Taitaa olla niin että PS5 päivittää automaattisesti ne homescreenillä näkyvät pelit. Jos ne on kirjaston puolella niin ei päivity itsestään. Mutta sinällään päivittämisen tekemättä jättäminen, oli se sitten konsolin softa, ohjaimen softa, tai itse pelin päivitys, ei pääsääntöisesti estä pelaamista ellei pelaa verkossa. Se voi latautua siellä taustalla peliä pelatessa. DualShock päivityskin hoituu langattomasti nykyään, alussa se piti laittaa johdon perään joka kyllä ärsytti välillä. DualShockin päivityksiä on koko konsolin elinaikana tullut joku 4-5 kappaletta muistaakseni, joista kaksi tuli heti alussa eli jos ei heti konsolia saanut niin ei montaa päivitystä ole kyllä tullut.
Noista performance/quality -moodeista tulee ainakin mieleen
Deathloop, josta löytyy:
- Performance (dynamic 4K, 60fps)
- Visual Quality (dynamic 4K, 60fps)
- Ray Tracing (dynamic 4K, 30fps, ray tracing)
- Ultra Performance (locked 1080p, 120fps, and VRR)
Ghost Wire: Tokyosta löytyy peräti:
- Quality Mode - A high-fidelity rendering mode with Ray Tracing enabled. Capped at 30 fps.
- Performance Mode -The high-framerate mode capped at a 60 fps limit.
- High Framerate Quality - Quality Mode but with an uncapped framerate. Ranges between 30 to 50 fps during gameplay.
- High Framerate Performance - Performance mode with uncapped framerate that can go over 60 fps.
- High Framerate Quality (VSync): Same as High Framerate Quality but with Vsync enabled.
- High Framerate Performance (VSync): Same as High Framerate Performance but with Vsync enabled.
Lisäksi monesta pelistä löytyy perus Quality ja Performance moden lisäksi Performance RT moodi jossa tulee mukana Ray Tracing juttuja ja silti pyörii siellä 60fps tuntumassa esim. vähemmällä ihmistiheydellä yms.
Ei ole enää niin helppoa konsolillakaan.