Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Eihän ne vähennykset marginaaliveroon vaikuta? Jos tienaat 115ke ja marginaali prosentti on vaikka 60 sivukuluineen niin samaan se on vaikka lätkisi 7ke vähennyksiä. Tai siis samat vähennyksethän sitä laittaisi teki töitä sitten 85ke, 100ke tai 115ke edestä
Tottaka. Mutta mun elämänkokemuksella 100te tienaavalla on ehkä keskimäärin enemmän vähennyksiä kuin kaupan kassalla. Saatan olla väärässäkin, mutta näin mun oma perstuntuma sanoo.

Ja kyllä noilla vähennyksillä ihan se verokortin prosentti muuttuu alaspäin. Mulla taitaa olla joku 3te vuoteen vähennyksiä ollut..

Tottaka. Mutta mun elämänkokemuksella 100te tienaavalla on ehkä keskimäärin enemmän vähennyksiä kuin kaupan kassalla. Saatan olla väärässäkin, mutta näin mun oma perstuntuma sanoo.

Ja kyllä noilla vähennyksillä ihan se verokortin prosentti muuttuu alaspäin. Mulla taitaa olla joku 3te vuoteen vähennyksiä ollut..
Kyllä kyllä tienaan itsekin hyvin ja vähennyksiä on aika paljon. Mutta marginaalivero on (mututuntumalla) täsmälleen sama oli vähennyksiä tai ei kun puhutaan vaikka >100ke vuosituloista.

Kyllä kyllä tienaan itsekin hyvin ja vähennyksiä on aika paljon. Mutta marginaalivero on (mututuntumalla) täsmälleen sama oli vähennyksiä tai ei kun puhutaan vaikka >100ke vuosituloista.
Hmm. Olen eri mieltä.

Chatgpt myös

Kyllä,marginaalivero voi muuttua, jos sinulla on verovähennyksiä. Marginaalivero tarkoittaa sitä veroprosenttia, jota sovelletaan seuraavaan ansaitsemaasi euroon. Vähennykset voivat pienentää verotettavaa tuloa, mikä voi laskea kokonaisveroprosenttia ja siten myös marginaaliveroa, jos vähennykset siirtävät sinut alempaan veroluokkaan tai pienentävät progressiivisen verotuksen vaikutusta.

Meniköhän oikein..

Hmm. Olen eri mieltä.

Chatgpt myös

Kyllä,marginaalivero voi muuttua, jos sinulla on verovähennyksiä. Marginaalivero tarkoittaa sitä veroprosenttia, jota sovelletaan seuraavaan ansaitsemaasi euroon. Vähennykset voivat pienentää verotettavaa tuloa, mikä voi laskea kokonaisveroprosenttia ja siten myös marginaaliveroa, jos vähennykset siirtävät sinut alempaan veroluokkaan tai pienentävät progressiivisen verotuksen vaikutusta.

Meniköhän oikein..
Jos nyt ei chatgpt:tä käytettäisi lähteenä kuitenkaan. Vähennysten vaikutus marginaaliveroprosenttiin on melko yksinkertainen. Jos tienattuun lisäeuroon tarvitaan vähennykseen kelpaavia kuluja, voi näiden vähennysten katsovan myös vaikuttavan marginaaliveroprosenttiin. Jos lisäeurot saa tienattua ilman lisäkuluja tai kulut ei ole vähennyskelpoisia, ei vaikutusta marginaaliveroon ole.

Sopiva hinta olisi se, että yhdellä nettotuntipalkalla saisi palkattua yhdeksi tunniksi duunarin hommiin.

Se, että saisin vaihdettua omaa osaamistani 1:1 jonkun toisen osaamiseen kuulostaa minusta ihan suhteellisen reilulta. Jos nyt haluan aivokirurgin palveluita, niin hyväksyn että voin joutua maksamaan enemmän kuin tunnin, mutta tälleen lähtökohtaisesti ”tavallisten ihmisten” vaihtaessa työpanosta 1:1 kuulostaa ihan reilulta lähtökohdalta.

Ongelma ei ole duunarin palkka tai edes sen sähköfirman hallinnon kulut, vaan ne kaikki verot jotka menevät kaikista väleistä ja nostavat duunarin bruttohinnan aivan älyttömiin sfääreihin suhteessa omiin ansioihin.
Mietin tätä omaa vastaustani lisää ja oikeastaan 1:1 vaihdossa netto vs. brutto ei ole järkeä.

Kun minä tienaan 25€ nettopalkkaa, siitä kertyy minulle myös eläkettä + maksetaan sairausvakuutusmaksut ja muut vastaavat.

Jos haluan ostaa 25€ nettopalkkaisen duunarin työtunnin, niin lienee reilua, että hänelle kertyy samat edut - muutenhan hän tekee oman vanhuudenturvansa ja sairastumisensa uhalla töitä minulle.

Eli ehkä realistisempi vaatimus olisi karkeasti se, että omalla bruttoliksalla (sisältäen työnantajamaksut) pitäisi saada ostettua suunnilleen se tunti työtä keskimäärin.

Mietin tätä omaa vastaustani lisää ja oikeastaan 1:1 vaihdossa netto vs. brutto ei ole järkeä.

Kun minä tienaan 25€ nettopalkkaa, siitä kertyy minulle myös eläkettä + maksetaan sairausvakuutusmaksut ja muut vastaavat.

Jos haluan ostaa 25€ nettopalkkaisen duunarin työtunnin, niin lienee reilua, että hänelle kertyy samat edut - muutenhan hän tekee oman vanhuudenturvansa ja sairastumisensa uhalla töitä minulle.

Eli ehkä realistisempi vaatimus olisi karkeasti se, että omalla bruttoliksalla (sisältäen työnantajamaksut) pitäisi saada ostettua suunnilleen se tunti työtä keskimäärin.
Jos on halvempi tehdä homma itse vaikka joutuisi ottamaan palkatonta vapaatakin niin miksipä sitä ei tekisi sitten itse? Poislukien tietenkin keissejä kuten syystä X ei halua tehdä itse, ei osaa tehdä itse, ei saa tehdä itse, ei saa palkatonta vapaata jne.

Olettaen, että pointti on optimoida oma nettotulo(kaikkien menojen+verojen jälkeen) niin tyhmähän se on maksaa liikaa. Toki nettotulon optimointi ei välttämättä ole päämäärä.

Suomi on kyllä hyvin tienaavien akateemisten tee-se-itse-miesten maa. Ainakin osittain johtuu juurikin työvoimakustannuksista.

Ei tulisi itselle mieleenkään palkata ketään seiniä maalaamaan/tapetoimaan tai teettää auton huollot/pikkuremontit pajalla. Hyi olkoon kun tulisi kalliiksi. :D

Suomi on kyllä hyvin tienaavien akateemisten tee-se-itse-miesten maa. Ainakin osittain johtuu juurikin työvoimakustannuksista.

Ei tulisi itselle mieleenkään palkata ketään seiniä maalaamaan/tapetoimaan tai teettää auton huollot/pikkuremontit pajalla. Hyi olkoon kun tulisi kalliiksi. :D

Tämä tässä näin. Nytkin vähäsen jo itkettää valmiiksi, kun joutuu pyöränlaakerin vaihdattamaan korjaamolla. Vaan eipä noita ilman prässejä itse laitella - tai no ehkä jollain diyllä, mutta varasto on talviteloillaan (lue: sekaisin), eikä suuremmin kyllä intoakaan alkaa itse tusaamaan, kun purattaa sangen riittämiin.

Pelkkä parempilaatuinen laakeri oli korjaamon hinnalla 110e ja siihen sitten tunti tai pari töitä vähän sen mukaan, miten tiukassa paikat on, niin parin-kolmen huntin reissu on tiedossa.

Muuten teenkin sitten autoihin kaiken mahdollisen itse, mikäli se nyt ei vaadi mahdottomia työkaluinvestointeja. Plus että kesäkelissa on huomattavasti paljon kivempi tusata kuin tuolla pakkasessa.

Sitten kun tässä on vielä sekin, ettei nauti enää kk-palkkaa tai oikeastaan juuri mitään palkkaa ja joutunee jostain hoitamaan pientä rahoitusta pariksi kuukaudeksi, että saa laskutukset pyörimään, niin mukavahan se on tuollaisia pieniä ekstroja kaivella.

e. Luonnollisesti työkalut toki pysyy ainakin jossain määrin käsissä myös muuten, joten elektroniikan korjaukset sun muut teen itse, mm. nyt käytössä olevassa läppärissä on kyllä takuu, mutta en jaksanut huolehtia siitä, vaan vaihdoin itse prossulle paremmat lämpötahnat, niin alkoi lämmöt pysymään kurissa.

Muutamaan sukulaisen luurin vaihdellut näyttöä ja akkua jne.

Viimeksi muokattu:
Kieltämättä ovat kyllä kovan työehtosopimuksen neuvotelleet kun herran vuonna 2025 näyttää alimman vaatimusryhmän pakkaus olevan niinkin antelias kuin 10,02€/h eli 1746€/kk. Siis mitä helvettiä?

Noin 20 vuotta sitten olin nuorena pojankloppina varastolla töissä haahuilemassa ja käytetyn TES:n alin taulukkopalkka oli jo silloin 10,5€/h. Nykyisellään tämä näyttää olevan 16,33€/h.

Suomessa on kyllä mielenkiintoista, että käytännössä saman tasoisesta/kaltaisesta työstä maksetaan täysin eriäviä palkkoja riippuen yrityksen toimialasta - ei niinkään työn vaatimuudesta, itse työn tuottavuudesta tai yrityksen palkanmaksukyvystä.
Parhaassa tapauksessa samassa hallissa työskentelee alihankkijoita ja "talonmiehiä" samoissa hommissa ja kyseiset henkilöt ovat eri liitoissa ja saavat näin ollen eri palkkaa ja esimerkiksi eri iltalisiä.

Tämmöistä tilannetta itse todistin juurikin, kun menin juuri ammattikoulusta valmistuneena kesätöihin ja olin tämän ison yrityksen kirjoilla. Palkkaus oli JHL tessin mukainen ja varmaan sieltä työehtosopimuksen alapäästä tuntitaksaksi katsottii ~12,5€/h, joka oli ihan mukava palkka reilu 10v sitten juuri valmistuneelle. Samassa yrityksessä työskenteli myös velipoika, mutta hän oli alihankkijana ja palkkaus olikin Metalliliiton/Teollisuusliiton tessin mukainen ja hänellä oli palkka ~11,3€/h, vaikka oli työskennellyt tuolla jo useamman vuoden. Tämän asian kuultuaan velipoika ja muutama muukin taisi marssia pyytämään palkan korotusta, kun kesähessutkin tienaa enemmän kuin he alihankkijat.:lol:

Onhan se toisaalta huvittavaa, että tässä maassa hyvätuloisille mikään ei saisi maksaa mitään. Vai onko korkeammin koulutetut vaan muita hintatietoisempia?

Jotenkin miellän sen niin, että kun näin insinöörinä joutuu töissä huolehtimaan projektin budjetin optimoinnista, niin sama jää päälle myös vapaa-ajalle ruokakauppaan ja kaikkeen muuhunkin. :lol:

Sekin on mielenkiintoista, että työssä, joka on pisteytetty vaativuuden suhteen, voi samassa yrityksessä ja samalla vaativuuspisteellä saada 3000 €/kk tai 6000 €/kk. Tuo alaraja on minimipalkka ja sen ylittävä osa on ns. henkilökohtaista palkanosaa. Missään ei vaan ole avattu, mistä se heko-osuus muodostuu ja miten siihen voi vaikuttaa, jotta palkka nousisi.
Näin henkilönä joka työskentelee hommissa jossa liittoja ei kauheasti mietitä tää kuullostaa oudolta. Meillä kaikissa positioissa taitaa olla joku skaala jossa ylä ja alalaita. Toki läpinäkyvyyttä ei kauheasti ole, edes rajat ei välttämättä ole julkisesti tiedossa puhumattakaan perusteista jolla yksilö asettuu skaalalle.

Kuitenkin lähtökohtaisesti kannattaisin sitä että tekemällä hyvin voi vaikuttaa merkittävästi palkkaansa. Olis vaan parempi jos se olis läpinäkyvää.

Onhan se toisaalta huvittavaa, että tässä maassa hyvätuloisille mikään ei saisi maksaa mitään. Vai onko korkeammin koulutetut vaan muita hintatietoisempia?

Jotenkin miellän sen niin, että kun näin insinöörinä joutuu töissä huolehtimaan projektin budjetin optimoinnista, niin sama jää päälle myös vapaa-ajalle ruokakauppaan ja kaikkeen muuhunkin. :lol:

Kun välillä tuntuu että vaikka ja kuinka optimoi, niin ei tahtonut ihan kohtuullinenkaan palkka riittää - etenkään ylimääräisiin menoihin.

Kyllähän tuolla Motonetin yhteydessä olevalla korjaamollakin oli tuntiveloitus 95e/h, niin kysymys ei välttämättä ole siitä, että ei saisi maksaa mitään. Mielelläni maksan työstä, mutta jos itse joutuu tekemään kaksi tuntia töitä, että saa maksettua yhden tunnin, niin suhde on mielestäni hiukan pielessä.

Kirkuen palkkaan jonkun tekemään nuo edellämainitut jos tarvitsee.

Vähän huvittava tämä keskustelu jossa kaikki haluaisivat voida tunnin omalla nettotyöllä voida ostaa tunnin toisen henkilön työtä, sisältäen toisen verot, eläkemaksut ja lisäksi vielä palkan.

Itseäni ei ainakaan kiinnostaisi esim. auton huoltoa varten ottaa palkatonta vapaata ja opiskella miten ihmeessä ja missä saan vaikka aiemmin mainitun pyöränlaakerin vaihdettua jos sellainen on porsinut (huom. hypoteettinen esimerkki, turha tarttua). On ihmisiä joita sellainen kiinnostaa ja heille sillä on suuri merkitys. Samalla on hyvä muistaa että suurelle osalle ihmisistä on esim. ihan ok maksaa 100-200 euroa ylimääräistä tietokoneen kasaamisesta, vaikka meille nörteille se on puolen tunnin homma.

Toisaalta usein yhteiskunta pakottaa maksamaan täysin turhasta. Esimerkkinä tiedän hyvin itsekin koska olen työkykyinen ja koska en, mutta jostain syystä sille pitää saada niukkuuteen perustuvalla hinnoittelulla asiantuntijan lausunto 150-200 euron hintaan..

Vähän huvittava tämä keskustelu jossa kaikki haluaisivat voida tunnin omalla nettotyöllä voida ostaa tunnin toisen henkilön työtä, sisältäen toisen verot, eläkemaksut ja lisäksi vielä palkan.

Itseäni ei ainakaan kiinnostaisi esim. auton huoltoa varten ottaa palkatonta vapaata ja opiskella miten ihmeessä ja missä saan vaikka aiemmin mainitun pyöränlaakerin vaihdettua jos sellainen on porsinut (huom. hypoteettinen esimerkki, turha tarttua). On ihmisiä joita sellainen kiinnostaa ja heille sillä on suuri merkitys. Samalla on hyvä muistaa että suurelle osalle ihmisistä on esim. ihan ok maksaa 100-200 euroa ylimääräistä tietokoneen kasaamisesta, vaikka meille nörteille se on puolen tunnin homma.

Toisaalta usein yhteiskunta pakottaa maksamaan täysin turhasta. Esimerkkinä tiedän hyvin itsekin koska olen työkykyinen ja koska en, mutta jostain syystä sille pitää saada niukkuuteen perustuvalla hinnoittelulla asiantuntijan lausunto 150-200 euron hintaan..

Pyöränlaakeri on tosiaan vähän huono esimerkki, kun vaatii hiukan järeämmät työkalut.

En ole palkatonta ottanut kertaakaan auton laittamista varten. Toki on ollut kaksi autoa, jolloin voi toista seisottaa.

Ja myönnettäköön, että kyllähän se vaatii harrastuneisuutta, mutta esimerkiksi itse tehdyt jarrulevyjen ja -kenkien vaihto kustansi n. 300€ Brembon osilla ja yhden perjantai-illan kaverin kanssa. Hinta korjaamolla sellaiset 1,5ke osineen.

Apulaitehihna ja kompuran uusinta kilkkeineen oli hiukkasen isompi homma ja auto seisoikin myös pienoisen epäonnen takia monta viikkoa.

Vaan en edes halua tietää, mitä hihnan vaihto kiristimineen, vesipumppuineen, vapaakytkimineen ja uusi kompura olisi yhteensä kustantanut laitettuna..

En odota saavani työtuntia oman työtunnin hinnalla, mutta kyllä etenkin jarrurempassa jäi tuntipalkoille, ja pystyi vielä ostamaan remppakaverille kassillisen RPSn oluita maisteltavaksi palkkana.

Musta hyvä esimerkki on huoneen seinän maalaaminen. Teoriassa onnistuu keneltä vain, mut ainakin multa vie käytännössä koko päivän eikä jälki välttämättä vastaa ihan ammattilaista (mut riittävän hyvä kuitenkin).

En mä allekirjoita tota, että kenen vain pitäisi saada tunnin työllä tunti maalaria. Kuitenkin voi miettiä kuinka monta tuntia ylimmässä tulo-desiilissä olevan johtajan pitää tehdä töitä saadakseen maalarin tunniksi? Jossain on varmasti piste jossa oikeasti harkitsisi ammattilaisen palkkaamista hommaan.

• Tykkää
Reactions: eba
Musta hyvä esimerkki on huoneen seinän maalaaminen. Teoriassa onnistuu keneltä vain, mut ainakin multa vie käytännössä koko päivän eikä jälki välttämättä vastaa ihan ammattilaista (mut riittävän hyvä kuitenkin).

En mä allekirjoita tota, että kenen vain pitäisi saada tunnin työllä tunti maalaria. Kuitenkin voi miettiä kuinka monta tuntia ylimmässä tulo-desiilissä olevan johtajan pitää tehdä töitä saadakseen maalarin tunniksi? Jossain on varmasti piste jossa oikeasti harkitsisi ammattilaisen palkkaamista hommaan.

Eikös näihin kodin kunnostus/ehostus juttuihin voi käyttää kotitalousvähennystä?

Kun välillä tuntuu että vaikka ja kuinka optimoi, niin ei tahtonut ihan kohtuullinenkaan palkka riittää - etenkään ylimääräisiin menoihin.

Kyllähän tuolla Motonetin yhteydessä olevalla korjaamollakin oli tuntiveloitus 95e/h, niin kysymys ei välttämättä ole siitä, että ei saisi maksaa mitään. Mielelläni maksan työstä, mutta jos itse joutuu tekemään kaksi tuntia töitä, että saa maksettua yhden tunnin, niin suhde on mielestäni hiukan pielessä.
Kuulostaa ikiliikkujalta, jos yleisesti ottaen omalla tunnin nettopalkalla pitäisi saada palkattua joku toinen tunnin bruttopalkalla+ firman katteella. Oravannahkakauppa taas on erikseen, mutta silloin ei yleensä tehdä kuitilla, eikä rahaa liiku välttämättä ollenkaan.
Mutta joku kahden viikon nettopalkka takkamuurarin n. 1,5 päivän työstä kieltämättä kyrsi.

Kuulostaa ikiliikkujalta, jos yleisesti ottaen omalla tunnin nettopalkalla pitäisi saada palkattua joku toinen tunnin bruttopalkalla+ firman katteella. Oravannahkakauppa taas on erikseen, mutta silloin ei yleensä tehdä kuitilla, eikä rahaa liiku välttämättä ollenkaan.
Mutta joku kahden viikon nettopalkka takkamuurarin n. 1,5 päivän työstä kieltämättä kyrsi.

Enpä minä niiin sanonutkaan että pitäisi saada. Mutta jos olet sitä mieltä että autokorjaamojen satasen kahta puolta olevat tuntihinnat on ok ja teetät mielelläsi siellä, niin ei kun vaan. Ei se minulta pois ole. :smoke:

Enpä minä niiin sanonutkaan että pitäisi saada. Mutta jos olet sitä mieltä että autokorjaamojen satasen kahta puolta olevat tuntihinnat on ok ja teetät mielelläsi siellä, niin ei kun vaan. Ei se minulta pois ole. :smoke:
Siinä määrin, missä autokorjaamoja on joutunut työllistämään, niin se on ollut ok. Paljon enemmän kyrsii vaikka maksaa jotain varainsiirtoveroa tyhjästä.

Siinä määrin, missä autokorjaamoja on joutunut työllistämään, niin se on ollut ok. Paljon enemmän kyrsii vaikka maksaa jotain varainsiirtoveroa tyhjästä.

Tämä selvä. Autosi on siis joko kohtuullisen uusi tai yksinkertainen tai ehkä jopa molempia.

Siiloin kun minäkin vielä ajelin uudemmilla autoilla, niin kyllähän joku lähemmäs tonni määräaikaishuollosta oli melko rapsakkaa.

Noihin kymppintonnin kahta puolta oleviin vehkeisiin ei tulisi mieleenkään teettää sen hintaista remonttia, vaikka saisi itse tekemällä tusata puoli vuotta..

Tämä selvä. Autosi on siis joko kohtuullisen uusi tai yksinkertainen tai ehkä jopa molempia.

Siiloin kun minäkin vielä ajelin uudemmilla autoilla, niin kyllähän joku lähemmäs tonni määräaikaishuollosta oli melko rapsakkaa.

Noihin kymppintonnin kahta puolta oleviin vehkeisiin ei tulisi mieleenkään teettää sen hintaista remonttia, vaikka saisi itse tekemällä tusata puoli vuotta..
Tällä hetkellä ei edes ole autoa, mutta joku muutaman tonnin auto on harkinnassa. Sellainen, mihin vaihdetaan öljyt kerran vuoteen ja korjataan joku jos hajoaa tai katsastusmies käskee. Marmoritiskillä ei asioida ja auton arvonlasku pyritään minimoimaan, koska uuden, hinnakkaan auton arvonlaskuun verrattuna huoltojen hinnat ovat peanuts. Olen nähnyt esimerkkilaskuja, joissa joku 800 €/kk ensimmäisten kolmen vuoden aikana on ihan realismia. Isälläkin oli n. 15v sitten auto, jonka uusjankintahinnasta lähti 30 kuukaudessa ja 76 tkm aikana 21 k€.

Tällä hetkellä ei edes ole autoa, mutta joku muutaman tonnin auto on harkinnassa. Sellainen, mihin vaihdetaan öljyt kerran vuoteen ja korjataan joku jos hajoaa tai katsastusmies käskee. Marmoritiskillä ei asioida ja auton arvonlasku pyritään minimoimaan, koska uuden, hinnakkaan auton arvonlaskuun verrattuna huoltojen hinnat ovat peanuts. Olen nähnyt esimerkkilaskuja, joissa joku 800 €/kk ensimmäisten kolmen vuoden aikana on ihan realismia. Isälläkin oli n. 15v sitten auto, jonka uusjankintahinnasta lähti 30 kuukaudessa ja 76 tkm aikana 21 k€.

Joo. no meillä on hiukan erilaiset lähtökohdat autoilussa. :D

Tuo yllä mainittu kun ei tahdo toteutua ihan kaikenlaisilla autoilla. Ts. sen auton on oltava sitten mahdollisimman yksinkertainen ilman mitään ylimääräisiä mukavuuksia tms.

Olen toki samanlaisia valintoja nähnyt muillakin.

Itselle on etenkin tuo toinen sieltä malliston yläpäästä josta ei sen aikaisista varusteista taida puuttua juuri muuuta kuin adaptiivinen vakkari. Ja sitten kun ajatuksena on pitää nuo kunnossa ja mielellään vielä hiukan parannellakin, ts. vähän ylihuoltoa. Ei tuonkaan jarruissa ollut muuta vikaa, kuin että ne täristi hiukan - oletettavasti olisi saattanut jopa puhdistamalla asettua. Mutta koska osien iästä ei ollut tietoa, sen enempää kuin merkistäkään, niin ajattelin, että itse kun laittaa, niin tietää. Eikä ole kyllä jarruista tullut muuta kuin kehuja joka katsastuksesas..

Mutta ollaan jo vähän kaukana aiheesta. Pointti siis oli, että jotta vanhemmassa autossa huoltokulut pysyy kurissa, jos aikoo korjaamolla teettää, niin ei paljoa kärsi nelivetoturboja katsella. :whistling:

En nyt sanoisi, että se johtuu työvoimakustannuksista. Ennemmin, että se johtuu yhteiskunnasta, joka rakennettu korkean verotuksen varaan. Se raha siitä välistä menee vaan kaiken sen talaman pyörittämiseen mitä tänne on haluttu.

Suurin osa ihmisistä on tälläsen systeemin tänne halunnut ja maksaa sen puolesta enempi veroja ja veronluonteisia maksuja. Äänestämällä voi vaikuttaa, mutta tuskin se siitä miksikään muuttuu jo pelkästään eläkeläisten takia + muut siihen vielä päälle jotka tästä maksaa ennemmin kuin jostain muusta.

Eipä siinä tarttis muuta kuin yhteiskunnan palvelut minimiin, koulutus vaatimuksen nolliin. Helvetisti kouluttamattomia maahanmuuttajia mistä osa sitten voisi valua matalan osaamisen töihin. Aika moni homma kuitenkin hoituu jollain tasolla hyvin alkeellisilla työvälineillä. Ei se mikään tekemätön paikka olisi luoda tänne halpatyövoimaa jos niin päätettäisiin.

Ei mua "erikoistyöstä" niin kirpaise maksaa, yleensä kuitenkin puhutaan pituudelta aika lyhyestä jutusta tyyliin sähkö- ja putkityöt. Tai jokin tonnin asbestipurku ei niin itselleni tee pahaa, toki ilmankin pärjäisi jos vaihtoehto olisi jättää tekemättä :whistling:

Sitten kun aletaan mennä tavalliseen pintaremppaan niin alan miettiä homman järkevyyttä. Jokin tapettien vaihto listoituksineen, mahdollisesti vielä maalattu vanhan tapetin päälle ja samalla vanhan seinään upotetun vaatekaapin vaihto modernimpaan jossa on muutakin kuin pelkkä vaatetanko...
Tuosta voi miettiä montako tonnia säästää itse tekemällä, hommat vielä sellaisia ettei se duunari monesti ole edes valtavasti nopeampi (työtunteina) kun ottaa kauppailut yms. mukaan. Kalenteriaikaa tosin helposti ottaa jos ei lomalla/palkattomalla tee.

Pitäisikin kaivella paljonko makkariremppa maksoi. Otin remppafirmalta ja ei tainnut kaikkineen kymppitonni riittää tarvikkeineen. Toki katto ja lattiakin uusiksi, mutta tuo ei sisällä edes vaatekaappeja jotka ostin ja asensin erikseen. Alkaa olla aika pitkän ajan nettopalkka tuossa, toki osan saa vähennyksiin.

Joo. no meillä on hiukan erilaiset lähtökohdat autoilussa. :D

Tuo yllä mainittu kun ei tahdo toteutua ihan kaikenlaisilla autoilla. Ts. sen auton on oltava sitten mahdollisimman yksinkertainen ilman mitään ylimääräisiä mukavuuksia tms.

Olen toki samanlaisia valintoja nähnyt muillakin.

Itselle on etenkin tuo toinen sieltä malliston yläpäästä josta ei sen aikaisista varusteista taida puuttua juuri muuuta kuin adaptiivinen vakkari. Ja sitten kun ajatuksena on pitää nuo kunnossa ja mielellään vielä hiukan parannellakin, ts. vähän ylihuoltoa. Ei tuonkaan jarruissa ollut muuta vikaa, kuin että ne täristi hiukan - oletettavasti olisi saattanut jopa puhdistamalla asettua. Mutta koska osien iästä ei ollut tietoa, sen enempää kuin merkistäkään, niin ajattelin, että itse kun laittaa, niin tietää. Eikä ole kyllä jarruista tullut muuta kuin kehuja joka katsastuksesas..

Mutta ollaan jo vähän kaukana aiheesta. Pointti siis oli, että jotta vanhemmassa autossa huoltokulut pysyy kurissa, jos aikoo korjaamolla teettää, niin ei paljoa kärsi nelivetoturboja katsella. :whistling:

En kyllä sanoisi että "mukavuudet" vaatii paljon huoltoa, ilmastointi ehkä ainut. Tai sitten tarkoitat mukavuuksilla jotain valmistajan erikoisinta (ja tehokkainta) moottoria jota ei Suomessa myyty kuin 3kpl mallin eliniän aikana :cigar2:
Pitänee koputtaa puuta, mutta oma autoilu on ollut kohtuullisen huoletonta. Kyllähän kuluvaa osaa pitää vaihtaa ja minä vaihdan tyyliin raitisilmasuodattimen itse, mutta jos työkalua tarvitaan niin korjaamolle vaan. Ihan normaalia että öljynvaihtoon menee muutama kymppi vuodessa ja jonkun vuoden välein vajaa satanen ilmastoinnin täyttöön tai muutama satanen jarruihin tms. kuluvaan. Autoilun kokonaishinnassa pientä ja ei tarvitse murehtia pääseekö seuraavana päivänä töihin kun jäi remppa kesken. Edellisessä autossa jakohihnan vaihto merkkiliikkeessä 300€ (nyk. ketju) niin siihen hintaan en rupea opettelemaan ja ottamaan riskiä virheellisestä asennuksesta.

Ei mua "erikoistyöstä" niin kirpaise maksaa, yleensä kuitenkin puhutaan pituudelta aika lyhyestä jutusta tyyliin sähkö- ja putkityöt. Tai jokin tonnin asbestipurku ei niin itselleni tee pahaa, toki ilmankin pärjäisi jos vaihtoehto olisi jättää tekemättä :whistling:

Sitten kun aletaan mennä tavalliseen pintaremppaan niin alan miettiä homman järkevyyttä. Jokin tapettien vaihto listoituksineen, mahdollisesti vielä maalattu vanhan tapetin päälle ja samalla vanhan seinään upotetun vaatekaapin vaihto modernimpaan jossa on muutakin kuin pelkkä vaatetanko...
Tuosta voi miettiä montako tonnia säästää itse tekemällä, hommat vielä sellaisia ettei se duunari monesti ole edes valtavasti nopeampi (työtunteina) kun ottaa kauppailut yms. mukaan. Kalenteriaikaa tosin helposti ottaa jos ei lomalla/palkattomalla tee.

Pitäisikin kaivella paljonko makkariremppa maksoi. Otin remppafirmalta ja ei tainnut kaikkineen kymppitonni riittää tarvikkeineen. Toki katto ja lattiakin uusiksi, mutta tuo ei sisällä edes vaatekaappeja jotka ostin ja asensin erikseen. Alkaa olla aika pitkän ajan nettopalkka tuossa, toki osan saa vähennyksiin.

En kyllä sanoisi että "mukavuudet" vaatii paljon huoltoa, ilmastointi ehkä ainut. Tai sitten tarkoitat mukavuuksilla jotain valmistajan erikoisinta (ja tehokkainta) moottoria jota ei Suomessa myyty kuin 3kpl mallin eliniän aikana :cigar2:
Pitänee koputtaa puuta, mutta oma autoilu on ollut kohtuullisen huoletonta. Kyllähän kuluvaa osaa pitää vaihtaa ja minä vaihdan tyyliin raitisilmasuodattimen itse, mutta jos työkalua tarvitaan niin korjaamolle vaan. Ihan normaalia että öljynvaihtoon menee muutama kymppi vuodessa ja jonkun vuoden välein vajaa satanen ilmastoinnin täyttöön tai muutama satanen jarruihin tms. kuluvaan. Autoilun kokonaishinnassa pientä ja ei tarvitse murehtia pääseekö seuraavana päivänä töihin kun jäi remppa kesken. Edellisessä autossa jakohihnan vaihto merkkiliikkeessä 300€ (nyk. ketju) niin siihen hintaan en rupea opettelemaan ja ottamaan riskiä virheellisestä asennuksesta.

Kuten sanoin, ei ole itseltä pois jos joku haluaa teettää korjaamolla.

Ja tarkoitan mukavuuksilla esim. nelivetoa. Siihen ei kympit riitä kun pitää huoltaa.

Ja pitää olla kyllä joku litran kippo, että öljynvaihto maksaa kymppejä. Itsellä on öljyn määrä 7l, niin kympeillä selviää tilaamalla öljyn Saksasta ja vaihtamalla itse.

Jakohihnan vaihto saattaa edelleen johonkin perusvaihtoon olla sen muutaman satasen, mutta jos perusvaggilaisiin taisi olla lähempänä tonnia.

Kyllähän kaiken saa käännettyä päälaelleen, kun etsii ääriesimerkit.

Eikun viekää vaan autonne huoltoon kun ei kerran kirpaise. :thumbsup:

Suurin osa ihmisistä on tälläsen systeemin tänne halunnut ja maksaa sen puolesta enempi veroja ja veronluonteisia maksuja.
Suurin osa on ehkä halunnut, mutta tilastokeskuksen mukaan suurin osa saa enemmän tulonsiirtoja kuin maksaa. Tavallaan ei siis voi yllättyä siitä, että suurin osa ihmisistä on tyytyväisiä siitä, että joku muu maksaa omasta hyvinvoinnista.

En kyllä ihan täysin ole tilastokeskuksen kanssa samaa mieltä tuosta, kun laskevat eläkkeetkin tulonsiirtoiksi. No ehkä suurilla ikäluokilla on maksettu vähemmän kuin mitä saadaan.

En kyllä ihan täysin ole tilastokeskuksen kanssa samaa mieltä tuosta, kun laskevat eläkkeetkin tulonsiirtoiksi. No ehkä suurilla ikäluokilla on maksettu vähemmän kuin mitä saadaan.

Olet ymmärtänyt väärin. Kukaan ei ole maksanut niin paljon kuin tulee saamaan. (olettaen ettei kuole paljon alle omaan ikäluokan keskiarvon) Tai en tiedä, jos olet syntynyt 2025, miten tulevaisuus häntä kohtelee.

Nykyiset työssä olevat maksavat eläkkeet. Kun sinä jäät eläkkeelle, kaikki töihin jäävät työkaverit maksavat sinun eläkkeesi.

Siis TES rajaa palkan maksimia? Kaikkea sitä kuulee. Vai onko tämä esim. vain valtion hommissa?
Ei maksimi, mutta heko-%:t nyt on tuollaisia TES:ssä. Ainahan noi neuvotella aikapalkkaosuudestaan, mutta hekojen max on tuo 26%.

Eli oman alan TES:ssä siis tko (työkohtainen palkan osuus) + hko (henkilökohtainen palkan osuus ... 5-26%) (+ apo (aikapalkkaosuus)) = ap (aikapalkka)

Eli jos/kun pystyy neuvottelmaan palkkaansa TES:n minimiä paremmaksi niin se näkyy tuossa apo:ssa.

1739250296507.png

Ei itse TES, mutta palkkausjärjestelmä, josta TESsissä on palkkaliite. Siinä sanotaan kutakin vaativuuspistettä vastaava alaraja ja palkkamaksimi, joka on siis käytännössä 2x alaraja.
Siis puhutko sinä nyt TVR vai mistä? Avaatko hieman.

Ainakin 9-portaisessa työtehtävien TVR-ryhmäarvostelussa erot on aika pienet ....
1739251336719.png

Linkkaisitko tähän tilastoon?
Sen verran vanha blogi ettei itse tilasto enää aukea, mutta kun blogikin on tilastokeskukselta ek ole syytä epäillä.

Sen verran vanha blogi ettei itse tilasto enää aukea, mutta kun blogikin on tilastokeskukselta ek ole syytä epäillä.

Käytetystä mallistahan tuo riippuu eli lasketaanko työeläkkeet mukaan vai ei:
Suomessa oli vuonna 2013 noin 2,6 miljoonaa kotitaloutta. Noin 1,1 miljoonaa kotitaloutta maksoi tulonsiirtoja enemmän kuin sai – vajaat 45 prosenttia kotitalouksista.

Jos työeläkkeet jätetään laskettujen tulonsiirtojen ulkopuolelle, saadaan maksupuolella olevien kotitalouksien määräksi noin 1,7 miljoonaa ja osuudeksi 66 prosenttia, siis selvästi enemmän kuin tulojen rakennetta kuvaavasta taulukosta havaittava 30 prosenttia. Osuus on vaihdellut 62 ja 70 prosentin välillä 1990-luvun lopusta lähtien.

Ja itse asiassa tilanne on muutoinkin muuttunut:

Viimeksi muokattu:
Jos ajatellaan että lähelle nykyistä olevat eläkemaksut tulivat vasta 90-luvun eläkeuudistuksessa, voidaan sanoa että ensimmäiset omat eläkkeensä maksaneet tulevat eläkeikään 2030-luvulla.

Olet ymmärtänyt väärin. Kukaan ei ole maksanut niin paljon kuin tulee saamaan. (olettaen ettei kuole paljon alle omaan ikäluokan keskiarvon) Tai en tiedä, jos olet syntynyt 2025, miten tulevaisuus häntä kohtelee.

Nykyiset työssä olevat maksavat eläkkeet. Kun sinä jäät eläkkeelle, kaikki töihin jäävät työkaverit maksavat sinun eläkkeesi.
Itse asiassa nykyisen isompien työeläkemaksujen systeemin mukaan eläkemaksuja maksaneet miehet ainakin kupsahtavat eliniän odotteen mukaan ennen kuin saavat edes itse maksamansa rahat takaisin. Tietty ne, jotka 100 vuotiaaksi puskevat saavat omansa jonkinlaisella tuotolla takaisin. Ei tarvitse olla siis juuri syntynyt vaan työelämän joskus 1990-luvulla tai sen jälkeen aloittanut. Sitä ennen maksut olivat niin pieniä, että työuran enimmäkseen ennen tuota tehneet eivät ole omista eläkkeistään maksaneet juuri mitään. Työeläkkeiden rahastoidun puskurin keräämiseen herättiin vasta siinä vaiheessa, kun suuret ikäluokat heräsivät siihen, että kuka heidän nykymittapuuulla runsaskätiset ja aikaiset eläkkeensä oikein maksaa.

Se on kyllä totta, että ne eläkkeenä saadut rahat eivät ole enimmäkseen niitä itse maksettuja, kun vanhoista eläkemaksuista on rahastoitu vain osittaista puskuria sen jälkeen, kun niitä maksuja kasvatettiin tarpeeksi tuon kattamiseksi. Nyt noiden tuotoilla katetaan osa ulos menevistä eläkkeistä.

Näissä laskuissa pitää muistaa huomioida se, että se omassa palkkalapussa näkyvä eläkemaksu on vain pieni osa kokonaisuudesta. Siitä oikeasta, työntekijälle normaalisti näkymättömästä bruttopalkasta menee ~25% eläkemaksuihin tällä hetkellä.

Jonkinlainen aikaisempien sukupolvien pyramidihuijaus siis kyseessä tässä työeläkejärjestelmässä. Ensimmäiset saavat ison tuoton, perässätulijat odotusarvoltaan about nollatuoton, mahdollisesti negatiivisen. Hyvillä geeneillä ja pitkällä iällä sitten jotain plussaa.

Viimeksi muokattu:

Ei pidä paikkaansa. Omakohtsisen laskelman perusteella olisin saanut paremman tuoton palkastani pidätetyille eläkemaksuille keskimääräisellä elinikäodotteella keskimääräisellä 5 %:n vuosituotolla kuin työeläkkeenä. Lisäksi olisi mahdollisuus ottaa ainakin osa maksuista kevyemmin verotettuna, kuin eläke on. Ja jos sattuisi kupsahtamaan ennen aikojaan, jäisivät säästöt omaisten käyttöön, eivätkä menisi yleiseen jakoon.

Ei pidä paikkaansa. Omakohtsisen laskelman perusteella olisin saanut paremman tuoton palkastani pidätetyille eläkemaksuille keskimääräisellä elinikäodotteella keskimääräisellä 5 %:n vuosituotolla kuin työeläkkeenä. Lisäksi olisi mahdollisuus ottaa ainakin osa maksuista kevyemmin verotettuna, kuin eläke on. Ja jos sattuisi kupsahtamaan ennen aikojaan, jäisivät säästöt omaisten käyttöön, eivätkä menisi yleiseen jakoon.
Lue nyt ne viestit ennen vastaamista.

Luin viestin, johon vastasin. Väitän, että maksan eläkemaksuja enemmän työurani aikana kuin mitä tulen sieltä saamaan eläkkeellä puhtaana käteen.
Kyllähän tuo taitaa olla suurimmalle osalle realiteetti. 67-70 vuotiaaksi asti pitäisi jaksaa nykyajan työelämässä, joka on huomattavasti kuormittavampaa kuin jo eläkkeellä olevilla.

Kyllä mä olen oikein ymmärtänyt. Mun vuosituloista menee 24.8% eläkemaksuihin ja se kerryttää eläkettä suhteellisen vähän. Jonkun neronleimaus on ollut piilottaa valtaosa palkkakuitista jolloin voidaan synnyttää harhaanjohtavia johtopäätöksiä siitä miten ”mä en maksaisi sitä”.

Tosiasiassa en maksa sitä ollenkaan, kaikki on vähennetty ennen kuin raha tulee tilille, osa vain jätetty myös pois palkkakuitista.

Kuin tämä ei riittäisi, eläkkeistä maksetaan vielä korotettua veroa. Tämä on tietysti kätevä tapa leikata eläkkeitä leikkaamatta eläkkeitä, mutta jos halutaan laskea paljonko maksuista palautuu se pitäisi tietysti laskea neton perusteella.

Kyllä sinä palkkasit työvoimaa, mutta siinä on twisti. Tämä työntekijä jäikin kotiin kaljoitteemaan ja vuokraisäntä palkkaa maalarin yhteiskunnan piikkiin hänen asuntoaan parantelemaan. Eläkeläisten kohdalla jotka sinä myös palkkasit tekemättömäksi maalaavat kyllä itse asuntonsa, mutta menevät jatkossa yksityiseen lääkäriin sinun maalausrahoillasi valittamaan kipuaan, joka tuli äkillisestä liikunnasta omaa seinää maalatessaan YLE:n viihteen katsomisen lomassa.

Sinä lopulta yöllä itse maalatessa menet työnantajan piikkiin hakemaan sairaslomaa seuraavaksi päiväksi.

Sosiaalisessa mediassa törmäsin videoon jossa haastateltiin yrittäjää joka mainitsi että yrittäjyyden negatiiviste puolet unohtuu kun ei tarvi enää käyttää energiaa työntekemisen sijaan työpaikalla pätemiseen ja toisten kanssa kilpailuun. Mulle tarjottiin töitä isosta maailmanlaajuisesta konsulttitalosta ja ihan hetken jo harkitsin, mutta kävin googlettemaan fimasta enemmän ja hyvin nopeasti selvisi että yrityksessä on vahva etenemiskulttuuri jota ei voi ohittaa; palkankorotuksia vain xx määrä vuodessa JOS tavoitteet on saavutettu (esimies puoltaa) ja uralla voi edetä vain yhden portaan tietyssä ajassa. Yritykselle tietysti läpinäkyvää ja juuri koulusta päässeillekin selkeä systeemi, mutta johtaa väkisinkin siihen että työntekemisen sijaan pyritään tekemään asioita, jotta näyttäisi siltä että on ansainnut palkankorotuksen/ylenemisen.
Itse vierastan sitä että palkitaan joku henkilö/tiimi siitä että projekti meni onnistuneesti ajallaan läpi - kun töiden tekeminen mahdollisimman hyvin pitäisi olla aina ja kaikkien tavoitteena ja siitä se kuukausipalkka maksetaan.
Ehkä se johtuu introverttiudestani, mutta ärsyttää ihmiset jotka juoksee esimiehelle kertomassa joka pikku asiasta jonka ovat keksineet. Pahimmillaan joku työkaveri on varastanut oman ideani ja kun pomo jossain palaverissa nostaa asian esille ja kiittelee "keksijää" niin on aika mahdoton itse käydä siinä vaiheessa kertomaan että itse sen keksin alunperin.

Vanha juttu ja maķsumuurin takana, mutta jollain voi olla tunnarit. Meillä haarukka on ainakin teoreettisesti 1x - 1,66x ja maininnalla, että ylärajan saa ylittää korkeintaan 20 %:lla. Eli 1,2 x 1,66 = 1,992.

Edit: Eli ao. jutun palkkaesimerkkien mukaan meillä haarukka olisi 3750 - 7500 €/kk samasta työstä. How great is that?

Palkat | Samasta työstä voidaan maksaa joko 3750 euroa tai jopa 5250 euroa: ”Jos työnantaja kovasti vastustaa palkka-avoimuutta, se herättää epäilyksiä, että kaikki ei ole kunnossa."

Viimeksi muokattu:
Eikös näihin kodin kunnostus/ehostus juttuihin voi käyttää kotitalousvähennystä?
Voi käyttää (siinä on tietty omat reunaehdot) ja mielestäni hyvä niin - on hyvä tuki. Tosin tuostakin sanotaan että hyödyttää liikaa omistus-asujaa, mutta mielestäni tuo on erittäin hyvä tuki ja ainakin itse olen laittanut monena vuonna tämän edun kautta rahaa liikkeelle. Kyllä se pienentää omaa suunnittelua ja miettimistä jos osan kuluista saa takaisin.

Vanha juttu ja maķsumuurin takana, mutta jollain voi olla tunnarit
Hyvä artikkeli ja mennyt multa ohi. Aika kaukana on tommonen läpinäkyvyys meillä, toisaalta artikkelista puuttui yksi (ainakin meillä) oleellinen muuttuja, eli rekryn ajoitus.

Yleensä halutaan palkata paras ehdokas joka on saatavilla ja jos se vaatii kovaa palkkaa niin se yritetään jotenkin sitten sovittaa firman kompensaatiomalliin. Tuo ei välttämättä ole tasa-arvoista vanhoihin työntekijöihin nähden koska siinä vertailu tapahtuu muihin hakijoihin.

Viimeksi muokattu:
Sosiaalisessa mediassa törmäsin videoon jossa haastateltiin yrittäjää joka mainitsi että yrittäjyyden negatiiviste puolet unohtuu kun ei tarvi enää käyttää energiaa työntekemisen sijaan työpaikalla pätemiseen ja toisten kanssa kilpailuun. Mulle tarjottiin töitä isosta maailmanlaajuisesta konsulttitalosta ja ihan hetken jo harkitsin, mutta kävin googlettemaan fimasta enemmän ja hyvin nopeasti selvisi että yrityksessä on vahva etenemiskulttuuri jota ei voi ohittaa; palkankorotuksia vain xx määrä vuodessa JOS tavoitteet on saavutettu (esimies puoltaa) ja uralla voi edetä vain yhden portaan tietyssä ajassa. Yritykselle tietysti läpinäkyvää ja juuri koulusta päässeillekin selkeä systeemi, mutta johtaa väkisinkin siihen että työntekemisen sijaan pyritään tekemään asioita, jotta näyttäisi siltä että on ansainnut palkankorotuksen/ylenemisen.
Itse vierastan sitä että palkitaan joku henkilö/tiimi siitä että projekti meni onnistuneesti ajallaan läpi - kun töiden tekeminen mahdollisimman hyvin pitäisi olla aina ja kaikkien tavoitteena ja siitä se kuukausipalkka maksetaan.
Ehkä se johtuu introverttiudestani, mutta ärsyttää ihmiset jotka juoksee esimiehelle kertomassa joka pikku asiasta jonka ovat keksineet. Pahimmillaan joku työkaveri on varastanut oman ideani ja kun pomo jossain palaverissa nostaa asian esille ja kiittelee "keksijää" niin on aika mahdoton itse käydä siinä vaiheessa kertomaan että itse sen keksin alunperin.

Onnittelut hyvästä valinnasta. Ura-orientoituneet konsulttitalot ei selkeästi ole sun paikka.

Mä olin 7 vuotta big-4 konsulttitalossa yrityskaupan takia ja se alkoi kyllä hieman häiritä mielenrauhaa.

Mun tapauksessa hyvänä puolena oli että sain hyvän lähtöposition johtuen tuosta yrityskaupasta, eikä tarvinnut ihan pohjalta lähteä.

Mutta 5 vuoden kuluessa palkkakehitys saturoitui ja sitten piti keksiä jotain muuta.

Liiketoiminta yleensä perustuu siihen että firmaan palkataan ihmisiä joilla on hyvät kontaktit asiakasrajapintaan. Sitten heidän kauttaan myydään asiakkaille projekteja, jotka toimitetaan mahdollisimman juniorien työntekijöiden toimesta ja senioriempien kavereiden johdossa.

Eli jos on juniori ja haluaa kehittyä niin noi on hyviä paikkoja tai sitten jos on tehnyt menestyksekkään uran asiakaspuolella ja haluaa jatkaa uraansa asiakassuhteiden ylläpitämisessä niin silloinkin ne toimii hyvin.

Kaikki siltä väliltä on enemmän tai vähemmän epäoptimaalista, ellei sitten halua tehdä duunia jossakin asiakassegmentissä (kuten vaikka kunnallissektorilla) joissa firmalla on hyvä asema.

Statistiikka

Viestiketjuista
267 789
Jäsenet
76 093
Uusin jäsen
PelAri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom