Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
mutta älkää samaa nsidts.
Toisaalta ymmärrän tuon projisoinnin, että jos sinulla on ongelmia niin kaikilla muillakin tulee olla. Ehkä kyseessä on jonkinlainen evoluution mukana tuoma alitajuinen reaktio jolla sitä omaa ongelmaa yritetään helpottaa, koska "onhan kaikilla muillakin lapsuuden ajan traumoja". Virheellinen ajatustapa tietenkin.Niin, jos yhdellä ihmisellä koko ihmiskunnasta ei ole mitään mörköjä lapsuudesta niin on väärin väittää että kaikilla olisi. Sinulla ei selvästi mitään mörköjä ole josta olisi mitään harmia parisuhteissa.
Oliko tämä nyt sitä alasammuttua Sigmundia vai jotain muuta?Toisaalta ymmärrän tuon projisoinnin
No, toiset ovat täydellisiä, ja ovat kehittyneet maksimiinsa ihan omin voimin itsekseen funtsimalla, me muut voimme kehittyä ihmisinä vaikka keskustelemalla psykoterapeutin kanssa.No kantsiiko nyt noin taas vetää jyrkkää linjaa? Ei se terapeutin kanssa keskustelu automaattisesti tarkoita, että sulla on mielenterveysongelma ja että sitä nyt korjataan. Monella on tapoja käsitellä asioita ja hoitaa sosiaalisia suhteita, joiden mahdollisia ongelmia ei itse edes tajua tai tiedosta. Sitä vaan vetää "minä olen rationaalinen ja järkevä ja annan suoria ja rehellisiä neuvoja, muut on hysteerisiä ja niillä päässä vikaa" linjaansa eikä tule koskaan yhdessäkään parisuhteessa onnelliseksi mutta kokee kyllä olevansa oikeassa ja "terve".
En tiedä kenelle vastasit mutta jos minulle niin lue ihmeessä tekstini uudelleen. En ole vähätellyt ihmisten ongelmia ja ymmärrän hyvin, että joillain on näitä ongelmia. Tämä ei kuitenkaan vieläkään tarkoita, että kaikilla olisi näitä ongelmia.No kantsiiko nyt noin taas vetää jyrkkää linjaa? Ei se terapeutin kanssa keskustelu automaattisesti tarkoita, että sulla on mielenterveysongelma ja että sitä nyt korjataan. Monella on tapoja käsitellä asioita ja hoitaa sosiaalisia suhteita, joiden mahdollisia ongelmia ei itse edes tajua tai tiedosta. Sitä vaan vetää "minä olen rationaalinen ja järkevä ja annan suoria ja rehellisiä neuvoja, muut on hysteerisiä ja niillä päässä vikaa" linjaansa eikä tule koskaan yhdessäkään parisuhteessa onnelliseksi mutta kokee kyllä olevansa oikeassa ja "terve".
Jotain muuta. Tiedän, ehkä oli liian vieras sana tuo.Oliko tämä nyt sitä alasammuttua Sigmundia vai jotain muuta?
Sä puhut ongelmista, mä puhun tavoista käsitellä asioita ja hoitaa sosiaalisia suhteita, jotka voivat aiheuttaa ongelmia, joita ei itse tiedosta.En tiedä kenelle vastasit mutta jos minulle niin lue ihmeessä tekstini uudelleen. En ole vähätellyt ihmisten ongelmia ja ymmärrän hyvin, että joillain on näitä ongelmia. Tämä ei kuitenkaan vieläkään tarkoita, että kaikilla olisi näitä ongelmia.
Selvä homma. Palaa ihmeessä takaisin keskusteluketjussa niin näet, mistä virheellisestä väitteestä tämä keskustelu alkoi.Sä puhut ongelmista, mä puhun tavoista käsitellä asioita ja hoitaa sosiaalisia suhteita, jotka voivat aiheuttaa ongelmia, joita ei itse tiedosta.
Siitä, että sä väitit, että vain pienelle osalle terapiasta on mitään hyötyä, koska heillä ei ole "mörköjä". Paskapuhetta, ei sen enempää eikä vähempää. Kaikille on hyväksi päästä vähän peilailemaan omia vaikuttimiaan ja toimintatapojaan eikä se vaadi mitään mörköjä taustalle. Ei parisuhdeterapia edes ole mitään mörköjahtia.Selvä homma. Palaa ihmeessä takaisin keskusteluketjussa niin näet, mistä virheellisestä väitteestä tämä keskustelu alkoi.
Siitä, että sä väitit, että vain pienelle osalle terapiasta on mitään hyötyä, koska heillä ei ole "mörköjä". Paskapuhetta, ei sen enempää eikä vähempää. Kaikille on hyväksi päästä vähän peilailemaan omia vaikuttimiaan ja toimintatapojaan eikä se vaadi mitään mörköjä taustalle. Ei parisuhdeterapia edes ole mitään mörköjahtia.
Jokaiselle tekisi hyvää käydä ammattiterapeutilla. Kaikilla meillä on lapsuudesta asti kantautuviä mörköjä, joita emme itsekään tunnista.
Kävimme vaimon kanssa viitisen vuotta sitten puolen vuoden ajan parisuhdeterapeutilla kerran viikossa. Suurin osa näistä sessioista oli yhteisiä, mutta sekaan mahtui myös muutama one-on-one -tapaaminen terapeutin kanssa. Tuosta prosessista oli meille valtava hyöty, sillä taitavan ammattilaisen johdatuksella kummankin alitajunnasta pulpahti esiin useita kipupisteitä, joiden tiedostamattomat oireet oli välillä aiheuttanu kahnausta.
Nope, ihan tavallinen tallaaja. Terapeutti sai mut käsittelemään ekaa kertaa mm. faijan alkoholismia, lähisukulaisen itsaria, koulukiusaamista, ym.Ja minusta alkaa tuntua, että olet uudesti syntynyt Sigmund.
Mitä terapiaan tulee niin se ei luonnollisesti ole tarpeellista suurimmalle osalle ihmisiä. Suurin osa ihmisistä, joilla ongelmia, pystyy kyllä analysoimaan omaa toimintaansa ja ajatteluaan ihan rationaalisesti yksinkin, tai kumppanin kanssa.
Syy, miksi psykoterapeutille maksetaan, on se,, että hän tekee työtä. Hän ei siis keskustele asiakkaan kanssa hyvää hyvyyttään tai velvollisuudesta. Hänellä ei myöskään ole piilotettuja agendoja asiakkaan suhteen, joten hän pystyy olemaan paremmin objektiivinen ja neutraali. Asiakas ei myöskään jää kiitollisuudenvelkaan.Tuo terapiaa kaikille väite on 100%:n varmuudella lähtöisin terapeuteilta. Asioistaan kannattaa puhua puolison ja muiden läheisten kanssa eikä maksaa tunnepuolen huoralle kovia tuntiliksoja tyhjästä. Tuo on jopa alana sellainen ettei ihminen joka välittää asiakkaistaan pysty tekemään sitä pitkään tervejärkisenä. Terapiasta saa apua oikeisiin ongelmiin, mutta väite siitä, että kaikille olisi apua on aivan järjetön.
Sikäli kun kirjaa ne tehdyiksi tunneiksi. Näitäkin on nähty, jotka tekevät iltaisin ja viikonloppuisin "huvikseen vähän hommia", eivätkä pidä sitä oikeana työn tekemisenä.Niin tossa aiemmin tänään oli juttua siitä ylitöitä kotona tekevästä naisesta. Ainakin luulisi tulot olevan kohdillaan, kun tuollaiset jäätävät määrät tekee ylitöitä. Ja ilta- ja yölisät, viikonloppulisät.
Kuule on aika yksilökohtaista kuinka objektiivisesti maailmaa tarkkailee. Rahan puolesta kuuntelevalla ei ole motiivia auttaa vaan jatkaa kuuntelua loputtomiin.Syy, miksi psykoterapeutille maksetaan, on se,, että hän tekee työtä. Hän ei siis keskustele asiakkaan kanssa hyvää hyvyyttään tai velvollisuudesta. Hänellä ei myöskään ole piilotettuja agendoja asiakkaan suhteen, joten hän pystyy olemaan paremmin objektiivinen ja neutraali. Asiakas ei myöskään jää kiitollisuudenvelkaan.
Toisin kuin läheisillä, heidän on lähes mahdotonta pysyä objektiivisina. Samoin kuin nämä itsensä yksin optimoijat, itsensä suhteen on subjektiivinen, ei todellakaan objektiivinen.
Sikäli kun kirjaa ne tehdyiksi tunneiksi. Näitäkin on nähty, jotka tekevät iltaisin ja viikonloppuisin "huvikseen vähän hommia", eivätkä pidä sitä oikeana työn tekemisenä.
Mulle jäi käsitys siitä alkuperäisestä kirjoituksesta, että ei todellakaan mitään ylityölisiä vaan ihan vaan tietty toimenkuva jota tehdään virallisesti sen 37,5h per viikko ja nainen sitten tekee omalla ajalla duunia jotta pystyy ikäänkuin tekemään kaiken mitä toimenkuvan puolesta "pitäisi". Esimerkiksi itsellä on sinänsä vastaava että jos teen illalla/viikonloppuna jotain duunia (hyvin harvoin) niin en minä sitä mihinkään lisätyöksi kirjaa ja se olisi melkoisen prosessin takana muutenkin, ja työaika on periaatteessa 24/7. Mutta todellisuudessa nytkin spämmään tätä viestiä työajalla ja etänä joten joustavuus toimii molempiin suuntiin. Mutta jollain toisella henkilöllä sama kuvio voi tosiaan johtaa siihen että tekee ilmaista duunia illat ja viikonloput.
Mutta näissähän yleensä se peruspalkka on parempi kuin monissa niistä töistä joissa lasketaan ylityöt tarkkaan.
jotain tieteellistä faktaa, että terapia ei ole tarpeellista suurimmalle osalle ihmisistä ja suurin osa ihmisistä pystyy itse analysoimaan omaa toimintaansa ja ajatteluaan rationaalisesti yksin?
Tää terapia on vähän kuin tehokas auto. Kuten Jarmot erinomaisesti sanoi, tarpeella ja hyödyllä on aika iso ero. En minäkään tarvitse 450 heppaista takavetoa, mutta hyötyisin siitä varmasti parempana fiiliksenä ajaessa motarilla. Yleisesti ottaen mitä seurannut pareja, jotka terapiassa käy, niin ne voi jakaa tasan kahteen ryhmään: "Tämä ratkaisi kaiken" ja "Vittu mitä paskaa". Itselleni on tullut jopa hieman yllätyksenä se, että miten polarisoituneita reaktioita noista on tullut.
Aivan. Myös hyödyllisyyden aste vaihtelee ja jos kustannukset ovat korkeat niin terapia ei kannata hyötyyn nähden. Varsinkin jos ajatellaan julkisia menoja. Lisäksi yksityisellä puolella asiakkaan kannattaa miettiä saako terapiasta suurimman hyödyn rahoilleen vai jostain muusta panostuksesta ajatellen henkistä hyvinvointia. Voi ajatella esim. että kotitalousapu antaa paremmat hyöfyt parisuhteelle.Yleiseen elämänkokemukseen perustuen näyttää ainakin minun silmääni siltä, että suurimmalle osalle ihmisistä psykoterapia ei ole tarpeellista kun valtaosa ihmisistä näyttää pärjäävän ihan hyvin tai suorastaan jopa erinomaisesti ilman terapeuttipalveluita.
Pitäisi varmaan tiedostaa ero sanojen tarpeellisuus ja hyödyllisyys välillä. Itse uskon kyllä, että vaikka valtaosalle terapiat eivät ole tarpeellisia niin lähes jokainen ihminen kyllä hyötyisi terapiasta. Saadun hyödyn määrä toki riippuu kustakin ihmisestä yksilönä, mutta harva meistä on niin täydellinen ettei edes jotain parantamisen varaa olisi.
Lähinnä sitä mietin, että kuinkakohan moni suhde ei koskaan menisi siihen stereotyyppiseen pisteeseen, jossa nainen ilmoittaa mukamas puun takaa, että on hommannut oman kämpän ja lähtee nyt ja mies on että "mv?!? meillähän oli kaikki niin hyvin" totaalisen yllättynyt, jos suhteita altistettaisiin jo aiemmin jonkun neutraalin tahon arvioitaviksi. Jutuista päätellen tämä maa on täynnä miehiä, joilla on täysin virheellinen käsitys oman parisuhteensa tilasta.
No kyllähän tuo oli ilmeisesti just se vakiokuvio, jossa tehdään velvollisuudentunteessa enemmän kuin ehditään ja pomo vaan kattoo että kova tekemään eikä ehkä edes tiedä, että tehot haetaan vapaa-ajan työstä.
Minusta kuulostaa siltä, että kyseinen henkilö on liian vaativassa duunissa omiin kykyihinsä nähden. Toki vain mielikuva, joka tuli yhden postauksen perusteella töiden kursimisesta hädissään kokoon vapaa-ajalla, kun työaika ei riitä.
Niin... Nyt on yli puoli vuotta omasta erostani ja edelleen joka hetki mietin syitä sille. Suru ei helpota. Terapiassa olen yrittänyt asiaa pohtia psykologin kanssa, mutta ei se terapeutti siihen vastauksia keksi sen paremmin kuin minäkään. Kaikki piti olla hyvin. Selvästikään ei ollut. En vaan keksi mikä ei ollut. Joo, olisin voinut kosia, mutta kumppani olisi myös voinut selvästi ilmoittaa että sormus on hänelle elinehto. Suurin osa tutuista elää avoliitoissa, myös lapsien kanssa. Eihän oikea rakkaus voi kaatua siihen että sormus puuttuu, tai sitten on polla hyvin kipee.
Mitä parisuhdeterapia olisi meidän liitolle tuonut? Olisiko muija ollut siellä avoin? Olisiko hän terapeutille kertonut suoraan, että työkaverilla on isompi kikkeli? Oliko terapeutti pystynyt hänen päähän takomaan, että älä silti lopullisesti vaihda, tapat nykyisen ukkosi (minut) henkisesti. Tuskin. Hän oli omassa päässään, ja todennäköisesti myös tyttökavereidensa kanssa, päätynyt ratkaisuun että nyt on aika uudelle suhteelle, jota hän olikin varmasti jo pitkän aikaa lämmitellyt minun seläntakanani.
Parisuhdeterapian tarkoitus ei ole aina liiton jatkaminen, joskus sen tarkoitus on helpottaa eroa. Siellä olisitte puhuneet yhdessä ja exäsi olisi hyvällä tuurilla kyennyt antamaan sinulle vastauksen ja terapeutti olisi auttanut sinua hyväksymään sen.Niin... Nyt on yli puoli vuotta omasta erostani ja edelleen joka hetki mietin syitä sille. Suru ei helpota. Terapiassa olen yrittänyt asiaa pohtia psykologin kanssa, mutta ei se terapeutti siihen vastauksia keksi sen paremmin kuin minäkään. Kaikki piti olla hyvin. Selvästikään ei ollut. En vaan keksi mikä ei ollut. Joo, olisin voinut kosia, mutta kumppani olisi myös voinut selvästi ilmoittaa että sormus on hänelle elinehto. Suurin osa tutuista elää avoliitoissa, myös lapsien kanssa. Eihän oikea rakkaus voi kaatua siihen että sormus puuttuu, tai sitten on polla hyvin kipee.
Mitä parisuhdeterapia olisi meidän liitolle tuonut? Olisiko muija ollut siellä avoin? Olisiko hän terapeutille kertonut suoraan, että työkaverilla on isompi kikkeli? Oliko terapeutti pystynyt hänen päähän takomaan, että älä silti lopullisesti vaihda, tapat nykyisen ukkosi (minut) henkisesti. Tuskin. Hän oli omassa päässään, ja todennäköisesti myös tyttökavereidensa kanssa, päätynyt ratkaisuun että nyt on aika uudelle suhteelle, jota hän olikin varmasti jo pitkän aikaa lämmitellyt minun seläntakanani.
No ootko miettinyt, että se terapia olisi voinut olla hyödyksi jo aikaisemmassa vaiheessa ja mahdollisesti henkilökohtaisesti sinulle? Ei tuokaan ihan "kaikki hyvin" tilanteelta kuulosta, että mies on niin hauraassa kunnossa, että "kuolee henkisesti" ja pitkäaikaisesti jos nainen lähtee ja jupisee jotain duunikavereiden vehkeiden koosta. Tuskin sillä terapeutilla on vastauksia sellaiseen kysymykseen, että miksi sut jätettiin ja minkälaisen vastauksen sä sitten hyväksyisit? Mutta pohjimmiltaan, suhde, mies tai nainen (tai useampi) ei ollut kunnossa eikä mies sitä nähnyt sisältäpäin.
Enkä mä nyt rupea väittämään, että kaikkien pitäis alkaa käymään teoriassa varmuuden vuoksi.
Parisuhdeterapian tarkoitus ei ole aina liiton jatkaminen, joskus sen tarkoitus on helpottaa eroa. Siellä olisitte puhuneet yhdessä ja exäsi olisi hyvällä tuurilla kyennyt antamaan sinulle vastauksen ja terapeutti olisi auttanut sinua hyväksymään sen.
Muutoin puoli vuotta on lyhyt aika. Varaa aikaa rauhassa 1-2 vuotta. Sinulla oli ilmeisesti pitkä suhde? Joudut ensin käymään läpi kaikki juhlapyhät (yksi vuosi), sitten mahdollisesti toinen vuosi. Joillakin menee pidempään, yhdelle entiselle tutulle tuli kymmenien vuosien jälkeen kyyneleet välillä silmiin vaikka hän oli se eron aktiivinen osapuoli. Mutta selviät joka tapauksessa ja tunteesi tasaantuvat.
Tuskin terapiasta haittaakaan olisi ollut, mutta kun ei ollut mitään merkkejä ilmassa, ei mitään syytä mennä sellaiseen. Varmasti olin mennyt jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää, mutta kuten totesit, niin tyhmä mennä varmuuden vuoksi.
Jokainen tuttu kuka meitä oli lähipiirissä seurannut on samaa mieltä ettei mitään ollut havainnut. Oltiin yhdessä, matkustettiin yhdessä, puhuttiin lapsista, käytiin tsekkaa omakotitalojen asuntonäyttelyitä. Tietty oli normaali riitelyt aina välillä kuten kaikissa liitoissa, mutta ei "mielestäni" mitään vakavaa. Hyvin muija patosi ongelmat liitossa, tai minä olen sokea (hyvin mahdollista).
Syytä en saa ikinä tietää. En tiedä oliko se kikkelin koko tai sormuksen puuttuminen. Saattoi olla ihan naama. En ole mikään komistus. Halusi ehkä vain edustavamman kumppanin rinnalleen. Silloin kun köyhinä opiskelijoina tavattiin puoli-ikuisuutta sitten niin ei ollut ehkä niin kriittinen, mutta nyt kun muija eteni hyviin palkkapusseihin, niin kusi alkoi nousta hattuun. Kun hän itse tienaa noin hyvin, niin voi ottaa kumppanin joka komea mutta persaukinen (minä hyväpalkkainen ingenjööri). Noh, ihan vain arvailen.
Olen varma että kyyneleet tulee silmiin lopun ikääni.
Tuskin terapiasta haittaakaan olisi ollut, mutta kun ei ollut mitään merkkejä ilmassa, ei mitään syytä mennä sellaiseen. Varmasti olin mennyt jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää, mutta kuten totesit, niin tyhmä mennä varmuuden vuoksi.
Jokainen tuttu kuka meitä oli lähipiirissä seurannut on samaa mieltä ettei mitään ollut havainnut. Oltiin yhdessä, matkustettiin yhdessä, puhuttiin lapsista, käytiin tsekkaa omakotitalojen asuntonäyttelyitä. Tietty oli normaali riitelyt aina välillä kuten kaikissa liitoissa, mutta ei "mielestäni" mitään vakavaa. Hyvin muija patosi ongelmat liitossa, tai minä olen sokea (hyvin mahdollista).
Syytä en saa ikinä tietää. En tiedä oliko se kikkelin koko tai sormuksen puuttuminen. Saattoi olla ihan naama. En ole mikään komistus. Halusi ehkä vain edustavamman kumppanin rinnalleen. Silloin kun köyhinä opiskelijoina tavattiin puoli-ikuisuutta sitten niin ei ollut ehkä niin kriittinen, mutta nyt kun muija eteni hyviin palkkapusseihin, niin kusi alkoi nousta hattuun. Kun hän itse tienaa noin hyvin, niin voi ottaa kumppanin joka komea mutta persaukinen (minä hyväpalkkainen ingenjööri). Noh, ihan vain arvailen.
Olen varma että kyyneleet tulee silmiin lopun ikääni.
Nuo on kinkkisiä juttuja, varsinkin jos oli vasta eka pidempi suhde menossa.Niin... Nyt on yli puoli vuotta omasta erostani ja edelleen joka hetki mietin syitä sille. Suru ei helpota. Terapiassa olen yrittänyt asiaa pohtia psykologin kanssa, mutta ei se terapeutti siihen vastauksia keksi sen paremmin kuin minäkään. Kaikki piti olla hyvin. Selvästikään ei ollut. En vaan keksi mikä ei ollut. Joo, olisin voinut kosia, mutta kumppani olisi myös voinut selvästi ilmoittaa että sormus on hänelle elinehto. Suurin osa tutuista elää avoliitoissa, myös lapsien kanssa. Eihän oikea rakkaus voi kaatua siihen että sormus puuttuu, tai sitten on polla hyvin kipee.
@antimateria No jos teillä olisi jotain molemminpuolista rakkautta eikä vain sinun suunnalta, niin silloin olisitte edelleen hyviä ystäviä (selvästikään ette ole). Joten tuollainen yksipuolinen rakkaus nyt sitten on varmaan ahdistavaa tajuta, mutta ei ehkä sillei kyynelten arvoista. Parempi näin loppupeleissä, ehkä, ainakin jos sen saa käännettyä edukseen.
Kysy naiselta itseltään syytä eroon. Älä ruinaa takaisin, mutta kerro että haluaisit tietää missä mentiin vikaan.
Nuo on kinkkisiä juttuja, varsinkin jos oli vasta eka pidempi suhde menossa.
Plussaa
1. "nyt kun muija eteni hyviin palkkapusseihin"
2. Näyttää hyvältä.
3. Tuttu.
Miinusta
1. Kyllästyi vanhaan ja halusi jotain uutta.
2. Ei kertonut mistään "ongelmistaan" sinulle.
3. Sinä "tyhmänä" et tajunnut, että mitään eroa olisi ollut meneillään. Ja tämähän saattaa olla aika yleistä. Sitähän uskoo viimeiseen asti hyvään.
Siinä oma terapeutin istunto
Nythän olet selvästikin aika rikki. 6kk ei vielä riitä. Vaatii ehkä vuosia?
Eron jälkeen pidettiin yhteyttä jonkin aikaa. Lähinnä viestittelyä, puheluihin ei halunnut vastata tai vastasi harvoin hyvin närkästyneenä (ymmärrettävää kun uusi äijä kotona eikä kai silloin halua puhua lainkaan).
Välillä vähän oikeastaan tuntui että olisimme olleet edelleen hyviä ystäviä. Kaikki tyhjänpäiväinen small-talk toimi, mutta jos lähdin kysymään syitä erolle, niin alkoi hirveä haukkuminen ja suora valehtelu. Aivan kuin pettäminen olisi ollut minun syy. Minä en ikinä häntä rakastanut. Minä en välittänyt. Aina mentiin minun ehdoilla minun pään mukaan (tein paljon kompromisseja omien intressien ja lomien suhteen jotta muija olisi ollut tyytyväinen). Oikeasti mentiin hyvin paljon hänen ehdoillaan, suurin osa lomista anoppilassa, joka ei tosiaankaan ollut minun suosikkikohde, mutta hänen mieliksi siellä vietin pitkiä aikoja.
Tarpeeksi kun tenttasin syitä, niin hänen suuttuminen kasvoi siihen pisteeseen että ilmoitti ettei halua enää ikinä kuulla minusta sanaakaan. Tästä nyt muutama kuukausi. Sen jälkeen hän ei ole vastannut mitään.
Vie vuosia. En minä oikeasti niitä syitä tarvitse, mutta silti haluaisin tietää. Ei ne syyt mitään muuttaisi. Menetetty mitä menetetty. Suru on aina läsnä, oli syy mikä tahansa.
Rakastin sitä naista enemmän kuin mitään.
Ei kai se rakkauden loppuminen välttämättä tarkoita, että toinen olisi tehnyt jotain "väärin". Ehkä toinen osapuoli tai molemmat ovat ajan kuluessa muuttuneet, tai toinen ei koe kuitenkaan valinneensa kumppania, jonka kanssa voisi esimerkiksi perustaa perheen (tai viettää loppuelämänsä). Tai nuorena aloitetuissa parisuhteissa voi vain tulla tarve saada vielä lisää kokemuksia ihmissuhteista.
@Harakka
Vähän samankaltaisessa tilanteessa aikanaan ollut. Mitä lie mt-ongelmia, jotka selvästi kaipasivat ammattiapua, mutta se ei yksinkertaisesti käynyt laatuun. Kaikki oli omaa vikaa, ei kelvannut jos kuunteli, antoi neuvojaan, oli hiljaa, teki mitä tahansa. Erityisesti muistutettiin usein, kuinka hän tilanteeseen nähden tekee asiat niin paljon paremmin aina etc. Kun ei ollut halua yrittää mitään tehdä, hänen omat ongelmat kun oli näitä "kyllä tää tästä." Ja vitut. Lähdin kävelemään, paras ratkaisu. Ei mitään takarajoja tai muuta. Asia puheeksi ja jos ei auta, niin kerrot että näin kävi ja kävelet ulos.
Toista ei voi muuttaa, ainoastaan itseään. Kysymys onkin, kuinka paljon on valmis muuttumaan toisen takia? Onko se toinen valmis tulemaan vastaan?Yksi suurimpia herätysmetodeita toiseen on nimenomaan oma muutos.
Toista ei voi muuttaa, ainoastaan itseään. Kysymys onkin, kuinka paljon on valmis muuttumaan toisen takia? Onko se toinen valmis tulemaan vastaan?
No itsensä muuttamista voi myös kutsua kehittymiseksi ja aikuistumiseksi, ja se työ ei mene koskaan hukkaan, vaan seuraa mukana seuraaviin parisuhteisiin, joissa sitten paremmat lähtokohdat.Toista ei voi muuttaa, ainoastaan itseään. Kysymys onkin, kuinka paljon on valmis muuttumaan toisen takia? Onko se toinen valmis tulemaan vastaan?