Palkkakeskustelu

Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
No olihan tuo vähän extreme esimerkki käsienheiluttelun ja asiantuntijuuden rajoilta liittyen tuollaiseen liikkeenjohtotason käsienheiluttelukonsultointiin, kyllä nuo molemmat menee jo lähelle asiantuntijatyötä. Pointti oli, että se käsienheiluttelija saattaa puhua tarkastikkin teknisistä asioista, mutta kuitenkaan ei ole ihan tarkkaa käsitystä mitä siellä käytännön tasolla tapahtuu ja saattaa siten leijua ihan väärissä maailmoissa. Risto Siilasmaa on konsulttina hyvä esimerkki tästä.

Yleisimmin tosin se käsienheiluttelija kuitenkin taitaa olla esimiesvastuuta omaava kaveri joka istuu työryhmissä, joissa isolla tasolla hiotaan yhteistyökuvoita asiakkaan tai alihankkijoiden kanssa ja mietitään synergioita. Valitsee työntekijöille työkaluja sekä teknologioita käytännössä kysymällä asiantuntijalta ilman sen kummempaa omaa näkemystä. Konsulttina toimittaa selvityksiä markkinoiden koosta, suuntauksista ja uusista teknologioista asiakkaille. Teknologiat on sijoitettu kalvoissa nelikenttään jossa on lehmiä, kilpikonnia, kaneja, aaseja tms.
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
246
Naapuri tyhjentynyt kun asukas lähti vanhainkotiin. Asukkaan veli pyysi "talonmieheksi" tuohon naapuriin, kun itse asuu kauempana, mutta ei kuitenkaan halua talon ränsistyvän paikoilleen. Käytännössä tarkoittaa, että pitäisin tekniikasta huolta (öljylämmitys), ja muutenkin katsoa että paikat kunnossa. Tähän kuuluis myös nurmikonleikkuu ja lumityöt. Kalusto kyllä löytyy lumitöihin, käsin ei tarvitse tehdä.
Palkankin tosiaan lupasi työstä maksaa, mutta mitä ihmettä tuollaisesta työstä kehtaa pyytää? Vastuu kuitenkin aika kova, kun kuulemma pitäisi oikein paperitkin asiasta tehdä.
Jos tuntitöinä tuollaista hoitaa, niin 10h ei taida vuodessa ylittyä, eli ei maksa vaivaa. Kk palkka? Järki sanois, et unohdan koko jutun, vaikka sukua onkin.
Itselläni on työllistämistuella 9€/pv + saa asua ilmaiseksi, joten siitä ei ylemmäs pääse. Kyseessä kerrostalo siis jossa 14 huoneistoa. Lisäksi leikkaa mökit sun muut niin saa vähän extraa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Yleisimmin tosin se käsienheiluttelija kuitenkin taitaa olla esimiesvastuuta omaava kaveri joka istuu työryhmissä, joissa isolla tasolla hiotaan yhteistyökuvoita asiakkaan tai alihankkijoiden kanssa ja mietitään synergioita. Valitsee työntekijöille työkaluja sekä teknologioita käytännössä kysymällä asiantuntijalta ilman sen kummempaa omaa näkemystä. Konsulttina toimittaa selvityksiä markkinoiden koosta, suuntauksista ja uusista teknologioista asiakkaille. Teknologiat on sijoitettu kalvoissa nelikenttään jossa on lehmiä, kilpikonnia, kaneja, aaseja tms.
Aina se ei ole edes ihan näin ruusuinen tilanne, kun on istuttu muun managementin ja myyjien (siis niiden työkalujen ja teknologioiden) kanssa enemmän kuin sen oman asiantuntijatason. Varsinkin, jos on vähänkin enemmän niitä kerroksia välissä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Jos pystyt nykyisissä hommissa jotenkin, esim. koodaamista hyödyntäen karsimaan ns. bulkkisuunnittelua, niin todennäköisesti olet jatkossa firmalle aika korvaamaton kaveri.
Meillä pyritään jatkuvasti tuollaiseen karsimiseen, eikä todellakaan pelkästään minun toimesta. Eli en ole korvaamaton.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 812
Joo, siinä on vaan se, että aika usein se ulkopuolinen konsultti ei myöskään kerro mitään, mitä firman oma henkilöstö ei olisi osannut kertoa.

Jos esim. kuvitteellisena esimerkkinä ulkopuolinen konsultti tulee kertomaan, että tämä teidän avokonttori on aika perberistä, niin sen saman tiedon olisi saanut ihan kysymällä sieltä avokonttorista. Vielä hienommaksi tilanne menee, kun se ulkopuolinen konsultti tulee kertomaan, että tää teidän hyvin toimiva konttori pitäs oikeastaan muuttaa hienoksi ja upeaksi moderniksi avotilaksi. Ja varmasti ihan sama pätee tehtaanlattiallekin.

Oman kokemuksen mukaan kunnon käsienheiluttelijoita alkaa esiintyä vasta selvästi isommissa organisaatioissa. Pienemmissä sellaisilla ei ole oikein tilaa elää. Tai siis toki käsienheiluttajiksi kutsutaan leikkimielisesti kaikkia ketkä puhuvat enemmän kuin tekevät, mutta jos puhutaan niistä tyypeistä mistä nimi johtaa juurensa. Ja kuten tiedetään byrokratialla on aina tapana työllistää ttse itsensä (vähintään).

Tähän kohtaan sopii kevennykseksi vanha klassikko. Tunnista käsienheiluttelijat videolta:

Käsienheiluttaja väärässä paikassa on yhtä hyödyllinen kuin asiantuntija väärässä paikassa. Käsienheiluttaja voi säästää firmalta miljoonia esim sopimusneuvotteluissa (been there, done that) kun jaksaa lukea ne satojen sivujen sopimuspaperit lävitse.

Itse ollut muutaman kerran uralla tilanteessa jossa on pakko tehdä jotain ettei kaikilta lähde duunit. Mitä kovempi asiantuntija niin sitä kovempi muutosvastarinta ja äänekäs "tämä on ihan hyvä" huutelu. On myös helppo ottaa ulkopuolinen syntipukiksi joka ajaa halutun muutoksen läpi.

Totta, isot organisaatiot rakentaa ilmaa hierarkioihin niin jengin on pakko alkaa heilutteleen käsiä. Sekin on tullut kokeiltua ja nähtyä. On muuten ihan hirveää hommaa.

Edit: Kaikilla on paikkansa ja jos ei ole niin he kyllä katoavat kuvasta tavalla tai toisella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Asiantuntijoiden ja "käsienheiluttelijoiden" vastakkainasettelusta tulee mieleen se, miten teekkarit näkevät muut yliopisto-opiskelijat: nehän on kaikki "humanisteja". ;)

edit: typo
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Mä oon ollu melko pienissä firmoissa töissä ja mun on jotenkin tosi vaikee kuvitella jotain konsulttia häärimässsä kaikissa mahdollisissa väleissä.
Pomot on aina ollu niitä ketkä johtaa firmaa ja tekee päätökset. Jos firmalla menee huonosti niin pomot (ja mahdollisesti pomot) on aina laskeneet ja päättäneet säätötoimista. Samoin kun ne tietävät mitä tuotannossa tehdään ja osaavat katsoa mikä toimii ja mikä ei. Henkilöstö ja tuotanto tekee sitten tekee omat juttunsa ja kertoo pomolle jos on jotain parannetavaa ja pomo sitten kattoo ja laskeskelee onko se kannattavaa.

On vaan henkilökohtaisesti niin hämmentävä ajatus että on niin isoja firmoja ja organisaatioita missä edes pomot ei välttämättä tiedä mitä siellä firmassa tehdään. Ja tiimeillä saattaa olla esimiehiä jotka eivät edes tiedä mitä alaisensa toimenkuvaan kuuluu saatika olis ite joskus tehnyt niitä hommia. Sitten on siinä välissä konsultteja kertomassa mitä firmassa tehdään ja miten ne kuuluisiu tehdä. Ja pomon rooliksi jää mikä? Lyödä nimiä erilaisiin papereihin mitkä joku muu on miettinyt valmiiksi.

Mun kaikki työkokoemukset on aina firmoista missä pomot ja esimiehet on kaikki lähteneet duunaritasolta, tai vähintääkin tehneet tai olleet hyvin lähellä käytännön hommiae työtä ja ovat edes pikkuisen kartalla miten ja mitä tehdään ja osaavat tehdä tarvittavat päätökset.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mä oon ollu melko pienissä firmoissa töissä ja mun on jotenkin tosi vaikee kuvitella jotain konsulttia häärimässsä kaikissa mahdollisissa väleissä.
Pomot on aina ollu niitä ketkä johtaa firmaa ja tekee päätökset. Jos firmalla menee huonosti niin pomot (ja mahdollisesti pomot) on aina laskeneet ja päättäneet säätötoimista. Samoin kun ne tietävät mitä tuotannossa tehdään ja osaavat katsoa mikä toimii ja mikä ei. Henkilöstö ja tuotanto tekee sitten tekee omat juttunsa ja kertoo pomolle jos on jotain parannetavaa ja pomo sitten kattoo ja laskeskelee onko se kannattavaa.

On vaan henkilökohtaisesti niin hämmentävä ajatus että on niin isoja firmoja ja organisaatioita missä edes pomot ei välttämättä tiedä mitä siellä firmassa tehdään. Ja tiimeillä saattaa olla esimiehiä jotka eivät edes tiedä mitä alaisensa toimenkuvaan kuuluu saatika olis ite joskus tehnyt niitä hommia. Sitten on siinä välissä konsultteja kertomassa mitä firmassa tehdään ja miten ne kuuluisiu tehdä. Ja pomon rooliksi jää mikä? Lyödä nimiä erilaisiin papereihin mitkä joku muu on miettinyt valmiiksi.

Mun kaikki työkokoemukset on aina firmoista missä pomot ja esimiehet on kaikki lähteneet duunaritasolta, tai vähintääkin tehneet tai olleet hyvin lähellä käytännön hommiae työtä ja ovat edes pikkuisen kartalla miten ja mitä tehdään ja osaavat tehdä tarvittavat päätökset.
Eipä ne pomot mitään yli-ihmisiä ole. Ongelmana on se, että kun olet ollut samassa firmassa pitkään, alat helposti luulla, että asiat tehdään oikein ja parhaalla mahdollisella tavalla. Itse kun olen noiden erilaisten tuotantolaitosten kanssa yli puolet elämästäni työskennellyt, niin kaikkea on tullut nähtyä. Ulkopuolisena on helpompi nähdä parannuskohteita ja ulkopuolisena olet päässyt helpommin näkemään miten asioita tehdään muualla.

Mun työtehtävänä on ollut just vierailla tuotannossa ja arvioida, miten tuottamatonta työtä ja virheitä vähennetään, pääosin softan avulla. Olen kyllä nähnyt niin paljon tehottomutta ja tyhmästi tehtyjä asioita vuosien varrella, että niistä kirjoittaisi kirjan. Yksi perustavanlaatuinen ongelma vielä tänäkin päivänä on, että tuotantoon ei ole kunnollista reaaliaikaista näkyvyyttä. ERPistä heitetään tilaus tuotantoon ja sitten odotellaan, että joku kirjaa sen valmiiksi. Olen tietty työskennellyt vain keskisuurissa tehtaissa, luokkaa 500-5000 henkeä. Noissa työvaiheita, osa-alueita ja ihmisiä on niin paljon, että kokonaiskuvaa on mahdoton saada ilman kunnon työkaluja. Mun työskentely-ympäristönä on ollut pääosin Itä-Eurooppa, Kiina, Intia ja vähemmän sitten korkeamman kustannustason maat. Noissa ensinmainituissa eivät yksittäiset työntekijät keskimäärin paljoa parannuksia ehdottele. Ääriesimerkkinä jossain Foxconnin tehtaalla Shenzhenissä (joidenkin lähteiden mukaan jopa 450 000 työntekijää tossa "Factory Cityssä") ei varmasti paljon yksittäisen operaattorin sana paina... Usein vielä moni parannus liittyy automaatioon ja tuskin työntekijät haluavat töitään roboteille antaa.

Ja tehtaita saattaa yhdellä firmalla olla 20-30kpl ja jos halutaan kunnolla asiat tehdä, niin prosessit pitäisi olla samat kaikissa. Ja tämä ei ilman kunnon softatukea ole oikein mahdollista. Samat prosessit ja softat, jotka pakottavat seuraamaan sovittuja prosesseja. Ja jotta tähän päästään, niin käsiä kyllä heiluteltu aikalailla :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Sanotaan nyt vielä, että en siis halveksi tai pidä käsienheiluttelua turhana, päinvastoin. Uskon markkinatalouteen, ja siihen, että työn palkkausta ei tule määrittää sen vaikeus, vaan luotu arvo. Ja maailma on varmasti pullollaan asioita, jotka voidaan tehdä paremmin pienilläkin muutoksilla, kun joku vaan keksii alkaa sitä tekemään.

Negatiivinen mieleyhtymä käsienheiluttelijoissa liittyy enemmänkin jo edellä mainittuihin kumileimaisin -päälliköihin, jolla oikeastaan ei ole mitään näkemystä omaan työhönsä. Tilataan konsultilta selvitys, luetaan siitä alin rivi ja toimitaan suosituksen mukaan. Mikä tuollaisen työntekijän merkitys on?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Oma kk-palkkoina, vuositulot vaihdelleet ylitöiden mukaan:
- ennen 2010-lukua testi-insinöörinä laitetestauspuolella 2000e
- Tässä välissä työttömyyttä ja hieman alan vaihtoa, ja hajanaisia kesätöitä
- 2014 valmistuminen
- 2014 kesähessuna softatestaajana 2350e
- 2014 softatestausinsinöörinä 2650e
- 2016 työpaikan vaihto, enemmän devausta/testiautomaatiota/devopsia 3500e
- Tänä vuonna samassa firmassa palkan korotus ja senioriteetin nosto, devops infran ylläpito/kehitystä palkka 3900e

Vaihtamalla saisi varmasti hilattua neljään ja puoleen tonniin asti nykyisellä skillsetillä. Jos raha kiinnostaisi enemmän...
- Viimeisimmän palkankorotuksen jälkeen palkka 4200e
- Elokuussa vaihtuu firma ja palkka nousee 4900e:hen
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Itselle tuli hieman yllätyksenä, että esim. USA:ssa etätyötä tekevien palkka riippuu työntekijän sijainnin elinkustannusten suuruudesta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että etätyötä tekevälle maksetaan lähtökohtaisesti vähemmän palkkaa. Tietääkseni Suomessa tällainen menettely on harvinaista.

En siis puhu etätyöstä koronaviruksen vuoksi, vaan vakituisista etäilijöistä.

Tavallaan ymmärrän miksi näin on, mutta jotenkin tuo tuntuu väärältä. Tai no, eihän siinä mitään väärää ole, jos työntekijä tuollaiseen sopimukseen tarttuu, markkinathan toimivat silloin juuri niin kuin pitää.

Ehkäpä tuolla ajatusmallilla yritetään välttää suuria muutoksia asuntojen hinnoissa, nyt kun etätyö on yhä yleisempää.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Itselle tuli hieman yllätyksenä, että esim. USA:ssa etätyötä tekevien palkka riippuu työntekijän sijainnin elinkustannusten suuruudesta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että etätyötä tekevälle maksetaan lähtökohtaisesti vähemmän palkkaa. Tietääkseni Suomessa tällainen menettely on harvinaista.

En siis puhu etätyöstä koronaviruksen vuoksi, vaan vakituisista etäilijöistä.

Tavallaan ymmärrän miksi näin on, mutta jotenkin tuo tuntuu väärältä. Tai no, eihän siinä mitään väärää ole, jos työntekijä tuollaiseen sopimukseen tarttuu, markkinathan toimivat silloin juuri niin kuin pitää.

Ehkäpä tuolla ajatusmallilla yritetään välttää suuria muutoksia asuntojen hinnoissa, nyt kun etätyö on yhä yleisempää.
Kai tuo periaatteessa onnistuisi täälläkin? Ainakin joillain aloilla on PK-seudulla TES:iin määritelty aavistuksen korkeampi palkka kuin muualla Suomessa. Jos mietitään hypoteettinen tilanne, jossa firma toimii PK-seudulla, mutta työntekijän työskentelypaikka on kotona PK-seudun ulkopuolella, niin hänellehän ei tarvitse maksaa palkkaa PK-seudun palkkataulukon mukaan.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Kai tuo periaatteessa onnistuisi täälläkin? Ainakin joillain aloilla on PK-seudulla TES:iin määritelty aavistuksen korkeampi palkka kuin muualla Suomessa. Jos mietitään hypoteettinen tilanne, jossa firma toimii PK-seudulla, mutta työntekijän työskentelypaikka on kotona PK-seudun ulkopuolella, niin hänellehän ei tarvitse maksaa palkkaa PK-seudun palkkataulukon mukaan.
Ei TES:illä ole mitään tekemistä töissä, joita pääosin etänä tehdään. Palkka neuvotellaan jokaisen työntekijän kanssa erikseen ja siinä se. Jos on valmis ottamaan työpaikan vastaan pienmmällä palkalla etänä, kuin toimistolla, niin oma valinta. Tosin en kyllä ymmärrä miksi etänä tulisi saada pienempää palkkaa? Jos työt kerran voi tehdä etänä, niin ei se työ arvokkaammaksi muuttu toimistolta käsin. Halvempaahan se työnantajalle on isossa kuvassa, jos voi olla vaikka 50 työntekijää, mutta toimisto vain 20:lle. Toki jossain Rovaniemellä asuva tyytynee pienempään palkkaan, kuin Töölössä asuva, jos työpaikka on Helsingissä. Markkinathan ton määrittelee. Jostain Rovaniemeltä lienee vähän hankalampi löytää kovapalkkaista työtä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Ei TES:illä ole mitään tekemistä töissä, joita pääosin etänä tehdään. Palkka neuvotellaan jokaisen työntekijän kanssa erikseen ja siinä se. Jos on valmis ottamaan työpaikan vastaan pienmmällä palkalla etänä, kuin toimistolla, niin oma valinta. Tosin en kyllä ymmärrä miksi etänä tulisi saada pienempää palkkaa? Jos työt kerran voi tehdä etänä, niin ei se työ arvokkaammaksi muuttu toimistolta käsin. Halvempaahan se työnantajalle on isossa kuvassa, jos voi olla vaikka 50 työntekijää, mutta toimisto vain 20:lle. Toki jossain Rovaniemellä asuva tyytynee pienempään palkkaan, kuin Töölössä asuva, jos työpaikka on Helsingissä. Markkinathan ton määrittelee. Jostain Rovaniemeltä lienee vähän hankalampi löytää kovapalkkaista työtä.
Usko tai älä, yllättävän moni firma pitää kiinni TES:stä ilman neuvotteluvaltteja. En tunne yhtäkään henkilöä, joka olisi saanut neuvotella palkan vapaasti, vaan aina siellä on se TES:in palkkaluokka pohjalla. Henkilökohtaisia palkanosia voi toki jokainen neuvotella juuri niin suuriksi kuin haluaa, mutta ainakin isoissa firmoissa noiden henkilökohtaisten lisienkin maksussa on jotkut tietyt kriteerit.

Omien alojensa superammattilaiset sitten asia erikseen, jotka voivat sanella oman palkkansa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Usko tai älä, yllättävän moni firma pitää kiinni TES:stä ilman neuvotteluvaltteja. En tunne yhtäkään henkilöä, joka olisi saanut neuvotella palkan vapaasti, vaan aina siellä on se TES:in palkkaluokka pohjalla. Henkilökohtaisia palkanosia voi toki jokainen neuvotella juuri niin suuriksi kuin haluaa, mutta ainakin isoissa firmoissa noiden henkilökohtaisten lisienkin maksussa on jotkut tietyt kriteerit.

Omien alojensa superammattilaiset sitten asia erikseen, jotka voivat sanella oman palkkansa.
Aika jännä. Mä olen valmistunut 2000 (DI), tehnyt työsopparin 2000, 2004, 2007, 2017 ja 2019, eikä koskaan ole mitää TES:ta mainittu. Aina on palkkapyynnöllä ja neuvottelemalla menty. Matkan varrella myös hakenut muutamiä työpaikkoja ja palkasta neuvotellut, ja sama homma. Olen ilmeisesti elänyt jossain kuplassa? Työkaverien kesken on tietääkseni aina ollut jonkinverran palkkahaitaria, koska palkka perustunut neuvotteluihin ja osaamiseen, eikä mihinkään palkkaluokkiin.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Usko tai älä, yllättävän moni firma pitää kiinni TES:stä ilman neuvotteluvaltteja. En tunne yhtäkään henkilöä, joka olisi saanut neuvotella palkan vapaasti, vaan aina siellä on se TES:in palkkaluokka pohjalla. Henkilökohtaisia palkanosia voi toki jokainen neuvotella juuri niin suuriksi kuin haluaa, mutta ainakin isoissa firmoissa noiden henkilökohtaisten lisienkin maksussa on jotkut tietyt kriteerit.

Omien alojensa superammattilaiset sitten asia erikseen, jotka voivat sanella oman palkkansa.
Aika jännä. Mä olen valmistunut 2000 (DI), tehnyt työsopparin 2000, 2004, 2007, 2017 ja 2019, eikä koskaan ole mitää TES:ta mainittu. Aina on palkkapyynnöllä ja neuvottelemalla menty. Matkan varrella myös hakenut muutamiä työpaikkoja ja palkasta neuvotellut, ja sama homma. Olen ilmeisesti elänyt jossain kuplassa? Työkaverien kesken on tietääkseni aina ollut jonkinverran palkkahaitaria, koska palkka perustunut neuvotteluihin ja osaamiseen, eikä mihinkään palkkaluokkiin.
Pääsääntöisesti ylempien toimihenkilöiden TESseissä ei ole ensimmäistäkään palkkaluokkaa. Esim. itsellä ei ole vielä sellaista TESsiä vastaan tullut. Tietotekniikan palvelualoilla taitaa ainakin jotain euromääriä olla.

Ei se nyt vielä superammattilaista tee, jos on ylempi toimihenkilö.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Pääsääntöisesti ylempien toimihenkilöiden TESseissä ei ole ensimmäistäkään palkkaluokkaa. Esim. itsellä ei ole vielä sellaista TESsiä vastaan tullut. Tietotekniikan palvelualoilla taitaa ainakin jotain euromääriä olla.

Ei se nyt vielä superammattilaista tee, jos on ylempi toimihenkilö.
Totta, ylemmät toimihenkilöt on ihan oma ammattiryhmänsä, jotka pääsääntöisesti neuvottelee itse palkkansa. Ei niillä mitään palkkaluokkia ole meidänkään työpaikalla, mutta ei heitä tässä puljussa paljoa olekkaan, lähinnä johtajat ja päälliköt.

Valtaosa työntekijöistä on kuitenkin normi työntekijöitä tai toimihenkilöitä, joille on pohjapalkka määritelty TES:in mukaan (ja joista aika nihkeästi joustetaan ylöspäin ilman vahvoja perusteluja)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
192
Aika jännä. Mä olen valmistunut 2000 (DI), tehnyt työsopparin 2000, 2004, 2007, 2017 ja 2019, eikä koskaan ole mitää TES:ta mainittu. Aina on palkkapyynnöllä ja neuvottelemalla menty. Matkan varrella myös hakenut muutamiä työpaikkoja ja palkasta neuvotellut, ja sama homma. Olen ilmeisesti elänyt jossain kuplassa? Työkaverien kesken on tietääkseni aina ollut jonkinverran palkkahaitaria, koska palkka perustunut neuvotteluihin ja osaamiseen, eikä mihinkään palkkaluokkiin.
Noinhan se koulutetuilla yleensä menee. Liitoilla on suositukset kesätyöpalkoista ja alkupalkoista, ja muutakin palkkatietoa tarjolla jäsenten tueksi. Ei palkkoja mistään TESsin taulukosta valita lukuunottamatta duunaritöitä ja julkisen puolen tehtäviä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Totta, ylemmät toimihenkilöt on ihan oma ammattiryhmänsä, jotka pääsääntöisesti neuvottelee itse palkkansa. Ei niillä mitään palkkaluokkia ole meidänkään työpaikalla, mutta ei heitä tässä puljussa paljoa olekkaan, lähinnä johtajat ja päälliköt.

Valtaosa työntekijöistä on kuitenkin normi työntekijöitä tai toimihenkilöitä, joille on pohjapalkka määritelty TES:in mukaan (ja joista aika nihkeästi joustetaan ylöspäin ilman vahvoja perusteluja)
Mä taas olen aina ollut ylempi toimihenkilö. Eipä noi ylemmät toimihenkilöt mitään harvinaisia ole. Nopealla googlauksella ei ihan ajantaisaista tietoa löytynyt, mutta 2009 21% työllisistä ja trendi ollut kasvava, eli varmaan n. joka neljäs työntekijä tänä päivänä on ylempi toimihenkilö...

Toimihenkilöiden määrä kaksinkertaistunut 40 vuodessa

edit: 170t jäsentä YTN:ssä

YTN:n jäsenliitot - Ylemmät Toimihenkilöt YTN
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Totta, ylemmät toimihenkilöt on ihan oma ammattiryhmänsä, jotka pääsääntöisesti neuvottelee itse palkkansa. Ei niillä mitään palkkaluokkia ole meidänkään työpaikalla, mutta ei heitä tässä puljussa paljoa olekkaan, lähinnä johtajat ja päälliköt.

Valtaosa työntekijöistä on kuitenkin normi työntekijöitä tai toimihenkilöitä, joille on pohjapalkka määritelty TES:in mukaan (ja joista aika nihkeästi joustetaan ylöspäin ilman vahvoja perusteluja)
Teollisuudessa yms. on varmasti noin, mutta sitten on aika paljon toimistotöitä joissa ei oikein muita olekaan kuin ylempiä toimihenkilöitä. Toki näissäkin firmoilla on yleensä jonkinlaiset omat raamit niille palkoille, mutta ei ne tessistä tule.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 880
Mäkään en ole yli 20’een vuoteen kuullut mitään mainintaa tessistä, tänä aikana tehnyt töitä yli 10’llä nimikkeellä 3’ssa eri yrityksessä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Oho, pitänee siis päivittää omaa kuvaa Suomalaisesta työelämästä, en tiennyt että ylempiä toimihenkilöitä on nykyään noin paljon. Omassa firmassa arviolta 90% korkeakoulutetuista itseni mukaan lukien on ihan normaali toimihenkilöitä, ja ainoastaan esimiesasemassa olevat on ylempiä. Toisaalta tämä firma on muutenkin jämähtänyt henkilöstöpolitiikassa jonnekin 80-luvulle. Parempihan se vaan on, jos palkasta pystyy oikeasti neuvottelemaan eikä vedetä paperilta mitään "haista vittu" -luokan TES-palkkaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Mäkään en ole yli 20’een vuoteen kuullut mitään mainintaa tessistä, tänä aikana tehnyt töitä yli 10’llä nimikkeellä 3’ssa eri yrityksessä.
[x] Työsuhteessa noudatettava työehtosopimus (maininta, jos mitään työehtosopimusta ei noudateta)

Pitäisi vähintään olla työsopimuksessa :rolleyes:lasketaan maininnaksi per se.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Tiedämpä firman missä yritetiin tehdä trukkukuskistakin toimihelnkilöä että oltaisin saatu halvemman tessin piiriin..
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Oho, pitänee siis päivittää omaa kuvaa Suomalaisesta työelämästä, en tiennyt että ylempiä toimihenkilöitä on nykyään noin paljon. Omassa firmassa arviolta 90% korkeakoulutetuista itseni mukaan lukien on ihan normaali toimihenkilöitä, ja ainoastaan esimiesasemassa olevat on ylempiä. Toisaalta tämä firma on muutenkin jämähtänyt henkilöstöpolitiikassa jonnekin 80-luvulle. Parempihan se vaan on, jos palkasta pystyy oikeasti neuvottelemaan eikä vedetä paperilta mitään "haista vittu" -luokan TES-palkkaa.
No, jos ei oikeasti ole yhtään sitä omaa neuvotteluvoimaa niin toi ylempien toimihenkilöiden tes voi olla kyllä sitten vastaavasti sellanen aika hoovee paperi ja kuten yllä sanottu jotkut työnantajat laittaa mielummin ylemmiksi toimihenkilöiksi kaikki rajatapauksetkin.

Mäkään en ole yli 20’een vuoteen kuullut mitään mainintaa tessistä, tänä aikana tehnyt töitä yli 10’llä nimikkeellä 3’ssa eri yrityksessä.
Kyllä se yleensä on katsottu sopimusta tehtäessä, että tämmösen alla ollaan. Sen tarkemminhan siitä ei ole tutkittu, kun ei se tosiaan paljoa muuta sisällä kuin ihan perusasiat ja "sovitaan erikseen" jolloin oleellisempaa on ne firman sovitut käytännöt.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
636
Oho, pitänee siis päivittää omaa kuvaa Suomalaisesta työelämästä, en tiennyt että ylempiä toimihenkilöitä on nykyään noin paljon. Omassa firmassa arviolta 90% korkeakoulutetuista itseni mukaan lukien on ihan normaali toimihenkilöitä, ja ainoastaan esimiesasemassa olevat on ylempiä. Toisaalta tämä firma on muutenkin jämähtänyt henkilöstöpolitiikassa jonnekin 80-luvulle. Parempihan se vaan on, jos palkasta pystyy oikeasti neuvottelemaan eikä vedetä paperilta mitään "haista vittu" -luokan TES-palkkaa.
Itsekkin toimihenkilönä ollut aina ja aina palkan neuvotellut. Sama tutuistakin 80% on perus toimihenkilöitä ja kaikki neuvottelevat palkkansa. Alana teollisuuden eri muodot ja inssin hommat.

Näköjään sitä itsekkin elää jossain kuplassa, kun aina luullut että jo perus toimihenkilöistä kaikki neuvottelee palkkansa ( eri asia mikä on lopputulos). Aina oppii uutta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
On tullut vastaan yrityksiä, joissa lähtökohtaisesti kaikki työntekijät on ylempiä toimihenkilöitä vaikka toimenkuva ei vastaa sitä. Yhdessä oli muutama toimihenkilö satojen ylempien toimihenkilöiden joukossa. Kaikissa yrityksissä, missä itse olen ollut töissä on aina noudatettu TES:iä, mutta asiantuntijatehtävissä ei ole koskaan katseltu taulukkopalkkoja. Kaikki ovat neuvotelleet omat peruspalkkansa itse, hyvässä sekä huonossa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
On tullut vastaan yrityksiä, joissa lähtökohtaisesti kaikki työntekijät on ylempiä toimihenkilöitä vaikka toimenkuva ei vastaa sitä. Yhdessä oli muutama toimihenkilö satojen ylempien toimihenkilöiden joukossa. Kaikissa yrityksissä, missä itse olen ollut töissä on aina noudatettu TES:iä, mutta asiantuntijatehtävissä ei ole koskaan katseltu taulukkopalkkoja. Kaikki ovat neuvotelleet omat peruspalkkansa itse, hyvässä sekä huonossa.
Kansainvälisissä firmoissa kaikki tuppaa olemaan ylempiä, koska ylempien työehtosopimuksissa ei taida olla mainintaa matka-ajan palkasta. Toimihenkilöillä taas on. Kun reissaat vaikka 40-60 päivää vuodessa, tulee väkisinkin reissuja normityöajan ulkopuolella...
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Oho, pitänee siis päivittää omaa kuvaa Suomalaisesta työelämästä, en tiennyt että ylempiä toimihenkilöitä on nykyään noin paljon. Omassa firmassa arviolta 90% korkeakoulutetuista itseni mukaan lukien on ihan normaali toimihenkilöitä, ja ainoastaan esimiesasemassa olevat on ylempiä. Toisaalta tämä firma on muutenkin jämähtänyt henkilöstöpolitiikassa jonnekin 80-luvulle. Parempihan se vaan on, jos palkasta pystyy oikeasti neuvottelemaan eikä vedetä paperilta mitään "haista vittu" -luokan TES-palkkaa.
Se on aika normaalia että porukka joka ei ole esimiehiä tai muissa ”vastuullisissa” positioissa ovat toimihenkilöitä ja vasta sitten kun olet esimies, lead, päällikkö tai vastaava niin siirryt ylemmäksi toimihenkilöksi.

Tämä ei välttämättä ole myöskään huono asia, koska monissa TESeissä toimihenkilöille on sovittu valmiiksi mm. korvaukset matkustamisesta vapaa-ajalla sun muuta, kun taas ylempien pitäisi sopia nämä ihan itse.

Toimihenkilöstatus ei kuitenkaan millään muotoa tarkoita sitä, että palkat vedettäisiin TESistä. Esim. omassa nykyisessä ja edellisessä toimihenkilöpositiossa palkat neuvoteltiin ja lopputulema oli kiinni omista (neuvottelu)taidoista. Firman sisäisiä taulukoita taas on monessa paikkaa, missä palkkoja katsotaan ”bulkkityöntekijöille” mätsäämällä muutama muuttuja yhteen ja katsomalla mitä viimeisessä sarakkeessa lukee. Lähtökohtaisesti erityistä osaamista tuovat työntekijät neuvottelevat aina palkkansa riippumatta siitä oletko työntekijä, toimihenkilö, ylempi th vai johtaja. TESiin määritellyillä palkoilla kun näitä ei monesti juurikaan töihin saisi houkuteltua.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Kansainvälisissä firmoissa kaikki tuppaa olemaan ylempiä, koska ylempien työehtosopimuksissa ei taida olla mainintaa matka-ajan palkasta. Toimihenkilöillä taas on. Kun reissaat vaikka 40-60 päivää vuodessa, tulee väkisinkin reissuja normityöajan ulkopuolella...
Tämä tässä näin.

Useimmiten tämä on myös laskettu mukaan palkkaan sekä ei ole mitään virallista työajanseurantaa, joka on hyvä asia. Tuon myötä yleensä suunnitellaan omat kalenterit, jolloin myös sitä vapaata ehtii pitämään kun siihen tulee mahdollisuus ja kuoletetaan "ylitöitä" vapaana.

Itse ainakin olen kokenut hyväksi systeemiksi ja ei kyllä ole pienintäkään haavetta takaisin 8-16 kellokorttijärjestelmiin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
ei kyllä ole pienintäkään haavetta takaisin 8-16 kellokorttijärjestelmiin.
Aika turha tämmönen järjestelmä, jossa liukumavara 8h työajalla on tasan 0.

Samapa tuo on ovella leimatakin. Välillä tulee kuittia, jos saapuu yhtenään konttorille vasta 11:30 brunssille, niin eipä tartte selitelläkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Vaikka asiantuntijat eivät TES-palkkoja saa, ja jokainen neuvottelee omat liksansa, törmää TESiin kuitenkin silloin tällöin esim. niin että TES-korotus tulee automaattisesti kaikille, vaikkei TES-palkkoja kukaan saakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Itsellä uusi työsopimus tulee menemään tälleen. Haluatko kirjoitella vähän enemmän että miten olet itse omat työsi, työaikasi, vapaasi yms. järjestellyt? Itsellä on aika kiireinen työ tiedossa joten siinä mielessä kiinnostaa. Aikaisemmin liukumasaldot oli helppo ja yksiselitteinen tapa, nyt pitäisi jatkossa mennä sitten enemmän fiilispohjalta kai.
Onnistuuko tollanen omavalvonta helposti niin, ettei siinä jää itse tappiolle? Edellyttäisi jotain omaa kirjanpitoa ainakin omalla kohdalla. Itse jos yrittäisin ilman seurantaa niin aivan varmasti firma saisi ilmaisia tunteja ties kuinka paljon. Varsinkin jos uusi duuni niin yrittää hoitaa kaikki jetsulleen ja antaa hyvän kuvan. Vasta kun gonahtaminen tapahtuu joskus niin sitten voisi hyötyä itse enempi tollasesta järjestelystä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Itsellä uusi työsopimus tulee menemään tälleen. Haluatko kirjoitella vähän enemmän että miten olet itse omat työsi, työaikasi, vapaasi yms. järjestellyt? Itsellä on aika kiireinen työ tiedossa joten siinä mielessä kiinnostaa. Aikaisemmin liukumasaldot oli helppo ja yksiselitteinen tapa, nyt pitäisi jatkossa mennä sitten enemmän fiilispohjalta kai.
Mä voin omalta osaltani vastata, kun vastaava tilanne ollut kohta 15v (kolmessa eri firmassa). Teen aika joustavasti töitä ja joustaviin kellonaikoihin (tehnyt siis jo 10+ vuotta). Mua ei paskaakaan kiinnosta jäänkö "tappiolle" tai en. Palkka on neuvoteltu kohdilleen ja vapaus tehdä työt liki milloin ja mssä huvittaa painaa paljon enemmän vaakakupissa.

edit: Lähinnä reissuissa tulee noita pitkiä päviä. Muuten normi 8h riittää varmasti. Välillä on sellaisia 3-4h päiviä pidempiäkin jaksoja ollut...
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Itsellä uusi työsopimus tulee menemään tälleen. Haluatko kirjoitella vähän enemmän että miten olet itse omat työsi, työaikasi, vapaasi yms. järjestellyt? Itsellä on aika kiireinen työ tiedossa joten siinä mielessä kiinnostaa. Aikaisemmin liukumasaldot oli helppo ja yksiselitteinen tapa, nyt pitäisi jatkossa mennä sitten enemmän fiilispohjalta kai.
Mä oon aina kirjannut Exceliin työajan ulkopuolella tehdyt tunnit (käytännössä suuremmat ylitykset) sekä matkustelun. Jos ollut viikonloppuna matkustus tms. kertoo tunnit vaikka kahdella, koska menee kuitenkin viikonloppu sen takia ketuiksi. Kotimaassa vähemmän tullut matkusteltua eli aina se on karkeasti päivä tai kaksi plussaa jos kauemmas lähtee. Sitten voi pidellä vapaita omantunnon mukaan, nytkin jatkoin kesälomaa viikolla.

Yli 15 vuotta mennyt näin eikä kukaan ole koskaan kysynyt mitään. Ainakin on jotain tallessa jos kysyisi. Noista matkustusajoista on joku paikallinen sopimuskin mutta se on huonompi kuin tuo oma. Jos ei kelpaa niin menköön joku muu sitten. :D

Ja paljon tulee päiviä jolloin ei mitään tuottavaa tee. Mutta ei noi firmat tunneista maksakaan, vaan lopputuloksista.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 880
Edellisellä työpaikalla kirjattiin tunnit itse järjestelmään joka kuittas automaattisesti 7,5 jos et tehnyt mitään.

Taloon tuli uus CFO joka oli niin vakuuttunut että ihmiset luistavat töistä, että asennutti ulkooville kojeet joilla piti kirjata saapuminen ja lähteminen. Parin viikon jälkeen tajusivat että kaikille onkin kertynyt hurjasti ylimääräisiä tunteja jotka nyt kertyy plussina -> laitteista irrotettiin sähköt ja sanottiin että palaute oli negatiivista, palataan vanhaan. :D
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Itselleni on tarjottu mahdollisuutta liittyä takaisin työväkeen vuosien yrittäjyyden jälkeen. Peruspalkkani olisi noin 115 000 euroa vuodessa. Katsoin veronmaksajien sivuilta palkkalaskurilla että tuloveroaste olisi jäätävä 45,3%. Mitä muita kuluja (päiväraha, sotu-maksu tms.) sosialistit tuosta vielä vetävät välistä, jäisikö minulle puoliakaan käteen?

Vertailukohtana se että voin ensi vuonna nostaa firmasta noin 80 000 euroa veroprosentin ollessa alle 8% :rolleyes:
Riippuu kunnallisverosta ja tietty mahdollisista vähennyksistä, kuulutko kirkkoon jne, mutta n.57-58% jää käteen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
192
Itselleni on tarjottu mahdollisuutta liittyä takaisin työväkeen vuosien yrittäjyyden jälkeen. Peruspalkkani olisi noin 115 000 euroa vuodessa. Katsoin veronmaksajien sivuilta palkkalaskurilla että tuloveroaste olisi jäätävä 45,3%. Mitä muita kuluja (päiväraha, sotu-maksu tms.) sosialistit tuosta vielä vetävät välistä, jäisikö minulle puoliakaan käteen?

Vertailukohtana se että voin ensi vuonna nostaa firmasta noin 80 000 euroa veroprosentin ollessa alle 8% :rolleyes:
Mutta nuo alle 8 veroprosentin tulot omasta firmasta ei liity mitenkään siihen, teetkö ensi vuonna palkkatöitä vai laskutat oman firman kautta. Nuo rahat olet kerännyt aiempina vuosina. Jos kuitenkin haluat, ettei firman kassa ensi vuonnakaan vaju osinkojesi vuoksi, joudut tekemään yrityksellä 100 000 voittoa ja maksamaan voitosta 20 000 veroa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
192
Totta, tarkoituksena oli vain korostaa kuinka paljon vähemmän veroja voi maksaa yrittäjänä verrattuna työväkeen. Ainakin jos uskoo ettei maksamistaan eläkemaksuista koskaan hyödy. Itselläni ei ole tarkoitus nostaa euroakaan firmasta vuosikausiin, ennen kuin huojennetut osingot ylittävät vuosikuluni.
Maksaaksesi tuon 80 000 osinkoa, täytyy firman olla tehnyt aiempina vuosina 1 250 000 voittoa, ja tuosta maksaa siis veroa 250 000. Aika harva yrittäjä saa eläissään tienattua noin merkittäviä varoja firman kassaan. Tuo yksinyrittäjän yhtiön maksama 250 000 veroa on muuten sama määrä, kuin keskiverto palkansaaja (3200 kuussa, 40 000 vuodessa, 29 % veroja) maksaa 21,5 vuodessa. Jos reilua miljoonaa ei jostain syystä tienaa heti ensimmäisenä vuotena, joutunee maksamaan itselleen palkkaa samalla kun säästelee. Palkan verotus tietysti menee ihan normaalisti, ja kerryttää osaltaan maksettua kokonaisveropottia.

Mutta olet oikeassa, kun olet ensin tienannut yli miljoonan niin voit säästää verotuksessa 13 % verrattuna palkansaajaan. Toki työttymyysturvasi on kehno ja sairaspäivärahasi sekä eläkkeesi on riippuvainen YEListä, joka oli tietysti maksettu minimin mukaan jotta tienataan äkkiä miljoona...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Itsellä uusi työsopimus tulee menemään tälleen. Haluatko kirjoitella vähän enemmän että miten olet itse omat työsi, työaikasi, vapaasi yms. järjestellyt? Itsellä on aika kiireinen työ tiedossa joten siinä mielessä kiinnostaa. Aikaisemmin liukumasaldot oli helppo ja yksiselitteinen tapa, nyt pitäisi jatkossa mennä sitten enemmän fiilispohjalta kai.
Vaikea toki sanoa kuinka uudella työnantajallasi menee kuviot, mutta meillä tuo työajanseuranta on kohtalaisen muodollinen ilmeisesti sen takia, että yrityksellä on velvollisuus pitää kirjaa työntekijän tunneista. Palkkaus kun on kk-palkkapohjainen, niin silläpä niillä ei taida kovin suurta merkitystä ollakaan.

Mutta jos peilataan käytäntöön, niin kuten Honzokin mainitsi, niin harvemmin perus toimisto-/etätyössä tuota 7,5h työaikaa tulee ylitettyä. Toki tähänkin on poikkeuksia jos hommia kasaantuu esimerkiksi johtuen vuodenajasta tmv. ajankohdasta, mutta harvinaisempaa kuitenkin.

Ylemmillä toimihenkilöillähän matka-aika ei ole työaikaa ja tässä tulee se suurin muuttuja yhtälöön; useimmiten tuo on huomioitu palkassa ja se on hyvä asia. Kortin kääntöpuoli on taas reaalitoteutuma käytetyn työajan suhteen. Meillä esimerkiksi reissupäivästä kirjataan 7,5h oli toteutuma sitten 5h, 10h tai 20h. Välillä voittaa, välillä häviää (pääosin häviää), mutta kuten tiedetään, niin melko ikävähän se on uhrata 200h työtunteja kuukaudessa kun palkka maksetaan ~157,5 tunnilta.

Tästä päästään aasin siltana siihen, että vaikka matka-aika ei olekaan työaikaa, niin useimmiten senkin aikana ne oikeat työt on hoidettava. Joskus ne onnistuu hoitaa autossa, lentokentällä, junassa tai milloin missäkin, ja sehän on luonnollisestikin työaikaa silloin => helposti kertyy ns. plussatunteja pitkien päivien muodossa ja nämäkin tunnit merkataan järjestelmään. Yleensä näissä on sovittu paikallisesti jokin katto, esimerkiksi 40h, joka antaa mielestäni ihan tarpeeksi liikkumatilaa työajassa. Jos se on ylittymässä jatkuvasti niin silloin joko a) et hoida hommiasi kunnolla, tai b) sinulla on yksinkertaisesti liikaa työkuormaa ja asiasta kannattaisi keskustella esimehen kanssa.

Varjopuolena toki hieman se, että työt seuraavat kotiin, mutta itse pääsin asian kanssa sinuiksi kun tein selvät rajat mitä teen ei-työaikana; ts. luen maksimissaan sähköpostit, mutta en rupea vastailemaan ellei ole tulipalokiire jollain asialla. Jokaisella oma maku ja omat rajansa; pääasia että itse on sinut tämän kanssa.

Jos on vapaus suunnitella oma arki (= kalenteri), niin plussatunteja on todella helppo kuolettaa lyhyempien päivien tai pitempien viikonloppujen suhteen eikä työnantajalla ole kuin positiivista sanomista asian suhteen; töitä tehdään silloin kun aihetta tehdä.

Useimmiten ylemmillä toimihenkilöillä työ on sellaista, missä tulokset puhuvat puolestaan. Tällöin koko työajanseuranta on (minun mielestäni) askeettinen järjestelmä, jonka vuoksi sitä toteutetaan ainoastaan niiltä osin kuin on pakollista.
 

eof

Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
48
Itselle tuli hieman yllätyksenä, että esim. USA:ssa etätyötä tekevien palkka riippuu työntekijän sijainnin elinkustannusten suuruudesta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että etätyötä tekevälle maksetaan lähtökohtaisesti vähemmän palkkaa. Tietääkseni Suomessa tällainen menettely on harvinaista.

En siis puhu etätyöstä koronaviruksen vuoksi, vaan vakituisista etäilijöistä.

Tavallaan ymmärrän miksi näin on, mutta jotenkin tuo tuntuu väärältä. Tai no, eihän siinä mitään väärää ole, jos työntekijä tuollaiseen sopimukseen tarttuu, markkinathan toimivat silloin juuri niin kuin pitää.

Ehkäpä tuolla ajatusmallilla yritetään välttää suuria muutoksia asuntojen hinnoissa, nyt kun etätyö on yhä yleisempää.
Ei kai tuossa mitään kovin yllättävää ole. Itse olin jenkeissa duunissa yhdessä näistä ns. FANG firmoista ja jos nyt Piilaaksossa maksoi hyvä kämppä pari miltsiä, niin esim. Boulderin toimistossa duunikaverit saivat ostettua silloin vielä puolella miljoonalla itselleen kunnon kartanon. Palkkakin oli reilusti alhaisempi, mutta kun joskus näki heidän lukaalit, kun soittivat videopuheluun kotoaan, niin kävi kyllä selväksi, että elintaso oli ihan toista luokkaa. Ruoka ja kaikki muukin on paljon halvempaa Piilaakson ja NYC:n ulkopuolella. Kaliforniassa palkat ovat esim. siitäkin syystä suht korkeat, että osavaltion lainsäädäntö kieltää kilpailukiellot, joten voit palkata kilpailijalta avainhenkilöt, jotka voivat vapaasti hyödyntää liikesalaisuuksia kunhan eivät ole patentilla suojattuja. Eli siellä on osaamista ja osaajia ja heidän osaamistaan voi vapaasti napsia itselleen, jolloin heistä täytyy jotenkin pitää kiinni ja raha on yleensä suht tehokas tapa.

Facebook on kai nyt etunenässä ilmoittanut, että etänä voi jatkaa pysyvästi, mutta vuoden lopussa on ilmoitettava minne aikoo pysyvästi muuttaa. Sen jälkeen tarkastellaan palkka uudestaan. Nythän on kyllä mahdollisuus tehdä aika muhkeat elintason päivitykset ja siinä on syynä, että jo annettuja optioita ei viedä pois vaikka muuttaa halvalle alueelle ja koska palkka ylemmän tason inskillä koostuu noin 60-80% optioista, niin ainakin neljä vuotta saa porskuttaa paikalliseen tulotasoon nähden todella hyvällä liksalla, jonka avulla saa kyllä ostettua todella ison lukaalin ilman asuntolainaa.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 432
Aika jännä. Mä olen valmistunut 2000 (DI), tehnyt työsopparin 2000, 2004, 2007, 2017 ja 2019, eikä koskaan ole mitää TES:ta mainittu. Aina on palkkapyynnöllä ja neuvottelemalla menty. Matkan varrella myös hakenut muutamiä työpaikkoja ja palkasta neuvotellut, ja sama homma. Olen ilmeisesti elänyt jossain kuplassa? Työkaverien kesken on tietääkseni aina ollut jonkinverran palkkahaitaria, koska palkka perustunut neuvotteluihin ja osaamiseen, eikä mihinkään palkkaluokkiin.
Ehkä se korkeamminkoulutetuilla/erikoisosaajilla menee noin, mutta suurimmalle osalle duunariporukalle ruohojuuritasolla se palkka tulee ihan sen TES:n mukaan.
Noista ei liiemmin neuvotella, palkka on se mikä on. Yhtä huono tasapuolisesti molemmille sukupuolille ilman syrjintää.

HKO prosentit toki tulee sen osaamisen ja kokemuksen mukaan vuosien saatossa, ja niin paljon kuin jotkut haluavatkin palkan tulevan työn tuottavuuden mukaan, niin kyllä sen palkan pitää tulla myös sen osaamisen ja taitotason mukaan duunarille.
Koska jos vaativimmista hommista/paremmasta osaamisesta ei makseta yhtään sen enempää kuin perus palikkahommista, niin miksi kukaan niitä tekisi?
Esimerkkinä taas meidän firma.

Voisi sanoa että tiettyjen alojen korkeamminkoulutetut ehkä elävät jonkinlaisessa kuplassa.

Sitä kun on menossa sinne ensimmäiseen työpaikkaan amispohjalta 20-vuotiaana, niin siinä ei paljoa palkkoja neuvotella kun jonossa on kuitenkin 100 muuta jos et itse paikkaa ota ja ole reippaana, rehtinä ja nöyränä. Ja toisena vaihtoehtona on sitten aina jatkuva työttömyys, valitse mieleisesi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Headhuntteri tuossa keväällä otti yhteyttä ja kävin haastiskierroksen läpi, tein palkkapyynnön jo alkuvaiheessa selväksi ja pikkusen tuntui nikotuttavan ja kerroin vielä selvästi, että en tule vastaan yhtään alemmaksi. No, sieltähän sitten tuli tarjous jossa palkka reilusti alle sen oman pyynnin ja vedottiin siihen, että kun tällä nimikkeellä heillä nyt on palkkahaitari tämä ja pyyntisi on sen yli niin ei pysty, jäi paikka ottamatta vastaan. Tuli jotenkin sellainen olo tuosta, että se olisi minun onglema kun ei mennyt nyt pyynti tuon position haarukkaan siitä selittelystä, että tänne nyt vaan töihin sieltä, kyllä he tietää paljon tästä kuuluu maksaa. Harmi sinänsä, koska firma oli mielenkiintoinen ja niin myös tehtävä mutta joo, ei kiitos, jatkan nykyisessä ottamatta palkan alennusta. Toki palkka ei ole kaikki kaikessaan, mutta kun viihdyn nykyisessäkin niin kyllä sitä mielestäni pitäisi isompaa liksaa saada jos vaihtoa aletaan miettimään tosissaan, mutta kun ei edes päästy nykyiselle tasolle. Tiedän vielä sen, että tuo paikka on ollut pitkään haussa heillä, melkein vuoden kohta.

Kyseessä on siis vielä sellainen duuni (IT-ala) jonka positioita on monella firmalla auki mutta ei vain riitä tekijöitä tässä maassa ja itsellä on noista hommista muutamien vuosien kokemus, eli työntekijän markkinat näissä hommissa, tai sitten mä vaan luulen niin.

Onkos muilla kokemusta tällaisesta?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 880
Mulla on, kun en ole joustanut niin senioriteettia on nostettu jotta mahtuu haitariin. Nyt mulla on HR’n järjestelmässä ihan eri titteli kuin mitä sovittiin, kun se oli ainut tapa yhdistää palkka / työnkuva / whatever.

Toihan on samaa sarjaa kuin nää ”ei voi antaa isompaa palkankorotusta kuin xxx”. Alotin yhden ison operaattorin helpparissa joskus viime vuosituhannen puolella, ja etenin lopuksi ylläpitämään järjestelmiä (tietokannat, CRM/ERP yms). Muut tiimissä sai 50% korkeampaa palkkaa, mutta mulle sitä ei voitu nostaa kuin 10% vuodessa kun se oli sääntö. Vuoden jälkeen pomo oli niin tyytyväinen, että saadessaan itseylennyksen halus nostaa mut vanhalle paikalleen... Mut edelleen palkkaa ei voi korottaa. Kieltäydyin ja lähdin muualle josta sain melkein 50% enemmän (silloinkin tarjosin jääväni jos vastaavat tarjoukseen).

Nykysellä työnantajalla oli aika sama tilanne, mut VP jyräs HR’n ja palkka nousi.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 673
Olin aikoinaan julkisella puolella töissä, ja palkat meni siellä tiukasti taulukoiden mukaan: perusosa tehtävän vaativuustason mukaan ja siihen päälle suoriutumislisä, jossa taisi olla melkein 10 pykälää, maks. lisä taisi olla 50%. Yhdet tiukat palkkaneuvottelut sitten kävin ja kun vaativuustasoa ei voinut nostaa muodollisen pätevyyden (eli tutkinnon) puuttumisen takia niin suoriutumislisä nostettiin melkein maksimiin. Suoriutumisarvioinnissa eli palkan perusteluissa luki "Sovittu asiasta [toiseksi korkein pomo] kanssa".

Varsinkin jos paikkaa on vaihtamassa niin näissä asioissa ei kannata joustaa, kyllä se firma jollain kikkailulla saa sen palkan säädettyä kohdalleen jos oikeasti haluavat, tollanen "haluaisin maksaa mitä pyydät mutku" on vaan tekosyy yrittää pitää palkka matalammalla, varsinkin kun palkkapyyntö on ollut alusta alkaen tiedossa ja rekrytyyppi otti sinuun yhteyttä, etkä ollut itse aktiivisesti hakemassa paikkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Olin aikoinaan julkisella puolella töissä, ja palkat meni siellä tiukasti taulukoiden mukaan: perusosa tehtävän vaativuustason mukaan ja siihen päälle suoriutumislisä, jossa taisi olla melkein 10 pykälää, maks. lisä taisi olla 50%. Yhdet tiukat palkkaneuvottelut sitten kävin ja kun vaativuustasoa ei voinut nostaa muodollisen pätevyyden (eli tutkinnon) puuttumisen takia niin suoriutumislisä nostettiin melkein maksimiin. Suoriutumisarvioinnissa eli palkan perusteluissa luki "Sovittu asiasta [toiseksi korkein pomo] kanssa".

Varsinkin jos paikkaa on vaihtamassa niin näissä asioissa ei kannata joustaa, kyllä se firma jollain kikkailulla saa sen palkan säädettyä kohdalleen jos oikeasti haluavat, tollanen "haluaisin maksaa mitä pyydät mutku" on vaan tekosyy yrittää pitää palkka matalammalla, varsinkin kun palkkapyyntö on ollut alusta alkaen tiedossa ja rekrytyyppi otti sinuun yhteyttä, etkä ollut itse aktiivisesti hakemassa paikkaa.
Jep, sitä mä itsekkin mietin että jos on tahtoa niin löytyy myös keinot. Ehkä halusivat kokeilla kepillä jäätä, että josko se sittenkin tulisi.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Jep, sitä mä itsekkin mietin että jos on tahtoa niin löytyy myös keinot. Ehkä halusivat kokeilla kepillä jäätä, että josko se sittenkin tulisi.
Ei tuossa, että tarjotaan vähemmän kuin pyydetään mun mielestä mitään pahaa loppupeleissä ole vaikka se itseä potuttaakin.

Itsekin kävin reilu vuosi sitten headhunterin järkkäämässä haastattelusa, jossa olin jo ennen sitä esittänyt palkkatoiveeni. Sitten haastattelussa sanottiin, että tää sun pyyntö on aika kova, ja että vaan johtajatason henkilöt täällä saa tuollaisia. Palkkapyyntö oli juurikin alle solidaarisuusveron alkamistason. Hitto mitäkös sitä kyselevät sitten, jos palkkapyyntö on liian kova ja haastattelu meni pelleilyksi sen jälkeen.

Eli mun mielestä tuo on OK, kun etukäteen tarjotaan vähemmän, mutta ei pitäisi tuhlata toisten aikaa, jos ei ole aikomusta maksaa pyyntiä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Osaltaan tuo palkkaneuvottelu -keskustelu on myös tietynlainen koeponnistus että millanen kaveri on kyseessä; vatussi vai intohimoinen eteenpäin menijä.

Jos osaa pitää puoliaan, argumentoida sekä seisoa omien meriittien takanaan kun on siihen aihetta, niin sellaiset kaverit eniten myös kiinnostavat yrityksiä. Vastaavasti jos menee jauhot suuhun eikä osaa pitää puoliaan kun puhutaan henkilökohtaisesta korvauksesta, niin ei se kyllä herätä rekrytoijan silmissä kovin suurta luottoa kaveria kohtaan koska tulevaisuudessa sama kaveri on edustamassa myös yritystäsi.
 

eof

Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
48
Itselläni on ollut tapana vastata jokaiseen LinkedInissä tulevaan recruiterin viestiin copy pastena (+ sama englanniksi): "Jotta emme haaskaa toistemme aikaa, niin nykyinen palkkani on XXXXX enkä ole siitä valmis tinkimään. Mikäli ollaan valmiita tarjoamaan vähintään sama, niin saatan olla kiinnostunut kuulemaan lisää. Pidän nykyisestä työstäni eikä minulla ole hinkua vaihtaa ellei jotain ällistyttävän ainutlaatuista ole tarjolla tai sitten ollaan valmiita nykyistä vastaavasta tehtävästä maksamaan korkeampaa palkkaa."

Nämä on aina siitä hauskoja, että nuo alkuperäiset viestit ovat tyyliin aina jotain "Etsin osaajaa kiinnostavaan paikkaan ja sinun taustasi kuulostaa täydelliseltä! Yritys tarjoaa kilpailukykyisen palkan...". Omaan vastaukseeni saa lähes aina sitten vastauksen, että valitettavasti voivat tarjota maksimissaan noin puolta siitä mitä saan nyt. Toinen vaihtoehtoinen vastaus on, että aletaan tarjota kandidaatteja minulle nykyiseen tiimiini kun kuulevat palkan. Recruittereilla kun on tapana saada placement fee joka on suoraan verrannollinen kandidaatin saamaan palkkatarjoukseen, joten haistavat itse rahan...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 566
Viestejä
4 166 596
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom