Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Kuulostaa ikiliikkujalta, jos yleisesti ottaen omalla tunnin nettopalkalla pitäisi saada palkattua joku toinen tunnin bruttopalkalla+ firman katteella. Oravannahkakauppa taas on erikseen, mutta silloin ei yleensä tehdä kuitilla, eikä rahaa liiku välttämättä ollenkaan.
Mutta joku kahden viikon nettopalkka takkamuurarin n. 1,5 päivän työstä kieltämättä kyrsi.
Ei mua "erikoistyöstä" niin kirpaise maksaa, yleensä kuitenkin puhutaan pituudelta aika lyhyestä jutusta tyyliin sähkö- ja putkityöt. Tai jokin tonnin asbestipurku ei niin itselleni tee pahaa, toki ilmankin pärjäisi jos vaihtoehto olisi jättää tekemättä :whistling:

Sitten kun aletaan mennä tavalliseen pintaremppaan niin alan miettiä homman järkevyyttä. Jokin tapettien vaihto listoituksineen, mahdollisesti vielä maalattu vanhan tapetin päälle ja samalla vanhan seinään upotetun vaatekaapin vaihto modernimpaan jossa on muutakin kuin pelkkä vaatetanko...
Tuosta voi miettiä montako tonnia säästää itse tekemällä, hommat vielä sellaisia ettei se duunari monesti ole edes valtavasti nopeampi (työtunteina) kun ottaa kauppailut yms. mukaan. Kalenteriaikaa tosin helposti ottaa jos ei lomalla/palkattomalla tee.

Pitäisikin kaivella paljonko makkariremppa maksoi. Otin remppafirmalta ja ei tainnut kaikkineen kymppitonni riittää tarvikkeineen. Toki katto ja lattiakin uusiksi, mutta tuo ei sisällä edes vaatekaappeja jotka ostin ja asensin erikseen. Alkaa olla aika pitkän ajan nettopalkka tuossa, toki osan saa vähennyksiin.

Joo. no meillä on hiukan erilaiset lähtökohdat autoilussa. :D

Tuo yllä mainittu kun ei tahdo toteutua ihan kaikenlaisilla autoilla. Ts. sen auton on oltava sitten mahdollisimman yksinkertainen ilman mitään ylimääräisiä mukavuuksia tms.

Olen toki samanlaisia valintoja nähnyt muillakin.

Itselle on etenkin tuo toinen sieltä malliston yläpäästä josta ei sen aikaisista varusteista taida puuttua juuri muuuta kuin adaptiivinen vakkari. Ja sitten kun ajatuksena on pitää nuo kunnossa ja mielellään vielä hiukan parannellakin, ts. vähän ylihuoltoa. Ei tuonkaan jarruissa ollut muuta vikaa, kuin että ne täristi hiukan - oletettavasti olisi saattanut jopa puhdistamalla asettua. Mutta koska osien iästä ei ollut tietoa, sen enempää kuin merkistäkään, niin ajattelin, että itse kun laittaa, niin tietää. Eikä ole kyllä jarruista tullut muuta kuin kehuja joka katsastuksesas..

Mutta ollaan jo vähän kaukana aiheesta. Pointti siis oli, että jotta vanhemmassa autossa huoltokulut pysyy kurissa, jos aikoo korjaamolla teettää, niin ei paljoa kärsi nelivetoturboja katsella. :whistling:

En kyllä sanoisi että "mukavuudet" vaatii paljon huoltoa, ilmastointi ehkä ainut. Tai sitten tarkoitat mukavuuksilla jotain valmistajan erikoisinta (ja tehokkainta) moottoria jota ei Suomessa myyty kuin 3kpl mallin eliniän aikana :cigar2:
Pitänee koputtaa puuta, mutta oma autoilu on ollut kohtuullisen huoletonta. Kyllähän kuluvaa osaa pitää vaihtaa ja minä vaihdan tyyliin raitisilmasuodattimen itse, mutta jos työkalua tarvitaan niin korjaamolle vaan. Ihan normaalia että öljynvaihtoon menee muutama kymppi vuodessa ja jonkun vuoden välein vajaa satanen ilmastoinnin täyttöön tai muutama satanen jarruihin tms. kuluvaan. Autoilun kokonaishinnassa pientä ja ei tarvitse murehtia pääseekö seuraavana päivänä töihin kun jäi remppa kesken. Edellisessä autossa jakohihnan vaihto merkkiliikkeessä 300€ (nyk. ketju) niin siihen hintaan en rupea opettelemaan ja ottamaan riskiä virheellisestä asennuksesta.

Ei mua "erikoistyöstä" niin kirpaise maksaa, yleensä kuitenkin puhutaan pituudelta aika lyhyestä jutusta tyyliin sähkö- ja putkityöt. Tai jokin tonnin asbestipurku ei niin itselleni tee pahaa, toki ilmankin pärjäisi jos vaihtoehto olisi jättää tekemättä :whistling:

Sitten kun aletaan mennä tavalliseen pintaremppaan niin alan miettiä homman järkevyyttä. Jokin tapettien vaihto listoituksineen, mahdollisesti vielä maalattu vanhan tapetin päälle ja samalla vanhan seinään upotetun vaatekaapin vaihto modernimpaan jossa on muutakin kuin pelkkä vaatetanko...
Tuosta voi miettiä montako tonnia säästää itse tekemällä, hommat vielä sellaisia ettei se duunari monesti ole edes valtavasti nopeampi (työtunteina) kun ottaa kauppailut yms. mukaan. Kalenteriaikaa tosin helposti ottaa jos ei lomalla/palkattomalla tee.

Pitäisikin kaivella paljonko makkariremppa maksoi. Otin remppafirmalta ja ei tainnut kaikkineen kymppitonni riittää tarvikkeineen. Toki katto ja lattiakin uusiksi, mutta tuo ei sisällä edes vaatekaappeja jotka ostin ja asensin erikseen. Alkaa olla aika pitkän ajan nettopalkka tuossa, toki osan saa vähennyksiin.

En kyllä sanoisi että "mukavuudet" vaatii paljon huoltoa, ilmastointi ehkä ainut. Tai sitten tarkoitat mukavuuksilla jotain valmistajan erikoisinta (ja tehokkainta) moottoria jota ei Suomessa myyty kuin 3kpl mallin eliniän aikana :cigar2:
Pitänee koputtaa puuta, mutta oma autoilu on ollut kohtuullisen huoletonta. Kyllähän kuluvaa osaa pitää vaihtaa ja minä vaihdan tyyliin raitisilmasuodattimen itse, mutta jos työkalua tarvitaan niin korjaamolle vaan. Ihan normaalia että öljynvaihtoon menee muutama kymppi vuodessa ja jonkun vuoden välein vajaa satanen ilmastoinnin täyttöön tai muutama satanen jarruihin tms. kuluvaan. Autoilun kokonaishinnassa pientä ja ei tarvitse murehtia pääseekö seuraavana päivänä töihin kun jäi remppa kesken. Edellisessä autossa jakohihnan vaihto merkkiliikkeessä 300€ (nyk. ketju) niin siihen hintaan en rupea opettelemaan ja ottamaan riskiä virheellisestä asennuksesta.

Kuten sanoin, ei ole itseltä pois jos joku haluaa teettää korjaamolla.

Ja tarkoitan mukavuuksilla esim. nelivetoa. Siihen ei kympit riitä kun pitää huoltaa.

Ja pitää olla kyllä joku litran kippo, että öljynvaihto maksaa kymppejä. Itsellä on öljyn määrä 7l, niin kympeillä selviää tilaamalla öljyn Saksasta ja vaihtamalla itse.

Jakohihnan vaihto saattaa edelleen johonkin perusvaihtoon olla sen muutaman satasen, mutta jos perusvaggilaisiin taisi olla lähempänä tonnia.

Kyllähän kaiken saa käännettyä päälaelleen, kun etsii ääriesimerkit.

Eikun viekää vaan autonne huoltoon kun ei kerran kirpaise. :thumbsup:

Suurin osa ihmisistä on tälläsen systeemin tänne halunnut ja maksaa sen puolesta enempi veroja ja veronluonteisia maksuja.
Suurin osa on ehkä halunnut, mutta tilastokeskuksen mukaan suurin osa saa enemmän tulonsiirtoja kuin maksaa. Tavallaan ei siis voi yllättyä siitä, että suurin osa ihmisistä on tyytyväisiä siitä, että joku muu maksaa omasta hyvinvoinnista.

En kyllä ihan täysin ole tilastokeskuksen kanssa samaa mieltä tuosta, kun laskevat eläkkeetkin tulonsiirtoiksi. No ehkä suurilla ikäluokilla on maksettu vähemmän kuin mitä saadaan.

En kyllä ihan täysin ole tilastokeskuksen kanssa samaa mieltä tuosta, kun laskevat eläkkeetkin tulonsiirtoiksi. No ehkä suurilla ikäluokilla on maksettu vähemmän kuin mitä saadaan.

Olet ymmärtänyt väärin. Kukaan ei ole maksanut niin paljon kuin tulee saamaan. (olettaen ettei kuole paljon alle omaan ikäluokan keskiarvon) Tai en tiedä, jos olet syntynyt 2025, miten tulevaisuus häntä kohtelee.

Nykyiset työssä olevat maksavat eläkkeet. Kun sinä jäät eläkkeelle, kaikki töihin jäävät työkaverit maksavat sinun eläkkeesi.

Siis TES rajaa palkan maksimia? Kaikkea sitä kuulee. Vai onko tämä esim. vain valtion hommissa?
Ei maksimi, mutta heko-%:t nyt on tuollaisia TES:ssä. Ainahan noi neuvotella aikapalkkaosuudestaan, mutta hekojen max on tuo 26%.

Eli oman alan TES:ssä siis tko (työkohtainen palkan osuus) + hko (henkilökohtainen palkan osuus ... 5-26%) (+ apo (aikapalkkaosuus)) = ap (aikapalkka)

Eli jos/kun pystyy neuvottelmaan palkkaansa TES:n minimiä paremmaksi niin se näkyy tuossa apo:ssa.

1739250296507.png

Ei itse TES, mutta palkkausjärjestelmä, josta TESsissä on palkkaliite. Siinä sanotaan kutakin vaativuuspistettä vastaava alaraja ja palkkamaksimi, joka on siis käytännössä 2x alaraja.
Siis puhutko sinä nyt TVR vai mistä? Avaatko hieman.

Ainakin 9-portaisessa työtehtävien TVR-ryhmäarvostelussa erot on aika pienet ....
1739251336719.png

Linkkaisitko tähän tilastoon?
Sen verran vanha blogi ettei itse tilasto enää aukea, mutta kun blogikin on tilastokeskukselta ek ole syytä epäillä.

Sen verran vanha blogi ettei itse tilasto enää aukea, mutta kun blogikin on tilastokeskukselta ek ole syytä epäillä.

Käytetystä mallistahan tuo riippuu eli lasketaanko työeläkkeet mukaan vai ei:
Suomessa oli vuonna 2013 noin 2,6 miljoonaa kotitaloutta. Noin 1,1 miljoonaa kotitaloutta maksoi tulonsiirtoja enemmän kuin sai – vajaat 45 prosenttia kotitalouksista.

Jos työeläkkeet jätetään laskettujen tulonsiirtojen ulkopuolelle, saadaan maksupuolella olevien kotitalouksien määräksi noin 1,7 miljoonaa ja osuudeksi 66 prosenttia, siis selvästi enemmän kuin tulojen rakennetta kuvaavasta taulukosta havaittava 30 prosenttia. Osuus on vaihdellut 62 ja 70 prosentin välillä 1990-luvun lopusta lähtien.

Ja itse asiassa tilanne on muutoinkin muuttunut:

Viimeksi muokattu:
Jos ajatellaan että lähelle nykyistä olevat eläkemaksut tulivat vasta 90-luvun eläkeuudistuksessa, voidaan sanoa että ensimmäiset omat eläkkeensä maksaneet tulevat eläkeikään 2030-luvulla.

Olet ymmärtänyt väärin. Kukaan ei ole maksanut niin paljon kuin tulee saamaan. (olettaen ettei kuole paljon alle omaan ikäluokan keskiarvon) Tai en tiedä, jos olet syntynyt 2025, miten tulevaisuus häntä kohtelee.

Nykyiset työssä olevat maksavat eläkkeet. Kun sinä jäät eläkkeelle, kaikki töihin jäävät työkaverit maksavat sinun eläkkeesi.
Itse asiassa nykyisen isompien työeläkemaksujen systeemin mukaan eläkemaksuja maksaneet miehet ainakin kupsahtavat eliniän odotteen mukaan ennen kuin saavat edes itse maksamansa rahat takaisin. Tietty ne, jotka 100 vuotiaaksi puskevat saavat omansa jonkinlaisella tuotolla takaisin. Ei tarvitse olla siis juuri syntynyt vaan työelämän joskus 1990-luvulla tai sen jälkeen aloittanut. Sitä ennen maksut olivat niin pieniä, että työuran enimmäkseen ennen tuota tehneet eivät ole omista eläkkeistään maksaneet juuri mitään. Työeläkkeiden rahastoidun puskurin keräämiseen herättiin vasta siinä vaiheessa, kun suuret ikäluokat heräsivät siihen, että kuka heidän nykymittapuuulla runsaskätiset ja aikaiset eläkkeensä oikein maksaa.

Se on kyllä totta, että ne eläkkeenä saadut rahat eivät ole enimmäkseen niitä itse maksettuja, kun vanhoista eläkemaksuista on rahastoitu vain osittaista puskuria sen jälkeen, kun niitä maksuja kasvatettiin tarpeeksi tuon kattamiseksi. Nyt noiden tuotoilla katetaan osa ulos menevistä eläkkeistä.

Näissä laskuissa pitää muistaa huomioida se, että se omassa palkkalapussa näkyvä eläkemaksu on vain pieni osa kokonaisuudesta. Siitä oikeasta, työntekijälle normaalisti näkymättömästä bruttopalkasta menee ~25% eläkemaksuihin tällä hetkellä.

Jonkinlainen aikaisempien sukupolvien pyramidihuijaus siis kyseessä tässä työeläkejärjestelmässä. Ensimmäiset saavat ison tuoton, perässätulijat odotusarvoltaan about nollatuoton, mahdollisesti negatiivisen. Hyvillä geeneillä ja pitkällä iällä sitten jotain plussaa.

Viimeksi muokattu:

Ei pidä paikkaansa. Omakohtsisen laskelman perusteella olisin saanut paremman tuoton palkastani pidätetyille eläkemaksuille keskimääräisellä elinikäodotteella keskimääräisellä 5 %:n vuosituotolla kuin työeläkkeenä. Lisäksi olisi mahdollisuus ottaa ainakin osa maksuista kevyemmin verotettuna, kuin eläke on. Ja jos sattuisi kupsahtamaan ennen aikojaan, jäisivät säästöt omaisten käyttöön, eivätkä menisi yleiseen jakoon.

Ei pidä paikkaansa. Omakohtsisen laskelman perusteella olisin saanut paremman tuoton palkastani pidätetyille eläkemaksuille keskimääräisellä elinikäodotteella keskimääräisellä 5 %:n vuosituotolla kuin työeläkkeenä. Lisäksi olisi mahdollisuus ottaa ainakin osa maksuista kevyemmin verotettuna, kuin eläke on. Ja jos sattuisi kupsahtamaan ennen aikojaan, jäisivät säästöt omaisten käyttöön, eivätkä menisi yleiseen jakoon.
Lue nyt ne viestit ennen vastaamista.

Luin viestin, johon vastasin. Väitän, että maksan eläkemaksuja enemmän työurani aikana kuin mitä tulen sieltä saamaan eläkkeellä puhtaana käteen.
Kyllähän tuo taitaa olla suurimmalle osalle realiteetti. 67-70 vuotiaaksi asti pitäisi jaksaa nykyajan työelämässä, joka on huomattavasti kuormittavampaa kuin jo eläkkeellä olevilla.

Kyllä mä olen oikein ymmärtänyt. Mun vuosituloista menee 24.8% eläkemaksuihin ja se kerryttää eläkettä suhteellisen vähän. Jonkun neronleimaus on ollut piilottaa valtaosa palkkakuitista jolloin voidaan synnyttää harhaanjohtavia johtopäätöksiä siitä miten ”mä en maksaisi sitä”.

Tosiasiassa en maksa sitä ollenkaan, kaikki on vähennetty ennen kuin raha tulee tilille, osa vain jätetty myös pois palkkakuitista.

Kuin tämä ei riittäisi, eläkkeistä maksetaan vielä korotettua veroa. Tämä on tietysti kätevä tapa leikata eläkkeitä leikkaamatta eläkkeitä, mutta jos halutaan laskea paljonko maksuista palautuu se pitäisi tietysti laskea neton perusteella.

Suomi on kyllä hyvin tienaavien akateemisten tee-se-itse-miesten maa. Ainakin osittain johtuu juurikin työvoimakustannuksista.

Ei tulisi itselle mieleenkään palkata ketään seiniä maalaamaan/tapetoimaan tai teettää auton huollot/pikkuremontit pajalla. Hyi olkoon kun tulisi kalliiksi. :D

Kyllä sinä palkkasit työvoimaa, mutta siinä on twisti. Tämä työntekijä jäikin kotiin kaljoitteemaan ja vuokraisäntä palkkaa maalarin yhteiskunnan piikkiin hänen asuntoaan parantelemaan. Eläkeläisten kohdalla jotka sinä myös palkkasit tekemättömäksi maalaavat kyllä itse asuntonsa, mutta menevät jatkossa yksityiseen lääkäriin sinun maalausrahoillasi valittamaan kipuaan, joka tuli äkillisestä liikunnasta omaa seinää maalatessaan YLE:n viihteen katsomisen lomassa.

Sinä lopulta yöllä itse maalatessa menet työnantajan piikkiin hakemaan sairaslomaa seuraavaksi päiväksi.

Sosiaalisessa mediassa törmäsin videoon jossa haastateltiin yrittäjää joka mainitsi että yrittäjyyden negatiiviste puolet unohtuu kun ei tarvi enää käyttää energiaa työntekemisen sijaan työpaikalla pätemiseen ja toisten kanssa kilpailuun. Mulle tarjottiin töitä isosta maailmanlaajuisesta konsulttitalosta ja ihan hetken jo harkitsin, mutta kävin googlettemaan fimasta enemmän ja hyvin nopeasti selvisi että yrityksessä on vahva etenemiskulttuuri jota ei voi ohittaa; palkankorotuksia vain xx määrä vuodessa JOS tavoitteet on saavutettu (esimies puoltaa) ja uralla voi edetä vain yhden portaan tietyssä ajassa. Yritykselle tietysti läpinäkyvää ja juuri koulusta päässeillekin selkeä systeemi, mutta johtaa väkisinkin siihen että työntekemisen sijaan pyritään tekemään asioita, jotta näyttäisi siltä että on ansainnut palkankorotuksen/ylenemisen.
Itse vierastan sitä että palkitaan joku henkilö/tiimi siitä että projekti meni onnistuneesti ajallaan läpi - kun töiden tekeminen mahdollisimman hyvin pitäisi olla aina ja kaikkien tavoitteena ja siitä se kuukausipalkka maksetaan.
Ehkä se johtuu introverttiudestani, mutta ärsyttää ihmiset jotka juoksee esimiehelle kertomassa joka pikku asiasta jonka ovat keksineet. Pahimmillaan joku työkaveri on varastanut oman ideani ja kun pomo jossain palaverissa nostaa asian esille ja kiittelee "keksijää" niin on aika mahdoton itse käydä siinä vaiheessa kertomaan että itse sen keksin alunperin.

Vanha juttu ja maķsumuurin takana, mutta jollain voi olla tunnarit. Meillä haarukka on ainakin teoreettisesti 1x - 1,66x ja maininnalla, että ylärajan saa ylittää korkeintaan 20 %:lla. Eli 1,2 x 1,66 = 1,992.

Edit: Eli ao. jutun palkkaesimerkkien mukaan meillä haarukka olisi 3750 - 7500 €/kk samasta työstä. How great is that?

Palkat | Samasta työstä voidaan maksaa joko 3750 euroa tai jopa 5250 euroa: ”Jos työnantaja kovasti vastustaa palkka-avoimuutta, se herättää epäilyksiä, että kaikki ei ole kunnossa."

Viimeksi muokattu:
Eikös näihin kodin kunnostus/ehostus juttuihin voi käyttää kotitalousvähennystä?
Voi käyttää (siinä on tietty omat reunaehdot) ja mielestäni hyvä niin - on hyvä tuki. Tosin tuostakin sanotaan että hyödyttää liikaa omistus-asujaa, mutta mielestäni tuo on erittäin hyvä tuki ja ainakin itse olen laittanut monena vuonna tämän edun kautta rahaa liikkeelle. Kyllä se pienentää omaa suunnittelua ja miettimistä jos osan kuluista saa takaisin.

Vanha juttu ja maķsumuurin takana, mutta jollain voi olla tunnarit
Hyvä artikkeli ja mennyt multa ohi. Aika kaukana on tommonen läpinäkyvyys meillä, toisaalta artikkelista puuttui yksi (ainakin meillä) oleellinen muuttuja, eli rekryn ajoitus.

Yleensä halutaan palkata paras ehdokas joka on saatavilla ja jos se vaatii kovaa palkkaa niin se yritetään jotenkin sitten sovittaa firman kompensaatiomalliin. Tuo ei välttämättä ole tasa-arvoista vanhoihin työntekijöihin nähden koska siinä vertailu tapahtuu muihin hakijoihin.

Viimeksi muokattu:
Sosiaalisessa mediassa törmäsin videoon jossa haastateltiin yrittäjää joka mainitsi että yrittäjyyden negatiiviste puolet unohtuu kun ei tarvi enää käyttää energiaa työntekemisen sijaan työpaikalla pätemiseen ja toisten kanssa kilpailuun. Mulle tarjottiin töitä isosta maailmanlaajuisesta konsulttitalosta ja ihan hetken jo harkitsin, mutta kävin googlettemaan fimasta enemmän ja hyvin nopeasti selvisi että yrityksessä on vahva etenemiskulttuuri jota ei voi ohittaa; palkankorotuksia vain xx määrä vuodessa JOS tavoitteet on saavutettu (esimies puoltaa) ja uralla voi edetä vain yhden portaan tietyssä ajassa. Yritykselle tietysti läpinäkyvää ja juuri koulusta päässeillekin selkeä systeemi, mutta johtaa väkisinkin siihen että työntekemisen sijaan pyritään tekemään asioita, jotta näyttäisi siltä että on ansainnut palkankorotuksen/ylenemisen.
Itse vierastan sitä että palkitaan joku henkilö/tiimi siitä että projekti meni onnistuneesti ajallaan läpi - kun töiden tekeminen mahdollisimman hyvin pitäisi olla aina ja kaikkien tavoitteena ja siitä se kuukausipalkka maksetaan.
Ehkä se johtuu introverttiudestani, mutta ärsyttää ihmiset jotka juoksee esimiehelle kertomassa joka pikku asiasta jonka ovat keksineet. Pahimmillaan joku työkaveri on varastanut oman ideani ja kun pomo jossain palaverissa nostaa asian esille ja kiittelee "keksijää" niin on aika mahdoton itse käydä siinä vaiheessa kertomaan että itse sen keksin alunperin.

Onnittelut hyvästä valinnasta. Ura-orientoituneet konsulttitalot ei selkeästi ole sun paikka.

Mä olin 7 vuotta big-4 konsulttitalossa yrityskaupan takia ja se alkoi kyllä hieman häiritä mielenrauhaa.

Mun tapauksessa hyvänä puolena oli että sain hyvän lähtöposition johtuen tuosta yrityskaupasta, eikä tarvinnut ihan pohjalta lähteä.

Mutta 5 vuoden kuluessa palkkakehitys saturoitui ja sitten piti keksiä jotain muuta.

Liiketoiminta yleensä perustuu siihen että firmaan palkataan ihmisiä joilla on hyvät kontaktit asiakasrajapintaan. Sitten heidän kauttaan myydään asiakkaille projekteja, jotka toimitetaan mahdollisimman juniorien työntekijöiden toimesta ja senioriempien kavereiden johdossa.

Eli jos on juniori ja haluaa kehittyä niin noi on hyviä paikkoja tai sitten jos on tehnyt menestyksekkään uran asiakaspuolella ja haluaa jatkaa uraansa asiakassuhteiden ylläpitämisessä niin silloinkin ne toimii hyvin.

Kaikki siltä väliltä on enemmän tai vähemmän epäoptimaalista, ellei sitten halua tehdä duunia jossakin asiakassegmentissä (kuten vaikka kunnallissektorilla) joissa firmalla on hyvä asema.

En nyt ihan täysin allekirjoita tätä. Tietty jos on vaikka yksityislääkäri, joka voi valita tekevänsä 3/4/5 päivää viikossa töitä, niin jos 3pv saa jo 100te, niin ehkä osa tekee näin
No itse tiedän yhden terveyskeskuslääkärin joka käy pienellä paikkakunnalla päivystämässä (aivan yli hinnalla, koska ei halukkaita). Tekee 3 päiväistä viikkoa, kun hänelle riittää "vain" joku 7ke kuukausipalkka.

Tommosen kun joskus yrittää opettaa oikeisiin töihin, niin saattaa olla haastetta.

No itse tiedän yhden terveyskeskuslääkärin joka käy pienellä paikkakunnalla päivystämässä (aivan yli hinnalla, koska ei halukkaita). Tekee 3 päiväistä viikkoa, kun hänelle riittää "vain" joku 7ke kuukausipalkka.

Tommosen kun joskus yrittää opettaa oikeisiin töihin, niin saattaa olla haastetta.
Miten pitkiä päiviä ja kuinka kaukana asuu? Jos 12 tuntisia ja asuu ulkopaikkakunnalla 3 päivää viikosta, niin ei herkkua sekään.

Miksi toi ei olisi ”oikeaa työtä”?

Jos 12 tuntisia ja asuu ulkopaikkakunnalla 3 päivää viikosta, niin ei herkkua sekään.
No näillehän on sairaalan puolesta keikka-asunnot/lepotilat, niin ei tarvii edes kämppää vuokrata. Varmaan just ja just pärjää, jos vertaa siihe raksapenaan, joka on 5pv viikosta toisella paikkakunnalla painamassa jotain kerrostaloa pystyyn.

Miksi toi ei olisi ”oikeaa työtä”?
Ehkä ilmaisin itseäni vähän huonosti, mutta kuvittelisin että tuollaisilla "downshiftaajilla" ei välttämättä olisi tarpeeksi resilienssiä, jos pitäisi leipänsä eteen esim. 5pv viikossa kuokkia ojaa.

Sitten ihmetellään, miten sote on kallista, kun lääkärimäärät lobattu niin alas ja palkat karanneet käsistä sekä loputkin downshiftailee, kun ei jaksa tehdä edes 38h viikossa töitä.

Ei tuo terveyskeskulääkärin duuni nyt mitään herkkua ole kun on jatkuva kiire ja saa kuunnella Marjatta-mummon juttuja harhoista ja yksinäisyydestä sekä tähystellä Penan peräpukamia. Palkan pitäisi olla paljon korkeampi, että itse harkitsisin työn vaihtamista tuollaiseen IT-alalta (jos kuvitellaan, että minulla olisi alalle pätevyys).

Ehkä ilmaisin itseäni vähän huonosti, mutta kuvittelisin että tuollaisilla "downshiftaajilla" ei välttämättä olisi tarpeeksi resilienssiä, jos pitäisi leipänsä eteen esim. 5pv viikossa kuokkia ojaa.

Sitten ihmetellään, miten sote on kallista, kun lääkärimäärät lobattu niin alas ja palkat karanneet käsistä sekä loputkin downshiftailee, kun ei jaksa tehdä edes 38h viikossa töitä.
Miksi pitäisi tehdä se 5 pv, jos vähemmälläkin pärjää? Noin mäkin tekisin. Tossahan tulee sitten työllistettyä useampi lääkäri, kun joku muu tekee sitten ne puuttuvat 2pv.

On tuossa monia muitakin asioita mitä pitäisi miettiä ja verrata kuin pelkät tunnit. Esim. joutuuko omalla ajallaan ylläpitämään osaamistaan ja miten pitää olla saavutettavissa. Muutenkin tietotyön ja fyysisen työn suora vertaaminen on aina vähän haastavaa, kun rasittavat eri tavalla itse töissä ja niiden ulkopuolella. Mutta lääkäreitä voisi kyllä olla määrällisesti enemmän, että ei voisi ns. ”kiristää” tekijäpuutteella kaikenlaisia ehtoja soppariin ja ihan siksikin, että saisi kunnollista palvelua.

Tämä ”ei jaksa edes 38h viikossa” kalskahti jotenkin korvaan. Ainakin tietotyössä tuo 37,5h työviikko on aika teennäistä ja vanhentunutta. Ei kukaan oikeasti pysty tuollaiseen määrään tehokasta aivotyötä. Lyhyemmälläkin työviikolla saisi varmasti saman aikaan, kun on vähemmän sitä tyhjäkäyntiä. Muutenkaan en oikein ymmärrä isojen työtuntien ihannointia kun ei täällä kuuluisi olla tarkoitus elää vain töitä tehdäkseen. Kaikki työ on tehostunut hirveästi ja jatkossa AI:n kanssa varmasti vielä enemmän niin sen olisi pikkuhiljaa aika näkyä myös työtuntien määrässä.

Viimeksi muokattu:
No näillehän on sairaalan puolesta keikka-asunnot/lepotilat, niin ei tarvii edes kämppää vuokrata. Varmaan just ja just pärjää, jos vertaa siihe raksapenaan, joka on 5pv viikosta toisella paikkakunnalla painamassa jotain kerrostaloa pystyyn.
36 tuntia kolmessa vuorokaudessa terveyskeskuksessa vs 37,5 tuntia etänä joustavin työajoin. Koulutus tolla lääkärillä lienee lisensiaatti tai tohtori.

Raksapenaan on turha verrata, se olisi lähärin tasoa.

Se on vähän miten sen ottaa. Itse olen ollut koko urani tuollaisessa firmassa ja sinänsä urapolku on hyvin selkeä. Ylennyksiä ja palkankorotuksia tullut tasaisesti. Olen melko vaatimaton tyyppi enkä ole ikinä mielestäni pyrkinyt näyttämään mitään vaan hoitanut hommat hyvin. Mutta tottakai noissa pitää myös pystyä ottamaan roolia ja näyttämään että pystyt toiminaan ns. seuraavalla tasolla. Ylennykset eivät tule automaationa vuosien mukaan vaan pitää pystyä osoittamaan että pystyy toiminaan seuraavalla uratasolla.

Kuten sanoin, ei ole itseltä pois jos joku haluaa teettää korjaamolla.

Ja tarkoitan mukavuuksilla esim. nelivetoa. Siihen ei kympit riitä kun pitää huoltaa.

Ja pitää olla kyllä joku litran kippo, että öljynvaihto maksaa kymppejä. Itsellä on öljyn määrä 7l, niin kympeillä selviää tilaamalla öljyn Saksasta ja vaihtamalla itse.

Jakohihnan vaihto saattaa edelleen johonkin perusvaihtoon olla sen muutaman satasen, mutta jos perusvaggilaisiin taisi olla lähempänä tonnia.

Kyllähän kaiken saa käännettyä päälaelleen, kun etsii ääriesimerkit.

Eikun viekää vaan autonne huoltoon kun ei kerran kirpaise. :thumbsup:
Ihan itse etsit tässä ääriesimerkit.

Jakohinhnan vaihto perus vaggilaisiin maksaa satasia, omaani vaihdatin pari vuotta sitten ja maksoi 420€ osineen (vaihtoväli 6 vuotta/200tkm). Kyseessä 13 vuotta vanha Golf.

Oljymäärä 7 litraa? Ajat jollain vanhalla V8 koneella?

Neliveto ollut työautossa vasta 10 vuotta, ei ole muuten vaatinut mitään ylimääräistä huoltoa ja toimii, tämäkin on toki vag kukine niin ei mene läpi tällä foorumilla?

Ei oo ollu itellä kyllä hinkua mihinkään verkkokauppojen koodailuun pk-yrityksille julkkaripuolen isoista järjestelmäprojekteista..

Mutta onko Tata Consulting tuttu? Näköjään intialainen firma ja jää kyllä lähettämättä mitkään CV:t sinne, mutta joku rekrykonsultti huuteli pilviarkkarin hommiin kys. firmalle ja ihan ok liksalla, niin tuli vaan mieleen. Ja siis ensimmäinen intialainen IT-talo, kun kuulen, että Suomessa toimintaa..

Ihan itse etsit tässä ääriesimerkit.

Jakohinhnan vaihto perus vaggilaisiin maksaa satasia, omaani vaihdatin pari vuotta sitten ja maksoi 420€ osineen (vaihtoväli 6 vuotta/200tkm). Kyseessä 13 vuotta vanha Golf.

Oljymäärä 7 litraa? Ajat jollain vanhalla V8 koneella?

Neliveto ollut työautossa vasta 10 vuotta, ei ole muuten vaatinut mitään ylimääräistä huoltoa ja toimii, tämäkin on toki vag kukine niin ei mene läpi tällä foorumilla?

Jahas, että taas tälle linjalle.

2-litrainen TDI-Octavia ei sitten vissiin ole perus-VAG?

Sulla on ollut hyvä tuuri jos et ole kymmeneen vuoteen joutunut nelivedolle tekemään edes peräöljyjen vaihtoa.

Eikä kyllä kiinnosta alkaa sulle selvittelemään, millä ajan.

Sanoin jo kertaalleen että ei muuta kun sinne korjaamolle vaan jos ei kerran kirpaise. Mikä kohta siitä jäi ymmärtämättä?

Tämä ketju on palkkakeskustelu eikä mikään väittely autojen korjauksista.

Niin onkin ja liittyi alun perin ostovoimaan joka taas liittyy palkkoihin. Mutta sitten alkoi vääntö.

Yritin sanoa, että auton pitää olla yksinkertainen, jotta huolto ei maksa korjaamossa paljoa. Siitäkin on näemmä monia näkemyksiä, mikä on yksinkertainen. :D

Mutta jotta ei tule nollapostaus, niin sellainen kontribuutio, että nyt kun on omaa väkeä potkittu pois palkkalistoilta ja joudutaan sitten käyttämään extejä, niin ullatus, ullatus, hinnat on lähteneet nousuun ja kuuleman mukaan 200e/h jo asiantuntijatasolla ei ole mikään ihmeellinen pyyntö nykyään.

Noin vinkkinä palkkaneuvotteluihin.

Tässä itse työnhaussa ja on näköjään aika tiukassa senioritason osaajallekin kovapalkkaiset hommat. Itse olen 100t€/vuoteen antanut palkkatoiveeksi ja yhdessä paikassa olin varmasti top3 -ehdokas, mutta palkkatoive pudotti mut pois (en ollut valmis joustamaan) Toisessa on nyt viimeinen haastattelu edessä, mutta tiedossa on jo, että tohon palkkatoiveeseen ei päästä. Kolmannessa on eka haastattelu takana ja vaikuttaa palkkapyyntö olevan vähän yläkanttiin siinä. Tiedän olevani ihan top-ehdokas tohonkin hommaan.

Saas nähdä. Itsellä >20v kokemus usealta eri kulmalta haettuihin positioihin (asiakkaan puolelta, konsultoinnista ja myynnistä).

Pakko näköjään vähän joustaa palkassa. Viimeiset 7v kuitenkin tulot olleet nousujohteisesti 90-155t€, keskiarvon ollessa yli 120t€.

Ei siinä, toimeen tulee kyllä, mutta onhan se asennoiduttava vähän uudelleen työhön, jos palkka putoaa 50-60t€ vuoteen…

Tässä itse työnhaussa ja on näköjään aika tiukassa senioritason osaajallekin kovapalkkaiset hommat. Itse olen 100t€/vuoteen antanut palkkatoiveeksi ja yhdessä paikassa olin varmasti top3 -ehdokas, mutta palkkatoive pudotti mut pois (en ollut valmis joustamaan) Toisessa on nyt viimeinen haastattelu edessä, mutta tiedossa on jo, että tohon palkkatoiveeseen ei päästä. Kolmannessa on eka haastattelu takana ja vaikuttaa palkkapyyntö olevan vähän yläkanttiin siinä. Tiedän olevani ihan top-ehdokas tohonkin hommaan.

Saas nähdä. Itsellä >20v kokemus usealta eri kulmalta haettuihin positioihin (asiakkaan puolelta, konsultoinnista ja myynnistä).

Pakko näköjään vähän joustaa palkassa. Viimeiset 7v kuitenkin tulot olleet nousujohteisesti 90-155t€, keskiarvon ollessa yli 120t€.

Ei siinä, toimeen tulee kyllä, mutta onhan se asennoiduttava vähän uudelleen työhön, jos palkka putoaa 50-60t€ vuoteen…

Tämä. Jos haetaan senioritason tekijää, niin ei sitä oikein tahdo löytyä junioritason palkalla. Mutta tätähän ei ne HR business partnerit oikein ymmärrä.

Sattui tässä melkoisen hauska homma eilen, kun tekaisn tuonne erään toimittajan portaalin profiilin, niin eikö sieltä sitten soita jamppa alihankkinjaverkoston rekrypuolelta, että "olis tämmöinen puolen vuoden case". Soitteli jo kelloja siinä kohtaa ja varmistuksen sain myöhemmin, että meikäläisen entinen työnantajahan se on vähän tehnyt lisämäärittelyitä ja nyt ei meinaa arkkarin aika riittää.

Itsellä taas on vielä toistaiseksi melko matala hinta laitettuna, kun ei ole refejä vielä kertynyt, niin oletettavasti siksi kiinnosti.

Olisiko tiimi sitten katsonut pienenä riskinä, joskaan en niin hullu sentään ole, että lähtisin ulkoisena konsulttina torpedoimaan entistä työnantajaa. :cigarbeye:

No tuli sieltä sitten vastaus, joka pisti hiukan huvittamaan. Kuulemma haetaan nyt hiukan "valmiimpaa tekijää". No ehkä näin, mutta sitten ei hintakaan ehkä olisi tuo.

Ja kun toisaalta ei ole oikein annettu tehdä, niin taitotaso ei ole ehkä ihan vielä itsellekään selvä. Erilaisia systeemeitä nyt on tullut kuitenkin konffailtua pieni ikänsä niin työn kuin harrastuksen puolesta..

Mitä noista senioritason hommista yleensä maksetaan? Tuo 155 t€ alkaa olla jo semmoinen liksa että monet toimaritkin tienaa vähemmän niin ei ihme että pudotusta tulee.

Mitä noista senioritason hommista yleensä maksetaan? Tuo 155 t€ alkaa olla jo semmoinen liksa että monet toimaritkin tienaa vähemmän niin ei ihme että pudotusta tulee.
Itse olen kaikkien tuntemassa isossa suomalaisessa pörssifirmassa, ja arvioisin, että täällä saa olla sellainen satakunta alaista ennen kuin edes 100k paukkuu.

Itse olen kaikkien tuntemassa isossa suomalaisessa pörssifirmassa, ja arvioisin, että täällä saa olla sellainen satakunta alaista ennen kuin edes 100k paukkuu.

Sitten vielä ihmetellään, että miksi joitakin kirpaisee jo viiden huntin autonhuolto. :D

Suurimman osan senioripuolen palkat lienevät siellä 5-6ke paikkeilla kuussa, joka jättää maamme upean verotuksen jälkeen sellaiset reilut 3 kiloa lapaan.

Sitten kun jo linkkaria lainatakseni (en muista tarkkaa sanamuotoa), ns. sosiaalinen asuminenkin tarjoilee jo 1500e/kk vuokria, niin se on siinä, mikäli sattuu olemaan perhettä ja lapsia harrastuksineen.

Tähän voi nyt sitten ne korvessa asuvat peräkammarin pojat tulla kertomaan, että miten vaikka tonnilla kuussa pärjää kyllä ihan hyvin. Eipä sillä, itsekin pärjäisin, mutta se taitaisi vaatia sitä, että pistäisi tuon naispuoleisen olennon omille teilleen ja muuttaisi isäukon luokse korpeen itsekin - ja ryhtyisi elämäntapatyöttömäksi, mikäli nyt sitten sopivia etätöitä ei sattuisi löytymään.

• Tykkää
Reactions: eba

Ne on kovia liksoja tavallisen "erikoisasiantuntijan" saappaista katsottuna. Meillä EVP-tittelillä saa jonkun 160-170 k€ vuoteen, jos verokonetta on uskominen.

Tuonne €70-80k isoissa konsulttifirmoissa kai lähtökohtaisesti, ja joinain vuosina voi bonarit nostaa huntin paikkeille. Sitten voi olla että joidenkin hassujen venkoilujen (jotain yritysjärjestelyjä, vanhat vanhoilla ehdoilla uuteen malliin joka ei ihan istu tms) voi tulla aika korkeitakin perusliksoja onnekkaille. Mutta luulisin että suurin osa noista +100k liksoista tulee pienissä firmoissa missä ei ole elätettävää organisaatiota, eli ei juuri ole hemmoja jotka ei tee itse (tai tekee pienen osan) laskutettavaa duunia, ja iso osa asiakaslaskutuksesta tulee suoraan duunarin liksaan. Esm. €3k/kk+50% laskutuksesta on isot pojat kertoilleet. Kuitenkin se tuntilaskutus pyörii seniorilla siinä huntista ylöspäin (joskus saattaa hyvässä alessa saada alle), niin tuleehan siitä ihan kiva liksa. Se, miten kiva, riippuu sitten paljon siitä kuinka ylhäällä onnistuu pitämään laskutettavuuden pidemmällä aikavälillä.

• Tykkää
Reactions: eba
Ei oo kokemusta, mutta mun hunch on, että "asiakaspuolella" eli ei-konsultti/eilakaislafirmoissa maksetaan vielä nihkeämmin, kymppi tai pari vähemmän vuodessa jaa bonarit on useilla aloilla kai aika laihat. Muuten meno voi sitten olla leppoisampaa (en ole ihan varma uskonko tähän) ja edut paremmat(?) Ainakin julkisen lomat on monesti kateutta herättäviä.

Juu, konsulttihommista sitten toki enemmän. Sitten jos omaan piikkiin tekee, niin voi päästä ihan hyvällekin ansiolle - eihän siinä yrittämisessä muuten mitään järkeä olisikaan..

No myynnissä ne parhaat liksat on. Itsekin olen ollut myyntipuolella viime ajat ja siellä tollainen 100t€+ on ihan saavutettavissa monessakin firmassa. Parhaat myyjät meillä sai 250-300t€/vuosi. Itse en siis myyjä ole ollut, mutta myyntiorganisaatiossa kuitenkin. Konsulttihommissa mulla jäänyt alle satkun. Mutta kyllä isossa konsulttitalossa Seniorina, joka tarkoittaa jotain 50/50 konsultointia ja myyntiä, pääsee 120t€ paremmalle puolelle vuodessa.

Herää vaan kysymys, että miksi edes vaihtaa jos palkat putoaa heti sen 5-60t€ vuoteen?

Statistiikka

Viestiketjuista
284 036
Jäsenet
78 743
Uusin jäsen
teddie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom