Palkkakeskustelu

Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
43
Kuullostaa aika myrkylliseltä ilmapiiriltä, jos ei voi työkaverin kanssa keskustella palkasta. Ei se mikään salaisuus muutenkaan ole. Jos ujostuttaa kysyä suoraan, voit kysyä verottajalta mitä se vierustoveri tienaa. Muutamasta eri lähteestä on sanottu, että palkkakeskustelu kannattaisi käydä vuosittain. Vaikka palkkakeskustelu ei johtaisi korotuksiin, ei se sitä palkkaa todennäköisesti laskekkaan. Liiallinen nöyryys ja herranpelko palvelee työnantajaa hyvin, mutta omaa kukkaroa kehnosti.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 874
Kuullostaa aika myrkylliseltä ilmapiiriltä, jos ei voi työkaverin kanssa keskustella palkasta. Ei se mikään salaisuus muutenkaan ole. Jos ujostuttaa kysyä suoraan, voit kysyä verottajalta mitä se vierustoveri tienaa. Muutamasta eri lähteestä on sanottu, että palkkakeskustelu kannattaisi käydä vuosittain. Vaikka palkkakeskustelu ei johtaisi korotuksiin, ei se sitä palkkaa todennäköisesti laskekkaan. Liiallinen nöyryys ja herranpelko palvelee työnantajaa hyvin, mutta omaa kukkaroa kehnosti.
Keskustelu on yleisesti hyvästä, mutta kannattaa myös tiedostaa sen hyödyttävän eniten palkkakuopassa olevia.

Jos tuon aiheen aloittaja saa kaikki uudet saapujat tiesostamaan palkkansa pienuuden he varmasti ajavat niiden nostamista. Tämä on pois palkankorotuksiin budjetoiduista rahoista.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
423
Päivitetääs tätä, olen ollut alihankkijan leivissä eräässä konepajafirmassa, nyt tarjottiin talosta paikkaa ja otin sen vastaan. Työtehtävä pysyy samana, palkkaa nostettiin. Nyt brutto noin 2700e/kk.
Ei taida ihan etelä-suomessa olla, kun 16€/h kantturoissa ollaan?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 603
Jaa. Olisi mulla ihan hyvä mielipide kertoa tohon rekrytointipalkkio hommaan. Mutta kun erikseen pyydettiin niin en kerro.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
184
Ei taida ihan etelä-suomessa olla, kun 16€/h kantturoissa ollaan?




-----------------------------------

Joo ei ole etelä-suomessa, pohjanmaalla asun. Ja kyllä palkka tuosta jonkin verran vielä tulee nousemaan, maksimi on siellä 20e pinnassa mitä tiedän pitempään talossa olleiden saavan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Oon itse ollut 10 vuotta samassa automaatioalan firmassa töissä asentajana ja välillä tehnyt työnjohdon hommia(erikseen sovitulla korvauksella). Tässä sitten viime kuussa laitoin sähköpostia asiasta päättävälle henkilölle että jos voitais palkkaa tarkistaa kun mielestäni oma osaaminen on tässä vuosien saatossa noussut huomattavasti korkeammalle tasolle kuin muilla.

Ensinnäkin kesti 3 viikkoa vastata tähän sähköpostiin ja vastaus oli luokkaa "saat vanhemman asentajan palkkaa ja meillä on firmassa tasapalkka järjestelmä". Siihen vielä vastasin että eikö ammattitaidolla ole mitään merkitystä ja tähän vastattiin että ei ole.

No eipä tässä kai muuta kuin uusia haasteita kohti ja firmaa vaihtamaan. Liksa siis on ~20 euroa tunti plus sitten toki urakkalisät yms.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
235
Hesarin mukaan reaalipalkat ovat pudonneet vuoden 2014 tasolle. Pitänee ruinata lisää liksaa.
 

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
Se olikin luokkaa parempi kehityskeskustelu tällä viikolla esimiehen kanssa. Kovasti siinä kehu tekemistä johon sitten tuumasin puolivitsillä että joko sitä alettas senior etuliitettä leipomaan titteliin. Pomo tuumasi siinä että mikäjottei. Liksaa lisää samalla sellanen 10% ja mahdollista "palkkakattoa" reilusti ylös.
Ihan mukava alkaa olemaan jo liksa "pelkäksi" servicedesk jantteriksi. Vajaa viisi vuotta ollut talossa ja liksa noussu nyt vuosien saatossa kun tuo nyt tulee voimaan 3100€-->4100€. Jotaki tainut tehdä oikein tässä hommassa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Puljuun tullessa liksa oli tule tai jätä. 1740€/kk. (5v sitten)

Sähköasentajanhommista siirtyntyt kojeistopuolelle.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
838
Ite sain palkan korotuksen vaihtamalla työpaikkaa. Uuteen soppariin nimi alle ja sitten entiselle morjensta.
Tämä se yleisin tyyli on.

Itse kokeilin vähän eri tyyliä kun itse firmassa ei vikaa ole mutta eri positio kiinnostaisi niin menin ja kerroin mietteeni firman TJlle.

Kiitti oikein erikseen että tulin etupeltoon kertomaan fiiliksiä ja ei tietenkään siltä istumalta uutta positiota voinut keksiä.

Mutta nyt on tiedossa tilanne myös pöydän toisella puolella ja varmasti tiedetään että työntekijä katselee avoimia työpaikkoja niin eipähän tule yllätyksenä jos otan ja lähden ennen kuin reagoivat mahdollisesti…
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Pieni kevennys sallittakoon, liittyy aiheeseen:

Olen menossa työhaastatteluun eikä ainakaan etukäteen kerrottu palkasta mitään vaikka sitä kysyin. Firman tuntien mahdollisessa työsopimuksessa palkaksi on merkattu jotain ihan muuta kuin palkkatoive. Voi olla, että tuhlaan kummankin aikaa käymällä haastattelussa, mutta työ voisi olla nykyistä mielekkäämpää.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 452
Olen menossa työhaastatteluun eikä ainakaan etukäteen kerrottu palkasta mitään vaikka sitä kysyin. Firman tuntien mahdollisessa työsopimuksessa palkaksi on merkattu jotain ihan muuta kuin palkkatoive. Voi olla, että tuhlaan kummankin aikaa käymällä haastattelussa, mutta työ voisi olla nykyistä mielekkäämpää.
Tuosta on ollut aika paljon linkkarissa keskustelua että hakijan pitää listata kaikki mahdolliset skillsit ja vielä myydä ne plus miljoona muuta ominaisuutta. Mutta vastaavasti työnantajaorganisaatiosta ei kerrota paljoakaan saati edes palkkaluokkaa. :hmm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Olen menossa työhaastatteluun eikä ainakaan etukäteen kerrottu palkasta mitään vaikka sitä kysyin. Firman tuntien mahdollisessa työsopimuksessa palkaksi on merkattu jotain ihan muuta kuin palkkatoive. Voi olla, että tuhlaan kummankin aikaa käymällä haastattelussa, mutta työ voisi olla nykyistä mielekkäämpää.
Ei kai firma paljasta korttejaan etukäteen. Palkasta kyllä sovitaan erikseen, eikö se ole petoksen yritys jos työsopimukseen yritetään laittaa jotain mistä ei ole sovittu. Olen saanut palkkahaarukkaa selville hakemalla paikkoihin joita hoitaa ulkoinen rekryagentti esim. academic work. Kun on täydellinen hakija tehtävään ja pyytää liian kovaa liksaa, alkaa konsultti kakistelemaan että eikö kävisi jokin xxxx-yyyy haarukkaan asettuva liksa. Toki jos pyytää aivan liikaa niin ei edes kysytä kun luetaan rivien välistä että et tule hyväksymään niin paljon pienempää korvausta.
 

Osjur

ლ(ಠ益ಠ)ლ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
153
Päivitetääs tätä, olen ollut alihankkijan leivissä eräässä konepajafirmassa, nyt tarjottiin talosta paikkaa ja otin sen vastaan. Työtehtävä pysyy samana, palkkaa nostettiin. Nyt brutto noin 2700e/kk.
Rupesin oikein itsekin katsomaan omaa palkkakehitystä kun näissä koneistushommissa ollaan oltu 12v kokopäiväisesti, tätä ennen ekat kolme vuotta olivat ns. pätkähommia isän firmassa (2008 lama vei lopulta konkurssiin :cigarbeye:) kun opiskelin tuotantotekniikkaa.

2011: aloitin hommat kokopäivätöissä 8e/h ihan kappaleenvaihtajana vaikka fanucin ohjelmoinnista olikin jo aiempaa kokemusta.
2012: tuntipalkka 9.25e/h kun huomasivat että pystyn kyllä ylösajaa vanhoja ja myös uusia hommia koneistuskeskuksella ihan itsenäisesti ja samalla vuositulot kasvoivat roimasti johtuen urakoista ja ylitöistä.
2013: tuntipalkka kipusi peräti 11e/h lukemaan mutta vuosiansiot väheni koska urakat ym. vähenivät rajusti.
2014: tuntipalkkaan tuli 0.12c korotus, ja vuosiansiot romahti, johtuen kylläkin että vietin 3kk vuodesta jenkeissä.
2015: tuntipalkka nousi 11.5e/h mutta vuosiansiot kasvoivat huomattavan määrän kun tuli paljon uusia koneita (myös eri ohjelmointikielillä, heidenhain, siemens) joita tarvi ylösajaa uusille ja vanhoille hommille, eli pitkää päivää tehtiin. Tuottavuuden parannus varsinkin vanhojen hommien kanssa oli tässä kohtaa aivan huima.
2016-2018: tuntipalkka pysyi 11.5e/h lukemassa ja vuosiansiot laski joka vuosi koska tämän ajan välillä indeksikorotus oli vain 18c, joka tapahtui 2018 alussa ja ylitöitä ym. tarvi tehdä vähemmän juuri tuottavuuden parantumisen johdosta.

Tässä kohtaa päätin että nyt on aika vaihtaa työmaata
2019: 2450e/kk (14.5e), uudet kujeet ja robotiikan pariin. Vuoden päätteeksi olin saanut automatisoitua & tehostettua firman robottisoluja siihen malliin että kaverin määräaikaista sopparia ei jatkettu koska ei ollut enään tarvetta olla ukko joka vuorossa, viikonloppuhommat soluilla loppuivat vaikka volyymit kasvoivat huomattavasti ja samalla solujen töiden kustannukset sain laskettua noin 1/4 osaan entisestä. Tämähän ei omassa palkassani näkynyt oikeastaan millään lailla, firman tuloksessa kylläkin. Samalla itse siirryin 6h työpäivään, mitä turhaa olla työmaalla, kännyilmoitus riittää jos jotain rikki.
2020: 1860e/kk (6h) eli (2480e / 8h), vuositulot taas tietenkin romahti, varsinkin kun ei ollut kauheasti uutta hommaa jota ajaa ylös joten ylitöitä ei kauheasti ollut. Palkankorotuksen sain anomalla vasta kun huomasivat että robosolut oikeasti tuottivat huomattavan lisän firman tulokseen vaikka liikevaihto kokonaimääräisesti laski.
2021: 2000e/kk (6h), vuosiansiot tosin sanovat kk palkaksi noin 3200e koska paljon taas uutta ylösajettavaa tuotantoa ja 6h työpäivällä kertyi myös ylityötunteja ihan mukavasti.
2022: 2750e/kk (8h) siirtyminen takaisin 8h työpäivään oli suurin vikatikki koskaan. Ylityöt loppuivat kuin seinään ja taas ollaan innovoimassa (koska tylsää) että miten saadaan muutamat kaverit kortistoon (toivon että itse voisi lähteä samalla ovenavauksella) jos saan 24/7 automatisaatioprojektit päätökseen, harmillisesti tästäkään ei saa muuta kuin kultaisen kädenpuristuksen. Lisäksi uusi esihenkilö (talon ulkopuolelta) jaksaa valittaa työajoista jatkuvalla syötöllä vaikka tuntipankki lähes kuukauden verran plussalla ja jatkuva päivystys koska virhetilanteista tulee automaattisesti ilmoitus jota lähdetään korjaamaan jos kiire / itsellä aikaa, josta ei edes saa rahallista korvausta vaan se kerryttää sitä tuntipankkia niin miksi valittaa siitä että ei olla työmaalla tiettyyn kellonaikaan vaikka koneet käy...

Tässä täytyy ihan itsekin itseltä kysyä että miksi työntekijänä tarvisi olla innovoimassa / kehittämässä tuotantoa jos mitään näkyvää hyötyä siitä ei itse saa... kai se johtuu että ollaan kasvettu yrittäjäperheessä jossa on nähty sekä konkurssit että kulta-ajat.

Olisi pitänyt vaan lukea itsensä softaohjelmoijaksi, nyt tätä tulee vain harrastettua ja halusin nuorempana pitää sen harrastuksen erossa töistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Olisi pitänyt vaan lukea itsensä softaohjelmoijaksi, nyt tätä tulee vain harrastettua ja halusin nuorempana pitää sen harrastuksen erossa töistä.
Itselläni oli sama ajatus aikanaan. Kymmenisen vuotta meni hukkaan ja luovutin, koska ainakin minun kannattaa tehdä työkseni sitä mistä pitää :lol:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
765
@Osjur

Työn sankari. Ilmaisena työvoimana tehostaa kavereiltakin työt alta, tehostaa vieläkin enemmän että sais lisää kavereita ulos. Yhtiö vain hymyilee, eiku ei edes hymyile vaan vittuilee työajoista, tuskin saa työaikapankkiakaan hyvillä mielin sitten käytellä pois, soitellaan vapailta äkkiä korjaamaan asia y, ilman korvausta ja kiitosta tietenkin. Huutoa tulee jos asia ei toimi, hiljaista on kun kaikki toimii eikä enempää pyydetä korvauksia.

Toivot että pääsisit itsekin pois? Ja kyselet miksi pitää kehitellä ilmaiseksi yhtään mitään, kuulostat kuitenkin siltä, että osaamisesta/työpanoksestasi maksettaisiin palkka vähintäänkin tuplana yhtiössä jossa sinua henkilönä sekä että saavutuksiasi arvostettaisiin oikeasti. Käsittämättömiä yhtälöitä, joita ei selitä mikään kotikasvatus konkursseineen, paikataanko tuolla sitten jotain henkisiä haavoja/traumoja tekemällä kasvottomalle yhtiölle hyvää loputtomasti. Viimeinen vaihtoehto on, että kyseessä yhdenlainen uskonnollisen yhteisön vahva vaikutus työyhteisössä/kulttuurissa/omistajistossa, kuulostaa niin tutulta paikalta missä on hyvä polttaa hyvät tekijät kunnolla loppuun ja lopuksi taputellaan olalle että hyvä hyvä kyllä sinä pärjäät.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
88
Töissä on aina maksettu palkkaa melko vähän, ja asenne ollut vähättelevä. Työntekijän kouluttaminen vie kuitenkin melkeinpä vuoden, ja valmiita ei voi saada. Nyt sitten moni on irtisanoutunut parempiin hommiin, moni saikuttaa. Ollaan tultu siihen, että jos tietyt muutamat ihmiset lähtevät, niin korttitalo romahtaa. Koska ei jää jäljelle ketään, joka voisi kouluttaa JA siinä ohessa hoitaa kaiken työn. Koko osasto vain katoaa ja asiakkaat jäävät ihmettelemään. Mutta palkkaa ei voida nostaa, aina pitää maksaa harjoittelijan palkkaa ja käyttäydytään kuin kaikki on korvattavissa. Ihan mielenkiintoinen ihmiskoe menossa. Uskon että mieluummin kustaan koko bisnes kuin annetaan lisää palkkaa.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 077
On ollut mukavaa olla pienessä firmassa töissä, kohta tulee puoli vuotta täyteen. Pienellä tarkoitan oikeasti pientä, liikevaihtoa tälle vuoteen 400k€ tähän mennessä.

Pomon kanssa oikeasti pystyy neuvottelemaan joustavasti, tietenkin palkka mitä pystyy maksamaan on nyt aika tapissaan ellei satu saamaan keikkaa jossa laskutus isompaa.

Jos on keikkaa pidemmällä ollut 70km päässä, niin ei mun ole tarvinnut omaa päivääni sen takia venyttää.

Palkka
19,4€/h
Ruokaraha
Km-korvaukset

Työnkuvan kuuluu huoltosopimuksen mukaiset LVI työt, satunnaisten työmaiden hoito kykyjen mukaan, mittaus ja säätö, pöytäkirjojen naputtelua, tavaroiden tilaus ja suurempien tilauksien kilpailuttamista, muilta toimijoilta töiden tilaus niiltä osin kun ei itse kerkeä/pysty tekemään.

Hyvää kokemusta saanut ja tietotaito pääsee karttumaan kun selvittelee itse asiat. Eiköhän kohta vähän hiljentyessä pääse kokemaan töiden myyntiäkin. Varmaan aika samanlaista hommaa soitella isommille firmoille tarjotakseen aliurakointia, kun työttömänä töiden kalastelu, paitsi paremmat lähtökohdat.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
800
Ei kai firma paljasta korttejaan etukäteen. Palkasta kyllä sovitaan erikseen, eikö se ole petoksen yritys jos työsopimukseen yritetään laittaa jotain mistä ei ole sovittu. Olen saanut palkkahaarukkaa selville hakemalla paikkoihin joita hoitaa ulkoinen rekryagentti esim. academic work. Kun on täydellinen hakija tehtävään ja pyytää liian kovaa liksaa, alkaa konsultti kakistelemaan että eikö kävisi jokin xxxx-yyyy haarukkaan asettuva liksa. Toki jos pyytää aivan liikaa niin ei edes kysytä kun luetaan rivien välistä että et tule hyväksymään niin paljon pienempää korvausta.
Erikoista on kyllä se palkkahaitarin pihtaus. Tällä viikolla itseasiassa tuli ekaa kertaa rekrymaili, jossa oli palkkahaitari kerrottu. Ei ihan hirveästi ole kiinnostusta alkaa paikanvaihtoa miettimään, jos palkkahaarukka on täysi arvoitus.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Itselläni oli sama ajatus aikanaan. Kymmenisen vuotta meni hukkaan ja luovutin, koska ainakin minun kannattaa tehdä työkseni sitä mistä pitää :lol:
Kyllä työkseen kannattaa tehdä sellaista mistä maksetaan. Vapaa-ajalla voi sitten tehdä sellaista mistä tykkää.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 603
Minäkin kysyin palkan korotusta. Ei voi. Voi voi nyt voi. No kysyin sitten erästä lisää joka olisi ollut 19 euroa kuussa. Monta viikkoa kesti. Ja sitten tuli vastaus ettei sellaista lisää makseta tästä lähtien kenellekkään. No pistin sitten huvikseni saman alan hommiin hakemusta ja palkkatoiveen sellaisen millä voisin firmaa vaihtaa. No satasen maksavat vähemmän mitä pyysin. 450 enemmän kuin nykyisessä ja helpompi homma. Pomo vielä kysyi, että kysyykö ylempää mulle isompaa palkkaa sanoin, että vähän myöhäistä mulla on jo uudessa sopimuksessa nimi. Kysyin uudesta paikasta, että oisko mahollista saada palkallista lomaa ensi kesälle pari viikkoa. No kolme päivää sain. Nyt pidän pari viikkoa vapaata ja sitten aloitan uudessa paikassa. Ja itekin olen monet tekijät meillä hommiin kouluttanut ja yksin olen parin linjan hommat tehnyt.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Minäkin kysyin palkan korotusta. Ei voi. Voi voi nyt voi. No kysyin sitten erästä lisää joka olisi ollut 19 euroa kuussa.
Loppu hyvin kaikki hyvin! Huonompi skenaario olisikin ollut, että olisit tuon 19e palkankorotuksen saanut ja seuraavan kerran korotusta pyytäessä olisi vain todettu, että "vastahan sinä sait palkankorotuksen!" :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
No, itse en pystyisi tekemään koko työuraa sellaista paskaa, josta vaan maksetaan tarpeeksi. Työn parissa viettää kuitenkin aika ison prosentin elämästään.
Joku hatuntekolinja opiskelupaikaksi on taatusti surkea alavalinta vaikka kuinka tykkäisi tehdä hattuja.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Joku hatuntekolinja opiskelupaikaksi on taatusti surkea alavalinta vaikka kuinka tykkäisi tehdä hattuja.
Kyllähän noita menestyviä hattufirmoja on jopa ihan kotimaassa. Tietysti sitten vaatinee yrittäjäriskiä, jos aikoo käsityöammatissa rikastua. Tuntipalkat työläisille ei varmaan oo päätä huimaavia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Kyllähän noita menestyviä hattufirmoja on jopa ihan kotimaassa. Tietysti sitten vaatinee yrittäjäriskiä, jos aikoo käsityöammatissa rikastua. Tuntipalkat työläisille ei varmaan oo päätä huimaavia.
Hyvin harva kuitenkaan pääsee 100% tekemään sitä mistä tykkää, varsinkaan yrittäjänä :think:
Se että pääse vaikka 30% työajasta tekemään "lähes harrastukseen verrattavaa" jättää jäljelle vielä 70% puurtamista, kuinka monta kymmentä prosenttia on tuosta 30% työajasta valmis ottamaan palkkahittiä? Toki tässä maassa verotus tasaa, mutta kyllähän palkkaero aina jonkin verran näkyy...
En sano että pitäisi pysyä työssä jota inhoaa, mutta aika harvalla työelämässä on vaihtoehtona poimia työtehtävistä vain kiinnostavat osat, oli ala mikä tahansa.

Edit. Ei siis ollut hatuntekoon vaan yleisesti aiheeseen ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Samasta työstä sama raha. Ei työntekijän tarvitse tyytyä vähempään varsinkaan IT-alalla
Minusta tämä on kyllä aika erikoista. Toinen kaveri tuo firmaan miljoonan vuodessa ja toinen hiekkaa kengissään, niin miksi pitäisi olla sama palkka? Ei sama työ tarkoita että tulos olisi lähellekään sama. Tai no toki jos on vaikka alepan kassalla niin sitten toki, kun koko työ perustuu lähinnä siihen että olet paikalla ennalta sovitun ajan, eikä tuossa nyt varsinaisesti voi olla huono tai hyvä, ellei nyt sitten tee valtavia virheitä tms kokoajan. Mutta käytännössä siis kuka tahansa normaali ihminen pystyy työn hoitamaan riittävän hyvin.

Meillä on ainakin ihan henkilökohtaisesti sellainen palkka jokaisella jota kukin saa itselleen neuvoteltua. Palkka perustuu vahvasti tuloksen tekoon ja sitä saa kyllä nostettua kunhan tulos vaan on riittävän hyvä.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
222
Hyvin harva kuitenkaan pääsee 100% tekemään sitä mistä tykkää, varsinkaan yrittäjänä :think:
Se että pääse vaikka 30% työajasta tekemään "lähes harrastukseen verrattavaa" jättää jäljelle vielä 70% puurtamista, kuinka monta kymmentä prosenttia on tuosta 30% työajasta valmis ottamaan palkkahittiä? Toki tässä maassa verotus tasaa, mutta kyllähän palkkaero aina jonkin verran näkyy...
En sano että pitäisi pysyä työssä jota inhoaa, mutta aika harvalla työelämässä on vaihtoehtona poimia työtehtävistä vain kiinnostavat osat, oli ala mikä tahansa.

Edit. Ei siis ollut hatuntekoon vaan yleisesti aiheeseen ;)
Toki suuri merkitys on myös sillä, millaista se puurtaminen on. Jos se on jotain mihin voi itse vaikuttaa ja ne tylsätkin hommat on loppupeleissä "ihan siedettäviä", niin eikai siinä mitään. Toisaalta, jos se puurtaminen on semmoista kaikki mehut vievää paskan sietämistä ja tuut niinä päivinä ihan puolikuolleena kotia, niin kyllä se raja jokaiselle tulee jossain vaiheessa vastaan. Yksi sietää paskaa hyvällä palkalla paremmin kuin toinen, mutta nämähän on omia valintoja.

Hieman OT, mutta liikaa kyllä näkee eri firmoissa työntekijöitä (vuokratyöntekijänä ollessa tuli nähtyä yhtä sun toista), joita hommat ei selvästikään yhtään kiinnosta, mutta ovat vaan jääneet oravanpyörään jumiin. Toisaalta tämmöiset tapaukset ovat myös äärimmäisen ärsyttäviä työkavereita, kun vaikka kuinka teet itse hyvää työtä, niin heidän työpanoksensa (tai sen puute) kyllä pilaa hommat tavalla tai toisella. Olisi kaikille parempi, jos nämä oravanpyörään jääneet henkilöt pääsisivät jatkokouluttautumaan itseään kiinnostavalle alalle.
Samasta työstä sama raha. Ei työntekijän tarvitse tyytyä vähempään varsinkaan IT-alalla
Aiemmassa firmassa kehityskeskustelussa pomo juurikin mainitsi, että haluaa pitää palkkauksen "reiluna". Tietyllä tavalla ymmärrettävää, mutta toisaalta onhan se outoa, että motivoituneen, hommansa hyvin tekevän ja kaikinpuolin "tuottavan" työntekijän palkka on jotenkin riippuvainen huonommin työnsä tekevän kollegan palkasta. Kyllähän sen näkee miten motivoituneita työntekijöitä on julkisella puolella, kun oma-aloitteisuudesta ja itsensä kehittämisestä ei palkita käytännössä mitenkään. Menon ei tarvi olla puhdasta kapitalismia, kun kyllä sen eron hyvän ja "huonon" työntekijän välillä näkee ilman jokaisen asian seuraamistakin.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
43
Minusta tämä on kyllä aika erikoista. Toinen kaveri tuo firmaan miljoonan vuodessa ja toinen hiekkaa kengissään, niin miksi pitäisi olla sama palkka? Ei sama työ tarkoita että tulos olisi lähellekään sama. Tai no toki jos on vaikka alepan kassalla niin sitten toki, kun koko työ perustuu lähinnä siihen että olet paikalla ennalta sovitun ajan, eikä tuossa nyt varsinaisesti voi olla huono tai hyvä, ellei nyt sitten tee valtavia virheitä tms kokoajan. Mutta käytännössä siis kuka tahansa normaali ihminen pystyy työn hoitamaan riittävän hyvin.

Meillä on ainakin ihan henkilökohtaisesti sellainen palkka jokaisella jota kukin saa itselleen neuvoteltua. Palkka perustuu vahvasti tuloksen tekoon ja sitä saa kyllä nostettua kunhan tulos vaan on riittävän hyvä.
Se miljoonan taloon tuova kaveri voi saada vähemmän palkkaa kuin se aavikon aloittaja. Kyllä se miljoonamiehen palkka pitäisi vähintään sama ellei parempi olla. Monesti yksilöt aliarvioivat oman arvonsa ja jäävät kuoppaansa, koska se on helppoa. Miljoonia takovan työssä on todennäköisesti jotain eroa, vaikka tehtävänimike ja kohde olisikin sama.

Samassa työssä olet varmaankin yhtä aikaansaava, kokenut ja taloudellisesti kannattava kuin vertailukohteesi. Tuo tuskin käytönnässö toteutuu, mutta sitä voikin suhteuttaa niiltä osilta, joista vertailu jää vajaaksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Toki suuri merkitys on myös sillä, millaista se puurtaminen on. Jos se on jotain mihin voi itse vaikuttaa ja ne tylsätkin hommat on loppupeleissä "ihan siedettäviä", niin eikai siinä mitään. Toisaalta, jos se puurtaminen on semmoista kaikki mehut vievää paskan sietämistä ja tuut niinä päivinä ihan puolikuolleena kotia, niin kyllä se raja jokaiselle tulee jossain vaiheessa vastaan. Yksi sietää paskaa hyvällä palkalla paremmin kuin toinen, mutta nämähän on omia valintoja.
Monesti "parempipalkkaisissa" hommissa on myös enemmän vaikuttamismahdollisuuksia työtehtäviin, mutta jos hommat on 100% paskaa niin ei sitä palkka pelasta. Toisaalta aika harva pääsee päinvastaiseenkaan eli 100% tekemään vain kivoja asioita.
En minä kotonakaan nauti vessan pesusta, mutta tuntipalkka on sen verran hyvä vs siivoojan palkkaaminen että teen sen kuitenkin itse. Se millä palkalla voisin tehdä sitä 40h/vko on varmaan sellainen ettei minua palkattaisi, mutta eiköhän sellainen teoreettinen raja minullakin ole että voisin vaihtaa noihin hommiin :think:
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 603
Ihmiset yleensä suhtautuu työhakemuksen jälkeen tehtyyn soittoon positiivisesti, mutta mitäs mieltä jengi on toisesta soitosta?

Lähinnä itsellä tilanne jossa tulevat suunnitelmat nykyisessä työssä on puheenaiheena myöhemmin viikolla ja rekry uuteen paikkaan loppuu tällä viikolla vasta. Ajatuksena oli siis, että voisiko soittaa uudestaan ja kysellä kuulumisia (milloin saattaisi mahdollisesta haastattelusta kuulua ja oma työtilanne), jos ensimmäine soitto meni hyvin. Nämä yllämainitut aiheet unohtu kysyä ensimmäisen soiton yhteydessä, kun kyselin työkuvasta.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Palkan laskemiseen pitäisi olla aika painavat syyt ja korotuksen kysyminen ei todellakaan ole sellainen.
Voidaanhan sitä palkkaa tarkistaa myös alaspäin jos tehtävät ja vaatimustaso ovat muuttuneet. Todennäköisesti tämä tehdään ilman korotuskyselyjä.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 345
Ihmiset yleensä suhtautuu työhakemuksen jälkeen tehtyyn soittoon positiivisesti, mutta mitäs mieltä jengi on toisesta soitosta?

Lähinnä itsellä tilanne jossa tulevat suunnitelmat nykyisessä työssä on puheenaiheena myöhemmin viikolla ja rekry uuteen paikkaan loppuu tällä viikolla vasta. Ajatuksena oli siis, että voisiko soittaa uudestaan ja kysellä kuulumisia (milloin saattaisi mahdollisesta haastattelusta kuulua ja oma työtilanne), jos ensimmäine soitto meni hyvin. Nämä yllämainitut aiheet unohtu kysyä ensimmäisen soiton yhteydessä, kun kyselin työkuvasta.
Jos ainut kysymys on et milloin olisi haastattelu niin jättäisin soittamatta. Eiköhän ne pyydä potentiaaliset haastatteluun.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 603
Jos ainut kysymys on et milloin olisi haastattelu niin jättäisin soittamatta. Eiköhän ne pyydä potentiaaliset haastatteluun.
Joo nyt itsekin ajattelin, että vähän tyhmä kysymys jos ei muuta ole. Tulee ehkä ennemmin ylimielinen fiilis, että ”on tässä muitakin rautoja tulilla” jos mainitsee nykyisistä duuneista :)
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
88
Suomalaiset häpeävät itsensä markkinointia, ei siinä ole mitään pahaa jos soittaa ja kyselee onko lyöty lukkoon haastattelujen aikataulua, koska nyt olisi ilmaantunut muutamia mahdollisuuksia, mutta TÄMÄ työ nyt kiinnostaa tällähetkellä eniten. Ei tarvitse olla muuta kysyttävää.

Toki ei ole uskottavaa jos kyse on ”ikkunanpesusta” jonka kiinnostavuus ei suuresti eroa jostain muusta ”ikkunanpesusta” -tai ei pysty puhumaan kakistelematta eikä nimeämään kysyttäessä että noh mikä työssä on kiinnostavaa

Rekryssä ärsyttää hakijan valinta myydä itseään puhelulla, joka pitää väkisin vääntää ilman käsitystä kyseisestä markkinointitilanteesta. Mutta hyvää ja sujuvaa ”itsensä myyntiä” osaa arvostaa, joskin aina sen rekry tunnistaa kyllä siksi mitä on - mutta jos on hyvin tehty myyntipuhe niin sitä kai omalla tavallaan kunnioittaa ja osoittaa hakijan luontevuutta siltäosin. Mutta on toki paljon töitä, missä voi olla vaikka rupisammakko kunhan sen yhden jutun osaa. Riippuu paljon työstä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
235
En oo ikinä soittanut jos ei ole ollut oikeasti kysymyksiä työtehtävään liittyen.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Voidaanhan sitä palkkaa tarkistaa myös alaspäin jos tehtävät ja vaatimustaso ovat muuttuneet. Todennäköisesti tämä tehdään ilman korotuskyselyjä.
No edes se työtehtävien muuttaminen ei ole mikään ilmoitusluontoinen asia työnantajan puolelta, vaan vaatii kanssakäymistä työntekijän kanssa. Erikoista olisi, jos palkka sitten olisi tällainen ilmoitusasia, sitä ei todellakaan alenneta ihan noin vain.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 774
No edes se työtehtävien muuttaminen ei ole mikään ilmoitusluontoinen asia työnantajan puolelta, vaan vaatii kanssakäymistä työntekijän kanssa. Erikoista olisi, jos palkka sitten olisi tällainen ilmoitusasia, sitä ei todellakaan alenneta ihan noin vain.
Näin on. Olen muutaman kerran sivusta seurannut kuinka palkkoja on koetettu laskea. Yhdelläkään kerralla ei ole onnistunut, eli vanhoilla palkoilla jatkettiin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 413
Eikö tuo palkkojen alennus normitilanteessa ole tehty aika mahdottomaksi Suomen lainsäädännyksillä?
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
474
Ainakin mun seuraamissa tapauksissa ois vaatinut käytännössä irtisanomisia YT:n kautta ja sitten takaisinottoa pienemmällä palkalla.
Näinhän se käytännössä menee, ei onnistu ilman YT:itä ja työnantajan puolelta pitää olla aika viimesijainen keino, eli oikeasti vaihtoehtoina joko osalle kenkää tai palkan alennuksia. Toki monissa entry level hommissa tuota kierretään esim. nollatuntisopimuksilla, jolloin työntekijän palkkahaitari alkaa käytännössä nollasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Näinhän se käytännössä menee, ei onnistu ilman YT:itä ja työnantajan puolelta pitää olla aika viimesijainen keino, eli oikeasti vaihtoehtoina joko osalle kenkää tai palkan alennuksia. Toki monissa entry level hommissa tuota kierretään esim. nollatuntisopimuksilla, jolloin työntekijän palkkahaitari alkaa käytännössä nollasta.
Onhan se nyt aikalailla eri asia jättää tunnit antamatta vs. pudottaa tuntiliksaa 15e -> 12e...
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Näinhän se käytännössä menee, ei onnistu ilman YT:itä ja työnantajan puolelta pitää olla aika viimesijainen keino, eli oikeasti vaihtoehtoina joko osalle kenkää tai palkan alennuksia.
Mites se menee esim. noilla kunnallisilla/valtiolla, kun tehtäväpalkka katsotaan taulukosta vaativuuden mukaan?
Jos esim. olet esimiehenä isommalla palkalla ja myöhemmin siirretään toisiin alemman palkkaluokan tehtäviin, niin tippuuko myös palkka?
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Mites se menee esim. noilla kunnallisilla/valtiolla, kun tehtäväpalkka katsotaan taulukosta vaativuuden mukaan?
Jos esim. olet esimiehenä isommalla palkalla ja myöhemmin siirretään toisiin alemman palkkaluokan tehtäviin, niin tippuuko myös palkka?
Taitaa olla vähän tapauskohtaista. Muistan yhdestä vanhasta työpaikasta tapauksen, jossa henkilö siirrettiin yt-järjestelyissä toisiin tehtäviin, mutta palkkaan tuli uuden taulukkopalkan rinnalle ns. takuuosa, joka oli vanhan ja uuden erotuksen verran.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 313
Viestejä
4 157 007
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom