Ei toivottavasti kukaan. Se liittyi siihen edeltävää virkkeeseen, joka liittyi edeltävään viestiin.Kuka on tätä mieltä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Ei toivottavasti kukaan. Se liittyi siihen edeltävää virkkeeseen, joka liittyi edeltävään viestiin.Kuka on tätä mieltä?
Täällä kun ei ole tarkoitus pelkästään linkeillä keskustella, niin haluatko hieman avata missä olet erimieltä?Google on eri mieltä.
![]()
How Empathy Can Improve Your Relationships
There are various forms of empathy, of which cognitive empathy and emotional empathy are two. Learn the differences between them, as well as how to develop both.www.verywellmind.com
Täällä kun ei ole tarkoitus pelkästään linkeillä keskustella, niin haluatko hieman avata missä olet erimieltä?
Empatialla on vaaransa parisuhteen ulkopuolella. Empatia jotakuta kohtaan saattaa saada kokijan toista vastaan. Empatia toimii kohdevalon tavoin ja jättää massat ulkopuolelle. Tästä esimerkkinä USA:n rahankeräykset joissa autetaan niitä joiden tarinat koskettavat (empatiaa tunnetaan monesti eniten niitä kohtaan jotka muistuttavat itseä). Suuremmassa mittakaavassa kylmä logiikka sidottuna hyvään moraaliin on parempi. Parisuhteessa taas odotetaan olevan puolueellisia joten siihen se käy. Samoin ystävyyssuhteissa. Empatia on hyvä tietyissä rajoissa. Sinun määritelmässä sympatia on noista vaarallisempi.Empatia on kykyä tunnistaa muiden tunteita ja taito asettua toisen asemaan.
Sympatiassa samaistutaan toisen tunnetilaan.
Kumpikaan ei ole rajoittava ominaisuus ihmisessä, muutakuin puuttuessa.
Vähän nyt jäi edelleen auki mikä näissä termeissä ihmetyttää?
Empatia on sitä, että tunnistaa että vaimo on kiukkunen, kun et ole lupauksesta huolimatta vienyt roskia ulos. Osaat myös asettua hetkeksi hänen asemaan ja tiedät, että lupauksen rikkominen saisi sinutkin mahdollisesti hermostumaan.
Sympatia on sitä, että sinä tunnet surua, koska vaimosi on surullinen, johtuen siitä että hänen äitinsä on vakavasti sairaana sairaalassa.
Omia havaintoja on esimerkiksi lapsilla, joilla empatia puuttuu niin nämä saattavat herkästi satuttaa muita lapsia, oman huonon olon takia.
En väittänyt, että empatian puuttuminen aiheuttaisi itsessään pahaa oloa, mutta lapset joilta tämä taito puuttuu, saattavat herkästi purkaa pahaa oloaan satuttamalla muita lapsia.Lähinnä se, että käytät eri määritelmiä. Tosin kieltämättä noita usein käytetään aika pahasti ristiin, joten se ei ole kauhean epätavallista.
Ja miksi affektiivisen empatian/sympatian puuttuminen aiheuttaisi omaa huonoa oloa? Eikö se juurikin vähentäisi sitä, kun ei niin paljoa välitä siitä mitä muut tunteilevat tai sekoilevat?
Omat tunteet ja koettu epäoikeudenmukaisuus aiheuttavat huonoa oloa kanssa. Tutkimukset ovat yhtä mieltä että empatian puuttuminen aiheuttaa väkivaltaa.Lähinnä se, että käytät eri määritelmiä. Tosin kieltämättä noita usein käytetään aika pahasti ristiin, joten se ei ole kauhean epätavallista.
Ja miksi affektiivisen empatian/sympatian puuttuminen aiheuttaisi omaa huonoa oloa? Eikö se juurikin vähentäisi sitä, kun ei niin paljoa välitä siitä mitä muut tunteilevat tai sekoilevat?
Omat tunteet ja koettu epäoikeudenmukaisuus aiheuttavat huonoa oloa kanssa. Tutkimukset ovat yhtä mieltä että empatian puuttuminen aiheuttaa väkivaltaa.
![]()
Frontiers | Neuroscience, Empathy, and Violent Crime in an Incarcerated Population: A Narrative Review
Empathy is a fundamental construct that allows individuals to perceive and understand the cognitive and emotional state of others. Empathy is not only a psyc...www.frontiersin.org
Laitoin jo aiemmin empatian huonoista puolista. Affektiivinen empatia voi olla myös empaatikolle todella raskasta. Osa ei edes tiedosta omaavansa tätä eivätkä huomaa milloin kyse on sisäsyntyisestä tunteesta ja milloin toiselta otetusta tunteesta. Tietty määrä empatiaa on hyväksi auttamistyössä mutta liian luulisi lamauttavan. Jos ajatellaan vaikka lastensuojelua.Olisko psykopatia sitten tavallaan käänteistä autismia, eli puuttuukin sen kognitiivisen empatian sijaan affektiivinen empatia?
Mutta joka tapauksessa, ei kai tuo olisi sinänsä ristiriidassa sen kanssa että empatia on tavallaan rajoittavaa? Koska se, ettei ole MITÄÄN rajoittimia on huono asia, mutta toisaalta on myös huono asia jos niitä on liikaa.
Toisaalta jos EI ole empatiaa, esim. juurikin autismi, yksilö voi monesti huomata että muut tulkitsevat häntä väärin. Vaikka hän olisi kuinka välittävä ja syvällisesti tunteva henkilö, hänet vain ymmärretään helposti kylmäksi, koppavaksi, ylimieliseksi, toisista välittämättömäksi henkilöksi joka laukoo one linereita. Hän tahtoisi ystäviä ja on surullinen kun hänet ymmärretään väärin. Eikä hän ymmärrä vaikka asiaa hänelle yrittäisi selittää koska hän ei vain omaa niitä piirteitä.Mutta joka tapauksessa, ei kai tuo olisi sinänsä ristiriidassa sen kanssa että empatia on tavallaan rajoittavaa?
Toisaalta jos EI ole empatiaa, esim. juurikin autismi, yksilö voi monesti huomata että muut tulkitsevat häntä väärin. Vaikka hän olisi kuinka välittävä ja syvällisesti tunteva henkilö, hänet vain ymmärretään helposti kylmäksi, koppavaksi, ylimieliseksi, toisista välittämättömäksi henkilöksi joka laukoo one linereita. Hän tahtoisi ystäviä ja on surullinen kun hänet ymmärretään väärin. Eikä hän ymmärrä vaikka asiaa hänelle yrittäisi selittää koska hän ei vain omaa niitä piirteitä.
Tuossa kuvailemassasi ei ole kyse autistisen henkilön empatian puutteesta vaan erilaisesta kehonkielestä ja muusta kommunikaatiosta minkä takia muut eivät kykene lukemaan häntä.Toisaalta jos EI ole empatiaa, esim. juurikin autismi, yksilö voi monesti huomata että muut tulkitsevat häntä väärin. Vaikka hän olisi kuinka välittävä ja syvällisesti tunteva henkilö, hänet vain ymmärretään helposti kylmäksi, koppavaksi, ylimieliseksi, toisista välittämättömäksi henkilöksi joka laukoo one linereita. Hän tahtoisi ystäviä ja on surullinen kun hänet ymmärretään väärin. Eikä hän ymmärrä vaikka asiaa hänelle yrittäisi selittää koska hän ei vain omaa niitä piirteitä.
Research shows people with autism may struggle with cognitive empathy because they are unable to recognize and name emotions based on facial expressions. Eye scan studies found people with autism tend to look at the periphery of a face rather than pay attention to the eyes and mouth, where emotions are typically displayed.2
However, while cognitive empathy can be lower in people with autism, affective empathy—which is based on instincts and involuntary responses to the emotions of others—can be strong and overwhelming. In fact, newer research suggests that some people with autism may actually feel other people's emotions more intensely.
Työttömyys on Suomessa monesti jonkinlainen tabu.No nyt tunnet ainakin yhden, eli minut. Menin naimisiin työttömän kanssa. Minuun vetosi esim. hänen iloisuutensa, hauskuutensa, ulkonäkönsä ja tietynlainen henkinen intensiivisyytensä, ja huomasin että mitä kauemmin hänen kanssaan aikaa vietin, sitä enemmän hänen kanssaan halusin olla (tietty lisäplussana että hän tuntui tuntevan samoin minua kohtaan). Se että hän oli tavatessamme työtön eikä ollut toisen asteen tutkintoa ei kiinnostanut minua oikeastaan pätkääkään.
Saatan toki olla vain poikkeustapaus, mutta ihan vain treffipalstoilla ja treffeillä käyneenä sekä muuten elämää havainnoonena, on tullut kuva että naisia miehen asema ja tulotaso kiinnostaa paljon enemmän, kuin samat asiat miehiä naisissa. Miehillä korostuu ikä ja ulkonäkö.
Ihmisen ikä vaikuttaa aika paljon tuohon miten asiat näkee. Ennen 90-lukua työelämään päässeet ja eläneet kokevat työttömyyden ihmisen omaksi viaksi. Mitä se silloin olikin, vakaa päätös. Koska käytännössä kuka tahansa sai silloin töitä jos halusi. Et tarvinut koulutusta, et oikeastaan mitään osaamista.
80-luvun loppupuolestakin on jo 35 vuotta aikaa, joten tuon ajan nähneet ovat jo lähempänä 60 vuotta tai sen yli. Eli tuskinpa se vaikuttaa kaksi- tai kolmekymppisten pariutumiseen, vaan lähinnä setien huuteluun foorumeilla.![]()
Itse sanoin olevani työtön (puoliksi läpällä, olin aloittamassa uuden homman viikon päästä tms.) niin pöytään laskeutui vaivautunut hiljaisuus ja siitä sitten toiseen aiheeseen kun keskustelu aikanaan jatkui![]()
Tuo tarkennus onkin hyvä, kun näissä empatiakeskusteluissa monesti itselläkin tulee muiden kanssa puheet aidasta ja aidanseipäistä, tarkoitetaan empatialla aivan eri asioita.Kognitiivista empatiaa onneksi voi opiskella ja se sitten auttaa myös affektiivisen empatian aiheuttamaan ylikuormitukseen kun voi varautua.
Juu, ja myös koulutus.Työttömyys on Suomessa monesti jonkinlainen tabu.
Varmasti noissa usean vuosikymmenen ikäeroissa juu, mutta tuossa tapauksessa vaikuttanee myös Lipposen asema.Ihan hyvä juttu ison ikäeron vaikutuksesta parisuhteeseen. Kaipa tämä pariutumisen aihepiirin alle sopii.
![]()
Päivi Lipponen kuvailee Maria Veitolalle yksinäistä arkeaan Paavon kanssa – tunteikas purkaus auton ratissa
– Paavolla on oma maailmansa, sanoo Päivi Lipponen. Hänelle seuraa pitää nykyään Teo-koira.www.is.fi
Tähän palatakseni, työttömyyteen sinänsä liittyy Suomessakin niin suuri stigma (johtuuko työttömyys laiskuudesta, päihdeongelmista, mielenterveysongelmista vai mistä?) että ehkä kuvaavampi kysymys sekä valkokaulusmiehille että -naisille olisi:Itse en taas tunne ainuttakaan miestä joka kelpuuttaisi työttömän naisen seurustelukumppaniksi. Eiköhän tuo ole varmaan kaikilla aika yleinenkin juttu.
Olen pari kertaa ollut golffia pelaamassa, ja ongelmaksi muodostui että se oli mielestäni aivan helvetin tylsää puuhaa. Esim. Nokialla töissäollessani kävimme vierailulla Tanskan-toimistolla, jossa meidät vietiin radalle harjoittelemaan lyöntejä ja pelaamaan. Plääh, ei vaan napannut, ei sitten yhtään. Enemmän olin kiinnostunut potkunyrkkeilystä, taistelulajeista, kuntosalilla käynnistä yms. Golf oli entuudestaan minulle kuitenkin hieman tuttua koska isoveljeni oli aikoinaan innokas golfaaja, lapsuudenkodissani oli golfbägi täynnä mailoja ja joskus niillä harjoittelin pihanurtsilla...- golfkentälle pelaamaan: selviää miten suhtautuu epäonnistumisiin / osaako nauraa omille mokille, onko
pohjimmiltaan optimistiluonne vai pessimisti sekä onko altis huijaamaan kun silmä välttää
Toinen suosittu ajanviete johon olen yrittänyt päästä sisään mutta ei vaan olen onnistunut, on kalastus. Puuduttavaa puuhaa, enkä millään ymmärrä miksi esim. isosiskoni mies viettäisi varmaan kaiken vapaa-aikansa kalastamassa, jos voisi.
Toki olen muullakin tavalla outo, kun ei kiinnosta niin pätkääkään esim. jalkapallon, jääkiekon tms. seuraaminen. Edes olympialaisia vaivaudun harvoin katsomaan ollenkaan, menevät samalla tavoin ohi kuin euroviisut ja missikisat. Kun entisten opiskelukavereiden kanssa mennään iltaa viettämään, heille pääpointti tuntuu olevan joku EM-jalkapallokisan seuraaminen, minulle ei. Miksi minua kiinnostaisi pätkääkään, voittaako puolivälieräottelun Ranska vai Italia? Minun puolestani molemmat saisivat hävitä.
Minulla on kuva että golf liittyy tiettyihin ammattipiireihin ja "hyväosaisuuteen".Itse en keksi mitään turhempaa, tylsempää tai aivottomampaa kuin purjehdus ja golf. Ennemmin menisin oopperaan, balettiin, vaeltamaan jne. Jos potentiaalisesti partnerin vaatisi jotain purjehdusta tai golfaamista, niin menisi vasemmalle.
Joskus tuntuu että ainakin penkkiurheilun kohdalla, on se ihmeellistä. Kuten tuo lukioaikainen kaveripiirini (pidetään edelleen silloin tällöin yhteyttä vaikka tiet erkanivat lukion jälkeen), he kaikki muut ovat innokkaita jalkapallon seuraajia kun tapaamme, ihan sama mitkä maat siellä kisaavat. Veikkaavat samalla voittajia pikkupanoksin nettiveikkauspaikoissa yms.Ei kai siinä ole mitään ihmeellistä jos kalastus tai penkkiurheilu ei kiinnosta? Ei kaikkia vaan nappaa...
En ihmettele. Kuulostaa tutulta. Olen itse ei-golfaava ekonomi. Ainakin vuosituhannen vaihteessa helsingin kauppakorkean opiskelija-aktiviteetteihin kuului ilmainen tai puoli-ilmainen greencard tms golf-kurssi. Olisi varmaan pitänyt osallistua, eikä verkostoitua renttujen kanssa minigolf-radallaIsoveljeni on koulutukseltaan ekonomi (vai onko se "kauppatieteiden maisteri"), ja minusta tuntui että hänen ns. golf-innostuksensa tuli töiden ja ehkä jo opiskelun myötä.
En ihmettele. Kuulostaa tutulta. Olen itse ei-golfaava ekonomi. Ainakin vuosituhannen vaihteessa helsingin kauppakorkean opiskelija-aktiviteetteihin kuului ilmainen tai puoli-ilmainen greencard tms golf-kurssi. Olisi varmaan pitänyt osallistua, eikä verkostoitua renttujen kanssa minigolf-radalla
Samoin joskus tinder-aikoinani, tein uuden fb-profiilin ihan vaan siksi, koska jokainen appsin ehdottama neito oli jakkupukuinen ekonomi tai pykälisti. Paljon paremmin tulen kuitenkin juttuun sivusiilisten sairaanhoitajien kanssa.
Voisko tuossa olla sama asia taustalla kuin meille insinöörismiehille, eli opiskelupaikalla ja töissä ei vastakkaista sukupuolta juurikaan näe, jolloin pakostakin kriteerit sopivalle kumppanille joustavat kovastikin?Se antaa perspektiiviä. Monille "hoitsuille" tunnusomaista tuntuu olevan rennompi asennoituminen miesasioihin, mikä avaa mahdollisuuksia ainakin jossain määrin myös niille miehille, jotka eivät kelpaa jakkupukuisille pintaliitäjä ekonomeille sun muille nirppanokille.
En usko että kyse on samasta asiasta. Insinöörit on ihan oma lukunsaVoisko tuossa olla sama asia taustalla kuin meille insinöörismiehille, eli opiskelupaikalla ja töissä ei vastakkaista sukupuolta juurikaan näe, jolloin pakostakin kriteerit sopivalle kumppanille joustavat kovastikin?
Siis vanhempien antama kasvatus vaikuttaisi parinvalintakriteereihin? Pitänee varmaan yksilötasolla tiettyyn rajaan asti paikkaansa, mutta väittäisin edelleenkin, että biologia ja markkina-arvo ovat isossa kuvassa taustalla vahvempana kuin halutaan myöntää. Oletuksena on olemassa ominaisuuksia, jotka ovat haluttuja/viehättäviä kaikesta muusta riippumatta. Ihmisarvo on sitten täysin eri asia eikä liity pariutumiseen juuri mitenkään. Tulee fiilis, että tässä yritetään olla solidaarinen ja väittää, että kaikki "kelpaa" sellaisena kuin sattuu olemaankin.Ei koulu opeta että työttömät tai sairaat ovat eriarvoisia tai heidän kanssaan ei pitäisi pariutua. Jotenkin kotoa nämä arvot periytyvät.
Eli kannattaa muistaa miksi ihmiset toimivat kuten toimivat. Vieläkin. Jostain ne käsitteet ja toimintatavat tulevat. Vaikka sitä ei ehkä haluta myöntää.
Samaten kun tätä foorumia lukee, jos nuorilta kysyy niin monikulttuuri on in, jos Erkiltä kysyy niin mutiaiset tulee ja vie naiset. Eli mistä tämä on opittu? Olisiko vanhemmilta...
Siis vanhempien antama kasvatus vaikuttaisi parinvalintakriteereihin? Pitänee varmaan yksilötasolla tiettyyn rajaan asti paikkaansa, mutta väittäisin edelleenkin, että biologia ja markkina-arvo ovat isossa kuvassa taustalla vahvempana kuin halutaan myöntää. Oletuksena on olemassa ominaisuuksia, jotka ovat haluttuja/viehättäviä kaikesta muusta riippumatta. Ihmisarvo on sitten täysin eri asia eikä liity pariutumiseen juuri mitenkään. Tulee fiilis, että tässä yritetään olla solidaarinen ja väittää, että kaikki "kelpaa" sellaisena kuin sattuu olemaankin.
Kai sitten perheitä ja vanhempia on kovin erilaisia. En muista omien vanhempieni ohjanneen tai neuvoneen pariutumistani ollenkaan. Äiti ehkä joskus ilmaisi että kunhan jonkun joskus löytäisin, isä ei senkään vertaa. Enemmän äitini oli kiinnostunut siitä että tulen ylioppilaaksi ja toivoi minusta lääkäriä mutta tyytyi siihen että opiskelinkin IT-alan ammattilaiseksi, olin enemmän kiinnostunut tietokoneista kuin ihmisten elimistöstä vaikka periaatteessa lääkärit ovatkin ihmisinsinöörejä, korjailevat ihmisiä ja tietävät niistä kaiken, kuinka monta luuta on missäkin ja miten päin.Ei koulu opeta että työttömät tai sairaat ovat eriarvoisia tai heidän kanssaan ei pitäisi pariutua. Jotenkin kotoa nämä arvot periytyvät.
Samaa voisi sanoa monesta muustakin arvosta joka vaan periytyy, punaiset ja valkoiset, ryssä-viha jne. tuskin meistä kukaan noita muistaa tai on elänyt... Miksi ruokakassia ei saa laittaa maahan? Miksi kaikki ruoka pitäisi syödä lautaselta pois? En minä eikä minun vanhempanikaan eläneet sodan aikana, pula-aikaan. Mutta sieltä ne opit tulevat.
Eli kannattaa muistaa miksi ihmiset toimivat kuten toimivat. Vieläkin. Jostain ne käsitteet ja toimintatavat tulevat. Vaikka sitä ei ehkä haluta myöntää.
Samaten kun tätä foorumia lukee, jos nuorilta kysyy niin monikulttuuri on in, jos Erkiltä kysyy niin mutiaiset tulee ja vie naiset. Eli mistä tämä on opittu? Olisiko vanhemmilta...
Jostain pitäisi löytää nöyrä, vaatimaton, neitseellinen nainen jolla ei ole hillitöntä vaatimuslistaa kumppanille. Ennenhän näitä oli enemmänkin, mutta ajat ovat muuttuneet.
Samanlaiset ihmiset vetävät toisiansa puoleensa. Ei juopolla ole selvää emäntää ja niin edelleen. Mutta tätähän se et halua kuulla vaan, sen että vääristetyt markkinat on täynnä läskejä muovihuoria, joille mikään ei riitä tai kelpaa.Tilalle saat jatkuvalla huomiolla ja validaatiolla kuormitetun, läpeensä tatuoidun ja äärimmäisen kovilla vaatimuksilla varustetun naisen joka rupsahtaa lopullisesti muutamassa vuodessa....
Samanlaiset ihmiset vetävät toisiansa puoleensa. Ei juopolla ole selvää emäntää ja niin edelleen. Mutta tätähän se et halua kuulla vaan, sen että vääristetyt markkinat on täynnä läskejä muovihuoria, joille mikään ei riitä tai kelpaa.
Eikä kettu niitä olisi sitä paitsi halunnutkaan, kun happamiakin ovat.Jostain syystä kauniit, nöyrät ja neitseelliset naiset eivät kiinnostu Thaimaassa maksullisissa ravaavasta, misogyynisestä nimimerkistä. Vaikea kyllä keksiä miksi.
Samanlaiset ihmiset vetävät toisiansa puoleensa. Ei juopolla ole selvää emäntää ja niin edelleen. Mutta tätähän se et halua kuulla vaan, sen että vääristetyt markkinat on täynnä läskejä muovihuoria, joille mikään ei riitä tai kelpaa.
Jostain syystä kauniit, nöyrät ja neitseelliset naiset eivät kiinnostu Thaimaassa maksullisissa ravaavasta, misogyynisestä nimimerkistä. Vaikea kyllä keksiä miksi.
Kun ulkomaista tulee ensimmäisenä mieleen Thaimaan maksulliset, kannattaa katsoa peiliin miksei suksi luista kotimaassa.
Ottaisiko sitä viiniä takkatulen ääressä nauttien kodin viihdekeskuksesta samalla kun suunnittelee lentoa maihin missä saisi 45 kilosta naista, tai sitten menisi meluisaan ja kaikin puolin epämiellyttävään ympäristöön väistelemään väkivaltaa ja jallittamaan keskimäärin ylipainoista ja itseään huonompitasoista seuraa.
Kieltämättä paha paikka, valintojen maailma.
Maksulliset yleensä tulee mieleen kun ei itse saa ilmaiseksi, niin ei muutkaan voi.
Happamia, sanoi kettu...
Ei ole saamisen kanssa ongelmia, älä huoli
P.S. Täällä kirjoittelee myös naisia.
En sanonut muuta kuin, että samankaltaiset ihmiset vetävät toisiansa puoleensa. Kenellekkään ei löydy varmasti aina seuraa. Minä olen kyllä huomannut, että pinnalliset ihmiset pyöriin samanlaisten kanssa ja juopot juoppojen kanssa jne.Eli siis hoikalle, koulutetulle, hyvin tienaavalle miehelle löytyy aina hoikka, koulutettu, hyvin tienaava nainen koska markkinoilla ei ole mitään merkitystä? Empiiriset kokemukset elämästä ei oikein tue tätä väitettä.
En sanonut muuta kuin, että samankaltaiset ihmiset vetävät toisiansa puoleensa. Kenellekkään ei löydy varmasti aina seuraa. Minä olen kyllä huomannut, että pinnalliset ihmiset pyöriin samanlaisten kanssa ja juopot juoppojen kanssa jne.
Itse olen kyllä huomannut, että miehet valkkaavat nuorempaa ja nätimpää ja naiset vanhempaa, varakkaampaa ja paremmassa asemassa olevaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.