Parhaat itsepuolustuslajit

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
(Mutta millä ajattelit pään yläosaan lyödä, jos kädessäsi ei ole sattumalta jo valmiiksi nyrkkelyhanskoja. Siinä menee vaan omat rystyset.)
Eipä sitä otsaan kannatakaan lyödä, eikä rystysillä, vaan leukaan tai nenää sillä kämmenen osalla, josta ranne alkaa. Kai sille jokin nimikin on.

Eräs lähisukulainen joutui ryöstön yrityksen kohteeksi ja napautti nyrkillä lähempää kahdesta hyökkääjästä otsaan. Lyönnin vastaanottanut tipahti katuun ja toinen säntäsi karkuun, eli sinänsä oiva puolustus, mutta lyöjä ei saa vieläkään yhtä sormistaan kokonaan suoraksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Eipä sitä otsaan kannatakaan lyödä, eikä rystysillä, vaan leukaan tai nenää sillä kämmenen osalla, josta ranne alkaa. Kai sille jokin nimikin on.

Eräs lähisukulainen joutui ryöstön yrityksen kohteeksi ja napautti nyrkillä lähempää kahdesta hyökkääjästä otsaan. Lyönnin vastaanottanut tipahti katuun ja toinen säntäsi karkuun, eli sinänsä oiva puolustus, mutta lyöjä ei saa vieläkään yhtä sormistaan kokonaan suoraksi.
Siksi minä tuota ”niitti otsaan/ohimoon” -kohtaa kritisoinkin. (Avokämmenellähän tuohon voi kopauttaa, tai vasaraotteella. Mutta jos noita ei ole harjoitellut, niin se elävä maali on huono harjoitusvastustaja.)
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314
Minä olen teoriassa kehittänyt sellaisen "tuulimyllyliikkeen", jos ja kun joutuisin selkkaukseen. Tuulimyllyliike sisältää siis aivan hillitöntä kädenpyöritystä käsittömällä nopeudella. Nuorena eli pari viikkoa sitten oikein hakemalla hain tanssiin vastapuolta, mutta huonolla menestyksellä.

Tänään tuli perhe vastaan koko jk- ja pp-tien kaistan leveydeltä ja jännitin vasemman olkapään. Valmistaudun yhteentörmäykseen ja olin valmistaunut ottamaan yhteen vastapuolen uroksen kanssa.
Aavistuksen verran meni ohi (ehkä kolme senttiä) ja en päässyt testaamaan tuulimyllyliikettä. Teoriassa olen varma, että vastapuoli ei nouse allekirjoittaneen käsittelyn jälkeen.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Minä olen teoriassa kehittänyt sellaisen "tuulimyllyliikkeen", jos ja kun joutuisin selkkaukseen. Tuulimyllyliike sisältää siis aivan hillitöntä kädenpyöritystä käsittömällä nopeudella. Nuorena eli pari viikkoa sitten oikein hakemalla hain tanssiin vastapuolta, mutta huonolla menestyksellä.

Tänään tuli perhe vastaan koko jk- ja pp-tien kaistan leveydeltä ja jännitin vasemman olkapään. Valmistaudun yhteentörmäykseen ja olin valmistaunut ottamaan yhteen vastapuolen uroksen kanssa.
Aavistuksen verran meni ohi (ehkä kolme senttiä) ja en päässyt testaamaan tuulimyllyliikettä. Teoriassa olen varma, että vastapuoli ei nouse allekirjoittaneen käsittelyn jälkeen.
Tuollaisia perhetilanteita vastaan kannattaa treenata tuosta tuulimyllyliikkeestä kehitetty versio, ns. drooniliike
(
),
jossa käsien lisäksi myös jalat pyörivät hullun lailla. Usein noissa perheissä on sitä pienempää väkeä mukana, joka helposti pääsee tuulimyllyn "lapojen" alta hyökkäämään, pahalla tuurilla suoraan arkoihin paikkoihin. Ei pääse enää tämän jälkeen. :cigar2:
 

top500potato

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
38
Suosittelen märkäperseelle haulikkoammuntaa, niin ei tarvitse heilua propelin lailla.
 

top500potato

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
38
Minulle on auttanut maalaisjärki, niin ei ole tarvinnut itsepuolustuslajeja. Pysyy vain poissa paikoista missä voi sattua ikävää.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Veistä tai lyijyputkea ne kovimmatkin krav maga-miehet tottelee, ei siinä hienot lukot ja kurkilintupotkut auta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Muuttaa maalle maalaisjärjellä ajatellen ja pysyy neljän seinän sisällä suurimman osan ajasta. Teoriassa voisi painia karhun kanssa, mutta ehkä kuitenkin omien demonien kanssa vain. Kuitenkin ne vanhukset siellä metsiköissä voi joutua palvelutaloon lukkojen taakse niin ei niistäkään potentiaalista uhkaa.

Mutta jos on jonkinlainen katuhuora, hengailee yöllä kasvukeskuksissa ja joutuu väkisinmakaamaan ilmaiseksi niin katkaistu haulikko meikkilaukkuun. Korkokengissä huono juosta.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 942
Minä olen teoriassa kehittänyt sellaisen "tuulimyllyliikkeen", jos ja kun joutuisin selkkaukseen. Tuulimyllyliike sisältää siis aivan hillitöntä kädenpyöritystä käsittömällä nopeudella. Nuorena eli pari viikkoa sitten oikein hakemalla hain tanssiin vastapuolta, mutta huonolla menestyksellä.

Tänään tuli perhe vastaan koko jk- ja pp-tien kaistan leveydeltä ja jännitin vasemman olkapään. Valmistaudun yhteentörmäykseen ja olin valmistaunut ottamaan yhteen vastapuolen uroksen kanssa.
Aavistuksen verran meni ohi (ehkä kolme senttiä) ja en päässyt testaamaan tuulimyllyliikettä. Teoriassa olen varma, että vastapuoli ei nouse allekirjoittaneen käsittelyn jälkeen.
Jos tämä on ns. "Spinning backfist" Eli pyöritään ja koitetaan kumauttaa rystynyrkillä. Niin on kyllä aika paska liike. Ensinnäkin tässä yritetään osua oman selän taakse johonkin mitä et näe mikä nyt ei ole kovin ideaali tapa saada isku perille. Toiseksi tähän voi vastapuoli vastata laittamalla vaikka ihan kämmenen kyynärnivelesi kohdalle jolloin sinulta menee käsi rikki kyynärvarresta jos latasit tähän tarpeeksi voimaa tai vastapuoli latasi torjuntaan. Tai sitten voi olla että ihan se vastapuolen pää osuu kyynärnivelesi kohdalle jolloin tulos on sama. Tämä on vaarallinen liike sparrata edes nyrkkeilysäkkiä vastaan.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Muuttaa maalle maalaisjärjellä ajatellen ja pysyy neljän seinän sisällä suurimman osan ajasta. Teoriassa voisi painia karhun kanssa, mutta ehkä kuitenkin omien demonien kanssa vain. Kuitenkin ne vanhukset siellä metsiköissä voi joutua palvelutaloon lukkojen taakse niin ei niistäkään potentiaalista uhkaa.

Mutta jos on jonkinlainen katuhuora, hengailee yöllä kasvukeskuksissa ja joutuu väkisinmakaamaan ilmaiseksi niin katkaistu haulikko meikkilaukkuun. Korkokengissä huono juosta.
Nördethän eivät itsepuolustusta tarvitse koska istuvat sisällä tietokonepelejä pelaillen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Nördethän eivät itsepuolustusta tarvitse koska istuvat sisällä tietokonepelejä pelaillen.
Tarvitsevat kyllä paksut verhot ettei ne pelit kärsi. Ei sitä koskaan tiedä, jos naapurikerrostalossa asuu Wahlroosin pojan kaltainen ammuskelija niin vaikeuttaa paksut verhot tähtäämistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Threadi alkoi asiallisesti mutta jatkuu aika villeillä jutuilla :D
En osaisi suositella ns. tuulimyllytekniikkaa varsinaisissa itsepuolustustilanteissa.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Jos tämä on ns. "Spinning backfist" Eli pyöritään ja koitetaan kumauttaa rystynyrkillä. Niin on kyllä aika paska liike.
Kertomus liikkeen käytön sovellutuksesta kävelytiellä liian leveästi vastaan tullutta perhettä kohtaan vihjaisi minut ainakin ajattelemaan että kyseessä on ns. "Spinning backfistin" sijasta ns. "pieni välihuumori". Voin olla väärässäkin, ihmiset on omituista väkeä.

Ketjun asiasisältö lienee tullut jo aika pitkälti sanotuksi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Kuten moni jo todennut, niin paras itsepuolustus on järki, terveet elämäntavat, hyvät kommunikointitaidot ja pikajuoksu. Ehdottomasti kannattaa miettiä missä liikkuu, kenen kanssa ja milloin, usein ne ovat ne samat äijät jotka aina "joutuvat" (lue: hakeutuvat) tappeluihin.

Ensinnäkin, jos vahingoitat vastustajaa, niin häkki heilahtaa. Hätävarjelun liioittelusta tulee helposti tuomio. Oikeus katsoo, että jos perääntymiseen on pienikin mahdollisuus, niin se tulee käyttää, eikä lähteä päälle. Käytännössä tilanteita, joista ei pääse pakoon, on hyvin vähän.

Jos joku hullu tulee haastamaan riitaa, niin voi olettaa että sillä kättä pidempää mukana. Puukkoa vastaan en lähtisi kokeilemaan ikinä onneani. Ylivoimaa vastaan ei ole realistisia mahdollisuuksia, pidät yhtä äijää lukossa niin toinen potkaisee päähän. Jos nyt kuitenkin olet se yli 2 metrinen 200kg ammattinyrkkeilijä ja pudotat jokaisen yhdellä iskulla toimintaleffojen tyyliin, niin varmasti tulee tuomio oikeudessa. Pitää muistaa, että aina kun kaatuu pää edellä asfalttiin, niin kuolema on lähellä.

That said, jos itse pitäisi jokin taistelulaji opetella liian intiimejä kohtaamiseja varten, niin se olisi nyrkkeily (ei kyllä harrastuksena muuten innosta paskaakaan). Kuvittelen kuitenkin, että tuosta olisi eniten apua kohtaamisissa. Siinä oppii nopeutta ja nopeita refleksejä (mahdollisesti jopa välttää puukon iskut), torjuntaa, ja tietenkin tarkkoja voimakkaita iskuja joilla mahdollista tyrmätä vastustajansa ennenkuin he ehtivät tajuta mikä heihin iski. Toki itse vietät sen jälkeen kiven sisällä aikaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
That said, jos itse pitäisi jokin taistelulaji opetella liian intiimejä kohtaamiseja varten, niin se olisi nyrkkeily (ei kyllä harrastuksena muuten innosta paskaakaan). Kuvittelen kuitenkin, että tuosta olisi eniten apua kohtaamisissa. Siinä oppii nopeutta ja nopeita refleksejä (mahdollisesti jopa välttää puukon iskut), torjuntaa, ja tietenkin tarkkoja voimakkaita iskuja joilla mahdollista tyrmätä vastustajansa ennenkuin he ehtivät tajuta mikä heihin iski. Toki itse vietät sen jälkeen kiven sisällä aikaa...
Mitä tuolta netistä katsellut niin juurikin tuollaiset ammattinyrkkeilijät pudottaa yhdellä iskulla porukkaa asfalttiin kuin olisivat seinään törmänneet. Sen verran nopeaa touhua, että yhdentekevää onko uhrilla jotain kättä pidempää. Tietysti jossain Venäjällä tälläistä niin siellä ei varmaan edes mitään tuomioita tule, mutta täällä tulee.
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Ylivoimaa vastaan ei ole realistisia mahdollisuuksia
Selvästikään et ole lukenut kansallissankarimme Tony Halmeen merkkiteoksia. Siellä on parikin tarinaa, missä Tony pistää yksinään lauman kanveesiin, tosin toisessa joutui itsekin sairaalakuntoon. Toinen tapahtui Lontoossa ja toinen Barcelonassa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Selvästikään et ole lukenut kansallissankarimme Tony Halmeen merkkiteoksia. Siellä on parikin tarinaa, missä Tony pistää yksinään lauman kanveesiin, tosin toisessa joutui itsekin sairaalakuntoon. Toinen tapahtui Lontoossa ja toinen Barcelonassa.
Juu, selvästikään et lukenut tekstiäni loppuun :rofl:
Siinä juurikin sanoin, että ehkä kova ammattinyrkkeilijä pistää kaveria tonttiin, mutta tuosta tulee helposti tuomio. Kuten kirjoitin, niin tarkoitin, että vaikeaa on ylivoimaa vastaan tapella siten ettei vastustajaan tule pipi :p
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Juu, selvästikään et lukenut tekstiäni loppuun :rofl:
Pointtini oli, että määrällinen ylivoima on voitettavissa, vaikka ei olisikaan mikään ammattilainen. Ja eikös yleisen nettitietämyksen mukaan Halme ollut pelkkä suunsoittaja?
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 942
Pointtini oli, että määrällinen ylivoima on voitettavissa, vaikka ei olisikaan mikään ammattilainen. Ja eikös yleisen nettitietämyksen mukaan Halme ollut pelkkä suunsoittaja?
Halme voitti raskaan sarjan nyrkkeilyssä Suomen mestaruuden ja saanut muitakin ammattilaissarjojen voittoja.
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Halme voitti raskaan sarjan nyrkkeilyssä Suomen mestaruuden ja saanut muitakin ammattilaissarjojen voittoja.
Kyllä minä tuon tiesin, mutta viittaan siihen että vuosien varrella kun olen katsonut netissä keskusteluja Halmeesta, niin siellä oli tuhat urpoa tietämässä että Halme oli pelkkä suunsoittaja.

OT: Halme oli nyrkkeilijä, kansanedustaja, kilpakehonrakentaja, lauloi kultalevyn, kirjoitti 2 kirjaa, showpainija, julkkisten henkivartija, näytteli elokuvissa ja mainoksissa jne. Ikävä kyllä sen yksityiselämä taisi mennä samaan tyyliin liikoja varomatta ja jarruttelematta kunnes huonosti kävi. Ilmeisesti netin urpot ovat saaneet niin paljon enemmän omassa elämässään aikaan, että on varaa sanoa Halmetta pelkäksi suunsoittajaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
Kyllä minä tuon tiesin, mutta viittaan siihen että vuosien varrella kun olen katsonut netissä keskusteluja Halmeesta, niin siellä oli tuhat urpoa tietämässä että Halme oli pelkkä suunsoittaja.

OT: Halme oli nyrkkeilijä, kansanedustaja, kilpakehonrakentaja, lauloi kultalevyn, kirjoitti 2 kirjaa, showpainija, julkkisten henkivartija, näytteli elokuvissa ja mainoksissa jne. Ikävä kyllä sen yksityiselämä taisi mennä samaan tyyliin liikoja varomatta ja jarruttelematta kunnes huonosti kävi. Ilmeisesti netin urpot ovat saaneet niin paljon enemmän omassa elämässään aikaan, että on varaa sanoa Halmetta pelkäksi suunsoittajaksi.
ja kaikki mitä Halme kirjoitti kirjoissaan oli 100% totta :kahvi:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Kyokushin karate, jonka treeneissäkin käytetään full contactia ainakin valmistaa oikeita ip-tilanteinta varten.
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
ja kaikki mitä Halme kirjoitti kirjoissaan oli 100% totta :kahvi:
Osoita niistä jotain mikä ei ollut totta. Eiköhän sen tekemiset ole todennettavissa muualtakin kuin sen kirjoista. Voin kuvitella että joissakin viihdyttävimmissä kuvailuissa se käytti vähän värikynää, mutta sen verran vääristelyä voin helposti sallia sille. Sun saavutuksistasi en ole vielä kirjaa nähnyt enkä taida nähdäkään.

Eiköhän tämä riitä Halmeesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
Osoita niistä jotain mikä ei ollut totta. Eiköhän sen tekemiset ole todennettavissa muualtakin kuin sen kirjoista. Voin kuvitella että joissakin viihdyttävimmissä kuvailuissa se käytti vähän värikynää, mutta sen verran vääristelyä voin helposti sallia sille. Sun saavutuksistasi en ole vielä kirjaa nähnyt enkä taida nähdäkään.

Eiköhän tämä riitä Halmeesta.
aika lapsellisen naiivia ajattelua että Halmeen omaelämänkerrassa olisi kaikki totta, etenkin kun koko kirjan tarkoitus on pönkittää Halme henkilöbrandiä, mutta ymmärrettävää toki henkilöltä jonka maailmankuvassa Halme on kansallissankari.

mutta kerro toki muita lähteitä Halmeen näille ”hakkasin kymmenpäisen rosvojoukon espanjassa” -jutuille on kuin hänen oma sana.
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Minunko pitäisi osoittaa Halmeen kirjoitukset todeksi? Jos epäilysi pohjautuvat johonkin muuhun kuin mutuiluun, niin esitä jotain konkreettista. Siitä Espanjan tappelusta muistaakseni Halmeen mukaan kirjoitettiin paikallisissa lehdissä, mutta en osaa espanjaa eikä ole minun vastuullani kantaa todisteita sinun mieliksesi. Kun se on kuitenkin hakannut kehässä oikeita raskaan sarjan nyrkkeilijöitä todistetusti, niin miksi se sepittäisi tarinan kynäniskamatujen kanssa tappelemisesta? Että oikeat nyrkkeilyvoitot ja mestaruusvyöt ei ole vielä mitään, mutta kun sepitän tarinan jossa lyön kynäniskoja turpaan niin henkilöbrändini vahvistuu? :D

Taisit tunnistaa itsesi kun kirjoitin niistä nettiurpoista joiden mielestä Halme oli vain suunsoittaja. Annetaan asian jo olla, jokainen uskokoon mihin haluaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 291
Thainyrkkeilylle ääni.

Thainyrkkeilyssä taitaa vain olla perusidea, että hyökkäys on paras puolustus. Ei sinänsä itsepuolustuslaji? Toisaalta, jos ekan iskun kestää tai väistää, nii sen jälkee tulee tsunamia hyökkääjän päälle.

Krav magalle itselläkin ääni. Thainyrkkeily kiinnostanut pitkään, mut Krav maga alkanut kiinnostamaan enemmän. Ehkä sellainen, jossa tavallinen pulliainenkin voi jotain saavuttaa ilman ultimaattista fysiikkaa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 369
Sitäkin voi miettiä lajiaan valitessa, tukeeko harjoittelu sitä, että voit edelleen harjoitella myös vanhalla iällä ja olet kykenevä puolustamaan itseäsi silloinkin?

Jos lajisi liikkuminen ei ole luonnollista, ja polvet, selkä tai muut nivelet kärsivät ajan kuluessa, laji hajoittaa ennen pitkää harjoittelijan. Samoin käy, jos lajin tehokkuus perustuu voimaan ja/tai nopeuteen. Molemmat ominaisuudet katoavat tai heikkenevät iän myötä.

Kilpailulajit (kuten yllä mainittu thainyrkkeily) taatusti kasvattaa kamppailullisia taitoja ja pelisilmää, mutta samalla loukkaantumisriski kasvaa vanhenemisen myötä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
191
Tällaisessa suojautumistaktiikassa voisi olla ideaa:

Defendossa nimellä kilpi, jota käytetään sekä puolustautumiseen että hyökkäämiseen. Itse olen aikoinaan harrastanut useita vuosia Hapkidoa, joka on mielestäni hyvä laji ihan oikeaan itsepuolustukseen, mutta tarpeeksi monipuolinen myös ihan harrastukseksi.

Vastikään aloitin krav magaa treenaamaan ja siinä sitten tavallaan sivulajiksi otin defendon. Molemmat osin samankaltaisia ja yleensä löytyvät saman seuran valikoimasta, mutta defendo on päivitetty enemmän nykyaikaan ja siinä on parhaat palat kaikista lajeista, missä oikeasti sparrataan ja kilpaillaan vastakkain.

Nyt taitaa käydä niin, että pidän tuota defendoa päälajina ja keskitän enemmän aikaa ja motivaatiota siihen, sen verran fiksulta systeemiltä vaikuttaa.

Defendossa on myös kolme lisähaaraa ammattikäyttöön, blue, green ja white. Blue on turvallisuusalalla työskenteleville suunnattu lisähaara, jossa on enemmän hallintaotteita ja lukkoja. Green on sotilaskäyttöön tarkoitettu haara, jossa käydään läpi lähitaistelua asein. White on pelastusalan haara, joka painottuu ehkä hieman enemmän teoriatasolle itsesuojelusta ensihoidon ja vastaavan työntekijöille.

Itse muutaman defendoseminaarin ja defendo green kurssin käyneenä voin kyllä suositella lajia kaikille modernista itsepuolustuksesta kiinnostuneille. Kouluttajat varsinkin ovat todella hyviä ja tietävät, mitä tekevät.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Tällaisessa suojautumistaktiikassa voisi olla ideaa:

Paskan itsepuolustuslajin tunnistaa siitä, että hyökkääjä näyttelee kun mestari lyö. Tuossakin videossa hyökkääjä lentää taaksepäin kun kaveri "potkaisee" eli koskettaa häntä. Vaikuttaa tyypilliseltä kaatuilulajilta jossa mestari omaa yliluonnolliset voimat. Lisähuomautuksena oikeassa elämäss hyökkääjät tuskin ovat varustettu nyrkkeilyhanskoilla.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 442
Paskan itsepuolustuslajin tunnistaa siitä, että hyökkääjä näyttelee kun mestari lyö. Tuossakin videossa hyökkääjä lentää taaksepäin kun kaveri "potkaisee" eli koskettaa häntä. Vaikuttaa tyypilliseltä kaatuilulajilta jossa mestari omaa yliluonnolliset voimat. Lisähuomautuksena oikeassa elämäss hyökkääjät tuskin ovat varustettu nyrkkeilyhanskoilla.
Ilman hanskoja tuossa demonstraatiossa olisi toisella ollut rystyset paskana ja toisella kyynärvarret mustelmilla. Ja olisiko pitänyt oikeasti potkaista mahaan?
Ja tajuat kai että videossa oli huumoria mukana.
Kuitenkin suojautumistyyli on mielestäni hyvä. Se on lisäksi tilannetta rauhoittava kun hyökkääjä ei näe nyrkkejä edessään, silti siinä voi tehdä jotakin.
 
Viimeksi muokattu:

Murmanskaya

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
81
1. Ystävällinen katse
2. Varovainen hymy
3. Kohtelias tervehdys

Jos noilla sosiaalisuuden perussäännöillä joutuu vaikeuksiin, niin sit on kyllä melkein miehessä vikaa.

Bodaus on varmaan aliarvostetuin IP-laji (ja saa varmasti paremmin naisiakin kun muaythai ruipelot). Jonkun 30kg kevyemmän pitää olla oikeasti jo ninja että voittaa yli 50% todennäköisyydellä käsikähmän isompaansa vastaan in da striit eikä tatamilla BJJ-rullaillen.

Ernesto Hoost (about paras pystyottelija ikinä) hävisi KAKSI kertaa "kadunmiehelle" joka vaan oli helvetisti isompi ja vahvempi. Muistan kun Tony Halmekin joskus sano, että hänet on karate-kidit haastanut lukemattomia kertoja ja aina hävisivät.



Mutta joo, siksihän nää ip-lajit on, että pienempi vois edes teoriassa voittaa kun isommaksi muuttuminen aika hankalaa. Ehkä joku vapaaottelu tai jos se liian rajua niin bjj millä vois pärjätä isompaansa vastaan, oma panokseni itse kysymykseen.
 
Viimeksi muokattu:

AnanasKana

Tukijäsen
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
307
Tää on näitä threadeja mitä löytyy internetin täydeltä :D

Reilu 10v sitten ennen armeijaa harrastin Krav Magaa. Meidän seuran treenit jakautui puhtaisiin sparritreeneihin jossa muistaakseni käytännössä sparrattiin potkunyrkkeilyä (ei potkuja munille) ja tekniikkatreeneihin joidenka lopuksi oli pientä sparria tai hakattiin säkkejä, pistareita tms. Laji on minusta puhtaana ip-lajina sangen toimiva ja antaa valmiudet puolustaa itseään erilaisilta hyökkäyksiltä. Mitään ammattitappelijaa se ei kenestäkään automaattisesti tee. Kuten missä tahansa muussakin tappelulajissa, niin tappelemaan oppii vain tappelemalla ja sparraaminen on ehdotonta jos haluaa että valmiudet puolustaa itseään väkivaltaiselta kohtaamiselta kasvaa. Tekniikkatreeneissä sitten kevyemmin munareilla sparrattiin sitä munille potkimista, sormientyöntelyä sieraimiin/silmiin jne.

Myöhemmin aloitin bjj:n jota tulikin sitten harrastettua pidempään, ja joka oli paljon enemmän mieleeni mitä KM, mutta jäi kun aloitin nykyisessä työpaikassa (pitäisi aloittaa taas.) Bjj varmasti antaa valmiuksia pärjätä kamppailussa jos vain pääsee lähelle ja saa onnistuneen lukon. Varsinainen itsepuolustuslaji se ei ole, eikä siitä hirveästi ole hyötyä jos hyökkäävä osapuoli on osaava nyrkkien ja jalkojen käyttäjä ja sinä et. Lisäksi aika ongelmallinen jos on monta hyökkääjää -> tarraa yhteen tyyppiin niin tämän kaverit tulee mättää sinua sillä välin.

MMA:ta harrastavathan varmasti on kovimpia 1on1 kamppailijoita, siihen kun lisäisi kyvyn puolustautua erilaisilta aseilta ja monelta hyökkääjältä + Krav Maga sikasäännöt niin valmiudet itsepuolustustilanteessa kadulla varmaan olisi aika ihanteelliset. En tiedä löytyykö tämmösiä ihmisiä paljoa, en minä ainakaan jaksaisi treenata helvetisti montaa eri lajia ajatuksenani puolustautua mahdolliselta katuväkivallalta.

"Haluan olla kova tappelija" -tyyppejä on varmasti kaikkien kamppailulajien peruskursseilla ja kyllähän niitä aina sieltä joukosta tippuu hurjasti pois, kaikkoaa viimeistään peruskurssin päätyttyä.

Ihan jonkun verran tullut vietettyä aikaa kaupunkien öissä ja minusta parhaita itsepuolustustaitoja on tilannetaju, sosiaaliset valmiudet, huumorintaju, hyvä fyysinen kunto voi olla ennalta ehkäisevä ja kaikki keinot ennen väkivaltaista kanssakäymistä. Pieni positiivinen humalaisen ihmisen manipulointitaito on kanssa paikallaan, on mm. ilo seurata osaavia portsareita ja poliiseja työssään miten terapisoivat ölisijöitä kuin pieniä lapsia :lol:

PS: Judon aloittaminen kiinnostaisi :)
 

Murmanskaya

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
81
Toi judo ja bjj ja muut painit on lajeina siitä hyviä, että jos nyrkillä lyöt jossain macho-mittelössä toisen kännisen hampaat sisään, niin on erittäin suuri mahdollisuus, että se kostaa myöhemmin 10 kertaa kovemmin tavalla tai toisella.

Ja vaikka ei kostaisi, niin joutuu maksamaan varmaan aika paljon euroja korvauksena.

Oikeastaan pitää tossa painissakin osata voittaa jotenkin kohteliaasti ja kunnioittaen. Jos alkaa nöyryyttämään, niin kostohan siitäkin tulee. Tuli mieleen se joka vitutukseen ampu sitä naispoliisia mahaan kun se oli hävinnyt jonku kännipainin kaverilleen. Eli aina se kosto ei tule edes itselleen jos ajattelee, että ei kostaja saa kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Brassijutsussa se kohtelias ja kunnioittava lopetus on tyypillisimmillään joko lukko (käsi, ranne, nilkka, polvi tms) tai kuristus. Ja jos joku päälle käy niin kunnioitusta on turha odottaa, mitään taputuksiakaan tuskin on tulossa. Eniten keskittäisin siihen huomiota että pysyvät vammat voi ehkäistä. Ja jos joku aikoo lyödä niin hän ei ole tätä kunnioitusta sinulle varannut.
 

Murmanskaya

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
81
@TK007

Miten vaan, mutta kyllä mä ainakin kostaisin jos joku katkois multa käden kännisen nokkapokan jälkeen. Ajaisin autolla yli tms. Eihän nää nyt mihinkään kohteliaisiin taputuksiin tosiaan lopu kuten sanoit. No ehkä jos sais ihan vitusti korvauksia euroissa niin vois antaa asian olla.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Pentuna tuli pari vuotta harrastettua judoa. Liian tylsä laji. Hyvän lihaskunnon ja "räjähtävyyden" siitä kyllä saa, mikä on kai eduksi tosipaikan tullen.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Nyrkkeily on itselle tuttu laji, ja toimii kyllä kehän ulkopuolellakin. Maksapommit ja iskut palleaan pysäyttävät ja lamaannuttavat. Ei aina tarvitse lyödä päähään. Toki oma nyrkki ja eritoten peukalo on vaarassa, kun lyödään runkoon, mutta sellaista se on kadulla. Enemmän kesälaji, kun ei ole paksuja vaatekerroksia pehmentämässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
1. Ystävällinen katse
2. Varovainen hymy
3. Kohtelias tervehdys

Jos noilla sosiaalisuuden perussäännöillä joutuu vaikeuksiin, niin sit on kyllä melkein miehessä vikaa.

Bodaus on varmaan aliarvostetuin IP-laji (ja saa varmasti paremmin naisiakin kun muaythai ruipelot). Jonkun 30kg kevyemmän pitää olla oikeasti jo ninja että voittaa yli 50% todennäköisyydellä käsikähmän isompaansa vastaan in da striit eikä tatamilla BJJ-rullaillen.

Ernesto Hoost (about paras pystyottelija ikinä) hävisi KAKSI kertaa "kadunmiehelle" joka vaan oli helvetisti isompi ja vahvempi. Muistan kun Tony Halmekin joskus sano, että hänet on karate-kidit haastanut lukemattomia kertoja ja aina hävisivät.



Mutta joo, siksihän nää ip-lajit on, että pienempi vois edes teoriassa voittaa kun isommaksi muuttuminen aika hankalaa. Ehkä joku vapaaottelu tai jos se liian rajua niin bjj millä vois pärjätä isompaansa vastaan, oma panokseni itse kysymykseen.

Hoost otteli huonosti. Näin olisi pitänyt.



Ja vaikka Bob Sapp kamppailu-urheilijana onkin lähes vitsi, niin hänen vertaaminen kadunmieheen se vasta vitsi onkin.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Kyllähän tuo Sapp ihan urheilija on ollut nuoresta saakka. Vaikka on saanut mma:ssa pataan, niin on siellä voittojakin isoista ympyröistä.

Aikaisemmin mainittu Tony Halme kokeili myös vapaaottelua kerran, mutta matsi 30-40 kiloa kevyempää vastustajaa vastaan ei tainnut kestää edes minuuttia ennen luovutusta.

Nopeus, voima, taidot noissa katuhommissa merkitsee kokoa enemmän. Kehässä iskunkestävyys ja kunto ovat myös isossa roolissa. Rapakuntoinen läski, vaikka kokoluokkaa 190cm ja 120kiloa ilman osaamista putoaa kuin norsunpaska vaikka 160cm ja 50kg kokenutta ja vahvaa ottelijaa vastaan. Vaikka väsymyksestä, jos ei lyönnistä/potkusta.
 

rlame

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
Hokutoryu ju-jutsu:ssa tuli joskus alkeiskurssi suoritettua.
Laji on monipuolinen ja esim tekniikoita perus baaritilanteita varten (joku tarttuu sinua kiinni kurkusta, vaatteista, kädestä tms) treenattiin jo alkeiskurssilla, kuten myös erilaisia lukkoja ja paria heittoa.
1 v 1 tilanteessa näistä tekniikoista varmasti on apua ainakin perus humalaisia vastaan. Siitä miten sitten toimii jotain katutappelijaa vastaan niin paha sanoa.
Syy miksi kyseinen laji jäi sitten alkeiskurssiin oli se, että kesken treenien ei saanut edes käydä juomassa. Itselle ainakin iski jo huomattava nestehukka tunnin treenaamisen jälkeen ja treenit kestivät yleensä sen kaksi tuntia. Toinen tunti treeneistä tuntui menevän aikalailla hukkaan kun ei enää energiaa tahtonut riittää.
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 342
Syy miksi kyseinen laji jäi sitten alkeiskurssiin oli se, että kesken treenien ei saanut edes käydä juomassa.
Tässä ilmeisesti vetäjäkohtaisia eroja. Turun seurassa pidettiin kyllä juomataukoja. Itekkään en jaksa hikoilla 2h juomatta.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 442
Aikaisemmin mainittu Tony Halme kokeili myös vapaaottelua kerran, mutta matsi 30-40 kiloa kevyempää vastustajaa vastaan ei tainnut kestää edes minuuttia ennen luovutusta.
Halmeella huono tuuri kun vastustaja sattui olemaan Randy Couture parhaassa iässään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Kyllä se Pyövelin voittaminen kehässä riittää mulle todisteeksi Halmeen kyvyistä. Siinä ei ollut mitään vilunkia tai show:ta vaan oikea matsi kyseessä. Raskaan sarjan mestarit on kuitenkin aika kovia ukkoja. Olisiko Halme pärjännyt Hoostia tai Sappia vastaan on melko epäolennaista. Barcelonan nujakassa Halme sai itsekin siipeensä, ei sillä ollut mitään tarvetta puhua paskaa siitä.

Joo en ole mikään Halme-fani, päinvastoin.
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Ei ollut tuurista kyse. Halmeella oli viedä häkkiin vain iso kokonsa. Ei riittänyt pitkälle.
Kai se voitti nyrkkeilymestaruuksiakin vain ison kokonsa ansiosta :facepalm:

Ei se tietääkseni ollut mikään vapaaottelija, kokeili vaan. Pyydän anteeksi edesmenneen Halmeen puolesta, ettei se ollut kaikissa lajeissa ja kaikilla aloilla maailman paras.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Kai se voitti nyrkkeilymestaruuksiakin vain ison kokonsa ansiosta :facepalm:

Ei se tietääkseni ollut mikään vapaaottelija, kokeili vaan. Pyydän anteeksi edesmenneen Halmeen puolesta, ettei se ollut kaikissa lajeissa ja kaikilla aloilla maailman paras.
Mitä sä höliset?

Pataan Halme otti ja rumasti, jos vastaan tuli joku joka osasi nyrkkeillä. En mitenkään kovin tarkasti seurannut hänen uraansa, mutta muistan ainakin lyhyehkön meksikolaisen ja hoikan ranskalaisen nukuttaneen hänet helposti. Kauhea itku sulla päällä, en ymmärrä.

Onko sulla tietoa, että Halme olisi ollut edes jossain asiassa maailman paras?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 436
Viestejä
4 199 361
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom