Mutta miten voit tietää että oletko kutonen vai kasi? Markkinoiden pitäisi se markkina-arvoteoriassa määrittää, jotenkin. Vai olenko ihan hakoteillä?Ei ole mitenkään mielekästä, että arvosanaa käydään muuttamaan sitä mukaa kun siirrytään paikasta toiseen (tai "markkinasta" toiseen). Sehän vie koko pointin pois numeeriselta arvioinnilta.
Jos markkinat eivät olekkaan osa markkina-arvon määriytymistä, niin pitää alkaa ihmettelemään että kuka ääliö sen on nimennyt noin hämäävästi.
Markkinoilla arvot vaihtelevat joka hetki, eikä mikään ole staattista. Sama banaani suomessa on paljon arvokkaampi kuin vaikkapa etelä-amerikassa, numeerinen arviointi tapahtuu kummassakin paikassa ja määritytyy kysynnän ja tarjonnan mukaisesti. Markkinat toimivat tällä tavalla.
No ei kyllä ulkonäköäkään mitata millään. Millainen mittalaite siihen muka on olemassa? Sitä voi subjektiivisesti arvioida, mikä on eri asia kuin mittaaminen. Markkinatkaan eivät mittaa minkään arvoa, vaan määrittävät.Pelkkää ulkonäköä hieman laajempi markkina-arvon käsite on sitten taas eri asia, eikä sitä kai juuri numero-arvosanoilla mitata.
Viimeksi muokattu:

