Palkkakeskustelu

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Kyllä parempiin tuloihin pääsee ainakin PK-seudulla melko helposti ilman ylitöitä jos vaan jaksaa tehdä fyysistä työtä. Sähkärinä urakkahommissa ~58k vuodessa keskiarvo viideltä vuodelta. Ylitöitä on tullut tuona aikana vain 2kpl la ja su. Putkareilla lienee parempi urakkahinnoittelu ja pääsee helpommin näihin palkkoihin. IV puolelle lienee helpoin päästä ja meilläkään firmassa harvalla IV miehellä on koulutusta IV puolelta. Löytyy autoasentajaa, hitsaria jne...
Ei ole enää mitään mielenkiintoa sähköalalle, meni kroppa niissä hommissa sen verran juntturaan, kun piti kaapelia kiskoa ahtaissa tiloissa ja välillä asentelin sähköjä kun vettä ja räntää tuli vaakasuorassa päälle.

Seuraavassa kohteessa sitten asiakkaat tulevat niskan taakse kyyläämään ja selittävät myötänään omia juttujaan.

Ei oikein kiinnosta sekään, että ollaan jossain huitsin nevadassa vetämässä vielä puolelta öin kaapelia kohteessa ja tiedät ettet pääse nukkumaan vielä moneen tuntiin.

Palkkana tästä sait sitten vittuilua ja muutaman satasen. Tuosta kuitenkin sain rahat tilille vasta puolen vuoden tappelun jälkeen.

Tuon jälkeen vannoin itselleni sen, etten enää ikinä lähde mihinkään sähköhommiin, enkä edes mieluusti enää asenna sähköjä yhtään mihinkään vapaa-ajallani, en edes mieluusti lamppua asenna kattoon.

Mieluummin menen töihin joissa on etukäteen tiedossa se, että milloin pääsee kotiin, sekä se ettei tarvitse olla säiden armoilla yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
343
Sähköala on siitä erityinen, että duunarien ja insinöörien ymmärryksen tasot ovat verrattain lähellä toisiaan. Sähkäri on melko hyvin perillä sähkötekniikan perusteoriasta suunnittelijaan verrattuna.

Sitten taas joku hitsari tuskin ymmärtää konetekniikan teoriasta juuri mitään.
Riippuu aika pitkälti mihin ja minkä tyyppisiä sähköjä tehdään, perus talosähköistä ja standardien mukaisista kytkennöistä sähkärit varmaan paremmin perillä, kuin moni sähkösuunnittelija. Mutta loistehon kompensoinnit, jakelumuuntajien mitoitukset ja niiden oikosulkuvirtojen laskennat ei enää välttämättä ole kaikille sähkäreille enää itsestään selvyyksiä. Tosin sähkärit myös tienaa monesti enemmän kuin sähkösuunnittelijat uran alkupuolella.

Ja jottei ihan offtopiciksi mene niin:
Automaatioinsinööri, 7.5h/päivä ja 3755 €/kk +puhelinetu, vuoden takaisesta korotusta 1.5%, mikä tuli kysymättä. Bonukset jäi viime vuodelta tonnin päälle, mikä on melkolailla sieltä minimi päästä.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Tuohon pakko heittää, että silloinhan ne vasta alkavatkin kiinnostamaan. :D
Samaa ajattelin. Mulla kanssa työkaveri näkyy viihtyvän töissä paremmin ja enemmän kuin kotona. Oon koittanu lohduttaa, että helpottaa kun junnut kasvaa. Saattaa jopa muuttaa kotoa pois jo parikymppisenä :p

edit: laitetaas tämäkin mukaan:
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
96
Satuin eksymään ketjuun unettomuuttani ja huomasin, että tässähän pääsee jatkamaan masentavalla linjalla suunnittelutyön palkkauksesta.

Hiljattain valmistunut AMK-insinööri, palkka hieman päälle 1900€ / kk, työaika 37,5h / vko, sijainti pk-seudun ulkopuolella.

Olen viimeksi saanut näin kurjaa palkkaa joskus alaikäisenä raksahommissa yli 10 vuotta sitten. Tienasin aiemmassa ammatissani (ei mainittu rakennusala) ennen tätä noin 1000€ / kk enemmän.:lol:

Tähän kurjaan palkkaukseen vaikuttaa varmasti jo mainittu ylitarjonta insinööreistä kotimaassa, kuin myös suunnittelutyön ulkoistaminen Aasiaan. Kilpaile sitten siinä kun toinen tekee 5€ / tunti hintaan.

Noh, tulipahan kouluttauduttua ja saa kutsua itseään korkeakoulutetuksi. Jospa tuo palkka sitten joskus nousisi tai vaihtaa työnantajaa / alaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
169
Satuin eksymään ketjuun unettomuuttani ja huomasin, että tässähän pääsee jatkamaan masentavalla linjalla suunnittelutyön palkkauksesta.

Hiljattain valmistunut AMK-insinööri, palkka hieman päälle 1900€ / kk, työaika 37,5h / vko, sijainti pk-seudun ulkopuolella.

Olen viimeksi saanut näin kurjaa palkkaa joskus alaikäisenä raksahommissa yli 10 vuotta sitten. Tienasin aiemmassa ammatissani (ei mainittu rakennusala) ennen tätä noin 1000€ / kk enemmän.:lol:

Tähän kurjaan palkkaukseen vaikuttaa varmasti jo mainittu ylitarjonta insinööreistä kotimaassa, kuin myös suunnittelutyön ulkoistaminen Aasiaan. Kilpaile sitten siinä kun toinen tekee 5€ / tunti hintaan.

Noh, tulipahan kouluttauduttua ja saa kutsua itseään korkeakoulutetuksi. Jospa tuo palkka sitten joskus nousisi tai vaihtaa työnantajaa / alaa.
On kyllä surkea taso. Useimmissa paikoissa maksettaneen ensimmäisen ja toisen vuoden korkeakouluopiskelijoille samaa tasoa tai paremmin kesäharjoittelijana olosta. Siis perustoimistohommista, suunnittelualalta minulla ei ole kokemusta.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Tästä tuli mieleen, et miksi palkkatilastoista päätellen suunnitteluinssin työn voi ulkoistaa helposti halpamaihin, mutta ohjelmistoinssin ei? Luulisi ulkoistettavuuden olevan samaa luokkaa.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
96
On kyllä surkea taso. Useimmissa paikoissa maksettaneen ensimmäisen ja toisen vuoden korkeakouluopiskelijoille samaa tasoa tai paremmin kesäharjoittelijana olosta. Siis perustoimistohommista, suunnittelualalta minulla ei ole kokemusta.
Huvittavaahan tässä on vielä se, että olin ensimmäiset 2 kesää opintojani ihan muissa töissä kuin insinööri hommissa, joista maksettiin paljon paremmin kuin nyt.

Nykyisen työnantajan palveluksessa olen ollut jo sitten kolmannesta vuodesta lähtien ja kävin töissä opiskelujeni ohjeella tekemässä samoja hommia kuin nyt.

Täytyy sekin vielä mainita, että työsuhteeni on määräaikainen, joka vaikuttaa palkkaan alentavasti kun maksetaan käytännössä kesätyöntekijän palkkaa. Ei tosin voi sanoa, että olen enää ihan niin kädetön kuin palkka antaisi ymmärtää. Tuotoksiani kuitenkin kun mennyt ihan tuotantoon saakka, eikä ole tullut paljoakaan korjattavaa/muokattavaa malleihin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Huvittavaahan tässä on vielä se, että olin ensimmäiset 2 kesää opintojani ihan muissa töissä kuin insinööri hommissa, joista maksettiin paljon paremmin kuin nyt.

Nykyisen työnantajan palveluksessa olen ollut jo sitten kolmannesta vuodesta lähtien ja kävin töissä opiskelujeni ohjeella tekemässä samoja hommia kuin nyt.

Täytyy sekin vielä mainita, että työsuhteeni on määräaikainen, joka vaikuttaa palkkaan alentavasti kun maksetaan käytännössä kesätyöntekijän palkkaa. Ei tosin voi sanoa, että olen enää ihan niin kädetön kuin palkka antaisi ymmärtää. Tuotoksiani kuitenkin kun mennyt ihan tuotantoon saakka, eikä ole tullut paljoakaan korjattavaa/muokattavaa malleihin.
Suosittelen kyllä varaamaan palkkapalaverin pomon kanssa, jos kesätyöntekijät saavat samaa liksaa. Perusteet löytyvät: 3(?) kesää ollut ja nykyäänkin vielä töissä tuolla. Suunnittelu ei myöskään ole osaltasi ollut ihan kädetöntä, kuten sanoit. Jos ei tällä tule reilumpaa korotusta, niin katselisin seuraavaa työnantajaa kohti.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Tästä tuli mieleen, et miksi palkkatilastoista päätellen suunnitteluinssin työn voi ulkoistaa helposti halpamaihin, mutta ohjelmistoinssin ei? Luulisi ulkoistettavuuden olevan samaa luokkaa.
Kyllä sitä (IT-alan ulkoistusta halpa maihin) raivokkaasti yritetään. Ongelma on vain siinä, että siinä ei ole onnistuttu. Ihan perus-bulkkia on siirretty mutta vähänkään vaativamman homman kanssa viimeistään se kolmas uudelleentehty projekti varmasti opettaa.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 512
Kyllä sitä (IT-alan ulkoistusta halpa maihin) raivokkaasti yritetään. Ongelma on vain siinä, että siinä ei ole onnistuttu. Ihan perus-bulkkia on siirretty mutta vähänkään vaativamman homman kanssa viimeistään se kolmas uudelleentehty projekti varmasti opettaa.
Näin se vaan menee. Itselläni on todella positiivisia kokemuksia ukrainalaisista, mutta sitten taas Intiaan tehty ulkoistus on tuottanut aika merkittävästi päänsärkyä - oma-aloitteisuus on tuolla päin todella harvinaista.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
96
Suosittelen kyllä varaamaan palkkapalaverin pomon kanssa, jos kesätyöntekijät saavat samaa liksaa. Perusteet löytyvät: 3(?) kesää ollut ja nykyäänkin vielä töissä tuolla. Suunnittelu ei myöskään ole osaltasi ollut ihan kädetöntä, kuten sanoit. Jos ei tällä tule reilumpaa korotusta, niin katselisin seuraavaa työnantajaa kohti.
Valitettavasti palkkakeskustelu on jo käyty. Asiaan on luvattu parannusta, jos/kun työt jatkuu kesän jälkeen uudella sopimuksella. Töiden jatkumisesta ei ole kylläkään mitään takeita, jonka työnantaja selkeästi ilmaisi. Ei niinkään johdu minusta, vaan saatujen projektien puutteesta.

Omalla paikkakunnallani realistisia mahdollisia työnantajia alalla on minulle nykyisen lisäksi yksi, joten syksyllä saattaa olla edessä valintoja. Voisihan sitä lähteä tekemään ihan muitakin hommia, jos ei satu pääsemään kummallekaan.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 874
Meillä on päädytty ulkoistuksen sijaan perustamaan toimistot Aasiaan ja itä-Eurooppaan. Suomeen palkataan edelleen mitä saadaan, on vaan niin vaikeata että henkilöstö kasvaa eniten muualla.

Suomessa tehdään vaativin, tai eniten kommunikaatiota vaativa työ. Itä-Euroopassa homma toimii edelleen tosi hyvin, kommunikaatio vaan vaikeampaa. Aasiassa lähinnä ylläpidetään vanhoja juttuja yms joka ei vaadi suurta luovuutta.

Voittaa ulkoistuksen miten päin vaan.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Satuin eksymään ketjuun unettomuuttani ja huomasin, että tässähän pääsee jatkamaan masentavalla linjalla suunnittelutyön palkkauksesta.

Hiljattain valmistunut AMK-insinööri, palkka hieman päälle 1900€ / kk, työaika 37,5h / vko, sijainti pk-seudun ulkopuolella.

Olen viimeksi saanut näin kurjaa palkkaa joskus alaikäisenä raksahommissa yli 10 vuotta sitten. Tienasin aiemmassa ammatissani (ei mainittu rakennusala) ennen tätä noin 1000€ / kk enemmän.:lol:

Tähän kurjaan palkkaukseen vaikuttaa varmasti jo mainittu ylitarjonta insinööreistä kotimaassa, kuin myös suunnittelutyön ulkoistaminen Aasiaan. Kilpaile sitten siinä kun toinen tekee 5€ / tunti hintaan.

Noh, tulipahan kouluttauduttua ja saa kutsua itseään korkeakoulutetuksi. Jospa tuo palkka sitten joskus nousisi tai vaihtaa työnantajaa / alaa.
Mikä ala? Ei kyllä ole kovin kummoinen palkka...
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Ei noihin suunnitteluhommiin ole halua monella jäädä juurikin työn vaativuuden, stressin (ihan jatkuva kiire kokoajan) ja palkkatason vuoksi. Varmasti meilläkin kun muutama vuosi kerätty kokemusta ja senioriteettia, niin nostetaan kytkintä ja vaihdetaan muihin insinöörihommiin, joissa tuo palkkatasokin on sitten enemmän siellä 3300e/kk+ puolella.
Tämä...

elmo sanoi:
Toki olen tässä vuosien varrella tulkinnut niin, että rakennusalan tarkoituksena yleisesti on piilottaa pintojen alle mahdollisimman paljon rakennusvirheitä. Taustalla tietenkin rahan säästäminen kaikessa mahdollisessa mitä toivotaan ettei tilaaja ehdi/pysty varmistamaan urakan aikana tai korjausrakentamisen lyhyen 2v takuun sisällä. Tässä lafkassa muutos parempaan on tapahtunut vasta 2017->. Sitä ennen kaikki paskan määrä on sellasta tasoa, että kukaan kunnossapitopuolella oleva ei varmaan ihmettele miksi meillä on Suomessa sisäilmaongelmia yms. mukavaa. Voisi varmaan kirjan kirjoittaa noista asioista, mutta ei sitä parane. Välillä ne on sellasia, että itkettäis jos ei jo olisi oppinut nauramaan.
...tämä...

Memphis_Nicca sanoi:
No joo niin vaativat, mutta harvoin sitä suunnittelijoilta löytyy. Enemmän sääntö kuin poikkeus, että työmaalla korjataan suunnittelijan virheitä asentajien toimesta. Tai sitten kun suunnitelijalta loppuu ymmärrys niin kirjataan vaan "tarkistetaan työmaalla tms..." paskaa. Ylipäätään suunnitelijoilla ei tänäpäivänä tunnu olevan mitään vastuuta mistään ja jos kuvien mukaan teet päin vittua niin asentaja siitä saa syyt niskoilleen. Kyllä ennen suunnitelmiin pystyi luottamaan perkele.
...ja tämä

Varsinkaan päällikön tehtävä ei ole mitenkään kadehdittava. Aikataulut on ihan päättömiä, palkka siihen nähden paska ja kaupan päälle yrität kaitsea "apinalaumaa" jonka virheistä sitten saat itse selitellä tilaajalle että miksikäs se näin meni pieleen. Suunnittelualalla tilannetta ei korjaa edes vaihto kilpailijalle ja pääsääntöisestihän suunnittelupuolelta ne parhaat tekijät, jotka siihen sekoiluun kyllästyy, vaihtaa kokonaan pois suunnittelupuolelta (ja hyppää esim. sinne pöydän toiselle puolelle tilaajaksi). Itsekin joskus leikitellyt ajatuksella, että pitäisikö kysyä asiakkailta että olisiko tarvetta rakennuttajalle, voisin harkita vaihtoa.

Elmon havaintoihin, itse huomannut ihan saman. Rakennuspuolella on töissä todella paljon ihmisiä, joiden kompetenssi ei ole lähelläkään vaadittavaa tasoa. Tämä ilmenee oman havainnon mukaan siinä, että suu pysyy kiinni aina silloin kun olisi aiheellista jotain sanoa ja tämä johtuu siitä, että kun asiasta ei tiedetä mitään, niin ei uskalleta avata suuta, vaikka on jopa epäilys, että nyt menee pieleen. Vastaavasti sitten sitä omaa olemassaoloa pyritään puolustelemaan sillä, että puututaan täysin epäolennaisiin asioihin. Yleensä kirjoitusvirheisiin, kun ei muuhun osaaminen riitä. Ja vaikka osaaminen riittäisikin, niin seuraava syy on sitten se "ei kuulu minulle/meille", joka taas johtuu siitä, että kun keikkojen hinnat on raiskattu, niin eipä siinä silloin luonnollisesti mitään ylimääräistä haluta tehdä.

Memphis_Niccan havainto pitää valitettavan hyvin paikkansa. Olen itse ihmetellyt sitä, että miten on mahdollista, että osalta insinöörikoulutuksen omaavia henkilöitä puuttuu looginen päättelykyky kokonaan? Menee aiheen vierestä, mutta hyvänä esimerkkinä. Meillä puolisen vuotta talossa ollut kaksi vuotta sitten valmistunut sähköpuolen inssi sai uuden läppärin ja lykkäsin tälle kouraan SIM-kortin läppäriä varten. Noh, tämä tulee hetken päästä valittamaan, että ei se kortti pysy paikallaan. Nanosim-paikallisesta läppäristä kyse eli vika ei ollut edes siinä että olisi yrittänyt pienempää sim-korttia asetella suuremman aukkoon. En edes jaksanut mennä katsomaan, mihin reikään sitä oli yritetty työntää vaan sanoin että kysy vierustoverilta neuvoa. Toinen paha ongelma on, että suunnitelmiin laitetaan täysin itsestään selviä asioita ja keskitytään tekemään suunnitelmasta taideteoksen näköinen. Sitten samalla se oikeasti tärkeä informaatio jää pois. Olen itse monesti todennut että suunnitelmia on neljänlaisia. 1. suunnitelmat jotka näyttää hyviltä ja sisältävät oikeat asiat, 2. suunnitelmat jotka näyttää hyvältä, mutta sisältöarvo on nolla, 3. suunnitelmat jotka näyttää paskalta tai pelkistetyiltä, mutta sisältävät oikeat asiat, 4. suunnitelmat jotka näyttää paskalta tai pelkistetyiltä ja niiden sisältöarvo on nolla.

elmo sanoi:
Onhan tollanen hyvä suunnittelija painonsa arvoinen kultaa ja kun sellaisen löytää niin eipä niitä mielelellään päästä pois.
Tällä alalla harvemmin kehuja saa, mutta tuossa parisen vuotta sitten erään tilaajan edustaja jäi eläkkeelle ja läksiäisissään totesi yhden ikuisuusprojektin kohdalla että jos hän jostakin asiasta on tyytyväinen niin siitä että uskalsi vaihtaa sähkösuunnittelutoimistoa. Oma työnantaja pyydettiin tuon kiinteistön projekteihin mukaan vuonna 2014. Itse jouduin/pääsin siihen projektipäälliköksi ja kyseinen keikka jatkuu edelleen. Silloin tuli hyvä fiilis että olen ilmeisesti ainakin jotenkuten onnistunut. Toki tässäkin kyseinen projekti on henkilöitynyt vahvasti itseeni ja meilläkin on tekijöitä, joita en kyseisen projektin vetäjäksi tai edes tekijäksi haluaisi missään tapauksessa.

Aiemmin tässä ketjussa jo oman tilanteen avannut, mutta näinä päivinä tulee seitsemän vuotta kokemusta alalla täyteen (ja samalla työnantajalla vielä). Vastuualueena tele/turva/AV-järjestelmien suunnittelun vetäminen (toki vahvasähköpuolen jutut onnistuu siinä kun heikkovirtapuolikin) ja palkka 4000EUR/kk. Nyt kevään päätteeksi saan yamk-paperit niin sen myötä esitän työnantajalle muutaman satasen palkankorotusvaatimuksen.

EDIT: Meillä näyttää elmon kanssa olevan taustat ja tilanne hyvin samankaltainen. Itsellä amiksen elektroniikkapuolen paperit vuodelta 2005 ja sähköpuolen amk 2013. Ja pitämättömien vapaiden suhteenkin jotakuinkin sama tilanne. Hitto me ollaan tyhmiä kun ei tämän enempää huudateta työnantajia että kiinnostaako hyvä tekijä? Toki siinä juuri päästään kysymykseen että paraneeko se tilanne vaihtamalla yhtään? Itsellä on onneksi se tilanne, että on aika paljon valtaa sen suhteen mitä teen, miten teen ja mitä esimies voi vaatia tai edellyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 413
Huh, onneksi IT-puolella (ohjelmisto) saa kohtuu stressittömästä hommasta ihan kunnon liksaa. Pk-seudun ulkopuolellakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
EDIT: Meillä näyttää elmon kanssa olevan taustat ja tilanne hyvin samankaltainen. Itsellä amiksen elektroniikkapuolen paperit vuodelta 2005 ja sähköpuolen amk 2013. Ja pitämättömien vapaiden suhteenkin jotakuinkin sama tilanne. Hitto me ollaan tyhmiä kun ei tämän enempää huudateta työnantajia että kiinnostaako hyvä tekijä? Toki siinä juuri päästään kysymykseen että paraneeko se tilanne vaihtamalla yhtään? Itsellä on onneksi se tilanne, että on aika paljon valtaa sen suhteen mitä teen, miten teen ja mitä esimies voi vaatia tai edellyttää.
Paitsi, että ihan täällä ihan pesunkestävä amis yamk:sta puhumattakaan :). Ei ole kovaa luottoa, että saisi mistään kovempaa palkkaa näillä rahkeilla. Ehkä voisi juuri tuurilla samaa saada, mutta ei tältä kylältä, jotta tunti pari työmatkoja niin ei kiitos. Pari vuotta työttömyyttä väliin niin eiköhän se tunnin pari työmatka pienemmälläkin palkalla maita. No sitä odotellessa. Eikä mulla oikein nykyisessä palkassa (aina toki lisää pitää tavotella) tai työnkuvassa valittamista ole. Joka duunissa on omat plussat ja miinukset. Ei parane takertua miinuksiin vaan ottaa niistä plussista kaikki irti... Vielä hämärästi muistaa 15v takaa kun vitutti mennä aamuisin töihin ja tollasta fiilistä ei ole ollut nykyisissä hommissa niin ei parane valittaa liikoja.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Suunnitelutyö tuntuu olevan kutsumusammatti. Jotkut vielä viihtyvät insinööritoimistoissa vuosikausia. Uusia urapolkuja voi miettiä vaikka urakoinnin tai rakennuttamisen parissa. Myös myyntipäällikön tai tuotepäällikön työt voivat olla mielenkiintoisia. Lähtökohtaisesti suunnittelu on todella aliarvostettua (näkyy suoraan palkassa). Todella harmillista niille harvoille, jotka ovat hyviä suunnittelijoita ja aidosti viihtyvät kyseisissä tehtävissä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tämä...


...tämä...


...ja tämä

Varsinkaan päällikön tehtävä ei ole mitenkään kadehdittava. Aikataulut on ihan päättömiä, palkka siihen nähden paska ja kaupan päälle yrität kaitsea "apinalaumaa" jonka virheistä sitten saat itse selitellä tilaajalle että miksikäs se näin meni pieleen. Suunnittelualalla tilannetta ei korjaa edes vaihto kilpailijalle ja pääsääntöisestihän suunnittelupuolelta ne parhaat tekijät, jotka siihen sekoiluun kyllästyy, vaihtaa kokonaan pois suunnittelupuolelta (ja hyppää esim. sinne pöydän toiselle puolelle tilaajaksi). Itsekin joskus leikitellyt ajatuksella, että pitäisikö kysyä asiakkailta että olisiko tarvetta rakennuttajalle, voisin harkita vaihtoa.

Elmon havaintoihin, itse huomannut ihan saman. Rakennuspuolella on töissä todella paljon ihmisiä, joiden kompetenssi ei ole lähelläkään vaadittavaa tasoa. Tämä ilmenee oman havainnon mukaan siinä, että suu pysyy kiinni aina silloin kun olisi aiheellista jotain sanoa ja tämä johtuu siitä, että kun asiasta ei tiedetä mitään, niin ei uskalleta avata suuta, vaikka on jopa epäilys, että nyt menee pieleen. Vastaavasti sitten sitä omaa olemassaoloa pyritään puolustelemaan sillä, että puututaan täysin epäolennaisiin asioihin. Yleensä kirjoitusvirheisiin, kun ei muuhun osaaminen riitä. Ja vaikka osaaminen riittäisikin, niin seuraava syy on sitten se "ei kuulu minulle/meille", joka taas johtuu siitä, että kun keikkojen hinnat on raiskattu, niin eipä siinä silloin luonnollisesti mitään ylimääräistä haluta tehdä.

Memphis_Niccan havainto pitää valitettavan hyvin paikkansa. Olen itse ihmetellyt sitä, että miten on mahdollista, että osalta insinöörikoulutuksen omaavia henkilöitä puuttuu looginen päättelykyky kokonaan? Menee aiheen vierestä, mutta hyvänä esimerkkinä. Meillä puolisen vuotta talossa ollut kaksi vuotta sitten valmistunut sähköpuolen inssi sai uuden läppärin ja lykkäsin tälle kouraan SIM-kortin läppäriä varten. Noh, tämä tulee hetken päästä valittamaan, että ei se kortti pysy paikallaan. Nanosim-paikallisesta läppäristä kyse eli vika ei ollut edes siinä että olisi yrittänyt pienempää sim-korttia asetella suuremman aukkoon. En edes jaksanut mennä katsomaan, mihin reikään sitä oli yritetty työntää vaan sanoin että kysy vierustoverilta neuvoa. Toinen paha ongelma on, että suunnitelmiin laitetaan täysin itsestään selviä asioita ja keskitytään tekemään suunnitelmasta taideteoksen näköinen. Sitten samalla se oikeasti tärkeä informaatio jää pois. Olen itse monesti todennut että suunnitelmia on neljänlaisia. 1. suunnitelmat jotka näyttää hyviltä ja sisältävät oikeat asiat, 2. suunnitelmat jotka näyttää hyvältä, mutta sisältöarvo on nolla, 3. suunnitelmat jotka näyttää paskalta tai pelkistetyiltä, mutta sisältävät oikeat asiat, 4. suunnitelmat jotka näyttää paskalta tai pelkistetyiltä ja niiden sisältöarvo on nolla.


Tällä alalla harvemmin kehuja saa, mutta tuossa parisen vuotta sitten erään tilaajan edustaja jäi eläkkeelle ja läksiäisissään totesi yhden ikuisuusprojektin kohdalla että jos hän jostakin asiasta on tyytyväinen niin siitä että uskalsi vaihtaa sähkösuunnittelutoimistoa. Oma työnantaja pyydettiin tuon kiinteistön projekteihin mukaan vuonna 2014. Itse jouduin/pääsin siihen projektipäälliköksi ja kyseinen keikka jatkuu edelleen. Silloin tuli hyvä fiilis että olen ilmeisesti ainakin jotenkuten onnistunut. Toki tässäkin kyseinen projekti on henkilöitynyt vahvasti itseeni ja meilläkin on tekijöitä, joita en kyseisen projektin vetäjäksi tai edes tekijäksi haluaisi missään tapauksessa.

Aiemmin tässä ketjussa jo oman tilanteen avannut, mutta näinä päivinä tulee seitsemän vuotta kokemusta alalla täyteen (ja samalla työnantajalla vielä). Vastuualueena tele/turva/AV-järjestelmien suunnittelun vetäminen (toki vahvasähköpuolen jutut onnistuu siinä kun heikkovirtapuolikin) ja palkka 4000EUR/kk. Nyt kevään päätteeksi saan yamk-paperit niin sen myötä esitän työnantajalle muutaman satasen palkankorotusvaatimuksen.

EDIT: Meillä näyttää elmon kanssa olevan taustat ja tilanne hyvin samankaltainen. Itsellä amiksen elektroniikkapuolen paperit vuodelta 2005 ja sähköpuolen amk 2013. Ja pitämättömien vapaiden suhteenkin jotakuinkin sama tilanne. Hitto me ollaan tyhmiä kun ei tämän enempää huudateta työnantajia että kiinnostaako hyvä tekijä? Toki siinä juuri päästään kysymykseen että paraneeko se tilanne vaihtamalla yhtään? Itsellä on onneksi se tilanne, että on aika paljon valtaa sen suhteen mitä teen, miten teen ja mitä esimies voi vaatia tai edellyttää.
Eikö rakennuspuolella mikään firma pidä omia suunnittelijoita? IT/tietoliikenne/elektroniikka alalta löytyy kumpiakin tuotetaloja ja suunnittelutoimistoja ja firmat pyrkivät pitämään sekä kustannusten (ylimääräinen kate&byrokratiaporras), että osaamisen (pidempiaikainen jatkuva toiminnan/tuotteiden kehittäminen) takia ainakin osan porukasta omilla palkkalistoilla jos vain mitenkään järkevää. Palkkaeroa näissäkin vähän on, mutta se ero ei ole mikään posketon. Jos pelkkien suunnittelutoimistoiden käyttäminen raksapuolella oikeasti kannattaa, kyllähän se tässä tarkoittaa sitä, että artisti, eli suunnittelija (ja asiakas?) sen maksaa, koska ei tuo pitkän päälle mikään tehokas toimintamalli ole.
 
Liittynyt
30.09.2018
Viestejä
16
Talotekniikkasuunnittelussa palkkataso jätättää suhteessa muuhun insinöörialaan. Duunia on aivan helvetisti ja kehuja ei juurikaan satele vaikka lopputulos oli mitä piti ja alle budjetin. Tilaaja sälyttää riskin suunnittelijalle ja vittuilee päälle.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Talotekniikkasuunnittelussa palkkataso jätättää suhteessa muuhun insinöörialaan. Duunia on aivan helvetisti ja kehuja ei juurikaan satele vaikka lopputulos oli mitä piti ja alle budjetin. Tilaaja sälyttää riskin suunnittelijalle ja vittuilee päälle.
Kuulostaa ihanalta uralta :rofl:
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Kolme vuotta puljussa tuli täyteen viimeviikolla ja voi vähän päivitellä tilannetta (vaikka kaikkia palkkakuitteja enää löydä laskennan vaihduttua toisaalle.)

Kojeistoasentaja

2017: taloon tullessa, 1740€/kk
2018: 1873€/kk, HKO 11, TVR 4
2019: 1984€/kk, HKO 11, TVR 5
2020: 2065€/kk, HKO 14, TVR 5

(2016: sähköasentaja n. 2500€/kk)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Kolme vuotta puljussa tuli täyteen viimeviikolla ja voi vähän päivitellä tilannetta (vaikka kaikkia palkkakuitteja enää löydä laskennan vaihduttua toisaalle.)

Kojeistoasentaja

2017: taloon tullessa, 1740€/kk
2018: 1873€/kk, HKO 11, TVR 4
2019: 1984€/kk, HKO 11, TVR 5
2020: 2065€/kk, HKO 14, TVR 5

(2016: sähköasentaja n. 2500€/kk)
Brutto vai netto?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
On sen näköistä touhua tuo asentaminen @elmo laittamassa kuvassa että brutto ei tosiaan voi olla hirveän iso :D
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
186
Kojeistoasentaja tarkoittaa lähestulkoon aina henkilöä joka rakentaa sähkökeskuksia. Eli pellit paikoilleen, palikat sisään ja johdotukset.
Bruttona palkat on aikalailla tuota mitä ylläoleva kirjoitti, tuo ala luetaan teknologiateollisuuden alaksi ja sitä myöten "metallin" tessillä mennään.
Ei sinne palkata oikein kuin sähköasentajia kun piirikaavioita pitää osata lukea ja muutenkin sähkökojeistoja kasataan. Mutta raju on pudotus palkassa jos on tehnyt vaikka talotekniikka sähköasentajan töitä ja siitä vaihtaa kojeistoasentajaksi.
Muutaman vuoden itsekkin teki noita töitä.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 431
Laitetaan nyt sitten omatkin. Noin 2600€/kk bruttona, käteen jäävä osa noin 2100€. Pieni veroprosentti kirkosta eronneenna ja matkakulujen takia.
Työaika on siis se 40tuntia/viikko, eli pekkaset kertyy.
Koulutus on amiksesta sähköpuolelta ja ammattinimikkeenä on tällä hetkellä tuotantotyöntekijä palkkakuitissa, vaikka noitakaan hommia en periaatteessa ole tehnyt vuosiin.
Minun hommat nyt on vähän sitä sun tätä meidän firmassa ja palkkakatto on saavutettu jo joskus 5 vuotta sitten.

Jos ihan rehellisiä ollaan niin tuohon palkkaan nähden ei yleensä tarvitse stressata ja hommat on kivan lunkia joka päivä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Mutta vähemmälläkään ei kyllä eläisi, eli tuo palkka millään muotoa liikaa ole. Ottaen huomioon että joskus joutuu venymään ja kun on ainut henkilö firmassa joka osaa tehdä hommat X ja Y.
Koska osaavien sijaisten palkkaaminen varsinkin lomien ajaksi tai muuten tuntuu olevan niin helvetin vaikeaa työnjohdolle.

Mutta kaikki kaikessa perus duunarin jupruiluiden jälkeen olen ihan tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen.
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
108
Tämän hetken titteli on on postityöntekijä eli postinjakaja pienen kunnan alueella, jossa kuljetetaan kirjeet ja paketit päivä jakelussa. Työkokemusta vajaa 10 vuotta ja teen paljon lähiesimiehen vastuu tehtävää. Peruspalkka 2087€/kk ja vastuulisän kanssa pyöritään noin 2300€/kk. Peruspalkka nousee täydestä 10 vuodesta ~2175€/kk.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Laitetaan nyt sitten omatkin. Noin 2600€/kk bruttona, käteen jäävä osa noin 2100€. Pieni veroprosentti kirkosta eronneenna ja matkakulujen takia.
Piti pari kertaa katsoa epäuskoisena, että tyyppi saa 1000 euroa vähemmän bruttoa päivätyöstä kuin minä, mutta nettona ero ei sitten enää olekaan kuin öbaut 400 euroa.

Veroprogressio jaksaa kyllä hämmästyttää kerta toisensa jälkeen...

Seuraavaksi kun YT:tä jaellaan, en enää kyllä paljon palkkoja katsele, kun nettoero on yhtä paskaa sitten kuitenkin.
 
Liittynyt
15.07.2017
Viestejä
196
Tänä vuonna peruspalkka 7000€ /kk, vuosibonus 0-40%. Vuositulot hiukan satkun päälle tälle vuodelle. Kv yritys, dirikka. DI-paperit taustalla. Suomen mittakaavassa siis hyvät tulot, ei näillä silti kovin leveästi elä. Melkolailla sama elintaso kuin 50ke tuloilla. Palkan metsästämisen sijaan kannattaa naida vaikka rahasukuun.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 431
Piti pari kertaa katsoa epäuskoisena, että tyyppi saa 1000 euroa vähemmän bruttoa päivätyöstä kuin minä, mutta nettona ero ei sitten enää olekaan kuin öbaut 400 euroa.

Veroprogressio jaksaa kyllä hämmästyttää kerta toisensa jälkeen...

Seuraavaksi kun YT:tä jaellaan, en enää kyllä paljon palkkoja katsele, kun nettoero on yhtä paskaa sitten kuitenkin.
No oma veroprosentti on vain 12% tällä hetkellä jos tuo tieto yhtään auttaa.
 
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
Palkansaajan veroprosentit 2020 Tuota taulukkoa olen itse käyttänyt käteen jäävän osuuden laskemiseen. Täällä mutuillaan vähän sinne sun tänne ja ei huomioida että siinä palkassa on jos mitä vähennyksiä ja luontoisetuja seassa. Minulla tuo on ainakin pitänyt paikkaansa n. 0.5% tarkkuudella.

Jokainenhan ilmoittaa miten haluaa, mutta hämmentää osa näistä "tienaan 1000€ enemmän mut käteen jää 300€ enemmän"
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 903
Vuositulot runsaat 50k euroa, ja käteen jää joka kuukausi 2800 - 3000 egeliä. Vähennyksiä tavanomaista enemmän, ja kohtalaisen matala kunnallisvero, jos veroista voi niin sanoa. Tällä hetkellä pyörittämässä useampaa projektia ja kehitystehtävissä, ei omia alaisia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
145
Palkansaajan veroprosentit 2020 Tuota taulukkoa olen itse käyttänyt käteen jäävän osuuden laskemiseen. Täällä mutuillaan vähän sinne sun tänne ja ei huomioida että siinä palkassa on jos mitä vähennyksiä ja luontoisetuja seassa. Minulla tuo on ainakin pitänyt paikkaansa n. 0.5% tarkkuudella.

Jokainenhan ilmoittaa miten haluaa, mutta hämmentää osa näistä "tienaan 1000€ enemmän mut käteen jää 300€ enemmän"
Tuo on kyllä koomista kun jengi höpöttää välillä, että "tienaan tonnin enemmän mutta käteen jää saman verran." ja se ikivihreä "suomessa ei oo palkalla väliä, kun verojen jälkeen kaikille jää saman verran."
Tässä ihan kätsy (vaikkakin pari vuotta vanha, mutta eikai tuossa hirmusia muutoksia ole välissä tullut) taulukko, josta saa hyvin osviittaa siitä paljonko mistäkin palkasta jää näppiin. Näin paljon 100 euron palkankorotuksesta jää käteen – katso taulukko
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 107
Piti pari kertaa katsoa epäuskoisena, että tyyppi saa 1000 euroa vähemmän bruttoa päivätyöstä kuin minä, mutta nettona ero ei sitten enää olekaan kuin öbaut 400 euroa.

Veroprogressio jaksaa kyllä hämmästyttää kerta toisensa jälkeen...
Ne on noi matkakulut jos sellaisia saa vähentää. Marginaaliveroprosentti on tuossa 2500 €/kk kohdalla 46,1% ja nousee 2700 kohdalla 47,9%:iin, eli tuon verran nousevat verot syö jokaisesta tienatusta lisäeurosta.

Yksittäisen ihmisen nettoja ei kannata liikaa tuijottaa koska siellä voi olla vaikka mitä vähennyksiä mukana. Mulle tuli 2750 euron kk-liksasta tilille ~1920 euroa ja palautuksia siltä vuodelta joku pari sataa, eli prosentti oli aika kohdallaan. Ylimaisteri vetää siis 150€ pienemmällä liksalla nettona noin kaks sataa enemmän kuussa kuin itse sain. Vähennykset, ne vähennykset...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Tais olla vähennykset mukana tossa? Samaa hieraisin kun itellä 3k liksa mutta 2,2k tulee tilille. Johtuu käytännössä tosta että en ole jaksanut vähennyksiä laskea ikinä tohon sisään.
Huutelen sivulta. Kun sain bruttona 3400e niin käteen jäi 2400e. Nyt palkka bruttona 4350e ja nettona käteen jää 2800e. Melkein tonni enemmän palkkaa, mutta vähennyksien jälkeen se on vain 400e enemmän tilinauhalla. Tämä peruspalkka ilman lisiä. Ainoa ylimääräinen vähennys verotuksessa asuntolaina, mutta ei se ole kuin joitain euroja ettei vaikuta näkyvästi.

Edit. Kun sain 3400e niin silloisella veroprosentilla sain vain 100e palautuksena ettei ollut liian suuri prosenttikaan. Nykyinenkin veroprosentti on laskettu niin että on varaa saada bonuksia eikä pitäisi tulla palautuksia tai mätkyjä (tai sitten se on +-100e).

Tämän siis saa tarkistamalla tilinauhan. Ihan sama mitä taulukoita netissä on, mutta tuo on se mitä käteen tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 431
Ne on noi matkakulut jos sellaisia saa vähentää. Marginaaliveroprosentti on tuossa 2500 €/kk kohdalla 46,1% ja nousee 2700 kohdalla 47,9%:iin, eli tuon verran nousevat verot syö jokaisesta tienatusta lisäeurosta.

Yksittäisen ihmisen nettoja ei kannata liikaa tuijottaa koska siellä voi olla vaikka mitä vähennyksiä mukana. Mulle tuli 2750 euron kk-liksasta tilille ~1920 euroa ja palautuksia siltä vuodelta joku pari sataa, eli prosentti oli aika kohdallaan. Ylimaisteri vetää siis 150€ pienemmällä liksalla nettona noin kaks sataa enemmän kuussa kuin itse sain. Vähennykset, ne vähennykset...

Matkakulut oikeasti vähentää kivasti verotuksessa, niin kuin kuuluukin. Se tuo polttoaine ja auton ylläpitö ei ole ollenkaan ilmaista lystiä ja on varsinkin välttämätöntä täällä korvessa.
Tämä on se mtä kaikki isoissa kaupungeissa asuvat ja joukkoliikenteen parissa olevat eivät välttämättä ymmärrä.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 431
Tilinauha ei kerro koko totuutta, sillä se veroprosentti voi olla ihan metsässä ja tulee mätkyä tai palautuksia.

Totta. Mutta itselle näillä tuloilla ja veroprosenteilla on yleensä tullut vain palautuksia muutama satanen tai melkein tonni viimeiset 5 vuotta, mutta tänä vuonna taitaa olla aika lailla +-o, johtuen tuosta alhaisesta veroprosentista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Tilinauha ei kerro koko totuutta, sillä se veroprosentti voi olla ihan metsässä ja tulee mätkyä tai palautuksia.
Totta kai, omalla kohdalla on lähes aina oltu lähellä sitä oikeaa määrää. Tietysti tästä vuodesta ei voi tietää varmaksi eikä mistään voi tietää ollaanko oikealla suunnalla. Itsellä oli nimittäin toissa vuonna paska setti, jolloin verolaskurissa oli 4000e ylimääräistä ja silti tuli 170e mätkyjä. Jos olisin mennyt verolaskurin mukaan todellisilla vuosituloilla niin mätkyt olisivat olleet huomattavasti suuremmat. Huomiona siis ettei ole mitään merkittäviä muita tuloja tai vähennyksiä itselläni. Verottajan laskuriin laitan aina arvion joko yläkanttiin tai pyydän palkkista nostamaan prosenttia 1-2% ylemmäksi, koska muuten tulee mätkyjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Isoissa palkoissa on aina se hyvä puoli että jos progressioverotus tuntuu olevan epäreilu niin aina voi hypätä pari tasoa alespäin ja tehdä hommia sillä liksalla millä ajattelle hyötysuhteen olevan kaikkein paras.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
145
Huutelen sivulta. Kun sain bruttona 3400e niin käteen jäi 2400e. Nyt palkka bruttona 4350e ja nettona käteen jää 2800e. Melkein tonni enemmän palkkaa, mutta vähennyksien jälkeen se on vain 400e enemmän tilinauhalla. Tämä peruspalkka ilman lisiä. Ainoa ylimääräinen vähennys verotuksessa asuntolaina, mutta ei se ole kuin joitain euroja ettei vaikuta näkyvästi.

Edit. Kun sain 3400e niin silloisella veroprosentilla sain vain 100e palautuksena ettei ollut liian suuri prosenttikaan. Nykyinenkin veroprosentti on laskettu niin että on varaa saada bonuksia eikä pitäisi tulla palautuksia tai mätkyjä (tai sitten se on +-100e).

Tämän siis saa tarkistamalla tilinauhan. Ihan sama mitä taulukoita netissä on, mutta tuo on se mitä käteen tulee.
Alle 500€ erohan tuossa nettoliksassa oikeasti onkin kun palkka pompsaa 3400€->4350€. Käytännössä tommonen 450€/kk netto on kuitenki aikamoinen lisä käytettäväksi kulutukseen. Muutama vuosi sitten kun opiskelin niin kuukausitulot ilman lainaa oli n. 450€/kk.
 

Liitteet

Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 874
Matkakulut oikeasti vähentää kivasti verotuksessa, niin kuin kuuluukin. Se tuo polttoaine ja auton ylläpitö ei ole ollenkaan ilmaista lystiä ja on varsinkin välttämätöntä täällä korvessa.
Tämä on se mtä kaikki isoissa kaupungeissa asuvat ja joukkoliikenteen parissa olevat eivät välttämättä ymmärrä.
Ei hätää, me mielellämme subventoidaan teidän autojen kustannuksia kun samalla maksetaan omista asunnoista 3x enemmän :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Huutelen sivulta. Kun sain bruttona 3400e niin käteen jäi 2400e. Nyt palkka bruttona 4350e ja nettona käteen jää 2800e. Melkein tonni enemmän palkkaa, mutta vähennyksien jälkeen se on vain 400e enemmän tilinauhalla. Tämä peruspalkka ilman lisiä. Ainoa ylimääräinen vähennys verotuksessa asuntolaina, mutta ei se ole kuin joitain euroja ettei vaikuta näkyvästi.

Edit. Kun sain 3400e niin silloisella veroprosentilla sain vain 100e palautuksena ettei ollut liian suuri prosenttikaan. Nykyinenkin veroprosentti on laskettu niin että on varaa saada bonuksia eikä pitäisi tulla palautuksia tai mätkyjä (tai sitten se on +-100e).

Tämän siis saa tarkistamalla tilinauhan. Ihan sama mitä taulukoita netissä on, mutta tuo on se mitä käteen tulee.
Mikä pakko se on tehdä hommia tolla veroasteella? Varmasti tietää jo hommaa ottaessa että verot tulee nousemaan niin silloin on turha nillittää lian suurista veroista. Valitkaa sellainen homma missä on paras palkka/verotus suhde.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Mikä pakko se on tehdä hommia tolla veroasteella? Varmasti tietää jo hommaa ottaessa että verot tulee nousemaan niin silloin on turha nillittää lian suurista veroista. Valitkaa sellainen homma missä on paras palkka/verotus suhde.
Eihän tässä ole sellaisesta kyse. Keskustelu oli verotuksen vaikutuksesta käteen jäävään osaan. Omalta osaltani ainakin maksan veroja jo siitä syystä että ulkona uskaltaa liikkua yksin tässä lintukodossa ja jos paska osuu henkilökohtaiseen tuulettimeen, niin ei ole heti kusessa.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Isoissa palkoissa on aina se hyvä puoli että jos progressioverotus tuntuu olevan epäreilu niin aina voi hypätä pari tasoa alespäin ja tehdä hommia sillä liksalla millä ajattelle hyötysuhteen olevan kaikkein paras.
Ihan totta tuo ja veroprosenttierot vuositasolla ei näytä lopulta niin kauhean suurille (esim. 28% 3 tonnia tienaava vs. 32% 4 tonnia tienaava). Sen lisäksi erot on itseasiassa vielä pienempiä mille ne nyt näyttää, kun huomioi työnantajamaksut. Tuloveroahan nekin käytännössä on ja ne menee siis tasaverona n. 20% kaikille.

Progressio ei sikäli lienekään nykyisellään ongelma, jos verrataan kuukausitasolla stabiilia duunarin ja työnjohtajan palkkaa. Ongelma korkeasta progressiosta tulee kuitenkin kannustavuudessa lisätyöhön. Itse olen jättänyt useamman kerran ylitöitä ottamatta, kun ei viitsi millään melkein 60% rajaverolla paiskia niska-limassa (Ja tuon 60% päälle vielä työnantaja tilittää valtiolle sen 20% lisää :D). Nuo hommat on minun tapauksessa sitten menneet ulkomaille tehtäväksi, eli kyllä näissä ihan kansantalouskin kärsii. Tuo lisätöiden korkea verotus alkaa jo ihan 2500€ kuussa palkkatasosta, koska jo silloin lisätyöstä menevä vero nousee n. 46%:n:
Rajaverot
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 489
Kannattaa muistaa että jos on matkavähennyksiä paljon on niitä kulujakin.. Itsellä työmatka 5min autolla tai 15min kävellen. En ihan heti vaihtaisi duuniin jossa työmatka on 30min - 1h/suunta vaikka tienaisi hieman enemmän.. Tätäkin on tarjottu mutta kieltäydyin. Pitää sille omalle ajallekkin laskea hintaa.. + kaikki auton kulut jne.

Vaimolla n. 45min työmatka ja vaikka tienaa paremmin ja saa verotukseen täydet matkakulut niin se 8h työpäivä muuttuu nopeasti 10h matkoineen.

Talvella kun autot ovat jäässä kävelen nopeammin duuniin kuin autolla.

Ja ne tulot.. Kaupassa myyjänä, palkkakatto saavutettu jo vuosia sitten, nyt ei tule kuin Tessin korotukset. Palkka bruttona 2500-2800/kk riippuen lisistä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 328
Viestejä
4 157 355
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom