Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Jos ottaisin jonkun muun valmistajan kuin Thrustmasterin, niin rattiteline menisi myös vaihtoon ja se tietäisi yli satasen lisäpanostusta. Käytettynä en halua ostaa, leviää minun tuurillani kuitenkin seuraavana päivänä. T300 RS GT voisi olla toinen vaihtoehto, jos hinta tippuisi tarpeeksi alas.

En ole kuullut markettirattitelineestä mihin sopisi vain yhden valmistajan yksittäinen ratti. Supported Wheels - WheelStandPro
Näyttäisi olevan thrustmaster ja logitec suoraan tuettuna.

Ja sitten about kaikki muut jos porakone pysyy kädessä. Tosin toi on sen verran heppoinen ettei siihen varmaan kovin paljon rankempaa rattia kannata edes pultata.
 
En ole kuullut markettirattitelineestä mihin sopisi vain yhden valmistajan yksittäinen ratti. Supported Wheels - WheelStandPro
Näyttäisi olevan thrustmaster ja logitec suoraan tuettuna.

Ja sitten about kaikki muut jos porakone pysyy kädessä. Tosin toi on sen verran heppoinen ettei siihen varmaan kovin paljon rankempaa rattia kannata edes pultata.
Niinpäs näkyy. En mitään rankkaa rattia haluakaan, en ole niin hc-harrastaja.
 
Fanateciltä tulee 12nm Clubsport DD-base. Valmiiksi QR2 mukana.

Kiinnostaisi kyllä, tosin odottelen DD Pro:ta vastaavaa versiota joka toimisi samoin PS5/XsX/PC. Plus tulisi kyllä kalliiksi ostaa ratteihin helvetin monta qr2:sta jotta sopisivat.
 
Itselle eka fiillis oli vähän pettynyt, että vaan 12Nm. Mutta tuotesivun luettuani huomasin että lupailevat jatkuvat 12nm, jolloin tuo olisikin jo ihan menevä. Pari muuta asiaa mitkä huomasin: on qr1 downgradeble (joskus kun sit julkaisevat qr1 laipan, ja "CAN connection" tulevaisuudessa julkaistaville lisävehkeille.
Jännä etteivät vielä tuota Podium button module Rallya vielä myyntiin tuoneet, kun kovasti somessa esittelevät. Näyttäs olevan siirtynyt muultakin jo tuttuihin taustavalaistuihin nappeihin.

Edit: Näköjään on tulossa myös ps versio uudesta basesta, ja vielä 15Nm väännöllä. Raising the bar again: ClubSport DD and ClubSport DD+ for PlayStation
 
Viimeksi muokattu:
Vähän kaksijakoiset fiilikset. Mitenhän toi 15Nm tohon on toteutettu eli onko taas todellisesti virtalähteestä kiinni jolloin 12Nm versionkin voisi päivittää? Tosin mahtavatko virallista päivitystukea tarjota kuitenkaan eli joutuuko ostamaan 3rd party virtalähteen. CSL DD:n kanssa joskus arpoi että pitäisikö ostaa Playstation tuettu versio varalta jos pleikkari tulee joskus hommattua. Mut sit taas ei kiinnostanut maksaa varmuuden vuoksi satkua ekstraa ja bundleissakin tuli muovinen pleikkariratti halusi sitä tai ei. Noh nyt toi on sit pleikkarituki on bundlattu Nm upgradeen mutta hintaeroakin on sit jo 300€. Käytännössähän tossa 3Nm "upgraden" hinta tuplaantui 150€->300€ vrt. CSL DD mutta sitten "bonuksena" saa Playstation tuen mukaan.

Saa nähdä millainen tuo FullForce tulee olemaan. Ilmeisesti jonkinlainen kilpailija mm. Logitechin Trueforcelle, jota alun ristiriitaisen vastaanoton jälkeen jotkut ovat muistaakseni kehuneetkin. Toi varmaan vaatii jonkinlaista tukea peliltäkin?

FullForce: Force Feedback 2.0 for Direct Drive.

FullForce is a new force feedback protocol tailored specifically for FANATEC® Direct Drive. Leveraging the instantaneous response and zero backlash of direct drive technology, FullForce generates high-frequency vibrations calculated at 16000Hz for a new level of immersive effects.

Feel the engine revs, and details of the road surface like never before. Only FullForce gives you the full experience of driving a race car. The effects are so fine that the DD can play music and works as a speaker if you like. This technology will also replace rumble motors in steering wheels as you can create much better effects.

At this point we do not plan to implement FullForce into the CSL DD, GT DD or Podium DD wheel bases due to technical reasons.
 
Viimeksi muokattu:
Oon kanssa aika kahta mieltä. Luulen, että Sonyn lisenssimaksun kätkemiseksi heitettiin kuviota sotkemaan tuo lisävääntö. Itse olisin kaivannut nimenomaan 12nm PS-yhteensopivaa mallia. Erityisesti, jos tuolle FullForcelle tulee GT7-tuki, ja uskoisin tulevan kun kerta Fanatec on virallinen GT7-kumppani. Mutta onhan tuollainen tonnin paukku pelkästä basesta aika kova panostus GT7:aan. GT DD Prosta nyt ajoi vähän aika ohi, kun tarttee QR2-upgraden eikä tue tuota FullForcea.
 
Auts tuo PS-lisä taas aika mojova. En heti vielä ala CSL DD Prota vaihtamaan. Tärkeintä että sama base toimii PS5/XsX/Pc, kuten varmaan tuo CS DD+ sitten kyllä "Xbox"-rateilla tekee. Toki se pitäisi myös varmistaa ennen kuin ostaisi.

Niin ja tosiaan että pystyykö noihin valmiiksi qr2-baseihin vaihtaa halutessaan vanhan qr:n jotta aiemman qr:n ratteja voisi suoraan käyttää. Itsellä kun niitä tyyliin ~10 tms.
 
Niin ja tosiaan että pystyykö noihin valmiiksi qr2-baseihin vaihtaa halutessaan vanhan qr:n jotta aiemman qr:n ratteja voisi suoraan käyttää. Itsellä kun niitä tyyliin ~10 tms.

"The Clubsport DD will be compatible with both QR1 and QR2-equipped steering wheels, with a removable metal flange enabling full compatibility. "

Ainakin tuo antaisi niin ymmärtää, mutta selvinnee viimeistään julkaisussa.
 
Onko porukka laittanut fanatecilta tilauksia sisään viime aikoina ja onko tullut perille? Tekis mieli ostaa csl dd bundle, mutta vois olla tolle summalle parempaakin tekemistä kun venailla pahimmillaan kuukausia osia.
 
Onko porukka laittanut fanatecilta tilauksia sisään viime aikoina ja onko tullut perille? Tekis mieli ostaa csl dd bundle, mutta vois olla tolle summalle parempaakin tekemistä kun venailla pahimmillaan kuukausia osia.

Toimari noita juuri kommentoi. Aika epämääräisesti selitteli mutta ilmeisesti ovat vaihtaneet varastoa, uusivat verkkosivuja ja samalla tullut yhtä sun muuta ongelmaa. Ongelmat on edelleen päällä ja yrittävät saada kuntoon mahdollisimman pian muttei oikein mitään uskottavaa aikataulua antaneet.




Viittasi myös vissiin tähän blogaukseen European Shipping Delays – Update 1 ja FAQ:n Fanatec
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukka laittanut fanatecilta tilauksia sisään viime aikoina ja onko tullut perille? Tekis mieli ostaa csl dd bundle, mutta vois olla tolle summalle parempaakin tekemistä kun venailla pahimmillaan kuukausia osia.

Noin 10 arkipäivässä tuli pari viikkoa sitten tilattu csl dd bundle. Lähettämiseen meni reilu viikko, ups toimitti noin neljässä päivässä
 
Minkähän takia fanatecin software resettaa joka kerta noi tuning menun asetukset kun käynnistää koneen uusiksi? Csl dd rattia.
 
Tua ADAC messuilla muutkin esittelivät yhtä sun toista josta jonkinlainen läpijuoksuvideo:



Lisäksi Fanatecin basejen esittely, jossa jotain pieniä tiedonmurusia. Uusilla malleilla on 6.2Nm/ms "slew rate" joka Fanatecin tyypin mukaan on kaksi kertaa enemmän kuin Podium DD:llä. Lisäksi noissa on mukana CAN-liitäntä, johon pyrkivät vähitellen siirtymään tulevaisuudessa, jolloin Fanatecin lisälaitteita voisi ketjuttaa toisiinsa käyttäen vain yhtä kaapelia useamman lisälaitteen välillä. Vielä muita tota tukevia laitteita ei toki ole.
 
Joo kyllä CSP DD+ sitten, taas toimii myös Xboxin puolella vaikka "ps"-ratti onkin.

"Of course, our Xbox-licensed Steering Wheels are supported, so it is easy to achieve Xbox compatibility with both the ClubSport DD and ClubSport DD+ by attaching an Xbox wheel."

Kunhan selviäisi että voiko noita downgradettaa qr1:n käyttöön niin olisi helpompi tehdä ostopäätös ja CSL DD prosta vaihtaa.
 
Tua ADAC messuilla muutkin esittelivät yhtä sun toista josta jonkinlainen läpijuoksuvideo:



Lisäksi Fanatecin basejen esittely, jossa jotain pieniä tiedonmurusia. Uusilla malleilla on 6.2Nm/ms "slew rate" joka Fanatecin tyypin mukaan on kaksi kertaa enemmän kuin Podium DD:llä. Lisäksi noissa on mukana CAN-liitäntä, johon pyrkivät vähitellen siirtymään tulevaisuudessa, jolloin Fanatecin lisälaitteita voisi ketjuttaa toisiinsa käyttäen vain yhtä kaapelia useamman lisälaitteen välillä. Vielä muita tota tukevia laitteita ei toki ole.


Osittain teknistä mainosjargonia tuo slew rate, koska ymmärtääkseni siihen vaikuttaa heti mm. dampening/inertia/yms muut basen asetukset. 99% ihmisistä säätää kuitenkin basen luonnollisemmaksi kuin robottimaiseksi. "CAN hommeli" kuulostaa kätevälle joskin tarvitsee sitten vielä uusia koko muu tuotelinja vielä tukemaan tätä.

Toki kiva saada Fanateciltäkin vihdoinkin numeroita tähän slew rateen liittyen, vanhemmista direct drive Podium ja CSL DD/Pro ei tälläisia lukuja ole virallisesti julkisuuteen annettu. Ainakaan en ole löytänyt. Ilmeisesti nykytilanteen kilpailun määrä tarvitsee myös ominaisuuksien extra alleviivaamista.

Ite ostin DD1 n. 16kk sitten eikä ole tullut haluja päivitellä/sidegradettaa. Pari rattia QR1llä löytyy eikä ole himoja ollut myöskään QR2een päivitellä, osunut hyvät QR1 yksilöt kohdalle.

Edit: tjaah, CAN liitäntä on ollut jo ainakin molemmissa Podium DD malleissa näemmä. En edes muistanut omassani tuollaista
 
Viimeksi muokattu:
Joo kyllä CSP DD+ sitten, taas toimii myös Xboxin puolella vaikka "ps"-ratti onkin.

"Of course, our Xbox-licensed Steering Wheels are supported, so it is easy to achieve Xbox compatibility with both the ClubSport DD and ClubSport DD+ by attaching an Xbox wheel."

Kunhan selviäisi että voiko noita downgradettaa qr1:n käyttöön niin olisi helpompi tehdä ostopäätös ja CSL DD prosta vaihtaa.

Fanatecin edustaja tossa mun linkkaamalla videolla 2min kohdalla toteaa että voi downgradea vaihtamalla metalliosan QR1:n, joka on vaan neljällä ruuvilla kiinni ja liittimetkin ilmeisesti jotenkin järkevästi valmiina. Epäselväksi tosin jää mistä sen QR1 metalliosan saa eli tuleeko mukana, saako tilatessa valita kummalla tulee vai pitääkö maksaa ekstraa ja tilata erikseen.

EDIT: Lukeehan se tuolla Fanatecin tilaussivullakin näemmä eli joutuu tilaamaan lisämaksusta erikseen: "QR1 downgrade possible (sold separately - available soon)"
 
Viimeksi muokattu:
Aika jännä sinänsä ettei ole testejä pikkuhiljaa ulkona CSP DD:sta, kun CSL DD:stä muistaaksen jo muutamakin kk ennen julkaisua/myyntiä oli jo testejä tuubissa yms julkaistu.
 
Aattelin että tilaisin fanatecin ready2race paketin jahka tuo qr2 tulee, kun aika nopeeta nuo uudet tilaukset tuntuu tulevan perille, niin eikös tuo periaatteessa kannata suoraan päivittää tuohon qr2 eikä ottaa enää qr1?
 
Aattelin että tilaisin fanatecin ready2race paketin jahka tuo qr2 tulee, kun aika nopeeta nuo uudet tilaukset tuntuu tulevan perille, niin eikös tuo periaatteessa kannata suoraan päivittää tuohon qr2 eikä ottaa enää qr1?

Toki jos nyt uutena asiakkaana hyppää mukaan, niin qr2 suorilta. Ellei saa hyvää tarjousta qr1:llä, tai jos sattuu olee entisiä ratteja hyllyssä qr1:llä, niin sit kannattaa ottaa baseen qr1, koska muuten joutuu hankkii ratteihin myös päivitykset, sillä qr1 ja qr2 eri puolet ei oo yhteensopivia keskenään.
 
Vähän tarkempi Fanatecin kaverin haastattelu, jossa käydään läpi niin Clubsport DD:n teknisiä ominaisuuksia kuin TrueForcea ja lopussa ensituntumat messuilta:




Totesi ettei tunne täysin Logitechin TrueForcen teknistä toimintalogiikkaa mutta hänen ymmärryksen mukaan Fanatecin FullForce toimii samalla logiikalla, jossa luetaan pelin äänisignaalia ja emuloidaan sitä kautta efektejä. Fanatecin erona on se että he yrittävät tehdä lähempää yhteistyötä pelivalmistajien kanssa kertoen minkälaisia efektejä he haluaisivat välittää. Yhteistyö on kuitenkin vielä alkuvaiheessa. iRacing ja Assetto Corsa tuki olisi tulossa ensimmäisenä mutta haluaisivat tietenkin tuen kaikkiin peleihin.
 
Nyt varmaan taas metallia akseli? CSL DD:n suhteenhan akselimateriaalin epämääräinen "komposiitti" aiheutti paljon porua. Tosin kai kuitenkin ainoat jotka saaneet akselin rikki, ovat jotenkin sen itse aiheuttaneet varaamalla rattiin painoa rigiin istuessa/noustessa yms.
 
Viimeksi muokattu:
Aattelin että tilaisin fanatecin ready2race paketin jahka tuo qr2 tulee, kun aika nopeeta nuo uudet tilaukset tuntuu tulevan perille, niin eikös tuo periaatteessa kannata suoraan päivittää tuohon qr2 eikä ottaa enää qr1?

Niissä paketeissa tulee jokatapauksessa ilmaiseksi mukana se qr1 baseen ja qr1/qr1lite rattiin niin onko se 160 euron qr2 bundle sen arvoinen että ratin kiinnitys on hieman jämäkämpi? Laittaisin mielummin rahat joko 8nm versioon, loadcell jarruun tai parempaan rattiin riippuen mitä pakettia meinasit. Ja vasta kaikkien noiden jälkeen miettisin qr2
 
Fanatecilta ratin ostaminen on kyllä melkeen kun asiois elektroniikkaliikeen myyjän kanssa. Hinnat alkaen 399e, mutta yhtäkkiä huomaatkin tarvitsevasi 8nm vääntöä, joten hinta nousee 100e. No eihän kukaan ajele perusratilla, joten 80e lisää hintaa kun otat miellyttävän ratin. Seuraavaksi 140e lisää load cell -polkimesta. Sen jälkeen kerrotaan, että QR1 on paskaa joten osta suoraan QR2, joka on 160e lisää. Lopulta huomaatkin, että budjetti on tuplaantunut.

Pikkasen pistää mietityttämään, että paljon tähän harrastukseen pystyy laittamaan rahaa. Alkuperäistä budjettia venytetty jo useampi satanen ja edelleenkin arveluttaa, että saako sitä pelkkää paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pikkasen pistää mietityttämään, että paljon tähän harrastukseen pystyy laittamaan rahaa. Alkuperäistä budjettia venytetty jo useampi satanen...
Kyllä se voi venyä yllättävänkin paljon, mulla se venähti 200 eurosta noin 14 000 euroon + kaikki tappiot mitä tuli välimalleissa.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäistä budjettia venytetty jo useampi satanen ja edelleenkin arveluttaa, että saako sitä pelkkää paskaa.

Ensinnäkin yksikkö on HY :-) ja yleensä sitä ei jaeta pienempiin osiin. Mut joo, PC maailmassa n. 2 HY silloin kun on rattibase ja kehä kombosta kysymys niin ei tarvi yleensä vaihtaa ihan heti.

Mutta leikki leikkinä. Fanatek taitaa olla ainoa valmistaja joka tuota upselliä harrastaa, muilta valmistajilta ostat tietyn tuotteen ja se on sitten se. Mutta Kyllä sillä halvimmalla Fanatek kombolla ajelee ihan hyvin myöskin. Sen satasen päivityksen 8 nyyttoniin voi tehdä itsekin parillakympillä. Rattikehä nyt kantsii valita suoraan sen mukaan mitä tykkää ajella, jos se halvin sattuu olemaan sopiva niin ei halpa hinta sitä ajonautintoa heikennä.
 
Mainittakoon tässä nyt myös vaihtoehtona Moza, jolta löytyy 5/9/12/16/21Nm baset +3Nm tulossa Xboxille, ratteja noin kymmenkunta erilaista ja yksi markkinoiden parhaista QR:stä.
Hyvällä mäihällä saa ihan Suomesta tilattua, ainakin Jimms ja Verkkokauppa myy Mozaa.
 
Mainittakoon tässä nyt myös vaihtoehtona Moza, jolta löytyy 5/9/12/16/21Nm baset +3Nm tulossa Xboxille, ratteja noin kymmenkunta erilaista ja yksi markkinoiden parhaista QR:stä.
Hyvällä mäihällä saa ihan Suomesta tilattua, ainakin Jimms ja Verkkokauppa myy Mozaa.

Mozaakin katselin, mutta näyttäisi karkaavan budjetti niillä yhtälailla käsissä. Fanatecin kauhutarinoita lukiessa tekisi mieli kyllä tarttua mielummin Mozaan..
Harrasteyksikkö. = 1000e.

Aina oppii uutta :D
 
Itelle tuli Fanatec CSL DD 5Nm bundle + kytkinpoljin viikko sitten. Tilasin edellisenä torstaina yöllä ja perjantaina tuli varausvahvistus, jossa kerrottiin varastotoimijan vaihdosta johtuvasta viiveestä. Lupasivat että setti pitäisi lähteä viikossa. Viikko meni ja meinasin laittaa viestiä, että koskas se lähtee, niin kotiin päästessä olikin paketit jätetty mitään ilmoittamatta ja kysymättä ovelle.

Ero vanhaan G27 on kyllä selkeä. Vielä en ole ehtinyt kauheasti ajamaan ja vähän vähän vielä muutenkin säätöjen hakemista. Parit hassut on tullu vastaan kun compatibility mode ensin toimi ja sitten ei toiminut ja sitten ei pc mode löytänyt koko rattia. Google käteen ja parissakin threadissa kehotettiin vaihtamaan usb johto eri porttiin, niin sehän alkoi toimimaan niinkuin pitää.

Nyt mennään vielä 5Nm mutta tarkoitus hommaa 8Nm virtalähde jostain muualta kuin Fanatecilta.

Loadcell jarrua en usko kaipaavani, mutta alkuperäinen poljin oli tosi löysä, niin sinne laitoin taakse vähän extra kumia sitä jäykistämään.
 
Itelle tuli Fanatec CSL DD 5Nm bundle + kytkinpoljin viikko sitten. Tilasin edellisenä torstaina yöllä ja perjantaina tuli varausvahvistus, jossa kerrottiin varastotoimijan vaihdosta johtuvasta viiveestä. Lupasivat että setti pitäisi lähteä viikossa. Viikko meni ja meinasin laittaa viestiä, että koskas se lähtee, niin kotiin päästessä olikin paketit jätetty mitään ilmoittamatta ja kysymättä ovelle.

Ero vanhaan G27 on kyllä selkeä. Vielä en ole ehtinyt kauheasti ajamaan ja vähän vähän vielä muutenkin säätöjen hakemista. Parit hassut on tullu vastaan kun compatibility mode ensin toimi ja sitten ei toiminut ja sitten ei pc mode löytänyt koko rattia. Google käteen ja parissakin threadissa kehotettiin vaihtamaan usb johto eri porttiin, niin sehän alkoi toimimaan niinkuin pitää.

Nyt mennään vielä 5Nm mutta tarkoitus hommaa 8Nm virtalähde jostain muualta kuin Fanatecilta.

Loadcell jarrua en usko kaipaavani, mutta alkuperäinen poljin oli tosi löysä, niin sinne laitoin taakse vähän extra kumia sitä jäykistämään.
Onneksi olkoon uudesta setistä!

Jos meinaat kuitenkin edes puolitosissasi ajaa, se loadcell on mielestäni jopa tärkeämpi kuin ratti.
 
^Itse reilun viikon ajellut samanlaisella setillä + loadcell.

On se älytön ero edeltävään g27, sekä ratissa että tuossa loadcellissä. Jarrutukset onnistuu huomattavasti tarkemmin, ja ajaminen on muutenkin tasaisempaa kierros toisensa jälkeen. Ja ei kuulu sitä älytöntä rattaiden kolinaa.

Asetusten kanssa vähän hakemista, mutta fanatecin foorumilta tuntuu löytyvän lähes kaikkiin peleihin hyvät perusasetukset.

Tuo 5nm nyt riittää aluksi, mutta täytyy jossain vaiheessa harkita uutta muuntajaa tuohon.

Th8s shifterin otin väliaikaiseksi tuohon kaveriksi, se ei oikein tunnu hyvältä. Ei pysy kunnolla kiinni ja on vähän epämääräisen tuntuinen. Mutta välttää siihen asti kun raaskii sijoittaa taas jonkun euron lisää harrastamiseen.

Nyt tarvitsisi enää opetella ajamaan :tongue:
 
Moni sitä loadcellia kehuu, eikä varmasti suotta, mutta kun ei toistaiseksi paremmasta tiedä, niin hyvin se ajaminen tuollakin sujuu:)

Mulla on omavalmiste sequentaalikeppi ja käsijarru siinä kaverina ralliautoilua varten, radalla sitten ratin takaa. H-kaavio täytyisi hommata tai tehdä vielä jossain vaiheessa.
 
Ei nyt oikein Fanatec vakuuta:confused2:

Tänään ACC ajoin aika-ajot ja siitä sitten normaalisti kisaan, niin lähtökiihdytyksessä ei vaihdakaan isommalle. Hukkasi sessioiden välissä vaihteiden näppäimet. Ja täysin koskematta mihinkään ja tekemättä mitään :facepalm:

Tuollaista hassua on nyt sattunut kaikenlaista tähän muutamaan peli tuntiin.
 
Minulla teki csl dd 8Nmvastaavaa kerran raceroomissa f1 ratilla, oletin että vaan joku häiriö. Meni pari kk ja sitten se alkoi tekemään useammin, Vaihdoin toisen ratin (clubsport hubilliswn) parani hetkeksi. Kunne se alkoi tekemään samaa. Takuu voimassa (paitsia f1ssä) vikatikettiä fanatecille.lopputulema oli että lähetä kaikki heille, myös se f1.
Meni viikko kyselin perään kun näki että olivat vastaanottaneet muttei mitään kuulunut. Tuli kuittaus että meni workshoppiin. Siitä sitten
Olisiko ollut 4pävivää niin kuriiri toi romut kotia!
Kyselin perään mitä on tehty, vastaus: "We replaced a spare part and following this we tested it flawlessly in our workshop."
Siinä kaikki, oma arvaus on että vaihtoivat sen rattiakselin sisäisen liittimen johtoineen. Ja sen klampin vaihtoivat siihen pyöreään malliin.

Muoks: vika päällä se vaihto toimi kun rattia vähän väänsi, siinä kun on klappia vaikka onkin qr1. (Sekin kävi joskus fanatecillä ja loppu tulos oli että on toleranssin sisällä, käytän sitä ruuvia aina)
 
Ei nyt oikein Fanatec vakuuta:confused2:

Tänään ACC ajoin aika-ajot ja siitä sitten normaalisti kisaan, niin lähtökiihdytyksessä ei vaihdakaan isommalle. Hukkasi sessioiden välissä vaihteiden näppäimet. Ja täysin koskematta mihinkään ja tekemättä mitään :facepalm:

Tuollaista hassua on nyt sattunut kaikenlaista tähän muutamaan peli tuntiin.
Kuulostaa samalta mitä itellä ollut, ratin akseli voi olla löysällä jolloin usb liitin irtoaa hieman. Koitahan löysätä ja työntää akseli kiinni ja kiristää (max 15nm).
 
Kuulostaa samalta mitä itellä ollut, ratin akseli voi olla löysällä jolloin usb liitin irtoaa hieman. Koitahan löysätä ja työntää akseli kiinni ja kiristää (max 15nm).

Tänään tuo on nyt toiminut taas aivan normaalisti niin en ainakaan vielä ala purkamaan ja kasaamaan uudelleen. Missään ei tunnu pienintäkään välystä kun tuota koettaa pyöritellä ja väännellä ja käännellä.
 
Kuulostaa samalta mitä itellä ollut, ratin akseli voi olla löysällä jolloin usb liitin irtoaa hieman. Koitahan löysätä ja työntää akseli kiinni ja kiristää (max 15nm).


Tänään tuo on nyt toiminut taas aivan normaalisti niin en ainakaan vielä ala purkamaan ja kasaamaan uudelleen. Missään ei tunnu pienintäkään välystä kun tuota koettaa pyöritellä ja väännellä ja käännellä.
Tässä vielä havainnollistava kuva mikä aiheuttaa noita katkoksia.
9136AC2N8C3S.png
 
Tosiaan näyttää CSP DD/+:ssa olevan sitten aika tuhti alumiininen akseli, eipä sitten ainakaan olen niitä ongelmia joita joillain ollut CSL DD:n komposiitti/lasikuitu tms akselin kanssa, tosin itsellä ei mitään ongelmia ole ollut CSL DD pron kanssa.
Render_46_1280x1280@2x.jpg




Itsellä ei myöskään ole mitään ongelmia ole ollut tuon klampin kanssa, tosin voi vaikuttaa että aina laitan sen kiristysruuvin myös kun laltan ratin paikoilleen, näin olen aina tehnyt viimeisen yli 10 vuotta, kun CSW:eitä yms käyttänyt ja nykyään tuota DD Prota. Eli kun ratti pääsee liikkumaan mahdollisimman vähän niin varmasti myös vähentää rasitusta tuohon klamppiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vielä havainnollistava kuva mikä aiheuttaa noita katkoksia.
9136AC2N8C3S.png
tuota ne käski sillo fanateciltaki tarkistamaan, mutta oli ihan tehtaan jäljiltä. tuo on muuten se vanha klamppi mikä minullaki oli aluksi. ruuvia olen käyttänyt aina kun se tuntui niin "irtonaiselle" ilman sitä. ja käytän edelleen.
Uusi on tämmönen mutta musta
1697989514988.png
 
Totta että tuo näyttää tukevammalta kun kaksi pulttia, eli eri lailla kun vakiossa/alkuperäisessä.
 
Oliko tuossa uudessa 12nm mallissa pohjan kiinnityskohdat samat kuin 8nm mallissa? Olisi helppo päivitys siinä taoauksessa kun ei tarvisi muuttaa mitään paitsi ehkä etäisyyttä.
 
Oliko tuossa uudessa 12nm mallissa pohjan kiinnityskohdat samat kuin 8nm mallissa? Olisi helppo päivitys siinä taoauksessa kun ei tarvisi muuttaa mitään paitsi ehkä etäisyyttä.
 
Uskon että sopii samoihin reikiin. Fanalla ollut jo vuosia(/yli vuosikymmenen) samat kiinnityskohdat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom