PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Taisi Microsoft puhua itsensä hieman pussiin aikanaan, kun kerskailivat kuinka Sony ja Nintendo ei ole niiden pahimpia vihollisia vaan nimenomaan Amazon ja Google pilvipalveluillaan. Google Stadiahan pani pian pillit pussiin Bethesdan oston jälkeen.

Sitten kun tämä AB-K diili alunperin julkistettiin Nadella ja Phil puhuivat tiedotteessaan kuinka MS on johtava tekijä pilvipalveluiden suhteen ja kuinka uskoo nimenomaan siellä olevan pelaamisen tulevaisuus jota tämä AB-K diili edesauttaa. Nyt sitten yrittivät vedota päättäjille kuinka ei se pilvipelaaminen olisikaan niin justiinsa vaan tällä kaupalla pyritään lähinnä konsoleita myymään joissa Sonylla on iso johto verrattuna Microsoftin. Taisi päättäjät nähdä lävitse mikä oli Microsoftin todellinen end game.
Niin, ennen CMA:n kakkosvaiheen tutkimustahan Microsoft kuvaili pilvipelaamisen tulevaisuutta vaikeaksi, muttei ilmeisesti riittävän vakuuttavasti.
 
CMA torppasi myös nVidia-ARM diilin vaikka nVidia lupasi että eivät sulje muita pelureita pois nyt eikä tulevaisuudessa. Diili kuitenkin mahdollisti strategisen toiminnan joka potentiaalisesti voisi merkittävästi edesauttaa nVidiaa muiden kustannuksella.

Nämä torppaukset ei varmastikkaan tule heppoisin argumentein. Oston vaikutuksen laajuutta mietitään pitkällä tähtäimellä. Joku CoD ja 10v diili on enemmän semmoinen konsolisota argumentti. CMA tuskin miettii asiaa siltä kantilta että kuka saa pelata pum-pum peliä seuraavan 10v aikana.
 
Pelaajalehti uutisoi sen näin

Xbox teki historiansa toiseksi parhaan Q3-tuloksen – konsolien myynnit kääntyivät kuitenkin jyrkkään laskuun

Yhtiö julkisti kuluvan tilivuoden kolmannen vuosineljänneksensä tuloksen eilen illalla. Tulosjulkistus kertoo Xboxin vahvasta tuloskunnosta, vaikka konsolimyynti näyttääkin kääntyneen selvään laskuun.

Peliliiketoiminnan liikevaihto laski maaliskuun loppuun loppuneella vuosineljänneksellä 4 prosenttia 3,59 miljardiin dollariin. Kyseessä on kuitenkin Xboxin historian toiseksi paras tulos vastaavalle ajanjaksolle

”revenue from subscriptions reached nearly $1 billion this quarter.”
Ei siis edes gamepassi tykitä kovin kovaa. Tuolla saa vain noin 20 miljoonaa täysihintaista gamepass tilausta. Kymmenet miljoonat(?) Livet ja muut päälle, niin saa vähän käsitystä siitä että millasella keskihinnalla tuotakin on ostettu.
 
”revenue from subscriptions reached nearly $1 billion this quarter.”
Ei siis edes gamepassi tykitä kovin kovaa. Tuolla saa vain noin 20 miljoonaa täysihintaista gamepass tilausta. Kymmenet miljoonat(?) Livet ja muut päälle, niin saa vähän käsitystä siitä että millasella keskihinnalla tuotakin on ostettu.

Ihan mielenkiintoista peilata lukua 25 miljoonaan tilaajaan. Joko siis palvelun vetovoima on heikentymään päin vai sitten ARPU on selkeästi alle palvelun normihinnan.

 
Ihan mielenkiintoista peilata lukua 25 miljoonaan tilaajaan. Joko siis palvelun vetovoima on heikentymään päin vai sitten ARPU on selkeästi alle palvelun normihinnan.

En nyt äkkiseltään löytänyt uudempaa lukua, mutta 2021 live tilauksia oli yli 100 miljoonaa.

Jos oletetaan että nyt tilanne on esim. 110 miljoonaa (tulosjulkistuksessa mainittiin että eniten ikinä, mutta ei lukua), niin _keskimääräinen_ tilaaja tuo alle 10$ liikevaihtoa per 3kk.

Ei taida gamepassista kovin moni siis maksaa muuta kuin sen euron per 36kk turkista ostettua liveä.
 
Saako tuon edelleen kikkailtua ihan gamepassiksi asti suomalaiselle tilille tuohon hintaan?
Ehin jo editoida viestini, mut kysymykseesi en osaa sanoa. Ei mitää hajua. Pointti oli vain, että tilaajia lienee ympäri maailman eikä vain suomesta tai jenkeistä maksimihinnalla.
 
Ehin jo editoida viestini, mut kysymykseesi en osaa sanoa. Ei mitää hajua. Pointti oli vain, että tilaajia lienee ympäri maailman eikä vain suomesta tai jenkeistä maksimihinnalla.
Juu toki, tosin eurooppa ja pohjoisamerikka taitaa olla selvästi isoimmat markkinat xboxille, vaikka turkissa näiden lukujen valossa varmaan on 80 miljoonaa live tilausta. Toi n. 3$ keskihinta vaan on aika hurja.
Pelkkää liveä tilaa siis n. 85 miljoonaa ja gamepassin jotain tieriä n. 25 miljoonaa. Liven keskihinnaksi jos oletetaan 2$ (miten sen edes saa mistään/missään tuohon hintaan?), niin tuolloinkin gamepassin keskihinnaksi määräytyisi vaatimattomat ~6$.

edit: vai onko tossa 100+M livekäyttäjissä mukana jotain rinnakkaistilejä jotka ei maksa palvelusta?
 
Viimeksi muokattu:
edit: vai onko tossa 100+M livekäyttäjissä mukana jotain rinnakkaistilejä jotka ei maksa palvelusta?
Kai tuon live tunnuksen voi tehdä ilmaiseksikkin ja voit logata sillä xboxiin tai windowsiin xbox appiin? Olet siis osa Live MAU:ta kun windowsin käynnistyksessä käynnistyy myös xbox sovellus taustalle. Live GOLD on sitten maksullinen jonka tarvii moninpeleihin.
 
Kai tuon live tunnuksen voi tehdä ilmaiseksikkin ja voit logata sillä xboxiin tai windowsiin xbox appiin? Olet siis osa Live MAU:ta kun windowsin käynnistyksessä käynnistyy myös xbox sovellus taustalle. Live GOLD on sitten maksullinen jonka tarvii moninpeleihin.
Nii, live-käyttäjä voit olla (kuten "aika moni" windows käyttäjä esim onkin). Ennen oli muistaakseni silver-tier, joka oli toi ilmainen. Gold käyttäjä ei ole ilman maksamista. e: eiku joo kaipa noi ilmaisetki lasketaan.
 
Nii, live-käyttäjä voit olla (kuten "aika moni" windows käyttäjä esim onkin). Ennen oli muistaakseni silver-tier, joka oli toi ilmainen. Gold käyttäjä ei ole ilman maksamista. e: eiku joo kaipa noi ilmaisetki lasketaan.
Eli koko live-käyttäjien määrällä ei ole hevonvitunväliä. Miksi ne sit boastailee tommosilla luvuilla, jos kyse on (kärjistäen) lähinnä eläkeläisten windows läppäreistä?
 
Eli koko live-käyttäjien määrällä ei ole hevonvitunväliä. Miksi ne sit boastailee tommosilla luvuilla, jos kyse on (kärjistäen) lähinnä eläkeläisten windows läppäreistä?
Mun moka, kyse oli xbox networkin aktiivisista käyttäjistä. Jos haluaa olla aktiivinen ilmaisella tililla, nii silloin pelannee freetoplay pelejä.
 
Mun moka, kyse oli xbox networkin aktiivisista käyttäjistä. Jos haluaa olla aktiivinen ilmaisella tililla, nii silloin pelannee freetoplay pelejä.
Eli rinnakkaistilit ja muut ilmaistilit mukana luvuissa. Eipä tuolla tiedolla oikein siis tee mitään.
 
Eli rinnakkaistilit ja muut ilmaistilit mukana luvuissa. Eipä tuolla tiedolla oikein siis tee mitään.
Sama kait se on PSNän kans? Eikait pleikkarilla tartte jokaiselle konsolin käyttäjälle tilata erikseen? Itsehän sie ton linkkasit, jossa puhutaan nimenomaan MAU:sta.
 
Sama kait se on PSNän kans? Eikait pleikkarilla tartte jokaiselle konsolin käyttäjälle tilata erikseen? Itsehän sie ton linkkasit, jossa puhutaan nimenomaan MAU:sta.
Juu linkkasin kun ihmettelin varsin maltillista 1 miljardin tilauspalveluliikevaihtoa, ja kuvittelin että live käyttäjä maksaisi jo jotain. Näköjään gold tilaajien määrää ei ole koskaan kerrottu kenellekkään ja tosta miljardin liikevaihdosta ei voi sen takia päätellä oikein mitään.
 
Juu linkkasin kun ihmettelin varsin maltillista 1 miljardin tilauspalveluliikevaihtoa, ja kuvittelin että live käyttäjä maksaisi jo jotain. Näköjään gold tilaajien määrää ei ole koskaan kerrottu kenellekkään ja tosta miljardin liikevaihdosta ei voi sen takia päätellä oikein mitään.
Jos vertaillaan, niin eihän toi iha mahottoman huonolta vaikuta. esim vuonna 2021 olisi tällaisia lukuja pelkän game passin myötä:
88923_3_game-pass-playstation-plus-and-switch-online-revenues-compared_full.png
The revenues gap between PlayStation and Xbox Game Pass subscriptions would also likely shrink with Game Pass PC and Xbox LIVE subscription revenues included as well.

 
Jos vertaillaan, niin eihän toi iha mahottoman huonolta vaikuta. esim vuonna 2021 olisi tällaisia lukuja pelkän game passin myötä:
88923_3_game-pass-playstation-plus-and-switch-online-revenues-compared_full.png


Ei tuo luku voi pitää paikkaansa. Jos nyt kaksi vuotta myöhemmin live gold + gamepass kaikille alustoille on alle 1 miljardia per kvartaali, niin miten hemmetissä pelkkä konsoligamepass olisi ollut jo kaksi vuotta sitten 725 miljoonaa per kvartaali?

Vai onko myynnit laskeneet tässä välissä niin rajusti konsoligamepassin suhteen, että molemmat väitteet voivat pitää paikkansa?

edit: toi mihin linkatussa jutussasi viitataan on ehkä sittenkin kaikki subscriptionit (konsoleille), ei pelkkä gamepass:



Ihan todella typerää kuinka huono journalismin taso pelimaailmassa on.
 
Viimeksi muokattu:
edit: toi mihin linkatussa jutussasi viitataan on ehkä sittenkin kaikki subscriptionit (konsoleille), ei pelkkä gamepass:
Kai tossa pelitilauspalveluihin viitataan? Liite: useita pelitilauspalveluita konsoleille maailmassa, 2021.
 
Kai tossa pelitilauspalveluihin viitataan? Liite: useita pelitilauspalveluita konsoleille maailmassa, 2021.
Live gold on pelitilauspalvelu? Tai siis maksullinen palvelu josta saa pelejä.

Tai vaihtoehtoisesti luvut eivät täsmää ja gamepassista saatavat tulot ovat laskeneet, vaikka tilaajamäärä on noussut tuosta hetkestä 25%.
 
Melkoista rimanalitusta Microsoftilta, kun fyysisiin Redfallin kopioihin oli jo ehditty painaa pelin 60 fps framerate:



Ilmeisesti olivat siinä käsityksessä pelikansien painoon menossa että peli tulisi olemaan 60 fps. Pitäisiköhän puljun nyt ihan oikeasti keskittyä saamaan nämä nykyiset studiot kuntoon tuottamaan tasaisesti laatua vai vieläkö haikaillaan tukun kahisevaa kanssa ABK:n perään? :think:

Nyt on jo vedottu Englannin pääministeriinkiin CMA:n päätöksen takia:

 
On ollut kyllä aikamoista mahalaskua Microsoftilta viimeiset kuukaudet eikä loppua näytä tulevan. Mikähän on seuraavan viikon fiasko Microsoftin toimistolla...
 
Ps5 myynyt levottoman kovaa. Myynti 3x vuodentakaiseen kvartaaliin verrattuna. Psvr2 myyntimäärää ei kerrottu
Now that it's solved its supply shortages, Sony is seeing a lot of pent-up demand for PlayStation 5 consoles. The company just announced its second consecutive blockbuster quarter, selling 6.3 million PS5s — an impressive figure in a non-holiday period — compared to 2 million last year. That brings its total for fiscal year 2022 to 19.1 million, handily beating its own forecast of 18 million. The company has now sold 38.4 million PS5s since the console was released in late 2020.
 
Psvr2 lienee melkoisen huonosti myynyt. Kyllä myyntilukuja muuten rummutettaisiin. En tosin sillä hinnalla ihmettele.
 
Psvr2 lienee melkoisen huonosti myynyt. Kyllä myyntilukuja muuten rummutettaisiin. En tosin sillä hinnalla ihmettele.
Varmasti on pettymys myynnit tähän asti, kyllä näistä yhtiöt muuten kertoisi. Ei ole sattumaa, että Microsoftikin lopetti aikanaan konsolien myyntilukujen ilmoittamisen kun tilanne alkoi näyttämään pahalta ja viime vuoden alussa sama tapahtui Game Pass-numeroiden kanssa.
 
Varmasti on pettymys myynnit tähän asti, kyllä näistä yhtiöt muuten kertoisi. Ei ole sattumaa, että Microsoftikin lopetti aikanaan konsolien myyntilukujen ilmoittamisen kun tilanne alkoi näyttämään pahalta ja viime vuoden alussa sama tapahtui Game Pass-numeroiden kanssa.
Vaikea olis psvr2:en uida vastavirtaan, kun ei pc puoli eikä xboxikaan myy. Jonkinsortin ihme että itse ps5 konsolille riittää kysyntää nykymallilla.

imho. psvr2:en jalat mitataan siinä kohtaa, kun kulutus normalisoituu. Mielenkiintoista nähdä miten syksyllä quest3 myy versus psvr2. Molemmilla ensimmäinen joulunaika edessä. Ens joulumyynnin jälkeen mun mielestä alkaa olemaan aika selvää mihin suuntaan psvr2 menee. Tosin ei ne odotukset psvr2:lle sonyn taholta kovin isot ole olleet. Ovat puhuneet, että kunhan nyt rikkoisi psvr1:en myyntimäärät. PSVR1 myi reilun 5 miljoonaa kappaletta elinaikanansa.
 
Ei kai konsolin myynti nyt ihme ole. Laatu tuote :):thumbsup: Dualsensen laatu tosin saisi olla parempi. Toivottavasti parantelevat sitä vielä myöhempiin revisioihin.
 
Dualsensen laatu tosin saisi olla parempi. Toivottavasti parantelevat sitä vielä myöhempiin revisioihin.

Molemmat valmistajat vois lopettaa säästelyn ja ottaa mallia esim. gulikitin ohjaimesta, hall-sensoreita meinaan lähinnä. About samassa hintaluokassa kuitenki. Luulis edes noiden "pro"-mallien käyttävän parempaa teknologiaa, mut ei.
 
Molemmat valmistajat vois lopettaa säästelyn ja ottaa mallia esim. gulikitin ohjaimesta, hall-sensoreita meinaan lähinnä. About samassa hintaluokassa kuitenki. Luulis edes noiden "pro"-mallien käyttävän parempaa teknologiaa, mut ei.

Jep. Tuosta saisivat kaikki valmistajat ottaa onkeensa :thumbsup:
 
Molemmat valmistajat vois lopettaa säästelyn ja ottaa mallia esim. gulikitin ohjaimesta, hall-sensoreita meinaan lähinnä. About samassa hintaluokassa kuitenki. Luulis edes noiden "pro"-mallien käyttävän parempaa teknologiaa, mut ei.

No ei tietenkään, koska eihän siitä mitään tule jos pelaaja pärjää sillä yhdellä ohjaimella koko konsolisukupolven ajan.
Siinä jää monen monta ylihintaista ohjainta myymättä. Ei se mistään muusta ole kiinni.
 
Uusi Zelda tulossa, mutta en omista Switchiä ja pitää hommata sellainen joko käytettynä tai uutena. Onko perus Switchissä ja Switch Litessä muuta eroa kuin se ettei Liteä saa kiinni telkkariin?
 
Uusi Zelda tulossa, mutta en omista Switchiä ja pitää hommata sellainen joko käytettynä tai uutena. Onko perus Switchissä ja Switch Litessä muuta eroa kuin se ettei Liteä saa kiinni telkkariin?
Ei saa ohjaimia vaihdettua litessä. Eli jos alkaa driftaamaan, niin pitää koko konsoli vaihtaa. (Tai myyjän virhevastuun kuluttua loppuun purkaa ja vaihtaa uudet tilalle)
 
Jos olisivat jatkaneet Playstation version kehittämistä niin laatu olisi ehkä pikkuisen parempi :kahvi: /s
 
Ei ihan natsannut oman lempparidevien peli tällä kertaa.

Joo ei. Vielä extra nihkeetä, kun peli on tehty Dishonored 2 moottorilla ilmeisesti Unrealilla sittenkin ja yleisilmeeltään samanlainen, tietyt mekaniikat samoja, mutta ei vaan jaksa edes Game Passin kautta pelata tota.

Mennään jo metsään ihan ensimetreillä, kun "Start game" napin sijaan pitää tehdä jotain vitun lobbyä itselle. Huomaa taas mikä kulma edellä tämäkin pökäle on rakennettu.

Tähän asti jaksoin pelata, joku 15 minsaa ehkä alusta:

 
Viimeksi muokattu:
Tekoäly ainakin näkyy vihuilla olevan luokkaa olematon :rofl: jessus mikä rävellys tämä.
 
Joo ei. Vielä extra nihkeetä, kun peli on tehty Dishonored 2 moottorilla ja yleisilmeeltään samanlainen, tietyt mekaniikat samoja, mutta ei vaan jaksa edes Game Passin kautta pelata tota.
Voin kuvitella minkälainen purkkaviritys. Deathloop ei toimi vieläkään kunnolla jos fps ei ole lukittuna 120 fps. Onkohan tässä sama ongelma, eli ne ei osaa tehdä sulavaa hiirellä katselua ilman lukittua fps.
 
Jos olisivat jatkaneet Playstation version kehittämistä niin laatu olisi ehkä pikkuisen parempi :kahvi: /s
Nyt kun itse tuotos on selvillä, niin olihan toi taloudellisesti ehdottoman fiksua kehittää vain yhdelle alustalle loppuun. Myynnit kuitenkin mallia 0€, niin vähemmän tulee takkiin jos leikkaa kaiken pois mitä vaan mahdollista.

Turhaan tuli syyteltyä mäsää tuostakin, pahoittelut kaikille kanssakeskustelijoille.
 
Tällaisen puolueettoman pelajaan ja pelialaa suht aktiivisesti seuraavan mielipide: Seriesin tulevaisuus on Todd Howardin varassa. Berhesdan pitäisi taikoa bugiton julkaisu :D kun koko ajan pihalle tulee raakiletta. Twitterissä alkaa myös Xboxistien kohdalla tuuli kääntyä, että PS5 menee menojaan ja ”voittaa konsolisodan”. Samaa mieltä alkavat olla tunnetut isojen lehtien journot, ”xbox is in trouble” toistuu kaikissa artikkeleissa. Ja samalla PS5 myi ennätyslukemia.

Mitä tulee Redfalliin, jonka julkaisua olisi pitänyt lykätä, mutta boxilla on sen verran tyhjää AAA peleistä, että se oli pakko laittaa tällaisena ulos - tämä kuva kertoo kaiken:

63EC65B2-8CA5-43D6-ACA0-098809D350DE.jpeg
 
Bugiton julkaisu ei ole nykypäivää. Kunhan paketti kiiltää niin pelaajat syövät ilomielin paskaa ja maksavat siitä täyden hinnan. Starfieldin toki "kaikki" pelaavat Gamepassista, mutta veikkaan että se tekee kauppansa Steamissakin vaikka bugipökälettä pukkaisikin.

Ja ainahan sen voi arvostelupommittaa muun jengin mukana jos oikein kismittää. Sitten voikin hyvillä mielin valmistautua astumaan seuraavaan keskeneräisenä julkaistavaan AAA-läjään.
 
Isot pelit ovat nykyään niin laajoja kokonaisuuksia, että kiukuttelu jostain "bugittomista julkaisuista" on lähinnä lapsellista.
 
Isot pelit ovat nykyään niin laajoja kokonaisuuksia, että kiukuttelu jostain "bugittomista julkaisuista" on lähinnä lapsellista.

Onko Nintendolta tullut bugillisia julkaisuja? Nehän panttaa pelejä Goldissa puolikin vuotta. Noh, Japanissa kaikki on erilaista. Mutta sieltä harvemmin tulee teknisesti huonoia julkaisuja, koska ammattiylpeys jo estää sen. Ei se ole fantasiaa, vaan totta. Läsnimaiset AAAt on bugisia. Se on fakta.
 
Onko Nintendolta tullut bugillisia julkaisuja? Nehän panttaa pelejä Goldissa puolikin vuotta. Noh, Japanissa kaikki on erilaista. Mutta sieltä harvemmin tulee teknisesti huonoia julkaisuja, koska ammattiylpeys jo estää sen. Ei se ole fantasiaa, vaan totta. Läsnimaiset AAAt on bugisia. Se on fakta.
Nintendon pelit nyt eivät ole kovinkaan monimutkaisia, joten ne saadaan varmaan testattua läpikotaisin jossain järkevässä ajassa.
 
Starfieldin toki "kaikki" pelaavat Gamepassista
Kuten myös allekirjoittanut. Aion pelata läpi täydessä klovni-meikissä. Otanpahan opiksi etten enää koskaan lähde mihinkään Microsoftin paskaan mukaan kenenkään suosittelemana.

Nimimerkillä: 3v gamepassia "halvalla" ja joka päivä pelaat uutta BÄNGERIÄ day one!
 
Kuten myös allekirjoittanut. Aion pelata läpi täydessä klovni-meikissä. Otanpahan opiksi etten enää koskaan lähde mihinkään Microsoftin paskaan mukaan kenenkään suosittelemana.

Nimimerkillä: 3v gamepassia "halvalla" ja joka päivä pelaat uutta BÄNGERIÄ day one!

Meillä tais olla samat meikit naamalla kun ostin laatu talon, laatu pelin tlou pc:lle :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 336
Viestejä
4 492 104
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom