PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Juuri näin, viime aikojen yksinpeli julkaisuista eniten on maistunut esim. Sekiro, Death Stranding, FF Origin, FF7:R ja Horizon Forbidden West kun taas nämä megahitit kuten Elden Ring, RDR2, Tlou2 taas sellaista sielutonta ja tylsää ettei vain jaksa tai kiinnosta, jääneet kesken. Ei oikein ole mitään mikä huomion kiinnittäisi tai koukkua. GoW oli muistaakseni ihan ookoo, sellainen jota ei tule koskaan uudelleen käynnistämään mutta pelasi ihan mielellään kertaalleen.

Sieluton on hauska adjektiivi kyllä. Minusta taas Horizon Forbidden West kärsii hivenen sieluttomuudesta, mutta Elden Ring ei sitten ollenkaan. :D
 
Hyvät nuo verkkokauppa.comin sivut kun tuotteen lisätiedoista näkee myös huoltoprosentit. :tup:

PS5 8,81%
PS5D yli 10%
XSX 1,67%
XSS 2,3%

Aika kovia lukuja, jos kerran keskimäärin joka kymmenes konsoli on viallinen. :woot:
 
:thumbsup:
Hyvät nuo verkkokauppa.comin sivut kun tuotteen lisätiedoista näkee myös huoltoprosentit. :tup:

PS5 8,81%
PS5D yli 10%
XSX 1,67%
XSS 2,3%

Aika kovia lukuja, jos kerran keskimäärin joka kymmenes konsoli on viallinen. :woot:
Niinhän se menee, että kovassa käytössä oleviin elektroniikkalaitteisiin tulee helpommin ongelmia kuin sellaisiin jotka pölyttyvät hyllykössä tyhjänpanttina. :)

Täällä on toiminut digitaalinen PS5 oikein mallikkaasti. :thumbsup:
 
:thumbsup:
Niinhän se menee, että kovassa käytössä oleviin elektroniikkalaitteisiin tulee helpommin ongelmia kuin sellaisiin jotka pölyttyvät hyllykössä tyhjänpanttina. :)

Täällä on toiminut digitaalinen PS5 oikein mallikkaasti. :thumbsup:
Saisiko jotain vertailua tai faktaa laitteiden käyttöasteista, johon ilmeisesti viestisi pohjaat? :kahvi:
 
Hyvät nuo verkkokauppa.comin sivut kun tuotteen lisätiedoista näkee myös huoltoprosentit. :tup:

PS5 8,81%
PS5D yli 10%
XSX 1,67%
XSS 2,3%

Aika kovia lukuja, jos kerran keskimäärin joka kymmenes konsoli on viallinen. :woot:
Vanhassa sukupolvessa XBox 360 oli 23,7% ja PS3 10%. Nintendolla luku oli 2.7%. Pleikkari vaikuttaa olevan samaa tasoa nykyään kuin kolmosen aikaan, boksi taas päässyt Nintendon lukemiin. PS5:n luotettavuudesta on kuulunut huonoa muualtakin joten luvut varmaan oikeita, omani on kyllä kestänyt hyvin. Olisko nuo alkupään tuotteet parempia vai vain sattunut hyvä onni.
 
Vanhassa sukupolvessa XBox 360 oli 23,7% ja PS3 10%. Nintendolla luku oli 2.7%. Pleikkari vaikuttaa olevan samaa tasoa nykyään kuin kolmosen aikaan, boksi taas päässyt Nintendon lukemiin. PS5:n luotettavuudesta on kuulunut huonoa muualtakin joten luvut varmaan oikeita, omani on kyllä kestänyt hyvin. Olisko nuo alkupään tuotteet parempia vai vain sattunut hyvä onni.
Jos pystyttäisiin nyt nykyajassa eikä kymmeniä vuosia sitten tapahtuneissa
 
Hyvät nuo verkkokauppa.comin sivut kun tuotteen lisätiedoista näkee myös huoltoprosentit. :tup:

PS5 8,81%
PS5D yli 10%
XSX 1,67%
XSS 2,3%

Aika kovia lukuja, jos kerran keskimäärin joka kymmenes konsoli on viallinen. :woot:

Ei ollut mikään yllätys. Onhan noita ps5 lahonnut jo useampi omillakin tutuilla.

Tais edellisen genin menestys nousta jälleen Sonyn päähän ja lopputulos on tämä.
 
:thumbsup:
Niinhän se menee, että kovassa käytössä oleviin elektroniikkalaitteisiin tulee helpommin ongelmia kuin sellaisiin jotka pölyttyvät hyllykössä tyhjänpanttina. :)

Täällä on toiminut digitaalinen PS5 oikein mallikkaasti. :thumbsup:
Mistä näitä eri konsoleiden käyttöasteita voi ihmetellä?
 
Jos pystyttäisiin nyt nykyajassa eikä kymmeniä vuosia sitten tapahtuneissa
Jos löydät uudempia vertailuja niin mikäs siinä. En pikaiseltaan löytänyt viime sukupolven taikka tämän sukupolven tilastoja, mutta tuokin laittamani antaisi viitettä että verkkiksen lukemat olisi oikeat vaikka Pingviini ihmetteli 10%:a.

En edes ymmärrä mikä sinua häiritsi tuossa vanhassa? Vanhan boksin korkeat vikaantumisluvut? Ota se siten että MS on saanut parannettua laatuaan huomattavasti.
 
Meidän taloudessa tehdyt empiiriset havainnot:
- PS5 levyversio, ostoajankohta 06-2021, ohjain driftaamisen jälkeen vaihtoon 04-2022, konsoli rikki 08-2022 nyt takuuhuoltomatkalla
- Xbox Series X, ostoajankohta 04-2021, kaikki toimii kuten pitääkin
- Xbox Series S, ostoajankohta 01-2022, kaikki toimii kuten pitääkin


Molemmissa "premium" konsoleissa käyttöaste on ollut kutakuinkin sama, series S mallissa vähäisempi. Konsolit hyvin tuulettuvassa paikassa tv-tason päällä. Konsolien paremmuuteen en ota kantaa, koska molemmista olen kaikki sukupolvet omistanut jo PS1:stä ja orkkis Xbox:sta lähtien. Molempi parempi. Tuo PS5 on eka, jossa on tullut ongelmia itse konsoliin.
 
Noihin huoltoihin varmaan kirjataan itse konsolin lisäksi kaikki paketin mukana tulleet muutkin tuotteet, jotka ovat kaivanneet huoltoa. Noissa PS5 ohjaimissahan on ollut ongelmia tattien ja liipaisimien kanssa, joten osa huolloista lienee konsolien sijaan konsolipaketeissa tulleita ohjaimia? Korkea huoltoprosentti silti.

Erikseen myytävällä Dualsensellä näyttäisi huollot olevan 8,62% ja Series X ohjaimella 4,32%. Nämä siis valkoisten ohjaimien osalta. Esimerkiksi uudemmassa pinkissä Dualsensessä taisi olla jotain muutoksia osissa ja huollot on 1,03%.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkastellaanpa Verkkokaupan palautusprosentteja:

PS5 0,69%
Series X 1,33%
Series S 1,55%

Eli Series X palautusprosentti on lähes kaksinkertainen, ja Series S selvästi yli kaksinkertainen PS5 verrattuna. Mikä on kun Series konsolit ei kelpaa vaan palautuu kauppaan kaksinkertaisella todennäköisyydellä ja jopa ylikin PS5 verrattuna? Alle 32 päivää riittää kyllästymiseen?
 
Noihin huoltoihin varmaan kirjataan itse konsolin lisäksi kaikki paketin mukana tulleet muutkin tuotteet, jotka ovat kaivanneet huoltoa. Noissa PS5 ohjaimissahan on ollut ongelmia tattien ja liipaisimien kanssa, joten osa huolloista lienee konsolien sijaan konsolipaketeissa tulleita ohjaimia? Korkea huoltoprosentti silti. Erikseen myytävällä Dualsensellä näyttäisi huollot olevan 8,62% ja Series X ohjaimella 4,32%.
Jep, tuostahan se tulee suurimmaksi osaksi. Xbox ohjaimia taas ihmisillä on kaapit täynnä, niin ei paketin mukana tuleva saa välttämättä kovasti käyttöä.
 
Tarkastellaanpa Verkkokaupan palautusprosentteja:

PS5 0,69%
Series X 1,33%
Series S 1,55%

Eli Series X palautusprosentti on lähes kaksinkertainen, ja Series S selvästi yli kaksinkertainen PS5 verrattuna. Mikä on kun Series konsolit ei kelpaa vaan palautuu kauppaan kaksinkertaisella todennäköisyydellä ja jopa ylikin PS5 verrattuna? Alle 32 päivää riittää kyllästymiseen?
Jäikö PS5D:n palautusprosentti 1,53% vahingossa mainitsematta vai eikö se sovi siihen narratiiviin mitä tässä tavoittelet? :think:
 
Tarkastellaanpa vielä verkkokaupan palautus- ja huoltoprosentteja yhdessä:
Otetaan vaikka kuvitteellinen tuhannen konsolin erä, niin saadaan vähän konkretiaa pelkkien prosenttien tueksi.
Tuosta tuhannen levypleikkarin erästä lähtee noin 88 huoltoon ja 7 palautuu muusta syystä. Yhteensä 95kpl
Digipleikkareissa vastaavat luvut 100 ja 15, yhteensä 115kpl
Series X 17 ja 13, yhteensä 30.
Series S 23 ja 16, yhteensä 39.

Summa summarum: pleikkareita palautellaan syystä tai toisesta yli kolminkertainen määrä.
 


Minun mielestäni nämä ovat niitä keinoja joilla eniten pelaajia kustaan silmään. Luvataan jotain ja sitten perutaan lupaukset, kun ensiksi on pari vuotta nyökytelty päältä "juu kyllä se ominaisuus sieltä tulee, odottakaa vain vähän aikaa vielä".

Floppi. Heittäisivät pelisarjan tämän genin loppuun asti tauolle ja aloittaisivat aivan puhtaalta pöydältä. Ei tätä nykyistä enää mikään tule pelastamaan.
 
Jos löydät uudempia vertailuja niin mikäs siinä. En pikaiseltaan löytänyt viime sukupolven taikka tämän sukupolven tilastoja, mutta tuokin laittamani antaisi viitettä että verkkiksen lukemat olisi oikeat vaikka Pingviini ihmetteli 10%:a.

En edes ymmärrä mikä sinua häiritsi tuossa vanhassa? Vanhan boksin korkeat vikaantumisluvut? Ota se siten että MS on saanut parannettua laatuaan huomattavasti.
Miksi pitää verrata eikä vain keskustella kyseisestä asiasta
 
Miksi pitää verrata eikä vain keskustella kyseisestä asiasta
Keskustelua se vertaaminenkin on, se tuo paljon lisää. Suurin syy linkin laittamiseen oli lause "Aika kovia lukuja, jos kerran keskimäärin joka kymmenes konsoli on viallinen", en kovin monesti näitä kommentoi.

Minusta se oli niin iso luku että aloin tutkimaan ja löysin sitten että historiallisesti se ei olekaan niin iso luku. Minulla oli nuo molemmat vanhat (PS3 ja XBox 360) ja vaikka muistan puheet niin minulla ei ollut kummankaan kanssa ongelmaa enkä tiennyt että ongelma oli noin iso. Ehkä sinulle asia oli selvä muutenkin mutta osa kuten minä ei ole tajunnut että laatu onkin pysynyt samana taikka boksin suhteen huomattavasti parantunut. Itseäni kiinnostaisi tietää myös edellisen sukupolven tilastot, niitä saattaisi olla saatavilla. Tietysti voihan nykyisen boksin sukupolven laatu olla yksittäistapaus siinä missä X360:n, taikka on mahdollista että tuon jälkeen MS on kiinnittänyt huomattavasti resursseja laadun parantamiseen ja Sony jatkanut entisellään. X:n koko viittaisi siihen että jäähdytys ja ehkä kestokyky on ollut suunnittelussa mielessä.
 
Miksi pitää verrata eikä vain keskustella kyseisestä asiasta

Keskustelu on huomattavasti mielekkäämpää kun on jotain mihin perustaa lukuja, mäsän X360-aikainen huoltoprosentti kun on vertaansa vailla, niin on hienoa huomata että eivät ole enää komponenttien laadussa pihistelleet. Tietty jos halutaan puskea tiettyä narratiiviä, voidaan lukuja tarkistella ilman vertailupohjaa ja vedellä sen pohjalta sitten johtopäätöksiä.

Täälläkin molemmat Series X ja PS5 käy ja kukkuu, PS5-ohjain ehti käydä takuuaikana Saksan reissulla. Early adoptereilla tuppaa löytymään lastentaudit, eipä tuossa ole sen kummempaa.
 
Myyntilukuja maailmalta. Palautus rosentit vaan puuttuu.. ;)

Vgchartzin luvut eivät ole 100% paikkansa pitäviä, vaan perustuvat hyvin pitkälti valistuneisiin arvioihin. installbaseforum.comista löytyy ajantasaisempaa ja virallisiin lähteisiin perustuvaa tietoa mm. NPD:ltä, Gfk:lta, Media Createlta jne.

Jos vgchartzin arviolukuja katsoo, niin huikealta näyttää kyllä Xboxin meno tällä hetkellä, kun vertaa vuoden 2021 arviomyyntejä vuoden 2022 arviomyynteihin. :tup:

wmu-august-27-2022-3.png


wmu-august-27-2022-4.png
 


Minun mielestäni nämä ovat niitä keinoja joilla eniten pelaajia kustaan silmään. Luvataan jotain ja sitten perutaan lupaukset, kun ensiksi on pari vuotta nyökytelty päältä "juu kyllä se ominaisuus sieltä tulee, odottakaa vain vähän aikaa vielä".

Floppi. Heittäisivät pelisarjan tämän genin loppuun asti tauolle ja aloittaisivat aivan puhtaalta pöydältä. Ei tätä nykyistä enää mikään tule pelastamaan.

343i säätö pelisarjan kanssa on vertaansa vailla. On lähes surullista katsoa aikoinaan Xboxin määrittäneen pelisarjan nykyistä menoa, RIP. Jännä miten splitscreen-pelikoodi oli jo nykyisessä versiossa, mutta ilmeisesti täysin käsittämättömästä syystä tätä ei otettu käyttöön. No jospa vihdoin ymmärtäisivät heittää nuo vanhat riippakivet helvettiin pelinkehitystä sotkemasta.
 
Vgchartzin luvut eivät ole 100% paikkansa pitäviä, vaan perustuvat hyvin pitkälti valistuneisiin arvioihin. installbaseforum.comista löytyy ajantasaisempaa ja virallisiin lähteisiin perustuvaa tietoa mm. NPD:ltä, Gfk:lta, Media Createlta jne.

Jos vgchartzin arviolukuja katsoo, niin huikealta näyttää kyllä Xboxin meno tällä hetkellä, kun vertaa vuoden 2021 arviomyyntejä vuoden 2022 arviomyynteihin. :tup:

wmu-august-27-2022-3.png


wmu-august-27-2022-4.png
2021 taisi mennä molempia konsoleita niin paljon kuin niitä saatiin tuotettua. Vieläkin käsittääkseni on saatavuudesta pulaa. XBoxin talousjohtaja Tim Stuart on kertonut että heillä on suuria haasteita tarjota konsoleita tarpeeksi tulevaksi joulusesongiksi.
 

Kuinka moni muu muistaa ettei näitä "next gen" pelejä kannata odottaa pc:lle, tai edes nykyisen generaation aikana. :D
Eikös tämä ole ollut jo pidempään tiedossa, tai siis samainen huhu? Eihän tuo ole muuta kuin positiivista? Erinomainen peli kyseessä ja vieläpä Suomalaiselta pelistudiolta! Playstationin ja PC:n omistajat pääsevät tuosta nauttimaan, Xboxilla ei onnistu. Tuossa varmaankin yksi hyvä syy, että miksi Playstation myy kaikesta huolimatta enemmän kuin Xbox, eli Xboxilla jää paitsioon monista suosituista peleistä, joita Sonylla tuppaa olemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sepä se. Nyt kun joitain Sonyn "konsoliyksinoikeus"pelejä pääsee pelaamaan myös PC:llä, on Xbox se jonka valitseminen jättää ison määrän pelejä ostajan ulottumattomiin. Se on sitten eri asia onko ne hyviä just sulle, mutta rajaat itseltäsi valinnan mahdollisuuden valitsemalla Xboxin. Ja miksi tyytyä rajattuun pelikokelmaan.
 

Kuinka moni muu muistaa ettei näitä "next gen" pelejä kannata odottaa pc:lle, tai edes nykyisen generaation aikana. :D

Hienoa valikoivaa väärinymmärtämistä vaihteeksi. :facepalm: Laitahan suora quote siitä missä on todettu ettei mitään PS5-pelejä tulla porttaamaan PC:lle vai myönnätkö suoraan mutuilleesi omiasi? Ainoastaan niistä peleistä on mainittu, joissa pelin mekaniikka on rakennettu PS5:n tarjoaman SSD:n nopeuden varaan, kuten viimeisin Ratchet & Clank.
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa valikoivaa väärinymmärtämistä vaihteeksi. :facepalm: Laitahan suora quote siitä missä on todettu ettei mitään PS5-pelejä tulla porttaamaan PC:lle vai myönnätkö suoraan mutuilleesi omiasi? Ainoastaan niistä peleistä on mainittu, joissa pelin mekaniikka on rakennettu PS5:n tarjoaman SSD:n nopeuden varaan, kuten viimeisin Ratchet & Clank.

Peliä ei taidettu syystä nähdä ps4:lla niin itse luokkitelen sen ihan ps5 peliksi.

Mut onhan tämä ihan sika hienoa että sony innostunut tuomaan pelejä pc:lle, eikä huhujen mukaan tarvitse odotella sukupolvia. Muista hengittää välillä.
 
En tajua miksi noista yksinoikeuksista vieläkin jaksetaan meuhkata. Onhan toi ihan selvää, että sony on playstation+pc talo. Ajankanssa pc:n merkitys tulee vain kasvamaan. Se on vain bonusta playstationille, jos pc tyypit ostaa samoja pelejä. Tulee lisää rahaa sonylle sisään mitä voi käyttää uusien pelien tekemiseen. Saman kolikon toinen puoli oli se, että horizon, gran turismo,... piti tehdä myös ps4:lle, kun ps5:ia ei siinä kohtaa oltu myyty niin paljon että tuollaisten triple a pelien tekeminen olisi kannattanut vain ps5 yleisö mielessä.

Tai no, ehkä se on nimenomaan xbox ja pc heput, jotka jaksaa meuhkata noista yksinoikeuksista. Siitä puhe mistä puute?
 
En tajua miksi noista yksinoikeuksista vieläkin jaksetaan meuhkata.

Tai no, ehkä se on nimenomaan xbox ja pc heput, jotka jaksaa meuhkata noista yksinoikeuksista. Siitä puhe mistä puute?

Miksei jaksettaisi? Koko edellisen genin botit sai kylmää kyytiä miten tärkeitä yksinoikeudet on, eikä sony tule koskaan julkaisemaan pelejä pc:lle koska siinä ei ole mitään järkeä.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaa.
 
Huomautus - foorumilla on tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei toisista käyttäjistä
Juu tuolla PS5 ketjussa oli hyvin kovaa henkistä vastustusta Sony exclujen PC:lle tulon suhteen, vuonna 2019. Sivulta 16 alkaa.


Toki toi oma Vulkan spekulointi ei ole toteutunut, mutta kummasti niitä "Ei ikinä julkaista PC:lle" excluja on alkanut valua PC:lle yhä kiihtyvällä tahdilla.

Jipsulle on ottanut varmasti hyvin koville. :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Juu tuolla PS5 ketjussa oli hyvin kovaa henkistä vastustusta Sony exclujen PC:lle tulon suhteen, vuonna 2019. Sivulta 16 alkaa.


Toki toi oma Vulkan spekulointi ei ole toteutunut, mutta kummasti niitä "Ei ikinä julkaista PC:lle" excluja on alkanut valua PC:lle yhä kiihtyvällä tahdilla.

Jipsulle on ottanut varmasti hyvin koville. :kahvi:

Nää on hiljentyneet ja jotku muut jatkaa samaa virttä hautaan asti.
 
Juu tuolla PS5 ketjussa oli hyvin kovaa henkistä vastustusta Sony exclujen PC:lle tulon suhteen, vuonna 2019. Sivulta 16 alkaa.


Toki toi oma Vulkan spekulointi ei ole toteutunut, mutta kummasti niitä "Ei ikinä julkaista PC:lle" excluja on alkanut valua PC:lle yhä kiihtyvällä tahdilla.

Jipsulle on ottanut varmasti hyvin koville. :kahvi:
Haha, siellähän oli monta tuttua nimimerkkiä ja tuttuja argumentteja. :rofl2: Suhina vaan kuuluu kun takit kääntyilee. :kahvi:

Jimbo Ryanilla harmittaa kun Microsoftin Call of Duty-tarjous ei miellytä:

Microsoft has promised to keep Call of Duty on PlayStation for three years beyond the current agreement between Activision and Sony, says PlayStation CEO Jim Ryan.

In a statement provided to GamesIndustry.biz, Ryan says the offer was "inadequate on many levels."

On kyllä ikävää kun ensin Sonylla lyövät rahaa tiskiin, että jotain 3rd party-peliä ei julkaista Xboxille ollenkaan tai vasta tietyn ajan kuluttua (timed exclusive). Sitten ulistaan kun sama meinataan tehdä toisinpäin. :whistling:
 
Nää on hiljentyneet ja jotku muut jatkaa samaa virttä hautaan asti.

Niin no. Pitkään ne "maailman upeimmat pelit" on olleet PS excluja, ja ovat ollet se suurin PS leirin "lyömäase".

Tottakai asia on aika relevantti tämmöisessä väittelyketjussa.

Mitä noihin PC:lle jo julkaistuihin Sony peleihin tulee, niin ei ole mitään maata mullistavia kokemuksia itsellä niiden osalta, ainakaan toistaiseksi. Heavy rainia en jaksanut puolta tuntia pidempään. HZD ja Spiderman on kyllä hyviä, 80p pelejä, mutta ei noissa nyt mitään niin ihmeellistä ole ollut. GoW ja TLoU pitää ainakin vielä kokeilla. Varsinkin TLoU:lta odotan enemmän kun noilta jo kokeilemiltani peleiltä. Unchartedista itsellä semmoinen mielikuva, että on aika samanlainen, kun Tomb Raider, mutta tiukemmassa putkessa, joka ei herätä hirveätä kiinnostusta.

Nyt taas pelaillut kesken jäänyttä HZD:ä ja harmittaa välillä kyllä, kun kartta/maailma on niin "tyhjä". Hienoja maisemia ja paikkoja löytyy, mutta niihin on hyvin kitsaasti lisätty mitään, mikä palkitsi tutkimusmatkailua. Montaakin, kaukaa todella mielenkiintoisen näköistä paikkaa tutkiessa on ollut aikamoinen ihmetys, kun siellä ei sitten olekkaan ollut mitään "löydettävää" robojen ja arkkitehtuurin lisäksi. Potentiaalia olisi ollut kyllä paljon parempaan.

Tällä otannalla, olisi kyllä vähän harmittanut, jos olisin PS:n ostanut noiden muutamien exclujen takia.

Hyvinhän noi on myynyt kyllä, että tuskinpa Sony ainakaan vähentämässä on näitä PC-versioita.
 
Niin no. Pitkään ne "maailman upeimmat pelit" on olleet PS excluja, ja ovat ollet se suurin PS leirin "lyömäase".

Tottakai asia on aika relevantti tämmöisessä väittelyketjussa.

Mitä noihin PC:lle jo julkaistuihin Sony peleihin tulee, niin tähän asti ei ole mitään maata mullistavia kokemuksia itsellä ole niiden osalta ainakaan toistaiseksi. Heavy rainia en jaksanut puolta tuntia pidempään. HZD ja Spiderman on kyllä hyviä, 80p pelejä, mutta ei noissa nyt mitään niin ihmeellistä ole ollut. GoW ja TLoU pitää ainakin vielä kokeilla. Varsinkin TLoU:lta odotan enemmän kun noilta jo kokeilemiltani peleiltä. Unchartedista itsellä semmoinen mielikuva, että on aika samanlainen, kun Tomb Raider, mutta tiukemmassa putkessa, joka ei herätä hirveätä kiinnostusta.

Nyt taas pelaillut kesken jäänyttä HZD:ä ja harmittaa välillä kyllä, kun kartta/maailma on niin "tyhjä". Hienoja maisemia ja paikkoja löytyy, mutta niihin on hyvin kitsaasti lisätty mitään, mikä palkitsi tutkimusmatkailua. Montaakin, kaukaa todella mielenkiintoisen näköistä paikkaa tutkiessa on ollut aikamoinen ihmetys, kun siellä ei sitten olekkaan ollut mitään "löydettävää" robojen ja arkkitehtuurin lisäksi. Potentiaalia olisi ollut kyllä paljon parempaan.

Tällä otannalla, olisi kyllä vähän harmittanut, jos olisin PS:n ostanut noiden muutamien exclujen takia.

Hyvinhän noi on myynyt kyllä, että tuskinpa Sony ainakaan vähentämässä on näitä PC-versioita.

Maailma muuttuu. Jos sony haluaa maksimoida playstation brandin ja myynnit niin pc:n tukeminen on ainoastaan järkevää. Ja näinhän on alkanut tapahtumaan. Ensin kokeiltu kepillä jäätä. Nyt kun homma toimii niin yhä enemmän sonyn pelejä pc:lle tulossa. Tähän ei ole mitään isoja esteitä, kun konsolirauta on käytännössä pc toisin kuin ps1,ps2,ps3 aikoina.

Sonyhan on myös menossa kohti mobiilia: Sony announces new PlayStation Studios Mobile Division

Huhuja siihen suuntaan, että sonylta voisi olla tulossa oma launcher+kauppa pc:lle: PlayStation PC launcher could transform Sony's games business

Sonyn pitää tehdä pelejä vain konsolille on lähinnä pahimpien fanipoikien säätämistä. Kukaan, joka haluaa sonyn maksimoivan tulot ja siten peleihin satsattavat rahat tuskin haluaa, että sony tekisi vain konsoliyksinoikeuksia.

Mä uskon, että sony voi tehdä massiivisempia ja parempia pelejä tekemällä niistä versiot myös pc:lle versus, että tuettaisiin vain konsolia. Jos sony on tosissaan sen pelit pilvessä striimauspalvelun kanssa niin sinnekin olisi paljon helpompi pistää pc-versiot pelistä pyörimään kuin tehdä pilveen konsolirautaa,...
 
Maailma muuttuu. Jos sony haluaa maksimoida playstation brandin ja myynnit niin pc:n tukeminen on ainoastaan järkevää. Ja näinhän on alkanut tapahtumaan. Ensin kokeiltu kepillä jäätä. Nyt kun homma toimii niin yhä enemmän sonyn pelejä pc:lle tulossa. Tähän ei ole mitään isoja esteitä, kun konsolirauta on käytännössä pc toisin kuin ps1,ps2,ps3 aikoina.

Sonyhan on myös menossa kohti mobiilia: Sony announces new PlayStation Studios Mobile Division

Huhuja siihen suuntaan, että sonylta voisi olla tulossa oma launcher+kauppa pc:lle: PlayStation PC launcher could transform Sony's games business

Sonyn pitää tehdä pelejä vain konsolille on lähinnä pahimpien fanipoikien säätämistä. Kukaan, joka haluaa sonyn maksimoivan tulot ja siten peleihin satsattavat rahat tuskin haluaa, että sony tekisi vain konsoli yksinoikeuksia.

Mä uskon, että sony voi tehdä massiivisempia ja parempia pelejä tekemällä niistä versiot myös pc:lle versus, että tuettaisiin vain konsolia

Juuri näin. Olen täysin samaa mieltä. Itselle oli aika "selkeä" homma jo silloin 2019, varsinkin kun oli selvillä, että "PC-raudalla" jatketaan.
 
Peliä ei taidettu syystä nähdä ps4:lla niin itse luokkitelen sen ihan ps5 peliksi.

Mut onhan tämä ihan sika hienoa että sony innostunut tuomaan pelejä pc:lle, eikä huhujen mukaan tarvitse odotella sukupolvia. Muista hengittää välillä.

Hienosti vastattu itse kysymykseen. :thumbsup: Mutta mitäpä sitä turhaan omaa satuiluaan myöntämään. Kiitos, henki kulkee oikein hyvin flunssakaudesta huolimatta.
 
Haha, siellähän oli monta tuttua nimimerkkiä ja tuttuja argumentteja. :rofl2: Suhina vaan kuuluu kun takit kääntyilee. :kahvi:

Jimbo Ryanilla harmittaa kun Microsoftin Call of Duty-tarjous ei miellytä:



On kyllä ikävää kun ensin Sonylla lyövät rahaa tiskiin, että jotain 3rd party-peliä ei julkaista Xboxille ollenkaan tai vasta tietyn ajan kuluttua (timed exclusive). Sitten ulistaan kun sama meinataan tehdä toisinpäin. :whistling:
Huonompaa häviäjää kuin Sony ei taida tuon kokoluokan yrityksistä löytyä. Itkupotkuraivoavat tuosta samalla kun maksavat Squarelle ettei Final Fantasyjä ilmesty Xboxille.
 
...päivitetyt konsolit edustavat niin sanottua kustannusoptimointia. Sony haluaa siis paitsi säästää valmistuskuluissa, myös tuottaa konsoleitaan aiempaa ripeämpään tahtiin.

HILJATTAIN yhtiö tosin ilmoitti nostavansa PlayStation 5 -konsolin hintaa noin 30 eurolla.

Joku raja se pitäisi kai ahneudellakin olla? :hmm: Yleensä konsolin hinta laskee kun valmistuskulut laskee, eikä päinvastoin.
 

Joku raja se pitäisi kai ahneudellakin olla? :hmm: Yleensä konsolin hinta laskee kun valmistuskulut laskee, eikä päinvastoin.
Muutama neliösentti pois emolevystä. Hieman vähemmän jäähdytysrivastoa, mutta vastaavasti lisätty yksi heatpipe. SSD:lle tehty metallikotelointi. Chipin valmistustekniikan muutos 7nm -> 6nm. Mä en usko että noilla valmistuskulut ainakaan hirveästi laskee tässä päivityksessä. Eiköhän pääasia ole päästä pois ruuhkaisesta 7nm prosessista ja saada enemmän konsoleita myyntiin. Samalla virrankulutus pienenee hieman.

Jos kuluttajat ovat valmiita maksamaan sen 30€ enemmän, niin mikäs siinä. Vasta sitten jos hinnan korotus vähentää myyntiä ja porukka osteleekin bokseja tilalle niin on syytä huoleen, ja itse en ainakaan ole kovin huolissani tästä.
 
Muutama neliösentti pois emolevystä. Hieman vähemmän jäähdytysrivastoa, mutta vastaavasti lisätty yksi heatpipe. SSD:lle tehty metallikotelointi. Chipin valmistustekniikan muutos 7nm -> 6nm. Mä en usko että noilla valmistuskulut ainakaan hirveästi laskee tässä päivityksessä. Eiköhän pääasia ole päästä pois ruuhkaisesta 7nm prosessista ja saada enemmän konsoleita myyntiin. Samalla virrankulutus pienenee hieman.

Jos kuluttajat ovat valmiita maksamaan sen 30€ enemmän, niin mikäs siinä. Vasta sitten jos hinnan korotus vähentää myyntiä ja porukka osteleekin bokseja tilalle niin on syytä huoleen, ja itse en ainakaan ole kovin huolissani tästä.

Valmistusprosessiin liittyen on paljon huhuttu, että 7nm piirin saannot eivät olisi olleet optimaaliset johtuen gpu:n "isosta" kellotaajuudesta. Jos huhu on totta niin ehkä 6nm piiri on sen verran uudelleensuunniteltu, että isompi osa piireistä kykenee gpu:n 2.23Ghz kellotaajuuteen. Jos tuo pitäisi paikkansa niin piirien hinta tulisi alaspäin, koska isompi osa niistä olisi kykeneviä toimimaan ps5:en vaatimalla nopeudella. Toki päätös käyttää 6nm on monien asioiden summa eikä johdu mistään yhdestä asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
Muutama neliösentti pois emolevystä. Hieman vähemmän jäähdytysrivastoa, mutta vastaavasti lisätty yksi heatpipe. SSD:lle tehty metallikotelointi. Chipin valmistustekniikan muutos 7nm -> 6nm. Mä en usko että noilla valmistuskulut ainakaan hirveästi laskee tässä päivityksessä. Eiköhän pääasia ole päästä pois ruuhkaisesta 7nm prosessista ja saada enemmän konsoleita myyntiin. Samalla virrankulutus pienenee hieman.

Jos kuluttajat ovat valmiita maksamaan sen 30€ enemmän, niin mikäs siinä. Vasta sitten jos hinnan korotus vähentää myyntiä ja porukka osteleekin bokseja tilalle niin on syytä huoleen, ja itse en ainakaan ole kovin huolissani tästä.
Jo vanhanmallista levyasemallista PS5:tä myytiin voitolla viime syksyltä alkaen: Sony’s $499 PS5 is no longer selling at a loss

Toki jos tällaiset asiat hyväksyy mukisematta, niin kannattaa alkaa henkisesti varautua seuraavaan lisämaksuun kalliimpien pelien, kalliimpien konsoleiden, kalliimpien lisälaitteiden, maksullisten next-gen-päivitysten, lisääntyneiden mikromaksujen ja kalliimpien tilauspalveluiden lisäksi. :whistling:
 
Jo vanhanmallista levyasemallista PS5:tä myytiin voitolla viime syksyltä alkaen: Sony’s $499 PS5 is no longer selling at a loss
Onko se nyt sit hyvä vai huono juttu, että sony tekee kannattavaa bisnestä? Ei kaikki firmat voi tehdä loputtomasti tappiota pelibisneksillään, vaan homman pitää olla terveellä pohjalla. Nintendolla on tämä homma ymmärretty jo aikaa sitten, sony vähän puolivälissä ja MS kaataa rahaa kuluttajille kun millään muulla ei vielä olla onnistuneesti kilpailtu kuin hinnalla.

Kuluttajalle toki kiva kun MS maksaa sulle konsolin ja pelit.
 
Onko se nyt sit hyvä vai huono juttu, että sony tekee kannattavaa bisnestä? Ei kaikki firmat voi tehdä loputtomasti tappiota pelibisneksillään, vaan homman pitää olla terveellä pohjalla. Nintendolla on tämä homma ymmärretty jo aikaa sitten, sony vähän puolivälissä ja MS kaataa rahaa kuluttajille kun millään muulla ei vielä olla onnistuneesti kilpailtu kuin hinnalla.

Kuluttajalle toki kiva kun MS maksaa sulle konsolin ja pelit.
Perinteisestihän alustan omistava taho on tehnyt bisnestä pelimyynnillä ja kk-maksuilla, kun taas rauta on myyty alkuun pienellä tappiolla tai +-tuotolla.

Muistaakseni tässäkin ketjussa on tuuleteltu moneen kertaan kun Sony on takonut miljardivoittoja viime vuosina, joten onko yrityksen taloustilanne tosiaan nyt se, että kaikkien em. hintojen nosto on perusteltua vai maksimoidaanko tässä nyt vain tulos kuluttajien kustannuksella? :think:

Kuluttajan näkökulmasta asiakkaan kuiviin imeminen ei pitäisi olla hyvä ja kannatettava asia. Osakkeenomistajien näkökulmasta yrityksen tuloksen maksimointi on hyvä ja kannatettava asia. Sitten vain pohtimaan että kumpaan ryhmään kuulut. :kahvi:
 
Sitten vain pohtimaan että kumpaan ryhmään kuulut. :kahvi:
Johan mä äskeisessä viestissäni mainitsin että kuluttajalle MS almujenjakostrategia on hyvä juttu. Kuitenkin uskon että parhaat tulokset pitkällä tähtäimellä tulee kun yrityksellä on tulot ja menot tasapainossa, ja tuloja sijoitetaan itse tuotteen kehittämiseen. MS:stä tulee semmoset fiilikset, että kaikki aika ja energia käytetään vain pelaajien hankkimiseen, sen sijaan että tehtäis itse konsolista haluttavampi. Pelaajan näkökulmasta se on mielestäni huono juttu, sillä toivoisin että paukut laitettais pelien ja pelaamisen kehittämiseen, alelaarin täyttämisen sijaan.

Sonyllä konsoli on kuitenkin halutumpi, arvokkaampi ja halvempi valmistaa. Aika kova saavutus tommoselta pikkufirmalta, MS:iin verrattuna.
 
Johan mä äskeisessä viestissäni mainitsin että kuluttajalle MS almujenjakostrategia on hyvä juttu. Kuitenkin uskon että parhaat tulokset pitkällä tähtäimellä tulee kun yrityksellä on tulot ja menot tasapainossa, ja tuloja sijoitetaan itse tuotteen kehittämiseen. MS:stä tulee semmoset fiilikset, että kaikki aika ja energia käytetään vain pelaajien hankkimiseen, sen sijaan että tehtäis itse konsolista haluttavampi. Pelaajan näkökulmasta se on mielestäni huono juttu, sillä toivoisin että paukut laitettais pelien ja pelaamisen kehittämiseen, alelaarin täyttämisen sijaan.

Sonyllä konsoli on kuitenkin halutumpi, arvokkaampi ja halvempi valmistaa. Aika kova saavutus tommoselta pikkufirmalta, MS:iin verrattuna.
"Nintendolla konsoli on kuitenkin halutumpi, arvokkaampi ja halvempi valmistaa. Aika kova saavutus tommoselta pikkufirmalta, Sonyyn ja MS:iin verrattuna."

Tarkoitit varmaankin sanoa näin? :kahvi:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 192
Viestejä
4 547 549
Jäsenet
74 943
Uusin jäsen
jesse86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom