Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

tuota ne käski sillo fanateciltaki tarkistamaan, mutta oli ihan tehtaan jäljiltä. tuo on muuten se vanha klamppi mikä minullaki oli aluksi. ruuvia olen käyttänyt aina kun se tuntui niin "irtonaiselle" ilman sitä. ja käytän edelleen.
Uusi on tämmönen mutta musta
1697989514988.png
Aini se vika lopulta oireili myös siten että kun laittoi usbin kiinni koneeseen ni halusi firmiksen päivittää ja se taas epäonnistui ja alotti alusta. Tuli loputon looppi.
 
QR2 asennettu. Nyt mielestäni kokemus on sellainen, mikä sen olisi kuulunut DD2:lla aina olla.

Poissa on kaikki ylimääräiset pienet nitinät ja natinat, sekä kurbihittikolinat.

Vahva suositus, vaikka päivitys on kohtuu hintava. Ja uusien ostajien kannattaa kyllä odottaa, että saa tuolla omansa ilman päivityskuluja.
 
Kauankohan lie siirtymä aika että alkaa samaaan uutta QR2:sta basen ja ratin mukana ilman "lisäkustannusta"?
Tässä jo kovasti tekisi mieli laitella CSL DD bundlea tiluuten. :D
 
QR2 asennettu. Nyt mielestäni kokemus on sellainen, mikä sen olisi kuulunut DD2:lla aina olla.

Poissa on kaikki ylimääräiset pienet nitinät ja natinat, sekä kurbihittikolinat.

Vahva suositus, vaikka päivitys on kohtuu hintava. Ja uusien ostajien kannattaa kyllä odottaa, että saa tuolla omansa ilman päivityskuluja.
Itsellä vaan 10x ratteihin maksaisi enemmän kuin base. Siksi jos ja kun ostan CSP DD+:n jossain vaiheessa, ostan siihen sen qr1 palikan mukaan.
 
Kauankohan lie siirtymä aika että alkaa samaaan uutta QR2:sta basen ja ratin mukana ilman "lisäkustannusta"?
Tässä jo kovasti tekisi mieli laitella CSL DD bundlea tiluuten. :D

Samassa veneessä. Ottaen huomioon, että QR2 oli jo vuonna 2021 "coming soon" niin en pidättäisi hengitystäni.
 
Itsellä vaan 10x ratteihin maksaisi enemmän kuin base. Siksi jos ja kun ostan CSP DD+:n jossain vaiheessa, ostan siihen sen qr1 palikan mukaan.
Joo, yhdenkin vaihto + baseside kirpaisi ihan tarpeeksi, vaikka pikku bundle alen saikin.

Komee kokoelma kyllä varmasti! Ihan mielenkiinnosta: Onko kuvaa, että mitä kaikkea löytyy?
 
Porsche 918 wheel v1, BMW GT2 wheel v2(v1.:kin kaapeissa vuosien takaa), F1 wheel(orkkis 2013 tms) F1 wheel LE 2020, 2x universal hub v2, vanhempi unversal hub, Mclaten GT3 v1, WRC wheel v1, noi nyt ainakin noin ulkomuistista.

Un.hubeihin toki sitten erinäisiä rattikehiä, Fanatecin tai muiden, erikokoisia pyöreitä ja gt/openwheel-tyylisiä. Yli 10v aikana ehtii kaikenlaista ostaa.
 
Samassa veneessä. Ottaen huomioon, että QR2 oli jo vuonna 2021 "coming soon" niin en pidättäisi hengitystäni.

Joo eiköhän tossa vähintään vuosi myydä tuotantoputkea ja varastoja tyhjiksi jonka jälkeen voisi kuvitella että kääntyy toisinpäin ja QR1:stä joutuu maksaan ekstraa.

Itsellä vaan 10x ratteihin maksaisi enemmän kuin base. Siksi jos ja kun ostan CSP DD+:n jossain vaiheessa, ostan siihen sen qr1 palikan mukaan.

Useamman QR1-ratin omistajille tonne on näemmä tullut noita triplepackejä mutta niilläkin hintaa 269,90€ eli 90€ per ratti eli säästää käytännössä kympin per QR2. Litet on toki kans yks vaihtoehto mutta niistä ei 3-packiä ole vaan isoin bundle on 2x+base 169.95€ josta jää laskennallisesti hintaa 50€ per ratti. Ei oo halpaa huvia etenkään jos ratteja on kymmenkunta. Pistä pari rattia myyntiin ja osta niillä rahoilla QR2:t :)
 
Viimeksi muokattu:
Pistä pari rattia myyntiin ja osta niillä rahoilla QR2:t

Raikulla varmaan sama ongelma kun mulla. Pitänyt monta kuukautta laittaa F1s ja SRC Cup myyntiin mutta kun myyntipalstalla vaaditaan kuvat ja niiden ottamisessa on niin iso vaiva...
 
Se tosin että kyllä minä esim sitä vanhempaa/orkkis F1-rattiakin mielelläni käytän ja siihen ei voi vaihtaa tuota rattipuolen-qr2:sta. Saisi tosiaan tulla vielä sellainen konvertteripala joka voisi olla qr1-ratissa kiinni ja sillä saisi sen qr2-baseen yhdistettyä.

Sitten voisikin kaikki muut mahdolliset ratit konvertoida qr2:ksi.
 
Taidatte olla oikeassa - vuokrauksen hinnalla saa jo perussetin testiin. G920 löytyi jo outletista alle kahden sadan ja tilasin sen testiin. Vielä pitäisi keksiä joku sopiva teline, joka tosiaan säätyy myös lyhyille kuskeille. Olisiko Wheel Stand Pro V2 ok tällainen?
Keksitkö hyvän lapsille sopivan setin? Täällä 5v jantteri innostui vanhasta Thrustmasterin ratista joka kaapista löytyi mutta ei saatu sitä kunnolla enää toimimaan.
 
Keksitkö hyvän lapsille sopivan setin? Täällä 5v jantteri

Jos iskä tykkää ajella niin kunnon DD-setti on niin kestävä että sen voi antaa myös lapsen käyttöön. En vain tiedä että riittääkö niiden kunnon rigien säätövara noin nuorelle ja polkimetkin voivat vaatia liikaa voimaa. Jos iskä katsoo ja lapsi ajaa niin jonkun G25:n tai vastaavan ympärille saanee rakennettua sopivan setin.
 
Jos iskä tykkää ajella niin kunnon DD-setti on niin kestävä että sen voi antaa myös lapsen käyttöön. En vain tiedä että riittääkö niiden kunnon rigien säätövara noin nuorelle ja polkimetkin voivat vaatia liikaa voimaa. Jos iskä katsoo ja lapsi ajaa niin jonkun G25:n tai vastaavan ympärille saanee rakennettua sopivan setin.
Tottakai kun kukaan ei nää niin pitäisi sitä itsekin koittaa jos vaikka innostuisi taas. :)

Mutta prioriteetti kuitenkin että nuo pienet kuskit voi ajaa ja vielä niin että tuntuma sopii heille. G29 taitaa olla tuorein versio tuosta G25?

Telineen suhteen varmaan suosiolla DIY linjalle että saa mitat kohdalleen.
 
Tottakai kun kukaan ei nää niin pitäisi sitä itsekin koittaa jos vaikka innostuisi taas. :)

Mutta prioriteetti kuitenkin että nuo pienet kuskit voi ajaa ja vielä niin että tuntuma sopii heille. G29 taitaa olla tuorein versio tuosta G25?

Telineen suhteen varmaan suosiolla DIY linjalle että saa mitat kohdalleen.

Logitekit on käytännössä kaikki samanlaisia, G27 eteenpäin. Siinä parannettiin vähän rattaita muistaakseni. Mallien erot on siis lähinnä konsolituki ja mukanatulevat roippeet. Siis jos ajaa PC:llä on aika sama ottaako G27:n vai jonkun toisen. G25 alkaa olla jo niin vanha että ajokilometreä saattaa olla jopa lonksulle liikaa.
 
G923 on tuorein lonksu, jossa ne trueforce värinä-systeemit. (siis se budjettiratti, on niillä se kallis DD-rattikin nyt)

Mutta G29 varmaan halvempi ja toimii myös ps4/ps5 (sisarmalli G920 xbox one+series S/X-tuella, mutta pari nappia vähemmän kuin G29)
 
Taas on päätä joutunut vaivaamaan, kun yrittää mietti miten tähän (Blackstorm Cockpit v2 -ajotuoli, musta 299,90) kannattaisi kiinnittää tuleva ultrawide. Ultrawideä ei ole vielä hankittu, mutta joku järkevä 21:9-kuvasuhteella oleva ruutu menee ostoon. Blackstromin oma teline on melko kallis, järkyttävän kokoinen ja vie näytön aivan liian kauas. Tarkoitettu selvästi enemmän isoille televisioille.
 
Viimeksi muokattu:
Osittain teknistä mainosjargonia tuo slew rate, koska ymmärtääkseni siihen vaikuttaa heti mm. dampening/inertia/yms muut basen asetukset. 99% ihmisistä säätää kuitenkin basen luonnollisemmaksi kuin robottimaiseksi. "CAN hommeli" kuulostaa kätevälle joskin tarvitsee sitten vielä uusia koko muu tuotelinja vielä tukemaan tätä.

Toki kiva saada Fanateciltäkin vihdoinkin numeroita tähän slew rateen liittyen, vanhemmista direct drive Podium ja CSL DD/Pro ei tälläisia lukuja ole virallisesti julkisuuteen annettu. Ainakaan en ole löytänyt. Ilmeisesti nykytilanteen kilpailun määrä tarvitsee myös ominaisuuksien extra alleviivaamista.

Ite ostin DD1 n. 16kk sitten eikä ole tullut haluja päivitellä/sidegradettaa. Pari rattia QR1llä löytyy eikä ole himoja ollut myöskään QR2een päivitellä, osunut hyvät QR1 yksilöt kohdalle.

Edit: tjaah, CAN liitäntä on ollut jo ainakin molemmissa Podium DD malleissa näemmä. En edes muistanut omassani tuollaista

Ja taas tuli kirjoitettua potaskaa, eilen tuli SC2 Pro talouteen. DD1 myynnissä.

Ajotunteja ei ole vielä paljon kertynyt Simucubella, mutta toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen... vaikea vielä sanoa onko parempi vai huonompi kuin DD1 kun säädettävää/opeteltavaa on vielä runsaasti.

20231109_162855.jpg
 
Taas on päätä joutunut vaivaamaan, kun yrittää mietti miten tähän (Blackstorm Cockpit v2 -ajotuoli, musta 299,90) kannattaisi kiinnittää tuleva ultrawide. Ultrawideä ei ole vielä hankittu, mutta joku järkevä 21:9-kuvasuhteella oleva ruutu menee ostoon. Blackstromin oma teline on melko kallis, järkyttävän kokoinen ja vie näytön aivan liian kauas. Tarkoitettu selvästi enemmän isoille televisioille.

Niin meinaatko ny tätä 80e maksavaa monitoritelinettä? Halpahan tuo on kun lähdetään vertaamaan kunnon alurigien monitoritelineisiin.. :think:
Sepä tuollasen putkihässäkän ongelma on, modattavuus ja säädöt on melko olemattomia vs alurigi.
 
Niin meinaatko ny tätä 80e maksavaa monitoritelinettä? Halpahan tuo on kun lähdetään vertaamaan kunnon alurigien monitoritelineisiin.. :think:
Sepä tuollasen putkihässäkän ongelma on, modattavuus ja säädöt on melko olemattomia vs alurigi.

Juuri tuota. Halpaahan tuo on kun vaan ottaa sopivan vertailukohteen. En vain ole maksanut tuosta itse rigistä kuin 130e, niin 80e lisäteline tuntuu siihen verrattuna jo kalliilta :D Kalleuden tunteen tekee myös se, että teline ei vastaa tarpeita. Jos se toisi näytön suoraan ratin yläpuolelle niin 80e tuntuisi edulliselta.
 
Taas on päätä joutunut vaivaamaan, kun yrittää mietti miten tähän (Blackstorm Cockpit v2 -ajotuoli, musta 299,90) kannattaisi kiinnittää tuleva ultrawide. Ultrawideä ei ole vielä hankittu, mutta joku järkevä 21:9-kuvasuhteella oleva ruutu menee ostoon. Blackstromin oma teline on melko kallis, järkyttävän kokoinen ja vie näytön aivan liian kauas. Tarkoitettu selvästi enemmän isoille televisioille.

Itte ratkaisin saman ongelman seinätelineellä.
DELTACO TV seinäteline, 37"-70", 40kg, 200x200-600x400 | Kauppasatama.fi

Sai tuotua näytön sopivan lähelle, että jos vaan rigi sattuu olemaan seinää vasten niin tuossa yksi asennus vaihtoehto.
 
Saman tyylistä ratkaisua olisin itsekin ehdottanut, mutta jos rigistä on maksettu 130e niin 120e näyttötelineestä kuulostaa tyyriiltä :lol: Tuo toki taitaa kuitenkin olla ainoa helppo ratkaisu kyseiseen settiin. Niinkuin sanottu, jos ei ole aluprofiilia niin säätömahdollisuuksissa ottaa aina takkiin.
Ittellä tuo on suoraan seinäs kiinni, joten kustannus oli 40€.
 
Itte ratkaisin saman ongelman seinätelineellä.
DELTACO TV seinäteline, 37"-70", 40kg, 200x200-600x400 | Kauppasatama.fi

Sai tuotua näytön sopivan lähelle, että jos vaan rigi sattuu olemaan seinää vasten niin tuossa yksi asennus vaihtoehto.
On muuten edullinen. Ostin Gigantista pari vuotta sitten aivan vastaavan kakkostelkulle makkariin ja oli tyyliin 150€. Toki ois voinut hieman "kilpailuttaa".
Se kakkos telkku kyl porsi 10 käyttökerran jälkeen, et tää on se mahis millä oman rigin kans vois toteuttaa. Edelleen VR (Index) vaan helpompi.
 
Olisiko täällä kokemuksia/kommentteja H-shiftereistä? Itsellä ollut joskus Trustmasterssin TH8A ja mielellään etsisin jotain tuota laadukkaampaa tilalle. Onkos vaihtoehtoja tänä päivänä minkä verran, itsellä tiedossa nämä:

Logitech G27 vakio keppi - Melkoinen vempula kuten odottaa saattaa toki antaa jonkinlaisen H -kaavion tunnot, huonompiakin rateissa aikanaan oli.

Trustmasters TH8A - Vissiin kohtuullinen hinta/laatusuhteeltaan jos käytettynä löytää, ei silti mikään tukevuuden / tuntuman esikuva.

NEWT2 BLACK ( NEWT2 BLACK ) - Uusi nimi itselle. Hintaan pohjaten ei varmaan hirveästi eroa TH8A:sta tai on jopa huonompi onko kellään kokemuksia?

Pro-Sim H Shifter - Lienee H-kaavioiden kuningas, toki hintakin on aika eri tasolla. H Pattern Professional Quaife sim shifter - Pro Sim

Onkohan tarjolla mitään tuota TH8A ja Pro-Sim H shifterin väliltä?
 
Viimeksi muokattu:
Moza H-shifter (ei tietoa onko seq-tila myös)
Fanatec H-shifter (myös seq-tila)
Simagic H-shifter (myös seq-tila)
Bash Pro Active H-shifter (myös seq tila)

Itsellä ollut tuo Fanatec H-shifteri nyt 4,5 vuotta ja muuten ok paitsi että alkoi jossain vaiheessa antamaan väärää vaihdetta. Sen verta random ja harvinainen se vika ettei osaa sanoa mistä johtuu, voi mennä satoja ellei jopa tuhat vaihtoa ok ja sitten vain antaa esim. 1:n sijasta pakin (aina se viereinen vaihde kuiten), syyksi epäilty sitä maadoitushommaa-> muodostaa magneettikentän joka sotkee Hall-effect magneetin toimintaa, mutta uudemmassa versiossa kait fiksattu tämä.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan näitä aika reilusti tarjolla. Moza vaikutti kiinnostavalta hintaisekseen, näyttäisi löytyvän simracinggaragen arvostelutkin pitää vilkaista, hinta olisi ainakin erittäin kohtuullinen jos on yhtään hyvä tuntumaltaan ja tukevuudeltaan.
 
Mulla oli monta vuotta Fanatec ja se on hintaisekseen hyvä kampe mutta noita vaihtovikoja niihin tahtoo tulla. Omaan tuli parin vuoden jälkeen ekan kerran ja sen korjasin. Johto oli poikki. Toisen kerran missejä alkoi tulla jossain 5 vuoden kohdalla ja annoin kepin eteenpäin. Oli kuulema helppo korjata sillä(kin) kerralla.

Nyt on ollut Simagic ja onhan se selvästi parempi mutta onko hinnaneron verran on tietty ihmisestä kiinni. Selvästi sellanen mekaanisesti tukevampi ja tunnokkaampi muljahdus kun vaihdetta vaihtaa. Ellei hinta hirvitä ni suosittelen kyllä.
 
Itsellä ei H-kepille niin tarvetta niin en ole koskaan ostanut. Frexin sequlla pärjännyt yli 10 vuotta, voisihan sen joskus vaihtaa mutta tarvitsen edelleen sellaisen jonka voi suoraan Fanatecin baeen yhdistää, kuten tuon Frexin pystyi kun katkoin, modasin piuhan, Seq-keppihän on periaatteessa vain on/off kytkin mutta jotkin kepit silti toimii ilmeisesti vain usbilla/pc:ssä joten niistä ei itselle hyötyä olisi.
 
Se on SHH ja kyllä sitä täällä on (vanhempia versioita) enkä muista lukeneeni valituksia.
ei ole kokemuksia muista ja tuon tilasin ja hyvä on ollut! olen ajellut toistaiseksi vain sequentaalina. ei tuolle vasta ole kerääntynyt kuin noin 20h ajelua.
en tajunnut tilata sequ kantta niin tulotin ite semmosen.
 
NEWT2 BLACK ( NEWT2 BLACK ) - Uusi nimi itselle. Hintaan pohjaten ei varmaan hirveästi eroa TH8A:sta tai on jopa huonompi onko kellään kokemuksia?

On ihan soiva peli, 3d tulostetun ei kannata antaa hämätä, sisuskalut on hyvin suunniteltu eikä ainakaan minulla ole ollut ongelmia. Ehkä voisi joskus kaivata aavistuksen jäykempää kepin liikettä, mutta kyllä tuolla tulee ihan hyvin toimeen. Kannattaa ehkä heti tilata sopiva peitelevy jos käyttää vaan 6 vaihdetta tai sequna.

Yo listoilta puuttuu vn shifter VNM Simulation., JSC heillä taitaa olla EU:ssa myös jälleenmyyjiä, Suomen jälleenmyyjistä en tosin tiedä.
 
On ihan soiva peli, 3d tulostetun ei kannata antaa hämätä, sisuskalut on hyvin suunniteltu eikä ainakaan minulla ole ollut ongelmia. Ehkä voisi joskus kaivata aavistuksen jäykempää kepin liikettä, mutta kyllä tuolla tulee ihan hyvin toimeen. Kannattaa ehkä heti tilata sopiva peitelevy jos käyttää vaan 6 vaihdetta tai sequna.

Yo listoilta puuttuu vn shifter VNM Simulation., JSC heillä taitaa olla EU:ssa myös jälleenmyyjiä, Suomen jälleenmyyjistä en tosin tiedä.
Huomasit varmaan että sitä sai jäykistettyä niillä kahdella pultilla jotka on siinä heti akselin vieressä ylhäällä. Oletuksena on koholla eli löysällä
 
Tulipas haettua gigantin Black Fridaystä G29 199 € hintaan. Mielestäni ihan kohtuullinen paketti tuon hintaiseksi. Ainoa hankaluus kun ei saa sitä pyörimisskaalaa pleikalla säädettyä. Vielä pitäis kehittää myös joku tarpeeksi tukeva teline, jotta voisi ruuvata forcefeedbackin tappiin.
 
Tulipas haettua gigantin Black Fridaystä G29 199 € hintaan. Mielestäni ihan kohtuullinen paketti tuon hintaiseksi. Ainoa hankaluus kun ei saa sitä pyörimisskaalaa pleikalla säädettyä. Vielä pitäis kehittää myös joku tarpeeksi tukeva teline, jotta voisi ruuvata forcefeedbackin tappiin.
Ratista pitäisi löytyä se nappi-combo systeemi millä saa konsoleilla pakotettua jonkin perus kääntösäteen päälle, ne voi olla tyyliin 180, 270, 360, 540, 720, 900 tmv.
Jos jostain pelistä tosiaan puuttuu steering saturation säätö. Mutta jos löytyy tuo saturation niin silloin esim. 900 x 60% saturation = 540 jne.
 
Viimeksi muokattu:
Ratista pitäisi löytyä se nappi-combo systeemi millä saa konsoleilla pakotettua jonkin perus kääntösäteen päälle, ne voi olla tyyliin 180, 270, 360, 540, 720, 900 tmv.
Jos jostain pelistä tosiaan puuttuu steering saturation säätö ja silloin esim. 900 x 60% saturation = 540 jne.
Yritin ettii tietoa mutta tuollaiseen löytyi ohjeet vaan thrustmasterin rattiin.
 
Yritin ettii tietoa mutta tuollaiseen löytyi ohjeet vaan thrustmasterin rattiin.
Kokeile toimisiko tämä.

Press and hold Select, Start and either Triangle Square, Circle or X. Triangle is 180° while X is default 900°. Square and Circle are in between. This setting remains until you turn off the wheel
 
Kokeile toimisiko tämä.

Press and hold Select, Start and either Triangle Square, Circle or X. Triangle is 180° while X is default 900°. Square and Circle are in between. This setting remains until you turn off the wheel
Ei ole select nappia ratissa.
 
Tulipas haettua gigantin Black Fridaystä G29 199 € hintaan. Mielestäni ihan kohtuullinen paketti tuon hintaiseksi. Ainoa hankaluus kun ei saa sitä pyörimisskaalaa pleikalla säädettyä. Vielä pitäis kehittää myös joku tarpeeksi tukeva teline, jotta voisi ruuvata forcefeedbackin tappiin.

Huomasitko että Thrustmaster T300 RS GT edition on 250€ torstaina. Näyttää alkavan heti puolelta öin tarjous.
 
Huomasit varmaan että sitä sai jäykistettyä niillä kahdella pultilla jotka on siinä heti akselin vieressä ylhäällä. Oletuksena on koholla eli löysällä

Joo, sillä jäykistyy se paikalleen loksahtaminen (jos nyt säädin oikein sitä) mutta ei se itse kepin liikkuminen mielestäni. Pitää ehkä koitaa vielä.
 
Ja taas tuli kirjoitettua potaskaa, eilen tuli SC2 Pro talouteen. DD1 myynnissä.

Ajotunteja ei ole vielä paljon kertynyt Simucubella, mutta toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen... vaikea vielä sanoa onko parempi vai huonompi kuin DD1 kun säädettävää/opeteltavaa on vielä runsaasti.

20231109_162855.jpg

Tuli pyöräytettyä Fanatecin 320 kehä tuolle Tahko GT-21 button boxille ja haettua Jimmssin (tämän tuotteen) poistomyynnistä Ascher Racing FR28 SC V2 ratti.
Oikein laadukkaan oloinen ratti ja jämäkkä laitos. Vähän arvuuttelin onko ratin halkaisija tarpeeksi leveä, mutta parin tunnin ajeluiden jälkeen ei se ainakaan haitannut.
Fläpsit ovat aika äänekkäät... :)

Alkuperäisenä ajatuksena oli ostaa uusi McLaren Artura Pro (ascher-racing.com) , mutta hinta olisi noussut n. 1300 euroon QRn kanssa sekä odotusaika useita viikkoja.
Ehkä tämä oli ns järkiratkaisu jos sellaisesta voi enään puhua.


Tässä ajatuksia nyt kun toistakymmentä tuntia on takana SC2 Prolla (DD1 verrattuna SC2 Pro):
- reagoi nopeammin ja muutenkin tuntuu, että on ajaessa enemmän läsnä
- QR ihan eri planeetalta käytettävyydeltään ja jämäkkyydeltään (DD1 mulla oli QR1)
- täysin smuutti forceilla ja ilman
- "teollinen design" on enempi makuuni, jossa mennään enemmän käytettävyys ja ydinominaisuudet edellä kuin turha höttö
- ratit ovat kestävemmän ja laadukkaamman oloisia vaikka nämä ostamani eivät ole sieltä kalleimmasta päästä
- Truedrive softa on kätevä ja pilvipalvelusta saa helposti osviittaa asetuksiin muiden jakamien profiilien perusteella
- SC rattien langattomuus toimii moitteetta (oli pieni epäilys, että ei toimisi)


Miinuksena vois sanoa, että kun ynnää mitä sain Fanatecin rattivehkeistä (base plus kaksi rattikokonaisuutta) sekä rigiin piti vaihtaa front mount niin tämä oli n. 950e päivitys.
Sain uuden SC2 Pron edullisesti sekä ratit olivat myös alessa, joten olisi voinut mennä enemmänkin rahaa... harrastukset maksaa joskin edullisemmillakin setillä pärjäisi vähintään yhtä hyvin.

Pari fotoa räpsäsin kun laittelin tänään kaapeleita ojennukseen ja uudella ratilla. Penkin kulmaa tullut myös hieman säädettyä sekä Buttarisetup nykyään edessä ja takana.
 

Liitteet

  • 20231118_183508.jpg
    20231118_183508.jpg
    387,6 KB · Luettu: 57
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa kiinnostaisivat taas virtuaalisilla rallireiteillä huristelu, mitä varten tulikin hommattua Logitech G923 -rattisetti. En ole kuitenkaan saanut rattia toimimaan mielekkäästi ja omat keinot alkavat olla hiljalleen ehtymässä. Toivottavasti täällä osaisi joku auttaa.

Ongelmana on se, että en ole onnistunut saamaan ratin lukitusta toimimaan EA WRC:ssä tai Dirt Rally 2:ssa järkevästi. Ratti pyörii aina täydet 900 astetta, vaikka ajokkina tai asetuksina olisi mitä. Haluaisin aloitella vähän lyhyemmällä kääntösäteellä & saada kääntösäteen lukittua realismin kustannuksellakin esimerkiksi 540 asteeseen tai mieluusti vielä alemmaksikin niin, että ratti ei pyörisi enää silloin, kun renkaat eivät käänny. Olen nyt yrittänyt seuraavia keinoja:

1) Kääntösäteen asettaminen G Hubissa. Lukitus toimii valitsemallani kääntösäteella sovelluksessa, kunnes avaan EA WRC:n. Kääntösäde pelaa pelissä sinällään valitsemallani lukemalla, mutta se ei pysäytä rattia ja se pyörii pelissä silti täydet 900 astetta, vaikka auto ei enää käännykään. Olen yrittänyt tätä niin, että soft lock on pelin asetuksissa joko päällä tai pois päältä. Molemmilla keinoilla lopputulos on sama.

2) Kääntösäteen asettaminen pienemmäksi EA WRC:ssä rattikalibroinnin kautta niin, että G Hubissa lukemaksi on merkitty 900 astetta. Lukitus ei toimi, vaan ratti pyörii jälleen kaikilla autoilla 900 astetta.

3) Pelkkä rattikalibrointi pelissä ohjeiden mukaan, ei siis yritystä kalibroida kääntösädettä pienemmäksi. Jopa WRC-autoilla ratti pyörii 900 astetta, vaikka soft lock on pelissä päällä.

4) G Hubin poistaminen. Ratin lukitus valitsemalleni kääntösäteelle toimii pelissä, mutta mikään muu ei sitten toimikaan.

Olenkohan nyt ymmärtänyt jotakin perustavanlaatuisesti väärin, onko jossakin vikaa vai onko kyse puhtaasti omasta osaamattomuudestani (sekin on aivan mahdollinen vaihtoehto)? Kun ratti pyörii ikään kuin tyhjää, koen, että etenkin hitaiden mutkien ajaminen on ihan mahdotonta.
 
Pitkästä aikaa kiinnostaisivat taas virtuaalisilla rallireiteillä huristelu, mitä varten tulikin hommattua Logitech G923 -rattisetti. En ole kuitenkaan saanut rattia toimimaan mielekkäästi ja omat keinot alkavat olla hiljalleen ehtymässä. Toivottavasti täällä osaisi joku auttaa.

Ongelmana on se, että en ole onnistunut saamaan ratin lukitusta toimimaan EA WRC:ssä tai Dirt Rally 2:ssa järkevästi. Ratti pyörii aina täydet 900 astetta, vaikka ajokkina tai asetuksina olisi mitä. Haluaisin aloitella vähän lyhyemmällä kääntösäteellä & saada kääntösäteen lukittua realismin kustannuksellakin esimerkiksi 540 asteeseen tai mieluusti vielä alemmaksikin niin, että ratti ei pyörisi enää silloin, kun renkaat eivät käänny. Olen nyt yrittänyt seuraavia keinoja:

1) Kääntösäteen asettaminen G Hubissa. Lukitus toimii valitsemallani kääntösäteella sovelluksessa, kunnes avaan EA WRC:n. Kääntösäde pelaa pelissä sinällään valitsemallani lukemalla, mutta se ei pysäytä rattia ja se pyörii pelissä silti täydet 900 astetta, vaikka auto ei enää käännykään. Olen yrittänyt tätä niin, että soft lock on pelin asetuksissa joko päällä tai pois päältä. Molemmilla keinoilla lopputulos on sama.

2) Kääntösäteen asettaminen pienemmäksi EA WRC:ssä rattikalibroinnin kautta niin, että G Hubissa lukemaksi on merkitty 900 astetta. Lukitus ei toimi, vaan ratti pyörii jälleen kaikilla autoilla 900 astetta.

3) Pelkkä rattikalibrointi pelissä ohjeiden mukaan, ei siis yritystä kalibroida kääntösädettä pienemmäksi. Jopa WRC-autoilla ratti pyörii 900 astetta, vaikka soft lock on pelissä päällä.

4) G Hubin poistaminen. Ratin lukitus valitsemalleni kääntösäteelle toimii pelissä, mutta mikään muu ei sitten toimikaan.

Olenkohan nyt ymmärtänyt jotakin perustavanlaatuisesti väärin, onko jossakin vikaa vai onko kyse puhtaasti omasta osaamattomuudestani (sekin on aivan mahdollinen vaihtoehto)? Kun ratti pyörii ikään kuin tyhjää, koen, että etenkin hitaiden mutkien ajaminen on ihan mahdotonta.
WRC pelissä suorita kalibrointi ja sitten soft-lock päälle ja soft-lockin ffb 150 jotta pysäyttää ratin esim. modernien autojen kuten Rally1, Rally 2 (jne) kanssa 540asteisiin (eli 270 vasen ja 270 oikea).
Jos teet näin niin jätä G-hub softaan 900 astetta.

Jos taas ei ole kuin vaihdeviikset vaihtamiseen niin yritä saada 540astetta lukittua sinne G-hubiin, ja sitten WRC pelissä soft lock-asetus pois päältä, kalibroi ja sitten kaikkien autojen kanssa olisi se 540.
Jos G-hub resetoitoi asteet 900 pelin käynnistyesssä käy asettamassa ne takaisin 540 jos vain mahdollista saada se toimiin noin. Ehkä ratti pitää liittää uudelleen kun peli on päällä ja alkaa toimimaan kuten pitää.

###

Dirt Rally 2.0 kanssa voi kokeilla että laittaa advanced wheel menussa steering saturation 60% (jos g-hubissa 900 x 0.60 saturation = 540). Soft lock-asetuksen voi jättää periaatteessa päälle koska löytyy se 450 asteen Crosskart RX auto, muut autot on sitten 540 (laita soft lock ffb 150).
Kun dr 2.0 :ssa tekee kalibroinnin niin pitää painaa lopussa SELECT-nappi kohdasta (käytä hiirtä jos et tiedä ratin nappia) jotta kalibrointi tallentuu.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset! Kokeilin kaikkea ehdotettua, mutta homma ei lähtenyt silti toimimaan. Sain kuitenkin ongelman ratkaistua itse tuurilla, kun ajattelin kokeilla vielä jonkun vanhemman G Hub -version lataamista. Viime vuoden G Hub -versiolla asetettu säde toimii ja lukitus on haluamassani kohdassa pelin avaamisen jälkeenkin. Mysteeriksi jää, miksi tuoreemmilla ohjelmaversioilla ratti ei toiminut asettamallani tavalla eikä suostunut lukittumaan mihinkään.
 
Kiitokset! Kokeilin kaikkea ehdotettua, mutta homma ei lähtenyt silti toimimaan. Sain kuitenkin ongelman ratkaistua itse tuurilla, kun ajattelin kokeilla vielä jonkun vanhemman G Hub -version lataamista. Viime vuoden G Hub -versiolla asetettu säde toimii ja lukitus on haluamassani kohdassa pelin avaamisen jälkeenkin. Mysteeriksi jää, miksi tuoreemmilla ohjelmaversioilla ratti ei toiminut asettamallani tavalla eikä suostunut lukittumaan mihinkään.

Mulla oli aiemmin G27 ja sen kanssa piti käyttää vanhempaa Logitech ohjelmistoa (luki kyllä login G27 tuotesivuilla) uudemmalla sitä ei saanut säädettyä. Siinä saattaa sulla olla joku samantyyppinen vaikka uudempi ratti onkin. Hyvä että sait toimimaan :tup:

Kannattaa myös tarkistaa onko siihen sun rattiin firmware päivityksiä saatavilla. Niissä on usein bugikorjauksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom