PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Ai niinkuin sinun väitteesi että PS5 on halutuin koska sinun mutu?
Viittasin ennemmin näihin pingviinioletetun ”playstation on kuoleva alusta” -heittoihin.

Myynneissä pleikka tosiaan taitaa johtaa näissä yli 0,5 tflop vehkeissä, ja täysin ylivoimaisesti yli 4 tflop härveleissä. Mutun perusteella ero haluttavuudessa on paljon isompi kuin mitä pelkistä myynneistä voi päätellä. Sinun mutusi saa tosiaan olla eriävä.
 
Asiaton käytös
Viittasin ennemmin näihin pingviinioletetun ”playstation on kuoleva alusta” -heittoihin.

Myynneissä pleikka tosiaan taitaa johtaa näissä yli 0,5 tflop vehkeissä, ja täysin ylivoimaisesti yli 4 tflop härveleissä. Mutun perusteella ero haluttavuudessa on paljon isompi kuin mitä pelkistä myynneistä voi päätellä. Sinun mutusi saa tosiaan olla eriävä.

Heh, näyttää ottavan aika koville, seuraavaksi varmaan kerrot pleikan johtavan p-kirjaimella alkavien konsolien sarjassa tai yli 35cm korkeiden konsolien sarjassa.

Sinun mutulla ei ole mitään merkitystä, se on vain tyhjää uhoamista.
 
Sonylla ei rahkeet riitä kamppailemaan Googlen, Amazonin, Disneyn ja Microsoftin kaltaisia megakorporaatioita vastaan.
Mä en ole ollenkaan innoissaan jos konsolit alkaa olla megakorporaatioiden pieniä sivubisneksiä. Pelipuoli on Microsoftin liikevaihdosta käsittääkseni muutaman prosentin, Sonylla jopa neljännes liikevaihdosta. Megakorporaatio voi omistajien painostuksesta helpostikin päätyä lopputulokseen, että nappikauppaa ei enää harrasteta, vaan keskitetään panokset siihen mikä tekee isointa tulosta, eli Microsoftin tapauksessa Azure jne. Microsoft ei edes kehtaa kertoa pelipuolen tuloslukuja, eikä Series X myyntilukuja. Toki iso megakorporaatio, rahaa kun sillä riittää, voi harrastella konsoleilla niin kauan kun omistajat sitä jaksavat sivusta seurata. Mutta kauanko ne jaksaa seurata kun edes lukuja ei kerrota?
 
Toki iso megakorporaatio, rahaa kun sillä riittää, voi harrastella konsoleilla niin kauan kun omistajat sitä jaksavat sivusta seurata. Mutta kauanko ne jaksaa seurata kun edes lukuja ei kerrota?

Niin kauan kuin voitot kasvaa ja sijoittajan tuotto on hyvä niin ei kukaan ala kyselemään jonkun xbox-bisneksen perään.

Ja aika moni täällä - joko tahallaan tai tietämättömyyttään - tuntuu missaavan sen ison kuvan, kaikki mitä Mikkis tekee tähtää Azuren kasvavaan hyödyntämiseen, tavoite on sitoa Mikkis-tunnari yhä laajemmalle erilaisiin pilvipalveluihin ja siten maksimoida pilvituotot joka on volyymibisnestä. Xbox on vain yksi osa tätä palapeliä.

Activisionin ostonkin moni näkee vain IP:n ja studioiden hankintana vaikka samalla Mikkis saa muhkean serveri-saaliin omaan Azure-pilveensä kun Blissun ja Activisionin pannut siirtyvät AWS:stä yms. Azureen.

Mikkis on menossa kovaa vauhtia laite-agnostiseen maailmaan jossa alustalla ei ole niin väliä, tätä ei vielä Plösö-fanit ovat tajunneet mutta Sonyllä ollaan jo herätty uuteen maailmaan, aika sitten näyttää oliko herätyskello soimassa pahasti myöhässä kuten nyt siltä näyttää.
 
Aivan sama vaikka koko konsolien valmistus lakkaa ja häviävät pois. Uusien peli PC:iden myynti tietää rahaa Microsoftille joka tapauksessa, Windows lisenssin takia.

Sitä en vieläkään käsitä miksi joidenkin mielestä on huono asia jos pelit julkaistaan sekä konsolille että pc:lle. Siinä ei ole huonoja puolia.

Toki joskus porttaukset ovat huonoja, mutta siitä voi monesti syyttää kehittäjää.

PS. Pelaan pääasiassa ps5:llä
 
Mä en ole ollenkaan innoissaan jos konsolit alkaa olla megakorporaatioiden pieniä sivubisneksiä. Pelipuoli on Microsoftin liikevaihdosta käsittääkseni muutaman prosentin, Sonylla jopa neljännes liikevaihdosta. Megakorporaatio voi omistajien painostuksesta helpostikin päätyä lopputulokseen, että nappikauppaa ei enää harrasteta, vaan keskitetään panokset siihen mikä tekee isointa tulosta, eli Microsoftin tapauksessa Azure jne. Microsoft ei edes kehtaa kertoa pelipuolen tuloslukuja, eikä Series X myyntilukuja. Toki iso megakorporaatio, rahaa kun sillä riittää, voi harrastella konsoleilla niin kauan kun omistajat sitä jaksavat sivusta seurata. Mutta kauanko ne jaksaa seurata kun edes lukuja ei kerrota?
MS on käyttänyt lähemmäs 100 miljardia dollaria studiohankintoihin viimeisen n. 4v aikana. Kuulostaako "pieneltä sivubisnekseltä"? Xbox-osastolla on Nadellan tuki takanaan ja MS:llä selkeä suunta pelaamisen suhteen. :kahvi:

Konsolien myyntiluvut menetti siinä vaiheessa merkityksensä MS:n osalta kokonaan, kun Xbox laajensi bisneksensä kattamaan mobiilin, PC:n ja pilvipelaamisen. Nyt tavoitteena on saada maksimimäärä tilaajia=asiakkaita, eikä myydä vain konsoleita. Jos tarkoituksena olisi myydä pelkästään maksimimäärä konsoleita, niin silloin kaikki Xbox-pelit olisi edelleen Xbox-yksinoikeuksia -> pakotetaan asiakas ostamaan Xbox-konsoli pelatakseen Xbox-studioiden pelejä.
 
Ja aika moni täällä - joko tahallaan tai tietämättömyyttään - tuntuu missaavan sen ison kuvan, kaikki mitä Mikkis tekee tähtää Azuren kasvavaan hyödyntämiseen, tavoite on sitoa Mikkis-tunnari yhä laajemmalle erilaisiin pilvipalveluihin ja siten maksimoida pilvituotot joka on volyymibisnestä. Xbox on vain yksi osa tätä palapeliä.
No sitten on aiheellista kysyä, mitä Microsoft tekee Series X konsolilla tuossa strategiassa? GamePass ja pilvipalvelut myy lähes yhtä hyvin pelkästään Series S:n avulla, ja noiden tiettyen jälleenmyyjien lukujen mukaan Series X+S myynti on lähes kokonaan Series S myyntiä. Eli onko tulevaisuus se, että jatkossa me konsolipelaajat pelataan Series S tasoisilla low-performance konsoleilla GamePassia ja digipelejä? Pleikkarihan julistettiin jo tuhoon tuomituksi, eli meillä on Series S ja Nintendo Switch tasoa sitten jatkossa, konsolipuolella nimenomaan.
 
No sitten on aiheellista kysyä, mitä Microsoft tekee Series X konsolilla tuossa strategiassa? GamePass ja pilvipalvelut myy lähes yhtä hyvin pelkästään Series S:n avulla, ja noiden tiettyen jälleenmyyjien lukujen mukaan Series X+S myynti on lähes kokonaan Series S myyntiä. Eli onko tulevaisuus se, että jatkossa me konsolipelaajat pelataan Series S tasoisilla low-performance konsoleilla GamePassia ja digipelejä? Pleikkarihan julistettiin jo tuhoon tuomituksi, eli meillä on Series S ja Nintendo Switch tasoa sitten jatkossa, konsolipuolella nimenomaan.
Series X on se malliston premium-konsoli niille jotka sellaisen haluavat. 500€ konsoli ei ole kuitenkaan mikään taviskuluttajan heräteostos tai peruspulliaisen/lapsiperheen markettiostos.

Esimerkiksi pilvi- ja striimipelaaminen ei ole riippuvainen sen local consolen tehoista tai tehottomuudesta. Tai sitten voit pelata PC:llä.
 
No sitten on aiheellista kysyä, mitä Microsoft tekee Series X konsolilla tuossa strategiassa? GamePass ja pilvipalvelut myy lähes yhtä hyvin pelkästään Series S:n avulla, ja noiden tiettyen jälleenmyyjien lukujen mukaan Series X+S myynti on lähes kokonaan Series S myyntiä. Eli onko tulevaisuus se, että jatkossa me konsolipelaajat pelataan Series S tasoisilla low-performance konsoleilla GamePassia ja digipelejä? Pleikkarihan julistettiin jo tuhoon tuomituksi, eli meillä on Series S ja Nintendo Switch tasoa sitten jatkossa, konsolipuolella nimenomaan.
Selvästi Microsoft fanit ovat puhuneet ja nykyisyys ja tulevaisuus on sutturesoissa. Olisin kuvitellut kahden viimesukupolven jo riittäneen.
Aivan sama vaikka koko konsolien valmistus lakkaa ja häviävät pois. Uusien peli PC:iden myynti tietää rahaa Microsoftille joka tapauksessa, Windows lisenssin takia.

Sitä en vieläkään käsitä miksi joidenkin mielestä on huono asia jos pelit julkaistaan sekä konsolille että pc:lle. Siinä ei ole huonoja puolia.

Toki joskus porttaukset ovat huonoja, mutta siitä voi monesti syyttää kehittäjää.

PS. Pelaan pääasiassa ps5:llä
Sinähän kehuit jo kauan sitten laittavasi PS5 konsolin myyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tavoitteena on saada maksimimäärä tilaajia=asiakkaita, eikä myydä vain konsoleita.
No toivotaan että ne omat studiot alkavat tekemään laadukasta kamaa markkinoille. Myöhästymiset ja halon kaltaiset flopit ei kauheasti anna positiivista vaikutelmaa. 100miljardilla paskaa on edelleen paskaa.


Esimerkiksi pilvi- ja striimipelaaminen ei ole riippuvainen sen local consolen tehoista tai tehottomuudesta.
Jatkossa siis pleikkari konsolina ja sonyn tv xbox appilla josta pelaa ne mäsän pari laadukasta yksinoikeutta, jos moisia on tulossa.
 
No toivotaan että ne omat studiot alkavat tekemään laadukasta kamaa markkinoille. Myöhästymiset ja halon kaltaiset flopit ei kauheasti anna positiivista vaikutelmaa. 100miljardilla paskaa on edelleen paskaa.

Jatkossa siis pleikkari konsolina ja sonyn tv xbox appilla josta pelaa ne mäsän pari laadukasta yksinoikeutta, jos moisia on tulossa.
Niin, Game Pass-tilaajia on nyt noin 30 miljoonaa, eli ylivoimaisesti suosituin tilauspalvelu vaikka sisältö on myöhästymisiä ja floppeja. Mieti kun MS alkaa julkaista sinne on palvelunsa joskus laadukasta paskaa, niin vastako ne tilaajamäärät nousee. :kahvi:

Sonykin näköjään havahtui lopulta siihen että vissiin näihin tilauspalveluihin pitäisi oikeasti alkaa panostaa. PS Now:n 3 milj. tilaajaa ei hirveästi lämmittänyt.

Ongelma tuossa yhtälössä on se, että sitä Pleikkari-konsolia ei enää ole sitten olemassa.
 
Ongelma tuossa yhtälössä on se, että sitä Pleikkari-konsolia ei enää ole sitten olemassa.
Ei taida olla edes PC sitten vaihtoehtona, kuin tyhmänä päätteenä. Vai miksi pelejä voisi edelleen julkaista PC:lle muttei pleikalle?


Mieti kun MS alkaa julkaista sinne on palvelunsa joskus laadukasta paskaa
No sitäpä odotellessa. En pidätä hengitystäni, valitettavasti.
 
No sitten on aiheellista kysyä, mitä Microsoft tekee Series X konsolilla tuossa strategiassa? GamePass ja pilvipalvelut myy lähes yhtä hyvin pelkästään Series S:n avulla, ja noiden tiettyen jälleenmyyjien lukujen mukaan Series X+S myynti on lähes kokonaan Series S myyntiä. Eli onko tulevaisuus se, että jatkossa me konsolipelaajat pelataan Series S tasoisilla low-performance konsoleilla GamePassia ja digipelejä? Pleikkarihan julistettiin jo tuhoon tuomituksi, eli meillä on Series S ja Nintendo Switch tasoa sitten jatkossa, konsolipuolella nimenomaan.

XSX tarjoaa sen lippulaivatuotteen niille jotka sen haluavat, vähän sama kuin AMG-versiot Mersulla, ne tuovat mitättömän osuuden liikevaihdosta mutta ovat siellä olemassa brändin ylläpitämisen vuoksi ja aina riittää niitäkin jotka haluavat parasta.

XSS on taas se sisäänheitto -tuote jolla saadaan uusia käyttäjiä ekosysteemiin eli GamePassiin ja sitä kautta Microsoftin palveluiden piiriin, näistä sitten osa myöhemmin ostaa XSX:n kun haluavat parasta mutta pysyvät osana ekosysteemiä. Jos XSX:ää ei olisi niin vaihtoehtona olisi ainoastaan PS5 eli poistuminen Mikkiksen palveluiden piiristä.

Tulevaisuudessa sen lokaalin laitteen tehojen merkitys pienenee jatkuvasti kun aletaan hyödyntämään pilven voimaa entistä enemmän.

Kyllä niitä high-performance pelejä tulee edelleenkin, pelkästään PC varmistaa tämän eikä PS ole tietysti häviämässä mihinkään pitkään aikaan.
 
Ei taida olla edes PC sitten vaihtoehtona, kuin tyhmänä päätteenä. Vai miksi pelejä voisi edelleen julkaista PC:lle muttei pleikalle?

No sitäpä odotellessa. En pidätä hengitystäni, valitettavasti.
Harmi jos ei natsaa. Pitävät varmaankin kriisipalaverin Xboxin toimistolla kun näkevät tämän viestisi. Game Pass on ylivoimaisesti markkinoiden halutuin pelitilauspalvelu. :kahvi:
 
Game Pass on ylivoimaisesti markkinoiden halutuin pelitilauspalvelu. :kahvi:
PS plus on myös teknisesti ottaen pelitilauspalvelu, ja sillä on enemmän käyttäjiä (=halutuin?!). Ei toki yhtä laaja palvelu, mutta luulis että sulla on faktat kunnossa? Game pass on ehkä suosituin pelistreamauspalvelu?

pelitilauspalvelu = kuukausimaksullinen palvelu jossa saat pelejä pelattavaksi.
 
Paljon on "toiveita" miten vihollinen kukistetaan ja se oma uljas ritarikunta on se ainoa oikea tapa jatkaa pelaamista.

Ainoa oikea (mutta mahdoton) tulevaisuuden kuva olisi että konsolit katoaisivat kokonaan ja kaikki pelaisivat sillä salaa ihailemallaan PC:llä. Onhan sille kaiken lisäksi halvimmat pelitkin. Maailmassa olisi vain yksi launcheri (steam) ja pelattaisiin pelit sieltä. Ehkä sallitaan yksi ylimääräinen launcheri (GoG) mutta ei enempää. Kaiken maailman Ubisoft, Origin, Bethesda, Battle.net, xbox/GamePass launcheri-ripuli joutaa sinne minne kuuluukin eli tunkiolle. Siellä on paskan hyvä levätä.
 
XSX tarjoaa sen lippulaivatuotteen niille jotka sen haluavat, vähän sama kuin AMG-versiot Mersulla,
...
XSS on taas se sisäänheitto -tuote jolla saadaan uusia käyttäjiä ekosysteemiin eli GamePassiin ja sitä kautta Microsoftin palveluiden piiriin, näistä sitten osa myöhemmin ostaa XSX:n kun haluavat parasta mutta pysyvät osana ekosysteemiä.
No ei tämä nyt ihan suoranaisesti noinkaan mene. XSX:ää ostaa ihmiset myös ihan vaan sillä perusteella, että sillä voi pelata pelejä fyysiseltä medialta. Eli eivät osta konsolia siksi, että se olisi ominaisuuksiltaa ja tehoiltaan parempi kuin XSS.
 
No ei tämä nyt ihan suoranaisesti noinkaan mene. XSX:ää ostaa ihmiset myös ihan vaan sillä perusteella, että sillä voi pelata pelejä fyysiseltä medialta. Eli eivät osta konsolia siksi, että se olisi ominaisuuksiltaa ja tehoiltaan parempi kuin XSS.

Voi olla että siellä on myös pieni osa niitä jotka haluavat fyysiset mediat, totta.

Uskon että X-leirissä näiden osuus on aika pieni koska GamePass on niin näkyvässä roolissa ja striimaus muutenkin.

Tämä on ihan oma arvaus mutta väittäisin että XSX:n ostajista vain hyvin pieni prosentti ostaa sen ENSISIJAISESTI levyaseman takia.
 
Tämä on ihan oma arvaus mutta väittäisin että XSX:n ostajista vain hyvin pieni prosentti ostaa sen ENSISIJAISESTI levyaseman takia.

Itse taas veikkaan, että yli 90 % ostaa X:n nimenomaan levyaseman takia. Henkilökohtaisesti en tunne ainoatakaan ihmistä, joka olisi ostanut X:n jostain muusta syystä kuin levyaseman vuoksi.
 
Itse taas veikkaan, että yli 90 % ostaa X:n nimenomaan levyaseman takia. Henkilökohtaisesti en tunne ainoatakaan ihmistä, joka olisi ostanut X:n jostain muusta syystä kuin levyaseman vuoksi.
Siis täh? Eikö porukka osta X:n juuri sen tehojen takia? S:ssähän on enemmän tuollainen "budjetti" konsoli? Vääristäisikö myyntejä X:n (ja PS5:n) huonompi saatavuus vrt. Series S?
 
Siis täh? Eikö porukka osta X:n juuri sen tehojen takia? S:ssähän on enemmän tuollainen "budjetti" konsoli? Vääristäisikö myyntejä X:n (ja PS5:n) huonompi saatavuus vrt. Series S?
Kuka ostaa minkäkin syyn takia, mutta jos hyllyt notkuu levypelejä joita ehkä haluat pelata jatkossakin, eikä niitä GamePassissakaan ole, niin Series S:llä niiden pelaaminen ei onnistu.
 
Mutta etkös tässä koita sanoa että Sony olisi myöskin etenemässä tuohon suuntaan? Eli kun Sony on päässyt samaan tilaan missä M$ on nyt pelibisneksessä, eli ei juurikaan ole yksinoikeuksia, pelit tulee myös PC:lle, jne, niin meillä on kaksi hyvin samankaltaista laitetta, joilla voi tehdä suunnilleen samoja asioita. Saa kyllä katsoa melkoisen vihreiden lasien läpi maailmaa, jos tässä tilanteessa toinen laite on selkeä voittaja ja toinen häviää olemasta kokonaan. :D

On kyllä melkoista laput silmillä menoa eräiden toimesta väittää Sonyn menevän 3rd party devin rooliin unohtaen samalla kaikki rautapuolen innovaatiot mitä sieltä on tullut tähänkin geniin. Vielä on MS:llä kirittävää liikevaihdon osalta, saati että siitä alkaisi pelipuolella jotain jäämään käteenkin.

" As rounded up by Niko Partners analyst Daniel Ahmad, Sony's PlayStation division pulled in $24.87 billion for the calendar year, which compares to $16.28 billion for Microsoft and $15.3 billion for Nintendo. Sony and Microsoft are massive, diversified companies with many unique business units, but these numbers pertain to each company's gaming divisions specifically. "


En näe mitään realistista skenaariota, missä Sony jäisi täysin alan kilpailusta kun työ studioiden kehittämiseen tehtiin jo PS3:n aikana. Microsoft sensijaan tyytyy ostamaan valmiita studioita ilmeisesti toivoen että sieltä tulee jatkossa tasaista laatua, sensijaan saamme kuulla toistuvista viivästyksistä. Myös The Initiativen osalta pelkästään devitiimin kasaaminen näyttää tuottavan vaikeuksia:


Kovasti Spencer selittää kuinka asioita pyritään tekemään paremmin, mutta vielä se surullisenkuuluisa toteuma antaa odottaa itseään. Ei suuret sanat suuta halkaise.
 
Microsoft sensijaan tyytyy ostamaan valmiita studioita ilmeisesti toivoen että sieltä tulee jatkossa tasaista laatua, sensijaan saamme kuulla toistuvista viivästyksistä. Myös The Initiativen osalta pelkästään devitiimin kasaaminen näyttää tuottavan vaikeuksia:

Mitenköhän tämä nyt eroaa Sonystä? Sonyllä on mitä 19 studiota joista about 8 on ostettu viimeisen 5v sisään.
 
Mielenkiintoinen artikkeli. Aikoinaan Phil Spencer blokannut Spiderman xbox diilin ja Marvel käveli Sonylle joka tuumasi että laitetaan isot rahat tiskiin ja tehään tästä yhdessä jotain suurta.

Tästä syntyi sitten tarina että sony maksoi ettei spidermania nähdä xboxilla.

Phil… that rascal.


 
Ei se pahemmin eroa yleisellä tasolla tarkasteltuna. Omistajaohjauksessa lienee eroja, samoin kuin kasvutahdissa.

Noh tätähän minäkin, erona tietysti nämä viimeisimmät Bethesdat ja mahdollinen Activision jotka omassa luokassaan. Toki pistihän Sonykin rahaa haisemaan Bungien kanssa.
 
Uskaltaisin väittää että nuo ovat ne ylivoimaisesti tärkeimmät syyt. Mutta meitä on moneksi, itseäni ei levari voisi vähempää kiinnostaa, 90-luvun jäänne tuokin.
Ei se levyasema ole se pointti, vaan nimenomaan kyky pelata pelejä fyysiseltä medialta. Esimerkiksi itse olen pelaajana sellainen, että ostan pelin, pelaan sen läpi ja laitan kiertoon. Siksi ostan pelit fyysisenä, jotta voin myydä ne pois kun en enää niitä tarvitse. Digitaalisena hankituilla peleillä kun jälleenmyyntiarvo on nolla.
 
Ei se levyasema ole se pointti, vaan nimenomaan kyky pelata pelejä fyysiseltä medialta. Esimerkiksi itse olen pelaajana sellainen, että ostan pelin, pelaan sen läpi ja laitan kiertoon. Siksi ostan pelit fyysisenä, jotta voin myydä ne pois kun en enää niitä tarvitse. Digitaalisena hankituilla peleillä kun jälleenmyyntiarvo on nolla.

Mikä on levyaseman muu pointti kuin kyky pelata pelejä fyysiseltä medialta? En oikein ymmärrä.

Ymmärrän toki sinun näkökulmasi, minun pointtini oli että oman arvioni mukaan tuo kyky pelata fyysisiä pelejä on vain "kirsikka kakun päällä" kuin se tärkein syy XSX:n valinnalle.

Eli fyysisten pelien merkitys erityisesti X-leirissä on vähentynyt nopeasti.
 
No sitähän se on toki. Katso PC maailmaa, eihän kukaan enään juuri laita levyasemaa uusiin koneisiin.
Sinulla nyt menee pointti ohi. Kommentillani tarkoitin sitä, että ei se levyasema siinä ole se pointti, eli ei tartte sen antiikkisuuteen hirttäytyä. Vaan oleellinen asia on se, että ylipäänsä on jokin fyysinen media :)
 
Sinulla nyt menee pointti ohi. Kommentillani tarkoitin sitä, että ei se levyasema siinä ole se pointti, eli ei tartte sen antiikkisuuteen hirttäytyä. Vaan oleellinen asia on se, että ylipäänsä on jokin fyysinen media :)

Ehkä me puhumme nyt eri asioista tai eri kulmista joten jätetään tähän. Eli kyllä, pointtisi menee ohi mutta eipä sillä väliä.

Minulle fyysinen media on yhtä kuin levyt ja levyasema, minun kirjoissani kaikki antiikkia mutta varmasti on niitä jotka eivät jaa tätä ajatusta.
 
Mikä on levyaseman muu pointti kuin kyky pelata pelejä fyysiseltä medialta? En oikein ymmärrä.

Meinasin laittaa esimerkiksi, että eilen katsoin XSX:llä Blu-ray -leffan, jonka poimin alennuslaarista hintaan 9,99€. Just tarkistin M$ Storesta, niin samainen (kertakäyttö)pläjäys olisi UHD-versiona vuokrattavissa 4,99€, joten "pointti" happani käsiin. :D

Pelit hommaan nykyään vain digitaalisena.
 
Niin kauan kuin lähes kaikki vähänkään isommat pelit julkaistaan myös fyysiselle medialle, on melkoisen ennenaikaista julistaa fyysinen media muinaisjäänteeksi.
 
Ehkä me puhumme nyt eri asioista tai eri kulmista joten jätetään tähän. Eli kyllä, pointtisi menee ohi mutta eipä sillä väliä.

Minulle fyysinen media on yhtä kuin levyt ja levyasema, minun kirjoissani kaikki antiikkia mutta varmasti on niitä jotka eivät jaa tätä ajatusta.

Se pointti on siinä, että on pelaajia, jotka haluavat pelata pelin ja myydä sitten turhan pelin eteenpäin. Ja tämä onnistuu vain fyysisen median kanssa, joten ei se fyysinen media mitään antiikkia ole, vaan ihan nykypäivää.

Eli vaikka DVD-levy mediana onkin ns. antiikkia, niin ei se, että konsoli tukee fyysistä mediaa, ole antiikkia.
 
Fyysiset pelit ovat kuluttajan kannalta aika tärkeitä, koska kaupat voivat itse määritellä pelien hinnat. Jos ainoa myyntipaikka olisi konsolin oma latauspalvelu, niin tietää kyllä mitä hinnoille kävisi. Ainakin pleikan puolella ladattavat versiot ovat pääsääntöisesti 20€ kalliimpia, kuin levyversiot ja meinaan nyt uusia pelejä. Kuka haluaa edes tukea tuommoisia ryöstöhintoja, kun paremman version saa halvemmalla ja silloin omistat sen pelin itse fyysisenä?
 
Mulla pleikan levyasema toimittaa myös DVD-soittimen virkaa ~kerran vuodessa + voin ostaa/ myydä käytettyjä pelejä. Puhumattakaan siitä, että fyysisistä löytää yleensä parhaat tarjoukset, mm. Demon’s Souls 25€, kun taas storessa olen nähnyt halvimmillaan 49,95€.
 
Mitenköhän tämä nyt eroaa Sonystä? Sonyllä on mitä 19 studiota joista about 8 on ostettu viimeisen 5v sisään.

Ihan jo perustavanlaatuisesti siten, että MS ostaa multiplattaristudioita Sonya enemmän, samalla sepostaen kuinka pelejä ei olla viemässä muilta alustoilta. :D Kun katsoo MS:n viimeaikaisia hankintoja (Activision Blizzard, Zenimax, Obsidian, Double Fine jne.), niin nämähän ovat olleet perinteisiä multiplattaristudioita.

Sonylla hankinnat ovat olleet pääosin jo studioita, jotka ovat jo tehneet 3rd party excluja pleikkarille aiemmin (Bluepoint, Housemarque, Firesprite & Insomniac). Bungie on näiden osalta ainoa merkittävä poikkeus. Tässä on jo hyvin perustavanlaatuinen ero hankintastrategiassa, saati sitten kuinka studioita johdetaan. Kovista lupauksista huolimatta ( mm. tarjotaan studioille vapaat kädet pelien tekoon), MS:n uusi strategia ei ole vielä realisoitunut pelaajille laadukkaampana ja nopeampana tuotantona, vaan pelejä saadaan odotella edelleen.
 
Onneksi pleikasta tuli myös digiversio, sitä odotin paljon. Pääsi vihdoin fyysisistä levyistä lopullisesti eroon. Pelit on kalliimpia, mutta se ei haittaa kun kun vastapainona on täysi digitaalisuus. Plus designiltaan levytön versio paljon hienompi kuin levyversio.
 
Onneksi pleikasta tuli myös digiversio, sitä odotin paljon. Pääsi vihdoin fyysisistä levyistä lopullisesti eroon. Pelit on kalliimpia, mutta se ei haittaa kun kun vastapainona on täysi digitaalisuus. Plus designiltaan levytön versio paljon hienompi kuin levyversio.
Makuasioita, mutta minusta molemmat versiot sysirumia. Siksi oma konsoli mahdollisimman huomaamattomassa paikassa.
:sbsmile:
 
Onneksi pleikasta tuli myös digiversio, sitä odotin paljon. Pääsi vihdoin fyysisistä levyistä lopullisesti eroon. Pelit on kalliimpia, mutta se ei haittaa kun kun vastapainona on täysi digitaalisuus. Plus designiltaan levytön versio paljon hienompi kuin levyversio.
Digiversioon on porukat askarrelleet myös hienoja DIY-koteloita. (Levyaseman kanssa aika paljon työläämpää.)

 
Makuasioita, mutta minusta molemmat versiot sysirumia. Siksi oma konsoli mahdollisimman huomaamattomassa paikassa.
:sbsmile:

Piilotin pleikkarin tietokonepöydän alle. PC pitää sen verran meteliä etten ole ps5:en pitämää ääntä kuullut. Josko seuraava pc päivitys korjaisi tilanteen pc:n osalta.

1653411358892.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 938
Viestejä
4 541 179
Jäsenet
74 908
Uusin jäsen
kiroyu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom