Minulle on eräs kouluajoilta tuttu kaveri, joka oli teininä melko rääpäle. Ikäistään nuoremman näköinen ja suunnilleen lyhyin pojista, henkisiltä kyvyiltäänkin lähinnä keskinkertainen.
No, sittemmin hänelle alkoi löytyä parisuhdetta jo lukioaikana. Lappeenrannassa (Suomen incel-city!) tupsulakki päässä naisia oli kierrossa enemmän kuin sormet riittää laskea ja viimeksi tavatessamme hän oli pidempiaikaisessa, vakavassa parisuhteessa. Jos joku olisi kertonut minulle tästä kaikesta parikymmentä vuotta sitten, niin en kyllä olisi uskonut, mutta melkoinen naistenmies hänestä lopulta kuoriutui.
Tarinan opetus lienee, että moneen asiaan voi vaikuttaa enemmän kuin itse uskoo. Paino oikealle tasolle, ehkä vähän salia, parturi, kosmetologi ja stailaaja palkkalistalle sekä hieman tervettä itseluottamusta, niin aika paljon on mahdollista useimmille ihmisille.
Mutta sen tiedän, että moni ei siihen ryhdy. Eräs toinen tuttu samasta ikäluokasta on selvästi obeesi ja jokunen vuosi sitten hän kysyi minulta lasin ääressä, että olenko yhtään incel-tyyppiä kun minulla ei parisuhdetta ole. Olin hämmästynyt kysymyksestä, kielsin epäilyksen ja totesin sen tosiasian, että en ole vaivautunut koskaan varsinaisesti etsimään, koska en usko löytäväni mitä haluan. Enkä muutenkaan ole ikinä kohdannut kuin yhden tytön/naisen, joka herätti jotakin pintapuolista kaverillisuutta tai hormonihöyryistä panetusta suurempia tuntemuksia. Hän palasi itseensä ja totesi: "Mä kyllä taidan vähän olla [incel]." Olisin halunnut läksyttää tuttavaa erityisesti ruokavaliosta ja muustakin ulkoiseen olemukseen vaikuttavasta, mutta en sitten viitsinyt, kun tiedän hänellä olevan muut ongelmansa.
Joka tapauksessa ihmisten pitäisi ensin muuttaa se mikä on muutettavissa ennen kuin alkavat valittaa.
Tästä lehtijutusta löytyy kuva kahdesta miehestä, kun scrollaa hieman alaspäin. Toisella heistä on tennarit, siniset farkut ja vaaleansininen kauluspaita. Toisella heistä on tummat nahkakengät, tummat housut, vaaleansininen kauluspaita ja tumma takki sekä jonkinlainen kampaus. Arvaatte varmaan, kumpi heistä on italialainen parmankinkun edusmies ja kumpi suomalainen lihakauppias...