- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 731
Ei mua "erikoistyöstä" niin kirpaise maksaa, yleensä kuitenkin puhutaan pituudelta aika lyhyestä jutusta tyyliin sähkö- ja putkityöt. Tai jokin tonnin asbestipurku ei niin itselleni tee pahaa, toki ilmankin pärjäisi jos vaihtoehto olisi jättää tekemättäKuulostaa ikiliikkujalta, jos yleisesti ottaen omalla tunnin nettopalkalla pitäisi saada palkattua joku toinen tunnin bruttopalkalla+ firman katteella. Oravannahkakauppa taas on erikseen, mutta silloin ei yleensä tehdä kuitilla, eikä rahaa liiku välttämättä ollenkaan.
Mutta joku kahden viikon nettopalkka takkamuurarin n. 1,5 päivän työstä kieltämättä kyrsi.

Sitten kun aletaan mennä tavalliseen pintaremppaan niin alan miettiä homman järkevyyttä. Jokin tapettien vaihto listoituksineen, mahdollisesti vielä maalattu vanhan tapetin päälle ja samalla vanhan seinään upotetun vaatekaapin vaihto modernimpaan jossa on muutakin kuin pelkkä vaatetanko...
Tuosta voi miettiä montako tonnia säästää itse tekemällä, hommat vielä sellaisia ettei se duunari monesti ole edes valtavasti nopeampi (työtunteina) kun ottaa kauppailut yms. mukaan. Kalenteriaikaa tosin helposti ottaa jos ei lomalla/palkattomalla tee.
Pitäisikin kaivella paljonko makkariremppa maksoi. Otin remppafirmalta ja ei tainnut kaikkineen kymppitonni riittää tarvikkeineen. Toki katto ja lattiakin uusiksi, mutta tuo ei sisällä edes vaatekaappeja jotka ostin ja asensin erikseen. Alkaa olla aika pitkän ajan nettopalkka tuossa, toki osan saa vähennyksiin.
Joo. no meillä on hiukan erilaiset lähtökohdat autoilussa.
Tuo yllä mainittu kun ei tahdo toteutua ihan kaikenlaisilla autoilla. Ts. sen auton on oltava sitten mahdollisimman yksinkertainen ilman mitään ylimääräisiä mukavuuksia tms.
Olen toki samanlaisia valintoja nähnyt muillakin.
Itselle on etenkin tuo toinen sieltä malliston yläpäästä josta ei sen aikaisista varusteista taida puuttua juuri muuuta kuin adaptiivinen vakkari. Ja sitten kun ajatuksena on pitää nuo kunnossa ja mielellään vielä hiukan parannellakin, ts. vähän ylihuoltoa. Ei tuonkaan jarruissa ollut muuta vikaa, kuin että ne täristi hiukan - oletettavasti olisi saattanut jopa puhdistamalla asettua. Mutta koska osien iästä ei ollut tietoa, sen enempää kuin merkistäkään, niin ajattelin, että itse kun laittaa, niin tietää. Eikä ole kyllä jarruista tullut muuta kuin kehuja joka katsastuksesas..
Mutta ollaan jo vähän kaukana aiheesta. Pointti siis oli, että jotta vanhemmassa autossa huoltokulut pysyy kurissa, jos aikoo korjaamolla teettää, niin ei paljoa kärsi nelivetoturboja katsella.![]()
En kyllä sanoisi että "mukavuudet" vaatii paljon huoltoa, ilmastointi ehkä ainut. Tai sitten tarkoitat mukavuuksilla jotain valmistajan erikoisinta (ja tehokkainta) moottoria jota ei Suomessa myyty kuin 3kpl mallin eliniän aikana

Pitänee koputtaa puuta, mutta oma autoilu on ollut kohtuullisen huoletonta. Kyllähän kuluvaa osaa pitää vaihtaa ja minä vaihdan tyyliin raitisilmasuodattimen itse, mutta jos työkalua tarvitaan niin korjaamolle vaan. Ihan normaalia että öljynvaihtoon menee muutama kymppi vuodessa ja jonkun vuoden välein vajaa satanen ilmastoinnin täyttöön tai muutama satanen jarruihin tms. kuluvaan. Autoilun kokonaishinnassa pientä ja ei tarvitse murehtia pääseekö seuraavana päivänä töihin kun jäi remppa kesken. Edellisessä autossa jakohihnan vaihto merkkiliikkeessä 300€ (nyk. ketju) niin siihen hintaan en rupea opettelemaan ja ottamaan riskiä virheellisestä asennuksesta.