• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Pariutumisen haasteet nykypäivänä ja sen vaikutukset

Drinkkeri

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 295
Ja kun miehet ja naiset arvostavat toisissaan eri asioita eri määrin niin mitä muuta voi todeta kuin, että jokaisen oma taso on se, mitä saa? Jos nuori nainen haluaa miehen, joka on koulutettu ja sen kaveri ottaa mieluummin koulut skipanneen yrittäjän jolla iso tili ja nämä kaksi sitten pariutuu miesten kanssa, joista toinen arvosti nuoruutta ja hedelmällisyyttä ja toinen isoja tissejä niin kuka tässä lopulta nai ylös ja kuka alas?

Kaiken subjektiivisuuden keskellä saa olla aika vahvat argumentit jos haluaa määritellä ihmisten statukset ja järjestää ne jotenkin yleispätevästi keskenään.
Sehän se tässä vänkäämisessä ihmetyttää kun ilmeisesti parinmuodostus on vain kylmää matematiikkaa ja kaikki on selitettävissä lopulta naisten syyksi. Näillä markkina-arvomatemaatikoilla ei toki koskaan ole omalla kohdalla ongelmaa, kunhan ihan yhteiseksi hyväksi käyvät tuomassa vähän Laasasta foorumille :smoke:
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 263
"Mäenpää on tutkinut puolisoiden koulutuseroja Suomessa 30-vuotiaiden naisten avo- ja avioliitoissa vuosina 1995–2003."

En pidä tätä tutkimusta enää lainkaan relevanttina, yhteiskunta (ja koulutus) on muuttunut niin paljon.

Toisaalta en voi väittää omaa näkemystänikään mitenkään perustellumaksi, koska mitään muutakaan tutkimusta ei näytä löytyvän.
 

Drinkkeri

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 295
"Mäenpää on tutkinut puolisoiden koulutuseroja Suomessa 30-vuotiaiden naisten avo- ja avioliitoissa vuosina 1995–2003."

En pidä tätä tutkimusta enää lainkaan relevanttina, yhteiskunta (ja koulutus) on muuttunut niin paljon.

Toisaalta en voi väittää omaa näkemystänikään mitenkään perustellumaksi, koska mitään muutakaan tutkimusta ei näytä löytyvän.
Naisten koulutustaso on tuosta vain noussut, joten tilanne ei ainakaan ole muuttunut toisin päin
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 419
Mun ja lähipiirin korkeastikoulutettujen naisten näkemys on, että koulutus korreloi vahvasti muun arvomaailman kanssa. Vielä merkittävämpi ja ihan omiin kokemuksiinkin perustuva havainto on kuitenkin se, että hyvin usein miehen matalampi koulutustaso ja sitä kautta mahdollisesti matalampi palkkataso muodotuu ongelmaksi miehen itsetunnolle, vaikka nainen ei mitenkään asiaa korostaisi. Niin syvässä on vielä asenteet miehestä perheen päänä, sivistyneimpänä auktoriteettina ja elannon tuojana. Siksi olisi helpointa, että koulutustaso ja tulotaso olisivat osapuilleen samat.

Mä itse arvostan duunariammatteja paljonkin, siitä ei ole kyse.
Yleisesti ottaen varmasti korreloi. Koulutus ei silti välttämättä kerro ihmisestä vielä mitään, yliopistostakin valmistuu ihmisiä mitkä vaikuttavat lähinnä yksinkertaisilta, koulutuksesta huolimatta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 290
Mulle se tarkoittaa tietynlaista elämäntapaa joka ei suoraan liity koulutukseen mutta josta koulutus on aika hyvä indikaaattori.
No just näin, tilastollisesti. Totta kai markkina-arvonsa puolesta kuten yleisesti ottaen muutenkin kannattaa kouluttautua melkeinpä mahdollisimman paljon ja vieläpä tarkemmin sanoen tietyille aloille - jos nyt kysytään ja jaetaan jotain tyhjän taulun neuvoja teineille.

Eiköhän sen "tietyn elämäntavan" näe ihmisestä tämän toistuvasti (joskus jossain määrin jopa lyhyesti kerran) tavatessaan ainakin sen verran, ettei CV:n kyselyiden perusteella muodostetuilla johtopäätöksillä arviota tarkenneta? Samoin elämäntapaa voinee arvioida papereita paremmin esimerkiksi sen perusteella, mikä on tietyssä iässä henkilön asumismuoto, ammatti, työpaikka, siviilisääty ja lapsiluku. Peräti ulkonäöstä, lähipiiristä ja havaituista varallisuuseristä voi äkkiseltään jotain päätellä.

Nämä kaikki näkee tai kuulee kauan ennen kuin saa ensimmäistäkään tilaisuutta tivata tutkintotodistuksia vaikuttamatta autistilta tai hitaalta.

Kaikki koulutus ei tuo rahaa eikä varmaa työpaikkaa ja sitten taas rahakkaat ja sitä hakien suoritetut tutkinnot eivät välttämättä kerro ihmisen sivistyksestä mitään.
Joo, ja osa koulutuksesta on peräti indoktrinaatiota, joka lähinnä tekee sinitukkafemakosta tai soijapojasta entistäkin vastenmielisemmän muiden kuin samanmielisten kiihkoilijoiden silmissä.

Usein ihmiset vain ajautuvat, mutta "rahan takia" hankittu tutkinto on jotain muuta ja ainakin näyttö siitä, että jonkinlaista pragmaattista opinto-ohjausta on jostain saatu ja vastaanotettu. Se on minusta itsessään vain hyvä merkki ja antaa olettaa ihmisestä jotain. Varsinkin kuvailemassasi narratiivissa sen pitäisi olla plussaa.
Koulutettu ihminen luultavasti ei ole ihan elämänkallu,
Menestyvä ja tahdikkaasti käyttäytyvä ihminen yleensäkään ei luultavasti ole sitä. Jotkut ovat, olivat sitten enemmän tai vähemmän nimellisesti koulutettuja. Tietenkin koulutettuja koko väestöön mukaanlukien kaikenlaiset työttömät verrattaessa ero on enemmän kuin merkitsevä.
puhuu muutamaa vierasta kieltä niin, että pärjää niillä maailmalla,
No nyt heiluu pienenkin miehen posket niin että taaksepäin näkyy. Korkeakoulutettu suomalainen nainen puhuu keskimäärin melko hyvin (usein lähes äidinkielisesti) suomea ja auttavaa tankeroenglantia, ruotsia muutaman fraasin ja tunnistaa joitakin sanoja muutamasta muusta kielestä. Voineeko tätä soveltaa miesten kielitaitoon? No, ei sen väliä. Siis oletusarvoisesti "useampaa vierasta kieltä"? Joku raja nyt sentään. Melko tarkkaan rajatusta klikistä puhutaan jos tuo on oletus, eikä enää mistään "korkeakoulutetuista" tai edes "akateemisista".
ymmärtää kulttuurista jotain muutakin kuin että se rikastuu ja että lätkä on sitä,
Se on kyllä hyvin toivottavaa ihmisessä, että on nähnyt muutakin kuin salkkareita ja on kiinnostunut ympäröivistä ilmiöistä. Niinköhän tämä oikeasti on Suomessa koulutusasia? Eivät ne luokanopettajat ja sairaanhoitajat minusta yleensä niin kultivoituneilta vaikuta kuin korkeintaan tiukkapipoisuutensa puolesta, jos joku sitä pitää sivistyneenä ja aikuisena piirteenä.
ei käytä lomiaan missään teneriffalla lojuen jne.
Vaikka tämä onkin tahallisen kökkö vertauskuva, niin ei se kovin hyvin osu mihinkään. Näkisin, että aikuisella ihmisellä pitää olla varaa ja halua käyttää aikaansa myös ihan turhaan rötväämiseen ja kaljanjuontiin edes viikko vuodessa, oli se sitten Mäntyharjulla metsämökissä tai Kanarian saarilla. Muu fiksumpi vapaa-aika sitten erikseen. Aika ankeaa proletason suorittamistahan se elämä on, jos ei koskaan näin tee.

Ennakkoluuloista suodattamista siis :D
Ymmärrän tämän täysin, ja näinhän maailma yleisestikin toimii. Menettelisin itsekin parinvalinnassa samoilla heuristiikoilla, jos luulisin Linkediniä treffipalveluksi. Tosielämässä menetelmä on kuitenkin N/A.

Hyvä esimerkki viestistä, joka on puhdasta mutua, spekulointia ja kokemusasiantuntijuutta.
Jotka muuten tässä aiheessa näyttävät toimivan melko hyvin, kunhan näitä keinoja käyttävä ei ole aivan kallu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 250
Sen verran huomannut erilaisia nettipalstoja ja lehtiartikkeleita selatessa että on jokin huvittava "MINÄ OLEN KORKEAKOULUTETTU NAINEN" jaosto vanhojapiikoja, jotka ihmettelevät kovasti kun ei sitä "heidän tasoistaan" (™) miestä löydy vaikka on "korkeakoulutettu". Suomessahan yliopistokoulutuksen taso on globaalisti skeidaa eikä täällä siten niitä oikeasti korkeakoulutettuja edes ole muuta kuin tietyt yksittäistapaukset jotka eivät todennäköisesti edes ole samoja jotka valittavat koulutettujen miesten puutetta. AMK:t on pelkkiä uudelleennimettyjä amiksia ja feikkitutkintotehtaita ja naurettavaa edes laskea niitä samoihin keskusteluihin sen takia kun ovat jonkun "university" sanan saaneet huijattua seinäänsä.

Mutta ennen kaikkea pointti on, että jos oma identiteetti perustuu johonkin suomalaiseen koulutusputkeen niin minua ei ainakaan sellaiset naiset ole koskaan kiinnostaneet. Kannattaisi ehkä hankkia jotain muuta elämää ja perspektiiviä ja huomata että monesti niillä poikkeuksellisen älykkäillä, fiksuilla ja sydämellisillä miehillä ja naisilla on se tutkinto jäänyt kokonaan saamatta koska muutakin on olemassa.

Ja siis miehethän eivät nähdäkseni koskaan korosta parinhaussa korkeakoulututkintoja, toki miehiä yhtä lailla kiinnostaa partnerinsa älylliset piirteet mutta mistään papereista ei ole koskaan kyse.
(PS. itse olen KTM, ei ole ollut siitä sisällöstä ollut mitään hyötyä koulutusta vastaavassa vakityössä muuten kuin työnsaannin ja varmaan palkkauksen kannalta).
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Aika moneen asiaan tuossa viittasin nettideittailun kontekstissa. Sitten kun ihmiseen tutustuu muuten hyvin niin kaikki tällaiset ennakkoluuloiset suodattimet voi pudottaa. Jos toisella on menestyvä yritys tai tekee hyviä hommia vaikka olisi lukiosta drop out niin tuskin se hirveä ongelma on siinä vaiheessa kun on jo osoittanut olevansa muuten oikein asiallinen tapaus.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Kannattaisi ehkä hankkia jotain muuta elämää ja perspektiiviä ja huomata että monesti niillä poikkeuksellisen älykkäillä, fiksuilla ja sydämellisillä miehillä ja naisilla on se tutkinto jäänyt kokonaan saamatta koska muutakin on olemassa.
Ööö... Tota.... Wtf? :confused:
Ehkä sä tarkoitat jotain yliopiston drop outteja / ikiteekkareita? Silloin voisin tän kommentin jotenkin ymmärtää. Itekin tunnen muutamia sellaisia ja he eivät kyllä eroa tutkintonsa valmiiksi saaneista juuri mitenkään. Näissä mun tuntemissa tapauksissa on kyse ennemminkin siitä, että fiksuina ja osaavina ovat saaneet aikanaan töitä ennen valmistumistaan ja dippatyöt ja vikat kurssit sitten vaan jääneet tekemättä. Mutta jos sä väität, että elämämkoululaisista, amiksen keskeyttäjistä tai pelkän lukion suorittaneista löytyisi jotain erityisen kiehtovia multitalentteja ja sivistyneitä ja elantonsa itse ansitsevia niin tällasia mulla ei ole kyllä ollut ilo tavata koskaan. Mun tietämät tapaukset on työttömiä, pätkätyöläisiä, yyhoita, syrjäytyneitä jne. tulonsiirroilla eläjiä.

(PS. itse olen KTM, ei ole ollut siitä sisällöstä ollut mitään hyötyä koulutusta vastaavassa vakityössä muuten kuin työnsaannin ja varmaan palkkauksen kannalta).
Sama. Silti lipastosta valmistumalla, vaikka edes tällasella huuhaatutkinnolla, henkilö osoittaa kykenevänsä edes jonkinasteiseen pitkäjänteisyyteen ja määrätietoisuuteen sekä analyyttiseen ajatteluun. Ehkä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 250
Ööö... Tota.... Wtf? :confused:
Ehkä sä tarkoitat jotain yliopiston drop outteja / ikiteekkareita? Silloin voisin tän kommentin jotenkin ymmärtää. Itekin tunnen muutamia sellaisia ja he eivät kyllä eroa tutkintonsa valmiiksi saaneista juuri mitenkään. Näissä mun tuntemissa tapauksissa on kyse ennemminkin siitä, että fiksuina ja osaavina ovat saaneet aikanaan töitä ennen valmistumistaan ja dippatyöt ja vikat kurssit sitten vaan jääneet tekemättä. Mutta jos sä väität, että elämämkoululaisista, amiksen keskeyttäjistä tai pelkän lukion suorittaneista löytyisi jotain erityisen kiehtovia multitalentteja ja sivistyneitä ja elantonsa itse ansitsevia niin tällasia mulla ei ole kyllä ollut ilo tavata koskaan. Mun tietämät tapaukset on työttömiä, pätkätyöläisiä, yyhoita, syrjäytyneitä jne. tulonsiirroilla eläjiä.
Monet näistä on sellaisia joilla elämä on vienyt esim. kesken yliopiston johonkin muuhun suuntaan, en nyt tiedä onko "dropout" paras termi jos se suunta on ollut hyvä. Monet sellaisia joista ei kyllä tule edes mieleen kysyä että "no löytyykö sitä tutkintoa" kun se ei tunnu millään tapaa oleelliselta. Toki asiaan vaikuttaa että pyörin erinäisissä hippipiireissä vaihtelevalla intensiteetillä.

Yritän vaan lähinnä tuoda esille että se korkeakoulututkinto (check) ei ole minusta mikään kovin hyvä mittari lokeroimaan ihmisiä. Ja vielä vähemmän sitä, että joku suomalaisen tutkinnon suorittaminen kertoisi ihmisellä olevan jotain erityistä älykkyyttä, viisaudesta puhumattakaan (tästä varmaan ollaan samaa mieltä). Toki tarkoittaa sitä että on muutaman vuoden ajanjakson elämässään viitsinyt fokusoidusti tehdä sen mitä tarvitsee tehdä jotta suoritutukset ja paperit irtoaa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Eikös jo lukion suorittaminenkin kerro ihmisestä melkein saman kuin se korkeakoulututkinto loppupelissä...
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Eikös jo lukion suorittaminenkin kerro ihmisestä melkein saman kuin se korkeakoulututkinto loppupelissä...
No ei kyllä millään muotoa. Kyllä mä ainakin miellän koulunsa lukioon lopettaneet aikalailla luovuttaneiksi tapauksiksi. Lukiohan on oikeastaan vain peruskoulun jatke tai korkea-asteen eskari.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 250
Eikös jo lukion suorittaminenkin kerro ihmisestä melkein saman kuin se korkeakoulututkinto loppupelissä...
Periaatteessa varmaan, riippuu ehkä lukiosta. Mulla oli erittäin hyvä lukio ja opin siellä kyllä paljon enemmän kuin yliopistossa (jossa myös haalin ylimääräisiä kursseja muista tiedekunnista jotta ei olisi pelkkää diibadaabaa).
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
No ei kyllä millään muotoa. Kyllä mä ainakin miellän koulunsa lukioon lopettaneet aikalailla luovuttaneiksi tapauksiksi. Lukiohan on oikeastaan vain peruskoulun jatke tai korkea-asteen eskari.
Niin, mutta jos on ollut parempaakin tekemistä lukion jälkeen kuin mennä korkeakouluun? Tai muuten vaan suunnitelmat vaihtuneet vaikka duunari-osastolle.

Meinaan, että kyllähän yo-lakin hankkiminen nyt ihmisen korvienvälistä jo JOTAIN kertoo, jos tällä tavalla koulutuksen perusteella ihmisiä arvotetaan.

Miehistähän suurin osa ei hanki edes sitä yo-lakkia mun tietääkseni. Joten vähemmistöön pääsee jo sillä.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
889
Täytyy kyllä todeta, että en ole koskaan tavannut kiinnostavaa naista, jolla ei olisi ollut korkeakoulututkintoa jos puhutaan pitkästä parisuhteesta. Itselleni ehdoton minimivaatimus. En kestä ihmisiä, joiden mielestä salkkarit ovat kiinnostava asia.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 749
Eikös jo lukion suorittaminenkin kerro ihmisestä melkein saman kuin se korkeakoulututkinto loppupelissä...
Ei kerro. Voisi sanoa että lukio syventää peruskoulun oppimäärää mutta ei valmista elämään vielä mitenkään. Eli se että on lukio käytynä ei vielä yksinään riitä mihinkään. En myöskään henkilökohtaisesti nostaisi vaikkapa ammattikoulun ja lukion käynyttä sen korkeammalle kuin vaikka yhdistelmän (ammattilukio) tai pelkän ammattikoulun käynyttä.

Silti ihminen joka on käynyt jonkun noista kolmesta on edes valmis johonkin ammattiin / työhön (vaikkei ehkä vielä paljoa kokemusta siitä olekaan) vs. henkilö joka on käynyt ainoastaan sen peruskoulun + lukion.

Se mitä ihminen tekee myöhemmin määrittelee minusta hänet tarkemmin, oikeasti edes kukaan työnantaja (olettaen että sinulla on jokin ammatti / työkokemusta) ei ikinä kysele peruskoulun tai lukion papereiden perään.

Mikäli henkilö jatkaa vaikkapa ruotsin lukemista (tilaa sen Kalle Ankan ja mieluusti myös lukee muutakin kirjallisuutta ruotsinkielellä) hän tulevaisuudessa myös pystyy kieltä käyttämään paljon todennäköisemmin kuin jopa sen lukion tai "korkeampia opintoja" suorittanut henkilö joka ei sen jälkeen ole ikinä kieltä käyttänyt. Samaa voi sanoa myös Englanninkielestä ja muustakin opista.

Jos nuorena kävit vaikka solubiologiaa lävitse tehden siitä tutkielman ja valmistuit opettajaksi mutta sen jälkeen opiskelit sähkömieheksi ja olet 20v tehnyt sitä hommaa tuskin muistat enää paljoa niistä opettajan tutkintoon vaadittavista asioista.

Toki JOS tarpeen pystyt helpommin ja nopeammin uudelleen noita asioita opettelemaan mutta siltikin. Yritän varmaan lähinnä sanoa että eiköhän se selviä helpomminkin löytyykö toisen kanssa yhteistä keskusteltavaa kuin yrittämällä udella millä arvosanoilla tämä on aikoinaan jostain kouluista valmistunut.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Meinaan, että kaikkein pahimmilla junteilla tuskin on intressejä ja kykyä edes sitä lukiota suorittaa. Ja eikös lukiota sanotakin kirjaimellisesti yleissivistäväksi oppilaitokseksi.

Enkä nyt tarkoita, etteikö ilman lukiotakin voi olla ihan fiksu ja sivistynyt, mutta kaipa se yo-lakki silti jotain osviittaa tästä voi antaa sen kummemmin ihmistä muuten tuntematta.

Ja joskus takavuosina yo-lakki on ollutkin vähintään yhtä suuressa sosiaalisessa arvossa kuin joku maisteritutkinto nykyään konsanaan. Sehän oli ihan hirveä ylpeyden aihe silloin joskus. Nykyään ei tietysti enää sillä tavalla ole. Aikoinaanhan kaikki eivät käyneet edes oppikoulua.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 263
En kestä ihmisiä, joiden mielestä salkkarit ovat kiinnostava asia.
Tietäisitpä vaan, millä paneutumisella tän päivän yliopistonaiset seuraavat
love islandia, tempetation islandia yms erittäin matalatasoista hömppää...
Humanistityttölöitä en enää pahemmin tunne, mutta lääketieten, fysiikan, tietotekniikan ja kauppatieteen tutut seuraavat aivan järjestään jokainen noita ja sitten tietysti vahtaavat näitä "tähtiä" sosiaalisessa mediassa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 067
En tiedä kuinka yleistä amiksen käyneillä on tuo, että koulutusta ei arvosteta. Minusta se on turn-off, ei niinkään paljoa se ettei ole käynyt kouluja. Omissa kirjoissani korkeampi koulutus on plussaa, mutta riittää jos on muuten hankkinut tiedot ja on älyllisesti utelias.

Kielitaito on hyvä asia, mutta ei mikään kriteeri. Ihan siksi kun itseltä ei sitä löydy, niin on hyvä että toinen osaa monipuolisesti eri kieliä. Love Island yms. katsomiset ei haittaa, kunhan elämä ei pyöri niiden ympärillä. Oma vaimoni osaa kieliä monipuolisesti, eikä katso moista hömppää. Häntä taas ei tunnu haittaavan kielitaitoni puute.

Suurimmat huonot puolet minussa taisi olla alkoholin käyttö (hän on absolutisti, minä otan joskus) ja se että minulla oli ase (hirvenmetsästys).
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 749
En tiedä kuinka yleistä amiksen käyneillä on tuo, että koulutusta ei arvosteta. Minusta se on turn-off, ei niinkään paljoa se ettei ole käynyt kouluja. Omissa kirjoissani korkeampi koulutus on plussaa, mutta riittää jos on muuten hankkinut tiedot ja on älyllisesti utelias.
Tuosta samaa mieltä. Ehkä kaveripiiri sitten siunaantunut hieman fiksummilla amiksilla / AMK:n käyneillä tms. koska olen ajatellut että ei sinänsä se koulutus vaan ihmisessä itse on jotain outoa jos "redneck" tai "elämänkoulu" täytyy julistaa ympäriinsä ja tuoda voimallisesti esille.
Varsinkin jos se on yhdistettynä yksinhuoltajuuteen / jatkuvaan pitkäaikaistyöttömyyteen ja monesti myös alkoholin ja huumeiden jatkuvaan käyttöön.

Enkä nyt tarkoita yksittäisiä "äijä" vitsejä (tai naisilla "Rivo Riitta" heittoja) / kummeli viittauksia tms. vaan henkilöitä jotka ylpeästi tuovat esille sitä että elämän kova koulu on taustalla, linnassa on istuttu ja siellä oppia imetty, poseeraavat monissa kuvissa aseiden (+ monesti armeijavaatteiden) kanssa tupakka suussa ja viinaa pöydällä jne. Noita löytyy jopa päälle 50v ikäisistäkin henkilöistä joten osa ei koskaan "kasva ohitse" moisesta vaiheesta.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 349
Myös yhteinen musiikkimaku, kirjallisuus, keskustelunaiheet jne. nousevat helposti esille. Aluksi vastakohdat voivat viehättää mutta pitkällä tähtäimellä ne alkavat ärsyttämään yleensä molempia osapuolia.
Meillä vastakohdat ovat viehättäneet jo 10+ vuotta.

Toinen on korkeakoulutettu ja hyvin teoreettisessa työssä, toinen käytännönläheisellä matalapalkka-alalla. Toinen tykkää tekniikasta ja tieteestä, toinen hömpästä. Toiselle maistuu raskaampi musiikki, toiselle Radio Suomipopin soittolista on kaikki mitä tarvitaan.

Ainut mikä tässä on ruvennut ärsyttämään on leffojen valinnan vaikeus. Trillerit maistuu kummallekin, mutta muuten menee hankalaksi. :)
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 675
Otathan huomioon, että sitä miestä ei lähtökohtaisesti kiinnosta sun koulupaperit vaan sun naiseutesi. Korkeasti koulutetun miehen kannalta on melko sama, onko sulla yliopistotutkinto vai ammattikoulututkinto - jälkimmäinen voi olla jopa parempi joiltain osin, silloin luultavasti järjestyy paremmin aikaa perheelle esimerkiksi ja mies voi olla enemmän perheen pää, mitä roolia mies luontaisesti mielellään halajaa.
Jestas mitä settiä. Väittäisin, että tällaiset miehet on aika marginaalissa nykyisin. Muutenkin suhteessa, jossa toinen on huomattavasti kovempituloinen kuin toinen ajaudutaan herkästi tilanteeseen, jossa se huonompituloisempi on taloudellisesti toisesta riippuvainen mikä ei tee hyvää suhteen tasapainolle. Toki jollekin Erkille tämä voi olla vain positiivinen asia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 250
Muutenkin suhteessa, jossa toinen on huomattavasti kovempituloinen kuin toinen ajaudutaan herkästi tilanteeseen, jossa se huonompituloisempi on taloudellisesti toisesta riippuvainen mikä ei tee hyvää suhteen tasapainolle. Toki jollekin Erkille tämä voi olla vain positiivinen asia.
Johonkin pätee ja johonkin ei. Kyllä se amiksen käynyt putkimies, raksan esimies tai ahtaaja tienaa aivan saatanasti enemmän kuin monien yliopiston pilipalitutkintojen (nämä jotka valittaa "määräaikaisten sopparien ketjuttamisesta"), opettajien yms. "korkeakoulutettujen" naisväki.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 675
Johonkin pätee ja johonkin ei. Kyllä se amiksen käynyt putkimies, raksan esimies tai ahtaaja tienaa aivan saatanasti enemmän kuin monien yliopiston pilipalitutkintojen, opettajien yms. "korkeakoulutettujen" naisväki.
Toki, mutta eihän tämä nyt liity millään tavalla siihen mistä tuossa lainauksessa ja vastauksessa oli kyse (eli korkeakoulutetun miehen olisi muka parempi ottaa pienituloinen tossukka).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 250
Toki, mutta eihän tämä nyt liity millään tavalla siihen mistä tuossa lainauksessa ja vastauksessa oli kyse (eli korkeakoulutetun miehen olisi muka parempi ottaa pienituloinen tossukka).
Niin no joo...se nyt koko aihe on vähän kyseenalainen, minua on jotenkin aina epäilyttänyt se että edes kovin merkittävä osa miehistä olisi jotenkin huolissaan siitä että "nainen tienaa enemmän". Edellyttää kyllä aika naurettavan huonoa itsetuntoa, kun ketä nyt haittaisi että yhteisessä pesässä on enemmän millä mällätä?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Suurin yksittäinen haaste on kyllä edelleen kohtaamisongelma. Jos mies ei käy kouluja ja jää autioituvalle maaseudulle, on kumppania luultavasti mahdoton löytää tai ainakaan kaikille ei riitä vaikka normaali vapaaehtoisen sinkkuilun osuus huomioitaisiin. Yliopistokaupungeissa taas on koulujen perässä niihin muuttaneita naisia, joille ei meinaa riittää asiallista miestä kumppaniksi tai miestä ollenkaan.

Aina on tietty osa sinkkuina, suhteiden välissä jne. mutta tuo eriytyminen aiheuttaa luonnollista sinkkuilua suuremman kohtaamisongelman.

Niin no joo...se nyt koko aihe on vähän kyseenalainen, minua on jotenkin aina epäilyttänyt se että edes kovin merkittävä osa miehistä olisi jotenkin huolissaan siitä että "nainen tienaa enemmän". Edellyttää kyllä aika naurettavan huonoa itsetuntoa, kun ketä nyt haittaisi että yhteisessä pesässä on enemmän millä mällätä?
Tasavertaisessa parisuhteessa raha = rahaa ja kummankin tulot soisi omasta mielestäni olevan mahdollisimman suuret, vaikka sitten naisen nousisi suuremmiksi. Jos parisuteessa suuri huoli on, että pillua ympäröivä rakennelma pysyy kurissa niin ehkä sitten tarvitaan jotain taloudellisen riippuvuuden luomista.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 067
Niin no joo...se nyt koko aihe on vähän kyseenalainen, minua on jotenkin aina epäilyttänyt se että edes kovin merkittävä osa miehistä olisi jotenkin huolissaan siitä että "nainen tienaa enemmän". Edellyttää kyllä aika naurettavan huonoa itsetuntoa, kun ketä nyt haittaisi että yhteisessä pesässä on enemmän millä mällätä?
Itse tiedän näitä tapauksia. Eräässä tapauksessa kaikki meni hyvin siihen asti kunnes nainen alkoi saamaan parempaa palkkaa, mies itse oli hyväpalkkainen lakimies.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Mä pysyn kannassani, että monelle miehelle naisen korkeampi koulutustaso yhdistettynä parempaan palkkaan on vaikea asia. Se ei ehkä tunnu siltä aluksi, mutta vaatii mieheltä lujan itsetunnon. Olen itse ollut pitkässä suhteessa duunarin kanssa ja kaksi KTM-ystävääni myös. Kaikille yhteistä oli miehen alemmuuskompleksi etenkin koulutustason suhteen, vaikka fiksuja miehiä olivatkin eikä kyse todellakaan ollut siitä, että nainen olisi havainnut mitään eroa. Päinvastoin keskustelukykyisiä, maailmanmenoa aktiivisesti seuraavia miehiä kaikki, mutta jossain syvällä vain piili ajatus (pelko?) siitä, että on muka jotenkin tyhmempi ja sivistymättömämpi kuin nainen. Yksi konkreettinen ero toki oli, nimittäin kielitaito oli kaikilla näillä miehillä heikko ja se ehkä ruokki miehen alemmuudentunnetta. Mikään määrä naisen vakuutteluja turhan ja typerän alemmuudentunteen kitkemiseksi ei riittänyt. Siksi mä lähtökohtaisesti haluan ihmisen, jolla ei varmasti tällaista kompleksia ole ja todennäköisintä se on mikäli mieskin on kouluttautunut amista enemmän.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Itse tiedän näitä tapauksia. Eräässä tapauksessa kaikki meni hyvin siihen asti kunnes nainen alkoi saamaan parempaa palkkaa, mies itse oli hyväpalkkainen lakimies.
Palkintovaimo kyseessä? Jos miehen pitää saada huomattavasti itseään nuorempi ja kauniimpi nainen niin varmaan auttaa, että naisen elintaso on miehen ansiota.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ei ollut. Oli alun perinkin hyväpalkkainen.
Mistä päättelit naisen palkankorotuksen olleen syy eroon jos raha ei ollut pariskunnan muodostumisen syy alunperinkään? Mää ylipäätään tietämässä yhdestäkään tuttavapariskunnasta molempien liksan :shy:
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 067
Mistä päättelit naisen palkankorotuksen olleen syy eroon jos raha ei ollut pariskunnan muodostumisen syy alunperinkään? Mää ylipäätään tietämässä yhdestäkään tuttavapariskunnasta molempien liksan :shy:
Naisen puheista. Minulla tosin puuttuu toisen osapuolen näkemys syistä. Toki asiassa on ollut muutakin kuin pelkkä ylennys, mutta isossa asemassa se oli.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Naisen puheista. Minulla tosin puuttuu toisen osapuolen näkemys syistä. Toki asiassa on ollut muutakin kuin pelkkä ylennys, mutta isossa asemassa se oli.
Joo no ylennys voikin iskeä kiilaa suhteeseen jos molemmat kovin uraorientoituneita.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Täytyy kyllä todeta, että en ole koskaan tavannut kiinnostavaa naista, jolla ei olisi ollut korkeakoulututkintoa jos puhutaan pitkästä parisuhteesta. Itselleni ehdoton minimivaatimus. En kestä ihmisiä, joiden mielestä salkkarit ovat kiinnostava asia.
Tämä on harvinaisen totta. Yhtään väheksymättä ammattikuntia, koulutus nyt vaan sattuu korreloimaan melko paljon yleisen sivistyksen kanssa. Toki varmasti poikkeuksia on, mutta kun amispiireissä harvemmin saa lisäpisteitä siitä, että on kiinnostunut muustakin kuin suomiräpistä ja viikonlopun kaljoittelusta. Poikkeuksia toki on olemassa ja itsekin tiedän useamman, mutta se että siitä n. 50 ihmisen otannasta kolmella ihmisellä on jotain muutakin liki nelikymppisenä mielessä, kuin se viikonlopun bailut, niin voi morjensta. Tosin tämä ei niinkään ole myöskään naisten ongelma, kyllä sama pätee miehiinkin.

Jotenkin tuntuu turhalta edes välillä aikuisiällä yrittää mitään keskustelua löytää, jos toisella on Karhu t-paita ja suomileijona roikkuu kaulassa miehistä puhuttaessa tai naisella joka parhaat vuodet nähnyt on jotain JVG t-paitaa päällänsä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 749
Yksi konkreettinen ero toki oli, nimittäin kielitaito oli kaikilla näillä miehillä heikko ja se ehkä ruokki miehen alemmuudentunnetta
Nopeana ajatuksena tähän: itse olen ymmärtänyt että ihan yleisesti (toki yleistys, poikkeuksia löytyy) miehet ovat matemaattisesti yleensä lahjakkaampia ja naiset kielellisesti.

Toki asia eri jos nainen esim. säännöllisesti kokoaa ryhmän kavereita jotka puhuvat ranskaa ja maistelevat viiniä mahdollisesti muutaman ranskalaisen miehen kanssa tjsp. pariskunnan olohuoneessa jolloin helposti mies saattaa tulla mustasukkaiseksi jos on moiseen taipuvainen ja kuvitella että jokainen naurahdus ja puhe on pilkkaa hänestä tjsp.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 067
Järkevästi ajatellen olisi aina parempi, jos puoliso olisi kaikin tavoin parempi kuin itse riippumatta sukupuolista. Ainoastaan itsetuntoboostin menettää tuossa. Kunhan vaan ei joudu alistettuun asemaan, vaan muuten ollaan tasavertaisia. Parempi puoli tosin ohjaa enemmän, koska oletettavasti hänen päätöksensä olisivat parempia.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Tämä menis kyllä parisuhteen kiemurat threadiinkin. Itsellä on kokemusta älykkäästä, manipuloivasta ja laskelmoivasta ekstrovertistä, sekä samanlaisesta introvertistä. Ensimmäisen kanssa avioliittoa kesti sen 10+ vuotta. Nyt kun tapailin jälkimmäistä puolisenvuotta, niin jopa enemmän vittumaisempi luonteenpiirre. Ei avaudu mitenkään. Tai jos paljastaa tunteitaan ja ajatuksiaan enemmän, niin heti oli katumassa, että pitikin siitä ja siitä aiheesta avata pään sisältöä.

En missään vaiheessa tuntenut oloani uhatuksi tai vähäisemmäksi kummankaan kanssa. Tulot ja koulutustaustat oli kuitenkin epäsuhdassa avioliitossa, minä koulutettu, mutta tienasin vähemmän. Deittailusuhteessa sama.

Draamaa kummankin kanssa, erilaisin vivahtein. Tuon deittitytyn kanssa olisin halunnut muutakin, kuin satunnaista parittelua, mutta ilmeisesti käsitti aikeeni väärin, kun on nyt ollut hiljaista.

Ehkä hommat itellä kaatuu siihen, että kiinnostun liian vaikeista (oudoista) tapauksista. En yritä vaikuttaa luonteeseen, tapoihin toimia tai muuhun, mutta kun itse on semmonen tasainen pohdiskelija, niin se voi olla vaikeaa semmoisille tuuliviireille.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Itsellä on kokemusta älykkäästä, manipuloivasta ja laskelmoivasta ekstrovertistä, sekä samanlaisesta introvertistä.

---

Draamaa kummankin kanssa, erilaisin vivahtein.

---

Ehkä hommat itellä kaatuu siihen, että kiinnostun liian vaikeista (oudoista) tapauksista.

---

kun itse on semmonen tasainen pohdiskelija, niin se voi olla vaikeaa semmoisille tuuliviireille.
:tdown:
Tarttisko sun miettiä miksi kiinnostut naisista, joiden kanssa terve parisuhde on sula mahdottomuus? Terapeutin kanssa juttelu vois auttaa, ja sitten vaan uusin silmin naisia katselemaan - tasapainoisia sellaisia :tup:
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Tarttisko sun miettiä miksi kiinnostut naisista, joiden kanssa terve parisuhde on sula mahdottomuus? Terapeutin kanssa juttelu vois auttaa, ja sitten vaan uusin silmin naisia katselemaan - tasapainoisia sellaisia
Nyt mennään lähinnä prinssinakki edellä, mutta jos jotain suhteentynkää tulee, niin on tullakseen. En stressaa asiasta, kunhan jaoin kokemuksen.:)
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
:tdown:
Tarttisko sun miettiä miksi kiinnostut naisista, joiden kanssa terve parisuhde on sula mahdottomuus? Terapeutin kanssa juttelu vois auttaa, ja sitten vaan uusin silmin naisia katselemaan - tasapainoisia sellaisia :tup:
Vanha totuus "ronkelit runkkaa" pätee yhä edelleen, eli vetovoimaa syntyy sellaisiin naisiin kuin on syntyäkseen, ja jos liian tarkkaan käy etukäteen valkkailemaan luonteenpiirteiden suhteen, voi olla päätyy sitten lähinnä runkkailemaan.

Ei vapaita ja hyviä, tasapainoisia naisia välttämättä mitenkään puissa kasva, tai ainakaan siinä määrin, että niitä tosta vaan voi sieltä puista itselleen napsia.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 067
Vanha totuus "ronkelit runkkaa" pätee yhä edelleen, eli vetovoimaa syntyy sellaisiin naisiin kuin on syntyäkseen, ja jos liian tarkkaan käy etukäteen valkkailemaan luonteenpiirteiden suhteen, voi olla päätyy sitten lähinnä runkkailemaan.

Ei vapaita ja hyviä, tasapainoisia naisia välttämättä mitenkään puissa kasva, tai ainakaan siinä määrin, että niitä tosta vaan voi sieltä puista itselleen napsia.
Taitaa löytyä siinä missä miehiäkin. Ellet sitten väitä että huonot miehet ovat vieneet hyvät naiset taikka naiset ovat yleisesti ottaen huonompia. Tuossa tosin tuo 'hyvä' on subjektiivinen. Kuinka moni yli kolmekymppinen nainen täyttää tuon määritelmän, riippumatta onko vapaa vai ei? Jos keskivertonainen rajataan ulkopuolelle, niin voi sanoa että kriteerit on turhan tiukalla. Tummensin tekstistäsi kohdan, jossa olet erinomaisen oikeassa. Joku voi olla paperilla vaikka miten hyvä, mutta sitten ei vaan iske. Toisaalta voi käydä myös toisin päin. Omasta mielestäni ulkonäköön ei kannata katsoa, keho kyllä ilmoittaa kiinnostaako joku vai ei jo ekalla deitillä.
 
Liittynyt
01.04.2018
Viestejä
156
Tässä ketjussa haisee väkevästi matalan koulutustason vänkääjät. En ymmärrä miks se ois (korkeasti koulutettujen) naisten vika, jos he haluaa ylläpitää jotain standardia pariutumisvalinnoissaan. Tai miks se olis jotenkin paheksuttavaa tms.

Muutaman nimeltämainitsemattoman käyttäjän tekstistä paistaa selkeesti ton koulutuksen puutteen tuoma pointti läpi. Tollaisia karikkoja naiset yrittävät juuri parhaansa mukaan välttää.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Tässä ketjussa haisee väkevästi matalan koulutustason vänkääjät. En ymmärrä miks se ois (korkeasti koulutettujen) naisten vika, jos he haluaa ylläpitää jotain standardia pariutumisvalinnoissaan. Tai miks se olis jotenkin paheksuttavaa tms.
Ei henkilökohtaiset pariutumispreferenssit ylipäätään ole kenenkään "vika", vaan makuasia... MUTTA nyt pitää muistaa, että Helsingin Sanomat juuri artikkelissaan syytti miehiä siitä, että nämä pitävät nuorista ja kauniista naisista, täten "pilaten" nettideittailun, joten double standards anyone? Käytännössä tosin toi on pääasiassa paskaa, koska todistetusti miehille "kelpaa" aika laajan rintaman naiset ja Tinderissäkin tosiaan miehet swaippailee joka toisen oikealle.

Ja toisaalta nämä samaiset hesarit ovat olleet myös sitä mieltä, että se onkin ikäänkuin miesten vika että ovat liian matalasti koulutettuja näille korkeakoulutetuille naisille, ja miesten itsensä pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja hankkia korkeakoulutus, jotta korkeakoulutetut naiset pääsee pariutumaan... :smoke:

Toisin sanoen julkisessa keskustelussa vallitsee vahvasti miehiä syyllistävä narratiivi, ei naisia.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
"vika" on ihan siellä osapuolessa, joka valittaa omaa osaansa, johtui se sitten siitä, ettei kukaan kelpaa kun on kouluttanut itsensä liian korkealle tai siitä, ettei saa ketään kun ei itse ole vaivautunut itseensä panostamaan.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 067
Ei henkilökohtaiset pariutumispreferenssit ylipäätään ole kenenkään "vika", vaan makuasia... MUTTA nyt pitää muistaa, että Helsingin Sanomat juuri artikkelissaan syytti miehiä siitä, että nämä pitävät nuorista ja kauniista naisista, täten "pilaten" nettideittailun, joten double standards anyone? Käytännössä tosin toi on pääasiassa paskaa, koska todistetusti miehille "kelpaa" aika laajan rintaman naiset ja Tinderissäkin tosiaan miehet swaippailee joka toisen oikealle.

Ja toisaalta nämä samaiset hesarit ovat olleet myös sitä mieltä, että se onkin ikäänkuin miesten vika että ovat liian matalasti koulutettuja näille korkeakoulutetuille naisille, ja miesten itsensä pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja hankkia korkeakoulutus, jotta korkeakoulutetut naiset pääsee pariutumaan... :smoke:

Toisin sanoen julkisessa keskustelussa vallitsee vahvasti miehiä syyllistävä narratiivi, ei naisia.
Nettipalstoilla taas naisia syyllistävä narratiivi. Harvemmin nainen laittaa miesten viaksi sitä, ettei saa ketään. Jotkut miehet ovat jo huutaneet valtiovaltaa apuun.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Nettipalstoilla taas naisia syyllistävä narratiivi. Harvemmin nainen laittaa miesten viaksi sitä, ettei saa ketään. Jotkut miehet ovat jo huutaneet valtiovaltaa apuun.
Perinteisillä nettipalstoilla on vahva miesylivoima, joten luonnollisesti täällä keskustellaan asioista miehisestä näkökulmasta.

Kuten sanottua, niin esimerkiksi Helsingin Sanomat on kyllä syyllistänyt miehiä pariutumisen ongelmista useammin kuin kerran. Viimeeksi siis ihan joitakin päiviä sitten.

Lisäksi on mielestäni paskaa, ettei naiset syyllistä miehiä siitä etteivät saa ketään. Kyllä naisetkin tuntuu katkeroituvan helposti ja syyllistetään miehiä esimerkiksi juuri siitä, että naismaku on väärä tai miehillä on liian matala koulutus, tai kaikki miehet on sikoja, ja missä ihmeessä on kunnon miehet? Ja niin edelleen... Ehkä se on ihan inhimillistä, mutta käytännössähän miehillä on enemmän syytä katkeroitua kuin naisilla, koska markkinatilanne on kiistatta heikompi miesten näkökulmasta - erityisesti siis sukupuolijakauman vuoksi. Jos vaikkapa Tinderissä on kaksi kertaa enemmän miehiä kuin naisia, niin paha siinä on nyt miehiä sitten käydä mistään syyttämään.. Miehet on arvoton hyödyke. Jos yksi katoaa, niin seuraava odottaa heti kulman takana. Miehet ei kesken lopu.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 749
"vika" on ihan siellä osapuolessa, joka valittaa omaa osaansa, johtui se sitten siitä, ettei kukaan kelpaa kun on kouluttanut itsensä liian korkealle tai siitä, ettei saa ketään kun ei itse ole vaivautunut itseensä panostamaan.
Tämä. Kyllähän niitä aina tapaa jotka valittelevat kun eivät löydä seurustelukumppania mutta monesti heillä on myös täysin väärä tavoitekin. Jos rimaa laskee alaspäin ja edes yrittää panostaa hieman ulkonäköönsä potentiaalinen tarjonta kasvaa.

Vielä jos oikein yrittää ja pääsee niistä pahimmista ongelmista (onko painoa päälle 140kg ja pituus alle 160cm? etkö ole koskaan käyttänyt edes mikroaaltouunia ja ruoka on pizzaa/karvakättä/mäkkärin ateriaa kun jääkaapissa on vain olutta jos sitäkään? ehkä jos viitsisi sekä vaihtaa vaatteita että myös peseytyä jopa useamman kerran viikossa ja hankkisi apua siihen vaikeaan / keskivaikeaan masennukseen?).

Harkitsee ehkä myös muuttoa jos asuu keskellä ei mitään missä matka lähimpään kylään on 10km ja entisellä maitolaiturilla käy kauppa-auto kerran viikossa mistä haetaan ruoka. Vaikka kuinka olisi hyvä vanhempien sukutila missä saa asua ilman vuokraa...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 101
Viestejä
4 208 444
Jäsenet
71 019
Uusin jäsen
maraman

Hinta.fi

Ylös Bottom