Palkkakeskustelu

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 711
Onko suomessa yleistynyt osakkeiden tarjoaminen palkankorotuksen sijasta/kyljessä? Tuo on minusta hyvä tapa motivoida, kun joutuu pinnistelemään vuodesta toisaan lisäosakkeiden vuoksi. Ei tule sellaista tyytyväisyystekijää, että palkka on jo riittävän hyvä ja laiskistuu. Minusta win/win niin kauan kuin osakkeita saa omaa suoritusta vastaavan määrän, joka voi helposti olla enemmän kuin muutaman prosentin palkankorotus. Vielä, jos ne osakkeet saa omaksi vaikka 4v kuluessa niin niillä on firmaan sitouttava vaikutus. Työntekijän kannalta taas sitten voi saada osaketta osakkeen päälle. Firma voittaa myös, kun työntekijä ei laiskistu ja jos laiskistuu niin kompensaatio laskee muutaman vuoden kuluessa. Osakkeilla minun mielestä voi siis tarjota lyhytaikaisesti isoa kompensaatiota niille jotka saavat aikaiseksi. Kaikki voittavat.

Jos tämä ei ole vielä suomessa yleistä niin onko joku uskaltanut ehdottaa tuollaista esimiehelle?
Ei taida johdon ulkopuolella olla kovin yleistä. Varmaan ongelmana on, että tuohon pitäisi saada sitten useampia työntekijöitä mukaan kerralla. Jostain kun niiden osakkeiden pitää tulla (joko firman pitää ne vapailta markkinoilta ensin ostaa itselleen tai luoda uusina), niin ei varmaan kaiken vaivan arvosta yritykselle hankkia yksittäiselle työntekijälle tyyliin tonnilla osakkeita per vuosi. Tietty, jos johdolla jo tuollainen palkitsemissysteemi on niin voisi olla mahdollista normaalinkin työntekijän palkkio ottaa tohon sivuun mukaan.

Olisihan tuo kyllä kiva juttu ja joskus itselläkin käynyt mielessä ehdottaa palkankorotuksen sijasta/lisäksi, mutta ihan tylsästi rahana olen kuitenkin toistaiseksi ottanut.

Meidän firmassa oli yhdessä vaiheessa tarkoitus järjestää henkilöstöanteja enemmänkin näin sitouttamismielessä, mutta lopulta se jäi yhteen kertaan ja koko homma unohtui.

EDIT: Tämä siis julkisen yhtiön perusteella. Yksityisen osakeyhtiön tapauksessa osakkeiden luominen palkitsemista varten voisi olla helpompaa, mutta ne on sitten työntekijällä vähemmän hyödyllisiä ja voi mahdollisesti sisältää jotain tollasia ehtoja, että jos vaihdat firmaa niin osakkeet pitää myydä takaisin tai muuten vaan osake on joku rajattu Ö-sarjan lappu.
 
Viimeksi muokattu:

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Itelle on noita sitouttamisosakkeita tullut useammassakin eri firmassa viimeisen 15v aikana. Kaikki tuotetaloja (ICT-alalla), enkä ole ylimmässä johdossa.

Tyypillisesti se on ollut 3 vuotta mitä yksi "ohjelma" kestää, ja kerran vuodessa napsahtaa tietty määrä potista. Kerran olisi kestänyt 5 vuotta mutta se tuntui jo liian pitkältä ajalta jo alkaessaan, että saisi ikinä niitä kaikkia (enkä saanutkaan, eropaketin sain tosin kouraan kun koko paska lopetti toiminnan). Toki noita osakeohjelmia voi rullata useampikin päällekäin, kerran ollut sekin tilanne.

Eihän noi mikään este ole olla vaihtamatta firmaa, koska raha on vain yksi aspekti, mutta toki noilla kantsii pelailla jos pystyy, lykkää uuteen firmaan menoa hetken jos parin kuukauden sisällä vaikka 5-numeroinen summa "ylimääräistä" on saatavilla. Harvoin se pari kuukautta mikään kynnyskysymys on, tai uusi firma saa sitten kompensoida tuon että vuositulot paranee tarpeeksi myös nuo huomioiden...

Bonuksien kanssa nuo rullaa rinnakkain, mutta kaikille noita osakkeita ei yleensä tule, siinä missä bonuksia saa kaikki (eri suuruisia tosin perustuen suorituksiin). Eli jotain erityisosaamista yleensä vaatii.

Edit: Useinhan (tai ainakin kaikissa omalla kohdalla) noissa tosiaan on se ikävä puoli että ne pystyy lunastamaan vain kerran vuoteen tms. joten helpompi myydä heti kun mahdollista siinä aikaikkunassa pois ja ostaa oikeita osakkeita koko rahalla, millä voi sitten tehdä transaktioita miten ja milloin haluaa...Ellei nyt jostain syystä satu uskomaan, että juuri kyseisen firman osakkeet RAKETOI ennennäkemättömällä tavalla lähitulevaisuudessa. Varmaan jossain Teslalla jne. alkuaikoina duunissa olleilla tuo tilanne. Useinhan startupeissa osakkeita nimenomaan jaetaan rahan sijasta, esim. pelialalla useampi tuttava ja monilla näin.

Edit2: Noilla voi myös kompensoida huonoja bonuksia. Nykyisessä firmassa tyypillisesti joku 2-3x kk liksan verran tippunut vuodessa, nyt kiitos KORONAN ja lepakonsyöjien yms. nolla euroa bonarit, kun on bisnes hyytynyt sen verran globaalisti kumminkin. Myin läjän noita osakkeita, niin sai sen saman summan about.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Mutta eikö olekin kätevää ylläpitää tällaista mielikuvaa johdon puolelta, jolloin työntekijät saadaan "sitoutettua" firmaan. ;)
Tiedän tapauksen, jossa eron myötä toinen osapuoli "pakotettiin" myymään osakkeet takaisin yritykseen. Uhkailtiin oikeustoimilla jne. vaikka mitään juridista perustetta tuolle ei ollut.
Good leaver / bad leaver -mekaniikalla nuo myydyt / jaetut on toteutettu, en tiedä mikä on virallinen termi. Eli jos lähdet omasta halusta niin olet bad leaver ja joudut myymään osuutesi ostohintaan ja menetät arvonnousut.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 953
Jos omistaa osakkeita, ei niitä voi menettää kun lähtee firmasta. Jos omistaa optioita, niin tilanne voi olla eri.
Olis pitänyt arvata, että suomessa osake on väärä sana. Amerikassa puhutaan RSU:sta(restricted stock unit). Eli saa ihan ehtoja osakkeita käteen. Firma yleensä ostaa noi vapailta markkinoilta eikä laske liikkeelle uusia osakkeita. Restricted Stock Unit (RSU). Rajoite on siinä ajassa missä ne saa itselleen. Jos vaihtaa firmaa niin ne ei erääntyneet osakkeet jää saamatta.

RSU:t verotetaan palkkatulona. Yleensä ensimmäistä erää saa odottaa vuoden ja sitten tulee kvartaaleittain hyvää. Eka erä on iso, kun siinä tulkee neljän kvartaalin osakkeet kerraalla. Monessa firmassa tuo koko osake-erän itselle saaminen kestää 4 vuotta. Hyvät tyypit saa vuosittain lisäerän == osaketta osakkeen päälle.

On myös ESPP employee stock purchase progam. Siinä saa ostaa alennetulla hinnalla osakkeita ja verotetaan myydessä. Alehinta voi olla tosi hyväkin, kun hinta fiksataan paikalleen 2v ajaksi. Jos firman arvo tuplaantuu tuossa 2v aikana niin saa viimeisen erä kuitenkin sillä 2v wanha hinta miinus 15%:lla. Jos firman osakkeen arvo on alentunut niin ne osakkeet saa ostaa sillä alentuneella hinnalla miinus 15%. ESPP:N verotus on monimutkainen.

Startupeissa voi sitten olla jotain saa x prosenttia firmasta. Ne on monesti karuja, kun uudet annit laimentaa työntekijöiden osuuksia. Tarpeeksi monen annin jälkeen ei ole paljon mitään käsissä.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
467
Työnantaja jenkkipörssissä ja meillä myös käytössä yllä mainittu ESPP. Sillä erotuksella että hinnaksi katsotaan puolen vuoden välein alempi hinta. Eli jos tammikuun 1. päivä osakkeen arvo $20 ja kesäkuun viimeinen päivä $50 saan osakkeita heinäkuun alussa hintaan $20 - 15% alennus. Vaikka arvo laskisi en usko että ne parissa päivässä laskevat vielä 15% jolloin voisin jäädä tappiolle. Osallistun tähän maksimiosuudella joka on 15% palkasta. Veroista en osaa koska ensimmäinen erä tulee heinäkuun alussa. HR aikoi selvittää kuinka Suomen verottaja tähän suhtautuu.

Toisekseen minulla on myös neljän vuoden optio-ohjelma. Tai onko se nyt tuo RSU. Nykykurssilla osakkeiden noin $100 000 per vuosi. Nuo siis on palkkatuloa ja veroprosentti sitä myöten reilut 50 o_O
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 684
Tottakai, jokaisen palkka on se omiin suorituksiin perustuva. Mutta sanotaan, jos kollegat tienaa 5000€ ja itse 3000€ about samoilla työtehtävillä, niin kyllä tuosta näkee että korotuspaineita on. Toisaalta taas sama pätee toisin päin. Firma ei ole kovinkaan halukas nostamaan tuota 5k€ kollegan palkkaa. Tai näin sen ajattelen.

Tiedän sen ja sanoin ihan ääneen, kun puhuttiin rekrytoineista, että paikalleni ei saa ainakaan samaan rahaan ketään osaavaa tekemään. Yllättävän spesifi osaaminen on tullut hankittua, ettei oikein joka kulmalla tule edes vastaan. Tällä hetkellä on myös erityinen tarve ko. Osaamiselle.
Itsellä osaaminen sinänsä ei ole mitekään spesifiä (rakennusten sähköasennukset), paitsi siltä osin että ainakin omasta mielestäni samaan mieheen on aika hyvin osunut laaja kattaus sähkö- ja tele/turva/AV-järjestelmien osaamista lisättynä kustannusosaamisella, työmaaosaamisella ja projektinhallintaosaamisella kun vertaa samanikäisiin/samanpituisella kokemuksella varustettuihin kollegoihin. Ja suht mielelläni teen esim. noita paskempia juttuja eli valvontahommia (työmaa ja talous) ja projektinhallintaa. Tänään tuli kolmisen tuntia keskustelua esimiehen kanssa firman kehittämisestä ja jatkosta ylipäänsä. Palkankorotuspyyntö oli näköjään liian pieni (4 000 --> 4 500 EUR/kk) kun se tuli silmää räpäyttämättä. Pomo kyllä tuntui hyvin tiedostavan, että minua ei kannata päästää lähtemään, kun totesi tämän vuoden kehityshankkeesta jota esittelin että jos ja kun tämä menee hyvin maaliin niin vuoden päästä laitetaan tonnin verran lisää. Itse siis vuoden 2013 amk-inssi, samana vuonna aloittanut nykyisessä työpaikassa ja viime vuonna tuli hankittua yamk-kupongit.

Asiantuntijatyössä, jossa edes osin työskennellään tiimeissä, oppii kyllä nopeasti huomaamaan kollegoiden tason. Niillä havainnoilla ja vaikka tekin palkkataulukoilla saa aika hyvän käsityksen, missä paikkeilla se palkka pitäisi olla ja sen mukaan sitten kysymään. Ja jos on pieni firma kyseessä ja oma osaaminen tai työn tekemisen intohimo on keskimäärin parempi kuin kollegoilla niin lisää vaan pyytämään. Ei sen takia irtisanotuksi joudu. Ei esimiehetkään tyhmiä ole ja jos työtehtävä on sellainen, johon ei muutaman kuukauden koulutuksella saa korvaajaa, niin ei hyvästä työntekijästä kovin helposti luovuta.

Verotuksesta kannattaa näillä palkoilla muistaa, että marginaalivero on siellä 50 % paikkeilla. Mihinkään satasen tai kahden palkankorotuksiin ei siis kannata tyytyä ainakaan jos korotuksen vastineeksi edellytetään jotain lisäpanostuksia. Itsellä on tämänpäiväinen mukaan lukien kolme viimeistä korotusta ollut aina 500 euroa laaki ja yksi peruste on ollut juurikin verotus. Pomossa on yrittäjänä sen verran kapitalistia että aina on mennyt kyselemättä läpi.

Hiukan ollaan vielä jäljessä palkassa jos alaa keskimäärin katsoo, mutta itse lasken plussaksi sen, että voin tehdä työt ihan missä vain, missä järjestyksessä vain ja miten haluan, kunhan lopputulos on oikea ja ajallaan valmis.
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Jos omistaa osakkeita, ei niitä voi menettää kun lähtee firmasta. Jos omistaa optioita, niin tilanne voi olla eri.
Jos osakassopimuksessa on näin sovittu, niin kyllä menettää. Aivan normaali käytäntö. Joku omistaa 20% ja lähtee Pattayalle asumaan, samalla saa 400ke/v firmasta, vaikka tarkoitus oli motivoida tekemään töitä. Mietis nyt itsekkin asiaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Itsellä osaaminen sinänsä ei ole mitekään spesifiä (rakennusten sähköasennukset), paitsi siltä osin että ainakin omasta mielestäni samaan mieheen on aika hyvin osunut laaja kattaus sähkö- ja tele/turva/AV-järjestelmien osaamista lisättynä kustannusosaamisella, työmaaosaamisella ja projektinhallintaosaamisella kun vertaa samanikäisiin/samanpituisella kokemuksella varustettuihin kollegoihin. Ja suht mielelläni teen esim. noita paskempia juttuja eli valvontahommia (työmaa ja talous) ja projektinhallintaa. Tänään tuli kolmisen tuntia keskustelua esimiehen kanssa firman kehittämisestä ja jatkosta ylipäänsä. Palkankorotuspyyntö oli näköjään liian pieni (4 000 --> 4 500 EUR/kk) kun se tuli silmää räpäyttämättä. Pomo kyllä tuntui hyvin tiedostavan, että minua ei kannata päästää lähtemään, kun totesi tämän vuoden kehityshankkeesta jota esittelin että jos ja kun tämä menee hyvin maaliin niin vuoden päästä laitetaan tonnin verran lisää. Itse siis vuoden 2013 amk-inssi, samana vuonna aloittanut nykyisessä työpaikassa ja viime vuonna tuli hankittua yamk-kupongit.

Asiantuntijatyössä, jossa edes osin työskennellään tiimeissä, oppii kyllä nopeasti huomaamaan kollegoiden tason. Niillä havainnoilla ja vaikka tekin palkkataulukoilla saa aika hyvän käsityksen, missä paikkeilla se palkka pitäisi olla ja sen mukaan sitten kysymään. Ja jos on pieni firma kyseessä ja oma osaaminen tai työn tekemisen intohimo on keskimäärin parempi kuin kollegoilla niin lisää vaan pyytämään. Ei sen takia irtisanotuksi joudu. Ei esimiehetkään tyhmiä ole ja jos työtehtävä on sellainen, johon ei muutaman kuukauden koulutuksella saa korvaajaa, niin ei hyvästä työntekijästä kovin helposti luovuta.

Verotuksesta kannattaa näillä palkoilla muistaa, että marginaalivero on siellä 50 % paikkeilla. Mihinkään satasen tai kahden palkankorotuksiin ei siis kannata tyytyä ainakaan jos korotuksen vastineeksi edellytetään jotain lisäpanostuksia. Itsellä on tämänpäiväinen mukaan lukien kolme viimeistä korotusta ollut aina 500 euroa laaki ja yksi peruste on ollut juurikin verotus. Pomossa on yrittäjänä sen verran kapitalistia että aina on mennyt kyselemättä läpi.

Hiukan ollaan vielä jäljessä palkassa jos alaa keskimäärin katsoo, mutta itse lasken plussaksi sen, että voin tehdä työt ihan missä vain, missä järjestyksessä vain ja miten haluan, kunhan lopputulos on oikea ja ajallaan valmis.
Kiitoksia analyysistä. Mä luulen, että pyydän 1000€ lisää. Perustelen asiaa ihan pomon suusta kuultuna: asiassa x on asiakkaat suorastaan ylistäneet ja ovat saaneet asiantuntevampaa konsultointia kun konsulttifirmalta x. Toisekseen vastuu lisääntynyt, titteli vaihtuu ja pomon suusta myös nimetty minut firman avainhenkilöksi. Enkä kyllä usko parin sadan korotuksiin, jos hän ei uskaltanut sanoa summaa ääneen ennen tj:n kanssa juttelua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 007
Jos osakassopimuksessa on näin sovittu, niin kyllä menettää. Aivan normaali käytäntö. Joku omistaa 20% ja lähtee Pattayalle asumaan, samalla saa 400ke/v firmasta, vaikka tarkoitus oli motivoida tekemään töitä. Mietis nyt itsekkin asiaa.
Jos on allekirjoittanut erillisiä osakassopimuksia tai yhtiöjärjestykseen on kirjattu lunastuspykäliä joiden ehdot täyttyvät, niin se on nähdäkseni hyvinkin eri juttu kuin se, että firmoilla olisi yleisesti jotain oikeuksia omia osakkeita.

Lähtökohtaisesti yrityksillä ei ole oikeutta kerätä osakkeita takaisin - yhtiöjärjestyksessä pitää olla erikseen jonkin sortin lunastuspykälä tai sen pitää olla kirjattu erilliseen osakassopimukseen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 684
Kiitoksia analyysistä. Mä luulen, että pyydän 1000€ lisää. Perustelen asiaa ihan pomon suusta kuultuna: asiassa x on asiakkaat suorastaan ylistäneet ja ovat saaneet asiantuntevampaa konsultointia kun konsulttifirmalta x. Toisekseen vastuu lisääntynyt, titteli vaihtuu ja pomon suusta myös nimetty minut firman avainhenkilöksi. Enkä kyllä usko parin sadan korotuksiin, jos hän ei uskaltanut sanoa summaa ääneen ennen tj:n kanssa juttelua.
Tonni on ihan hyvä lähtökohta. Se että siirretään "operatiivisesta" työstä pois osoittaa vielä sen, että työnantaja on katsonut henkilöstä olevan enempään kuin pelkkään suorittavaan työhön. Tuo vielä parantaa asemia, jos toimii asiakasrajapinnassa ja saa asiakkailta kiitosta. Asiakaspalvelu kun ei onnistu läheskään kaikilta. Ja jos on mainittu olevan avainhenkilö ja se on muutakin kuin korulause niin se tarkoittaa että työntekijästä ollaan valmiit pitämään kiinni. Ja samaten tuo turvaa siinä mielessä että jos huonot ajat koittaisivat, niin avainhenkilöt ovat ne, joista luovutaan viimeisenä.
Paljonko pyytäisitte lisää? Mainittakoon sen verran, että minulle ei ole eikä alle puolessa vuodessa voi kouluttaa korvaajaa. Ja on erittäin kriittinen järjestelmä ainoastaan minun tiedossa, siis kaikki admin puoli siitä. Käytännön työn osaa kyllä henkilöstö (olen kouluttanut)
Vähän sama juttu kuin itselläni, paitsi että en ole ehtinyt kouluttaa muita enkä laatia edes minkäänlaisia rautalankaohjeita, joilla kokemattomampi suunnittelija pääsisi alkuun, kun on jatkuvasti revitty johonkin hommaan jeesaamaan ja sitten on vielä omat henkilökohtaiset projektit/asiakkuudet hoidettavana. Tähän asti vielä homma mennyt niin että olen itse pyrkinyt tarkastamaan kaikki ulos lähtevät projektit erityisesti telen ja turvan osalta, mutta firma alkaa olla sen verran suuri, ettei tuo ole enää mahdollista. Ei tunnit riitä viikossa. Sen takia tuota ohjeistusta ja muiden osaamista on nyt pakko lähteä kehittämään, jottei koko korttitalo romahda.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Vähän sama juttu kuin itselläni, paitsi että en ole ehtinyt kouluttaa muita enkä laatia edes minkäänlaisia rautalankaohjeita, joilla kokemattomampi suunnittelija pääsisi alkuun, kun on jatkuvasti revitty johonkin hommaan jeesaamaan ja sitten on vielä omat henkilökohtaiset projektit/asiakkuudet hoidettavana. Tähän asti vielä homma mennyt niin että olen itse pyrkinyt tarkastamaan kaikki ulos lähtevät projektit erityisesti telen ja turvan osalta, mutta firma alkaa olla sen verran suuri, ettei tuo ole enää mahdollista. Ei tunnit riitä viikossa. Sen takia tuota ohjeistusta ja muiden osaamista on nyt pakko lähteä kehittämään, jottei koko korttitalo romahda.
Kuulostaa tutulta. Siis että koko ajan tulee pientä kyselyä sinne tänne tuonne, omat työt ja sitten pitäisi alkaa jotain muuta kouluttamaan. Siinä ainakin itselläni on mennyt niin, että tuo muiden koulutus on jäänyt. Tämä henkilö, joka piti kouluttaa, on itse asiassa ohjattu toisiin tehtäviin tässä välissä ja nyt hänet pitöisi kuitenkin kouluttaa. Lähinnä tässä omat lomatkin mietityttää, kun ei tahdo pystyä olemaan pois. Tai käytännössä pitää olla aina läppäri mukana/tavoitettavissa jos(kun) jotain sattuu. Tämä tulee todennäköisesti tulevan kesän aikana olemaan joka tapauksessa näin. En usko, että tämä yksi henkilö pystyy ihan kaikkea oppimaan ja olen sitten se ainut jolle soittaa, jos jotain ”sattuu”. Niin ja onhan tuo minun ”päätyökin” semmoinen, johon ei ole korvaajaa, mutta ne on onneksi monesti mallia ei niin kiireellisiä. Tämä johtaa siihen, että ainakin viime vuonna tuli meilejä luettua ja vastailtua tarvittaessa myös lomalla.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 893
Mä olin pitkään se jolle aina soitettiin, vaikka parin ylennyksen jälkeen ei todellakaan mulle kuulunut. Kaiken lisäksi en edes saanut tuosta mitään kummempaa kompensaatiota.

Vuoden verran puhuin palveluista vastaaville että en oikeasti enään jaksaisi / ette voi luottaa että olen selvin päin / joku päivä jään vielä auton alle ja ootte kusessa jne.

Kun mikään ei muuttunut, rupesin laittamaan puhelimen äänettömäksi yön ajaksi. Ei mennyt kauaa kun päivystyksiä mietittiin uusiksi, eikä maailma loppunut.

Ihmisten motivaatio oppia asioita kasvaa kummasti kun on pakko. Välillä myös se ajatus että on pakko pitää vanhoista hommista kiinni on ennen kaikkea omassa päässä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Itse käytin tätä neuvotteluvalttia omassa palkankorotuspyynnössä, koska tilanne itsellä sama. Johtoportaan vastaus oli, että jos ei kelpaa niin oven löydät itsekin, ja ovella on jonoksi asti tulijoita (ei ole) :tup:

Tällä viikolla pitäisi tulla tieto pääseenkö kilpailijalle.
Tulikin tieto että rekryssä on vielä viimeinen kierros, ja olen siinä mukana. Odottavan aika on pitkä :btooth:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
10
Tonni on ihan hyvä lähtökohta. Se että siirretään "operatiivisesta" työstä pois osoittaa vielä sen, että työnantaja on katsonut henkilöstä olevan enempään kuin pelkkään suorittavaan työhön. Tuo vielä parantaa asemia, jos toimii asiakasrajapinnassa ja saa asiakkailta kiitosta. Asiakaspalvelu kun ei onnistu läheskään kaikilta. Ja jos on mainittu olevan avainhenkilö ja se on muutakin kuin korulause niin se tarkoittaa että työntekijästä ollaan valmiit pitämään kiinni. Ja samaten tuo turvaa siinä mielessä että jos huonot ajat koittaisivat, niin avainhenkilöt ovat ne, joista luovutaan viimeisenä.

Vähän sama juttu kuin itselläni, paitsi että en ole ehtinyt kouluttaa muita enkä laatia edes minkäänlaisia rautalankaohjeita, joilla kokemattomampi suunnittelija pääsisi alkuun, kun on jatkuvasti revitty johonkin hommaan jeesaamaan ja sitten on vielä omat henkilökohtaiset projektit/asiakkuudet hoidettavana. Tähän asti vielä homma mennyt niin että olen itse pyrkinyt tarkastamaan kaikki ulos lähtevät projektit erityisesti telen ja turvan osalta, mutta firma alkaa olla sen verran suuri, ettei tuo ole enää mahdollista. Ei tunnit riitä viikossa. Sen takia tuota ohjeistusta ja muiden osaamista on nyt pakko lähteä kehittämään, jottei koko korttitalo romahda.
Millä nimikkeellä työskentelet? Olen työskennellyt sähkösuunittelijana sekä valvojana ja kyllä omasta mielestäni valvojan hommat ovat mielekkäämpiä vaikkakin haastavempia (urakoitsijoiden kanssa taistelu, haastavat tilaaja, tulee tietää suunnittelusta sekä käytännöstä) ja niistä maisetaan myös huomattavasti paremmin kuin suunnittelusta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 684
Millä nimikkeellä työskentelet? Olen työskennellyt sähkösuunittelijana sekä valvojana ja kyllä omasta mielestäni valvojan hommat ovat mielekkäämpiä vaikkakin haastavempia (urakoitsijoiden kanssa taistelu, haastavat tilaaja, tulee tietää suunnittelusta sekä käytännöstä) ja niistä maisetaan myös huomattavasti paremmin kuin suunnittelusta.
Työsopimuksessa ja käyntikortissa lukee osastopäällikkö kun vuosia sitten pomolla oli kauhea kiima nimitellä kaikenlaisia päälliköitä. Oon miettinyt että seuraavalla käyntikorttien tilauskierroksella poistatan tuon nimikkeen siitä ja laitan tilalle "sähkö-, tele- ja turvasuunnittelu". Työnkuva tällä hetkellä lähinnä valvontahommat ja suunnittelussa jonkinsortin "senior advisorina" toimiminen.

Lasken itse tuon valvontapuolen juurikin siinä mielessä paskemmaksi hommaksi, kun siinä joutuu toimimaan erotuomarina tilaajan ja urakoitsijan välillä samalla kun pähkälet että mitähän se suunnittelija on tässäkin kohtaa ajatellut kun suunnitelmista löytyy jotain hölmöä. Siitä toki maksetaan keskimäärin paremmin ja on syytäkin. Toki homma riippuu paljon siitä, missä vaiheessa keikkaan tulee mukaan. Jos saa olla mukana jo suunnitteluvaiheessa niin on huomattavasti helpompaa, kun pystyy vaikuttamaan suunnitelmiin ja on urakan alkaessa paremmin kärryillä siitä, mitä on sovittu ja mitä suunnitelmat sisältää. Jos mukaa tulee vasta siinä vaiheessa kun kuvat on lähdössä laskentaan, sellaisen urakan valvonta on mielestäni aika koiran virka, varsinkin jos suunnitelmat on äkkiä tehty taitamattomalla porukalla.

Kaikista parhaita keikkoja on ne, joissa saa itse toimia suunnittelun vetäjänä, valvojana ja ehkä myös tosiasiallisena sähkörakennuttajana.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
10
Työsopimuksessa ja käyntikortissa lukee osastopäällikkö kun vuosia sitten pomolla oli kauhea kiima nimitellä kaikenlaisia päälliköitä. Oon miettinyt että seuraavalla käyntikorttien tilauskierroksella poistatan tuon nimikkeen siitä ja laitan tilalle "sähkö-, tele- ja turvasuunnittelu". Työnkuva tällä hetkellä lähinnä valvontahommat ja suunnittelussa jonkinsortin "senior advisorina" toimiminen.

Lasken itse tuon valvontapuolen juurikin siinä mielessä paskemmaksi hommaksi, kun siinä joutuu toimimaan erotuomarina tilaajan ja urakoitsijan välillä samalla kun pähkälet että mitähän se suunnittelija on tässäkin kohtaa ajatellut kun suunnitelmista löytyy jotain hölmöä. Siitä toki maksetaan keskimäärin paremmin ja on syytäkin. Toki homma riippuu paljon siitä, missä vaiheessa keikkaan tulee mukaan. Jos saa olla mukana jo suunnitteluvaiheessa niin on huomattavasti helpompaa, kun pystyy vaikuttamaan suunnitelmiin ja on urakan alkaessa paremmin kärryillä siitä, mitä on sovittu ja mitä suunnitelmat sisältää. Jos mukaa tulee vasta siinä vaiheessa kun kuvat on lähdössä laskentaan, sellaisen urakan valvonta on mielestäni aika koiran virka, varsinkin jos suunnitelmat on äkkiä tehty taitamattomalla porukalla.

Kaikista parhaita keikkoja on ne, joissa saa itse toimia suunnittelun vetäjänä, valvojana ja ehkä myös tosiasiallisena sähkörakennuttajana.
Ja vielä surkeampaa on toimia valvojana hankkeessa, jossa kuvat ovat jo lähteneet laskentaan ja urakkasoppari on jo solmittu, jolloin kuvien kommentointi ja sitä seuraava lapsusten korjaus johtaa lisätöihin ja niistä taisteluun Toki sekin on parempi, kuin että valvonta kiinnitetään hankkeeseen vasta toteutuksen ollessa käynnissä, jolloin suunnitelmien virheitä ja puutteita korjaillaan lennossa hirveällä kiireellä toteutuksen aikana...
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Ja vielä surkeampaa on toimia valvojana hankkeessa, jossa kuvat ovat jo lähteneet laskentaan ja urakkasoppari on jo solmittu, jolloin kuvien kommentointi ja sitä seuraava lapsusten korjaus johtaa lisätöihin ja niistä taisteluun Toki sekin on parempi, kuin että valvonta kiinnitetään hankkeeseen vasta toteutuksen ollessa käynnissä, jolloin suunnitelmien virheitä ja puutteita korjaillaan lennossa hirveällä kiireellä toteutuksen aikana...
Omasta mielestäni rakennuttaminen ja valvonta on hyvin rentoa hommaa. Täytyy vain oivaltaa oma rooli oikein. Ei näistä hommista kauheasti kannata stressata. Muistakaa panostaa amattitaitoonne.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Saako tehdä kahta työtä, jotka ei kilpaile keskenään ja voin molemmat työt hyvin suorittaa?
En millään viitsisi lupaa kysyä sen takia, koska "entä jos se kielletäänkin" ja en saa tienata? Keneltä se on pois, jos tykkään tehdä töitä? Annan molemmissa töissä parhaani ja työt eivät kilpaile keskenään.
Mitä argumentteja kertomisen/kysymisen kannalle ja taas kertomatta (=teen vaan) jättämisen puolelle?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 893
Jos sitä ei ole kielletty niin miksi ei? Mutta oletko lukenut työsopimuksesi huolella?

Jotenkin vaikea nähdä miten kahta täyspäiväistä työtä voisi pidemmän päälle tehdä hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
44
Saako tehdä kahta työtä, jotka ei kilpaile keskenään ja voin molemmat työt hyvin suorittaa?
En millään viitsisi lupaa kysyä sen takia, koska "entä jos se kielletäänkin" ja en saa tienata? Keneltä se on pois, jos tykkään tehdä töitä? Annan molemmissa töissä parhaani ja työt eivät kilpaile keskenään.
Mitä argumentteja kertomisen/kysymisen kannalle ja taas kertomatta (=teen vaan) jättämisen puolelle?
Tuo "ei kilpaile keskenään" on aika merkittävä lause. Jos työt ovat selvästi eri toimialoilta ja sivutoimi ei vie niin paljon aikaa, että se haittaisi päätointa, niin sivutoimilupa yleensä onnistunee. Jos toinen työ on samalta toimialalta kuin päätyö, niin hyvin usein se tulkitaan kilpailevaksi toiminnaksi. Kilpailevasta toiminnasta voi tulla vastaan vahingonkorvausvaateita.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Jos sitä ei ole kielletty niin miksi ei? Mutta oletko lukenut työsopimuksesi huolella?



Jotenkin vaikea nähdä miten kahta täyspäiväistä työtä voisi pidemmän päälle tehdä hyvin.
Olen yrittänyt lukea vaikka mitä artikkeleja, lakia, työehtosopimuksia jne. Löydän vain kohtia, jossa "sallittua mutta sivutoimilupa". En vain löydä että olisi kielletty, mutta oletan että työnantaja voi tulkita toisin - että en pystyisi kahta työtä tekemään (kuten aion hetkellisesti pystyä, en pysyvästi...).

Tuo "ei kilpaile keskenään" on aika merkittävä lause. Jos työt ovat selvästi eri toimialoilta ja sivutoimi ei vie niin paljon aikaa, että se haittaisi päätointa, niin sivutoimilupa yleensä onnistunee. Jos toinen työ on samalta toimialalta kuin päätyö, niin hyvin usein se tulkitaan kilpailevaksi toiminnaksi. Kilpailevasta toiminnasta voi tulla vastaan vahingonkorvausvaateita.
Noh, tai molemmat ovat suorittavan tahon tehtäviä, jonka pitäisi olla lieventävä.
Olen yrittänyt lukea lakia, työehtosopimuksia jne. mutta en löydä kohtaa, missä tämä olisi kielletty.. Toisaalta luvan pyytäminen olisi reilua, mutta pelkään että sillä tavoin se voidaan kieltää --> tekisin vaikka kiellettyä ---> varoitus tai irtisanoutuminen jommasta kummasta.
-
Yksinkertaisuudessaan haluan tehdä kahta työtä ja hoidan itse asiat siten, että työt hoituu (suorittavan tason homma). Tunnit ei ole täysimääräiset toisessa työssä.

Mietin vain, että mitä tässä pitää ottaa huomioon.. Toinen työnantajista jo sallii sivutyöt kun aikoinaan kysyin (kunhan ei haittaa omaa toimea), mutta en viitsisi mennä pilaamaan mahdollisuuksia, jos toinen sivutyöt kieltää..
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Olen yrittänyt lukea vaikka mitä artikkeleja, lakia, työehtosopimuksia jne. Löydän vain kohtia, jossa "sallittua mutta sivutoimilupa". En vain löydä että olisi kielletty, mutta oletan että työnantaja voi tulkita toisin - että en pystyisi kahta työtä tekemään (kuten aion hetkellisesti pystyä, en pysyvästi...).



Noh, tai molemmat ovat suorittavan tahon tehtäviä, jonka pitäisi olla lieventävä.
Olen yrittänyt lukea lakia, työehtosopimuksia jne. mutta en löydä kohtaa, missä tämä olisi kielletty.. Toisaalta luvan pyytäminen olisi reilua, mutta pelkään että sillä tavoin se voidaan kieltää --> tekisin vaikka kiellettyä ---> varoitus tai irtisanoutuminen jommasta kummasta.
-
Yksinkertaisuudessaan haluan tehdä kahta työtä ja hoidan itse asiat siten, että työt hoituu (suorittavan tason homma). Tunnit ei ole täysimääräiset toisessa työssä.

Mietin vain, että mitä tässä pitää ottaa huomioon.. Toinen työnantajista jo sallii sivutyöt kun aikoinaan kysyin (kunhan ei haittaa omaa toimea), mutta en viitsisi mennä pilaamaan mahdollisuuksia, jos toinen sivutyöt kieltää..
Virkamiehillä on velvollisuus ilmoittaa sivutoimista, mutta työntekijällä lähtökohtaisesti ei. Jos työsopimuksessa ei ole asiasta mainintaa, ja kun kyseessä on suorittavan tason homma, jossa mitään eturistiriitaa/kilpailua/liikesalaisuuksia/ammattisalaisuuksia/erityiskoulutusta tms. ei ole, niin ei ole mitään pakottavaa tarvetta ilmoittaa, jos ei siltä tunnu.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Mites muuten nuo ilmoitukset? Jos tekee vähän sitä sun tätä, niin riittääkö ilmoitus: Teen sekalaisia töitä toimialoilla x ja y. jne..

Virkamiehillä on velvollisuus ilmoittaa sivutoimista, mutta työntekijällä lähtökohtaisesti ei. Jos työsopimuksessa ei ole asiasta mainintaa, ja kun kyseessä on suorittavan tason homma, jossa mitään eturistiriitaa/kilpailua/liikesalaisuuksia/ammattisalaisuuksia/erityiskoulutusta tms. ei ole, niin ei ole mitään pakottavaa tarvetta ilmoittaa, jos ei siltä tunnu.
Jep kiitos tästä.
Miten muuten tuo sivutoimilupaa, niin saako hakea sitä laveasti ? Jos vaikka haen "teen sekalaisia keikkatyötä" tyylistä sivutoimilupaa, niin saanko sillä luvalla työskennellä "hamaan tappiin asti", kunhan ei vahingoita työnantajaa (duunaritason hommia..).
Jos tekisikin puolivillaisen, eli hakisi laajaa sivutoimilupaa ja sitten tekisi mitä "lystää" (kunhan ei kilpaile tai vahingoita työnantajaa - jota tämä työ ei siis tekisi). Tästä työstä ei mitään haittaa työnantajalle ole, pikemminkin päin vastoin, mutta en tahtoisi riskeerata sitä että se kielletään..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Mites muuten nuo ilmoitukset? Jos tekee vähän sitä sun tätä, niin riittääkö ilmoitus: Teen sekalaisia töitä toimialoilla x ja y. jne..



Jep kiitos tästä.
Miten muuten tuo sivutoimilupaa, niin saako hakea sitä laveasti ? Jos tekisikin puolivillaisen, eli hakisi laajaa sivutoimilupaa ja sitten tekisi mitä "lystää" (kunhan ei kilpaile tai vahingoita työnantajaa - jota tämä työ ei siis tekisi). Tästä työstä ei mitään haittaa työnantajalle ole, pikemminkin päin vastoin, mutta en tahtoisi riskeerata sitä että se kielletään..
Jos olet valtion virkamies, niin ohjeet löytyvät tuolta: https://vm.fi/documents/10623/11150...76b5e9/Virkamiesten+sivutoimet,+29.3.2017.pdf

Jos olet työntekijä, eikä asiasta ole työnantajan kanssa sovittu mitään, voit tehdä miten itse haluat.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Jos olet valtion virkamies, niin ohjeet löytyvät tuolta: https://vm.fi/documents/10623/11150...76b5e9/Virkamiesten+sivutoimet,+29.3.2017.pdf

Jos olet työntekijä, eikä asiasta ole työnantajan kanssa sovittu mitään, voit tehdä miten itse haluat.
Miten kunnan ja valtion virkamiehet eroavat toisistaan? Vai sovelletaanko samalla tavoin?

Tilanne:
- ei haittaa kumpaakaan työantajaa, pikemmin vahvistaa osaamista
- Toinen on antanut jo luvan sivutoimelle
- Ei ole kilpailevaa toimintaa, suorittavan tason tehtävä

Näen vaan jnk. verran riskejä liiallisessa "avoimuudessa", jos työnantaja onkin eri mieltä.. Noh pitänee kysäistä esimiehen kantaa asiaan, ehkä sitä siten pääsee helpommalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Kun tuota miettii ihan maalaisjärjellä, niin sivuhommiahan tapahtuu aivan mahdottomasti ympärillämme. Vuokrafirmojen kautta ollaan saman tai eri alan töissä useammalla työnantajalla. Raksaukot tekevät viikonloppuisin muita raksahommia. Ennen taksiuudistusta moni ajoi taksia viikonloppuisin. Moni toimii sivutoimisena opettajana. Järjestyksenvalvojista moni on sivutoimisia. Moni tekee työtä suoraan toiselle työnantajalle ja osa oman yrityksen kautta.

Eniten huolestuttaisi tilanne, jossa työnantaja "kieltää" sivutyön mielipidettä kysyttäessä, koska se on työnantajalle helpoin ratkaisu vaikka minkäänlaista oikeutta ei ole kieltää. Jos asiasta lähtee sen jälkeen vänkäämään, niin työnantaja alkaa vaikeaksi ja vihamieliseksi.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
621
Ainakin pääkaupunkiseudulla iso osa ensihoitajista tekee sivutyötä oman toimen lisäksi. Periaatteessa pyydetään sivutoimi-ilmoitusta, mutta ei sitä voi pakolla vaatia toimihenkilöltä. Palomiehet taas ovat virkasuhteessa ja joutuvat ilmoituksen tekemään.

Sivutointa ei käytännössä rajoiteta millään tavalla.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 533
Eniten huolestuttaisi tilanne, jossa työnantaja "kieltää" sivutyön mielipidettä kysyttäessä, koska se on työnantajalle helpoin ratkaisu vaikka minkäänlaista oikeutta ei ole kieltää. Jos asiasta lähtee sen jälkeen vänkäämään, niin työnantaja alkaa vaikeaksi ja vihamieliseksi.
Tuollainen lennosta kieltäminen ei liene edes mahdollista, ilman että käytössä olevaa työsopimusta muutetaan. Tokkopa esimies voi noin vaan yksipuoleisesti muuttaa sopimuksen ehtoja.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 893
Mulla on kyllä ollut monissa sopimuksissa vaatimus, että työnantajan pitää hyväksyä kaikki sivutyöt.

Ite en ole sivutöitä harrastanut, mutta kavereiden osalta olen seurannut miten vaihtelevia käytännöt ovat olleet. Esim. joskus kauan sitten yhdellä isolla operaattorilla työntekijät saivat toiminimellä myydä työnantajan yritysasiakkaille palveluja joita yritys ei itse myynyt. Tämä mahdollisti asiakkaalle tehokasta e2e palvelua, työntekijöille sivutienestiä ja yritykselle hyvin vähän ongelmaa. Toisissa työpaikoissa suhtautuminen on ollut nihkeämpää, siis tasolla että IT työntekijät voivat sivutoimena toimia muusikkona / valokuvaajana, mutta eivät koodaajana / sysadmininä. Päätökset voivat olla päättäjien mielentilasta kiinni, ja vaikeita haastaa jos muuten pääasiallinen työ edelleen kiinnostaa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Tuollainen lennosta kieltäminen ei liene edes mahdollista, ilman että käytössä olevaa työsopimusta muutetaan. Tokkopa esimies voi noin vaan yksipuoleisesti muuttaa sopimuksen ehtoja.
Ei, mutta kiukuttelu, kyrääminen, ärhentely, turha loukkaantuminen ja muu tarpeeton käyttäytyminen on mahdollista ihan vaan sen takia, että tahtoa rikotaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 861
Tuollainen lennosta kieltäminen ei liene edes mahdollista, ilman että käytössä olevaa työsopimusta muutetaan. Tokkopa esimies voi noin vaan yksipuoleisesti muuttaa sopimuksen ehtoja.
Monesta työstä ei välttämättä saa edes sen vertaa palkkaa että sillä pärjäisi esim. helsingissä joten voi olla pakkokin tehdä useampaa työtä että saa edes vuokran maksettua. Aika outoa olisi jos työnantaja tuollaista kieltäisi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Minä sain luvan laittamalla sähköpostilla (jotta sain mustaa valkoisella) toimitusjohtajalle kyselyä. Tässä on sama toimiala ja oman yrityksen perustaminen. Eli siis ”kilpailen” itse päivätyöni kanssa. Ehdoiksi tuli tosiaan ettei saa vaikuttaa päätyöhön. Piti jopa positiivisena, että on yrittäjähenkisyyttä/muuten ahkera.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Kettu ois itekki pitäny laittaa sähköisenä, nyt tyhjään meni paperisena jonnekin silppuriin varmaan. Eivätkä varmaan ilmoittele, hyväksyttiinkö vai ei.
Mikähän on muuten sivutoimisuuden määritelmä? Kun ajattelin tehdä aika runsaasti tunteja (kaikki tietty vapaa-ajalla, eikä vaikuta omaan työhön).
Onpahan anottu ja vähän oltu reilumpia.
Toisaalta ois etukäteen kiva tietää jo rangaistuksetkin etukäteen. En kylläkään vahingoita työnantajaa, vaan vahvistan - joten luulen toimivan myönteisenä asiana, jos joku kettuilee..
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 790
Kettu ois itekki pitäny laittaa sähköisenä, nyt tyhjään meni paperisena jonnekin silppuriin varmaan. Eivätkä varmaan ilmoittele, hyväksyttiinkö vai ei.
Mikähän on muuten sivutoimisuuden määritelmä? Kun ajattelin tehdä aika runsaasti tunteja (kaikki tietty vapaa-ajalla, eikä vaikuta omaan työhön).
Onpahan anottu ja vähän oltu reilumpia.
Toisaalta ois etukäteen kiva tietää jo rangaistuksetkin etukäteen. En kylläkään vahingoita työnantajaa, vaan vahvistan - joten luulen toimivan myönteisenä asiana, jos joku kettuilee..
Oletko siis jossain virkasuhteessa? Ei normaalissa työelämässä ole mitään rajoituksia sille, kuinka monessa työpaikassa voi olla, jos on suorittavan työn tekijä. Voit mennä aamuvuoroon raksalle, ja illalla toiseen vuoroon toiselle raksalle. Siihen ei tarvita lupaa toiselta työnantajalta. Jos työsopimuksessa on jotain rajoittavaa silloin kun ollaan yksityisellä sektorilla, niin vikaa on työsopimuksessa. Tämä on vapaa maa.

Eri asia, jos on jotain salassa pidettävää (suorittavassa portaassa lähes mahdottomuus), tai kilpailevaa toimintaa jne. Se että on töissä kilpailijalla, ei ole kilpailevaa toimintaa.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 221
Oletko siis jossain virkasuhteessa? Ei normaalissa työelämässä ole mitään rajoituksia sille, kuinka monessa työpaikassa voi olla, jos on suorittavan työn tekijä. Voit mennä aamuvuoroon raksalle, ja illalla toiseen vuoroon toiselle raksalle. Siihen ei tarvita lupaa toiselta työnantajalta. Jos työsopimuksessa on jotain rajoittavaa silloin kun ollaan yksityisellä sektorilla, niin vikaa on työsopimuksessa. Tämä on vapaa maa.

Eri asia, jos on jotain salassa pidettävää (suorittavassa portaassa lähes mahdottomuus), tai kilpailevaa toimintaa jne. Se että on töissä kilpailijalla, ei ole kilpailevaa toimintaa.
Periaatteessa näin, mutta käytännössä työnantajat laittavat usein niitä kilpailukieltosopimuslausekkeita yms. Schaibaa usein myös ihan viestimies vitosen työsoppareihin, jotta "K-kaupan kassa ei voi mennä S-markettiin." Se, että onko tuollaisesta paperista muuhun kuin takapuolen pyyhintään onkin toinen juttu.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 790
Kilpailukieltolauseet ovat enimmäkseen laittomia, ja niillä voi pyyhkiä persettä. Työnantajilla tuli jossakin vaiheessa kummallinen vimma laittaa noita, vaikka niille ei suurimmassa osassa ollut perustetta. Unohtui, että sopimukseen kirjattu kohtuuton ja perusteeton rajoitus ei päde, vaikka se siinä sopimuksessa lukeekin. Tämä ei tietystikään sulje pois sitä, että osassa tapauksissa ne ovat perusteltuja. Kuitenkin, vaikka itse kielto olisi perusteltu, monesti se aikajakso saattaa olla liioiteltu. Yli 6 kk kieltoon pitää olla jo melko painavat perusteet. Palkkahan noista aina kotiin maksetaan, mutta turha rajoite on kuitenkin pahimmillaan hyvin hankala asia.

Tämä sivutoimilupa-paska suorittavassa portaassa onkin itselleni uusi tuttavuus, mutta vielä älyttömämpää. Tuohon pätee sama, perusteeton kielto ei päde sopimuksessakaan. Eniten ihmetyttää, että eivätkö ihmiset lue omia työsopimuksiaan ennen allekirjoitusta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Itselläkin lukee Sivutoimen pitäminen ja oman liike- ja ammattitoiminnan harjoittaminen edellyttää työnantajan lupaa. Onhan tuo aika erikoinen lauseke ja IT-alalla tuntuisi olevan todella yleinen työsopimuksissa. Sinällään omissa hommissa on tekemistä sen edestä ettei iltaisin/vkloppuisin jaksa muuta tehdäja jos jotain omaa kikkailua lähtisin tekemään alan ulkopuolella omalla ajalla omalla toiminimellä tai yhtiöllä, niin en pyytäisi lupaa (lain mukainen kohtuuton ehto kuten mainittu jo aiemmin).
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Oletko siis jossain virkasuhteessa? Ei normaalissa työelämässä ole mitään rajoituksia sille, kuinka monessa työpaikassa voi olla, jos on suorittavan työn tekijä. Voit mennä aamuvuoroon raksalle, ja illalla toiseen vuoroon toiselle raksalle. Siihen ei tarvita lupaa toiselta työnantajalta. Jos työsopimuksessa on jotain rajoittavaa silloin kun ollaan yksityisellä sektorilla, niin vikaa on työsopimuksessa. Tämä on vapaa maa.

Eri asia, jos on jotain salassa pidettävää (suorittavassa portaassa lähes mahdottomuus), tai kilpailevaa toimintaa jne. Se että on töissä kilpailijalla, ei ole kilpailevaa toimintaa.
Noh, kyllä olen, suorittavana tasona. Se, että saako olla kaksi työtä (virkaa) kiinnostaa, ja pitääkö niistä miten ilmoittaa, jos ei käytä niihin työnantajan työaikaa kummassakaan työssä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Kilpailukieltosopimus on eri asia kuin kilpailevan toiminnan kielto. Se löytyy Työsopimuslaista, eikä sen voimassaoloa varten tarvitse mitään erityistä lukea työsopimuksessa.

Työsopimuslaki 3 luku §3

Mutta olette siinä mielessä oikeassa, että suorittava porras harvemmin täyttää lain määritelmää: "Työntekijä ei saa tehdä toiselle sellaista työtä tai harjoittaa sellaista toimintaa, joka huomioon ottaen työn luonne ja työntekijän asema ilmeisesti vahingoittaa hänen työnantajaansa työsuhteissa noudatettavan hyvän tavan vastaisena kilpailutekona. "

Käytännössä suorittavalla voi olla tuommoinen asema myös, jos on jotain liikesalaisuuksia, joita voi hyödyntää kilpailijalla. Otetaan esimerkkinä joku Coca Colaa valmistama työntekijä Finnspringin colapuolella töissä.

Kilpailevan toiminnan kielto on voimassa myös lomautuksen aikana. Tästä löytyy työtuomioistuimelta ratkaisu työntekijän hyväksi, ne keitä kiinnostaa enemmän:

Menee kyllä vahvasti OT:N puolelle, pahoittelut.

Pääpiirteittäin: Kilpailukielto (erillinen sopimus) = työsopimuksen jälkeen vaikuttaa ja Kilpailevan toiminnan kielto (työsopimuslaki) = vaikuttaa työsuhteen aikana.

Kilpailukieltokin on hyvin pitkälti semmoinen, että sen voimassaolo vaatii paljon enemmän kuin duunarin.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 790
Käytännössä suorittavalla voi olla tuommoinen asema myös, jos on jotain liikesalaisuuksia, joita voi hyödyntää kilpailijalla. Otetaan esimerkkinä joku Coca Colaa valmistama työntekijä Finnspringin colapuolella töissä.
Tässähän ei välttämättä mikään toteudu rajoitujsen tarve toteudu. Kyllä Coca-colan työntekijä voi olla siellä Pepsin tehtaalla toisessa vuorossa. 99,9% tapauksista suorittavan portaan työntekijällä ei ole mitään sellaista tietoa/salaisuuksia, että se voisi vahingoittaa kilpailijaa. Se, että se tietää miten jotkut perustoiminnot tehdään toisella tehtaalla, ei ole mikään peruste.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 790
Itselläkin lukee Sivutoimen pitäminen ja oman liike- ja ammattitoiminnan harjoittaminen edellyttää työnantajan lupaa. Onhan tuo aika erikoinen lauseke ja IT-alalla tuntuisi olevan todella yleinen työsopimuksissa. Sinällään omissa hommissa on tekemistä sen edestä ettei iltaisin/vkloppuisin jaksa muuta tehdäja jos jotain omaa kikkailua lähtisin tekemään alan ulkopuolella omalla ajalla omalla toiminimellä tai yhtiöllä, niin en pyytäisi lupaa (lain mukainen kohtuuton ehto kuten mainittu jo aiemmin).
Tässähän on usein ihan validi peruste. Vaikka voi olla kilpailijalla töissä ilman mitään ilmoituksia/lupia, kunhan se ei vahingoita omaa työnantajaa, niin oman kilpailevan firman perustaminen on eri asia. Tuossa täyttyy hyvin helposti se, että pitää olla työnantajan lupa. Sanoisin, että jos on samaa alaa, niin asia on aina käsiteltävä. Voi silti olla samalla alallakin, eikä silti kilpailija, tämähän on määrittelykysymys. On kuitenkin eri asia olla kilpaileva yrittäjä, kuin suorittavan työn tekijä kilpailijalla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Tässähän ei välttämättä mikään toteudu rajoitujsen tarve toteudu. Kyllä Coca-colan työntekijä voi olla siellä Pepsin tehtaalla toisessa vuorossa. 99,9% tapauksista suorittavan portaan työntekijällä ei ole mitään sellaista tietoa/salaisuuksia, että se voisi vahingoittaa kilpailijaa. Se, että se tietää miten jotkut perustoiminnot tehdään toisella tehtaalla, ei ole mikään peruste.
Kyllä siellä tehtaalla jossa olen työskennellyt, on suorittavalla portaalla myös liikesalaisuuksia hallussa. Esim. reseptit. (puhun muovitehtaasta).

Mutta kyllä, ei ehkä ihan 99,9%, mutta varmasti 90% tapauksista ei ole mitään vahingoittavaa tiedossa.

Mutta tässä mistä keskustelu lähti, oli kyse eri toimialastakin, joten ei tuossa kyllä ongelmia ole. Ja on kyllä poikkeuksellisen mulkku työnantaja, jos ei sano suoraa että antaa mennä vaan, kunhan ei vaikuta päätyöhön. Sitten tuossa on tosiaan se, että kysyisin perusteita tälle kiellolle ja soittaisin liiton (jos kuuluu) lakimiehelle.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 790
Mutta tässä mistä keskustelu lähti, oli kyse eri toimialastakin, joten ei tuossa kyllä ongelmia ole. Ja on kyllä poikkeuksellisen mulkku työnantaja, jos ei sano suoraa että antaa mennä vaan, kunhan ei vaikuta päätyöhön. Sitten tuossa on tosiaan se, että kysyisin perusteita tälle kiellolle ja soittaisin liiton (jos kuuluu) lakimiehelle.
Nii, ja oma kantani/neuvoni tähän on koko ajan ollut, ettei tarvitse kysellä omalta työnantajalta mitään tuollaisessa tapauksessa (suorittava työ, työt eri alalta, eivät kilpaile mitenkään toistensa kanssa). Kun ei ole tarvetta kysellä asiasta, niin ei tarvitse odotella vastauksia tai miettiä onko työnantaja mulkku.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Itse olen nähnyt esimerkiksi ihmisten vaihtavan työpaikan pankeista toisiin (IT-puolella jossa voisi jotakin conflict of interestejä ollakin) ilman mitään ongelmia. Eli ihan höpöhöpöä on käytännössä normi-ihmiselle nuo kilpailuikieltosopimukset.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Itse olen nähnyt esimerkiksi ihmisten vaihtavan työpaikan pankeista toisiin (IT-puolella jossa voisi jotakin conflict of interestejä ollakin) ilman mitään ongelmia. Eli ihan höpöhöpöä on käytännössä normi-ihmiselle nuo kilpailuikieltosopimukset.
Aikamoista riesaa siitä voi jokatapauksessa seurata, jos pitää alkaa oikeutta käymään. Oli sitten kuinka varma omasta voitostaan tahansa.

Parempi kun vain kieltäytyy kirjoittamasta nimeä sellaiseen.
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
483
Parempi kun vain kieltäytyy kirjoittamasta nimeä sellaiseen.
Mitenhä tää käytännössä menee?

"Tääl on tällänen kohta työsopimuksessa ettei sais tehdä sivutoimista..."
"Juu, se on osa firman politiikkaa" == Lakitekstiä"
"Ok no mä haluan muutoksen tohon kohtaan"
Niin onko tästä lopputulos, että pitää jättää paikka ottamatta vastaan vai? Varmasti suurin osa ei lähde noita työsopimuspohjia yhden rekryn pyynnöstä muuttamaan..
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mitenhä tää käytännössä menee?

"Tääl on tällänen kohta työsopimuksessa ettei sais tehdä sivutoimista..."
"Juu, se on osa firman politiikkaa" == Lakitekstiä"
"Ok no mä haluan muutoksen tohon kohtaan"
Niin onko tästä lopputulos, että pitää jättää paikka ottamatta vastaan vai? Varmasti suurin osa ei lähde noita työsopimuspohjia yhden rekryn pyynnöstä muuttamaan..
Siis puhuin kilpailukiellosta. Toi sivutoiminen on vähän eri juttu.

Ja menee vaikka niin, että "voin allekirjoittaa tuon, jos sinne kirjataan täysi palkka kilpailukiellon ajalta". Tuohan on työntekijälle todella kallis pykälä, jos pitäisi istua kotona puoli vuotta, eikä saa tehdä töitä.
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
483
Siis puhuin kilpailukiellosta. Toi sivutoiminen on vähän eri juttu.

Ja menee vaikka niin, että "voin allekirjoittaa tuon, jos sinne kirjataan täysi palkka kilpailukiellon ajalta". Tuohan on työntekijälle todella kallis pykälä, jos pitäisi istua kotona puoli vuotta, eikä saa tehdä töitä.
Jaajoo luin vähän väärin. Meillä ainaki vaan niin iso firma, etten usko olevan mitään mahdollisuuksia vaikuttaa työsopimuksen lakiteksteihin - niin sen oikeastaan aika nopeasti lukee läpi ilman sen kummempaa kyseenalaistamista. Multakin löytyy kai jotain kilpailu/sivutoimikommentteja sieltä ns. perusjargonina
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
408
Itse allekirjoitin uudessa sopparissa kilpailunrajoitus ehdon tuo oli järkevästi rajoitettu saman asiakkaan samaan projektiin. Omalla alalla asiakkaita riitää niin en tuosta lähtenyt neuvottelemaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 466
Viestejä
4 192 115
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom