä syystä se näin on, että vielä joitain vuosia sitten se bluetooth ei ollut ihan jokaisen emon vakiojuttu (niinkun minun tapauksessa), mutta nykyisin alkaa olla.
 
Joo juuri googlailin, että on tosiaan ainakin ennen ollut jotain pakkauksia, missä dongle tulee, mutta nykyisin ei taida missään tulla. Varmaan juuri siitä syystä se näin on, että vielä joitain vuosia sitten se bluetooth ei ollut ihan jokaisen emon vakiojuttu (niinkun minun tapauksessa), mutta nykyisin alkaa olla.
On tuota edelleen saatavissa, mut ei ehkä citymarketeissa. Jos oon oikein ymmärtäny niin se dongle ei ole BT vaan joku mäsän oma poropietarijuttu. Ehkä tiesivät että niiden omat BT toteutukset on mitä on ja halusivat laittaa pakkaukseen systeemin joka toimii heidän ohjaimien kanssa.
 
On tuota edelleen saatavissa, mut ei ehkä citymarketeissa. Jos oon oikein ymmärtäny niin se dongle ei ole BT vaan joku mäsän oma poropietarijuttu. Ehkä tiesivät että niiden omat BT toteutukset on mitä on ja halusivat laittaa pakkaukseen systeemin joka toimii heidän ohjaimien kanssa.

Se poropietarijuttu on todennäköisesti 2.4G tekniikkaan perustuva dongle. Ihan sama juttu kun noissa 8BitDo Ultimateissa ja arcadetikussa tuli mulla mukana myös 2.4G poropietaridongle, vaikka ovatkin muutoin bluetooth-ohjaimia. Eipä ole tullut kertaakaan sitä edes kokeiltua. Paperilla pienempi vasteaika, mutta käytännössähän minä en mitään eroa huomaisi, kun ei ole yhdessäkään bluetooth-ohjaimessa sen suhteen ongelmia ollut.
 
Onko mitään syytä olla ostamatta kunnon pelikonetta ja heittää se konsoli jorpakkoon? 4k120 on vaan yksiselitteisesti parempi ku mitä konsoleilla saadaan. Pelivalikoimakin parempi. Käytön helppouskin on nykyään korkealla tasolla, kokeilkaa vaikka.
Varmaan se ainakin, että tämmönen kone maksaa oheislaitteineen joku 4000e, eikä siltikään pääse kaikissa peleissä tuohon :)
 
PC:llä pystyy lisäksi valitsemaan vapaammin resoluution ja kuvasuhteen kuin konsoleilla. Itseäni on ruvennut tosissaan pännimään 16:9 ahtaus aivan kaikessa käytössä, jopa telkkarin katsomisessa.
 
Varmaan se ainakin, että tämmönen kone maksaa oheislaitteineen joku 4000e, eikä siltikään pääse kaikissa peleissä tuohon :)

Ja edelleen, eihän se pelivalikoima kuitenkaan yksi yhteen ole ja sitten on nämä toisinaan eteentulevat pikkusäädöt. Kontrollerikeissin jälkeen eilisiltaisen pelisession aikana aiheutti päänvaivaa myös näyttiksen ajurit. Pelatessa kävi pariin kertaan niin, että framerate tippui sieltä jostain 80fps paikkeilta luokkaan 5fps ja jumittui sinne. Asentelin sitten uudet ajurit ja ongelma poistui, mutta sitten alkoi jostain syystä tämän tästä hyppiä itsekseen ruudulle joku näyttiksen hallintapaneeli, vaikka sen olevinaan disabloin. Näistä tällaisista ei tarvitse konsoleiden kanssa lainkaan nauttia. Toki kohta joku saattaa väittää, että eihän tällaista oikeasti tapahdu tai jos tapahtuukin, niin se on ehkä MS:n vika.
 
On tuota edelleen saatavissa, mut ei ehkä citymarketeissa. Jos oon oikein ymmärtäny niin se dongle ei ole BT vaan joku mäsän oma poropietarijuttu. Ehkä tiesivät että niiden omat BT toteutukset on mitä on ja halusivat laittaa pakkaukseen systeemin joka toimii heidän ohjaimien kanssa.

Se poropietarijuttu on todennäköisesti 2.4G tekniikkaan perustuva dongle. Ihan sama juttu kun noissa 8BitDo Ultimateissa ja arcadetikussa tuli mulla mukana myös 2.4G poropietaridongle, vaikka ovatkin muutoin bluetooth-ohjaimia. Eipä ole tullut kertaakaan sitä edes kokeiltua. Paperilla pienempi vasteaika, mutta käytännössähän minä en mitään eroa huomaisi, kun ei ole yhdessäkään bluetooth-ohjaimessa sen suhteen ongelmia ollut.
Jep, se dongle on parempi kuin Bluetooth, koska on 2,4 Ghz taajuksilla.

Tämä sama toistuu hiirissä ja ohjaimissa, alhaista latenssia ja hyvää suorituskykyä ei saa Bluetoothilla, en oo ainakaan ikinä nähnyt testeissä. Tuskin linux korjaa tätä.

Sen takia valmistajilla on omat donglet laatuhiirissä ja ohjaimissa.
 
Jep, se dongle on parempi kuin Bluetooth, koska on 2,4 Ghz taajuksilla.

Tämä sama toistuu hiirissä ja ohjaimissa, alhaista latenssia ja hyvää suorituskykyä ei saa Bluetoothilla, en oo ainakaan ikinä nähnyt testeissä. Tuskin linux korjaa tätä.

Sen takia valmistajilla on omat donglet laatuhiirissä ja ohjaimissa.
Yllättävän hyvät viiveet Dualsense:ssa BT:lla, ainakin ohjaimien keskuudessa. Yllätyin itsekin.

Ohjaintaistelua. LTT testaillut 3rd party sekä Sony ja Microsoft ohjaimia PC:llä ja testaillut muun muassa input latencyä. Mielenkiintoista charttia. Mielenkiintoista että Sonyn BT toteutus alkaa olemaan huippuluokkaa. Parempi latency mitä mikään ohjain kaapelilla.


Screenshot 2024-09-19 at 13.36.19.png



 
Ja edelleen, teoria ja käytäntö ovat kaksi eri asiaa. Mulla on SNESin kanssa ollut käytössä 8BitDo:lta SN30 ohjaimesta sekä 2.4G että bluetooth versiot, enkä minä mitään käytännön eroa Mega Mania pelatessa huomaa. Tietysti se 2.4g olisi parempi, jos latenssi jotenkin luotettavasti mitattaisiin, mutta se on toinen juttu, että moniko kuluttaja sen huomaa. Sitten kun yhtälöön tulee mukaan vielä näyttölaite, voi 2.4g:n hyöty monessa tapauksessa mennä jo sen myötä taivaantuuliin.
 
Paperilla pienempi vasteaika
On se vasteaika pienempi ihan käytännössäkin. Käytännön testeillä todettu.
”Paperilla” antaa ymmärtää että kyse olisi jostain markkinointipaskasta.
Varmaan se ainakin, että tämmönen kone maksaa oheislaitteineen joku 4000e, eikä siltikään pääse kaikissa peleissä tuohon :)
Just piti alottaa puhtaalta pöydältä väittely nimenomaan ilman pennien laskemista. Ja heti aletaan laskea pennejä ekassa vastauksessa. Voi hyvänen aika sentään.
Jep, se dongle on parempi kuin Bluetooth, koska on 2,4 Ghz taajuksilla.
Myös bluetooth toimii 2,4 Ghz taajuuksilla. Etu tulee siitä että pollaus voidaan toteuttaa vähän eri tavalla ja paketeissa ei oo turhaa tauhkaa mukana. Se sonyn ohjain näyttää toteen että bt voi joskus olla aika hyväkin, jos ei oo tampiot koodaamassa firmistä.

Sitten kun yhtälöön tulee mukaan vielä näyttölaite, voi 2.4g:n hyöty monessa tapauksessa mennä jo sen myötä taivaantuuliin.
Päin vastoin. Ne viiveet summataan yhteen, ei vähennetä toisistaan tai muutakaan sellaista. Jos vaikka ohjainlaitteen viive on 10ms, pelimoottorin 30ms ja näyön 5ms, niin viive siitä että painat nappia ja jotain tapahtuu näytöllä on 45ms. Hyöty on sama viiveiden näkökulmasta, tapahtui muutos parempaan missä kohtaa vain tuota putkea. Jos vaikka 30ms hitaampi ohjainviive ei häiritse, niin se tarkoittaa että 30ms hitaampi näyttökään ei sinua häiritsisi (olettaen että näytön viive on ns. prosessointiviivettä eikä hitaista pikseleistä johtuvaa viivettä, joka vaikuttaa kuvan liiketerävyyteen aika pahasti tommosilla luvuilla)
 
On se vasteaika pienempi ihan käytännössäkin. Käytännön testeillä todettu.
”Paperilla” antaa ymmärtää että kyse olisi jostain markkinointipaskasta.

Päin vastoin. Ne viiveet summataan yhteen, ei vähennetä toisistaan tai muutakaan sellaista. Jos vaikka ohjainlaitteen viive on 10ms, pelimoottorin 30ms ja näyön 5ms, niin viive siitä että painat nappia ja jotain tapahtuu näytöllä on 45ms. Hyöty on sama viiveiden näkökulmasta, tapahtui muutos parempaan missä kohtaa vain tuota putkea. Jos vaikka 30ms hitaampi ohjainviive ei häiritse, niin se tarkoittaa että 30ms hitaampi näyttökään ei sinua häiritsisi (olettaen että näytön viive on ns. prosessointiviivettä eikä hitaista pikseleistä johtuvaa viivettä, joka vaikuttaa kuvan liiketerävyyteen aika pahasti tommosilla luvuilla)

Niin, se ilmaus "paperilla" viittaa siihen, että se ero tosiaan on mitattu ja ylöskirjattu, mutta kun mennään niihin normikuluttajan setuppeihin, niin sieltä voi löytyä joku muu heikko lenkki, joka vesittää homman siihen malliin, että hyöty ohjaimen pienemmästä viiveestä häviää siinä. Viiveet tosiaan summataan yhteen ja jos näyttölaite on tarpeeksi "hidas", niin tilannetta ei enää huomattavissa määrin ohjain pelasta, vaikka sen viive olisi nolla. Ilmeisesti itsellänikin on vain rupuja näyttöjä, kun tuota 2.4G ja bluetooth välistä eroa en ole pystynyt käytännössä omin silmin toteamaan.
 
Niin, se ilmaus "paperilla" viittaa siihen, että se ero tosiaan on mitattu ja ylöskirjattu, mutta kun mennään niihin normikuluttajan setuppeihin, niin sieltä voi löytyä joku muu heikko lenkki, joka vesittää homman siihen malliin, että hyöty ohjaimen pienemmästä viiveestä häviää siinä.
Kyllä se hyöty siellä edelleen on, eikä häviä mihinkään.

Viiveet tosiaan summataan yhteen ja jos näyttölaite on tarpeeksi "hidas", niin tilannetta ei enää ohjain pelasta, vaikka sen viive olisi nolla.
Kaikki viivettä parantavat seikat on kotiin päin. Ei ole mitään kokonaisviivettä, jonka jälkeen viiveen kasvattaminen ei tekisi pelaamisesta vaikeampaa.

Ilmeisesti itsellänikin on vain rupuja näyttöjä, kun tuota 2.4G ja bluetooth välistä eroa en ole pystynyt käytännössä omin silmin toteamaan.
Näyttöjä ja niiden vaikutuksia viiveeseen kannattaa käsitellä ihan omana ongelmanaan. Viiveet kun kerran summataan yhteen, tarkoittaen että erillistarkastelun ja yhteistarkastelun välillä ei ole toiminnallista eroa.

Kaikki ihmiset eivät ole kovin herkkiä syöteviiveen havaitsemisessa. Sekään ei kuitenkaan tarkoita etteikö pelaaminen helpottuisi peleissä joissa pitää vaikkapa reagoida nopeasti johonkin ruudulla.

Leikitään vaikka että jossain pelissä on vihollinen joka tekee hyökkäyksen joka sinun pitää pelaajana väistää. Peli näyttää että hyökkäys tulee vaikka 500ms ennen osumaa, ja sinun pitäisi sitä ennen saada painettua väistönappia. Jos oma vasteaikasi on vaikka 400ms, sellaisella laitteella mitattuna jossa ei ole merkittäviä sisäisiä viiveitä, niin sulla on vain 100ms tuhlattavaksi laitteistoviiveisiin jotta voisit konsistentisti väistää tuon vihollisen hyökkäyksen. Xbox ohjain syö tuosta aika ison osan, jos verrataan vaikka siihen mainittuun tarvikeohjaimeen. Pelimoottori/käyttis ja näyttö ottaa myös omat osansa. Mitä isompi siivu jää jäljelle, niin sitä varmemmin pelissä onnistut vaikka olisit hieman väsynyt tai muuta.

Hoksaatko?
 
Eikö se alkanut jo og Xboxin aikana?
Tuohon en osaa sanoa. Itselle jäänyt mielikuva kuinka X360 pelaajat maksoivat ilmaisesta ja PS3 puolella pelattiin ilmaiseksi kuten kuuluu. PS4 sai sitten myös rahastusmaksut ja se aiheutti ansaittua kritiikkiä.
Ja edelleen, teoria ja käytäntö ovat kaksi eri asiaa. Mulla on SNESin kanssa ollut käytössä 8BitDo:lta SN30 ohjaimesta sekä 2.4G että bluetooth versiot, enkä minä mitään käytännön eroa Mega Mania pelatessa huomaa. Tietysti se 2.4g olisi parempi, jos latenssi jotenkin luotettavasti mitattaisiin, mutta se on toinen juttu, että moniko kuluttaja sen huomaa. Sitten kun yhtälöön tulee mukaan vielä näyttölaite, voi 2.4g:n hyöty monessa tapauksessa mennä jo sen myötä taivaantuuliin.
Itse huomaan pienetkin lisäviiveet juuri tuollaisissa 2D tasoloikissa jossa välitöntä vastetta tarvitaan. Siksi pelaan näitä mieluiten pelinäytöllä ja DualSensellä jossa on tutkitusti matalat viiveet.
 
Itse huomaan pienetkin lisäviiveet juuri tuollaisissa 2D tasoloikissa jossa välitöntä vastetta tarvitaan. Siksi pelaan näitä mieluiten pelinäytöllä ja DualSensellä jossa on tutkitusti matalat viiveet.

Mulla on retrovehkeiden kanssa yleensä käytössä töllö, joka on ajalta ennen kuin pelinäyttöjä oli olemassakaan. Sen kanssa ei tuo 2.4g ole tuonut mitään silminhavaittavaa eroa, vaikka mitään ongelmaa ei ole asiaa teoriassa ymmärtää. Lisäksi meikeläinen on toki idiootti, jota ei niin numeroiden töllöttely kiinnosta. Uskon, että en ole ainoa.
 
Mulla on retrovehkeiden kanssa yleensä käytössä töllö, joka on ajalta ennen kuin pelinäyttöjä oli olemassakaan. Sen kanssa ei tuo 2.4g ole tuonut mitään silminhavaittavaa eroa, vaikka mitään ongelmaa ei ole asiaa teoriassa ymmärtää. Lisäksi meikeläinen on toki idiootti, jota ei niin numeroiden töllöttely kiinnosta. Uskon, että en ole ainoa.
Edelleenkään kyse ei ole ”numeroiden töllöttelystä”, eikä välttämättä edes ”silminhavaittavuudesta”, vaan pelattavuudesta. Erityisesti moninpeleissä korostuu homma. Lue toi kirjoittamani esimerkki jos et ymmärrä.
 
Kyllä minä kirjoittamasi ymmärrän erittäin hyvin, mietin vaan, että onko näitä pelejä ollut täällä minun luona näillä minun ohjaimilla ja näytöillä pelaamassa minä vai joku muu? Kun näistä videopeleistä impulssi tulee kuitenkin aivoille silmien kautta ja jos en eroa silmin havaitse, niin ei sillä silloin minulle ole mitään merkitystä. Mulle on toki ihan ok, että muilla on omilla setupeillaan asiat toisin. Ihmiset ajattelee asioita vaan niin eri tavoin, eikä siinä mitään. Jos voitan lotossa 5 000 000€ tai 5 000 500€, niin on fakta, että 5 000 500 > 5 000 000, mutta ei sillä minulle olisi käytännössä mitään väliä, kun rahaa olisi joka tapauksessa enemmän kuin tarpeeksi. Eli jos saisin valita jomman kumman summan, niin sanoisin, että "ihan sama". Samoin, minähän voisin aina pelata pelkästään noilla minun "paremmilla" 2.4G ohjaimilla, kun niitä jo valmiiksi omistan, mutta en niin tee. Miksi? No siksi, kun en käytännössä huomaa eroa.
 
Näin se vaan taitaa olla. Vastaavasti linuxilla (steam os) ei ole ikinä ollut yhtäkään ongelmaa minkään pädin kanssa, vaikka on tullut kaikkea kokeiltua siinäkin. Ainoa poikkeus oli minecraft, joka, täysin yllättäen, on microsoftin tekele. Vaati modin asentamista jotta pädiohjaus toimi.

Kyllä korrelaatiot on niin vahvat, että syyllinen on selvillä. :kahvi:

Mulle pc maksaa samalla logiikalla ittensä takas peleissä parin vuoden aikana. Senku lataa kuukausittaiset ilmaispelit eri palveluista. Ai että ku on halpaa tää pc pelaaminen, melkeen ku laittais rahaa pankkiin.

En ole rahapuolta tuonut osaksi keskustelua. Siitä on alettu keskustelemaan vasta kun konsolipelaajat on valittaneet asiallisen pelikokemuksen hinnasta.

Voidaan ihan hyvin lopetta se penneistä puhuminen, jos se niin ahdistaa. Aloitetaan vaikka nyt väittely uudestaan, jättäen pennit omaan arvoonsa:

Onko mitään syytä olla ostamatta kunnon pelikonetta ja heittää se konsoli jorpakkoon? 4k120 on vaan yksiselitteisesti parempi ku mitä konsoleilla saadaan. Pelivalikoimakin parempi. Käytön helppouskin on nykyään korkealla tasolla, kokeilkaa vaikka.
Jos MS tuo kans markkinoille 850€ konsolin, niin sit laitan pelikoneen👍
Tuolla SX konsolilla nyt mennään vielä useampi vuosi, kun se kerta on hommattu.
 
En laske harrastukseni kokonaiskustannuksia sen kummemmin. Pelejä saan paljon ilmaiseksi ja uusia pelejä ostan mistä halvimmalla saa. PS5 pelejä saa esim. Gigantista uutena halvimmalla tai sitten odottaa pari kuukautta ja ostaa ensimmäisistä alennuksista joita Sonynkin oma kauppa tarjoaa. PC puolella esimerkiksi epic tarjoaa loistavilla alennushinnoilla uusiakin pelejä. Esimerkiksi Alan Wake 2 maksoi 26€.
Tärkein asia on kuitenkin se, että mäsä tai sony ei sanele mitä pelaan vaan pelaan ne pelit jotka on oikeasti hyviä. Game Pass ja PS plus extra/premium on erittäin rajallisia palveluja ja suurimmaksi osaksi roskaa. PC passi oli ilmaiseksi 3kk ja oli suorastaan vaikea löytää pelattavaa. Palvelu on täynnä vanhoja pelejä/jo ostettuja tai muuten vain luokatonta ryönää. Olisi sulaa hulluutta maksaa tuollaisesta 11-18€/kk. Kerran vuoteen voi ottaa jos eurolla saa.
Yksi asia on vielä mitä ei pidä unohtaa. Se moninpelaaminen ei maksa pc puolella mitään. Täysin tarpeeton kuluerä jonka hinnalla voi päivittää uudempaa näytönohjainta muutaman vuoden välein.
Heti alkaa kiertely ja kaartelu kun lyödään lukuja pöytään🤔 9€/kk on paljon, mutta et edes tiedä paljonko olet pelaamiseen käyttänyt🤷 edelleen pystyn halutessani ostamaan myös pelejä, space marine 2 mitä luultavammin menee hankintaan joskus.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 254
Viestejä
4 425 073
Jäsenet
73 307
Uusin jäsen
panicmode

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom